صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
hiwa
۳ مرداد ۱۳۹۳سلام اقا سید بنده هم از نمایندگی خودکار تبریز اتومات تحویل مرداد ثبت نام کردم ایا از به موقع تحویل دادن اتومات خودشم رنگ سفید خبری داری مرسی راهنمایی کنید؟؟
سید
۳ مرداد ۱۳۹۳سلام آقا هیوا
کلا چه اتومات و چه دستس همشو با تاخیر تحویل میدن ولی علی الظاهر تاخیر دستی بیشتر از اتومات هست من که خودم تحویل دستی خرداد بودم هنوز ماشینو تحویل ندادن ولی نمایندگی خودکار تبریز میگه تا دهم مرداد همه رو میدن.
amin
۳ مرداد ۱۳۹۳سلام سید جان منم شرایط شما رو دارم و دستی سفید تحویل خرداد در اهواز هستم!نمایندگی جواب دریست نمیداد و میگفت هنوز خبری نیست من 28 ام با صدای مشتری تماس گرفتم که دقیقه گفتند تا 10 مرداد ماشین نمایندگی اهواز خواهد بود.
مهدی
۳ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان گرامی من الان پارس سال 92 دارم و برای جک جی 5 1500هم ثبت نام کردم تحویل مرداد هستم سوال داشتم در مورد جک جی 5 ممنون میشم
1 نرمی و راحتی با مقایسه با پارس
2 شتاپ و تاپ سرعت
3 عملکرد گیربکس تو معکوس
4 صدای داخل کابین
ممنون میشم کسانی که تجربه رانندگی دارن بفرمایین
مهدی
۴ مرداد ۱۳۹۳1-خشکی بیش از اندازه اتومبیل و ضربات وارده به کابین در جاده های نسبتا”نا هموار.
2- شتاب خودرو در حد پارس معمولی
3- عملکرد گیربکس در مقایسه با سایر چینی ها اعم از جیلی و چری ، قابل قبول و نسبتا” مناسب
4-در سرعت های بالای 100 کیلومتر صدای شدید داخل کابین.
hiwa
۳ مرداد ۱۳۹۳ممنون اقا سید از راهنمایتون
علی
۳ مرداد ۱۳۹۳سلام سرویس 5000آیا کاملا رایگانه نظیر روغن یا خیر ممنون از پاسخگویی همه جی 5ها
مهران
۳ مرداد ۱۳۹۳اون شتاب در یک سر پایینی شدید با شیب زیاد چرا الکی خودتونو گول می زنید
صفر تا صد جی5 13 ثانیه است
100 دفعه خودم امتحان کردم
hiwa
۴ مرداد ۱۳۹۳اقا مهران اگه راست میفرمایین فیلم بگیرید بزارید اپارات ببینیم.هرچیم باشه بازم از ماشینای ایران خودرو بهتر راه میره.منتظر فیلم جنابعالی هستیم مدرک بیار ماهم تصمیم بگیریم.لااقل از اون 100 بار یه بار که باید کم کمش فیلم بگیری دیگه
بهمن
۴ مرداد ۱۳۹۳کارکردتونم لطفا بگین
با 1000و 2000 کیلومتر نمیشه 10 ثانیه رفت
حامد
۳ مرداد ۱۳۹۳من یک تحوبل مهر ثبت نام کردم ماه پیش اگه قرار باشه هر روز یه قیمت کارخونه بده و اینهمه تاخیر من که میرم انصراف میدم کافیه ماشین تازه اومده به بازار در کارخونه ۱۰۰ تومن ارزون بشه اونوقت تو بازار ۱ میلیون افت میکنه
محمد
۳ مرداد ۱۳۹۳سلام.باز هم مىگم نخرىد که پشىمون مىشىد..علتش رو در صفحات قبل گفتم..گول ظاهر رو نخورىد.
سیامک
۴ مرداد ۱۳۹۳شما بفرمایید با 60 تومن چی بخرن ،لابد ال نود یا پژو پارس یا شاید از اونایی هستی که میگن کلا نخرید!
محمد
۴ مرداد ۱۳۹۳دوست عزىز بنده وظىفم هست که به هموطنانم که با هزار زور و زحمت پول جمع کردن و حالا مىخوان خودرو بخرن..دوستان.عزىزان .هموطنان..بنده اىن ماشىنو داشتم و پس از دو ماه به زحمت و با قىمت پاىىن فروختم..پولتونو جاى اىن ماشىنها ندىن.نه خدماتى دارند و نه دوام و نه اقتصادى هستند.به جرات مىتونم بگم ال 90 و 206 خىلى بهتر از اىن ماشىن هستند.در مورد جى 5 هىچ چىزى نمىگم تا دوستان ناراحت نشوند..پولى که با زحمت بدست آوردىن راحت از دست ندىن..با تشکر.
بهزاد
۴ مرداد ۱۳۹۳آقا محمد منم باهاش حال نکردم بنظرت 207 بخرم،یدونه تمیز اتومات دیدم 40 تومن،راستی نظرت راجبه جنتو چیه؟ میگن غز پاییز دوباره زاگرس خودرو میخواد بزنه
ali_a1354
۴ مرداد ۱۳۹۳سلام آقا محمد لطفا اگه امکان هست به سوالات من پاسخ دهید ممنون میشم .
1- بجز ایرادات مربوط به کند بودن زمان حرکت و مصرف سوخت بالا و خدمات پس از فروش دیگه چه ایراداتی دیدید؟
2- خودرو خود را چند فروختید که ضرر کردید؟
من خودم مدل دستی دارم 19000تا الان کارکرد داره و راضیم تنها پشیمونیم اینه که چرا اتوماتشو نگرفتم .والا با تجربه ای که من از سواری خودروهای پلاک اروند دارم فکرمیکنم این خودرو چیز زیادی کم نداشته باشه تو رده قیمتی 80 یا 90 میلیون .
متشکرم
محمد
۵ مرداد ۱۳۹۳آقا محمد الکی جو درست نکن تا 3 4 ماه گذشته کسی این برند نمیشناخت ولی خداییش الان اکثر کسایی که میشناسم به نیکی ازین خودرو نام میبرن
نکنه کلک پولشو نداری الکی جومنفی میدی
1500 دستی اهواز تیر
حسين
۴ مرداد ۱۳۹۳سلام قیمت اتومات با معمولی چیه
بهزاد
۴ مرداد ۱۳۹۳وضعیت من یک هفته در وضعیت وصول پرداخت مونده. این عادیه؟ نمایندگی که تعجب نکرد!
سید
۴ مرداد ۱۳۹۳آقا بهزاد نگران نباش عادیه مال ما هم اینجوری بود
احسان
۴ مرداد ۱۳۹۳مشکلی نیست از من 1 ماه اینجوری بود
هامون
۴ مرداد ۱۳۹۳دعوت نامه مرداد کی میاد پس
فرید
۴ مرداد ۱۳۹۳سلام به همه دوستان جک سوار که در انتظار دعوتنامه هستن، طبق نظرات دوستان در تیر ماه و صحبت با چند نمایندگی، بین ۱۰ الی ۲۰ مرداد دعوتنامه میاد و تحویل تا آخر شهریور و نهایتا اوایل مهر، اما خدا کنه حداکثر تا ۳۱ شهریور بدن.(دستی، مرداد، تهران)
رضا
۴ مرداد ۱۳۹۳اقا محمد شما نگران پول ماهانباش لطفا
من الان دو ماهه جک اتومات دارم و رضایت کامل دارم.
شما حتی یک دقیقه هم پشت جی5 ننشستی اما هم اینجا و هم تو پیچ جیلی
میری و فاز منفی میدی حالا دلیلش چیه خدا میدونه.
محمد
۵ مرداد ۱۳۹۳دوست گرامى خواهشا به تعداد نظرات توجه کنىد.بنده اصلا توى پىج جىلى تا به حال نظرى ننوشتم..بازم مىگم وظىفم اطلاع رسانىه.همىن.دوستى سوال کرده بود در مورد معاىب جى 5 اتومات..کولر ضعىف.صندلىهاى سفت..سر و صداى داشبرد بعد از کارکرد فقط 3000 کىلومتر..خشکى بىش از حد..مشکل در ترمز..عدم سفت شدن فرمان در سرعتهاى بالا..صداى زىاد باد در سرعت بالا..ورود هواى بىرون به داخل کابىن با وجود بسته بودن درىچه ها..صداى وحشتناک باد در حالت سانروف باز…بازم بگم..برخى دوستان مىگن راضى هستن.سوال من اىنه که از کجاى اىن ماشىن راضىند.
آرمین
۵ مرداد ۱۳۹۳دوست من مشخصه که این ماشین را ندارید و قصد تخریب این خودرو را دارید
برای کسانی که اطلاعات کاملی درباره این خودرو می خواهند و نحوه عملکرد آن و مقایسه با خودروهایی مثل مگان اتومات و ال نود اتومات و سوناتا و توسان و سوزوکی گراند ویتارا به این تاپیک مراجعه کنند
یک سفرنامه ای هست که یکی از دوستان زحمت کشیدند خودرو را مورد آزمایش قرار دادند
http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=340&t=91377&start=350#p3053949
محمد
۵ مرداد ۱۳۹۳آقا محمد این چیزایی که نوشتی آدمو یاد پراید میندازی مطمئنی اصلا تو عمرت جک و از نزدیک دیدی…..؟؟؟؟؟
Pourang
۶ مرداد ۱۳۹۳کاملا مشخصه این دوستمون مطالب قبل رو خونده هر مورد منفى بوده کنار هم گذاشته همچین مطمئن میگه معایب ماشینو….
Enigma
۴ مرداد ۱۳۹۳باسلام
جک 1500 سانروفدار سفید بیمه فول بدنه کاملا سالم با کارکرد 1800 برای فروش گذاشتم. مدل 93 تحویل اسفند از اهواز با قیمت 49500000 هست. در صورت تمایل پیام بدین تا شمارمو بدم.
مهدی
۴ مرداد ۱۳۹۳به نظر منم کسایی که نظرهای عجیب غریب میدن اصلا این ماشین رو سوار نشدن ! نه شوره نه بی نمک !
نسبت به قیمت ماشین خوب و راضی کننده ای است و تو این رنج قیمت بهترین گزینه ولی خوب تو قیمت بالاتر گزینه خوب زیاد زیاده
هر چند ظاهر این ماشین رو هر کی میبینه میگه من فکر کردم ۷۰_۸۰ خریدی
رضا
۴ مرداد ۱۳۹۳ظاهر جک رو میبینن فکر میکنن 70 80 میارزه!!!
من به شخصه وقتی وشتشو میبینم میگم زیر 30 تومن میارزه راستی آرمش که دیگه هیچ،داداش فک کنم ماشین قبلیت پیکان بوده
مهدی
۵ مرداد ۱۳۹۳نه عزیز
من اولین ماشینم پراید بود که ۲ سال داشتم بعد ۲۰۶ sd و مگان ۱۶۰۰ داشتم الآنم یه ۲۰۶ sd و جی۵ دارم پدرم هم ۴۰۵ داشت و الآن مزدا۳ نیو داره همچسن ندید بدید هم نیستیم !
من نمیدونم با پراید ۲۲ میلیونی و ال ۹۰ ۴۰ میلیونی با اون قیافه چطور شما با دیدن این ماشین به زیر ۳۰ تومان فکر میکنید
من قبلا هم گفتم نسبت به قیمت عالیه
رانندگی و نرمیش هم نسبت به ماشینهایی که تا حالا سوار شدم عالیه
ولی از نوشته های شما معلومه یا خیلی بی کاری تو این محیط ها با حرفهای بخار معده ای سرت رو گرم میکنی یا قصد و منظوری داری !!
به هر حال برای من حرف دیگران اهمیتی نداره و معمولا هر ماشینی رو ۵_۶ سال نگه میدارم
تا ۵ سال دیگه هم خدا بزرگه
انشالله شما بتونی بنز و بی ام و بخری ما بیشتر از این پول نداشتیم تا حالا هم راضی هستم
کیانوش 38
۵ مرداد ۱۳۹۳دیگه دوره آب بندی ماشینم تموم شد و الان بهتر می تونم نظر راجع به ماشین بدم. البته بگم که ماشین 1800 اتومات هستش.
می دونم که همه کم و بیش طبق بحث هایی که طی این مدت داشتید با معایب و مزایای این ماشین آشنایید و حرف های من چیزی بیشتر از تکرار مکررات یا تایید حرف های گذشته نمی تونه داشته باشه و باور کنید بیشتر این نظرات که افراد پیش از من گفتم حداقل از جانب من تایید می شن البته نه همش. پس سعی من بر اینه که بیشتر از اینکه عینی به تجربه رانندگیم با جی 5 بپردازم خیلی شخصی تر و احساسی تر باهاش برخورد کنم.
تجربه رانندگی من بیشتر از 4 سال نیست و ماشین های اصلی من هم 405 جی ال اکس و ریو بودن (البته هنوز ریو رو دارم.) البته ماشین های دیگه هم زیاد سوار شدم چه دستی و چه اتومات، چه شاسی بلندش چه کامپکت، چه مدل بالا چه قراضه. ولی خب توی همین مدت واقعا تونستم راه و چاه های رانندگی با انواع ماشین ها رو بفهمم و خب همیشه افتحار من بوده وقتی خانواده من بهم میگن ما به رانندگی هیچ کس به اندازه تو اطمینان نداریم و آرامشی که توی ماشین تو داریم توی هیچ ماشین دیگه ای نداریم و هیچ چیز هم برای من مهم تر از آسایش سرنشینان ماشین نیست. البته این رو هم بگم که من اتفاقا همیشه سریع رانندگی میکنم و وقتی که مجبور بودم با جی 5 موقع آب بندی زیر 80 برم اعصابم خورد می شد چون احساس میکنم این ماشین واقعا عطش بالایی برای گاز خوردن و سریع رفتن داره. راستش رو بخواید جی 5 بیشتر از خیلی ماشین های دیگه ای که سوار شدم به من کمک می کنه که این حس رو به بقیه سرنشین ها القا کنم و به طور مساوی این حس به خودم القا میشه. نرمی و آرامشی که توی حرکت ماشین هست توی هیچ کدوم از ماشین های این رده قیمت و یه خورده پایین تر ندیدم. با توجه به تجربه ای که توی اون دوتا ماشین قبلی داشتم صدای موتور خیلی ایزوله تره و وقتی دارم باهاش یه رانندگی معمولی و بدون عجله می کنم و از اونجا که به صدای موتور توی ماشین های قبلیم عادت کردم اگر پنجره هام هم بالا باشه واقعا مجبورم که یه آهنگی حتما توی ماشین داشته باشم که این سکوت کلافم نکنه. هرچند این نکته رو هم میدونم که صدای موتور جی 5 بیشتر از ماشین های رده قیمتیه بالاتر به اتاقک ماشین نفوذ می کنه ولی من با شرایط اقتصادی خودم که هیچ وقت حتی نمی تونم به یه ماشین مثل سوناتا فکر کنم با پولی که دادم خیلی هم راضیم. من انتظار معجزه با پولی که براش پرداخت کردم حتی قبل از خرید هم نداشتم. ولی اگر بخوام مقایسه ای بین هم رده های قیمتی این ماشین انجام بدم این ماشین واقعا فراتر از اون ها پیش میره و این رو تجربه به من گفته. البته این رو هم بگم من هیچ وقت از دوتا ماشین قبلیم هم ناراضی نبودم. صلابت 405 و چابکی ریو همیشه چیزهایی بودن که من رو از رانندگی باهاشون راضی نگه داشتن. هرچند جی 5 چابکی ریو رو نداره ولی صد دلیل دیگه دارم که باعث می شه رانندگی با جی 5 رو ترجیح بدم. من هیچ تعصبی روی این ماشین ندارم و نداشتم و وقتی میخواستم بخرمش با هزار و یک شک به سراغش رفتم و چشم بسته این کار رو نکردم و در مورد خیلی ماشین های دیگه که توان خریدش رو داشتم تحقیق کردم. ماشالا حداقل در سطح مالی خودم پولی که پرداختم براش چیز کمی نبود که بخوام راحت بهش تن بدم و برام حکم آزمون و خطا داشته باشه. اوایل ناتوانی گیربکس توی انتقال صحیح و به جای نیرو حسابی توی ذوقم میزد ولی توی دوره آب بندی یه جورایی من و موتور ماشین هردومون یاد گرفتیم که چطور باید با گیربکس رفتار کنیم و واقعا الان تقریبا هیچ مشکلی با این قضیه نداریم و راحت از پسش برمیایم و اون دیگه مانعی سر راه ما نیست.
در کل حرف من اینه که بیشتر از اینکه به در اوردن اشکالات کوچیک و بزرگ ماشین بپردازید ببینید روحتون موقع سواری نسبت به این ماشین چی میگه و این چیزیه که ما رو میتونه از یک چیز راضی نگه داره یا ما رو ازش زده کنه. قطعا در این راه کسایی هستن که مقابل من در میان، ولی مطمئنم خیلی ها هم هستن که این حس من رو (حداقل با تفاوت های ریز و درشتی) تجربه خواهند کرد و این اون چیزیه که خیلی از ماها که شانس این رو داشتم که پشت فرمونش بشینیم به صورت یک صدا طرفدار این ماشین میکنه و این در حالیه که هممون به مشکلاتش هم پایبندیم.
در انتها واقعا از خواننده های این کامنت معذرت می خوام که انقدر طولانی شد.
مهدى
۵ مرداد ۱۳۹۳به ساىت باما مراجعه کنىد متوجه همه چىز خواهىد شد..ىه 207 اتومات بگىرىد و بقىه پولشم پس انداز کنىد.خداىىش چندىن برابر از جک بهتره.
پژمان
۵ مرداد ۱۳۹۳اقا مهدی عزیز 206 و207 که قطعات نداره و اگر کامپیوتر و ای سی یو شو بدزدن باید از اوراقیا و همون سارقا اونم به قیمت بالای یک میلیون بخریش ماشینی که هزار عیب طراحی مثل پایین نرفتن شیشه عقب سرو صدای صندوق عقب ام پی تیری بودن موتور و جای کم برای سرنشینای عقب و جلو قدیمی بودن طراحی هزینه های بالای تعمیر گاهی دار رو بخری به نظر من اشتباه
فرهاد
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان این نمایندگی خودکار مال تبریز البته فک کنم همه نمایندگی ها گندشو درآوردن امروز باز زنگ زدم میگن یک ماهه دیگه..آقا اگه میدونی سر موقع نمیتونی تحویل بدی تو ثبت نامت تحویلتو بزن یه ماه اونورتر تخفیفش و به مقدار سود بانکی یک ماه از تکمیل وجه کم کن دیگه یعنی چه..آقا این علنا دزدیه دیگه!!
hiwa
۵ مرداد ۱۳۹۳اقا فرهاد لطفا بگید که شما دستی هستی یا اتومات و چه رنگی و تحویل کی هستی؟؟چون من هم از خودکار تبریز ثبت نام کردم تحویل مرداد ولی هنوز دعوتنامه خبری نیست.!!!
فرهاد
۶ مرداد ۱۳۹۳هیوا جان من تحویل تیر ماه اتومات سفیدهستم..
فرهاد
۶ مرداد ۱۳۹۳هیوا جان من تحویل تیر ماه اتومات سفیدهستم!!
پينار
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام . دوستان اگه در مورد جی۵ سوالی داشتید بنده با ۲۸ هزارکارکرد درخدمتم
سردبیر
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام خدمت همه دوستان.
با عضویت در سایت می توانید با امکاناتی که فراهم شده، ارتباطات بهتر و سازماندهی بهتری در دسترسی به اطلاعات در مورد این خودرو و سایر خودروها را داشته باشید.
امتحان بفرمایید و نظر خود و پیشنهادات و انتظارات خود را نیز با ما در میان بگذارید.
با سپاس
رضا از شیراز
۶ مرداد ۱۳۹۳سلام برجناب پینار . مدتها است از اطلاعاتتون محرومیم.جی 5 دستی من بخصوص با کولر روشن پس از برگشتن به دنده 1 یا2 برای حرکت نیاز به گاز خوردن زیاد داره حتی گاهی خاموش میکنه.تا حالا 600 کیلومتر باهاش رفتم . مصرفش هم به نظر میرسه که حدود 10 است. رانندگیم هم خیلی عادیست. وقتی میخواستم در دیماه ثبت نام کنم با شما تلفنی از شیراز تماس گرفتم و راهنماییهاتون خیلی مفید بود.متشکر میشم باز هم لطف کنید.
ali
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام
من چند وقت پیش رفتم نمایندگی کرمان موتور در اصفهان و از نزدیک دیدمش ضاهرش خیلی زیباست وبه نظر من از هم رده هاش خیلی قشنگ تره اما در ماشینو قفل کرده بودن که برا کیفیتش نظر بدم و برا رانندگیش اما طبق گفته های مجله ماشین و دوستان سواری نرم و خوبی داره
اما یه سوال دارم : ما الان پژو پارس سال 89 داریم به نظرتون اگه جی 5 رو بخریم راضی کننده هست یا نه؟
ممنون از بچه های پدالی
ارش
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام لطفا از تجربیاتتون در مورد دستی بیشتر توضیح دهید
چون اکثرا در مورد اتومات بحث میشود
با تشکر
سعید
۵ مرداد ۱۳۹۳آقا همه چیش قابل تحمله ولی اون آرمش خیلی افتضاحه …
کیانوش 38
۵ مرداد ۱۳۹۳مطمئنم اگه آئودی و بنز هم دو تا سازنده نه چندان نام آشنای چینی بودن خیلی ها به مارکشون می خندیدن
امين
۵ مرداد ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان گرامی
تجربیات خودم رو بعد از سه ماه استفاده از جی 5 اتومات خدمتتون عرض می کنم (با این توضیح که خودروی قبلیم 206 تیپ 5 فرانسوی و قبل از اون هم مزدا 3 اتاق قدیم بود)
در همان روز تحویل خودرو بقدری از شتاب این خودرو و صدای بمی که زمان فشار روی پدال گاز تولید می شد ناراحت شدم که می خواستم اون رو بفروشم ولی پس از مشورت با دیگر دوستان از تصمیم خودم منصرف شدم. بهر حال پس از اتمام دوره گارانتی و ورود به کیلومتر 3000 و بالاتر شتاب این خودرو بسیار متفاوت تر از گذشته است و بسیار بسیار بهتر از زمان اولیه است. هر چند که باز هم باید متذکر شوم که با توجه به شخصیت خانوادگی و اقتصادی این خودرو از کل کل کردن های خیابانی در سرعت های پایین با 206، ریو و … اجتناب کنید.
شتاب ثانویه این خودرو معرکه است بطوریکه دنده 2 تا 120 رو پر می کند و دنده 3 را تا 170 (تست در اتوبان تهران – قم)
علیرغم سیستم تعیلق نسبتا خشک در صورت تنظیم باد و نیتروژن راحتی و نرمی مناسبی دارد.
صدای باد اصلا در زمان رانندگی به داخل اتاق منتقل نمی شود حتی در سرعتهای بالا (چون این خودرو مدیون طراحی ایتالیایش است)
کولر من همیشه در درجه 25 یا 26 و در شدت یک قرار دارد و با توجه به هوای تقریبا خشک تهران براحتی جواب می دهد. ناگفته نماند بعضی وقتها احساس می کنم که روی فن می رود ولی آنقدر عملکرد کولر مناسب است که این چند لحظه روی فن رفتن مشکلی بوجود نمی آورد.
فرمان پذیری این خودرو بسیار مناسب و در حد مزدا 3 می باشد.
در این مدت تنها رنگ این خودرو ضعیف بنظر می رسد بگونه ای که سپرماشین من از جلو با کوچکترین ساییدگی با یک خودرو جلو که در زمان ابتدای حرکت در سراشیبی به عقب برگشته بود رنگ پریدگی پیدا کرد که باید کرمان موتور به این امر رسیدگی کند. دیگر مشکل این خودرو این است که وقتی کولر روشن می شود و فن دور تند راه می افتد دیگر خاموشی در کارش نیست.
در انتها باید بگم با توجه به مبلغی که شما پرداخت می کنید مطمئن باشید که مزایای بالاتر از مبلغ پرداختی دریافت می کنید و امیدوارم طی این مدت که می بینم تعداد این ماشین در سطح شهر زیاد شده خدمات و قطعات اون نیز زیاد بشه تا همه چیز باب میلمون باشه.
فردا نیز مسافرت من از تهران به یکی از شهرهای جنوب شروع خواهد شد حتما در خصوص رانندگی در جاده های کوهستانی،وضعیت کولر در شرجی بالای 80 درصد، استفاده از دنده اتومات و تیپ ترونیک تجربیاتم را خدمتتان اعلام خواهم کرد.
موفق باشید یا علی
سهراب
۵ مرداد ۱۳۹۳اقا سعید ارمش هر چی باشه ضایع تر از لوزی و بیضی نوشته دار و کله و طرح بدن حیوانات درنده بهتره عیب دیگه پیدا نکردی گیر به ارم دادی
سید
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان
بالاخره پس از 55 روز از زمان تکمیل وجه امروز زنگ زد نمایندگی خودکار تبریز وگفت ماشین اومده من هم با عجله رفتم و تحویل گرفتم . از نمایندگی تا خونه 25 کیلومتر رانندگی کردم خوب بود من قبلا تمام خودروهای ایران خودرو رو داشتم باید بگم از همشون یک سرو گردن بالاتره البته زیاد فشار نیاوردم به ماشین ولی در کل به نظرم ارزش پولشو داره یعنی بهتر بگم نسبت به هم رده هاش . انشالله همه دوستان که در انتظار تحویل هستند زودتر ماشینشونو بگیرن و باهاش عشق وحال کنن. بنده جی 5 دستی تحویل خرداد بودم .
مهدی
۵ مرداد ۱۳۹۳منم اولین بار که سوار شدم از کیلومتر ۱۶ تا خونه چیزی که بیشتر توجهم رو جلب کرد نرمی فرمان و کلاچ و دنده بود و علارغم استفاده از کولر تو ترافیک آمپر از وسط تکون نخورد
به مرور که آببندی میشه شتاب اولیه اش هم بالاتر میره
لاستیکهاش رو هم یکی مسگفت عوض کرده کلی هم سر داده ولی پشیمون بود میگفت فرقی نکرده مال خودش جنس با کیفیت چینه عوض کردن نمیخواد
یکی از دوستان تو کار وارداته میگه تو چین یه جنس رو با ۸ کیفیت و ۸ قیمت پیشنهاد میدن ما چون از بچگی بی کیفیتهاشو دیدیم دیدگاهمون به چین اینطوری شده وگرنه جنسهای درجه یکشون اروپا و امریکا رو برداشته
sia1211
۵ مرداد ۱۳۹۳با سلام آقا سید به مبارکی و سلامتی انشالله استفاده بکنید. بنده هم تحویل تیر ماه از تبریز هستم .امیدوارم هر چع سریعتر ماشین و تحویل بگیرم.با تشکر
سید
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام پینار به نظرت لاستیکهاشو عوض کنم یا نه؟
آخه به نظرم یکم خشکه در ضمن سیستم تصوبری فابریک قیمت چنده؟
hamed
۵ مرداد ۱۳۹۳سلام من چند وقت پیش تحویل مهر اتومات ثبت نام کردم و خیلی مردد بودم از غذا چند وقت پیش یکی از دوستان که دستی هم در خرید و فروش داره این ماشینو در بازار آزاد گویا ۲ ماه پیش ۵۹ میلیون تهیه کرد البته ۲ هزار کاره و با توجه به شناختی که من ازش دارم و میدونم تعداد زیادی از ماشین ها رو امتحان کرده و داشته نظرش رو پرسیدم گفت یه سفر ۱۰۰۰ کیلومتری مدتی تجربه رانندگی در شهر که با این ماشین داره با اینقیمت این ماشین رو بسیار عالی میدونست و به من اطمینان داد که انتخاب خوبیه
منطقه ما استان س وب) طوفان زیاده از قضا روزی که سفر میرفته دو راهی زابل طوفان بوده میگفت ماشین کاملا با وجود طوفان شدید تو دست بوده و صدای باد به هیچ وجه آزار دهنده نبوده و موتور از چالاکی خوبی برخوردار بوده اینم واسه او دوستمون گفتم که میگفت صدای باد شدید میاد تو اتاق قراره با هم بریم من با ماشین یه دوری بزنم تجربه ای اگه کسب شد حتما واسه دوستان مینویسم
مرتضی
۶ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان ، من همون روز اول لاستیک ها رو عوض کردم و فالکن ژاپن انداختم / طبق تجربه قبلی اعلان زیاد تاثیرش رو نشون نمیده و یک مدت که کار کنه فرق لاستیک چینی و ژاپنی یا کره ای معلوم میشه ( البته 600تومن سر دادم ) / بچه ها کسی میدونه این ساعت چطوری تنظیم میشه ؟ سوال دوم روی ضبط دکمه زدن load نداره کسی میدونه چطوری میشه فعالش کرده ؟ دستی خرداد / ممنون .
امید ارین
۶ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان
فروش جی 5 اتومات صفر در اهواز با قیمت مناسب تحویل در نمایندگی از دوستان اگه کسی تمایل به خرید فوری داره لطفا با شماره09166144727 تماس بگیره بدلیل نیاز مالی مجبورم این عروسک و بفروشم ولی برا دوستانی که بخوان فوری خرید کنند واقعا عالیه
بهمن
۶ مرداد ۱۳۹۳اقا این مشکل مالی فقط نصیب جی 5 میشه انگار…
همه میخوان بفروشن…
مهدی
۹ مرداد ۱۳۹۳نمایندگی که من خریدم یه نفر ۶ تا ثبت نام کرد خیلی ها کارشون خرید و فروشه
مخصوصا ماشینهای جدید چون سودش بیشتره
تو راهنمای همشهری ببینید بنز و بی ام و چند ماه کارکرده هم میفروشن چه ربطی به خوب بدی داره !
محمد
۶ مرداد ۱۳۹۳سلام.دوستان فکر میکنید علت فروش ماشین پس از تحویل و یا پس از مدت کمی کارکرد چی میتونه باشه؟؟پاسخ این سوال خیلی مهمه….
سیامک
۶ مرداد ۱۳۹۳علتش مشخصه 7،8 میلیون سود ، شما دوست داری بگی ماشین مشکل داره میتونی اینجوری فکر کنی
محمد
۶ مرداد ۱۳۹۳دوست عزىز 7′ 8 مىلىون سود رو از کجا آوردى؟؟!!!قىمت کارخونه 57900 و قىمت بازار 59 ..کجاش مىشه 7 ىا 8 مىلىون سود؟؟ مردم رو گمراه نکن و فقط راهنماىى کن.با تشکر
کیانوش 38
۶ مرداد ۱۳۹۳اتفاقا دقیقا مساله همون سوده. وقتی من این ماشین رو ثبت نام کردم و تحویل گرفتن بعد از چند ماه قیمتش برای من با تخفیف کرمان موتور در کل در اومد حدود 53 تومن در حالی که اون موقع قیمت، حدود 61 تومن توی بازار بود که اگر میفروختمش برای من 8 تومن سود خالص تامین میکرد. الان نصف بیشتر j5 های اتومات که توی سایت باما برای فروش گذاشته شده j5 های صفر هست که فقط برای فروش و کسب سود اون جا قرار داده شده و اگر جی 5 های دنده دستی رو توی همون سایت یه نگاه بندازید می بینید که اولا هم تعدادش بسیار کمتر و دوما اکثرشون کار کردن و این نشون دهنده اینه که جی 5 دنده دسته به دلیل اینکه از فروشش توی بازار سود کمتری حاصل میشه پس دلال ها هم کمتر به سراغش می رن و خریدش بیشتر توسط مصرف کننده واقعی صورت می گیره.
شما که با جی 5 دشمنی دارید خواهشا یه آگهی فروش معمولی رو پیرهن عثمان نکنید و اسم بد گویی های مغرضانه خودتون رو “راهنمایی مردم” نذارید.
سیامک
۶ مرداد ۱۳۹۳گل پسر کسایی که الان واسه فروش گذاشتن مجموع پرداختشون از 54 میلیون تومن بیشتر نیست اونیکه 57 تومن داده هنوز تحویل نگرفته . یا اطلاعاتتو بروز کن یا بیخیال این پیج شو شرافتا . مردم رو هم گمراه نکن.
مهدی j5 باز خسته
۶ مرداد ۱۳۹۳ضمن عرض خسته نباشید خدمت دوستان میخواستم ببینم کسی از دوستان مدل دستی رو امتحان کرده که ببینیم از لحاظ قدرت میتونه جواب گو باشه و مصرف واقعیش چقدره خواهشا” جوابم رو بدید …؟؟؟
سیامک
۷ مرداد ۱۳۹۳اگه دوستان دارنده اتومات ناراحت نشن ! باید عرض کنم از بسیاری جهات مدل دنده ای بهتره .
فراموش نکنید که اگر جی فایو در بازارهای فروشش وجهه و اعتباری کسب کرده با مدل 1500 بوده .
سیامک
۷ مرداد ۱۳۹۳اون اعتباری که میگید به خاطر ارزونتر بودن مدل 1500 هست دوست من . توجه کنید که مدل بیسیک اکثر ماشینا تو دنیا فروش بیشتری دارند . مدل 1800 این ماشین درواقع مدل لوکسش هست و بعد از مدل 1500 تولید شده. هر چند مدل 1500 هم واقعا ماشین خوبیه.
سیامک
۷ مرداد ۱۳۹۳موتور vvt 1500 نسبت به موتور 1800 از تکنولژی جدیدتر و پیشرفته تری برخورداره . ازنظر تلفیق وهماهنگی بین موتور وگیربکس هم مدل 1500 وضعیت بسیار بهتری داره و در نوع خودش عالیه . از نظر قیمت هم که دیگه لازم به توضیح نیست. باهمان بدنه وتفاوتهای بسیار جزئی در آپشنها .
همینها کافی نیست بازم بگم ؟
دیگه ازنظر مصرف سوخت و هزینه های نگهداری نمیگم !؟