تجربه و آزمایشخودروهای چینی

رانندگی با های‌فای X، کراس‌اوور برقی لوکس چینی 100 هزار دلاری!

های‌فای X محصولی از شرکت چینی هیومن هورایزون است که با تکنولوژی‌های فراوان، بیشتر شبیه یک دستگاه الکترونیکی متحرک به نظر می‌رسد.

شرکت چینی هیومن هورایزون در سال ۲۰۱۹ برند لوکسی بنام های‌فای (HiPhi) را تأسیس کرد. اولین محصول این برند کراس‌اوور بزرگی بنام X بود و سال گذشته نیز سدان چشمگیر Z معرفی شد. ویژگی منحصربه‌فرد محصولات های‌فای برخورداری از تکنولوژی‌های دیجیتالی پیشرفته‌ای است که هیومن هورایزون اعتقاد دارد آیندهٔ حمل‌ونقل خودرویی را مشخص می‌کنند. خریداران چینی علاقهٔ زیادی به دیدن جدیدترین تکنولوژی‌های دیجیتال در خودروهای جدید دارند و خودروسازان چینی هم در همین مسیر حرکت می‌کنند.

هرچند X ظاهر ساده‌تری نسبت به Z دارد اما هنوز هم از ویژگی‌های طراحی نوآورانه‌ای بهره می‌برد. همچنین با اینکه کراس‌اوور های‌فای هم کشیده‌تر و هم بلندتر از Z است اما شبیه یک شاسی‌بلند معمولی به نظر نمی‌رسد. این خودرو بیشتر مثل یک جگوار I-Pace کشیده است که با دو یا سه ردیف صندلی ارائه می‌شود. همچنین برای ردیف دوم، بجای صندلی نیمکتی سه‌نفره، دو صندلی مجزا هم قابل سفارش است. دسترسی به این صندلی‌ها از طریق درهای موتوردار و عکس بازشو صورت می‌گیرد که لولای آن‌ها به عقب متصل است.

بالای این صندلی‌ها نیز پانل‌های سقفی به سبک نیم گالوینگ تعبیه شده و بنابراین می‌توان وارد خودرو شوید، در ردیف عقب بایستید و سپس بنشینید. کابین های‌فای X تحت سلطهٔ نمایشگرهای مختلف است که شامل یک تبلت در ردیف دوم به همراه دو صفحه‌نمایش بزرگ در جلو می‌شود. یکی از این نمایشگرها جلو سرنشین نصب شده و دیگری به شکل عمودی روی کنسول میانی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته است. یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی هم این مجموعه را تکمیل می‌کند.

استفاده از نمایشگر عمودی مرکزی اما پیچیده بوده و اکثر عملکردهای خودرو مثل تسلا در این صفحه‌نمایش گنجانده شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، برای تنظیم آینه‌های جانبی، ستون فرمان و سیستم تهویه باید سراغ منوهای مختلف در نمایشگر لمسی رفت. این کار تا زمانی که بدان عادت نکنید کاملاً دشوار است و در هنگام رانندگی می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود. بااین‌حال، خوشبختانه راننده امکان دیدن نمایشگر سرنشین را نخواهد داشت و در صورت عدم استفاده می‌توان آن را خاموش کرد.

فضا در صندلی‌های ردیف اول و دوم سخاوتمندانه است اما ردیف سوم بیشتر برای افرادی با قد کوتاه یا متوسط مناسب خواهد بود. کیفیت متریال در حد خودروهایی مثل آئودی یا رنجروور نیست اما با توجه به اینکه های‌فای X اولین خودروی تولیدی هیومن هورایزون محسوب می‌شود و طراحی و مهندسی آن ظرف تنها سه سال و نیم انجام شده است، قابل‌توجه به نظر می‌رسد. مشکل جدی این ماشین اما دید عقب بسیار کم و محدود است ولی اگر به استفاده از دوربین دید عقب عادت کرده باشید مشکلی نخواهد بود.

های‌فای X روی جاده به‌طور چشمگیری ساکت و راحت است و چون از لحاظ تکنولوژی‌های بروز تعلیق و فرمان چیز زیادی کم ندارد، هرچند رانندگی آن هیجان‌انگیز نخواهد بود ولی وزن خود را به‌طور هوشمندانه‌ای مدیریت می‌کند و درعین‌حال، سرنشینان را راحت نگه می‌دارد. همچنین X با ۶۰۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس بسیار خوبی را با کنترل بدنهٔ مناسب ارائه می‌کند. البته جذابیت رانندگی به همان اندازه‌ای است که از یک کراس‌اوور الکتریکی ۲.۶ تنی انتظار می‌رود.

به‌طورکلی، با توجه به اینکه اکثر خریداران این خودرو بیشتر جذب کابین پر از تکنولوژی آن خواهند شد و با قضاوت از روی کاری که تسلا طی یک دههٔ گذشته انجام داده است، تجربهٔ رانندگی X بهتر از چیزی است که خودرویی مثل این برای موفقیت نیاز دارد. این خودرویی برای نوع خاصی از خریداران با سلیقهٔ جدید است که به جدیدترین تکنولوژی‌ها و لوازم الکترونیکی علاقه داشته و مشکلی با پرداخت مبلغی گزاف برای برند لوکس نوپایی که جز علاقه‌مندان به خودرو کسی آن را نمی‌شناسد نخواهند داشت.

واضح است که برخی برندها قصد دارد خودروها را به دستگاه‌های الکترونیکی متحرک تبدیل کنند و این همان راهی است که گوشی‌های موبایل طی دو دههٔ پیش طی کردند. در حال حاضر نیز چه دوست داشته باشیم چه نه، خودروهای الکتریکی به این سمت حرکت می‌کنند. های‌فای X نیز هرچند آن ظاهر چشمگیر Z را ندارد اما خودرویی هوشمند، جادار، راحت و کاملاً متفاوت است و باید بتواند خریداران خود را خوشحال کند.

مشخصات فنی

Human Horizons HiPhi X

قوای محرکه الکتریکی دو موتوره
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۲۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۵۸۰ کیلوگرم
باطری ۹۷ کیلووات ساعت
برد ۴۶۵ کیلومتر
قیمت ۸۵,۵۰۰ تا ۱۱۰,۳۰۰ دلار
امتیاز ۴.۰ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    ۱۰۰ هزار دلار برای ماشین چینی !!! 😂😂😂 ، پس بگو چرا چینی ها نمیتونن توی بازار های بزرگ جهانی خوب بفروشن ! علتش همین قیمت گذاری های مسخره هست ، نمیگم ماشین بدیه ولی قیمتش واقعا مسخره هست ! طرف تو اروپا یا آمریکا ( یا حتی خود چین ) با این پول میره سراغ تسلا مدل ، مرسدس eqe یا ب ام و i5 که در هر پارامتری بالاتر از های فای ( اگه اسمشو درست نوشته باشم )

    موافقم 59
    مخالفم 53
    1. M

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (160 ديدگاه)

      مشکل اساسی چینی ها بهره وری بسیار پایینی هست که نسبت به اروپا و آمریکا و ژاپن دارند و نتیجه میشه این که بخوان محصول واقعا باکیفیت تولید کنن قیمت به شکل خنده داری از محصولات غربی بیشتر میشه …

      موافقم 32
      مخالفم 9
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      امیر خان
      متاسفانه میخندیم ولی چنان دارند یواش به جهان فرو ش میکنند که دردش را در آینده چنان با تمام وجود حس میکنیم که دیگر دیر شده !!!

      اگر ذره ذره‌ی یک خودروی چینی را هم با طلا ۲۴ عیار ساخته باشند ، خداشاهده خرید که هیچی ، حتی به سوار شدنش هم فکر نمیکنم !

      در پشت‌پرده‌ی کالاهای چینی ، کابوس وحشتناکی خوابیده !

      موافقم 26
      مخالفم 52
      1. دیا

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (175 ديدگاه)

        نوید جان حرفت خیلی درسته.

        موافقم 12
        مخالفم 12
      2. زیزیگولو

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        ” اگر ذره ذره‌ی یک خودروی چینی را هم با طلا ۲۴ عیار ساخته باشند ، خداشاهده خرید که هیچی ، حتی به سوار شدنش هم فکر نمیکنم ” ……… شدیداً با این حرف موافقم👍👍👍

        موافقم 15
        مخالفم 19
      3. Dariush

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (166 ديدگاه)

        باز تو حرف زدیا
        اینا چیه میگی
        حتی متخصص های تئوری توطعه نمیتونن اینطوری توهم بزنن

    3. پیام

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      کدوم احمقی پول به این میده!!!

      موافقم 5
      مخالفم 14
    4. ممم

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چونکه این ماشین از اونا بهتره الان چین بازار ماشین های دنیارو تو دستش گرفته و می‌تونه با ماشینایی که گفتی رقابت کنه

  2. ابوالفضل

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    از بقل شبیه لکسوس شده

    موافقم 14
    مخالفم 15
  3. Arshia m3csl

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1194 ديدگاه)

    نمی ارزه ۱۰۰ هزار دلار این بی ام و ix از این بهتره و با اصالت تره و طراحی بی ام و ix به نصبت این بهتره تا وقتی بی ام و ix با پول کمتر هست چرا چینی ای که معلوم نیست چطوریه خرید؟

    موافقم 34
    مخالفم 13
    1. R/T

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      👍👍

      موافقم 9
      مخالفم 6
  4. ممد ژانگولر

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    ۱۰۰ برای ماشین چینی !!! بخاطر داشتن یدونه مانیتور اضافه
    یا بخاطر جای آب معدنی ؟!!

    از چینیا بعید بود
    همه بخاطر ارزون بودن ماشیناش یک نیم نگاهی بهش دارن بخواد گرون فروشی کنه ماشینای فرانسوی میتازن

    موافقم 16
    مخالفم 18
    1. محمد

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (37 ديدگاه)

      فرانسوی ؟ کدوم برندای فرانسوی به جز به فرانسه و کشور دور و ور خودشون حرفی برای گفتن دارن ؟ لااقل میگفتی المانی ،امریکایی ،ژاپنی ، … این همه کشور با صنعت خودروسازی قابل قبول تر

      موافقم 27
      مخالفم 4
      1. ممد ژانگولر

        ۱۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (4150 ديدگاه)

        ی تار موی لاستیک مارشال پژو و سیتروئنو به یل چینیا هونگ چی نمیدم . این بالایی که عددی نیست داداش

        ماشینای فرانسوی عشقن . کم خرج اکونومی و کار راه انداز و fashion

        چینیا ی مشت کپی شتر گاو پلنگو با فرانسه مقایسه نکن

        موافقم 14
        مخالفم 26
  5. R/T

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    همونطور که دوستان گفتن واقعا قیمتش خیلی زیاده
    بنظرم باید کمتر می‌بود تا بتونه رقابت کنه چون تو این رده گزینه های خوبی وجود دارد

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. GMA

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    هم قیمت رنجروور…

    موافقم 13
  7. MehdiTurbo

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2376 ديدگاه)

    تا قبل این مقاله نمیدونستم همچین خودروی چینی صد هزار دلاری وجود داره
    خیلی شهامت میخواد رو برند تازه تاسیس چینیت که کمتر از پنج سال میگذره از بودنش اونم چیمی صد هزار دلار برچسب بزاری
    قطعا اون ادم کلی سرمایه گذاشته که با شکستش پول زیادی از دست میده حتما باید دلیلی داشته باشه پشتش
    خیلی دلم میخواست مصاحبه با این ادمایی که خریدن و تجربه اش کردند ببینم و اینکه چندتا تونسته بفروشه چه تو چین چه بیرون به نظر من هزارتام تونسته باشه بفروشه شاهکار کرده تو این برچسب قیمتی با این چینی
    شاید اونایی که تجربه اش میکنند برعکس من شما شاهکار بدوننش
    یه زمانی من خودم شخصا باورم نمیشد نسبت به وسایل ارزان قیمت تر و چینی همچین حسی داشته باشم حالا من تجربه ام برای گوشی موبایل پرچم داری که به دلیل استقبال کم تعداد محدودی اومد ازش بود
    ولی اونجا بازار شرایط ایران نیست جالب برام مصاحبه راجع بهش با مصرف کننده هاش
    شاید به مزاج خیلی ها خوش نیاد ولی خوبی این داستان حداقل برای افراد خارج از ایران اینه که یه کارگر یا محیط بان با پول ۲۰۶ چهار پنج سال پیش یه ماشین حداقل بی دقدقه تا چهار پنج سال با سانروف سنسور نور کلی امکانات صندلی برقی روکش چرم سوار میشه و این فوق العادست
    حقیقتا همین چینی های تو ایران که پول یه دویست شیش دست دو را برای اونا داره واقعا از لحاظ کیفیت جوری شدن که بشه ۳ ۴ سال روشون بست واسه همینه اینجا دو سه برابر قیمت راحت فروش میره ولی تا ۵ سال پیش همچین چیزی نبود حتی خودروهای اقتصادی مثل ازرا و اپتیما و مزدا شدند مثل کیفیت امکانات خودروهای لوکس ۶ ۷ سال پیش الان یه مزدا داشبوردش تمام چرم دوزی ولی ۵۳۰ دست دو شاید هم قیمت باهاش یا هر مدل هم قیمت لوکس باهاش این اپشن و خیلی از اپشنای خودروهای اقتصادی الان نداره حتی کیفیت داشبورد

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. پیام

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      پدال حرفای انثال چهار تا مهدی توربو رو توی سایت نذار! تو پست ماشین آشغال ۲۹ هزار دلاری چینی به یکی از کاربرا گفته بود عقده‌ای! ننیشه که آدم دهتش رو باز کنه و هر سه نقطه چینی از دهنش خارج بشه!!!

      موافقم 2
      مخالفم 3
  8. AILd78

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خود رییس کارخونه ۱۰۰ هزار تا برا این نمیده چه برسه بقیه

    موافقم 6
    مخالفم 8
  9. M/D

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (207 ديدگاه)

    هر چی باشه من اینو به تسلا ترجیح میدم با وجود اینکه از نظر قیمت و کیفیت و آپشن و قدرت و راحتی بهترین نیست ولی قابلیت رقابت رو داره قطعا این قیمت گذاری یه دلیلی داره
    های فای👍
    تسلا👎
    ولی با اینکه میگیم چینیه ولی جوری دارن زیر زیرکی جلو میرن بعید نیست خیلی زود از آمار فروش تسلا هم جلو میوفتن مثلا بی وای دی سانگ الان ۱۳ خودروی پرفروش تو دنیاست که حتی صادرات به خیلی از کشور های آسیایی و کشور های اسکاندیناوی رو دارن

    موافقم 14
    مخالفم 8
  10. محمد

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    نظرات را که میخونم بیشتر دلیل عقب موندگی کشورمون را میفهمم.. آدمهای از خود راضی با باورهای ذهنی ضعیف.. نقطه مقابل چینی‌ها با پشتکار و برنامه ریزی دقیق و باورهای قوی.. الان اونها بزرگترین اقتصاد دنیا را دارند و بزرگترین خودروساز دنیا هستند.کشور ما چی.؟.طرف کامنت گذاشته من فکر نمیکردم ماشین چینی صد هزار دلاری هم وجود داشته باشه! در صورتیکه نسخه فول همین ماشین صد و سی هزار دلاره و ده ها نوع خودرو چینی دیگر هست که محدوده قیمتی هفتاد تا دویست هزار دلار قیمت دارند.

    موافقم 14
    مخالفم 10
    1. MehdiTurbo

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2376 ديدگاه)

      تو به جای اینکه چند تا کامنت با لفظ بنده خدا جواب بدی قشنگ بیا ریپلای کن حرفت بزن
      تو اصلا نخوندی نفهمیدی من چی گفتم به جای اینکه زودی یه چیزی بگی برو بخون ببین اصلا من چی گفتم بعد بیا این حرفا را بزن
      رو هوام حرف نزن لینکی که این خودرو ۴۵ هزارتا فروخته را بفرست

      موافقم 2
      مخالفم 5
    2. MehdiTurbo

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2376 ديدگاه)

      دقیقا علت عقب موندگی تو خودت ببین که زودی بدونی اینکه اصلا بفهمی طرف چی گفته میای کامنت میزاری اونم بدون ریپلای اونم از روی مبل رو خونت میگی ۴۵ هزارتا فروخته تازه من دقیقا برعکس حرف تو رو زدم گفتم هیچ وقت فکر نمیکرد یه جنس چینی اینقدر برام عالی باشه شاید از مصرف کننده اش بپرسی الان خیلی نظرش با چیزی که ما فکر میکنیم فرق داره
      دلیل غقب افتادگی اینه که خودمون بدون اینکه اصلا بفهمیم طرف چی گفته اصلا زودی تاب نمیاریم غشار میاره زودی میخوایم حرف بزنیم دلیل عقب افتادگی اینه که خودمون علت بزرگشیم تو بقیه میبینیم دلیل عقب افتادگیمون اینه به جای اینکه حرفمان به طرف بگیم میریم چندتا کامنت بعد میگیم یه بنده خدایی تو مجازی تو واقعیم میریم پشت طرف حرف میزنیم بله عزیز خودت یکی از دلایل عقب افتادگی بزرگی به خاطره کلی چیز که اینا چند مورد کوچیکش تو فضای مجازی

      موافقم 3
      مخالفم 5
    3. MehdiTurbo

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2376 ديدگاه)

      تو جهت عقب موندگیمون در همین حد بگم تو اون کامنتی که گذاشتم پشت لفافه تو جمعیت ضد چینی با منطق عقل اومدم از چین تعریف کردم پشت لفافه حتی از تجربه گوشی خودم گفتم البته اگه بتونی متوجه بشی از چی صحبت میکنم بعد این کامنت میزاری و از عقب افتادگی میگی این خیلی جای سوال داره واقعا که چجوری اصلا بدون خوندن و درک کردن سریع این واکنش دادن و تازه از عقب افتادگی بقیه گلایه کردن
      هر چند تو جامعه مان عادیه این چیزا ولی یه جایی باید برخورد بشه چون سالها با ادم ها برخورد نشده و یه عده در سکوت رفتن و اونایی که باید سکوت میکردن بیشتر رفتار کردن برخورد منظورم برخورد درسته نه فیزیکی و بد بیراه

      موافقم 2
      مخالفم 4
  11. محمد

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    در ضمن در جواب اون بنده خدا که گفته اگه هزار تا از این ماشین فروخته هنر کرده، بگم سال گذشته چهل و پنج هزار دستگاه فروخته خیلی بیشتر از اون ماشین های با اصالت با تکنولوژی های قدیمی

    موافقم 8
    مخالفم 8
  12. shetab-car

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    اصلا چرا برقی 100 هزار دلاری برو یه اس کلاس بردار نسخه پایه 6 سیلندر کیفش کن

    موافقم 4
    مخالفم 6
  13. بهزاد

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با 100 هزار تا اتاق 7 سوپر سالن بی ام دبلیو رو میشه داشت!!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا