صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
محمد
۱۲ تیر ۱۳۹۳به افتخار جک و جکسوار بکوب لایکو به کوری دشمن..
حسینی
۱۳ تیر ۱۳۹۳نظرات درصفحه 109 پاک شده؟؟؟؟؟؟؟؟ (قابل توجه سردبیر)
مسعود ارومیه
۱۳ تیر ۱۳۹۳دوستان من 800 کیلومتر رانندگی کردم هر چقدر بیشتر کار میکنه شتاب بیشتر میشه و مصرفشم کمتر شده
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۳کسی اطلاع دقیق اززمان تحویل تیرماه رو داره؟
مرتضی
۱۳ تیر ۱۳۹۳غیر ممکنه.
sunmartin
۱۳ تیر ۱۳۹۳این کامنت ربطی به بحث jac نداره من اصلا حاضر نیستم یک کلمه هم در مورد این خودرو صحبت کنم قابل توجه بهمن که گفت خوش آمدی آخه پیش قاضی و ملق بازی؟ داداش ما خودمان بچه اونطرف هایم زیادی مزه نریز که از شوری تلخ میشی این کامنت فقط بخاطر خداحافظی از جناب “دادا” و بقیه کاربران عزیزی که ذهن باز و آماده ای برای شنیدن تمامی دیدگاه ها ی منطقی دارن زدم بنده در چندین و چند سایت بصورت ا4تخاری قلم میزنم این محیط هم متاسفانه در رده تین ایجری مباحثش بیشتر نیست اگه از روی احساس مسولیت راجع به خودروی چینی نظر دادم بیهوده نبود بعدها که مسلما برای خرید قطعات و تعویض دچار استرس و نگرانی بواسطه کمبود ؛ گرانی؛ و نایابی شدید بعد تازه ابتدای ماجراست چون دوام صفتی است که کالای چینی با اون غریبه است و در فواصل زمانی کوتاهی مسیر شما باز هم به نمایندگی و و و ختم میشه شما اجازه بدید یه 20 تا 30 تا کار کنه بعد بیاد به و به چه چه کنید دادا خان شما انسان بی آلایش و حقیقت جویی هستید امیدوارم در یک مکان مناسب برای بحث و گفتگو با شما ملاقاتی داشته باشم .دیگر در این پیج بنا به دلتیای که قبلا عرض شد مطلبی نمینویسم چون هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ، وقتی گوش شنوا نیست حرف تاز ه ای ندارم تمام گفتنی ها در مورد تست این خودرو و مقایسه و نیز ارزش در مقابل وجه پرداختی و گزینه های جایگزین با همین قیمت مزایا، معایب گفته شد از کاربران جدیدی که خبر ندارند چه پیش آمد که افرادی نظیز این بنده حقیر ازین مکان بواسطه صحبت های سخیف ؛ کلام کودکانه؛ و غیر فنی و جانب دارانه ار یک خودرو که هنوز ادامه حیات و اعتبار آن مشخص نیست (اکثر تولیدات کرمان خودرو دیس کانتینیو شدند) گریزان شدیم به صفحات قبل مراجعه و کامنت های بنده را رویو و دنبال کند در طول این مدت د کامنت ها بعضا غلط های املایی بواسطه تایپ با موبایل مشاهده شد که سهوی بود و نه عمدی و کسانیکه این کار غیر عمد بنده را بع سخره گرفتند خود گرفتار غرور کاذب خویشتن هستند و زیادی بخود مطمن. شرکت تویوتا با بیشترین فروش خودرو در جهان اینقدر که شما و افراد غیر متولی و غیر آگاهی مانند شما ازین خودرو جانب داری و حمایت میکند به خودروهای خود با وجود کیفیت ثابت شده یرای مردم حهان و نه چند کشور توسعه نیافته مطمن نیست بخث را پایان میدهم و سما را به خدا میسپارم.
محمد
۱۳ تیر ۱۳۹۳سنمارتین جان ول کن این حرفا رو مگه بچه شدی
همیشه و هرجا که آدمهایی هستند که از روی حسادت ویا بی عقلی حرفهایی میزنن که عاقلان اهمیت نمیدن
سعی کن بیخیال باشی پسر ماها می دونیم کی چی میگه موفق باشی
محمد
۱۳ تیر ۱۳۹۳سن مارتین جان تو چین جک تونست برنده 200 هزار کیلومتر کارکرد خودرو بشه از لحاظ کیفیت فکر نکن چیز بدی باشه
کیانوش 38
۱۳ تیر ۱۳۹۳من امروز جی 5 رو تحویل گرفتم. همون اول با یه مشکل حاد روبرو شدم که نمیدونم مشکل از رانندگی من هستش یا جی 5 من این مشکل رو داره. توی این 50 کیلومتری که رانندگی کردم باهاش 3 بار اون هم توی شیب های ملایم این اتفاق برام پیش اومد که یه دفعه گاز ماشین به کلی قطع میشه و یه دفعه وسط اتوبان به شکل خطرناکی شتاب ماشین افت میکنه و حدود 10 ثانیه یا بیشتر طول میکشه که دوباره گاز ماشین وصل بشه و حتی یک دفعه مجبور شدم ماشین رو کنار اتوبان نگه دارم تا دوباره بتونم به ماشین گاز بدم و ماشین رو راه بندازم.
شما فکر میکنید این مشکل از رانندگی من و نحوه گاز دادن من با ماشین اتوماته که یه همچین مشکلی به وجود میاره یا نه مشکل از ماشینه؟
البته در هر صورت هفته بعد دوباره ماشین رو می برم نمایندگی و نشونشون میدم تا ببینم واقعا مشکل از چیه.
حسن
۱۳ تیر ۱۳۹۳س.مبارکت باشه.حتما به نمایندگی مراجعه داشته باشیدغیرعادی است.
فنی
۱۳ تیر ۱۳۹۳کیانوش جان.. 100در100 رانندگی شما مشکلی نداره.. مشگل از کیت گاز برقی ماشینه.. من این اتفاق برام با یه 206 اس دی افتاد.. سریع به نمایندگی مراحعهکن و تقاضای سرویس و تعویض اونو بده…
کیانوش 38
۱۳ تیر ۱۳۹۳ممنون از شما دو تا عزیز به خاطر راهنمایی خوبتون.
چشم. در اولین فرصت به نمایندگی مراجعه میکنم.
ramin
۱۴ تیر ۱۳۹۳کیانوش تحویلی کی بودی که االان تحویل گرفتی
را﷼
۱۳ تیر ۱۳۹۳دیروز برای اولین بار یه مسافرت ۷ ساعته با ماشین داشتم و خارج شهر رانندگی کردم . اولین مشکلی که برخورد کردم این بود که دنده ۵ هرچقد گاز میدادم سرعت بجای اینکه زیاد شه کم میشد دومین مشکل تو پیچا وقتی با سرعت ۶۰ میخواستم برم سرعت به ۸۰ میرسید بدون اینکه پدال گاز رو فشار بدم !! البته هردو مشکل بعد ۳ ساعت رانندگی و خروج از جاده فیروزکوه درست شد
محمد
۱۳ تیر ۱۳۹۳حتما مشکل از جاده فیروزکوه بود خخخخخخخخخ
مرتضی
۱۳ تیر ۱۳۹۳غیر ممکنه.
خلیل
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام : تعداد لایک ها کاملا ساختگی است ؛ نیم ساعت از گذاشتن کامنت نگذشته، 30 تا لایک منفی داده داده اند ، آنهم ساعت 8 صبح!! اگر مطلب نوشته شده مخالف
منافع کرمان موتور باشد ، لایک ساختگی به آن می دهند !!!سایت پدال
امانت دار نیست ……….
محمد
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام بچه ها نصب دی لایت به چه صورتباید طلق چراغ باز بشه
لطفا در مورد آپشن ها بیشتر صحبت کنید
Frahad.A.M
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام جناب سن مارتین تمام دوستانی که این اقدام به خرید JAC J5 نموده اند حتما به اندازه اطمینان کردن به اتنخاب خودشون, اوضا و شرایط ماشین رو مورد بررسی قرار دادن, و بدون شک نسبت بقیه خودرو های تولید داخل بهترین گزینه موجود هست.
اگر برای JAC سواران ابتدای نگرانی بعد از 30 تا کار کرد باشه برای بقیه از زمان تحویل خواهد بود.شما فرصت کردین یه سر تشریف ببرین نمایندگی شماره 1 ایران خودرو (یادگار) حداقل تجربه شخصی خودم رو میگم بعد از 2 روز خواب ماشین یه ماشین معیوب تحویل اینجانب دادند که با اعتراض شدید من شروع به توضیح به بهانه این که خودرو در شیفت شب و به دست پیمانکاران تعمیر شده و…. و تنها خاطره ای که برای من جا گذاشت بی اعتمادی مطلق نسبت به ایران خودرو بود.
از نظر شما و متاسفانه %90 مصرف کننده ایرانی به دلیل نگاه سرمایه ای به کالای مصرفی مانند خودرو, خودرویی خوب هست که 30 سال تولید با نازل ترین کیفیت داشته باشه تا خیالتون از بابت تامین قطعات در 30 سال دوم نیز راحت باشد!فارغ از این که بهترین سالهای عمرتون رو در چیزی شبیه گاری مسافرت تفریح یا کار کردین.
شما و جماعت هم فکر شما عامل اصلی درجا زدن و پدید آورندگان خودرو سازانی همچون ایران خودرو و سایپا با تولیدات معروف به ارابه های مرگ و سیاستگذارن صنعت خودروی کشور می باشید.
برای شما بهترین گزینه مطلوب با این نگرش پیکان و در نهایت پراید توصیه می شود.موفق باشید
مهدی
۱۳ تیر ۱۳۹۳در تایید سخنان شما دوستان یه سر هم به نمایندگی تویوتا بزنید تا ببینید حتی به قول دوستان با کیفیت ترین خودروها هم چه ایراداتی میتونه داشته باشه، نه از چیزی الکی دفاع کنیم نه تخریب الکی
sunmartin
۱۳ تیر ۱۳۹۳خوشبختانه انسان های کامل و واقع گرا در این سایت وجود دارند و از کامنتهای هر شخصی مشخص است که تفکر او به کدام سما و سو سوق دارد “محمد” جان ممنون از همراهی شما بزرگوار امیدوارم دز سایه پزوردگار منان پیروز باشید من خقیقت را بیان کردم چیزی که دیدم لمس کردم شنیدم ، مشکلات یواش یواش بروز پی دا میکنند که دور از ذهن هم نبود خودرو چینی است و تمام قطعات آن چینی حال کشوری مانند ایران وظیفه مونتاژ آنرا به عهده بگیرد، ناگفته پیداست ازین همکاری چه حاصلی برای مشتری به ارمغان می آورد در دو خط جمع بندی میکنم هر خودرو مسکلات خاص خود را دارد البته در مدل های ارزان و میان قیمت ( ونه شرکت های معظم مرسدس بنز و BMW ،FORD، پورشه فولکس واگن و زیر مجموعه های آن و اخیرا خودروهای ژاپنی و کره ای ) اما نکته اینجاست اگر مشکلات حاد شود و بتدریج افزایش یابد دیگر تبدیل به کابوس مستری میشود ناگفته پیدایت در حال حاضر کیفیت جک و mg برتر از سایر چینی های بازار هستند
شایان
۱۳ تیر ۱۳۹۳این سن مارتین خارنجیه آخه پسرای خوب مگه محصولات داخلو و خودروی ملی قطعاتشون چینی نیست ما تو کشور چوب بستنی هم تولید نمی کنن سالانه 5هزار میلیارد دلار تو آلمان چوب بستنی وارد می کنن حالا ما میگیم جک جی5 و تعریف می کنیم از رو ناچاریه انتخاب بهتری دیگه نداریم این پولم بابت خرید دادیم حاصل زحمته خیلی هم راضی هستیم به صد تا محصول سایپا و ایران خودرو می ارزه من یکی 10هزار باهاش رفتم دستی سفید هیچ مشکل خاصی تا حالا نداشتم انشا ا.. هیچ مشکلی هم پیش نمیاد نمی گم که جک جی5 درجه یکه ولی قابل قبوله
دادا
۱۳ تیر ۱۳۹۳سن مارتین عزیز شمالطف دارید خدا شاهده هیچ گاه توزندگی نخواستم نون تملق ودروغ رو که متاسفانه الان عادی شده ونداشتنش امل گرایی بخورم.بنده تقریبا قبل آشنایی جدی باپدال اسم شمارودیدیده بودم برای همین اینجا وقتی اومدی خوشحال شدم.اما عرض کردم وقتی آدم به چیزی ایمان داره نباید از مشکلات فرارکنه.اصلانباید مهم باشه کی چی میگی مهم باید باشه کی٬چی میگه.دادا باشه مارتین رضا سورن ووواما اگه یه دوستی ازسر تفنن یاواسطه یی ازباب سودی حرفی زد حتی بی ربط نباید از کوره دربریم ومیدان رو خالی.خودتون میدونید نزدیک یک ماهه ماشین رو تونمایندگی گذاشتم فروش.اگه فروش نره تا قبل ماه احتمالا توتکمیل وجه مشکل میخورم حالا هم زیر پام دوو وپنچ درصد تیباس.اما سن مارتین آدم اززندگی چی میخواد.بحث اطاعت ازخدا جدا.اماآسایش وراحتی وامنیت حداقل خواسته ی ماس نیس؟باورکن همان چندماه که زیرپام بود واقعا امنیت برام حل شده بود.پایداریش واقعا معرکه.درسته سیلو ماشین عالیه وسرپیچ خیلی ازماشینا رو بقول شما تو آینه میبنم ولی اگه تبحر ومخصوصا آشنابودن به جاده نباشه یهومیبینه کنترل عقب ازدستت در میره واون قضیه ی من پیچیدم جاده نپیچید پیش میاد.اما بااین ماشین واقعا این حس رونداری.بعد هنوز آینده نیومده که.باید ازالان غصه ی نیومده رو بخوریم.اومدفکرشو بکنیم.بعدخدایی بااین پول چی بخریم که لذت ببریم.زیادسخت نگیر.نهایت نهایت ماکه خیلی چیزا رو ازدست دادیم این یکی هم روش.زیاد اتفاق خاصی نمی یوفته.بعضیا بهانه آوردن رفتن یادیگه حوصله نداشتن یا واقعا توچنته چیزی دیگه نداشتن خدا عالمه.اما شما حوصله داری وکنجکاوی لطف کن بازم سربزن.اما منم قبول دارم سطح اینجا با بچه های جیلی ازباب مطالب علمی پایین تره.لایکا بقول دوستمون اکثرن کشکن.البته شرمنده ی بزرگواران.هیچ کی مارومجبورنکرده بیایم اینجا اکثرمون واسه ی دلمونو.معیار دل باحرف این واون تغییرنمیکنه عزیز.
sunmartin
۱۳ تیر ۱۳۹۳دادا گرامی شما مشخص است که واقع گرا بدون تکبر هستید در حالیکع جز نفرات اولی بودید که این خودرو را خرید سوار شد تجربه کرد و حتی در شرف فروش است با کلی مطابعه و تجربه فنی که از صحبت های پخته شما ناگفته پیداست دستی بر آتش دارید از مخالفت های شجاعانه تان در مقابل حمایت های غیر منطقی افرادی د ابتدای تاپیک با نام استاد و معلم و دانشجو اما برادر عزیز بواقع در سایر سایت ها میشود بحث های جدی تری در این زمینه کرد جایی که افراد ثبت نام کرده و در مقابل سخن خویش مسول هستند .بخاطر می آورید در تاپیک های پیشین فارق از بحث خودرو جک بنده مبحثی را عنوان کردم مبنی بر یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت کشور در عرصه خودرو و آن عدم حس مسولیت پذیری د افراد مدیران و کارکنان بود؟ اگر اشخاص حس مسولیت داشته باشند بسیاری از مشکلات حل میشود در خصوص فرماش جنابعالی ، بله این خودرو برای یک عمر نیست اما میشود جلوی واقعه را پیش از آن گرفت و با همین قیمت خودروهای خارجی سالم و از کار در آمده را نیز در لیست انتخاب ها انتخاب کرد هر چه نباشد این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که بهنگام فروش خودروی چینی بواسطه یدک کشیدن نام چین همواره با ضرر و زیان همراه است نگاه سرمایه گونه به خودرو اشتباه است اما برای من که در آمد آنچنانی ندارم و تمام نک و چک سال های سال با وام و قرض و قست به این مبلغ به زور رسیده تنصاف نیست که به خودرو به عنوان کالای ارزشی نگاه نیندازم در صورتیکه د جوامع جهان سوم و توسعه نیافته نگاه به خودرو نگاهی سرمایه وار و ارزشی است بنا به دلایلی که همگان دانند .با تشکر و احترام لطفا کامنا های بنده را بعنوان یک منتقد در نظر بگیرید
sunmartin
۱۳ تیر ۱۳۹۳در جواب شایان و farhad شخصا یکی از منتقدین سرسخت ویران خودرو و سایه بان هستم شما هنوز در این محفل حضور مجازی نداشتید که من و “مسی” یکی از کاربران کمپین اناقاد از محصولات expire شده داخلی رو راه انداختیم ، انعکاس صحبت های بنده دلیل بر حمایت از آهن پار سازان دو شرکت مفت خور که سالیان سال با انحصار یک جانبه و گرفتن وام های ملیاردی ، افزایش قیمت گاه و بی گاه فقط بفکر منافع زد مشتری وار خود هستند بطوریکه اخیرا بروی محصولات گروه پراید اعم از 131 تا بقیه اعداد ..سیستم صوتی قرار نمیدهند در صورتیکه این خودرو از تاریخ رلیز جهانی آن نزدبک به 30 سال میگزره ، ماحصل صحبت ها و کامنت های من ایجاد بحث و به چالش کشیدن پول پرداختی در مقابل کیفیت و شرکت کرمان موتور بود که باید برای مشتری روشن کنه چرا مواد پلاستیکی بکار رفته در جک اینقدر low level هست؟ تا بحال رویه موتور را برداشتید تا بحال به گرد گیر ها کیفیت پایین دریچه های پرتاب باد کیفیت مواد بکار رفته د قسمت صندوق عقب و غیره توجه کردید ؟ خودرو دارای تکنولوژی میتسو هست نه ساخت خود میتسو چرا در دور پایین تنظیم شده؟ جواب یکی از کارب ان د تی تی داده: چون شرکت به کیفیت کارکرد در دور بالای موتور اطمینان کافی نداشته و بخاطر ضرایب تعویض دنده بناچار در دورهای پایین اقدام به تعویض دنده بصورت هوشمند در خودرو صورت میگیرد.چون در دورهای یالا بلطبع فشار بیشتری به موتور وارد شده و شرکت سازنده با علم به این موضوع در دور مشخص تعوبض دنده هارا الگو پردازی کرده.در جایی به پدال برقی و کپ های گاه و بی گاه اشاره شده که بنظر بنده از دریچه گاز و برنامه ریزی ecu است اما هنوز مطمن نیستیم که نوع دریچه بکار رفته در جک پلاستیکی است یا فلزی همانند پژو 206 یا 206+ ??هر شخصی که مشکلی باین خودرو دارد باید بیان کند تا به نتیجه ای برسیم
Frahad.A.M
۱۳ تیر ۱۳۹۳sunmartin عزیز بحثی که راجب کیفیت مواد مصرفی میفرمایید مبنی و رفرنسش رو بفرمایید لطفا,کیفیت کابین 1800 من بسیار راضی کننده هست.
