صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
Ilyar
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سلام داداجان حالت چطوره؟ مبارک باشه. میخواستم بدونم که ماشین کیفیت رنگش چطور بود؟ بعضیا میگن که انگار کیفیت رنگش بهتر شده.شما خودت چه رنگ هایی رو انتخاب کردی؟
علی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳بالاخره وضعیت خودروی من هم از “در انتظار تخصیص” به “اسناد صادر و به مقصد حمل شد” تغییر پیدا کرد. دستی تحویل تیر . تکمیل وجه 11 تیر. نمایندگی اظهار بی اطلاعی کرد و تاکید کرد “با توجه به نبود پک قطعات دستی و اینکه قرار بوده قطعات 2 ماه دیگه بیاد حتما
موقع تحویل ماشین رو با دقت بررسی کنم که مشکلی ندلشته باشه.” حالا به تظرتون منظور نمایندگی چی بوده و چه چیزی میتونه باشه که اینطوزی گفته؟ و اینکه ماشین رو کی میگیرم؟
محمد
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سلام به همه.به نظر دوستان جک سوار مخصوصا اتومات؛ ارزش داره که من207م بفروشم وجک اتومات بخرم؟
لطفا راهنمایی کنید.
دادا
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ممنون ایلیارجان وسلامت باشی.طبق معمول چون خاک نشسته بود معلوم نبود وکمی تو انبار هم تاریک بود باید بیارم قشنگ نوا بهش بدم تا معلوم شه.ازنظر خوردگی چه ضربه ورنگ نگاه کردم مشکلی نداشت.جای فندک یا برق DCعقب خالی بود.زیر دریچه کولر عقب.مثل دستیم.نمیدونم مال شماها داره یا اینم شد آپشن.من دوتا سفید نوشته بودم بادستی درواقع هم سه تا سفید .اما ایلیارجان درسته درک زیبایی برا هرکسی فرق میکنه ولی اکثر دوستان وحتی بچه های نمایندگی به زیباییه نقره یی اذعان داشتن.واقعا معرکه س.حتی الان حاضرم یه چی سر بدم عوض کنن ولی متاسفانه ماشینم شماره شاسی خورده.دوستان رورنگ زود تصمیم نگیرید نگید بازار چی میخواد ببیند شکل وشماییل ماشین با کدوم رنگ بهتر میاد وابهت بهش میده وخودتون باکدومش لذت بیشتر میبرید.نقره یی اگه پنچره ها دودی شه محاله کسی ماشین شمارو با ماشین بچه های بالا اشتباه نگیره.امتحان کنید…آینده چه شود خدا داند.چندتا مشتری بودن هیچ کی ازجک بد نمیگفت مخصوصا کسایی که استفاده تا الان میکنن.این دوستان لگن نشین چرا نظر الکی میدن من ماندم بیکارالدوله ان یا….سن مارتین سعید بابک علی وبقیه دوستان قدیمی کجاین.بازم ایلیار خان دمش گرم
sunmartin
۱۷ شهریور ۱۳۹۳دادا عزیز ان شاله با خوشی سوار بشی بهمراه خانواده محترم مبارک باشه
بله منم رنگ نقره ای را بخاطر جذابیت بیشتر دوست دارم اما امان ازین شرکت های مونتاژ کاری داخلی که حتی انتخاب رنگ هم زوری هست
سعید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳دادا جان مبارک باشه
انشالله همه چشم انتظارا زودتر چشمشون روشن بشه.
تمام دلنوشته ها ت حق بود ولی باید صبور باشی
ما همون ملتی که گفتی هستیم . ولی بدون به حداقلی هم شاد میشیم. دقت کردی هممون چه مخالف چه موافق داریم راجع به امتیازاتی از خودرو بحث میکنیم که شاید دیگه تو افغانستان هم راجع بهش حرف نمیزنن .نمیدونم بگم این از بدبختیمونه یا از مظلومیتمون؟!!!!!!
Ilyar
۱۷ شهریور ۱۳۹۳اره دادای عزیز همانطور که از عکس های بالای صفحه پیداست نقره ای خیلی زیباست البته به شرطی که کیفیت رنگ ماشین هم مثل عکس بالا باشه. چون رنگ نقره ای کیفیت رنگ رو خیلی واضح نشون میده. نمیدونم منظورمو فهمیدین ولی اگه کیفیت رنگ جک های جدید پایین باشه رنگ نقره ای صلاح نیست و سفید ارجحیت داره.
ماشین من خودش مشکی هستش.خیلی زیبا و سلطنتی. ولی کوچکترین خط و خش فورا روش معلوم میشه.
در کل نسبت به قیمتش بی نظیره .ولی کاش مدل دستی 1800سی سی رو هم کرمان موتور مونتاژ بکنه رسما میشه ماشین کورس و کلکل های خیابانی!
Ilyar
۱۷ شهریور ۱۳۹۳راستی نظرتون راجع به بایک سابرینا چیه؟ هم اتوماتیک و هم قیمت خوبی داره و هم تر از این دوتا اینکه 5 سال یا 150000 کیلومتر گارانتی داره؟ اگه کسی اطلاعاتی در مورد این خودرو داره بگه.چون من یکی دوتاشون توی خیابان دیدم نسبت به قیمتش باکیفیت بود.
سیامک
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سلام
اقا دادا جان مبارک باشه میخواستم بدونم شما هنوز دستیتو نو دارید حالا کدومشونو نگه میداری با توجه به تجربیات حاصله طی دوره
پیمان
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سان مارتین عزیز از توضیحات شما در مورد مقایسه جک و ام جی 3 ممنونم.چیزی که در مورد ام جی برام جالب بود ساخت انگلستان و تنها مونتاژ چین بودن- مصرف پایین- زیبایی خاص و اتاق جادار نسبت به ابعاد ماشین بود. البته از مشکل اتومات آن خبر نداشتم که شما لطف کردید توضیح دادید. پس با این قیمت درود بر جک.
sunmartin
۱۸ شهریور ۱۳۹۳پیمان گرامی بنده نظرم معطوف به شرکت چانگان هست طی بررسی هایی که دوستان در تیونینگ انجام دادن حتی میتونه رقیب سرسخت MG باشه مدل XT که قراره 94 وارد بازار بشه در واقع بروی پلت فرم نیسان tada سوار شده که ، کم سابقه هست کلا سه برند چینی وجود دارند که دانش و تکنولوژی به اونها؛ با صرف مبالغ زیاد انتقال پیدا میکنه :دانگ فنگ که 70 درصد پژو سیترون صاحب هست ،MG که در کیفیت تقریبا عالی و صاحب شرکت saic motor چین که از انگلیس خریداری شده ، و همین چانگان که بزرگترین بخش تحقیق و توسعه یعنی همون R&D در ایتالیا و انگلستان و استرالیا داره و بتازگی همانند کیا یک طراح بزرگ و بین المللی بنام کریس بنگل استخدام کرده کسی که مدل های مطرح BMW را طراحی کرد، سایر شرکت های چینی با تکنولوژی مهندسی معکوس عمل میکنند که خودتون اطلاع دارید چه مدلی هست این اطلاعات در اختیار شما قرار دادم که با دید بهتری نسبت به محصولات چینی اقدام به خرید کنید
فعلا خودروی جک از سایر محصولات بهتر هست اما با ورود مدل هوی جدید از شرکت های یاد شده عرصه بر این خودرو تنگ و رقابت بوجود میاد و مشتری حق انتخاب بیشتری داره
علی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳کسی جواب متو نداد؟
arash j5
۱۷ شهریور ۱۳۹۳نقل قول از: http://www.shahrekhabar.com/analysis/1410160620294952
یکی از مهمترین خطمشیهای پیش رو در همه کمپانیهای دنیا، به دست آوردن بیشترین بازده از کمترین کار انجام شده است. همه شرکتهای سازنده وسایل از جمله کمپانیهای خودروسازی به دنبال افزایش بهرهوری در محصولات خود هستند. یکی از قسمتهایی که شرکتهای خودروسازی روی آن مانور زیادی میدهند و هر ساله هزینههای بالایی برای رشد و توسعه آن میپردازند، قسمت قوای محرکه و خصوصا پیشرانه است. بحث کاهش آلایندهها یکی از مسائل و مشکلات پیش روی این شرکتهاست که باعث میشود تا حرکت به سمت آن، از قدرت تولیدی خودروها بکاهد. در این زمان لازم است تا با استفاده از سیستمهای نوین طراحی پیشرانه، در کنار رسیدن به آلایندههای کمتر، نهتنها از قدرت تولیدی خودروها کاسته نشود بلکه به بهینهتر شدن آنها نیز کمک کند. در این زمان است که انواع و اقسام تکنولوژیها به میان میآیند. یکی از سامانههایی که امروزه بسیار کارایی دارد و در اکثر خودروهای مدرن امروزی اثری از آن میبینیم، سیستم باز و بستهشدن متغیر سوپاپهاست. این سیستم که خود دارای 9 روش کلی است، بر چگونگی تنفس و خروج گاز حاصل از احتراق از پیشرانه بنا شده است.
سیستم باز و بستهشدن متغیر سوپاپها فقط مختص به پیشرانههای امروزی و خودروها نیست. این روش در گذشته و در هواپیماها و موتورهای بخار نیز وجود داشت، اما ورود این تکنولوژی به دنیای خودروسازی از دهه بیستم قرن بیستم بود. در سالهای آغازین ساخت موتورهای درونسوز بنزینی، یک راهحل برای گرفتن قدرت بیشتر از پیشرانه، افزایش حجم آن بود. اما این افزایش حجم به کمک بالا بردن دور موتورها به نتیجه مطلوب میرسید که یکی از لازمههای پیشرانههای درونسوز برای رسیدن به یک قدرت مناسب است. اما بالابردن بیش از مقدار مشخصی در آن روزگار به خاطر دانش کم روانکاری و مشکلات دیگر ممکن نبود. از طرفی سوپاپها نیز به اندازه کافی پیشرفت نکرده بودند تا جواب خروج گازها را از یک حجم زیاد بتوانند بدهند. دور موتور نهایی خودروها به قدری کم بود که دور آرام و دور حداکثر چندان تفاوتی با هم نداشتند! کمپانیهای خودروسازی به سرعت در حال کار برای افزایش قدرت تولیدی موتورها و بهینهکردن ساختار کاری آنها بودند که اولین اقدامات در سالهای گفته شده انجام گرفت.
اولین حرکتهای رسمی از سوی پورشه صورت گرفت که این کمپانی از یک شافت نوسانکننده برای افزایش بازشدن دریچههای سوپاپ استفاده میکرد. اما در این میان فیات اولین کمپانیای بود که به صورت رسمی از این روش برای پیشرانههایش استفاده کرد. این اتفاق که در دهه 60 روی داد، با استفاده از نیروی هیدرولیکی برای افزایش باز شدن سوپاپها استفاده میشد. این نیرو با سرعت خودرو و دور موتور آن کم و زیاد میشد که میتوانست تا 37 درصد در باز شدن سوپاپها تغییر ایجاد کند. آلفارومئو اولین کمپانی بود که به شکل رسمی از این تکنولوژی روی خودروهای تولید انبوهش استفاده کرد. آلفا اسپایدر تولیدی در دهه 80، از یک پیشرانه 2 لیتری با سامانه مکانیکی تغییر در زمان باز شدن سوپاپها بهره گرفت. کمپانی نیسان در سال 1987 اولین شرکت سازندهای بود که این روش را به صورت الکترونیکی عرضه کرد. این نوآوری با نام NVCS روی نیسان 300ZX نصب شد.
چرا VVT:
این روش که مخفف عبارت Variable valve timing است، به باز و بسته شدن متغیر سوپاپها معنی میشود. در پیشرانهها، میزان و نحوه ورود هوا و سوخت به سیلندر و از طرفی خروج گازهای حاصل از احتراق، نقش مهمی در کارکرد پیشرانه دارد. باز و بسته شدن سوپاپها توسط بادامکها صورت میگیرد که تغییر در ساختار آنها میتواند این زمانبندی را به هم ریخته و نتایج مختلفی را موجب شود. با بالا رفتن دور موتور، زمان باز و بستهشدن سوپاپها به قدری کم میشود که نهتنها همه گازهای حاصل از احتراق نمیتوانند از سیلندرها خارج شوند، بلکه سوخت و هوای کافی نیز وارد سیلندرها نمیشود. پس اگر راهی باشد تا سوپاپها مدت و میزان بیشتری باز باشند، این عیوب از بین میروند و در نتیجه بر کارایی موتور اثر مطلوبی میگذارند. برای این منظور باید سوپاپ دود دیرتر بسته شود و سوپاپ هوا نیز زودتر باز شود. با استفاده از سیستم VVT هم در دورهای بالایی موتور، توان بیشتری از پیشرانه شاهدیم و هم در دورهای پایینی، گشتاور خروجی پیشرانه بیشتر خواهد بود.
VVT و نامهای مختلف آن:
سیستمهای مختلفی که روی خودروها نصب میشوند، معمولا پس از یک سری تغییرات یا حتی بدون آنها، نامهای مختلفی از طرف شرکتهای خودروسازی به خود میگیرند. برای مثال، سامانه پایداری الکترونیکی توسط شرکتهای مختلف به اسمهای متنوعی خوانده میشود که ممکن است یکی از DCT ،ESP و … باشد و یا همان طور که در شمارههای قبلی برای سیستم گیربکسهای دوکلاچه گفتیم. سامانه باز و بسته شدن متغیر سوپاپها نیز از این قانون نانوشته جدا نیست و بسته به اینکه شرکت سازنده خودرو و پیشرانه از کدام روش برای این کار استفاده میکند، نامهای مختلفی روی آن میگذارد. حتی ممکن است که یک شرکت از چند روش مختلف در پیشرانههای ساخت خود استفاده کند که به همین دلیل نیز دارای چند نام اختصاری مختلف باشد. در زیر نام این سیستم را به زبان کمپانیهای مختلف دنیا میبینیم.
روشهای گوناگون تکنولوژی VVT:
همانطور که گفتیم کمپانیهای خودروسازی از روشهای مختلفی برای این تکنولوژی استفاده میکنند که موجب میشود تا نامهای مختلفی روی این سیستم گذاشته شود. در اینجا به اختصار به معرفی این روشها میپردازیم و در شمارههای آتی به طور مفصلتری درباره آنها حرف خواهیم زد.
1- Cam switching:
در این روش از دو میله با یک محرک برای جابهجایی بین این دو میله استفاده میشود که میتواند هم میزان و هم مدت زمان باز بودن سوپاپها را تغییر دهد.
2- Cam phasing:
رایجترین نوع از سیستم VVT است که از یک تغییردهنده برای تغییر در تعداد مرتبه باز و بسته شدن سوپاپها استفاده میکند. این سیستم نمیتواند زمان و میزان باز و بسته شدن را تغییر دهد.
3- Oscillating Cam:
در این روش از یک نوسانگر برای باز و بستن سوپاپها استفاده میشود. یک میله با یک زائده خارج از مرکز به این نوسانگر متصل است که میتواند هم زمان و هم میزان باز شدن سوپاپها را تغییر دهد. اما مشکل این سیستم ارتباط مستقیم بین میزان باز شدن و زمان باز شدن سوپاپ است که نمیتوانند جدا از هم تنظیم شوند.
4- Eccentric cam drive:
از یک دیسک خارج از مرکز که میتواند سرعت باز و بسته شدن سوپاپ را تغییر دهد، تشکیل شده است. مزیت این سیستم در این است که میزان باز شدن و زمان باز ماندن میتوانند مستقل از هم باشند.
5- Three-Dimensional Cam Lobe:
از یک میله برای تغییر در زمان باز و بسته شدن استفاده میشود که یک انتهای آن میتواند زمان و میزان باز بودن سوپاپ را کاهش دهد و یک انتهای دیگرش آن را افزایش میدهد. با حرکت این میله در جایگاهش، زمان و میزان باز بودن سوپاپها تغییر میکند. فراری در محصولاتش از این روش استفاده میکند.
6- Two Shaft Combined Cam Lobe Profile :
در این روش از دو میله موازی هم به همراه یک دنباله که روی آنها میچرخد، استفاده میشود. این ساختار میتواند بین میلهها که دارای تفاوتهایی با هم هستند، تعویض شود تا در باز و بسته شدن سوپاپها تغییر حاصل شود. این سیستم در حال حاضر توسط هیچ شرکتی استفاده نمیشود.
7- Coaxial Two Shaft Combined Cam Lobe Profile:
این سیستم که توسط شرکت سازندهای استفاده نمیشود، یکی از ابتداییترین روشهای سامانه VVT است. در این روش از دو میله هم مرکز که در نزدیکی بادامکها قراردارند، استفاده میشود. این میلهها میتوانند با تغییر در زاویه قرارگیریشان، زمان و میزان باز شدن سوپاپها را تغییر دهند.
8- Helical Camshaft:
این سیستم نیز مشابه با سیستم قبلی است و در پیشرانههای تولیدی از آن استفاده نمیشود. تفاوت این روش با مدل قبلی در استفاده از یک حلزونی به جای میلههای هممحور است.
9- Camless engines:
در این روش میل بادامک و متعلقات آن حذف شده و یک تکنولوژی نوین و نوپاست. در این روش برای باز و بستن سوپاپها از نیروهای الکتریکی، پنوماتیک، هیدرولیکی و یا موتورهای پلهای برقی استفاده میشود که میتوانند بهراحتی تنظیم شده و سوپاپها را به میزان و تعداد دفعات دلخواه باز و بسته کنند.
مهدوی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سلام خدمت دوستان و کاربران عزیز
بنده در تاریخ 14 شهریور خودروی جک اتومات را تحویل گرفتم الحق والانصاف انتظارش می ارزید و جک را خودرویی راضی کننده دیدم این مطلب را به ان دسته از دوستانی که هنوز مرددند عرض میکنم .
در پایان جا دارد از نمایندگی ثبت نامی (جناب صمصامی و ممدوحی عزیز به شماره 2802)،کمال تشکر را داشته باشم چون حقیقتا پیگیر و خوش برخورد و جوابگو بودند مخصوصا لطفشان شامل بنده شد که مدارک ماشینم را خیلی زود تحویل گرفتم والان در حال استفاده از این خودروی خوب هستم .
ان شالله در کامنتهای بعدی از ماشین برایتان میگویم .
دادا
۱۸ شهریور ۱۳۹۳ازاظهارلطف کلیه ی دوستان متشکرم.
mgb
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام از نظر کیفیتی ممکنه 1500 با 1800 فرقی کنه رنگ مناسب برای این ماشین چیه؟
علی
۱۸ شهریور ۱۳۹۳از دوستان صاحب نظر بخصوص سن مارتین بفرمایند مدت زمان لازم برای توقف کامل جک j5 اتومات در سرعت 100 کیلومتر چقدر ؟ البته با مدرک و استناد.
هامون
۱۸ شهریور ۱۳۹۳من تحویل مردادم اتوماتیک 19 تکمیل وجه کردم سفید کسی میدونه کی تحویل میدن؟؟؟؟اقای دادا شما. میدونید مرسی
شایان
۱۸ شهریور ۱۳۹۳mgbاز نظر من مناسب ترین رنگ برای جی 5آلبالویی هست که فوق العاده زیباست البته من خودم سفید دارم
شهروز
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام دوستان- درمورد اگزوز جک جی 5 و مشکلش که نزدیک به زمین است و یک نگهدارنده اگوز که ممکنه به هر جایی گیر کنه گفتم-دوستان زیادی دیس لایک دادن-آیا این دوستان این ماشین را الان دارند؟ و اگر دارند آیا این مشکل برای اونا بوجود نیومده؟ اگه اینطوره که خیلی خوبه. و یا اینکه چطور این مساله را حل کرده اند؟ یا اینکه ماشینو هنوز ندارند و می خواهند که صورت مساله را پاک کنند؟ و یا مثلا صدای آمدن باد به داخل خودرو هم همینطور. الان تنها و اصلی ترین نگرانی من در دستی همین اگزوزشه، که اگر در یک روز تعطیل و یا غیر تعطیل در یکی از شهرهای غیر مرکز استان که نمایندگی های کرمان موتور فقط در مراکز استان است این اتفاق بیفتد باید چکار کنیم. تازه اگر مرکز استان باشیم هم باید یک ماه ماشین بخوابه تا اگزوزش از تهران بیاد-متشکرم
کیانوش 38
۱۹ شهریور ۱۳۹۳من این ماشین رو دارم حدود 4000 تا هم باهاش کار کردم ولی نه مشکل ورود صدای باد به داخل ماشین دارم و نه اینکه تا حالا اگزوزش به جایی گیر کرده. توی مونتاژ ماشین من هم فقط سه تا ایراد وجود داشت: 1. دکمه تنظیم ارتفاع کمربند یه خورده سر جاش چفت نشده و موقع حرکت توی سرعت بالا صدای لرزشش میاد (باور کنید من هیچ صدای اضافه دیگه ای توی کابین حس نمی کنم) 2. سمت راست سپر عقب ماشین یه قسمتش خوب چفت نشده با بدنه اصلی که تازگی متوجهش شدم 3. به میزان خیلی کمی فرمون میکشه به سمت راست که بردم نمایندگی هم حل نشد.
یه سری هم خیلی به نمایشگر میزان باد چرخ ها گیر میدن و میگن به کل خرابه ولی در مورد ماشین من که خیلی خوب کار میکنه. فقط باید توجه داشته باشین که این نمایشگر وقتی ماشین رو روشن میکنید به مدت حدود 10 ثانیه فعال میشه و میزان باد هر چهارتا لاستیک رو نشون میده. در مورد ترمزش هم نمیدونم بعضی ها چی میگن چون واقعا ایمن و قابل اتکاست فقط وقتی ماشین رو بعد از حدود 12 ساعت یا بیشتر روشن میکنید قبل شروع به حرکت یه خورده با ترمز بازی کنید که نرم بشه و به حالت عادیش در بیاد.
بهزاد
۱۸ شهریور ۱۳۹۳من چند روزه که تحویل گرفتم. از ماشین به صورت روزافزونی راضی هستم. تنها مشکل این ماشین تعویض زودهنگام دنده هست که گویا قراره که برنامه اش اصلاح بشه. مصرف زیادش هم ممکنه به خاطر دنده مرده بودنش باشه.
بقیه چیزاش عالیه و واقعاً خرید خوبی بود.
مهدی
۱۸ شهریور ۱۳۹۳برعکس میگی؟؟؟؟
هرچی دنده بیشتر باشه بخاطر کم شدن دور موتور ،مصرف ماشین پایین تر میاد.
arash j5
۱۸ شهریور ۱۳۹۳قدر خودروی جک خود را بدانید
مطلب زیر نقل قول از:
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/492358
نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش خودروها به حدی رسیده که حاضر می شوند خودروهای معیوب خود را مقابل نمایندگی بفروشند و این مساله بازار دلالان را مقابل نمایندگی های خدمات پس از فروش داغ کرده است.
خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در دومین گزارش پای حرف مردم سراغ مردمی رفت که در صف نمایندگی های خدمات پس از فروش خودرو منتظر بودند تا نواقص خودروهایی که بعضا صفر کیلومتر هستند را رفع کنند البته با گارانتی.
طی سالهای اخیر نارضایتی مردم از بازار خودرو به واسطه قیمتگذاریهای غیر منطقی بیشتر شده است، هرچند خودروسازان افزایش قیمت محصولات خود را با توجه به افزایش هزینههای تولید امری طبیعی میدانند اما گویا در جلب رضایت مشتریان خود هنوز نتوانستهاند به توفیقاتی دست پیدا کنند زیرا همچنان گلایه های مردم نه تنها از قیمت ها بلکه از نحوه خدمات پس از فروش خودروها تداوم دارد. این در حالی است که امروزه در دنیا یکی از اصلی ترین راههای جلب مشتری و بقای هر شرکت خودروسازی ارائه خدمات مناسب به مشتریان پس از فروش محصول است.
به طور کلی خدمات پس از فروش را باید به عنوان یک رکن در اطمینان بخشیدن به مشتری از کیفیت محصول و جذب مشتری مورد توجه قرار داد اما متاسفانه در ایران داستان سرگردانی مشتری برای گرفتن خدمات پس از فروش باعث می شود مطالبهگری مشتری نه یک حق، بلکه یک گرفتاری محسوب شود.
گارانتی های ناکافی و استفاده از قطعات بی کیفیت ، دریافت مبالغ سنگین برای تعمیر خودرو و نامناسب بودن خدمات نمایندگیها را باید عمده مشکلات مردم با نمایندگی های خدمات پس از فروش دانست.در همین راستا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ادامه سلسله گزارشهای خود با عنوان “پای حرف مردم” به چند نمایندگی مرکزی دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا در تهران سری زده تا از نزدیک با دغدغه مراجعه کنندگان این نمایندگی ها آشنا شود و درد و دل آنها را از مشکلات خود در دریافت خدمات پس از فروش بشنود.
*می گویند روغن ریزی سمند ایافسون عادی است
محمود فردی که بنا به اظهار خود حدود دو ساعت است که در صف یکی از این نمایندگیها ایستاده است با اعلام اینکه خودروی سمند ای اف سون وی هر روز با مشکلات متعددی مواجه می شود، میگوید: خودروی من روغن ریزی دارد البته به اعتقاد اکثر خریداران ای اف سون روغن ریزی در این خودرو طبیعی است؛ چندین بار است که به نمایندگیهای خدمات پس از فروش مراجعه میکنم اما هربار بعد از سه ماه تعمیر باز روغن ریزی خودرو درست نمیشود.
وی با اشاره به اینکه خدمات و البته قطعات خوبی در نمایندگیهای خدمات پس از فروش تحویل نمیشود، گفت: پیش از خرید این خودرو یک پراید داشتم اما هر روز مصیبت تعمیر آن را داشتم و مجبور بودم راهی تعمیرگاهها و نمایندگیهای فروش شوم. مشکلات این خودرو باعث شد تا سمند بخرم اما گویا داستان خدمات پس از فروش دست از سر من برنداشته و باید در این خودرو نیز به دنبال تعمیرگاه باشم.
سعید مراجعه کننده دیگر به این نمایندگی ایران خودرو با بیان این که قیمت قطعات در نمایندگیهای خدمات پس از فروش متفاوت بوده و حتی برخی از آنها از قطعات بیکیفیت هم استفاده میکنند، گفت: قطعه در نمایندگیهای خدمات پس از فروش درجات مختلفی دارد و براساس درخواست مشتری نصب میشود حال اگر مشتری قطعه ضعیفی را خریداری کند باید یک ماه بعد به همان نمایندگی مراجعه کرده و خواستار تعویض آن شود.
*جولان دلالان خودروهای کارکرده و صفر کنار نمایندگیهای خدمات پس از فروش
به گزارش تسنیم، به حاشیه ای که در این گزارش میدانی پی بردیم، وجود دلالان خرید و فروش خودروهای صفر و کارکرده در کنار این نمایندگیها است که با ترفندهای خاص معاملات خود را در نزدیکی این نمایندگیها بدون هیچ مشکلی انجام میدادند.
به سراغ یکی از این دلالها که رفتیم، حرف های شنیدنی از اوضاع خرید و فروش خودرو آن هم روبه روی درب نمایندگی های خدمات پس از فروش داشت. او می گوید بازار خرید و فروش خودرو یک سالی است که دچار رکود شده است و مردم تمایل چندانی به خرید خودرو ندارند اما نارضایتی مردم از نحوه خدمات پس از فروش در نمایندگیها باعث شد تا بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده در اینجا داغ باشد.
*نارضایتی از خدمات پساز فروش معاملات خودروهای کارکرده و صفر را داغ کرد
وی با اشاره به اینکه البته اینجا دعوتنامه و حواله خودروهای صفر هم مورد معامله قرار می گیرد، گفت: در اکثر معاملات خودروهای صفر مجبوریم خودرو را با لحاظ سودی اندک به مشتریان بفروشیم اما این روزها خوشبختانه التهابات بازار باعث شده تا مثلاً در معامله خودروی پرشیا بتوانیم سود 1 تا 1.5 میلیون تومانی را کسب کنیم.
وی فعالیت خود را در کنار خیابان و مقابل نمایندگی های خدمات پس از فروش بلامانع می داند و میگوید: هر روز آگهی های مختلفی از خرید و فروش خودرو چاپ می شود من هم به اینجا می آیم و با مشتریان خود به صورت حضوری یا تلفنی معامله میکنم.
وی با اشاره به دو خودروی 405 و پرشیا صفر که کنار خیابان پارک شده بود، گفت: حتی خودروهای خود را به اینجا می آورم تا مشتریان به راحتی خودرو را دیده و خرید و فروش با سرعت بیشتری انجام شود.
*اختلال برقی در خودروهای صفر رانا و پژو 206
رضا فردی که متوجه صحبت های من با این دلال خودرو شده بود، نزدیکتر آمده و میپرسد حواله سمند هم دارد؟ دلال هم لیستی از رنگ ها و خودروهایی را که در اختیار دارد به وی نشان می دهد، پس از صحبت ده دقیقهای انگار مشتری قانع می شود که خودرو را ببینید و دلال هم با خوشحالی از اینکه اولین معامله خود را اول صبح انجام داده است مشتری خود را برای دیدن خودرو به یکی از خیابان های نزدیک نمایندگی می برد.
مجتبی مراجعه کننده دیگری که بیرون از نمایندگی مشغول صحبت با یکی از کارشناسان نمایندگی بود با اشاره به اینکه 4 ماهی است که این خودروی پژو 206 را خریدهام؛ در مورد میزان رضایت خود از عملکرد نمایندگیهای خدمات پس از فروش میگوید:یک هفته بعد از تحویل خودرو با اشکالاتی در چراغ جلو و عقب خودرو روبه رو شدم و هر بار که به نمایندگی ها مراجعه کردم جواب قانع کننده ای به من نداند.
کارشناس این نمایندگی که در حال بررسی خودروی این فرد بود دلیل خاموشی چراغ خودرو را برق اضافی خودرو اعلام میکند و میگوید: خودروهایی مثل رانا و 206 ممکن است با اختلالات برقی روبه رو شوند که این موضوع باعث میشود تا چراغ این اتومبیلها خاموش شود.
وی با اشاره به اینکه از زمانی که سیستم 206 فرانسوی بود اختلال برق اضافی در این خودرو ایجاد نمی شد، گفت: متأسفانه استفاده از قطعات بی کیفیت باعث شده تا برخی از خودروها با اشکلات فنی روبه رو شوند.
مطابق اظهارات این فرد متأسفانه قطعات چینی و ایرانی با درجههای مختلف در نمایندگی های خدمات پس از فروش مورد استفاده قرار می گیرند که این موضوع سطح رضایت مندی مردم را از نمایندگی ها کاهش میدهد.
سراغ نمایندگی خدمات پس از فروش دیگری رفتیم که متعلق به شرکت خودروسازی سایپا است. این نمایندگی بنا بر اعلام کارمندان و مراجعه کنندگان فعالیت خود را از ساعت 7 آغاز میکند اما مردم از ساعت 6 صبح برای تحویل خودرو صف طولانی را مقابل این نمایندگی ایجاد کردند که اگر خوش شانس باشند و ظرفیت مراجعات روازنه پُر نشود، امکان تحویل خودروی معیوب خود را دارند. البته ثبت نام اینترنتی و تلفنی باعث شده تا کمتر نمایندگیای حاضر به پذیرش بدون نوبت قبلی مراجعهکنندگان باشد.
* قفل صندوق عقب تیبا را 3 بار عوض کردم ولی هنوز با یک سیم ساده باز می شود!
آرمین که از صبح زود به این نمایندگی مراجعه کرده بود، با گله از اینکه چند روز است به شماره اعلام شده از سوی شرکت زنگ میزنم اما کسی پاسخ گو نیست خطاب به کارمند نمایندگی میگوید: فقط یکی از کارشناسان شما بگوید ایراد قفل صندوق عقب خودروی من چیست که بعد از چند ماه از خرید آن 3 بار عوض کرده ام اما باز با یک سیم ساده باز می شود.
بعد از کلی بحث و جدل با بیتوجهی کارمند نمایندگی کنار جدول خیابان نشسته است. وقتی فهمید خبرنگار هستم، با اشاره به خودروی تیبای خود میگوید: چند ماهی است که این خودرو را خریدهام انصافاً نمایندگی های شرکت خدمات خوبی ارائه می کنند اما من فقط یک سوال دارم چرا قفل تیبا ایمنی ندارد و با یک سیم ساده باز می شود.
وی اضافه کرد: چند باری است که دزد به راحتی صندوق عقب خودروی من را دست برد زده و هر بار هم من قفل خودرو را عوض کرده ام اما روز از نو روزی از نو.
این فرد با اشاره به این نمایندگی خدمات پس از فروش می گوید: سه روز است که تماس میگیرم هر بار میگویند ظرفیت نمایندگی تکمیل است. امروز هم که وقت دادهاند نبود کارشناس را بهانه میکنند و کسی پاسخگوی من نیست.
گله مندی این فرد از عدم پاسخگویی شرکتهای خدمات پس از فروش در حالی مطرح می شود که شرکت های خودرو ساز در سایت نوبتدهی خود به مراجعه کنندگان اعلام می کنند که در صورت اخذ نوبت از نمایندگیهای خدمات پس از فروش و مواجهه با عدم پذیرش توسط نمایندگی با مرکز تماس مشتریان در گروه سایپا 096770 و در گروه ایران خودرو با 09440 تماس حاصل نمایید. اما بنا به اذعان اکثر مراجعه کنندگان نمایندگی های خدمات پس از فروش این شماره ها همیشه اشغال بوده و کمتر فردی میتواند شکایت خود را به مراجع مربوطه آن هم از طریق تماس اعلام نماید.
*نمایندگیهایی که تعطیل هستند ولی همچنان در سایت نوبت می دهند
آرش فرد دیگری که به این نمایندگی برای تعمیر خودروی خود مراجعه کرده بود با اشاره به اینکه یک هفتهای هست که مدام شماره نوبتگیری نمایندگیها را میگیرم و تازه دیروز موفق شدم یک نوبت دریافت کنم، میگوید: نکته قابل توجه آنکه وقتی به نمایندگی مراجعه کردم دیدم چند ماهی است که تعطیل است اما در سایت همچنان نوبت این نمایندگی به مراجعه کنندگان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه حتی در مسیر مراجعه خود به این نمایندگی دیدم یکی دیگر از نمایندگیهای مرکزی جنوب تهران هم تا اطلاع ثانوی تعطیل است، گفت: عدم اعلام تعطیلی نمایندگیها مردم را سردرگم می کند و شرکتهای خودروساز باید برای این مشکل تصمیم مناسبی بگیرند.
* VIP نمایندگی های خدمات پس از فروش، مایه دلسردی
پذیرش خارج از نوبت برخی افراد در بخش VIP نمایندگی های خدمات پس از فروش مشکل دیگر مردم است. برای کسانی که با مشقت بسیار اول صبح به نمایندگی مراجعه می کنند اما نمایندگیها ظرفیت خود را بهانه کرده و از پذیرش آنها خودداری می کنند قابل پذیرش نیست که افراد دیگری با نامه و یا هر ابزار دیگری بتوانند خودروی خود را در بخش VIP برده و در اسرع وقت تعمیر کنند.
* قطعاتی که نمایندگیها ندارند ولی تعمیرگاههای خصوصی دارند
شهروند دیگر تهرانی که پرشیای خود را روبه روی درب نمایندگی خدمات پس از فروش پارک کرده است در پاسخ به این پرسش که دلیل شما برای مراجعه به این نمایندگی چیست؟ میگوید: چند ماه پیش در سفری که به شمال داشتم متوجه شدم شیشه اتومبیلم وقتی خیس باشد بسته نمیشود. به یکی از نمایندگی های آن منطقه مراجعه کردم که آنها گفتند قطعه لازم برای تعمیر خودروی شما را نداریم و باید منتظر بمانید تا از تهران برایتان بفرستند.
وی با اشاره به اینکه وقتی به تهران آمدم خودروی صفر خود را به یکی از نمایندگی ها بردم ، گفت: دریافت نوبت بسیار سخت است و هنوز نتوانسته ام یک کارشناس را بالای سر اتومبیل خود بیاورم فکر می کنم آخر هم مجبور شوم به جای نمایندگی به تعمیرگاهها مراجعه کنم.
متأسفانه در بیشتر موارد وقتی مراجعه کنندگان از پاسخگویی نمایندگیهای خدمات پس از فروش ناامید می شوند، مجبورند در بازار به دنبال قطعات با کیفیت برای خودرو خود باشند و با پرداخت هزینه های سنگین به تعمیرگاه های سطح شهر خودروی خود را تعمیر کنند.
*گارانتی خودرو مفهومی بیگانه است
محمد با اشاره به اینکه ماشین من مدل 86 است و تا به حال نتوانستم از گارانتی خودروی خود استفاده کنم، گفت: به نظر من گارانتی معنی خاصی ندارد زیرا نمایندگیها به تعهدات خود عمل نمیکنند. تعویض روغن اولیه با نمایندگی هاست اما نه تنها این کار را انجام نمیدهند بلکه تعویض قطعات را هم براساس گارانتی لحاظ نمیکنند.
وی اضافه کرد: قطعات مورد استفاده در نمایندگی ها دارای درجه بندی است و این امر در کنار قطعات بی کیفیت مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است.
این مراجعه کننده در ادامه گفت: سال 90 یک پژو 405 خریدم اما سه ماه نگذشت که دیسک صفحه خراب شد و نمایندگی با استناد به اینکه این موضوع شامل گارانتی نمی شود هیچ خدماتی به من نداد و مجبور شدم با پرداخت هزینه ای سنگین دیسک صفحه را تعمیر کنم.
*تعویض قطعات سالم و نصب قطعات بی کیفیت
وی با اشاره به اینکه نمایندگیها برخی از قطعات را مصرفی اعلام کرده و جزء گارانتی محسوب نمی کنند، گفت: در حال حاضر کیفیت قطعات بکار رفته در خودروها مناسب نیست به عقیده من در پژو 406 دیسک صفحه ، لنت کمک فنر جلوبندی پر از ایراد است اما نمی دانم چرا شرکت های خودروساز این ایردات را برطرف نمیکنند.
در یکی دیگر از نمایندگیها فردی که با ناراحتی در حال خارج شدن بود، با بیان اینکه فقط یک قطعه از خودروی من خراب بود، گفت: اما نمایندگی به من لیستی داده است که چندین قطعه تعویض شده و باید هزینه آن را پرداخت کنی.چرا؟
وی اضافه کرد: 4 سال بلبرینگ فابریک خودروی من کار می کرد و هیچ مشکلی نداشت اما وقتی برای تعمیر خودرو به یکی از نمایندگی ها مراجعه کردم بلبرینگ را عوض کردند که فقط توانستم با آن دوهفته کار کنم .
mgb
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام آقا بهزاد شما 1500 دارید یا اتومات رو؟از سه رنگ سفید نقره ای نوک مدادی چه رنگی این ماشین رو بهتر نشون میده؟
بهزاد
۱۸ شهریور ۱۳۹۳من اتوماتیک دارم. من کلا سفید دوست دارم. مشکی اصلا دوست ندارم. نوک مدادی رو هم تا حالا ندیدم. توی اداره تحویل هم فقط سفید و مشکی بود!
سامان
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام
ما منتظریم تا داداتجربیات خودشو در مورد جک اتومات ودستی بیان کنه باتشکر
حسن
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام وعرض ادب. ایا دوستان جی پنج سوار من خودرو آنها هم درب صندوق عقب را باید محکم ببندن تابسته شود؟ حالت غیرعادی؟
حسن
۱۸ شهریور ۱۳۹۳تجربه ۴۰۰۰کیلومتررانندگی بااتومات. درسرعت بالای ۱۰۰ درحرکت درزمانی که داخل چاله چوله جاده خودروقرارمیگرفت متاسفانه خیلی آشکار وخیلی خشک به زیر اطاق ضربه وارد میکردومشهودبودکه دچارضعف هستش.آیاماشین منمشکل داره؟راهنماییم فرمایید.تشکردوستان من.
amira
۱۹ شهریور ۱۳۹۳ماشین من تقریبا9000 کارکرده تحویل خرداد بودم اوایل خیلی خشک بود همه میگفتن لاستیک عوض کن منم عوض کردم تاثیری نداشت اونم المانی انداختم .اما با کارکرد بالا خیلی نرم شده یامن بهش عادت کردم یا واقعا نرم شده
محمد
۱۸ شهریور ۱۳۹۳چند روز هست تحویل گرفتم اتوماتو. ماشین خوبی هست لذت رانندگیش بالاست. اما لامپ های نمایشگرهای داخل روشن نمیشه.زیر اگزوز میگیره. از لای در صدا باد میاد.تو ترمز کردن سر ماشین میکوبه.صندلی راننده لق میزنه.
آرمین
۱۹ شهریور ۱۳۹۳احیانا ماشین جفتک نمی اندازه؟!!!
ali_a1354
۱۹ شهریور ۱۳۹۳کلا این ماشین با اسم محمد مشکل داره تمام دارندگانی که نامشو محمد بوده ماشیناشون ایراد دارن.
Dr مستوفی
۱۹ شهریور ۱۳۹۳ما ملت خود کرده ای هستیم هر بلایی شرکت های خودرو سازی و مونتاژکاری برسر مشتریان بیاورند بازهم از انها خرید میکنند دلیلش سودجویی و فرصت طلبی اکثر افراد است ، این همه کامنت و بحث برای یک خودرو که تنها در ایران و چند کشور توسعه نیافته دیگر مونتاژ میشود حتی پیج لکسوس و پورشه در سایت های خارجی اینقدر بحث و گفتگو ندارد!! بیشنر کامنت ها مربوط به بدقولی های شرکت است که تنها در ایران نمونه های دیگری از آن را میتوان یافت سایر کامنت ها بر سر مشکلات و مسایل تکراری است و سایر کامنت ها در تجلیل از مقام شامخ این خودروی چینی البته تمامی پیج ها حتی لوگان و سمند نیز یدین گونه است چرا که بازار انحصاری است و در انحصار مشکلات برای مصرف کننده واقعی پدیدار میشود خوشا بحال دلالان و فرصت طلبان که در این بازار آشفته جولان میدهند
مصطفی
۱۹ شهریور ۱۳۹۳سلام… من 1 شهریور تکمیل وجه کردم… گفتن 1 ماه دیگه… اتومات سفید هم هست… اگه مشکلی داره برم پس بگیرم؟؟؟
amin
۱۹ شهریور ۱۳۹۳سلام بالاخره ماشین بنده رسید نمایندگی اهواز اما هنوز شماره شاسی اعلام نشده که معلوم بشه کدوم از اینا برای من هست!نمایندگی گفت احتمالا تا اول هفته اعلام میشه.
اهواز 1500 تحویل خرداد.
majid6877
۱۹ شهریور ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان
من هم بالا خره ماشینم رو تحویل گرفتم سفید اتومات
و 100 کیلومتر رانندگی کردم ، به نظرم نکته منفی نداشت و شتابش هم راضی کننده بود
به نظرم اکثر نظرات دوستان ناشی از عدم رانندگی با این ماشینه و وقتی که تحویل بگیرن کاملا راضیشون میکنه پس نگران نباشین اصلا
احسان
۱۹ شهریور ۱۳۹۳تحویل کی بوده ؟ کی تکمیل وجه کردین
سورن سوار
۲۰ شهریور ۱۳۹۳دقیقا همینطوره به نظر من که با این پول بهترین انتخابه من که راضیم
محمد
۱۹ شهریور ۱۳۹۳جک جى 5 اتومات.کارکرد 5000.مشکى.قىمت 56 مىلىون..
شاپور. ع
۱۹ شهریور ۱۳۹۳با سلام . لطفا بگویید رنگ مشگی خوب است یانقره ای در جی 5 اتومات . پس تحویل شهریور را کی تکمیل وجه میشه در جی 5 دستی