شرکت آیام، موفق به ساخت اولین خودروی برقی دنیا با فناوری باتری حالت جامد (Solid State) شده است. این محصول، L6 نام دارد.
باتری حالت جامد، یک اختراع واقعی است که هنوز محصول آزمایشگاهی محسوب میشود. انتظار میرفت برندهای ژاپنی مثل تویوتا، اولین خودروسازانی باشند که این فناوری را به تولید انبوه و تجاری میرسانند اما ظاهرا، شرکتهای چینی موفقتر عمل کردهاند.
باتریهای لیتیوم -یون که امروزه در لپتاپ، گوشیهوشمند و انواع خودروهای برقی استفاده میشوند، الکترولیت مایع دارند. این فناوری به یونهای لیتیوم مثبت اجازه شناوری میان دو قطب باتری را میدهد تا جریان برق ایجاد شود. منطق کار باتریهای حالت جامد با لیتیوم -یون یکسان است اما بهجای الکترولیت مایع از نوع جامد استفاده میکنند.
مهمترین مزیت باتری حالت جامد، چگالی انرژی بالا است. این مورد، انرژی بیشتری را در ابعاد کوچکتر ذخیره میکند و در نتیجه تاثیر مثبت بر کاهش وزن خودروهای برقی دارند. دیگر نکتهی مثبت، سرعت شارژ به مراتب بالاتر نسبت به باتری لیتیوم –یون در خودروهای برقی امروزی است. این فناوری جدید میتواند، ۵ تا ۱۰ برابر سریعتر، ظرفیت باتریها را تکمیل کند. از نظر ایمنی و خطر آتشسوزی هم، باتری حالت جامد، شرایط بهتری دارد.
شرکت آیام (im) موتورز، با سرمایهگذاری سایک موتور، سال ۲۰۲۰ تاسیس شد تا آخرین فناوریهای مرتبط با خودروهای برقی را، تجاریسازی کند. این مجموعه در سال ۲۰۲۳ خبر از پروژی جدید متمرکز بر خودروی مجهز به باتری حالت جامد داد و حالا ظرفیت بسیار خوب ۱۳۰ کیلووات ساعت را برای سدان L6 اعلام کرده است. اگر این محصول به تولید انبوه برسد، توان پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر فراهم خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست کدام شرکت چینی، باتری حالت جامد برای L6 تولید میکند. مدیران آیام موتور اعلام کردهاند که کاتد (الکترود مثبت) با موادی از نیکل پوشانده شده است و آند (الکترود منفی) آلیاژجدیدی از ترکیبات کربن و سیلیکونی خواهد داشت. طبیعتا باتریهای حالت جامد با الکترولیت جامد تعریف میشود و در مورد IM L6، نوعی فناوری نانو ثبت اختراع شده است که مقاومت بالا در برابر حرارت دارد. همچنین، به لطف رسانایی عالی در این الکترولیت جامد، شارژ فوقالعاده سریع امکانپذیر خواهد بود. دیگر موضوع جالب، هماهنگسازی باتری حالت جامد در خودروی L6 با شارژر فوق سریع ۹۰۰ ولتی است. به عنوان مثال، خودروهای تسلا امروز، ولتاژ ۴۸۰ تا ۵۰۰ ولت DC برای شارژ سریع (Level 3) دارند و طی ۳۰ دقیقه، ۸۰ درصد از ظرفیت ۸۵ تا ۱۰۰ کیلووات ساعتی را تکمیل میکنند.
خودروی L6 بهزودی همراه باتری لیتیون یون (حالت مایع) ساخت CATL تولید میشود؛ اما نسخهی مجهز به باتری حالت جامد، احتمالا سال آینده تحویل مشتریان خواهد شد. مدل معمولی (باتری لیتیون یون) نیز، فناوری جدیدی خواهد داشت که شعاع حرکتی ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر را از طریق باتری با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت، فراهم میکند.
Dan
۶ فروردین ۱۴۰۳ظاهر قشنگی داره انصافا
فقط اون دندونه هدلایتشو نمیزاشتن دیگه بینقص میشد
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۴۰۳من همیشه گفتم نه چینی میخرم نه سوار میشم ولی الان که دارم فکر میکنم اگر لگنهایی که در ایران میفروشند با یک لِیدی همچون عکس بالا توش تحویل خریدار بشه ، اونموقع شاید به خرید یه لگن چینی بِفِکرم ، البته اونم شاید ، باید کمی فکر کنم ببینم آره یا نه!!!
جدا از مباحث لیدی بازی ، چین آیندهی صنعت خودرو و عملاً کل صنایع در جهان هست و هیچ قدرتی هم توانایی رقابت به غول چین را نداره ، البته متاسفانه !!!
Muty
۷ فروردین ۱۴۰۳برای شفای همه بیمارهای اسلام جمیعا بلند صلوات!!!
من تعجبم فیترینگ و حذف کامنت چطوری در مورد بیضی ها صدق نمیکنه!!!
البته تعجبی هم نداره…
من همیشه معتقدم این جناب 0098 یکی از تیم پدال که جنگ بپا میکنه ؛ پدال کامنت بگیره :-)
سیاست زشتیه ، اما بالاخره پدال خرج داره
پیام
۷ فروردین ۱۴۰۳انتظار میرفت برندهای ژاپنی مثل تویوتا، اولین خودروسازانی باشند که این فناوری را به تولید انبوه و تجاری میرسانند اما ظاهرا، شرکتهای چینی موفقتر عمل کردهاند.
این جمله همون چیزی رو گفته که من می گفتم. گرچه واقعا خوشحال نیستم ازین قضیه!
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۴۰۳شما چی میگفتی؟!
میشه لینکِ یکی از کامنتایی که اینو میگفتی بذاری ، چون چیزی نه دیدیدم نه خوندیم؟!!!
Mercedes
۷ فروردین ۱۴۰۳نه داداش فشار چیه
آمریکا ابرقدرته
ژاپن سرور تکنولوژی
FY
۶ فروردین ۱۴۰۳نمی دونم چرا آقای اشتری تو متن هاشون از کلمات توهین آمیز استفاده میکنن که باعث ناراحتی میشه
Taha Ayoobi
۷ فروردین ۱۴۰۳بهت بر نخوره
FY
۷ فروردین ۱۴۰۳نظر شخصی بود!!!!!!
Leon
۶ فروردین ۱۴۰۳سال دیگه قراره به کار گرفته بشه
نمیدونم چرا ولی حس میکنم احتمال این که تعویق بشه یا بیشتر جنبه تبلیغاتی باشه زیاده
FY
۷ فروردین ۱۴۰۳شما از صنعت برق چی میدونی که نظر میدی؟
Reza
۷ فروردین ۱۴۰۳اول اینکه ایشون نظر شخصی خودشون رو بیان کردن پس به شما ربطی نداره
دوم اینکه شما از کجا تشخیص دادین که آقای leon از صنعت برق اطلاعاتی دارن یا نه ؟
FY
۷ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه کاربرای پدال از پیشکسوتان خودرو حمایت نمی کنن…..
T
۷ فروردین ۱۴۰۳Fy هم نظر شخصی خودشون رو بیان کردن
علی جردن
۷ فروردین ۱۴۰۳فرمانی که حس در دست گرفتن جوی استیک کنسول بازیو میده :)
SamyX
۷ فروردین ۱۴۰۳ازین یه جمله ی کامل ، منظورت فرمان یوغه ؟
Ahmad
۷ فروردین ۱۴۰۳لیتیون اشتباهه درستش لیتیوم هست
amirboss
۷ فروردین ۱۴۰۳یه حرکت نو آورانه دیگه از چین و زنگ خطر برای باقی خودروسازها.
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳مرسدس حالت جامد رو تست هم کرد ۱۲۰۰ کیلو متر با یکبار شارژ از عربستان تا دبی هم رانندگی شد . چینی ها عقب موندن
amirboss
۷ فروردین ۱۴۰۳اون در حد تست بوده و تا تولید نهایی و انتقال تکنولوژی روی سایر تولیداتش چند مدت زمان میبره ولی چین علنا داره تولیدمیکنه بده بازار.
چین با این همه خودروساز و هزار و یک طرح مختلف زنگ خطری برای کل دنیاست.
Mercedes
۷ فروردین ۱۴۰۳جمعیت
تلاش
انگیزه واسه پیشرفت
هوش
نخبه های زیاد
سیستم آموزشی و اداری درست درمون
ثروت هنگفت
و هزار تا عامل دیگه باعث میشه چین غیرقابل رقابت بشه (حداقل الان)
ساده ترین حالت ممکن اینه که مثلا اگر یک ایده ای تو آمریکا به ذهن ۱ نفر برسه تو چین همون ایده احتمالا به ذهن حداقل ۴ نفر میرسه !(جمعیت ۴ برابری ) که احتمال موفقیت و به سرانجام رسوندنش رو بیشتر میکنه
خیلی ساده خواستم ابتدایی ترین حالتو بگم
هیچ کشوری نمیتونه با چین رقابت کنه بجز یک کشور اونم نه الان!
هند تنها کشوریه که تا ۲۰-۳۰ سال آینده توانایی رقابت با چین رو داره
آمریکا هم اگر سیستم دولتیش عوض میشد و نظم و ترتیب بهتری داشت میتونست
با این وضع که داره مردمش اکثرا کارمند یه عده پولدارن و اختلاف طبقاتی وحشتناکی دارع
الان هم وضع جوون هاش داغونه ، طرف بجا اینکه درس بخونه کار کنه ، بیزنس راه بندازه دنبال فمنیست و LGBT و هزار تا کوفت و زهر مار دیگست
جامعه خراب امکان رقابت و پیشرفت ندارع
ژاپن بیچاره هم خب تلاششون میکنه ولی نه ثروت چین رو داره ، نه جمعیتش رو ، نه نیروی کار ارزون نه منابعش رو
کلا خیلی پتانسیل های که چین داره فقط ۴-۵ تا کشور تو دنیا دارن که هیچکدوم ازش درست استفاده نمیکنن
آمریکا
هند
برزیل
روسیه
هر کدوم سرشار از مشکلات و ضعف های مختلف هستن و نمیتونن الان با چین رقابت کنند
با اینکه همشون جمعیت مناسبی دارن ، منابع طبیعی سرشار دارن ، ثروت خوبی دارن و … ولی هر کدوم دوار درگیری های شدید خودشونن
امثال ژاپن و آلمان و کره هم خب مشخصه
مثل این میمونه گربه رو بندازی به جون دایناسور ، اینا چند تا کشور کوچولو (هرچند پیشرفته ) و کم جمعیت و فاقد منابع طبیعی هستن
شانسی واسه رقابت با چین ندارن
فقط یه حالت هست
اگر اتحادیه اروپا بتونه کشور هاشو به شدت متحد کنه و حتی به حدی که یک کشور واحد تشکیل بدن اون موقع میتونه با چین رقابت کنه
چون هم وسعت و منابعشان تا حد زیادی برابر میشه (احتمالا) هم جمعیت کل اروپا به قدری هست که توان رقابت با چین رو بهش بده و هم اینکه کشور های اروپایی هر کدوم تو یه چیزی تخصص دارن و مثل تیکه های پازل میمونن
فقط هند و اروپا (اونم به شرطی که گفتم) میتونن با چین رقابت کنند
آمریکا هم شوخیه دیگه دورش تمومه ، حوصله بحث هم ندارم کسی میخواد فکر کنه آمریکا تا ۵۰۰ سال دیگه همچنان ابرقدرته و سرور تکنولوژی و … فکر کنه به من ربطی ندارد ، هر جور راحته ، من نظرم رو بر پایه منطق و علم و اخبار روز دنیا گفتم نه یه مشت احساسات و تعصب بیخود
عباس
۷ فروردین ۱۴۰۳بنز پنج سال تست میکنه و بعد تولید انبوه..
چین هم رو مردم خودش و البته ما ایرانیها تست میکنه با تولید انبوه.
ارمان
۷ فروردین ۱۴۰۳شرکت آیام (im) موتورز، با سرمایهگذاری سایک موتور، سال ۲۰۲۰ تاسیس شد!!!
ایران خودرو و سایپا کی تاسیس شدن!!؟🚶🚶
Anti Tesla
۷ فروردین ۱۴۰۳یه زنه نمیخوره چینی باشه.
به نظرتون کجایی هست؟
Dan
۷ فروردین ۱۴۰۳ترکمن🗿
Taha Ayoobi
۷ فروردین ۱۴۰۳ایکاش تو ماشین خوشگل تری عرضه میشد.
تا عرضه بشه خیلی مونده، باید ببینیم چی میشه. جذاب شد.
yaghoub
۷ فروردین ۱۴۰۳وزن زیاد باتری نقطه ضعف بزرگی بود . که با باتری حالت جامد برطرف میشه .
باید منتظر آینده بود .
مهربد
۷ فروردین ۱۴۰۳این شرکت زیر مجموعه سایک و برند فرعی ام جی انگلستان است. چهار مدل از خودرو “آی ام” به همراه شش مدل از خودروهای “ام جی” در یک غرفه زیبا در نمایشگاه ژنو اخیر در معرض نمایش بازدیدکنندگان، قرار گرفتند.
Mercedes
۷ فروردین ۱۴۰۳داداش ام جی مال چینه
نه سایک واسه انگلیس
چی میزنین جدا؟
حتما فولکس هم مال ایتالیاست (چون لامبو رو خریده پس لامبو صاحب فولکسه 😐)
مهربد
۹ فروردین ۱۴۰۳مثال درستی زدید ولی نتیجه گیری اشتباهی و برعکس کردید..!
درسته که فولکس واگن، مالک لامبورگینی(یا سایک مالک ام جی) است ولی لامبورگینی، برندی ایتالیایی است. مالکیت، اصالت برند را عوض نمی کند به خصوص آنکه طراحی و توسعه آن برند هنوز در کشور مبدا (انگلستان) و زیر نظر مهندسان آن باشد.
دفتر طراحی گروه خودروسازی سایک برای برند ام جی، در لندن است. سرچ کنید و این دفتر طراحی پیشرفته در پایتخت انگلستان را ببینید. پیش از این، دفتر طراحی برند ام جی در بیرمنگام بود که مدل هایی که از چند سال گذشته در ایران هستند، حاصل کار آن مرکز است.
نمونه مشابه این قضیه در برند های ولوو ، لندروور ، آستون مارتین ، جاگوار و لوتوس و .. هم هست.
(اگر میبینید که طراحی های برتر، پیشرفت، فروش و مسیر موفقیت ام جی با برند های چینی متفاوت است، به همین خاطر است.)
Aref
۹ فروردین ۱۴۰۳بنتلی و بوگاتی هم مال فولکسه ولی برندهای انگلیسی و فرانسوی هستن
ام جی هم به هکذا.. اینقدر فهمش سخته
Aref
۷ فروردین ۱۴۰۳خودروهای IM با MG های برقی، پلت فرم مشترک دارند..
B
۷ فروردین ۱۴۰۳آقا اینهمه صفحه نمایش چشم آدمو نمیزنه ؟ خصوصا تو شب؟
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳معلوم نیست ماشینه یا سیستم نمایش خانگی
سایر
۷ فروردین ۱۴۰۳واقعا وحشتناکه این حجم از لیتیوم در ماشین .
تجربه ثابت کرده لیتیوم ماننده یک بمب آتش زا عمل می کنه و بسیار خطر آفرینه .
حساب کن این همه باطری لیتیومی درون ماشین و این همه ماشین درون یک شهر و کشور چه فاجعه ای رو رقم میزند .
مهربد
۹ فروردین ۱۴۰۳باتری های حالت جامد این خودرو ، از نوع لیتیومی نیست.
رسانه
۷ فروردین ۱۴۰۳واقعا وحشتناکه این حجم از لیتیوم در ماشین .
تجربه ثابت کرده لیتیوم ماننده یک بمب آتش زا عمل می کنه و بسیار خطر آفرینه .
حساب کن این همه باطری لیتیومی درون ماشین و این همه ماشین درون یک شهر و کشور چه فاجعه ای رو رقم میزند .
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳تهِ تهِ دلم دوست نداره چین جای آمریکا و اروپا رو بگیره…