در مورد تعویض دنده هم باید بگم دوست صمیمم لیفان 1800 داره و کلا دنده ماشین رو روی رد لاین و تا مرز کات آف عوض میکنه و با گذشت 35000 کیلومتر موتور, پلوس, دیسک و صفحه, سیستم تعلیق کمکا, ترمز سالم و سر و صدای اظافه تو کابین وجود نداره, نه تو جاده های معمولی جاده چالوس عرض میکنم.
پس خواهش میکنم با سند و مدرک فنی صحبت کنید.
فرهاد از شیراز
۱۳ تیر ۱۳۹۳باسلام
خدمت تمام بروبچ خوب ایران زمین و اقا سن مارتین عزیز
من تو اردیبهشت یک ماشین جک ثبت نام کردم. قبلش مخواستم لیفان 620 بگیرم چون ماهم مثل شما درامد محدود داریم.ازخیلیا سئوال کردم درباره لیفان ازهمسایه از دوستان که میگفتن از ماشینهای ایرانی بهتره .بعد توسایتهای مختلف درباره لیفان تحقیق کردم.که اکثرا راضی بودن وبعضیها هم از پولوس ودیسک صفحش ناراضی بودن.بعد برای اسم نویسی برای لیفان به کرمان خودرو مراجعه کرم که درانجا برای اولین با خودرو جک 5 دیدم واقعا ازش خیلی خوشم امد .دوباره ول معطل لیفان شدم ودر باره جک تحقیق کردم دیدم اکثر اونایی که دارن ازش تعریف میکنن .یک دوست دارم که لیفان 520 داره وحدود 60000 تا باهاش رفته وخیلی ازش راضیه جک 3 برادر کوچیکه جک 5 که باز تحقیق کردم دیدم هم اونهایی که حتی بالای 70000 تا 800000 رفتن هیچ مشکلی باهاش ندارن.حتی حدود دو هفته پیش به نمایشگاه بین امللی شیراز رفتم وهمه چیزش رو بر انداز کردم واقعا هیچی از خودروهی باکلاس کم نداشت .این پنجاه شصت میلیونی که ادم برای این خودرو میده همون قیافش هم میارزه به تمام خودروهای سایپا وایران خودرو
حالا که خودتان اعتراف میکنید که جی5 دارای کیفیت خوبی نسبت به دیگر خودروهای چینی است چگونه میتواند خودرو بدی ازلحظ کیفیت باشه
لطفا یه خورده واقع بین باشید وذهن دیگران را الکی مسموم نکنید.
خداقوت
بهمن
۱۳ تیر ۱۳۹۳بچه اینور و اونور نداره
همه ایرانی هستیم
هیچ ادعایی هم ندارم
کرمانشاهی هستم و به خودم افتخار میکنم
اون سری گفتم خوش امدی چون معلوم نبود با چند چندی.
یه سری تعریف محض میکردی که عالیه.
یهو جی 5 شد تخه.
اقا ما باید همین ماشین های ایرانی که قطعش زیاده سوار شیم.
206 ثبت نام میکنیم
بعده 2 ماه میگن نداریم.
405 ببر یا پولتو با سود مشارکت پس بدیم.
حرفه همین هفته پیشه.
اره.
همین خوبه.
ببخشید من گفتم خوش اومدی.
الان میگم خوش اومدی دوباره به سایت پدال
sunmartin
۱۳ تیر ۱۳۹۳سند :به معتبرترین سایت بررسی فنی خودرو tunningtalk سر بزنید و قسمت جک جی 5 ضمنا مفهوم کیفیت عام نیست بلکه پدیده ای خاص است و افراد مختلف تعاریف مختلفی از کیفیت دارند اما بصورت کلی بنده توضیح دادم و در اینخصوص توضیح اضافه خاص دیگری لازم نیست ، این کیفیت پایین از اساس قابل لمس است در سایت اشاره شده کاربران از کیفیت پایین قسمت های یاد شده شکایت کرده اند همچنین بنده با تست هردو مدل خودرو به این نتایج دست یافتم مبحث دور بالا صحت دارد و در آینده نچندان دور گریبانگقر مصرف کنندگان میشود حرفی از رد لاین نزدم چون ماکزیمم دور خودرو است صحبت من در دور بالا بود نه رد لاین وه آن هم حکایتی دیگر دارد اشاره به پدال گاز را نیز کتمان میکنید کپ های گاه و بی گاه؟؟ عجب پس تمام این صحبت ها واقعی نیست و شما خودرویی بی عیب و نقص را با قطعات جینی خریداری کردید آیا نیدانید لیفان که شما به آن می بالید دارای نواقص و کوچک و بزرگ بسیاری است که در حوصله تاپیک نمی گنجد حرکت خودروعای کره ای و ژاپنی در دورهای بالا در دراز مدت باعث فرسایش و کاهش عمر قطعات موتوری میگردد اما شگفتا که خودروهای چینی با صحبت شما فارق ازین نقایص هستند .
amin
۱۳ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز هیچ موقع شما نمیتونید یک فروم که از تعدادی از یوزرهای یک دستگاه که شاید حتی 1%درصد از دارندگان اون دستگاه رو تشکیل نمیدهند هرچند حرفه ای بعنوان مرجع اعلام کنید!کل کسانی که از بدو باز شدن بخش جی 5 تا همین الان فعالیت میکنند شاید به 50 نفر و در بهترین حالت به 100 نفر نخواهد رسید!که بیش از 60% یا در حال تحقیق بودند یا در انتظار تحویل…حالا این سوال ایجاد میشه آیا فقط همین 100 نفر دستگاه رو خرید کردند!؟
شما میگید کیفیت از نگاه هر فرد فرق میکنه!منم حرفم همین هست حالا آیا کیفیت قطعات بقول شما نازل این خودرو نسبت به خودروهای هم قیمت و داخلی نازل تر است یا با خودروهای کره ای و ژاپنی و آلمانی و در بهترین حالت با امکانات تقریبا برابر و قیمت حدودا دو برابر مقایسه میکنید؟!
فکر نمیکنم در تولیدات داخل از پراید کمتر داشته باشیم.بنده یک پراید 88 دارم تا الان نزدیک 200.000 تا کارکرد داره و شهر و جاده و کوهستان هم باهاش رفتم و آدم محتاطی چه از نظرنگهداری چه از نظر رانندگی نیستم اما تا همین 1 ماه پیش بغیر از آب و روغن و بنزین و سرویس های ادواری خرج دیگه ای برام نداشته و فقط ماه پیش مجبور به تعویض کامل جلوبندی و سرویس کامل موتوری شدم…
حال سوالم از شما اینه آیا جی 5 کیفیتش از پراید هم نازل تر هست!؟که اگر هست من بعد از تحویل میفروشم و جاش دوتا پراید میگیرم و اگر نیست که مطمئنا نیست به خوبی و خوشی استفاده میکنم/.
شما و یکی دیگر از دوستان دیگر تیونینگ تالک(که جی 5 را با بی ام و 528 خود مقایسه میکند)انتظار زیادی از یک خودروی خانوادگی سایز متوسط دارید!اما بهتر هست کمی منطقی تر فکر کنید.
**من قبل از ثبت نام قصد خرید پارس داشتم که با یادآوری مشکلاتی که قبلا از خودروهای تولید ایرانخودرو در اطراف دیده بودم کاملا منصرف شدم:
1-صداهای اضافی پارس سال داییم در خودروی صفر.
2-سوختن سرسیلندر و مشکل پیدا کردن ecu 206 بعد از 1 و 3 ماه تحویل.
3- دنده عقب نداشتن در گیربکس سمند دوستم 2 سال پیش.
4-مشکل در تعبیه گیربکس سمند عمو که بگفته مسئول تعمیرگاه ایرانخودرو فقط در خودروی چپی به وجود میاد طوری که بعد از حل مشکل گفتند گیربکس با زاویه حدود 20 درجه نسبت به حالت استاندارد سوار شده که مشکل بعد از یک ماه بعد از تحویل بوجود اومد.
**هرکس کمی تحقیق کرده باشه میدونه اکثر مشکلات مونتاژِ جک نهایت با 500 هزارتومان یا شاید خیلی کمتر قابل حل باشند و حداقل اینکه چنین مشکلات فاحش و سیستماتیکی تا الان نداشته و اکثر مشکلاتش از مونتاژ توسط کارگران ایرانی هست و بس.
فرهاد
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام لطفا در خصوص آپشن ها توضیح بدین..
رضا
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام به همه دوستداران جک.دوستان عزیز وبزرگوار.دادا سن مارتین و…ما چیکار کنیم میخایم یه خودرو خوشکل و متفاوت سوار شیم بیشر از 50 یا 60 میلیون هم نداریم دلمونم که ولمون نمیکنه ناچار و مجبوریم.البته خیلی بی گدار هم به آب نزدیم خداییش کسانی که چند وقته جی 5 دارن راضین تا آینده هم خدا کریمه.امیدواریم به آینده…
Frahad.A.M
۱۳ تیر ۱۳۹۳سن مارتین عزیز شما خودتون جواب خودتون رو میدین بله کیفیت خاص هست و به قول معروف هر چقدر پول بدین همون قدر کیفیت میخرین!
دقیقا نحوه تست کردنتون رو میشه بگین که ادعا میکنید به این نتایج رسیدین؟
پاتریس
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام و درود به همه سروران گرامی
دوستان در سایت دنده 6 یکی از کارشناسان محترم مقایسه ای بین پژو پارس ELX در برابر جک J5، لیفان 620، جیلی EC7 و ام وی ام 530 انجام داده که نهایتا جک جی 5 (اونهم 1500 نه 1800) در صدر آنها از لحاظ امتیاز قرار گرفت. آدرس سایت رو یکی از کاربران در یکی دو صفحه قبل گذاشته.
در ضمن بعضیها هم اصلا معلوم نیست با خودشون چند چندن. انتقاد خوبه اصلا مشکل جامعه ما همین عدم تحمل نظر مخالفه. اما دوستان انتقاد با کوبیدن کورکورانه و متعصبانه خیلی فرق می کنه.
من بشخصه تمام صفحات این تاپیک و همچنین بسیاری از مطالب سایت تیونینگ تالک و … رو مطالعه کردم و با در نظر گرفتن جمیع شرایط و میزان توانایی مالی اقدام به ثبت نام جی پنج اتوماتیک نمودم. مشخصه که نباید از جی 5 انتظار ماشین های آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره ای را داشت.
اما خدا وکیلی از منتقدان عزیز می خواهم بپرسم با 55 میلیون آیا ماشین بهتری سراغ دارند یا نه. از ما که گذشته لااقل به دیگرانی که هنوز در گیرودار انتخاب هستند بلکه کمکی نموده باشید.
سپاس از لطف و محبت همه شما.
مهدی
۱۳ تیر ۱۳۹۳من هم بعد از کلی تحقیق (به علت محدودیت بودجه و طبیعتا حساسیت به پولم چون با زحمت به دست آوردم) جی۵ دنده ای گرفتم و تا به حال مشکلی نداشتم و راضی ام
قبل از این هم ۲۰۶ اس دی و مگان ۱۶۰۰ داشتم
به نظر من ماشین خوبیه و نسبت به قیمت تو این شرایط انتخاب بهتری نداریم
Frahad.A.M
۱۳ تیر ۱۳۹۳آقای سن مارتین شما تکلیفت با خودت مشخص هست؟؟؟یه جا میگی برم ماشین بخرم که قطعش تامین باشه یه جا میگی من منتقد سر سخت این 2تا خودرو سازم. من کل این تاپیک هایی رو که میفرمایید خوندم جز ضعف رنگ چیز خاصی ندیدم که شما رفرنس به اونا میدین.
بازم خواهش میکنم از دوستان بحث فنی کنید از حاشیه سازی نتیجه ای نمیگیرید.سپاسگذارم
arash
۱۳ تیر ۱۳۹۳به نظر شما تندر اتومات بهتر است یا j5 اتومات؟
مرتضی
۱۴ تیر ۱۳۹۳جی5 بهتره
رضا از شیراز
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام به همه. از بحثهای جالبی که میشه لذت میبرم هر چند که خود شرکت کنندگان بخصوص سن مارتین عزیز به نظر میرسد که دلخوریهایی دارند ولی هممون دقت کنیم که دوستامون دارن نظرشون رو میدن و در مورد هیچ پدیده ای در کائنات یک نظریه و دیدگاه واحد وجود ندارد حتی در زمینه درمان یک بیماری بین دو پزشک با سواد و با تجربه ، اختلاف نظر وجود دارد. چگونه انتظار داریم که هممون مثل هم فکر کنیم. همه نظراتشون رو میدن ، تجربیاتشون رو ارائه میکنن، وظیفه خریدار تحقیق وسپس انتخاب است. وظیفه ما همین است وبس. بنابراین من خودم شخصا از همه دوستانی که چه موافق وچه مخالف بودن و دلیل خودرا چه مستند وچه حتی غیر مستند ارایه دادند خیلی متشکرم. من خودم یک هفته است تحویل گرفتم. انتظارات خاصی از آن دارم که در هر صورت پس از گذشتن یه مدت زمان معقول خدمت همه سروران عزیزم عرض خواهم کرد.
sunmartin
۱۳ تیر ۱۳۹۳اربران سایت نظراتی متفاوت با بنده دارن و من بسیار خوشحال هستم که درباره مسایل فنی با هم در تضاد هستیم من به تیونینگ اشاره کردم شما فقط مسایل راجع به رنگ را دیدید؟؟؟ مشکلاتی از قبیل کشش خودرو در سر بالایی در حرکت اولیه ضرایب دنده ای خودرو و بلطبع ایجاد مشکلی بنام عدم شتاب با موتور 141 اسب بخار !! کیفیت نازل قسمت های پلاستیکی که این مورد دیگر دلیل و برهان خاصی لازم ندارد و ناگفته پیداست در ادوات داخلی و تریم آنها هم همانطور که بارها اشاره کردم ورودی های هول گردگیر دسته های راهنما کیفیت نامناسب متریال صندوق عقب ، از لحاظموتوری ابن 141 اسب صرف چه چیزی شده همچنین سیستم ترمز که عیب جالی دارد کاربری با نام legend بحث مفصلی در سایت مورد اشار به بوستر اینخودرو کرده حتی مجبور به تعویض آن شده چراغ های پشت بعلت استفاده از led های چینی در صورت اتصال کوتاهی سوخته و کلا چراغ عقب را کاربر دیگری تعویض کرده البته بنده روی سخنم کرمان خودرو است که چطور از پس حل این مشکلات برنیامده سفارش چند ولید بالابر همراه با بک لایت دقت در رنگ آمیزی و سالن رنگ های متفاوت و استفاده نکردن از یک حوضچه !! ض
amin
۱۳ تیر ۱۳۹۳جالب هست رفرنس و منبعی که آقای سان مارتین معرفی میکنند و دارندگان جی 5 حرفای ایشون رو تکذیب میکنند میگید نه!نگاه کنید:
http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=340&t=91377&start=270
Farhad.A.M
۱۳ تیر ۱۳۹۳نا گفته پیداست؟؟؟دلیلتون بشدت منو تحت تاثیر قرار داد!!!!گفتم الان آنالیز مواد مصرفی ارائه میدین نگو ناگفته پبداست… روش تست کردن
اقای سن مارتین رو هم فهمیدیم.
در خصوص کشش و شتاب هم در همون تاپیک مقایسه جالبی از انواع خودرو های ژاپنی, کره ای, فرانسوی انجام شده تشریف ببرید بخونید.
شما چیزی راجب مباحث دوره کارکرد, عمر, فواصل و نوع خرابی ها میدونید؟توصیه میکنم برید مطالعه کتید.
این که ما لایق بهترین ها هستیم شک نکنید و مسئولیت سنگین شرکت کرمان موتور که امیدواریم لایق اعتماد مشتریانش باشد.
sunmartin
۱۴ تیر ۱۳۹۳من در مقابل عاشقان این خودرو دیگه صحبتی نمیکنم شما که اینقدر به کیفیت بالای این خودرو اطمینان دارید و آنالیز مواد مصرفی رو از من مطالبه میکنید در صورتیکه میبینید و باور ندارید ! آنالیز مواد را شرکت معظمی مثل پورشه و بنز برای ترکیب بکار گرفته شده در ماتریال تریم داخلی انجام میده نه شرکت جی ای سی طوری حرف زدید که انگار درباره یک سوپر اسپرت دازید حرف میزنید خودرویی که جز ایران و قسمتی از روسیه در برزیل مونتاژ میشه؟؟ اینجا همه دارندگان تعریف و تحسین میکنند و هیچ نارضایتی ظاهرا از خودرو ندارن حتی در پیج اپتیما و تویوتا آریون هم رضایت به اندازه جک نیست و این جالب هست در نوع خودش ..کشش و شتاب هم همه دارندگان بالاخره گذرشون به جاده ها و یا قسمتی از شهر می افته که شیب داره اونجاست که باز هم خودرو بشدت ضعف نشون میده اگه شما اهل بحث هستی ابتدا برید راجع به کد موتور اینخودرو یه نیمچه تحقیقی انجام بدید بعد بیاید منو به چالش بکشید سیستم فرمان راک اند پینیون این خودرو همراه با فاصله زیاد محور چرخ ها باعث چسبندگی در پیچ ها میشه که از نکات مثبت خودرو هست
علاوه بر منفی ها مثبت هارو من قبلا قبل از تشریف فرمایی جنابعالی به تاپیک گفتم مثلا ظاهر زیبای خودرو و کم رغیب بودن در رنج قیمتی اگه بحثی میشه برای حمایت از مشتری هست که پول داده بابت خودرو اگه شما میخواید تنها یک دوره استفاده کنید و نه چند سال کلا بحثی ندارم
مرتضی
۱۳ تیر ۱۳۹۳من که هر روز بیشتر از روز قبل از جی5 دنده ای خوشم میاد و باهاش حال میکنم واقعآ عالیه با این پولی که دادم رنگش هم مشگی متالیکه دوستان موافق لایک کنند.
محمد
۱۳ تیر ۱۳۹۳مراحل نصب دی لایت ب چه صورته؟؟؟
مهرداد
۱۴ تیر ۱۳۹۳دی لایت اگه تهران هستی خیابان ملت چراغ برق برات می بندن محمد جان
ولی چون فابریک نی جالب نمیشه.