جیلیخودروهای چینی

جیلی چین چگونه به برندی بین‌المللی و مطرح تبدیل شده است؟

کلوپ قدیمی خودروسازان اروپایی حالا عضو جدیدی دارد، عضوی که روی الکتریکی سازی، تکنولوژی مدرن و راندمان تولید تمرکز می‌کند. نه درباره تسلا صحبت نمی‌کنیم! این خودروساز که بی سر و صدا در حال ایجاد اختلال در بازار خودروی اروپاست جیلی نام دارد، شرکتی چینی که توسط میلیاردر مشهور اریک لی تأسیس شد و حالا مالک چندین کمپانی مشهور دنیاست.

جیلی با اقدامات خود امیدوار است پایه و اساس حمل‌ونقل یکپارچه را بنا کند و بتواند شرکای زیادی را پای کار بیاورد. گروه هولدینگ جیلی ژجیانگ چتری برای امپراتوری لی بوده و چهار بخش تجاری اصلی دارد: خودروهای سواری، خودروهای تجاری، تکنولوژی و سرویس‌های حمل‌ونقل. جیلی می‌گوید در سال ۲۰۲۱ درآمد ۴۷.۲ میلیارد دلاری و فروش ۲.۲ میلیون دستگاهی خودرو را بر جای گذاشته است.

جیلی در سال ۲۰۱۰ بخش خودروهای سواری ولوو را از فورد با قیمت ۱.۸ میلیارد دلار خریداری کرد و این روند با خریداری پولستار، لینک اند کو، کمپانی خودروی الکتریکی لندن و اسمارت (از طریق جوینت ونچر با مرسدس بنز) ادامه یافت تا به این ترتیب جیلی بین اروپایی نفوذ کند.

تأمین‌کنندگانی همچون ECARX که قطعات پیشرفته خودروها همچون سیستم‌های خودران و محاسبه مرکزی خودروها را تولید می‌کنند زیر چتر حمایتی جیلی قرار دارند. به این لیست باید آروبی، کمپانی جدید فعال در زمینه قوای محرکه درون‌سوز و… را اضافه کرد. جیلی همچنین مالک برند ایتالیایی بنلی است.

این شرکت چینی سهام زیادی در مرسدس بنز (حدود ۱۰ درصد) و کامیون سازان مشهور یعنی ولوو و دایملر دارد. همین امسال بود که این شرکت ۳۵ درصد سهام رنو در کره جنوبی را خریداری کرد. در زمینه خودروهای اسپرت و الکتریکی شاهد همکاری نزدیک جیلی با رنو و لوتوس هستیم و در بخش خودروهای درون‌سوز نیز این شرکت با مرسدس و ولوو همکاری می‌کند.

جیلی هم‌اکنون وارد دنیای اشتراک خودرویی شده است و با برند تاکسی لندن اقدام به فعالیت در پاریس می‌کند. در آینده نیز شاهد گسترش این سرویس در شهرهای اروپایی خواهیم بود.

Geely TX5 London taxi
Geely TX5 London taxi

دیگر زیرشاخه جیلی شرکت آلمانی ولوکوپتر است که در هوا و فضا فعالیت دارد و تاکسی‌های هوایی را توسعه می‌دهد. همین چند روز پیش نیز جیلی نه ماهواره را به فضا پرتاب کرد و می‌خواهد شبکه‌ای از ماهواره‌ها را در اختیار داشته باشد. پیتر ولز مدیر مرکز تحقیقات خودرویی دانشگاه کاردیف ولز می‌گوید:

ارتباط جیلی با ولوو یک پلتفرم حیاتی برای حضور گسترده‌تر در بازار بوده است

دنیل لی مدیرعامل هولدینگ جیلی می‌گوید:

ما معتقدیم تنها از طریق تولید انبوه و جوینت ونچرها می‌توانیم محصولات بهتری برای مصرف‌کنندگان نهایی بسازیم. ما همچنین باور داریم آینده صنعت خودرو بر اساس همکاری‌های مشترک شکل خواهد گرفت. در عصر جدید هیچ برند خودرویی نمی‌تواند به تنهایی پیش برود و باید به دنبال استفاده مشترک از تکنولوژی‌ها و خلاقیت‌ها باشیم

کارشناسان می‌گویند جیلی به سرعت حرکت می‌کند و خود را با روندهای تجاری جدید همچون الکتریکی سازی، مالکیت اشتراکی و تکنولوژی خودران تطبیق می‌دهد. یان فلچر تحلیلگر موسسه IHS مارکت می‌گوید:

جیلی شرکتی عالی است و ظاهراً آماده حضور در بخش‌های مختلف می‌شود. مدیران خودرویی کمی مؤسس یک خودروساز بوده‌اند بنابراین لی می‌تواند تأثیری مستقیم روی رشد این کسب‌وکار داشته باشد

این کارشناس از آروبی به عنوان مثال بارز گفته‌های خود نام می‌برد. این شرکت امیدوار است پیشرانه‌های هیبریدی را به شرکت‌هایی خارج از جیلی بفروشد. خودروسازان مطرح جهانی با پرسش مهم چگونگی از رده خارج کردن پیشرانه‌های درون‌سوز و تولید محصولات الکتریکی روبرو شده‌اند و چنین پیشرانه‌های هیبریدی‌ای می‌توانند یک گزینه موقتی باشند.

فلچر درباره آروبی می‌گوید:

این یک حرکت واقعاً هوشمندانه بود که جلوتر از سایر خودروسازان صورت گرفت. پیشرانه‌های درون‌سوز بالاخره از دور خارج خواهند شد و این امر می‌تواند روی ولوو و جیلی تأثیر منفی داشته باشد اما توسعه یک کسب‌وکار مستقل می‌تواند به معنی فروش این پیشرانه‌ها به رقبا باشد

این سرعت عمل از زمان خرید ولوو تاکنون وجود داشته است. یکی از منابع نزدیک به جیلی می‌گوید:

کارآفرینی جیلی ولوو را تشویق کرد تا تصمیمات بزرگی همچون تأسیس چندین کارخانه در چین بگیرد. جیلی تصمیمات بسیار سریع‌تری نسبت به مالک قبلی ولوو اتخاذ می‌کند

چابکی جیلی را می‌توان در احیای اسمارت نیز دید، برندی که در زمان مالکیت کامل دایملر ضررده بود. اولین محصول این برند برای اروپا شماره ۱ است که شاسی‌بلندی تمام الکتریکی با شعاع حرکتی خوب خواهد بود و شاید بتواند به خاطر تولید در چین قیمت ارزان‌تری نسبت به رقبا داشته باشد.

فلچر اظهار می‌دارد:

عرضه این خودرو در قلب کلاس محبوب شاسی بلندهای کامپکت اروپا و چین خواهد بود

دایملر این خودرو را نخواهد ساخت زیرا این امر باعث همپوشانی با محصولات خودش می‌شود.

اما بد نیست در خاتمه نگاهی به داستان جیلی داشته باشیم. یانگ لی شوفو که توسط اریک لی به خارج از چین فرستاده شد در سال ۱۹۸۶ به تولید قطعات یخچال مشغول بود. لی با تولید موتورسیکلت در سال ۱۹۹۴ وارد صنعت حمل‌ونقل شد و سپس شرکت جیلی اتو را در سال ۱۹۹۷ تأسیس کرد. اولین خودروهای کوچک این شرکت یک سال بعدتر از خط تولید خارج شدند. تا سال ۲۰۰۲ جیلی جزو ۱۰ برند برتر داخلی بود.

هلدینگ جیلی یک سال بعدتر تأسیس شد و در سال ۲۰۰۵ جیلی ژجیانگ در لیست شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ قرار گرفت. گسترش بین‌المللی جیلی در سال ۲۰۰۶ و با خرید سهام شرکت تولید کننده تاکسی لندن کلاسیک کلید خورد. جیلی در سال ۲۰۱۰ ولوو را از فورد با قیمت ۱.۸ میلیارد دلار خریداری کرد تا قدم محکم‌تری بردارد. این یک تصمیم استراتژیک بود چراکه از یک طرف پای جیلی را به اروپا باز می‌کرد و از طرف دیگر ولوو به منابع موردنظر خود می‌رسید.

یکی از منابع نزدیک به جیلی می‌گوید:

جیلی به ولوو اجازه داد تا کار خودش را که همان توسعه خودروها بود انجام دهد. این امر به ولوو اجازه رشد را داد. جیلی ولوو را تنها گذاشت و اجازه داد سوئدی‌ها کار خودشان را انجام دهد، یعنی چیزی که دقیقاً متضاد کارهای مالک قبلی ولوو یعنی فورد بود.” فلچر هم می‌گوید این روش به جیلی اجازه داد با حداقل اصطکاک و تنش وارد بازار اروپا شود. او اظهار می‌دارد: “به نظر می‌رسد جیلی در ایجاد شراکت نرم با همکاران خود بسیار خوب عمل می‌کند

جیلی درباره لوتوس نیز می‌گوید این خودروساز چینی به بریتانیایی‌ها چارچوب کاری مشخصی برای دنبال کردن مدل پورشه ارائه کرده است. لوتوس مشغول تولید خودروهای اسپرت و الکتریکی خواهد شد و البته شاسی بلندهای سودده را نیز عرضه خواهد کرد. لوتوس ظاهراً به دنبال فروش ۹۰ هزار خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۸ است و آن‌ها را در کارخانه جدید ووهان چین خواهد ساخت. جیلی امید دارد طی آینده نزدیک لوتوس را عرضه عمومی کند و شاید ارزش این شرکت بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار باشد. برخی کارشناسان می‌گوید استراتژی لی ساختن کمپانی‌ها و رساندن آن‌ها به سطح مشخص و سپس عرضه عمومی آن‌هاست تا بتوانند سرمایه بیشتری را از بیرون جذب کنند. جیلی می‌خواهد علاوه بر لوتوس بخش خودروهای تجاری را نیز به‌صورت عمومی عرضه کند.

اما برنامه‌های جیلی می‌تواند با تأخیر نیز مواجه شود. عرضه عمومی ولوو در تابستان سال پیش استارت خوبی نداشت زیرا سرمایه‌گذاران نگران احتمال حفظ کنترل جیلی روی بخش اعظم این کمپانی بودند. با اینکه ارزش ولوو به آنچه انتظار داشتند نرسید اما عرضه سهام این خودروساز جزو یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات سال پیش اروپا بود. پولستار نیز قبلاً اعلام کرد سهامش را به‌صورت عمومی عرضه خواهد کرد. ارزش تخمینی پولستار بیش از ۲۰ میلیارد دلار است و شاید این معامله ۱ میلیارد دلار سود داشته باشد؛ اما این حرکت نیز با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.

جیلی به عنوان شرکتی چینی با بررسی دقیق و غیرعادی‌ای مواجه بوده است. البته نگرانی‌های مربوط به حفاظت داده‌ها، سابقه حقوق بشری چین و ارتباطات بین دولت و کمپانی‌ها باعث می‌شود این مورد جای تعجب زیادی نداشته باشد.

ولز اظهار می‌دارد:

مشکلات متنوعی حول دولت و شفافیت آن وجود دارد. ما شاهد کمپانی‌ها و افراد سطح بالایی بوده‌ایم که می‌توانند به دلایل سیاسی هدف قرار بگیرند

جیلی همواره تلاش داشته حداکثر شفافیت ممکن را داشته باشد و شرکتی بین‌المللی‌تر باشد. دنیل لی اخیراً گفته است:

هلدینگ جیلی معمولاً به عنوان اسب سیاه صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شود اما من می‌گویم ما یک کتاب باز هستیم

ولز می‌گوید جیلی برخلاف دیگر تازه‌واردهای چینی از طریق برندهای سنتی اروپایی همچون ولوو، لوتوس و اسمارت وارد این قاره شده است. او خاطرنشان می‌سازد:

این یک حرکت کاملاً هوشمندانه است. جیلی زمان زیادی را صرف حضور در اروپا کرده است

این شرکت همچنین بخش اعظم کارهای طراحی و مهندسی خود را در اروپا انجام می‌دهد. تحلیل‌ها نشان می‌دهند تبدیل شدن جیلی به چنین شرکت بزرگی راه بسیار سختی داشته است. ولوو به عنوان بزرگ‌ترین برند جیلی هدف‌گذاری فروش ۱.۲ میلیون دستگاهی تا سال ۲۰۲۵ را دارد درحالی‌که پولستار می‌خواهد تا آن سال ۲۹۰ هزار دستگاه خودرو بفروشد. این هدف برای اسمارت ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود.

فلچر معتقد است جیلی می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ تا ۵۰ درصد رشد کند و دارای پتانسیل‌های رشد زیادی است چراکه از سبد محصولات بسیار متنوع از موتورسیکلت‌ها گرفته تا خودروهای سواری رده میانی و شاسی بلندهای لوکس سود می‌برد.

او اظهار می‌دارد:

جیلی در ۵ تا ۷ سال گذشته کارهای بسیار زیادی انجام داده‌اند بنابراین پتانسیل رشد فوق‌العاده‌ای دارند؛ اما در میان‌مدت و طولانی‌مدت، هدف جیلی کسب سود از سرمایه‌گذاری‌های خود خواهد بود. چینی‌ها به رشد خود ادامه خواهند داد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. پویان

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (827 ديدگاه)

    کارش بسیار خوبه. حتی از اروپاییها هم بهتر شده. فقط میمونه تسلا
    ماشین های 2014 این شرکت که تو ایرانه باز هم خوبن.
    ولوو به خاک افتاده رو هم بلند کرد از زمین.

    موافقم 21
    مخالفم 37
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10478 ديدگاه)

      پویان
      چی میگی حاجی
      تمام جیلی‌هایی که به ایران آمدند امروزه از درد گیربکس به خودشان پیچیده‌اند !
      حالا باز به جیلی ، بهتر از کیا هیوندای هست !
      کیا هیونداها صاحبانشون رو بدبخت کردن از مشکلات برقی متعدد گرفته تا یاتاقان شاتون و آتش‌سوزی‌های عجیب و ترمز‌های فاجعه‌آمیز و سواری‌های خشک و کمرشکن !

      باور کنید چینی‌ها از کره‌ای‌ها بهتر شده‌اند و البته که به ایران نمی‌آیند بخصوص همین جیلی یا چانگان که دیروز رونمایی‌های جدید داشت با گارانتی‌هایی ارزشمند !

      در شرایط امروز ایران ، خیلی مراقب خرید کردنتان باشید و سعی کنید چینی و کره‌ای کارکرده نخرید و اگر میخرید ، نمونه‌های کم‌کار بخرید یا حداقل خودرویی بخرید که تازه موتورش تعمیر شده و اگر نه هزینه‌ها به ۱۰۰ میلیون و بالاتر هم میرسد با قطعات اورجینال !

      موافقم 39
      مخالفم 22
      1. Humer

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (299 ديدگاه)

        جالبیش اینه من سراتو وارداتی ۲۰۰۹با ۲۸۹هزار کیلومتر کار کرد داره
        خب (من منکر پیشرفت چینی ها نمیشم )ولی
        من جز روغن گیربکس و موتور،لنت های ترمز
        مشکل دیگه ای نداشتم
        چرا از خودت حرف در میاری
        می دونی با اینکار به شخصیت مصرف کننده توهین می کنی
        اگه کسی با خودت چنین رفتاری داشت چی کار میکردی؟
        به قول یکی از دوستان ۷۰۰۰ کامنت گذاشتی
        که ۶۵۰۰ هیت کره بوده
        شما ماشین باز نیستی خودرو دوست هم نیستی ماشین باز بدون تعصب حرف میزنه ولی شما معلومه خیلی……….
        قبل از حرف زدن اول فکر کن بعد حرف بزن!

        موافقم 19
        مخالفم 12
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10478 ديدگاه)

          قبل از حرف زدن اول فکر کن بعد حرف بزن !
          اتفاقاً این حرف زدن شماست که کنتر ننداخته !
          یه سر بلندشو برو تو تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌هاس سطح شهر ببین وضع کره‌ای‌ها چقدر خرابه !
          چرا میخوای مردم را بدبخت کنی و دروغ‌پراکنی میکنی !
          به جای حرف ، هر کسی شک داره به حرف من بلند بشه بره ببینه تو تعمیرگاه‌ها و قیمت قطعات چی میگذره !

          موافقم 14
          مخالفم 14
        2. Humer

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (299 ديدگاه)

          بله بله سخنی از صاحب ۱۲ لکسوس
          و شرکت
          ولی خیلی عجیبه با این همه مشغله
          چطور ۷۰۰۰ تا کامنت گذاشتی اصولا باید
          خیلی سرت شلوغ باشه ؟؟؟؟؟
          😂😂😂

          موافقم 13
          مخالفم 3
      2. محمد

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1484 ديدگاه)

        به ولله اگه بدونی گیربکس و یاتاقان به کجای ماشین میگن اینجا یه سایت تخصصی خودرو هست همه به اخبار لگن های داخلی اعتراض دارن میکنن که سطح سایت نیاد پایین بعد زیر هر پستی میای یه نظر افسانه ای از فلسفه و علم و موسیقی و سیاست و خودرو (ماشاالله تو هر زمینه ای هم صاحب نظری) میدی و به خودرو سازی هر کشور یه انگ میزنی و آخر به کره فحاشی می‌کنی.

        موافقم 23
        مخالفم 4
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10478 ديدگاه)

          محمد جان ، دلبندم

          به وللّه اگر بدونی فحاشی چیه !
          دلبندم ، برو جو نده ، برو !
          من نمیدونم ، تو که میدونی بیا برامون بگو این عیب مهندسی موتورهای کره‌ای از کجا میاد که چند سال میشه گندش در اومده و حتی فراخوان هم دادن !

          البته که شاتون و یاتاقان یه قسمت قضیه هست !
          مشکلات برقی و خرابی‌های سیستم‌های برقی جدایی‌ناپذیره !
          مشکلات ذاتیش هم پیشکش !

          موافقم 5
          مخالفم 13
        2. محمد

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1484 ديدگاه)

          پدال جان دقیقا پاسخ من به این کاربر چه ایرادی داشت که دست بردی توش؟ شما این ترول اعظم که از موقعی که موقعی که یادمون میاد داره نفرت افکنی میکنه و حتی به خانواده بقیه توهین می‌کنه رو اخراج نمیکنید بعد به جای کار کردن رو مقالات نشستید سانسور بازی میکنید؟ براتون متاسفم

          موافقم 12
          مخالفم 2
        3. جواد عقیلی

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (761 ديدگاه)

          درود بر شما. بعضی از کامنت ها به جای پرداختن به موضوعات سایت، تنها یقه گیری و بگومگوهای فردی هست که برای احترام به روان و شخصیت سایر مخاطبان منتشر نمی کنیم. شما در کامنت حذف شده از این عبارات استفاده کرده بودید: معلوم الحال-طرف تو کودکی خاطره بد داره-عقده پرانی-ترول بازی-زیر خط فقر-بیکار-لودگی
          واقعا هنوز هم می گین که ایرادی نداشت؟ لطفا همه برای حفظ دوستی و احترام کمک کنیم.

          موافقم 12
          مخالفم 6
        4. NAVID۰۰۹۸

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10478 ديدگاه)

          جناب عقیلی
          دوستان
          خوبی کار اینجاست که کامنت‌ها ذخیره میشه و حرف بیخود دیگران که باد هواست و هرکسی هر توهینی کرده بر میگردد به خانواده و تربیت خانوادگی خودش !

          بارها گفتم و باز هم میگویم که جواب سلام ، علیک هست و لاغیر !

          من نقد میکنم ، شما نقد کنید ، اگر توهینی کردم توهین کنید و اگر توهین کردید پس باید توهین بشنوید بلکه اصلاح شوید !

          بارها از پدال خواهش کردم که چه من چه دیگران که بسیار محترم‌تر از من هستند را اگر دیدند داریم توهین میکنیم را حذف اکانت کنند !

          یکی از ترول بازی‌های جدید هم ، تخریب کامنت هست با جوپراکنی و تهمت زدن‌ها که در این چندروزه توسط چند کاربر فیک انجام شده و داره ادامه پیدا میکنه که ای کاش پدال جواب این ترول‌ها را میداد !

          موافقم 4
          مخالفم 10
      3. قاطر فروش

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1200 ديدگاه)

        پس جنس فرانسوی ندیدی نوید جان صد رحمت ب کره ای

        موافقم 9
        مخالفم 4
      4. javadhy

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (331 ديدگاه)

        من شخصا دونفرو میشناسم که چند ساله جیلی دارن ولی هیچوقت از گیربکس ماشین چیزی نگفتن
        نکنه شما تمام خودروهای داخل و خارج ایرانو تست کردی انقدر اطلاعات داری!

        موافقم 16
        مخالفم 1
        1. Humer

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (299 ديدگاه)

          ایشون خیلی کارش درسته🤣🤣🤣🤣🤣

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10478 ديدگاه)

          نه اتفاقاً
          نه ادعایی دارم و نه کارم درسته !
          فقط به جای تعجب کمی تحقیق کنید تا بفهمید کی درست میگه کی اشتباه !

          در ضمن ، کاربر خوشمزه Humer ، اون مقاله‌ای که در اون به گفته‌ی تو و دوستان خوشمزه‌ات گفتم ۱۲تا لکسوس دارم را در اینجا لینکش را بگذار تا برای همیشه از پدال بروم در غیر اینصورت از پدال خواهشمندم جواب شما را بدهد و یادت بدهد دروغ‌پراکنی و تخریب دیگران واکنش دارد و نه نگاه کردن !

          اگر پدال طبق قوانین خودش عمل کند و جواب ترول‌ها را بدهد ، هیچگاه کامنت‌ها به حاشیه کشیده نمیشود و هدف ترول‌ها همین عیاشی‌گری هست که در تمام فضاهای مجازی باب شده که میتوانید سرچ کنید و معنی ترول بودن را بفهمید !

          موافقم 4
          مخالفم 9
        3. Reza

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1 ديدگاه)

          جناب آقای Navid0098
          من الان ۵ ساله جیلی امگرند دارم و توی چند تا گروه واتساپی و تلگرامی با دارندگان این خودرو عضو هستم. تا به حال ندیدم و نشنیدم کسی از گیربکس جیلی این صحبت های شما رو کرده باشه، نه از گیربکس و نه از موتور و …
          برعکس صحبت های شما فقط و فقط دارندگان این ماشین دارن ازش تعریف میکنن.
          خود من توی این ۵ سال ۱۹۰ هزار کیلومتر راه رفتم ولی به جز لنت و روغن هیچ هزینه ای برای ماشینم نکردم، خدا شاهده از وقتی این ماشین رو خریدم تازه فهمیدم لذت ماشین داشتن چیه، چون تا قبل این همش تو نمایندگی و تعمیرگاه بودم…
          شما یه سر به نمایندگی های جیلی که هنوزم در سراسر کشور فعالن بزنید بعد این صحبت ها رو بکنید
          نمی‌دونم چرا دوست دارید به مردم اطلاعات غلط بدید، البته بعید هم نیست که با خودروسازای یا بهتر بگم آشغال سازهای داخلی ارتباط داشته باشید

      5. Humer

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (299 ديدگاه)

        اقای عقیلی کسی که جو سایت رو بهم میریزه و باعث بوجود اومدن بگو مگو بحث و دور شدن از اصل موضوع سایت میشه اشکال نداره کامنتش حذف بشه! !!!!
        می دونید اقای عقیلی اگه این کامنت از اول پاک میشد باعث درست نشدن بگو مگو بحث و توهین میشد!
        اقای عقیلی افرادی از این دست جو سایت رو پایین می آورند
        و باعث اختلاف در سایت می شوند

        موافقم 10
        مخالفم 1
      6. امین

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (662 ديدگاه)

        نوید
        من بشخصه چندین نفر میشناسم که کیا و هیوندای دارند بین دوازده تا شش سال عمر دارند. تا حالا ب مشکل حاد بر نخوردن. مصرفی های ماشین عوض کردند و استفاده روزمره مسافرت ایران گردی و … داشتن. جالبی ش اینه که اتاق و کابین داخل به صدا نیوفتاده.
        هر چند خودم توقع داشتم با عمر بالای ۵ سال اتاق بصدا بیوفته ، ولی نشده . کیفیت مناسب همون چیزی‌که باید باشه .
        این حرفهات راه بجایی نمی‌بره. بچه های پدال دیگه می‌شناسن ت.
        آب در هاون نکوب

  2. Pooriya.bmw.germany

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (584 ديدگاه)

    جیلی و چانگان بهترین برندهای چین هستن که کاملاً طبق استانداردهای روز دنیای خودرو پیش میرن

    موافقم 27
    مخالفم 6
  3. ارین صاحب جمعی

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    آلمانیا خیلی خوب دارن با چینی ها ارتباط میگیرن برای خیلی چیزهای آینده به قول پوتین : امریکا دو کشوری رو پیش رو داره که نمیدونه چقدر با هم ارتباط دارن

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. TML BN

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    والا گرند ۷ ها که یک مدت اومدن تا حالا کسی رو ندیدم زیاد بد بگه و ناراضی باشه

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. شاعر

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (235 ديدگاه)

      یکی از مشتریام امگرند ۷ داره
      ماشین اولش ۵۰۴ بوده که خیلی ازش راضی بود و تعریفش میکرد ماشین دومش پژو پارس بوده که خیلی ازش ناراضی بود و میگفت فقط ۴ ماه اول فقط اذیتم نکرد بعدش شروع شد 😁
      بعد پژو پارس رفته بود جیلی خریده بود که خیلی ازش راضی بود و میگفت خیلی بی دردسره فکر کنم ۷ – ۸ سالی هست امگرند ۷ داره

      موافقم 13
      مخالفم 3
  5. احمدرضا

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (878 ديدگاه)

    به نام خدا
    چسبیدن به ولوو

    موافقم 8
    مخالفم 15
  6. شاعر

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (235 ديدگاه)

    تحریم ها سالی ۸۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر میزنن
    اونوقت جیلی با ۱.۸ میلیارد دلار ولوو رو خریده! یعنی با ضرری که این مملکت داره میده میشد سالی ۵۰ تا شرکت مثل ولوو خرید!

    موافقم 34
    مخالفم 1
    1. HamiD

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      البته که تحریم نعمته داداش

      موافقم 4
      مخالفم 2
  7. یوسف

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (745 ديدگاه)

    بخشی از اطلاعات آغاز مقاله درست نیست. پولستار و لینک اند کو جزو شرکت هایی نیستن که جیلی در سال های گذشته خریداری کرده. پولستار در گذشته بخش پرفورمنس ولوو بود(مانند ام پاور برای بی ام و) ولی در سال های گذشته به یک برند مستقل در زمینه خودروهای الکتریکی تبدیل شد. لینک اند کو هم چند سال پیش با همکاری ولوو در چین راه اندازی شد.
    به لیست شرکت هایی که جیلی در چند سال گذشته خریداری کرده باید نیمی از سهام پروتون مالزی رو هم اضافه کرد.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. genius

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    هر چینی ای که از بازار ایران فاصله گرفته کیفیتش بدک نیست.byd و جیلی و چانگان و گریت وال که بمحض تحریمها رفتن چینیهای درجه ۱ هستند دقیقا برعکس چری و دنگ و فنگ!ولی باز هم با همه پیشرفتهای کمی چین هنوز خیلی مونده تا یه برند چینی الاصل حس اعتمادی که برندهای امریکایی و اروپایی و ژاپنی حتی کره ای تو خریدار ایجاد میکنند رو بوجود بیاره

    موافقم 2
    مخالفم 7
  9. اکبری

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود برشما
    من جیلی شاسی دارم. صفر از نمایندگی گرفتم سال ۲۰۱۴, بسیار ماشین خوبیه. وقتی توی نمایندگی برای سرویس میرم, بعصی از دوستان میگن که گیربکس جیلی عمرش تا ۱۵۰ هزار هست و بعدش نیاز به تعمیر دارد. اما ماشین من فعلا ۱۴۰ کار کرده و هیچ مشکلی نداشته. البته به نوع کار کشیدن از ماشین هم بستگی دارد.

    1. مهدی

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      احسنت انشاالله خوش رکاب باشد

  10. مهدی

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان خدا قوت من مدتی هست که جیلی امگرند 7 موتور بزرگ دارم و تا الان جز وسایل های مصرفی مثل روغن و لنت و لاستیک چیز دیگه ای خرج نداشته
    با پولی که میشه جیلی امگرند 7 موتور بزرگ با این رخ بسیار قشنگ و اسپرت خرید چرا خودروی داخلی که هزارتا مشکل داره رو خرید
    یا علی دوستان ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا