صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
اميني
۸ شهریور ۱۳۹۳سلام آقای فرید من قصد فروش ماشین رو دارم چون این ماشین به درد استفاده خانوادگی می خوره و برای تک سرنشین فضای زیادی داره و از ابتدا هم قصد فروش داشتم اما انصافا خیلی ماشین مناسب و مطلوبیه و مطمئن باشید اگر کسی قصد استفاده داشته باشه در 900 کیلومتر مشکلی رو نشون نمی ده که بخواد بفروشه. 09121233694
hiwa
۸ شهریور ۱۳۹۳دوستان بنده ماشینو تحویل گرفتم اتومات سفید تحویل مرداد تکمیل وجه هم 21 مرداد انجام دادم
احسان
۸ شهریور ۱۳۹۳سلام مبارک باشه میشه بگین از کدوم شهر هستین
علی
۸ شهریور ۱۳۹۳اصلا معلوم نیست روی چه حسابی تحویل میدن.
من تحویل مردادم که 19 مرداد تکمیل وجه کردم. هنوز توی سایت زده در انتظار تخصیص خودرو.
جناب آقای هیوا اگه میشه بفرمائید که از کدوم شهر هستید و چه کار کردید که تحویل دادند؟
مهدی JJ
۹ شهریور ۱۳۹۳برای من رو هنوز تحویل ندادن!!
11 تیر تکمیل وجه کردم!!
اتومات سفید تهران
هامون
۸ شهریور ۱۳۹۳چطور من 20 مرداد تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست بر چه اساس تحویل میدن!!!!!!
ناصر
۸ شهریور ۱۳۹۳جناب hiwa
به سلامتی . چرخش بچرخه .
میخواستم بدونم مشکل رنگ نداره !!! ظاهرا میگن مشکل رنگش برطرف شده..
hiwa
۸ شهریور ۱۳۹۳خیلی ممنون اقا ناصر سلامت باشی.نه رنگش خوبه
sunmartin
۸ شهریور ۱۳۹۳برای یکی از نزدیکان در فروردین ماه به اصرار و تعریف و تمجید بنده ، یکدستگاه خودروی jac 1.8 اتومات ثبت نام کردم قرار تحویل تیر ماه بود ایشان در خرداد ماه تکمیل وجه کرده و تا کنون هیچ خبری از خودرو نشده قصد دارم این عمل زشت و ناپسند شرکت کرمان موتور و اعیادی اقماری آنان را با ذکر کد نمایندگی در فضای مجازی اعلام کنم تا زین پس افراد ساده لوح دیگری به دام این […]مال و اموال مردم نیفتند تنها نگرانی و استرس و متلک ازین مشورت برایم باقی ماند […]به شرکت بی مسولیت و بی انصاف کرمان خودرو و زیر مجموعه های آن ، شهریور 6م به نیمه رسید بازهم رو سیاه است این به اصطلاخ شرکت مراقب باشید هیچ تعهدی ندارد و فقط دریافت وجوه ثبت نام برای آنها در اولولیت است
ارش
۹ شهریور ۱۳۹۳سلام من تحویل تیر دستی هستم به خاطر بدقولی شرکت بی سرو ته وبیصاحب مال مردم خور که بعد از دو ماه موعد تحویل میگن نداریم باید ماشینتون تبدیل کنی البته هر چه انتخاب کردی به نرخ روز نه فروردین که ثبت نام کردی یا اینکه سه چهار ماه دیگه صبر کن شاید اگه دوست داشتیم وپول گمرکو دادیم (البته به گفته خودشون مشکل عدم ترخیص کالا) ماشینو تحویل بدیم یا اینکه انصراف بده سود7درصد بهت میدیم .با پر رویی تمام به شعور مشتری توهین میکنن و تو روز روشن کلاشی میکنن و هیچ فریاد رسی نیست همه سرشون تو یه آ…من که تصمیم گرفتم این دندون لقو بکشم واز فاسد شدنش جلوگیری کنم انصراف دادم با همون نرخ 7 %.نمیدونم تا کجا میخاد پیش بره که واسه یه ماشین چینی اینجوری باید تحقیرمون میکنن یاد خیامی به خیر که تولید کادیلاک ایران شروع کرده بود .من خودم از این مهلکه نجات میدم وامیدوارم خدا صبر ایوب به شما عزیزان در انتظار تخصیص بده .از یه طرف داره کم کم ماشین اصالت خودشو نشون میده دیمر که یک قطعه بی ارزشه هر سه چار روز بعضیا عوض کردن یا پمپ بنزین که تو جاده خراب شده و یه بنده خدا مجبور شده تا شرکت ماشینو یدک بکشه چون هیچ تعمیر کاری قبول نمیکنه حتی یه نگاه به ماشین چینی بندازه
جهان
۹ شهریور ۱۳۹۳پس من شانس داشتم سر موعد تحویل گرفتم، تازه چکها هم برگشت شد، بعد از یک ماه نقدشون کردم چیزی بهم نگفتن
mostafa
۸ شهریور ۱۳۹۳سلام از دوستان کسی تبدیل دستی به سایر محصولات انجام داده ؟
Iman
۸ شهریور ۱۳۹۳طرح تبدیل دستی تحویل مرداد و شهریور گفتن لغو شده تا 20 شهریور دعوت نامه ها میاد انشالله.
mohsen
۸ شهریور ۱۳۹۳از بس که ماشینم روتحویل ندادن ازش زده شدم دوستانی که اطلاع دارن راهنمایم کنن چطور میشه جک دستی رو که هنوز تکمیل وجه نکرده تهویل مردادو به x60 تغیر داد
hiwa
۸ شهریور ۱۳۹۳نه دوستان به نظر بنده رنگشم خوبه و ماشین خیلی نرمو بی صدایی هستش
یوسف
۸ شهریور ۱۳۹۳من امروز j5دستی را با j5 اتومات تعویض کردم دستی تعویل تیر
علی
۹ شهریور ۱۳۹۳امیدوارم به موقع بدن
mansour
۹ شهریور ۱۳۹۳سلام
من دیروز عصر ماشین جک اتومات سفید تحویل گرفتم و حدود 30 کیلومتر باهاش رفتم
نمایندگی مسعودی فر دزفول – ثبت نام فروردین. تکمیل وجه 11 تیر- تحویل تیر بودم ولی 8 شهریور دادن. قراره جریمه تاخیر بدن
اولین بار بود اتومات سوار می شدم . الان 206 هم دارم.
1- ماشین فوق العاده کثیف تحویل داده شد
2-درب عقب سمت راننده از داخل باز نمیشه
3-صندلی راننده یکم لقی داره
4-شتاب اولیه زیاد جالب نیست
5-رنگ خوبه قابل قبوله
6-جا داریش خوبه
7-خوشتیپ هم هست
8- بعدا اطلاعات بیشتر میدم
دزفول منطقه آزاد شده احتمال داره بفروشمش. فعلا میزارمش تو پارکینگ تا بعد بینم چی می شه
سوال داشتید در خدمتم 09165809675
مهدی
۹ شهریور ۱۳۹۳به ضامن قفل کودک اون درب یه نگاه بندازید شاید به خاطر اون از داخل باز نمیشه
سیامک
۹ شهریور ۱۳۹۳به همون ترتیب که گفتین جواب میدم
1-بشورش
2-ضامن قفل کودک رو آزاد کن
3-سفتش کن
4-همین که هست . قبلا که همه گفته بودن
5-الحمدالله
6-خداروشکر
7-خیلی هم نازه !
8-باشه .یادت نره !
سید
۹ شهریور ۱۳۹۳سلام دوستان
بنده جک جی دستی مدل 93/5 با 1000 کیلومتر کارکرد دارم میخوام با اتوماتیک عوض کنم اگر کسی خواست تعویض کنه به من اطلاع بده در ضمن اگر کسی هم میخواد نقد بخره 49 می فروشم اینم شماره تلفن همراه بنده 09144027858 (غفاری هستم از تبریز)
علی
۹ شهریور ۱۳۹۳سلام دوستان
من تحویل تیر بودم و 12 تیر تکمیل وجه کردم. در سایت کرمان موتور وضعیت ثبت نام منو زده در انتظار تخصیص خودرو اما وقتی زنگ زدم به واحد CRM کرمان موتورز گفتن ماشین آمده تهران و منتظر صدور پلاک هستش. اصلن به سایتشون اعتباری نیست. گفتن احتمالا تا آخر هفه تحویل میشه.
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید هنگام تحویل گرفتن به چه مواردی باید دقت کنم.
احسان
۹ شهریور ۱۳۹۳سلام دوست عزیز این واحد crm شمارش چنده
علی
۱۰ شهریور ۱۳۹۳44982002
علیرضا
۹ شهریور ۱۳۹۳سلام من 20 روز پیش بلاخره جک اتومات تحویل گرفتم(20 مرداد) نمایندگی دلاوران تهران. ثبت نام اسفند 92.در مورد بی احترامی به مشتری بطور کلی در کشور ما یه چیز روال شده و اساسا هیچ فروشنده ای خریدارهارو بعنوان یک عامل روزی رسان نمیدونه. قدیما فروشنده به خریدار به چشم ولی نعمت رزق و روزی نگاه می کرد اما امروز در ایران با توسعه مال اندوزی و غیر اصولی فروش، مشتری بعداز اینکه پولش رو داد یه مزاحمه. در حالیکه در اغلب کشورهای خارجی مشتری مداری بک شعار نیست بلکه یک اعتقاد برای فروشندگان است. هیچ ربطی هم به عرضه و تقاضا نداره چون تعداد خریداران در خارج چند برابر ایرانه ولی عزت و احترام مشتری پایمال نمیشه بلکه به تربیت اجتماعی و اصول اخلاقی ربط داره که متاسفانه ما ایرانیها با ادعای اسلامی بودن حتا آداب شهروندی رو هم از یاد بردیم. در مورد جک 5 بگم که 800 کیلومتر باهاش راه رفتم مصرف بنزینش ترکیبی 16% که واقعا فاجعه باره . جلو بندی و کمک فنرهای جلو خبلی ضعیفه تو دست اندازهای کوچک و تیز تمام اتاق جلو می کوبه اما سیستم فنربندی و تعلیق خوبی داره و موج جاده و خرابی ریز جاده رو متوجه نمیشی. همانطور که آقای قربانی هم گفته چند دقیقه اول ترمز چوب می کنه که در جاهایی میتونه خیلی خطرناک باشه. این ماشین واقعا بیشتر از 40 ملیون نمی ارزه آنهم به شرطی که مشکلات فنی آن را برطرف کنند. داخل اتاق ماشین از بیرون صدا نمیاد ولی تجهیزات داخل اتاق هنوز هیچی نشده به صدا افتاده و به تق تق و جیر جیر افتاده. کولر خوبی داره و در مجموع خودرو از طراحی عالی برخورداره ولی چینی ها نتوانسته اند این طراحی اروپایی رو با کیفیت اروپایی تحویل بازار بدن البته شاید هم برای خودشون این کارو کردن و چون شرکت های واسطه ایرانی رو میشناسن که نیت آنها چپاوله نه خدمت بنابرین هر اشغالی رو به مصرف کننده ایرانی میشه فروخت و آن محصول برای ایرانی ها زجر آور بشه. تصور کنید بنز آلمان در چین به سفارش ایران تولید بشه و در یکی از شهرکهای صنعتی ایران مونتاژ بشه. فکر می کنید این همون بنزی که شما میخواهید؟ !!!
در مورد مصرفش به تعمیرگاه مجاز میدان رسالت مراجعه کردم گفت آقا مصرف جی5 همینه. اعتراض کردم که چرا در تبلیغات میگن 6/6% است. گفت اگر بگن 16% که کسی جی5 نمی خره بازهم فکر کنم یه راهی داشته باشه اگر کسی مشکل منو داشته و حلش کرده منو راهنمایی کنه. برای موتور میتسوبیشی و شرکت محترم وارد کننده کرمان موتور باعث سرافکندگی که 16% بنزین بوخوره.!!!
Pourang
۹ شهریور ۱۳۹۳دوست عزیز منم ۱۴ روزه تحویل گرفتم همین مشکلات رو دارم ۵۰ لیتر رو تو ۳۶۰ کیلومتر مصرف کرد البته داخل شهر با کولر
موتور هم انگار مینى بوس بنز قدیمى سوار شدى صداى افتضاحى داره البته این مورد ظاهرا فقط من دارم دلیلشو باید تو سرویس اولیه بفهمم
محمد
۹ شهریور ۱۳۹۳سلام داش علیرضا
داداش باکتو چک کن یه وقت سوراخ نباشه!!
صدی 16؟!!!!
والا بابا بزرگه من یه شورلت قدیمی داشت 46 سال کار کرده بود یادمه میگفت صدی 16 میسوزونه!!
صدی 16؟!!!
:|
داداشای گلم که بالای 2000 کیلومتر با ماشین روندن خواهشن بیان و بگن چند میسوزونه؟(واقعی)
hossein
۹ شهریور ۱۳۹۳دوستان سلام. ماشین من هم همینقدر مصرف میکنه و من همین امروز رفتم نمایندگی کیلومتر 16 و با مسول فنی که دستش هم شکسته بود صحبت کردم و ایشون هم گفتند که فعلا کاری نمیشه کرد ولی با شرکت چینی صحبت شده و مشکل در حال بررسی است و قراره برنامه جدید برای ای سی یو ماشین نوشته بشه که مشکل سوخت زیاد حل بشه و زمان این کار رو هم تا یک ماهه آینده اعلام کردند. باید صبر کرد تا مشکلات این ماشین به مرور حل بشه.
جهان
۹ شهریور ۱۳۹۳من جز اولین کسایی بودم که این خودرو را خریداری کردم مصرف سوختش هم خوبه احتمالا هر چی میگذره کیفیت این خودرو میاد پایین، مدل 93ها مصرفشون بالاست
محمدامین
۹ شهریور ۱۳۹۳با سلام
دوستان من ماشین جی 5 اتومات ثبت نام کردم امروز نوشته در انتظار تخصیص خودرو به نظرتون کی میدن؟
تحویلی مرداد بودم
بهزاد
۹ شهریور ۱۳۹۳این جمله یعنی شروع بازی. حالا حالاها این جمله رو خواهی دید….
رضا
۱۰ شهریور ۱۳۹۳دقیقا یک ماه دیگه
علی
۹ شهریور ۱۳۹۳من دیروز جی 5 دستی تحویل مرداد رو انصراف دادم جالبه هنوزم دارن ثبت نام میکنن مردم ساده هم میرن پولشونو میدن به اینا. ماشینی که واسه تحویلش اینقدر مشکل دارنو بی حساب کتابه به نظر شما اگه یه روز خراب بشه میشه درستش کرد؟؟ مردم گاری بخرین ولی چینی نخرین مخصوصا از کرمان موتور
Ilyar
۹ شهریور ۱۳۹۳ماشین من اتومات 2200 تا کارکرده و صدی 11-12 لیتر با بنزین سوپر و کولر خاموش میسوزونه.
Ilyar
۹ شهریور ۱۳۹۳البته تو شهر خلوتی مثل اردبیل…!
خلیل
۹ شهریور ۱۳۹۳با سلام :بنده با دویست لیتر بنزین سوپر حدود 1650 کیلو متر رفته ام، تقریبا سیزده لیتر در صد کیلومتر ” j5 ااتوماتیک ” بعضی ها بیخود لایک منفی ندهند !!
بهزاد
۹ شهریور ۱۳۹۳من خودم هنوز تست نکردم. ولی همین که گفتی منفی ندید، تحریک شدم و منفی دادم. حلال کن برادر!
Pourang
۹ شهریور ۱۳۹۳توضیح کاملتر اینکه اتومات دارم ۹۰۰ تا کارکرده
بنزین سوپر ۵۰ لیتر رو ۳۶۰ کیلومتر تموم کردم الان دومین باره که ۵۰ لیتر پر کردم نتیجه داره بدترم میشه
کولر روشن داخل تهران از وسط شهر گرفته تا سر بالایى و ترافیک و…
مهدی
۹ شهریور ۱۳۹۳مال ما دنده معمولیه اول صدی ۹_۹/۵ داخل تهران با کولر روشن بود الآن حدود ۸ البته تو جاده تا ۷ یا کمتر هم میشه
تهران هم معمولا ساعات رفت و آمدمون تو ترافیک همت گیر افتادیم
کلا ۲۰۶ منم تو جاده با کولر روشن و سرعت ۱۲۰ ۶/۷ تا۶/۵ میسوزونه تو ترافیک تا ۸ هم میاد
ولی ۱۶ دیگه خیلی زیاده ! پدر من یه پاترول ۶ سیلندر داشت صدی ۲۵_۳۰ میخورد ولی برای جی۵ این ارقام زیاده
پژمان
۹ شهریور ۱۳۹۳اقای محمد امین من ثبت نام شهریورم و اول شهریور تکمیل وجه کردم امروز رفتم توی سایت زده تخصیص خودرو مگه میشه مال شما رو که تحویل مردادی رو تازه بزنن تخصیص خودرو
sunmartin
۹ شهریور ۱۳۹۳آقا آرش آقایان شاکی بیاد دارید جک را بعضی از دوستان جوگیر و احساسی با اپتیما مقایسه میکردن در اون زمان من خیلی به این مقایسه ها به چشم یک طنز جالب نگاه میکردم جک در بهترین حالت ; mg در بهترین مدل که همون ام جی 6 هست حتی به کیفیت آی 20 و کیا پیکانتو که ارزانترین محصولات کیا-هیوندا هستند نمیرسن چه برسه به محصول با کیفیت مثال زدنی و رقابتی با محصولات ژاپنی و آلمانی مانند کادنزا و اپتیما ، حالا چه توقعی دارید من در جواب یکی از کاربران تیونینگ تالک هم این صحبت کردم خودرو چینی هست و بیشتر از یک خودروی چینی توقع نداشته باشید درسته جک 30 تا 40 تومان و 206 اس دی وی 8 فقط 20 خومان و پراید هم 10 تومان بیشتر نمی ارزه اون هم با این شرایط وگرنه اگه شرایط مساعد بود پراید 1 ملیون هم ارزش نداشت ، ایراداتی مثل بالابرها سوختن فن کولر ، سوختن موتور چراغ گردان ، کنده شدن گلوگاه اگزوز ، سرو صدای داخل داشبورد ، سرو صدا و جمع نشدن کمربند ، تنبلی خودرو بواسطه گیربکس اون در دندهای سنگین ، و رگلاژ نبودن درب صندوق عقب، لق شدن آفتابگیر ها و …جزو موارد جزیی هست اینخودرو ایراد اساسی نداره
شما هیوندا اکسنت یا النترا و یا کیا سراتو و ریو 2014 که نخریدی ، جک خریدی 17 خودروساز چین ، همین خودرو از جیلی بسیار بهتره و با کیفیت تر همین خودرو اگه سایه بان میساخت 80 تومان از شما پول میگرفت مگه زوتای با موتور ضعیف و مونتاژ افتضاح قیمت نزده 73 ، اینجا اوضاع همینه کدام حق کدام حقوق ببینید چه خبره سر 4 راه و تو اتوبان با گردن کلفتی میپیچن جلوت و میخوان اذیتت کنن همش لج و لجبازی هیچکس آداب اجتماعی رعایت نمیکنه ، طرف بخاطر یک دقیقه زودتر به مقصد برسه حاضره جان چند نفر بخطر بندازه ابنجا درست بشو نیست همینه که هست ،
آرمین
۹ شهریور ۱۳۹۳sunmartin جان با بخشی از حرفهات موافقم
این مشکلات که گفتی خیلی خیلی انگشت شمار اتفاق افتاده، شما موردی که مثلا برای یک نفر اتفاق افتاده را اینجا به همه بست میدی در صورتی که هر خودرویی از چند هزارتا چندتاش مشکل دار میشه،این ایراد ها تماما موردی هست، اصل این خودرو فنی آن هست که موتور و گیربکس میتسوبیشی حرف نداره، درسته با خودروهای کره ای و ژاپنی قابل مقایسه نیست، اما شما اگر 98 تومان میدادی برای اکسنت راضی بودی؟؟ اصلا انقدر ارزش خرید داره؟؟ اما غالب کسانی که جک را خریدند راضی هستند نسبت به قیمتش، این مهمه
arash j5
۹ شهریور ۱۳۹۳نتایج نظرسنجی شماره 1 تا این لحظه
تعداد شرکت کنندگان تا این لحظه: 105 نفر
علاقمندان به جک دستی: 47% (49نفر)
علاقمندان به جک اتوماتیک: 53% (56نفر)
آدرس نظرسنجی:
http://www.pedal.ir/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C/j5-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AC%DA%A9
arash j5
۹ شهریور ۱۳۹۳نظرسنجی شماره 2
دوستانی که در مجموع خودرو جک را برتراز محصولات ایران خودرو وسایپا میدانند لایک بزنید و در غیر این صورت دیس لایک بزنید.
Ilyar
۹ شهریور ۱۳۹۳دوست عزیز مونده به اینکه کدوم ماشین ایران خودرو و سایپا باشه ولی در کل از محصولات تخم مرغ شانسی این دو لگن ساز بهتره.
پاتریس
۹ شهریور ۱۳۹۳دوستان سلام
من ماشین اتوماتم رو که تحویل تیر ماه بود سوم شهریور تحویل گرفتم.
تا به حال 850 تا باهاش رفتم. 700 تاش تو اتوبان و آزاد راه و 150 تاش تو شهر بوده همش هم کولر روشن.
95 لیتر بنزین زدم یه خط دیگش باقیه.
100 کیلو متر اول رو حول و حوش 80 رفتم با توجه به اینکه داخل شهر بودم. اما بعد اینکه زدم به جاده دیدم نمیشه توصیه دفترچه راهنما رو رعایت کرد و زیر 80 رفت و سعی کردم با نگه داشتن دور موتور زیر 3000 فشار کمتری به ماشین بیارم. بعد پر کردن 500 کیلومتر تو آزاد راه خرم آباد به اندیمشک ماشینو گازش دادم تا به اصطلاح نفسش باز شه و براحتی ( با کمی شیب رو به پایین جاده) تا 170 کیلومتر رو پر کرد که البته تاوانش رو با یه برگ جریمه 40 تومنی دادم. وقتی با غربیلکش جولومو گرفت خودم رو واسه صد تومن جریمه آماده کرده بودم و وقتی دیدم چهل نوشته خداییش خیلی ناراحت نشدم.
البته با توجه به کارکرد کم خیلی به ماشین فشار نیاوردم دور موتور رو یه لحظه رو 170 کیلومتر نگاه کردم حدود 5000 بود که با توجه به اینکه تا 6500 میشه دور رو بالا برد. قاعدتا میشه باهاش سرعتهای بالاتری رو تجربه کرد.
نکته ای رو که لازم میدونم بهش اشاره کنم این بود که توی ماشین اصلا احساس نا امنی نمی کردم. حتی در سرعتهای بالا و در پیچهای جاده ها.
کف ماشین به نظرم خیلی پایینه و هنگام گذر از خیلی موانع باید احتیاط کرد و از بعض هاشون اریب گذر کرد با این حال بازم تو بعضی هاشون کف ماشین به مانع گیر می کرد.
به نظر من تنها نکته منفی که میتونه بین همه ماشینها مشترک دونستش کیفیت پایین رنگ باشه. و کوبش اون در گذر از موانع اگه یه کم سرعت آدم بالا باشه.
به هر حال من از خریدم راضیم و دارم حال ماشینی که خریدم رو می برم هیچ وقت هم اونو با یه ماشین عروسکی مثل کیا اوپتیما و امثالهم که قیمتشون گاها چند برابر جی پنجه مقایسه نمی کنم.
Ilyar
۹ شهریور ۱۳۹۳ببخشید منظور شما از ماشین عروسکی چیه…!
پاتریس
۹ شهریور ۱۳۹۳ماشین خوشگلیه دیگه
مهدی
۱۰ شهریور ۱۳۹۳ارتفاعش رو من با تویوتا کمری و مزدا ۳ که کنارش پارک شدن مقایسه کردم فاصله کف تا زمین با این دو ماشین یکیه
نسبت به ال۹۰ و سمند پایینتره
جهان
۹ شهریور ۱۳۹۳دوستان عزیز، من ماشینم رو در تاریخ25/8/92 تحویل گرفتم، جزو اولین کسانی بودم که این خودرو را خریداری کردم الان 15 هزارتا کار کرده مثل اولش خوب و عالیه، دوتا مسافرت رفتم بالای 1500 کیلومتر، 5بار رفتم شمال، یه چند باری هم گردنه حیران و شهر کرد، الان بهش اعتماد دارم، سرویس های دوره ای باید انجام بشه، هر نمایندگی هم قابل اعتماد نیست، نمایندگی مرکزی کیلومتر 16مخصوص خوبه، ماشینم رو با هیچی عوض نمیکنم، خیلی عالیه مصرف سوختش هم خوبه، استاندارد آلایندگی رو موقعی درک میکنی که این خودرو توی پارکینگ روشنه، بوی دود خروجی اگزوز رو حس نمیکنی، بر عکس سراتو مدل 2012 که روشنه بعد از ده دقیقه حس خفگی بهت دست میده،تنها چیزی که توی ذوق میزنه کیفیت پایین تزئینات داخل، تعلیق خشک، سیستم ترمز ضعیف
Ilyar
۱۰ شهریور ۱۳۹۳J5 برعکس گفته شما ترمزاشم عالیه و بعد مدتی کارکرد هم ماشین نرمتر میشه.مشکل دود و آلایندگی هم احتمالا از تهویه پارکینگ خونه تون هستش.
احسان6131
۹ شهریور ۱۳۹۳دوستان ماشین من الان تو نمایندگی 1732 به صورت کارتکس در اومده. با اینکه خیلی دلم جک جی 5 را میخواست داشته باشم اما حقیقتاً دیرکرد کرمان موتور در تحویل که چیزی حدود 3 ماه طول کشید و دیگه نتوستم از تعطیلات تابستانی استفاده کنم، باعث شده ماشین رو بدون حتی یکبار دیدن و پس از 9 ماه انتظار برای فروش بزارم. الان اولویتم خونه خریدن هست.
ماشین خاکستری اتوماتیک هست که خود نمایندگی 61 تومن قیمت تعیین کرده که ظاهرا فقط 60 تومن نصیب من میشه. من واسه این رنگ کلی تأخیر نصیبم شد اما حتی ماشین رو هم از نزدیک ندیدم.
پاتریس
۱۰ شهریور ۱۳۹۳این سیستم نشانگر باد هم به نظرم درست کار نمی کنه.
هر وقت سوئیچ رو On می کنی و یا استارت می زنی شروع می کنه به مونیتور کردن باد لاستیک ها و به ترتیب یکی یکی اونها رو نشون می ده و بعد خاموش می شه.
اما اعدادش با هم یکی نیستن. نه تنها هر چهار چرخ با هم یکی نیست. بلکه یه چرخ خاص در زمانهای مختلف اعداد متفاوتی رو نشون می ده.
سر فرصت می خوام برم لاستیکها رو نیتروژن بزنم. بعد دوباره ببینم وضعیت نمایشگر باد چطوریه.
mohsen
۱۰ شهریور ۱۳۹۳دوستانی که اطلاع دارن بفرمایند طرح تعویض جی5 دستی باx60چگونه است.وایا فقط با اوتومات میشه تعویض کرد یا دنده ایشم میشه.دستی مرداد در انتظار تکمیل وجه
Atarod
۱۰ شهریور ۱۳۹۳من یک خودروی دستی برای تحویل دیماه ثبت نام کرده ام ولی کماکان در برخی موارد مرددم. بیشترین تردیدم هم درباره انتخاب بین مدل دستی و یا 1800 اتومات است و این امکان را دارم که دستی را انصراف بدهم ویک اتومات ثبت نام کنم. هنوز خودم تجربه رانندگی و یا حتی سوار شدن این ماشین را نداشته ام و هر آنچه که میدانم، از تجربیات مطرح شده در اینجا و بعضا صحبتهای کلی با دارندگان این خودرو بود که البته میدانم ارزیابیهای کیفی هر فردی، بسته به نگرش و علاقه او به خودرو، میتواند متفاوت باشد.
هم اکنون 206 اتومات دارم و بیشتر به خاطر کوچک بودن و خانوادگی نبودن خودرو، در صدد تعویض آن بر آمده ام. از طرفی، ماشین غیر اتومات را ترجیح میدهم، که شاید این موضوع بواسطه غیر چالاک بودن اتوماتها و در اختیار نداشتن کلاچ در حالت تیپ ترونیک و همچنین تعویض دنده هایی است که در برخی مواقع خودش به اشتباه انجام میدهد. برای مثال وقتی میخواهی سرعت را به تدریج کاهش دهی، با کم کردن گاز، دنده را سبک میکند و یک مرتبه ماشین سرعت میگیرد و …. در مجموع این احساس را دارم که در حالت اتومات، کنترل ماشین به خوبی در دست راننده نیست. همچنین اضافه کنم که تجربه و شناخت از ال 90 و پراید و آر دی و سمند و فیات 131 قدیمی را هم داشته ام.
تردید عمده من بر دو مسئله است که ممنون میشوم شما و یا دیگر عزیزانی که اطلاعات کافی و موثق (برای سوال اول) و تجربه رانندگی دراز مدت با مدل دستی این خودرو (برای سوال دوم) و دیگر خودروها را داشته اند، پاسخ دهند.
1- با اطلاعاتی که از نمایندگیها گرفته ام، ظاهرا آمار ثبت نام اتوماتها نسبت به دستیها، حدود 70 به 30 (یا اندکی کم و بیشتر است) بنابر سابقه ای که در مورد توقف تولید زودهنگام برخی دیگر از خودروها مانند لیفان 520 وجود دارد، تردید دارم که نکند کرمان خودرو مدل دستی را از تولید خارج کند. تاخیر و مسائلی که برای ثبت نامیهای دستی هم در این ایام اخیر شاهد بودیم، مزید بر علت شده است. اگر اینگونه بشود، خوشایندم نیست و ترجیح میدهم که انصراف بدهم و اتومات بگیرم. چرا که دارندگان این خودرو در تعمیرات و نگهداری آن به مشکل بیشتری خواهند خورد.
2 – مسئله دوم قدرت موتور و تناسب آن با وزن خودرو است. البته من نه اهل رانندگی پیرمردی هستم و نه اهل ریس و لایی و رانندگی خیلی جوانانه ! انتظارم توان معقولی از خودرو است که مثلا با سرنشین کامل و اسباب مسافرت معمولی برای طی کردن جاده هراز یا چالوس دچار مشکل نباشم. یا اینکه در کاربردهای معمول شهری، دائما مجبور به تعویض دنده های مکرر نباشم. مثلا اگر در سر پیچ با دنده 3 سرعت را کم میکنم، لازم نباشد که حتما دنده را سنگین کنم تا بتواند مسیر را ادامه دهم و … بصورت خلاصه تمایل ندارم که خودروی تنبلی را تجربه کنم. از دید من، پراید برای سرعتهای کم و مصارف شهری (زیر 60)، تیز و پرشتاب است، آر دی در هر شرایطی تنبل و ضعیف است. سمند در سرعتهای کم، تنبل و کند است ولی وقتی دور میگیرد، نسبتا بهتر و قابل قبول میشود و یا ال 90 در سرعتهای کم و همچنین زیاد نسبتا خودروی فرز و خوبی است. 206 تیپ 6 (اگر اتومات نبود) در سرعتهای کم و در سرعتهای بالا، مطلوب بود. بعلت اتومات بودن، در سرعتهای کم فرز و چالاک نیست. البته این انتظار را دارم که در رانندگیهای معمولی، دور موتور معقول بین 2000 تا 3000 باشد و لازم نباشد که به منظور جبران کمبود قدرت موتور، دور موتور خیلی بالا برده شود. اگر اینگونه باشد، لازم میشود که دائما در حال سبک و سنگین کردن دنده باشیم.
اکثر نظرات دوستان را خوانده ام ولی باز هم دید مناسبی نتوانسته ام کسب کنم. تصور میکنم که دیدگاههای شما عزیزانی که تجربه سواری با این خودرو را دارید، اگر بتواند در قالب مقایسه بین خودروهای متداول بازار مطرح شود، کمک بهتری خواهد کرد. بدین منظور الگویی را برای مقایسه پیشنهاد میدهم و امتیاز دهی خودم از 10 را برای هر یک از موارد مینویسم(که شاید هم درست نباشد!) قطعا بحث کولر و افت توان در هنگام استفاده از کولر، موضوعی عمومی برای همه ماشینهای در این رده است و لذا فرض را بر این میگذارم که کولر خاموش باشد.ممنون میشوم که عزیزانی که میخواهند راهنمایی کنند، در این قالب پاسخ بدهند تا امکان مقایسه فراهم شود. اگر تجربیات عزیزان بصورت مقایسه ای با دیگر خودروهای متداول و یا هم رده (اعم از کره ای و یا ژاپنی و یا چینی) هم وجود داشته باشد، بسیار کمک کننده خواهد بود.
خودرو – امتیاز چالاکی – امتیاز کفی – امتیاز کشش کوهستانی
پراید ——- 7 ———– 5 ————– 3
آر دی ——- 4 ———– 5 ————– 4
سمند ——– 5 ———– 7 ————– 6
ال نود —— 7 ———– 7 ————– 7
206-6 ——- 6 ———– 7 ————– 7
جی 5 دستی — ؟ ———– ؟ ————– ؟
جی 5 اتومات – ؟ ———– ؟ ————– ؟
توضیح :
امتیاز چالاکی : در کاربردهای درون شهری (زیر 60 کیلومتر در ساعت)
امتیاز کفی : کشش و نرمی حرکت خودرو در سرعتهای بالاتر و اتوبانی
امتیاز کشش کوهستانی : در جاده های کوهستانی با ظرفیت تکمیل
پیشاپیش از دیدگاههای غیر متعصبانه دوستان عزیز تشکر میکنم.
مهدی
۱۰ شهریور ۱۳۹۳دوست عزیز اگر صفحات قبل رو مطالعه می فرمودید جواب سوالاتتون رو میگرفتید چون تمام بچه های این گروه تو نوشته هاشون این ماشین رو با ماشینهای قبلیشون مقایسه کردن
صفحه قبل خودمم عرض کردم بستگی داره چقدر پول میدید و قبلا چی سوار شدید
نسبت به ماشینهایی که بالا گفتید شتاب اولیش به علت وزن زیاد کمتره ولی تو سرعتهای بالا امنیت و چسبندگیش بیشتره و به قول دوستان سواری خوبی داره حالا ظاهر که سلیقه ایه و کیفیت هم که باید چند سال بگذره !
نسبت به قیمت عالیه ولی اگر ۱۲۰ پول دارید مزدا۳ یا هیوندای الانترا بگیرید ولی اگه ۵۰_۶۰ دادید جی۵ انتظار یه ماشین ۱۲۰ تومانی رو نداشته باشید و از طرفی شما رو از پولی که پرداختید پشیمون نمیکنه مخصوصا در کل در مقایسه با ماشینهای تو این رنج قیمت از همه سرتره
sia1211
۱۰ شهریور ۱۳۹۳با سلام
دوستانی که جی 5 اتومات رو گرفتند و با اون رانندگی کردند می خواستم بپرسم که آیا بعد از دوره آبندی مصرف خودرو کاهش پیدا کرده یا نه چون بنده با 48 لیر بنزین حدود 400 کیلومتر یا به عبارتی 12 لیتر سوزوندم که به نظرم زیاد میاد دوستان محبت کنند و اعلام نمایند مصرف اونها چطوری بوده . با تشکر
ناصر
۱۰ شهریور ۱۳۹۳توی شهر یا جاده ؟؟؟؟
کولر خاموش یا روشن ؟؟؟؟ صدی 12 سوزوندید!
sia1211
۱۰ شهریور ۱۳۹۳توی شهر و اکثرا بدون کولر.
کیوان
۱۰ شهریور ۱۳۹۳دوستانی که اینقدر از مصرف این ماشین شاکی هستند می شه مصرف سایر ماشین های اتومات موتور 1800 یا 2000 رو بگن و مقایسه کنند؟ البته منظورم مصرف اعلام شده کارخونه نیست اون چیزی که در رانندگی تجربه کردن. من فکر نمی کنم مصرف 12 13 توی شهر عدد پرتی باشه اونم تو دوره آب بندی.
Ilyar
۱۰ شهریور ۱۳۹۳از اونجا پرته که مصرف پارس خودم ( با آن موتور عتیقه و باستانی اش ) در شهر حدود 14 لیتر بود.
کیوان
۱۰ شهریور ۱۳۹۳اون اگر اتومات بود 16 می سوزوند
Ilyar
۱۱ شهریور ۱۳۹۳ولی بالاخره سال ساختشون زمین تا آسمون تفاوت داره.