خودروهای چینی

IM L6 چینی رکورد 25 ساله تست گوزن را شکست!

خودروی چینی IM L6 توانست سرعت جدیدی را برای تست ایمنی گوزن ثبت کرده و رکورد ۲۵ ساله این تست را ارتقا دهد.


چندی پیش رسانه‌های چینی خبر از تست گوزن خودروی موردبحث دادند. این خودروی بدون راننده توانسته بود به سرعت ۷۱ کیلومتر در ساعت دست یابد که البته از نظر فنی به معنی عدم موفقیت در تست گوزن بود زیرا حداقل سرعت برای قبولی در آن ۷۲ کیلومتر در ساعت است؛ اما حضور راننده در کابین توانست به تمامی شک و تردیدها درباره توانایی‌های L6 پایان دهد. این خودرو توانسته به سرعت فراتر از ۸۵ کیلومتر در ساعت در تست گوزن دست یابد.

رکورد قبلی تست گوزن در سال ۱۹۹۹ و توسط سیتروئن زانتیا اکتیوا V6 ثبت شده است. این خودروی فرانسوی با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت تست گوزن را پشت سر گذاشت و از آن زمان تاکنون هیچ خودروی دیگری نتوانسته بود به این عملکرد نزدیک شود. نکته عجیب اینکه شرکت سایک موتور چین تأکیدی روی اینکه IM L6 توانسته سیتروئن را شکست دهد ندارد! همانند سیتروئن، فاکتور کلیدی در کسب چنین نتیجه‌ای به تنظیمات مختلف خودروی تست شده در مقایسه با خودروهای عادی مربوط می‌شود. IM L6 به شاسی موسوم به سوسمار دیجیتال مجهز است که باعث مدیریت حرکات خودرو در سه محور می‌شود و شش درجه آزادی حرکت برای کل خودرو را به ارمغان می‌آورد. چینی‌ها ادعا می‌کنند زمان واکنش این سیستم ۳۰ درصد سریع‌تر از ESP سنتی است و زمان دخالت آن تنها به سه‌دهم ثانیه می‌رسد.

این خودرو با استفاده از استراتژی دخالت دوگانه خود توانایی فرار از موانع پیش رو دارد. این استراتژی دوگانه شامل فرمان پذیری چرخ‌های عقب و تنظیم گشتاور طولی است. این کار چرخش بخش پشتی خودرو را سرکوب کرده و سرعت خودرو را محدود می‌کند. چنین استراتژی‌ای به وضوح باعث ثبت رکورد جدید IM L6 در تست گوزن شده‌اند. شرکت سازنده مدعی است شاسی L6 از تنها سیستم فرمان پذیری چهار چرخ کلاس خود استفاده می‌کند و این سیستم نه تنها کل خودرو را کاملاً پایدار می‌سازد بلکه باعث بهبود قابل‌توجه سواری خودرو در شرایط اضطراری می‌شود.

از جمله ویژگی‌های شاسی هوشمند این خودرو می‌توان به سیستم کنترل لرزش الکترونیکی اشاره کرد که زمان تنظیم آن در پاسخ به اطلاعات سطح جاده تنها ۱۰ میلی‌ثانیه است. همچنین سیستم تعلیق جلوی خودرو از نوع دوبل جناغی آلومینیومی سبک‌وزن و سیستم تعلیق عقب هم از نوع ۵ اتصالی است که همگی با همراهی لاستیک‌های پرفورمنس روی عملکرد خودرو تأثیر مثبتی دارند. پیش‌فروش IM L6 از ماه قبل شروع شد و سه نسخه از آن با قیمت بین ۳۲ تا ۴۶ هزار دلار در دسترس بودند. گران‌ترین نسخه این خودرو به باتری ۱۳۰ کیلووات ساعتی مجهز است که بنا به ادعای IM اولین باتری حالت نیمه جامد تولید انبوه دنیا محسوب می‌شود و شعاع حرکتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری را فراهم می‌آورد. پیش‌فروش خودرو به مدت ۲۳ ساعت ادامه داشت و بیش از ۱۰ هزار سفارش برای آن ثبت شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    دنیا در حال تغییر است ، هم خوب و هم بد .

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. پیام

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2169 ديدگاه)

      یه کلیپی از تیگو تو فضای مجازی بود که 05 may رو اینجوری ترجمه کرده بود ۵ ممکن است! 😂😂😂😂 فقط یه سوال پیش میاد؟! چرا کارشناسای خودرو محل سگ به ماشینای چینی نمیدن؟!!!

      موافقم 6
      مخالفم 10
  2. کوشا

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    از کپی کار تبدیل شدن به تولید کننده تکنولوژی.. واقعا تحسین برانگیزه..

    موافقم 17
    مخالفم 3
  3. هوشنگ بایی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    این چینی ها چکار دارن می‌کنند!!!!!

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. javad-bmw

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (224 ديدگاه)

      تلاش

  4. Behi

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    پیشرفت وحشتناک ماشین سازی چین نشون میده شرکتهای معتبر غربی بخاطر حاشیه سودشون دست به تکنولوژی‌های پیشرفته در ماشین‌های میان‌رده نمیزدن(این حد از پیشرفت در صنعت ماشین سازی چین رو شاید غربی‌ها ۲۰ سال پیش رسیده بودن)، یعنی چی آخه با یک‌سوم قیمت شرکتهای بزرگ میتونی یه چینی خوب بخری؟(درسته کیفیتشون شاید کمتر باشه اما این‌همه ارزونی رو توجیه نمی‌کنه یا بهتر است بگم این‌همه گرونی شرکتهای معتبر رو‌ توجیه نمی‌کنه)

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. امین

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      علت اختلاف قیمت خودرو ها تولیدی در نقاط مختلف دنیا علاوه بر مراحل تولید ، به مراحل توسعه و پیش تولید مربوط میشه.
      هزینه انسانی و تست در مراحل پیش تولید از طراحی تا نمونه سازی تا ساخت نمونه پیش تولید در اروپا و آمریکا ژاپن کره و در نهایت چین متفاوت هست.
      دستمزد تیم های توسعه و تست و … تا مونتاژ نهایی در اروپا خیلی بیشتر از چین هست. همین اختلاف دستمزد باعث میشه که کمپانی بخش اعظم تولید بعنوان مثال از آمریکا به مکزیک ببره
      یا آلمانی ها در لهستان ،چک ، استونی، لتونی تولید کنند.
      همچنین قوانین بیمه و مالیات و حفاظت از محیط زیست و انرژی که باعث سربار هزینه ها است و چین تا اروپا یا آمریکا متفاوت هست.

      به خوب یا بد بودن چین یا غرب کاری ندارم اما هزینه ها در کشورهای مختلف خیلی اختلاف داره.
      دستمزد ساعتی + بیمه ممکنه تا ده برابر اختلاف داشته باشه و وقتی مثلا صحبت از صد هزار پرسنل باشه اختلاف وحشتناک میشه.
      مالیات های گوناگون به کنار

      موافقم 7
      مخالفم 1
  5. محمد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    تا همین پنج سال پیش فکر نمی‌کردم اگه تو یه کشور با اقتصاد آزاد زندگی میکردم ۴۶ هزار دلار برای ماشین چینی پول بدم ولی با این پرفورمنس ، هندلینگ امکانات و برد عالی قطعا ارزش خرید بالایی داره

    موافقم 10
    مخالفم 6
  6. Hadi

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (344 ديدگاه)

    این همه فراری پورشه نتونستن رکورد زانتیا رو بزنن یا این تست فقط برای سواری ها بوده

    زانتیا هر چقدر هندلینگ تعلیق شتاب و سرعت خوبی داشته ولی تو بحث ایمنی نتونست خوش بدرخشه
    البته برای تایمی که زانتیا تولید میشد تعداد زیادی ماشین ایمن وجود نداشتن بخصوص در برندهای فرانسوی ولی در برندهای آلمانی و آمریکایی خودروهای با ایمنی بالا فراوان بودن تو دهه 80 و 90

    1. آرین

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (378 ديدگاه)

      فگکرکنم فقط سواری ها

  7. جرمی کلارکسون

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    اون شکل فرمون درست کن اون چیه

    موافقم 4
    مخالفم 4
  8. مهربد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (320 ديدگاه)

    این شرکت زیر مجموعه سایک موتور و برند فرعی ام جی انگلستان است. این خودرو اوج فن آوری خودروهای برقی است. چهار مدل از خودرو “آی ام” به همراه شش مدل از خودروهای “ام جی” در یک غرفه زیبا در نمایشگاه ژنو اخیر در سوییس در معرض نمایش بازدیدکنندگان، قرار گرفتند که عکس های آن در همین مقاله آمده است. در واقع در نمایشگاه امسال ژنو، در غرفه MG ، از همین خودرو و ام جی 3 نسل جدید، به عنوان دو محصول جدید، پرده برداری شد. در مدل های مختلف خودروهای برقی و مشابه IM ها و MG ها ، پلت فرم مشترک دارند ولی IM ها با هدف حرکت در لبه دانش خودرویی و تحقق جسورانه کانسپت ها، به بازار عرضه می شوند.
    این خودرو تنها خودروی تولیدی تجاری شده با باتری حالت جامد است.

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. Aref

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      شاسی و برخی تجهیزات آی ام 6 با ام جی 7 مشترک است..

      1. مهربد

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (320 ديدگاه)

        ام جی ها هم در شاسی و مبحث تعادل و پایداری (هندلینگ) در برابر رقبا بسیار برتری دارند. پیش از این هم در ایران ام جی 6 و سایر ام جی ها از رقبای بازار خود در هندلینگ، بسیار برتر و پیشرفته تر بودند. شاسی های ام جی 6 در سال 2011، از نوع هوشمند بودند و در مسابفات تورینگ انگلستان (BTCC) در آن سال ها، ام جی را صاحب مقام و اعتبار کردند.

    2. سوشیانت

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3629 ديدگاه)

      کی گفته این اوج فن آوری ماشین های برقیه؟!

  9. jalopy

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    میرم گریه کنم

    موافقم 1
    مخالفم 3
  10. علی جردن

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    چین سه ساله شده جز ۵ کشور ابرخودرو ساز دنیا.

  11. الهام تبسمی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    نه آلمانیا (آئودی بنز بی‌ام‌و پورشه فولکس واگن اوپل) تونستن نه ایتالیا نه کل اروپا نه آمریکا فقط کشور چین تونست با خودرو های آخرین سیستمش رکود ۲۵ ساله رو بشکنه قبلا هم چینیا رکورد چندتا پیست های مشهر جهانو جابجا کرده بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا