صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
فرشاد
۳۰ آبان ۱۳۹۳سلام
برای داشتن انواع خودروها لازم نیست حتما اونا را برای مصرف شخصی خرید، مثلا اگه کسی بنگاه معاملاتی خودرو داشته باشه میتونه همه اون خودروها رو داشته باشه و ضرر هم نکنه. در ضمن آقای با نام کاربری پینار پیامکی در خرید خودرو کمک زیادی به من کردن حالا من اگه از خرید خود احیانا ناراضی باشم مقصر ایشون نیست چون من از ایشون مشورت خواستم حلال اگه مشاور خوبی انتخاب نشده مشکل از من است.
فرشاد
۳۰ آبان ۱۳۹۳سلام
من خودرو 1500 خود رو در تازیخ 21/8/93 با 35 کیلومتر کارکرد بدون مشکل (تنها یک خط کوچک رو گلگیر سمت شاگرد) تحویل گرفتم. ابتدا قصد فروش داشتم به همین خاطر چند روز تو پارکینگ بود و استفاده نکردم. بعد تصمیم گرفتم قبل از فروش تجربه شخصی با این خودرو رو داشته باشم.
سفر ساعت 5 صبح شروع شد ماشین بعد با اولین استارت روشن شد حدود 2 دقیقه برای گرم شدن منتظر موندم و بعد از کرمانشاه به طرف سنندج حرکت کردم. قصد بنزین زدن در اولین پمپ بنزین رو داشتم. اولین بنزین رو در پمپ بنزینی واقع در شهر بین راهی کامیاران به حجم 41 لیتر زده شدو موقع سوخت گیری آمپی بنزین دقیقا روی یک خط مونده به ناحیه قرمز رنگ بود و کیلومتر شمار رو که در کرمانشاه صفر کرده بودم عدد 77 رو نشون میداد. با توجه به توصیه های کتابچه راهنما به منظور آببندی سعی کردم سرعت حدود 80 و دور موتو کمتر از 3 هزار باشه. مسیر بین کامیاران و سنندج یه مسیر کوهستانیه اما شیب جاده خیلی زیاد نیست. تمام مسیر گردنه های با شیب ملایم اما پیچ در پیچ می باشد. در طول مسیر ترمزها، سیستم تهویه و استابیلیتی خودرو بسیار خوب بود. آهسته راندن توفیق استفاده از مناظر طبیعی بسیار زیبای مسیر را فراهم کرد. که توصیه می شود در صورت داشتن وقت و امکان، لذت دیدن تصاویر رنگارنگ درخت ها و مناظر زیبای کوهستانی این منطقه رو از دست ندید. بعد از رسیدن به سنندج هنوز آمپر بنزین از خط حداکثر تکون نخورده بود که فکر میکنم به علت سوختگیری بیش از حد استاندارد باشد. تا شب ساعت 8 خودرو در پارکینگ پارک بود و 8 شب به مقصد کرمانشاه به راه افتادم. رانندگی مطمئن و خوبی را در شب با j5 داشتم ساعت 10 شب به کرمانشاه رسیدم. فردای اون روز در کرمانشاه به سر کار رفتم و شب به اتفاق دو نفر از مهمانان و خانمم ( 4 نفر) گشتی تو شهر داشتم برای تست قدرت و کشش با سرنشین پر به طرف پارک غربی طاق بستان رفتم. توی شهر و در کفی خیابان عملکرد خوب بود. اما در سر بالای منتهی به انتهای پارک (بعد از بیمارستان امام حسین) کشش نا کارامد بود و با دنده 1 با یه مقدار فشار بیشتر به پدال گاز سربالایی طی شد. اما در سر پایینی عملکرد ترمز و گیربکس برای کنترل خودرو بسیار خوب بود. زیر ماشین هم به هیچ عنوان در پستی بلندی های راه و سرعت گیرها گیر نکرد. مجددا پنج شنبه بعلت مسافرت کاری مجددا ساعت 5 صبح به طرف سنندج حرکت کردم. مانند دفعه قبل استارت آرام و شروع حرکت خوبی داشتم. عملکرد ترمز ها همچنان در شروع حرکت و ادامه بسیار خوب بود. مسیر بین کرمانشاه به کامیاران یه جاده دو طرفه کفی هستش که از نظر مسافتی تقریبا نصف مسافت کلی کرمانشاه به سنندج است و نیمه راه هم همانطور که گفتم کوهستانی هستش. در طول مسیر از هر نظر عملکرد خودرو خوب بود. در یه سربالای قصد تست کشش ماشین و داشتم. در کفی سرعت و به 100 و دور موتور به 3 هزار رسیدن با رسیدن به سربالای و طی یه مسیر 2 تا 3 هزار متری سرعت به تدریج به 80 برگست که دیگه به بالای گردنه رسیده بودم. در سربالایی گردنه مشابه بعدی توقف کامل کردم و بعد شروع به حرکت کردم که تنها تونستم به سرعت 70 با دنده 3 در بالای گردنه برسم. در اداما مسیر مسئله قابل ذکر دیگری نبود. در سنندج تا روز بعد بدون جرکت دادن خودرو توقف کردم ( فقط مسیر محل کار تا منزل یکی از دوزتان و بالعکس طی شد) صبح روز بعد ساعت 8 با شرایط دفعات قبل به طرف کرمانشاه حرکت کردم ساعت 10 صبح به کرمانشاه رسیدم. در پارکینگ جانه آمپر بنزین و کیلومتر شمار چک شد. آمپر بنزین به جای قبل از سوخت گیری برنگشته هنوز ( فکر کنم حدود 40 کیلومتر دیگر بشه طی مسیر کرد) و کیلومتر شمار عدد 535 رو نشان می دهد. که 458 = 77 – 535. که حدود 8-9 لیتر در 100 کیلومتر می شود ( صدی 8-9).
در پناه حق
فرشاد
۳۰ آبان ۱۳۹۳سلام
با عرض معذرت، عدد کیلومتر شمارو اشتباه نوشتم، الان کیلومتر شمار روی عدد 593 هستش نه 535 پس مصرف سوخت کمتر از 8-9 بوده تقریبا حدود صدی 7-8
احسان6131
۳۰ آبان ۱۳۹۳درسته که ترمزهای j5 اتوماتیک پس از مدت طولانی خاموش بودن ماشین در ابتدای استارت زدن خودرو کالیبره نیست، اما با ترفندی بسیار ساده این موضوع قابل رفع است. من برای رفع این مشکل قبل از استارت زدن ترمز را تا انتها فشار داده و سپس استارت میزنم. با روشن شدن ماشین ترمز از حد قبلی پایین تر رفته و آن را تا انتها میفشارم و سپس یکی دو بار ترمز را رها و تا دوباره تا انتها فشار میدهم. این کار کمتر از 10 ثانیه زمان میبرد ولی نتیجه اش این است که ترمز بدون نقص کار میکند. حدود 2 ماهی است که ماشین رو تحویل گرفتم و به این شکل تا الان مشکلی نداشتم.
به هرحال عوامل زیادی در ترمزگیری نقش دارند که از جمله اونها میتوان به بوستر ترمز، نوع لنت، جنس دیسک و جنس لاستیک ماشین اشاره کرد. در گزارش اخیری که در سایت دنده 6 از ترمز ماشین های چینی ارائه شده بود، با لاستیک وانلی، ماشین با سرعت 100 متر در کمتر از 35 متر متوقف شده بود که این خود نشون میده که ادعای شرکت جک در مورد ترمز ماشین j5 چندان اغراق آمیز نیست.
در کل این ماشین از تولیدات داخل در محدوده قیمتی زیر 60 میلیون تومان جذابتر است و نقاط ضعفی هم دارد که بسته به انتظار صاحبان خودرو برای برخی غیرقابل تحمل و برای برخی دیگر قابل تحمل است. به عنوان مثال برخی از کیفیت رنگ خودرو شاکی هستند اما من با دیدن برخی نکات منفی در رنگ خودرو بازهم این موضوع برایم قابل تحمل است. یا به عنوان مثال صداهای جزئی در دست اندازها که یا ناشی از کیفت معمولی برخی ادوات داخل کابین است یا نحوه مونتاژ. اما به لحاظ فنی این خودرو با موتوری قدیمی و نسبتا پرمصرف در آشفته بازار ایران هنوز هم حرفهایی برای گفتن دارد. گیرباکس بی نقص نیست اما عملکرد آن قابل قبول است. یادمان باشد که ارزش خودروها را باید نسبت به هم سنجید. مسلما کسی که پول خرید یک ماشین آلمانی را دارد هیچگاه به سمت خرید این ماشین نخواهد آمد. دوستان یادمان باشد که توقع بیشتر از حد انتظار نداشته باشیم.
سیامک
۳۰ آبان ۱۳۹۳باسلام و خسته نباشید و ممنون از راهنماییهای همه ازجمله آقایان دادا و پینار و سن مارتین و ایلیار. بنده اکثر کامنتهای بچه ها رو درباره جی5خوندم واز همه تون سپاسگزارم.
مهرداد
۳۰ آبان ۱۳۹۳اگه واقعا می خواد کیفیت رنگ بالا بره من ماشینو بفروشم یکی دیگه بخرم
اگه کسی اطلاع داره ممنون میشم راهنمایی کنه
محمد
۳۰ آبان ۱۳۹۳من از نمایندگی شنیدم که گفت خطوط رنگ جدید راه اندازی شده که هم کیفیت ارتقا یافته وهم تنوع رنگ و رنگ جدید اسپیرال(خردلی) اولین محصولشونه و رفتم دیدم جاتون خالی………..ولی واقعاً کیفیتش خوب شده یانه من نفهمیدم یه کارشناس می خواهد.
ذبیحیان
۱ آذر ۱۳۹۳آقای پینار شما این همه ماشینو چجوری داشتین برادر من، همه این ماشینایی که شما داشتین یکی دو سال بیشتر نیست که وارد بازار شده و شما دو سال جک دارین یعنی همزمان چنتا ماشین داشتین!!! 90% ماشینای ایرانی رو داشتین؟ شما نمایشگاه اتومبیل دارین حتما. کمی صادق باشین.
دادا
۱ آذر ۱۳۹۳ایلیار خان شرمنده گویا حالت خوب نیست من منظورم نصیحت نیست وتو ایلیار نیستی چون با ادب بود ولش یعنی چی گویا …مارفتیم البته…هست
sunmartin
۱ آذر ۱۳۹۳جناب ذبیحیان و ilyar گرامی لطفا چشمتان را یروی تمام کاستی های جک و صحبت های کذب دوستان ماشین باز و خسته ببندید وگرنه به این متهم میشید که یحتمل از گردانندگان سایپا و ویران خودرو هستید و برای تخریب خودروهای چینی لحظه ای درنگ نمیکنید در خوشبینانه ترین حالت (موردی که تابستان امسال به من و ایلیار و یکی از دوستان نسبت زدند ) به این متهم میشید که من و شما در واقع یک نفر هستیم و قصد ایجاد شبهات در مورد سوپز اسپرت جک و نیز تخریب خودروهای دیگز شرکت ها داریم
یک مسئله واضح به عرض تمامی دوستان و بیشتر دادا جان برسانم که این خودرو سرو ته یک کالای چینی هست حالا ما براش بخواهیم از میتسو پیرهن و از پینین فارینا کلاه نمدی بدوزیم در بازار به نعوان خودرویی چینی شناخته میشه و حتی در رنج قیمتی 60 تومان افراد با دست و دل بازی و یا قرض وام مبلغ 70 ملیون تهیه کرده و سوناتای 2008 و یا سراتو 2010 و یا سراتو صفر سایپا 1600 با منت خریداری میکنند اما پول بابت خودرویی که بازار استوک چندان پر رونقی نداره نمیپزدازن پس بعنوان یک خودروی معمولی باید به جک نگریست و زیاد دنبال یافتن نکات برحسته در آن نبود بنده بعد از کارکرد ناچیز متوجه خرد بودن و حالت خالی بودن اتاق در معابر و جاده هایی که آسفالت دانه درشت و یا دست اندازهای گسسته دارند شدم بخصوص در قسمت درب ها و رو دربی ها دستگیره ها و پرش عقب خودرو بجای حرکات نرم و دل پذیر معضل کوتاهی بیش از حد گلویی اگزوز هم در جاده های غیر استاندارد و پر از سرعت گیرهای شهری و سرعت گیرهای طبیعی واقعا معضلی شده که تنها با رعایت نکات ایمنی قابل گذر است
دادا
۱ آذر ۱۳۹۳راستی فیلم زیاد میبینی.فهمیدی چی گفتی…سن عزیز بنظرت کسی که کنار برج ایفل یا آزادی می ایسته عکس میگیره صاحبشه.عجب استدلالی.خالی بند بازم اومد هرچند کمی طوطی وار بازگو میکنه
دادا
۱ آذر ۱۳۹۳سن جان میدونم ماشین کمی عیب داره ولی دارم میسازم من خودم عاشق برند تویوتا م وبس.حتما میخرم حتما
Ilyar
۱ آذر ۱۳۹۳با اینکه خودرو های چینی باکیفیتی مثل جیلی و جک طی چندسال اخیر وارد بازار شده ولی هنوز هم عده ای یک سوناتا 6 سیلندر 8 سال کارکرده و یا یک زانتیا قدیمی رو به ماشین چینی ترجیح میدن. البته این ذهنیت هم جنبه درست خود رو دارد و هم جنبه نادرست. چون اگه شما از mvm 530 سوار جک با جیلی بشید از پیشرفت آنها شگفت زده میشوید ولی همین جک هنوز هم کیفیت برخی مواردش از ماشین های ایرانی مثل 206 و تندر پایین تر است. گواهش هم جدول رده بندی کیفیت خودرو ها که جک دوبرابر 206 نمره منفی دارد.
جک هم مزایا و معایب خود را دارد. مزایا مثل نرمی و بی صدایی و جادار و راحت و خانوادگی بودن و امکانات فراوان همراه با یک موتور باکیفیت و البته معایبی مثل کیفیت پایین برخی المان ها مثل رنگ مونتاژ و برخی قطعات و یک گیربکس تقریباً نامناسب و قدیمی که منجر شده شتاب اولیه و کشش و مصرف سوخت نامناسب داشته باشد.
البته خوبی خودرو های چینی این بود که باعث شد خودرو سازان ایرانی یک تکانی به خودشان بدهند و همین پارس یا سمند داشبورد جدید و نصب آپشن هایی مثل کولر اتوماتیک و کیسه هوا از ثمره وجود چینی هاست. و اگر به یک سورن یا 206 یا پارس چید سوار بشید میبینید که از لحاظ امکانات هیچ کم و کاستی ندارد.
رضا
۱ آذر ۱۳۹۳ایلر جان شما اطمینان داشته باش جدول رده بندی کیفیت با زد و بند های پشت پرده تنظیم میشه هر بچه ای هم که رانا صفر تحویل بگیره و یه جک صفر تحویل بگیره تفاوت و درجه کیفی دو خودرو رو میتونه تشخیص بده
جالبه رانا با مشکلات متعدد نمره منفی کمتری نسبت به جک داره واقعا خنده داره
reza
۱ آذر ۱۳۹۳چه سایت بیخودی شده اینجا همه دارن به هم میپرن واقعا جای تاسف داره به جای اینهمه گزافه گویی به مشکلات خودرو و ردو بدل کردن تجربه ها بپردازین دوستان
دادا
۱ آذر ۱۳۹۳ایلیار شماره تو بذار تا دادا رو ولش تفهیم شی….ادب رو رعایت کن…من منظورم کسی بودکه با یه دست کلی ماشین رو میرونه اونم درراه رضای خدا وهمه هم چینی بعد پشت سر تاییداش میاد ومعمولا ادمای تازه وارد قربون صدقه میرن…اینه دروغ که من وحشتناک منتفرم.ولش رو بخودت …ازت انتظاردیگه داشتم.بنده خام اگه بودم جوردیگه میگفتم…دوستان جدیدا ترمزم گاهگداری کمی مشکل میخوره که دیروز برام داشت حادثه ساز میشد باید نمایندگی ببرم چون واقعا خطرناک میشه
sunmartin
۱ آذر ۱۳۹۳سلام دادای گل خودت ناراحت نکن بعله دیگه منم یه پوستر bmw سری 6 زدم دسکتاپ سیستم پس لازم نیست بخرمش صاحبش هستم عحب ..بگذریم که اگه نگذریم باعث دلخوری خودمان میشه و فایده ای نداره در مورد یکی از کاربران بنام رضا باید بگم گزاف گویی که گفتی اگه منظورتان شخص شخیص دادا و ایلیار بود که واقعا سخت در اشنباهید این عزیزان بدون هیچ واهمه ای دارند عیوبی که ممکنه واسه مصرف کنندگان واقعی در کیلومترهای بعدی پیش بیاد بازگو میکنند اگر منظورت بنده هستم که خیلی بی شرمانه سخن گفتی و در واقع حریم خودت حفظ نکردی و باید منتظر عواقبش که پیگیری ip و آدرس مک کامپیوترت هست باشی پس احترام دوستان داشته باش که توهین در این پیج جایی نداره هرچه هست نقد و نقد انتقاد هست و بس ضمنا امیدوارم دادا به خواسته قلبیش برسه و بزودی خودروی کرولا اتاق جدید سوار بشه ما هم بتونیم یک خودروی واقعا با کیفیت و اطمینانی بخریم خودم برند کیا دوست دارم اونم مدل سراتو چون خودروی چینی بهش اعتباری نیست ممکن تا یه مدت خوب باشه همین که یکی دوسال ازش گذشت طی یک سفر زمستانی و یا تابستانی در نقطه ای از سرزمین عزیزمان دست صاحبش تو پوس گردو بذاره
افشین
۱ آذر ۱۳۹۳توهین از جانب هر کس صادر بشه زشت وقبیح است چه کسی که 400 پیام گداشته چه کسی که 4 تا پیام گذاشته .اما از طنزهای تلخ روزگار اینست که بعضی دوستان گرامی وقتی در این صفحات شاهد توهین به دیگران هستن صدا از هیچکدامشان در نمیاد اما همینکه فلش توهینها بسمت انها میچرخد فورا اعتراض میکنند.همین هفته پیش دو سه صفحه قبل وقتی در کمال احترام به یک شخص از وی خواسته شد رعایت ادب را بکند و به انتخاب دیگران احترام بگذارد نامبرده با توهین جدید دیگری گفت …استاد تمام شد ….پیغمبر پیداش شد…به نطر من بقیه هم باید به توهین کننده اعتراض کنند تا مجبور به تغیر رفتار بشه.
سالار
۱ آذر ۱۳۹۳سلام به همگی، من 10 روز که ماشینو تحویل گرفتم تقریبا ازش راضیم بجز کیفیت رنگ و صدای باد که داخل اتاق ماشین میاد.
لطفا راهنمایی کنید در خصوص رفع مشکل صدای باد چیکار کنم؟
پرویز
۱ آذر ۱۳۹۳در دو گزارش پیشین به روند (بسیار افتضاح) ثبت نام تا تحویل خودرو درشرکت کرمان
موتور بصورت مستند پرداختیم و رسیدیم به آنجا که در تاریخ 93/8/29 پس از دوماه و
نیم تاخیر خودرویی را به ما معرفی نمودند که مشاهده ظاهر آن حاکی از استفاده و
کارکرده بودن آن داشت (آثار روی صندلیها) واین واقعیت با باز کردن سوییچ وملاحظه
کیلومتر کارکرد که 102 یکصد و دو کیلومتر کارکرد را نشان میداد تبدیل به قطعیت
و یقین نسبت به این سوء معامله و خیانت در امانت شرکت کرمان موتور گردید.
وقسمت جالب ماجرا آنجاست که برای پیگیری
موضوع به دفتر فروش آن شرکت در تهران تماس
گرفتم و ماجرای 102 کیلومتر کارکرد را مطرح
نمودم که خانمی به نام حسینی گفتند : مدیر فروش
میگوید تا 150 کیلومتر کارکرد برای خودروهای
تولیدی این شرکت( طبیعیه ) و باید تحویل بگیرید
وگرنه به هر مرجعی که دوست دارید شکایت کنید
واینک من افکار عمومی و خوانندگان محترم را
به قضاوت این موضوع دعوت میکنم :
آیا شما حاضرید پس ازحدود 6 ماه پرداخت وجه
و تاخیر در تحویل ، خودرویی با 102 کیلومتر
کارکرد تحویل بگیرید؟؟؟
آیاخودرویی با 102 کیلومتر کارکرد دست دوم و
کارکرده محسوب نمیشود؟؟؟
آیا ادعای مدیر فروش کرمان خودرو مبنی بر
طبیعی بودن ( تا 150 کیلومتر) کارکرد برای
خودروی به اصطلاح صفر کیلومتر منطقی است
؟؟؟
آیا این شیوه ی پاسخگویی به مشتری حکایت از
اطمینان خاطر این شرکت ازضعف دستگاههای
بازرسی و نظارتی و هرج و مرج اقتصادی و
اجتماعی نمیکند؟؟؟
http://www.ava-ye-baran.blogfa.com
پرویز
۱ آذر ۱۳۹۳توجیهات عجیب و غریب (عذر بدتر از گناه ) مسئول فروش شرکت کرمان موتور درخصوص طبیعی بودن کارکرد تا 150 کیلومتر خودروهای تولید آن شرکت در آدرس:
http://www.ava-ye-baran.blogfa.com
محمد
۱ آذر ۱۳۹۳ببین عزیز،من نمی گویم شما دروغ میگویی یا حرف های اغراق آمیز می زنی،اصلاً وابدا…اما شما جای اینکه تو وبلاگ ویا اینجا درددل کنی و آه وناله فایده ای نداره.شما می بایست ماشین را تحویل نمی گرفتی و به وزارت صنایع می رفتی وشکایت میکردی و قطعاً به نتیجه می رسیدی شایدکمی طول می کشیدولی موفق می شدی و روسیاهی برای زغال(شرکت)می موند.شما راه رااشتباه رفتی برادرم…
حسن
۱ آذر ۱۳۹۳افشین جان سلام شما در مورد کفی فابریک در مشهد ادرس و قیمت اطلاعی داری اگه ممکنه یه زحمت کوچیکی بکش برادر اگه خودت هم نسب کردی وسایر لوازمی که میدونی لازمه یه اطلاعات کوچکی لطف کن برار یا حق
Ilyar
۱ آذر ۱۳۹۳استاد افشین چرا ناراحتی! شما گفتی سال 2016 جک به هیوندای میرسه و من گفتم شتر در خواب بیند پنبه دانه. یعنی هیوندای همین جور وایمیسته تا یه کمپانی نوپای چینی ازش رد بشه. !اگه شما اینقدر کشته مرده جک ( شاید هم کرمان موتور) هستی و کوچکترین حرف ضد جک را قبول نداری من حرفی ندارم. حالا من به یه ماشین چینی اهانت( به قول شما )کردم ببین به شخص شخیص شما خدای نکرده اهانتی میشد ببین چه میشد! شما هنوز نتونستی از زیر بار یک حرف دربیای و هی داری این حرفتو گوش زد میکنی که چی بشه!
یک چیز دیگر در مورد شما که منو متعجب کرده آینه که شما گفتی که ماشین من مدل دستی تحویل مهر هستش. تحویل مردادی های مدل دستی هنوز کامل تحویل داده نشدن و مدل اتومات هم هنوز تحویل شهریورماه به طور کامل تموم نشده ….اونوقت شما چطوری تونستی جک دستیتو تحویل بگیری! شاید هم دست روی دست داری و شاید هم ….:-)
فرشید
۱ آذر ۱۳۹۳با سلام به سن مارتین عزیز
من طبق صحبت های شما رفتم که یه سیستم پرونیکس ببندم.از دفتر شرکت پرسیدم سیستم عاملش اندرویده گفت نه. اینا مدل کلاسیک هستند.گفت فرقش با اندروید فقط توی اپلیکیشن هاست.حالا یکم مردد شدم.می خواستم بدونم سیستم اندرویدی فابریک جک ااصلا هست توی بازار و اینکه ایا ارزششو داره اندرویدی ببندم یا همین پرونیکس نیازمو برطرف میکنه.ممنون میشم جواب بدید
مهدی فدایی
۱ آذر ۱۳۹۳سلام بر دوستان
تا جایی که من می دونم فعلا نیست
مهدی فدایی
۱ آذر ۱۳۹۳سلام
دوست عزیز پرونیکس تا 90 درصد کارت رو راه میندازه
معایبش هم :
کندی سیستم عامل ویندوز CE
به علت قدیمی بودن تکنولوژی صفحه نمایش کیفیت تاچ مثل گوشی ها قدیمی نوکیا هست
کم بوده نرم افزار های اون (که البته نرم افزار هایی که برای ماشین لازم هست تقربیا کامل هست)
مثلا چند روزی هست که یک شرکت ایرانی آپدیت جدید نرم افزار GPS را داده که روی این قابل نصب هست(ورژن 1.2 روی پرونیکس ها هست و الان 1.4 اومده)
که روش نصبش هم خیلی راحت هست
مسلما اندروید بهتر هست ولی اینکه کی بیاد خدا عالم هست
محمد
۱ آذر ۱۳۹۳اینهم جک5 باراه اندازی خطوط رنگ جدیدتمام اتوماتیک(رباتیک)
http://s6.uplod.ir/i/00465/x9v5nt1x5rdc.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00465/sgdkjpd8mmdg.jpg
مهدی فدایی
۱ آذر ۱۳۹۳سلام بر دوستان
عجب جنگی هست اینجا!!!!
من الان کیومتر 1600 هستم دارم لذت می برم
هر هفته 3 بار می رم پردیس میام ، رانندگی باهاش لذت بخش هست.اگر ترمز ماشین مشکل داشت تا الان من مرده بودم
بعضی شبای جمعه هم میرم تهران گردی
این ماشین هیچی نداشته باشه نسبت به پارس دنده ای ،اتومات هست که خودش خیلی مزیت بزرگی هست
ماشین من بی اشکال نیست ولی اشکلاتش به راحتی قابل حل هست
سانروف صدا می ده که فکر کنم با رگلاژ درست بشه
در سمت راننده صدای باد می ده که با رگلاژ درست می شه
وقتی فرمونو می پی چونم سمت راست صدای قییژ خفیفی میده
دارم ماشینو به 2500 می رسونم تا برم رگلاژ و این مشکلات کوچیکو حل کنم
به هر چی که حساسیت نشون بدی تحملش برات سخت می شه
این چند وقته میام اینجا کامنتا رو می خونم ناراحت می شم ولی وقتی با ماشین می رم بیرون و به کارام می رسم ناراحتیم می ره
سیستم تعلیق ماشن خشک هست ویه مقدار تو جاده های خراب صدا میاد داخل اتاق ولی اعصاب خورد کن نیست وقابل تحمله
برید سایت دنده 6 تست غیر رسمی چانگان رو بخونید،اونم با 20 میلیون قیمت بیشتر چیز اضافه ای نداره
http://dande6.com/21108/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%86-cs35-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86.html
شاید بخاطره همینه بعضی دوستان یه مقدار لحنشون عوض شده!!!
کسی ماشین ارزون با تعلیق نرم و بی صدا می خواد بره تیبا بگیره
اوایل سال دوستم که تیبا داره منو چند بار اورد تهران که واقعا از نرمی ماشین تعجب کردم
مطمئنا انقدر ماشین کارکرده و تمیز ژاپنی تو بازار نیست که همه برن بخرن
بعدش هزینه نگهداری هم باید در نظر گرفت
منم دوست دارم بهترین ماشین هارو سوار شم ولی فعلا که هر روز تعرفه می ره بالا تر(فکر کنم وعده ماشین خوب با قیمت مناسب با ظهور امام زمان محقق بشه)هر زمانی که شرایط خوب شده این ماشینو زیر قیمت میفروشم یه پولی میزارم روش ماشین جدید می گیرم
ماشین خشگل و اتومات هم همیشه خریدار داره چه چینی باشه وچه غیره
اینجا که محل دعوا نیست
هر کی ناراضی هست بفروشه ، هر کی هم راضی هست نگه داره
اینجا بهترین جایی هست در بین جک سوار ها که اگه کسی مشکلی از ماشین سراغ دار بگه و راه حل پیدا کنه
دوستانی که برای اینکه برای پرسش برای خریدن یا نخریدن میان اینجا بهتره دیگه نیان،این فضا جای این تحقیقات نیست . برید حضوری از کسایی که ماشینو دارن بپرسید یا صبر کنید تا اردیبهشت سال بعد این ماشین امتحانشو پس می ده(الان یک سال شده که این ماشین اومده و محک اصلی رو توی بازار قبل عید و مسافرت های توی عید می خوره)
فرید
۱ آذر ۱۳۹۳سلام به همه دوستان جک سوار، یه خبر درباره ۲۰۶ و رانا دارم که خودم امروز فهمیدم، خدا وکیلی کلاه برداری از این بالاتر هست؟ من ۶ سال هست که هفته نامه دنیای خودرو میخونم، جدیدا یه صفحه اختصاص داده به خرابی وتعمیر خودروهای داخلی از زبان مالک و مکانیک با نام سرمقاله آقای مکانیک، یه نفر با خودروی ۲۰۶ صندوقدار با کارکرد ۶۰ هزار مدل ۹۰ به مکانیک مراجعه میکنه و میگه مدتی است که هنگام حرکت دنده یک و دو خیلی بد جا میرود یا اصلا جا نمیرود و صدای بدی دارد، مکانیک پس از اطمینان از سالم بودن دیسک و صفحه و بررسی واسکازین به سراغ گیربکس میرود پس از باز کردن متوجه میشود گیربکس ۴۰۵ روی ماشین نصب شده! مکانیک میگوید خودرو هایی که از سال ۹۰ با موتور TU5 تولید شدند بر روی آنها اغلب گیربکس ۴۰۵ نصب شده مانند رانا که به همین دلیل رانا ارزانتر از ۲۰۶ است وگرنه چه دلیل داشت که ایران خودرو با این همه هزینه برای طراحی رانا و خط تولید انرا ارزانتر از ۲۰۶ عرضه کند، اما اتفاق امروز جالب است که بر روی ۲۰۶ ندیده بودیم، خلاصه مکانیک میبیند به علت معیوب شدن توپی و کشویی نیاز به تعویض دارد چرا که دنده ها تیز کرده بود و اغلب خورده شده بودند، مکانیک علت خرابی را کیفیت بد قطعه کشویی اعلام کرد که از آلیاژ نامرغوب ساخته شده بود، جالب اینجاست که بعد از ۶۰ هزار کیلومتر این اتفاق پیش آمده که بعلت روغن ریزی شدید ۲ تا از کاسه نمدها تعویض شد، در پایان هزینه تعمیر این گیربکس ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد.
محمد
۱ آذر ۱۳۹۳دوست من واردکننده قطعات ماشین های سنگین است.واغلب اوقات چین،هند وترکیه و آلمان هم میره.خودش بارها گفته خدایی:درسته ما نسبت به اجناس چینی بی اعتمادهستیم،وچینی ها بیشترازمهندسی معکوس(کپی)استفاده میکنند و….ولی هیچگاه در ساخت تولیداتشون نه کم میذارن نه دزدی میکنندنه حقه وکلک سوار میکنند.واکرهم شما می بینید اجناس چینی بی کیفیت هستندبه خاطراینکه واردکننده ما همون را سفارش داده.!! به عبارتی اجناس چینی به 3 دسته تقسیم میشوندیعنی، درحه 1و2و3سپس خود هرکدوم از نظرکیفی به 2دسته تقسیم میشونددرنتیجه قیمت ودوام وزیبایی هرکدام با هم تفاوت دارد.
فرید
۱ آذر ۱۳۹۳اینم مدرکش که از صفحه عکس گرفتم: http://upload7.ir/viewer.php?file=27240895793840420479.jpg
رضا3
۲ آذر ۱۳۹۳من تحویل آذرى ام.5روز پیش تکمیل وجه کردم دو مرحله اى بودم. از دوستان تحویل اذر چه خبر لطفا در جریان بذارین
رضا3
۲ آذر ۱۳۹۳راستى دوستان خط تولید جک شاسى بلند میگن داره راه اندازى میشه کسى در این مورد اطلاعاتى داره ماشین خوبى به نظر میرسه
sunmartin for ever
۲ آذر ۱۳۹۳سلام بر فرشید و سایر عزیزان
در مورد سیستم خودرو در یک توضیح کوتاه : اغلب سیستم ها دارای یک ساختار هستند و همگی از کشور دوست و برادر چین با محصولات و یکسان و عناوین و اسامی مختلف برای سرکیسه کردن مشاریان خاورمیانه و آفریقا ..همشون بی کیفیت سازند و بعد از گذشت مدتی و در صورت استفاده مداوم حتما خرابی دارن فقط پرونیکس یک مقدار کیفیت ساختش بهتر بود وگرنه آنچنان تغییر خاصی نسبت به وینکا و رویال دیجیتال مکس و پرولا و سانداستریم نداره دو مدل هست که به تعداد کم وارد شده از اندروید پشتیبانی میکنه و پروسسور و حافظه و وای فای و بلوتوث نسخه 4 و تاچ تقریبا حساسی داره که اونم کمیاب هست اما بمرور و در صورت ادامه تولید جک حتما در بازار بالاخره هویدا میشه بنظر من کمی صبر کنید تا بهترین گزینه انتخاب کنید البته در صورت تعویض اسپیکر های تو دربی با مدل هرتز 165 (کامپوننت ) صدایی واضح و کریستالی خواهید داشت
فرشید
۲ آذر ۱۳۹۳بسیار ممنون.اگر از وارد شدن سیستم اندرویدی اطلاع پیدا کردید لطفا اطلاع رسانی کنید
reza
۲ آذر ۱۳۹۳دوست عزیز آذری تحویلیهای شهریور هنوز کامل تحویل نگرفته اند من تحویل مهر هستم دیروز که زنگ زدم خانم حسینی اداره تحویل تهران گفت 70 % شهریوریها تحویل گرفتند و الباقی موندند کرمان موتور توی تحویل واقعا داره بد قولی میکنه و این اصلا درست نیست و یه جور بازی با پول مردم هست دوستانی که ثبت نام نکردن بنظرم اگه قصد خرید دارن برن توی بازار آزاد بخرن خیلی به نفعشونه
Rayan
۲ آذر ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان
طبق اطلاعات کسب شده نمایشگاه لوازم و قطعات خودرو از تاریخ 7 لغایت 10 آذر ماه سال 93 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد . دوستانی که بدنبال آپشن های مورد نیاز برای خودرویشان هستند ، قطعا بازدید از این نمایشگاه مفید خواهد بود . با تشکر
فرهاد تبریزی
۲ آذر ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان.
آقا رضا 3 منم تحویل آذر هستم وهر روز دیدگاه بچه هارو نگاه میکنم .اگه اینطوری که میگن شهریوری ها تحویل نگرفتن دیگه ما باید واسه اسفند اینا باید حساب باز کنیم.ولی من چندتا از بچه ها رو دیدم که همون موقعه که گفتن تحویل دادان…باز توکل به خدا…موفق باشید
دنده ای-سفید-تبریز
شهروز
۲ آذر ۱۳۹۳با سلام دوست عزیز
من تحویل شهریور بودم و 2 شهریور تکمیل وجه کردم و 15 آبان هم ماشینو تحویل گرفتم.رنگ هم سفید بود.یکی از نمایندگی امروز اعلام کرد که رنگ سفید تا 10/7 تو این هفته سند میخوره….با تشکر
فرهاد تبریزی
۲ آذر ۱۳۹۳با تشکر از شهروز عزیز
یعنی به نظرتون تحویل اذرو کی میدن؟