بی وای دی از به تازگی از پنجمین نسل قوای محرکه پلاگین هیبرید خود رونمایی کرده است، سیستمی که میتواند زنگ خطری برای رقبای مطرح ژاپنی باشد.
پنجمین نسل تکنولوژی DM بی وای دی قرار است اولین بار در خودروهای شین L و سیل ۰۶ نصب شود. چینیها با این تکنولوژی به بالاترین راندمان گرمایی (۴۶.۰۶ درصد)، پایین میزان مصرف سوخت (۲.۹ لیتر در صد کیلومتر) و بالاترین شعاع حرکتی مجموع (۲۱۰۰ کیلومتر) دست یافتهاند؛ اما باید دانست حروف DM مخفف عبارت دوال مود است، سیستمی که اولین بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد.
پنجمین نسل قوای محرکه پلاگین هیبرید بی وای دی حاصل پیشرفت نسخه قبلی آن است. این مجموعه از پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی به همراه موتوری برقی تشکیل میشود. قدرت و گشتاور پیشرانه درونسوز به ۹۹ اسب بخار و ۱۲۶ نیوتون متر میرسد. همانطور که گفته شد راندمان گرمایی این پیشرانه ۴۶.۰۶ درصد است که بنا به ادعای چینیها بهترین رقم در جهان خواهد بود. این راندمان بالا به خاطر استفاده از تکنولوژیهایی همچون نسبت تراکم بسیار بالای ۱۶، سیستم احتراق هوشمند، سیستم EFI هوشمند، EGR قبل از خروج هوا، خنک کاری جداگانه هوشمند و روان کاری متغیر هوشمند به دست آمده است.
در پنجمین نسل این سیستم از باتریهای ۱۰.۰۸ و ۱۵.۸۷ کیلووات ساعتی استفاده میشود. موتور برقی نیز حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتون متری دارد هرچند یک موتور برقی کاراتر با خروجی ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متر نیز قابل سفارش است. تراکم انرژی باتری تیغهای پیشرانه پلاگین هیبریدی بی وای دی هم به ۱۱۵ واتساعت به ازای هر کیلوگرم میرسد که نسبت به قبل بهبود یافته است. از نظر شارژ نیز میتوان در عرض ۲۱ دقیقه شارژ ۳۰ درصدی باتری را به ۸۰ درصد رساند.
حال که با مشخصات این مجموعه جدید آشنا شدیم بهتر است نگاهی عمیقتر به آن بیندازیم. چینیها در سه بخش مهم دست به ارتقای قوای محرکه پلاگین هیبرید خود زدهاند. اول اینکه ژنراتور را میتوان به عنوان موتور محرک بکار گرفت و این موتور نیز به عنوان ژنراتور قابلاستفاده خواهد بود. باید دانست موتور محرک و سیستم دنده همگی در یک مجموعه قرار گرفتهاند. دوم اینکه سیستم موردبحث از دو کلاچ برای کنترل حالت سواری استفاده میکند درحالیکه در سیستمهای قبلی از دنده تک سرعته استفاده میشد.
قوای محرکه DM بی وای دی از نوع هیبریدی سری موازی است که در آن موتور برقی یا درونسوز میتواند خودرو را به حرکت درآورد. در یک سیستم سنتی، ژنراتور و پیشرانه مستقیماً از طریق دنده به هم متصل هستند و اگر پیشرانه درونسوز کار نکند موتور برقی P1 کار خواهد کرد که به معنی حرکت چرخها با استفاده از این موتور است. حاصل این نوع طراحی کاهش راندمان گیربکس است و به همین خاطر است که موتور برقی P1 به ندرت در خروجی ساختار سری موازی سنتی شرکت میکند.
با استفاده از دو کلاچ میتوان پیشرانه درونسوز را از موتور برقی جدا کرد. این به معنی عملکرد جداگانه موتور برقی P1 خواهد بود و همچنین پیشرانه درونسوز بهصورت مستقیم الکتریسیته را به دست موتور برقی خواهد رساند. به دلیل اینکه موتور موردبحث خیلی قدرتمند نیست بنابراین زمانی که بهصورت مستقیم مورداستفاده قرار گیرد راندمان بالایی خواهد داشت. البته اگر موتور C1 از C0 جدا شود، P3 در خروجی شرکت خواهد کرد که باعث ایجاد سیستم چهار چرخ محرک دو موتوره میشود و قدرت خودرو را در حالت تمام برقی بهبود میبخشد. در حالت ترکیبی، موتورهای C1 و C0 باهم کار میکنند تا سه منبع قدرت وجود داشته باشد. در این شرایط قدرت و گشتاور سیستم بالاتر میرود و شتاب گیری بیشتر میشود. البته کارشناسان معتقدند بی وای دی از استراتژی خاص خود استفاده میکند تا راندمان انرژی اولویت بالاتری نسبت به پرفورمنس قوی داشته باشد.
سومین و آخرین خلاقیت چینیها به سیستم چرخدنده سیارهای دوگانه مربوط میشود که اهمیت بالایی دارد. در سیستمهای قبلی این خودروساز، پیشرانه عمدتاً به عنوان یک ژنراتور عمل میکرد و موتور برقی خودرو را به حرکت درمیآورد. تنها در سرعتهای بالا یا شتاب گیریهای سنگین بود که پیشرانه درونسوز بهصورت مستقیم در امر حرکت خودرو دخالت داشت. چنین طرحی بسیار ساده است و هزینه تولید پایینتری دارد اما مشکل آن به زمانی مربوط میشود که موتور برقی بهصورت مستقیم خودرو را به پیش رانده و نمیتواند الکتریسیته تولید کند. در این حالت خطر خالی شدن باتری و ریسک از کار افتادن خودرو وجود دارد. چنین سناریویی میتواند در زمان رانندگی تهاجمی همراه با شتاب و ترمز مکرر اتفاق افتد. چرخ دندههای سیارهای این مشکل را حل کردهاند و بخشی از قدرت پیشرانه را برای تولید الکتریسیته و بخشی را برای ارسال به چرخها در نظر گرفتهاند. مزیتهای دیگر نیز به کاهش فضای اشغال شده قطعات و بهبود استحکام اتصالات بین آنها مربوط میشود. این سیستم انعطاف بیشتری دارد. گفته میشود بی وای دی با این تکنولوژیها توانسته راندمان پنجمین نسل قوای محرکه پلاگین هیبریدی خود را بالا ببرد.
۱۲ خرداد ۱۴۰۳زنگ مدرسه
Car love
۱۲ خرداد ۱۴۰۳تو هیبریدی که ادعاشو میکنن هم بهترین نیستن ۳چرخ سازا 😂
۱۲ خرداد ۱۴۰۳همین چند تا خبر پایین تر چینیا یه ماشین زدن که موتور هیبرید رو از تویوتا میگیرن
حالا خیلی مونده درک کنی جایگاه ژاپن رو
دو سه کلاس بری بالاتر کم کم یاد میگیری
Car love
۱۲ خرداد ۱۴۰۳حالا چند خبر پایین تر هم مقایسه هیبریدیا بود که جاپونیا بین ۳ تا اول نشدن حتی 😂
ناخدا
۱۲ خرداد ۱۴۰۳عمو مایک کلاس جنسیس شناسی گذاشته برین شرکت کنین 🤭🤭
پیام
۱۲ خرداد ۱۴۰۳به جای اینکه فکر موتور الکتریکی برای یکی از ماشینای جنسیس باشید، کلاه خودتون رو بچسبید که یه کشوری که هیچ سابقه ای تو خودرو نداره از بدو ورودش براتون اینقدر خطرآفرین نشه! بازار هوتدا و نیسان بنزینی رو هم که کره ازتون گرفت! برقی هم که گرفت! حداقل اینو حفظ کنید!!!
حاج علی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳داداش ببین اینقدر سطح اطالاعات ت کمه که نمیدونی وقتی اومده با ژاپنی ها مقایسه کرده یعنی ژاپنی هارو پرچمدار این تکنولوژی فرض کرده!! یعنی اگر قرار باشه چینی ها تو سال های آینده ژاپن رو بگیرن یعنی کره ای هارو ۱۰ سال پیش گرفتن😂
من نمیفهمم چرا یه حرف رو هی تکرار میکنی.
میگی هیوندای هوندا و نیسان رو گرفته خب لعنتی ده تا بهت لینک فروش دادم آخه بچه جون چند سالته که اینقدر ادعا بدون مدرک میاری واسه ما
پیام
۱۲ خرداد ۱۴۰۳۲۰۲۳ هیوندای پرفروش تر از هوندا و نیسان بود!!! بعد چهار نفر مثل تو میرن لینک نیارن میگن اااا ببین فلان مدل هوندا تو فلان ماه از فلان مدل هیوندای پرفروشتر شده!!! دیگه این بچه بازی ها جواب نمیده. سال ۲۰۲۳ هیوندای در طی یک سال ازون دو برند بیشتر فروخت و فقط فروش تویوتا بیشتر بود. وسلام نامه تمام.
بعدشم بازم نفهمیدی چی گفتم! گفتم ژاپن داره اینم از دست میده! در ضمن، مثل اینکه مقاییه دافور هیبرید و اسپورتیج هیبرید یادت رفته!!! 😉😉😉😉😉😉😉 یکم صبر کن بهت میگم چی میشه حاج علی
حاج علی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳آمار فروش خودروسازان در سراسر جهان طی سال ۲۰۲۳ برا کره ای ها و ژاپنی ها
تویوتا: ۹.۰۷
هوندا: ۳.۹
هیوندای: ۳.۸
نیسان: ۳.۳
کیا: ۳
کیا که از همشون پایین تره، هیوندای هم فقط از نیسان بالاتره و از هوندا پایین تره
حالا باز هی حرف بزن باز ضایع شو
کیان
۱۲ خرداد ۱۴۰۳این داداشمون مایک تونست برسه به خونش ؟ اخر موتور رو ماشینش گذاشتن ؟؟
حسین
۱۲ خرداد ۱۴۰۳این خبر دقیقا نشون دهنده همون چیزیه که گفتیم باید اشک بریزی با این خبر تحلیلگر 🤣 کشوری که هیچ سابقه ای تو صنعت خودرو نداره چوسان رو به حقارت کشونده و رسما به فلاکت بار ترین شکل ممکن شکست داده. مربا یه عمر خودشو مورد گشایش قرار داد به ژاپن برسه ولی حالا چین با یک لقمه کردن کره داره خودشو به ژاپن (قطب صنعت خودرو) می رسونه🤣
تا حالا باید می دویدی برسی به ژاپن حالا باید بدویی برسی به چین 🤣 اثبات شد که می گفتم ژاپن و چین بزرگترین خودروساز های آسیا هستن و کره این وسط نقش 💨 داره
پیام
۱۲ خرداد ۱۴۰۳حسین بذار از خواب بلند شی بعدا حرف بزن. هیچ وقت تو خواب در مورد چیزی اظهار نظر نکن! 😂😂😂😂😂 خدا نکنه هیچ وقت هیوندای به فلاکت میتسوبیشی بیفته 😂😂😂😂 به چی برسونه؟! به فلاکت میتسوپیشی؟! یا بدبختی سوزوکی؟!!! چین تو خودروسازی پشم کره هم نیست. بنده خدا تیتر در مورد ژاپن هست نه کره! عینکتو برن بعد بخون!!!!! حسین= اینفینیتی توهم
حسین
۱۲ خرداد ۱۴۰۳همیشه اینو یادت داشته باش اگه کسی به ژاپن برسه حداقل ده سال قبلش کره رو به فضاحت کشونده😁
حالا یه لیوان آب خنک بخور و با آرامش نابود شدن کره توسط چین رو قبول کن 😁
JaMsHiD-R1988
۱۲ خرداد ۱۴۰۳پیام یه چیزی رو از تو یاد گرفتم . آدم هرچقدر کمتر بدونه ، کمتر فکر کنه و به مغزش فشار بیاره زندگی بیشتر به کامشه !
آدم خوب ، الان تمام مدیر های شرکت های خودروسازی از غول هایی مثل گروه فولکس واگن و استلانتیس و تویوتا و جنرال موتورز تو شوک هستن که چینی ها چطور یه ماشین درحد سی هزار دلار رو با پونزده هزار دلار عرضه میکنه و چطور هرروز مدل جدید دارن !
اینا اینقدر مثل قارچ سبز میشن که رقیباشون رو دارن به راحتی شکست میدن !
تراکم ۱۶ داره این ماشین میفهمی؟
چطور قراره این ماشین استهلاک کم داشته باشه نمیدونم
بعدش برد ۲۱۰۰ کیلومتری !
این نه تنها زنگ خطر برای بزرگ ترین گروه های بزرگ خودروسازیه ، بلکه خطر توی هر عرصه هست که نشون میده چین داره توی تمام عرصه ها به رقیباشون میرسن !
مثل اون آدمی هستی که زلزله هم بیاد از خواب تموم نمیخوره !
خودش داره شرکت مورد علاقه اش نابود میشه بعدا اومده باز داره با ژاپن هیت میده .
میفهمی؟
علی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳غول آینده خودرو سازی جهان با اختلاف زیاد قشنگ ده سال از همه برندها جلوتره ااافریننن
زیزیگولو
۱۲ خرداد ۱۴۰۳تسخیر جهان توسط خودروهای چینی فقط یه شوخی مسخره هستش چون این سطل آشغالای متحرک بین اکثریت مردم دنیا هیچ جایگاه و محبوبیتی ندارن و نخواهند داشت
ممد ژانگولر
۱۲ خرداد ۱۴۰۳چینیا با کپلشون نشستن رو خرخره ژاپنیا دارن نابودشون میکنن.
امیدوارم خودروسازهای ژاپنی بتونن رقابت کنن و مثل کره ای ها نابود نشن .
Taha Ayoobi
۱۲ خرداد ۱۴۰۳دیدی با بچه فامیل کشتی میگیری، میذاری بزنتت زمین.
اینم همونه.
شهروند ایرانی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳هنوز ایمان نیاوردید به چین فقط تنها بدیش سیستم کمونیستی چین که اقتصاد باعث قوی شدن نظام کمونیستی میشه حداقل آمریکا اروپا با تمام بدیهاش در ظاهر ادعا دموکراسی دارن البته درست چینی ادعا دموکراسی ندارن ولی عوضش اکثرا ارزونی ها با چین بوجود اومد مثلا گوشی ۱۰۰ دلاری لمسی در صورتی که آمریکایی حداقل ۱۰۰۰ دلار یا ماشین حداقل ۱۸ هزار دلار در صورتی که چینی ۷ هزار دلاری هم داریم
Taha Ayoobi
۱۲ خرداد ۱۴۰۳آره چری آیس کریم 7 هزار دلاره، آخه کی میتونه سوار اون بشه؟
تهش 2 نفره اس.
ارسلان
۱۲ خرداد ۱۴۰۳زنگ خطر برا کجایی ها ؟! 😂
بیا بچه برو پی بازیت….
« وقتی میخوای فحش بدی به ژاپن ولی بچه مثبتی »
پویان
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ارسلان. نه فقط زنگ خطر برای ژاپنی ها. بلکه برای همه.
این سیستم بی وای دی فوق العاده است. البته زمان زیادی هم براش گذاشتن. سیستم بعدیشون میگن پیشرفته تره.
KAIZEN
۱۲ خرداد ۱۴۰۳من بعنوان یک ژاپنی فن بی تعصب میگم واقعا از سرعت رشد و خلاقیت چینیها شوکه شدم و کاملا میبینم در بعضی موارد کلیدی از ژاپنیها جلو افتادند. یک نمونه اش تویوتا که پارسال گفت از byd کلی درس یاد گرفته
وقتی تویوتا که گنده ژاپنه اینو بگه ببین دیگه چین کجاست
اگه یه سیستم درست و حسابی در کشورمون روی کار بود میتونست با همین byd قرارداد ببنده که یه بخشی از سهامش رو بخره و در ازای اون در ایران خطوط تولید راه بندازه و از همین جا به حوزه خلیج فارس و خاور میانه صادرات انجام بده و کم کم انتقال تکنولوژی هم صورت بگیره و مهندسان ایرانی هم در طراحی محصولات آینده حضور داشته باشن.
ارسلان
۱۲ خرداد ۱۴۰۳داداش ما هرجا تورو میبینیم از چینی تعریف میکنی!! 🤔 چطور ژاپنی فنی ؟! اسم خودتو بزار چینی فن…
چینی ها چرت و پرت زیاد ازشون میشنوی ، ولی ما که چیزی ازشون ندیدیم جز آشغال ، آخرم با یه مشت ادعای پفکی و بدهی زیاد بخاطر گند زدن پول و بودجه شون ورشکسته میشند….
اشکان
۱۲ خرداد ۱۴۰۳داداش یه مدت بود میگفتند چین خورشید مصنوعی ساخته برا اولین بار در جهان !! 😂 انرژی هسته ای همجوشی منظورشون بود که مرکزش فرانسه است و طرح مشترک آمریکا و شوروی بوده ، بعدها بقیه بهشون پیوستند! رکوردش ام گمونم دست کره است الان در واقعیت…
اینا بزرگنماییه…برا باتری حالت جامدم CATL حرف مفت زیاد میزد! بعد شد نا ایمن و غیر کاربردی…
KAIZEN
۱۲ خرداد ۱۴۰۳من که طرفدار تویوتا هستم و از چین هم بابت مسائلی که خودتون میدونیم متنفرم
ولی خب خدایی خوب دارن پیش میرن
راستگو
۱۲ خرداد ۱۴۰۳چین بسیار خطرناک خواهد بود برای کل دنیای خودرو
الکی ام دستک نگیریدش از روی تعصب
ببینید تو مدت خیلی کم از هیچ
رسیده ب دیزلی بنزینی هیبریدی و پلاگین و برقی
امریکاییا متعصبن و بعید میدونم خیلی را بدن ب ماشینای چینی
اما اروپاییا تمایل به بهتر بودن دارن منظورم کیفیت نیستا کلا جمو جور و ارزون بودن نقطه ضعف اکثریت اروپاس
سوشیانت
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ربطی به تعصب نداره با وجود برندوهای معتبر آمریکایی مثل کادیلاک شورولت دوج و… چرا باید بیان چینی بخرن؟!
راستگو
۱۳ خرداد ۱۴۰۳چون با یک چهارم قیمت خواهد داد
میگی کیفیت؟اره خب فلا کیفیتش به کادیلاک نمیرسه
اما بازم در هر شرایط کمر قیمت گذاری رو خواهد شکست
بهنام
۱۲ خرداد ۱۴۰۳روی کاغذ همه چی فوق العاده هست تا در واقعیت چه شود . اونیکه دیر اومده میخواد زود برسه یه کاسه ای زیر زیر نیم کاسه اش هست .
R@min
۱۲ خرداد ۱۴۰۳اینام رفتن تو یه لیگ دیگه ؟؟؟
! i M α η δ υ α R
۱۲ خرداد ۱۴۰۳پست پر چالشی بود و مثل اینکه هنوزم هست …
بنده خدا مازیار هم همون اولش دلگیر شد …
لفت داد و رفت …
مرز بین تعصب و عشق / دانایی و بی خردی / واقع بینی و کوری ، هر روز داره کمرنگ تر میشه …
تازه با ظهور ابزار در هزاره سوم ( در دست نسل جدید ) ، سطحی نگری و خام پروری رو هم باید تحمل کرد …
همه حتی بچه ها هم ادعا دارند ، بدون اینکه چیزی رو ثابت کرده باشند …
R@min
۱۲ خرداد ۱۴۰۳به هر حال همه علایقی داریم.
فقط اگر هیوندای هم اینکارو می کرد میرفت تو لیگ دیگه ؟؟
! i M α η δ υ α R
۱۲ خرداد ۱۴۰۳هرگزززززززززز …
غرور اروپایی ها و طرفدارانشون ( که خودمم یکی از اونهام ) طی سده ها شکل گرفته …
قبول کردن پیشرفت دیگران بیشتر وقت ها براشون خیلی سخته …
عمرا به هر کسی کردیت بدند …
این جا نمی شه در مورد سادگیه ” سیستم ” با بعضی از اروپایی فنا بحث کرد …
ریشه ی سادگی می رسه به علم مونتاژ که راز های خلقت هر مصنوعی توی این علم جمع شده …
سیستم های آلمانی و فرانسوی و بعضا ایتالیایی نقطه ضعفشون در دراز مدت پیچیدگیه …
تعداد بیشتر قطعات و مراحل و مسیرهای بیشتر که در نهایت نتیجه اش در دراز مدت میشه استهلاک و خرابی …
آلمانی ها رو می دونم که همیشه عادت دارند لقمه رو دور سرشون بچرخونن و بعد بگذارن توی دهنشون …
دیگه این قدر جو گیر شدن که استاندارد های بینالمللی ( SI ) رو هم قبول ندارن …
خلاصه که بحث ریشه ایه …
R@min
۱۲ خرداد ۱۴۰۳بدبختی اینه همینم پیچیده نیست صرفا رفع کوتیه ولی باهات موافقم البته سنم که از سی میگذره علایق آدمیزاد خشک میشه و در برابر تغییر مقاومت می کنه همه همینیم.
علی جردن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳فناوری چینی زنگ خطر آمریکا و ژاپن.
توجه کنید نوشته فناوری …..
یعنی توان فنی….
یعنی تکنولوژی….
Taha Ayoobi
۱۲ خرداد ۱۴۰۳یعنی جوک
Taha Ayoobi
۱۲ خرداد ۱۴۰۳من آمریکایی فنم، ولی بی تعصب میخوام یه حرفی رو بزنم.
چین داره پیشرفت میکنه.
ولی دقیقا مثل گوشی های چینیه.
ارزون و بی کیفیت، فقط برای اینکه کسی بدون گوشی نمونه.
آمریکا میخواد نفت رو از معاملات دنیا حذف کنه.
برا همین به چین تکنولوژی برقی داده که مثل چی ماشین بسازه.
برا همینم طراحی هاشون کپیه.
فقط میخواد یه چیزی بده بیرون که کسی توی جهان بی ماشین نمونه و ماشین ها برقی بشن.
من با پیشرفت چین موافقم، ولی اینکه هی میگن داره دنیا رو میگره و فلان و…
همه اش چرته.
بازم میگم، بدون تعصب میگم، چون ابر قدرت بودن آمریکا هیچ چیزی برای من نداره، خیلی هم خوشم نمیاد سیاسی حرف بزنم.
محمد
۱۲ خرداد ۱۴۰۳تویوتا:بابا تو برقی ها حضور پیدا نکردم از ترس تو،اینجا هم ولم نمیکنی؟
A
۱۳ خرداد ۱۴۰۳تویوتا دو سال آینده ۱۰ مدل برقی میده حتی سدان برقیش هم به ایران داره میرسه . تا ۲۰۳۰ هم ۳۰ مدل برقی جمعا میده باز یه عده میگن برقی نمیتونه بزنه .
۲۰ سال قبل راوفور برقی زده بود و تسلا هم همکاری نزدیکی باهاش داشته . بهتر از خیلیا میتونه برقی بزنه و منتظر زمان مناسبه .
آخه آدم به هررچی شک کنه به استراتژی ژاپنیا نباید شک کنه . اینا اگه کار درست نبودن مملکتشون جزو ۵ اقتصاد برتر و بزرگترین صادر کننده خودرو دنیا نبود .
واقعا مقاومت یه عده در برابر فهمیدن جای تعجب داره
بهزاد
۱۳ خرداد ۱۴۰۳چند سال بود تسلا را به عنوان ترمیناتور ژاپنی ها معرفی میکردن و وقتی دیدن از این تازه وارد برقی آبی گرم نمیشه رفتن سراغ هیبریدی های BYD و کلا این عده همه چیزو با دنیای موبایل اشتباه گرفتن و الان ده ساله منتظر نوکیای دنیای خودرو هستند و نمیدونن اونا باخت نمیدن😄
همین byd تا چند صباح دیگه با موج جدید خودروهای برقی در چین باید رقابت کنه و این خلا بوجود اومده در نبود رقبا باعث شد تسلا و byd به این رشد برسند که بزودی اوضاع تغییر خواهد کرد.