صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
نوید
۱۰ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستان
ماشین جی5 اتوماتیک بنده از روز یکشنبه در تعمیرگاه نمایندگیه, هنوز موفق به رفع لرزش دور آرام موتور نشدن
میخوام پیگیر تعویض ماشین بشم
و در ضمن وزارت صنایع هم شکایت کنم.
دوستان اگر نظری دارن در مورد لرزش موتور در دور آرام لطفا بفرمایند.
رضا
۱۱ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز آقای نوید به نظرم از مکانیکهای بیرون هم یه سوالی در این مورد بپرس. ولی به نظر من اول دسته موتور . شمعها و وایرهارو چک کن اگه اینا نبود مربوط به پیستونها میشه که تکی کار میکنه ولی تو دور تند مشخص نمیکنه کشش ماشین هم پایین میاد اینها مواردی بود که قبلا در مورد خودرو سمند داشتم
اکبر اکبری
۱۱ بهمن ۱۳۹۳با تشکر از ابرازات خوب شما . اگر از فراخوان تست ترمز اطلاعی دارید اطلاع رسانی نمایید .
محسن
۱۱ بهمن ۱۳۹۳سلام دوست عزیز آقا نوید
اولا از طریق سایت kermanmotor1732 و آقای یعقوبیان پیگیری کنید
ثانیا چند سال پیش یکی از دوستانم بدلیل مشکل پژو پارس تونست از طریق تعزیرات حکومتی شکایت کنه و ماشینشو عوض کنه البته اختلاف قیمت مدل را که آن زمان 400هزار بود پرداخت کرد
امید وارم مشکل شما هم حل بشه
بی نشان
۱۲ بهمن ۱۳۹۳آقا نوید سلام
به استناد تبصره ماده 58 قانون نظام صنفی مصوب سال 92 ، عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت(گارانتی) توسط متعهد در حکم کمفروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام خدمت مربوط، به جریمههای مندرج در همان ماده نیز محکوم میشود.لذا در صورت عدم رفع عیب می توانید از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یا نعزیرات حکومتی اقدام نمایید. با تشکر
شهاب
۱۱ بهمن ۱۳۹۳یادش بخیر مرداد ۹۳ اومده بودم تمام سایتا رو می خوندم برای تحقیق در مورد این ماشین. در نهایت هم با تردید بخاطر اسم «چینی» که روش بود، خریدمش.
الان که اواخر دی ماهه و ۶هزار تا باهاش رفتم، اگه کسی بخواد بخره، فقط بهش میگم صددرصد. شک نکن.
توی مسافرت هایی هم که داشتم خودشو نشون داد. واقعاً یه سر و گردن از همه محصولات ایرانی بالاتره. انصافاً کیفیت قابل قبولی داره و در مقابل محصولات ایرانی خیلی با کیفیت تره.
رضا
۱۱ بهمن ۱۳۹۳کدخبر:9732 شنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ – ۰۹:۱۹:۳۸ 1437 بازدید
با ورود مدلهای 94 جک J5 به بازار به بررسی این خودرو در محدوده 60 میلیون تومان خواهیم پرداخت .
جک جی 5 ؛ کمی تا قسمتی ایتالیایی
با شنیدن اسمش اولین چیزی که به ذهن میرسد، داستان جک و لوبیای سحرآمیز است! شاید تشابه میان نام این خودرو و این داستان معروف چندان بی ربط نباشد. چون با برانداز کردن این خودرو به سحرآمیز بودن آن میان سایر محصولات چینی پی خواهید برد!
این خودرو خوش استایل چینی نسبت به سایر هموطنانش از برتریهای قابل توجهی برخوردار است. طراحی این خودرو با همکاری شرکت پینینفارینا ایتالیا صورت گرفته است و اگر سری به سایت این شرکت بزنید، از میان همه محصولات چینی که ادعای همکاری با پینینفارینا را دارند، تنها نام جک را مشاهده خواهید کرد. از این رو طراحی J۵ کاملا هماهنگ است و ایراد خاصی نمیتوان به ظاهر آن گرفت. تنها تفاوت ظاهری مدل اتوماتیک با نمونه دنده دستی را باید در طرح رینگهای آلومینیومی این خودرو جست و جو کرد.
از آنجایی که جک از نظر ابعاد و فرم اتاق شباهت زیادی با لیفان ۶۲۰ دارد، انتظار میرود فضای کابین نیز هم اندازه ۶۲۰ باشد. اما به لطف ۱۰ سانتی متر طول بیشتر و طراحی منطقی، فضای بیشتر کابین J۵ نسبت به لیفان ۶۲۰، به وضوح احساس میشود. فضای سر و پا در ردیف عقب عالی است و تنها ایراد صندلیهای عقب عدم در بر گیری سرنشینان است. در نمونه اتوماتیک شاهد اضافه شدن سانروف نیز هستیم که نور کابین را بیشتر میکند. به علاوه، تنظیم ۸ حالته صندلیهای جلو (۴ حالته در نمونه دنده دستی)، ۶ بلند گو برای سیستم صوتی( ۴ عدد برای نمونه دنده دستی) ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و دریچههای مجزای سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف عقب، از سایر تفاوتهای نمونه اتوماتیک با نمونه دنده دستی هستند. عایق بندی کابین مناسب و صداهای اضافی متداول در خودروهای چینی به گوش نمیرسد. همچنین رنگ آبی نشان دهندهها با رنگ بندی کابین هماهنگ است.
اما به مهمترین نقطه قوت جک J۵، یعنی قابلیتهای فنی و پیشرانه آن میرسیم. این خودرو اولین تجربه کرمان موتور در مونتاژ خودروهای اتوماتیک است. نمونه قبلی J۵ با پیشرانه ۱.۵ لیتری و جعبه دنده دستی عرضه میشد، اما حالا شاهد حضور نمونه اتوماتیک با پیشرانه ۱.۸ لیتری هستیم.
پیشرانه این خودرو از سری پیشرانههای G۹۳D۴ است که توسط میتسوبیشی ساخته شده است. از این رو پیشرانه و گیرباکس این خودرو از نظر کیفیت فاصله قابل توجهی با MVM و لیفان دارد و باعث میشود تا از پرداخت مبلغ ۵۹ میلیون تومان برای این خودرو پشیمان نشوید . هندلینگ و کشش این خودرو کاملا مناسب است و واکنش گیرباکس به پدال گاز عالی است. خبری از دکمههای اسپرت و حرکت روی برف برای گیرباکس این خودرو نیست، اما تعویض دندهها و کاتآف بالای جعبه دنده باعث شده تا بتوانید از نهایت قابلیتهای فنی این خودرو استفاده کنید.
همچنین امکان تعویض دستی دندهها در کنار تعویض اتوماتیک، باعث شده تا در صورت نیاز بتوانید معکوس دهید و دندهها را به میل خود تعویض کنید. تنها نکات منفی گیرباکس را میتوان لگدهای خفیف هنگام تعویض اتوماتیک دندهها و تاخیرهای کوتاه هنگام تعویض دستی دندهها برشمرد. شاید مهمترین نکته منفی این خودرو شتاب نامناسب آن در آغاز حرکت باشد که با توجه به پیشرانه ۱۴۱ اسب بخاری جای تامل دارد. در میان قابلیتهای فنی این خودرو، از ترمز پر قدرت و عدم دایو در قسمت جلو خودرو هنگام ترمزگیری نمیتوان گذشت. همچنین J۵ از معدود خودروهای چینی است که توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه EURONCAP دریافت کند.
n5sqh5l9ioa2839o36jf.jpg
رقبای داخلی و خارجی
جیلی – Lifan ۶۲۰ – ۱۸۰۰ – MVM ۵۳۰
پیشنهاد نهایی
J۵ اتوماتیک خودرویی است مناسب افرادی که از خودروهای تکراری و با کیفیت رو به زوال وطنی خسته شدهاند و از طرفی بودجه شان به خرید خودروهای وارداتی نمیرسد، اما میخواهند خودرویی اتوماتیک با طراحی زیبا و کیفیت مناسب داشته باشند. این در حالی است که با وجود پیشرانه پر قدرتتر، گیرباکس دقیق تر و آپشنهای بیشتر، پرداخت تفاوت ۱۱ میلیون تومانی برای نمونه اتوماتیک J۵ عاقلانه به نظر میرسد.
امیر
۱۱ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز آقا رضا ممنون از مطلبی که گذاشتید عالی بود اما چند تا نکته جا افتاده که لازم دونستم بگم.
۱- دریچه کنترل هوا برای سرنشینان عقب تو مدل دستی هم موجوده.
۲- دستگیره های در مدل دستی همرنگ بدنه خودرو ولی در اتومات رنگ کرمی داره(corom)
۳- در مدلهای تحویل جدید دنده ای تا اونجایی که من اطلاع دارم سان روف هم میزارن.
آرش
۱۱ بهمن ۱۳۹۳سلام بر همه ی دوستان جک سوار و علاقه مندان
من روز پنجشنبه نهم یهمن جک دستی خود را که پنج مرحله ای از مرداد ثبت نام کرده بودم از نمایندگی زنجان با رنگ خاکستری تحویل گرفتم خوشبختانه اولین خودرویی که پلاک 94 شد خودروی من بود ولی بگذریم از این موضوع. نتایج اولیه را خدمتتان عرض می کنم و به تدریج پس از کار کرد بالا نتایج تکمیلی .کشش علی رغم کم لطفی دوستان عالیه، من قبل از این یک SD V8 مدل86 داشتم که عالی بود ولی از لحاظ هندلیگ و احساس راحتی قابل مقایسه نیستن ، جک فوق العاده نرم و بی سروصدا علی رغم داشتن زنجیر تایم است.در هنگام رانندگی احساس عالی به راننده دست میده ، رنگ هم که بررسی کردم ظاهراً مشکلی نداره و حل شده.انشالله تابعد
آرش
۱۱ بهمن ۱۳۹۳البته عرض کنم خدمت دوستان گلم که دستی ها هم سانروف دارن
reza
۱۱ بهمن ۱۳۹۳سلام به همه دوستان و تشکر از تمام کسانی که تجربه هاشونو در اختیار دیگران گذاشتند میخواستم یه تجربه ای رو در خصوص صداگیری به دوستان عرض کنم اکثر j5 سوارها از صدای جیرجیر نگهدارنده کمربند روی ستون شکایت دارن دوستان با گذاشتن یه واشر لاستیکی پشت نگهدارنده این صدا به کلی حذف میشه برای گذاشتن هم لازم نیست نگهدارنده باز بشه کافیه واشر با کاتر بریده بشه و بعد با نوک یه پیچ گوشتی ریز پشت نگهدارنده قرار بگیره در ضمن با چرب کردن نوارهای لاستیکی دور دربها و لاستیک دور شیشه سانروف دیگه هیچ صدایی از ماشین بلند نمیشه برای چرب کردن هم یه واکس پارافینی 2 هزارتومانی کفایت میکنه باور کنید با این کارها ماشینتون تبدیل به بی صدا ترین ماشینهای موجود میشه و لذت سواریتون چند برابر خواهد شد
reza
۱۱ بهمن ۱۳۹۳آقا آرش مبارک باشه ولی فکر کنم این ماشین تسمه تایم داشته باشه متاسفانه توی دفترچه نگهداری کارکرد تعویضو هم 40 هزارتا زدن که بنظرم خیلی کمه و جای تامل داره فقط شک دارم اتوماتیکها هم تسمه دارن یا زنجیری هستن اگه کسی میدونه راهنمایی کنه
محمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۳من ازمهندس مکانیک مرکزی کرمان موتور پرسیدم گفتند:مدل دستی زنجیرتایم ومدل اتومات تسمه تایم داره.
فقط یادم رفت محل کامپیوتر را بپرسم تا قفل ایمنی بذارم!
عطارد
۱۱ بهمن ۱۳۹۳آقا آرش خیلی مبارک باشه. انشالله به دل خوش و شادی
مقداری درباره تسمه تایم بودن و یا زنجیر بودن تحقیق کردم. نتیجه این بود که مدل 1500 زنجیر تایم داره و مدل 1800 نسمه تایم داره.
منجمله در آدرس زیر اشاره به Timing chain شده و نه Timing belt
http://www.auto-chinese.com/jac/jac-vvt-engine-instruction/
و یا در آدرس زیر هم به زنجیر بودن موتور بعنوان یکی از مزیتها اشاره شده :
http://2011awards.jac.com.cn/GoodNewsview.php?b_id=18&num=4
و یا در یک فایل پی دی اف 16 صفحه ای مربوط به موتور 1500VVT که قبلا از اینترنت دانلود کرده بودم، در صفحه 14 به این موضوع اشاره کرده بود که Timing chain drive هست و مزیت هایش را در higher reliablility – Lighter Weight – Lower fuel consumption دانشته بود.
و از همه مهمتر در قطعات یدکی شرکت بم خودرو برای مدل 1500 تسمه تایم وجود ندارد و زنجیر تایم وجود دارد و برای مدل 1800 تسمه تایم وجود دارد:
برای مدل 1500
http://www.bamkhodro.com/trading.aspx?i=7
برای مدل 1800
http://www.bamkhodro.com/trading.aspx?i=8
برای امتحان عبارت تایم را در قسمت جستجو در هر دو مدل وارد کنید و نتایح را مشاهده کنید.
فقط یک سوال از عزیزان فنی: آیا زنجیر تایم که دیگر احتیاج به مراقبت و تعویض ندارد که؟
محمد
۱۲ بهمن ۱۳۹۳برادرم مکانیک خودروهستش گفت:زنجیرتایم بسیارمحکم است والان هنوز پیکانهایی با طول عمربالا هستندکه ازرده خارج شده اندولی هنوززنجیرشون کارمیکنه.هروقت هم بخوادپاره بشه چندروزقبلش سروصدا داره.
ذبیحیان
۱۴ بهمن ۱۳۹۳در 1500 ها از زنجیر استفاده شده دیگه خبری از پاره شدن نیست.
آرش
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ممنون از اقا رضا ، آقا محمد وآقا عطارد که تحقیقات جامعی انجام دادن ، بله من پرسیده بودم وبه من گفته بودن مدل 1500 زنجیر تایم داره، البته زیاد موضوع مهمی نیست. رنگ تودوزی خودروی من کرم رنگه که بسیار چشم نوازه. ولی ناگفته نمونه ملت کلاً از آدم سوال میکنن در مورد خودرو.
شهروز
۱۲ بهمن ۱۳۹۳سلام-یکی از ایرادات این ماشین که تو دستی بیشتر بروز می کنه سنگینیه این ماشینه که نسبت به خودروهای خانواده پژو (405-پرشیاو 206) 100 تا 200 کیلوگرم سنگین تره و حتی سمند که به سنگینی معروف بود 100 تا سبکتره.حالا با توجه به قدرت مخصوصا برای دستی بیشتر نمایانه.شاید بعد از یک مدت ماشین خودش را بندازه و ول کنه یا لش بشه- یا به عبارات دیگه انگار نسبت به ماشین های دیگه، همیشه شما 3 نفر خانم 70 کیلوگرمی در پشت ماشین نشستن و با 5 نفر ظرفیت انگار که در خودروی شما 8 نفر سوارند.نمی دونم که چرا آنقدر کاپوت یا درب ها را سنگین طراحی کردند.
pink
۱۲ بهمن ۱۳۹۳سنگین بودن ماشین حسن ماشینه وسبک بودن عیب ماشین
سنگینی باعث هندلینگ خوب میشه
ذبیحیان
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ماکسیما، مگان، تویوتا، آزرا و تقریبا همه ماشین های اروپایی سال 2010 به بعد وزن های بالای 1200 دارن یعنی همشون بعد از مدتی لش میشن. اون سمند که به لش بودن معروف یه ماشین من در آوردیه ایرانیه دیگه نیازی به توضیح نداره.
آرش
۱۲ بهمن ۱۳۹۳با سلام، یکی از دوستان من حدود یکساله دستی سوار میشه و 35000 هم کار کرده من که ماشین او رو دیدم راغب شدم،و حالا هم بیشتر چون کارد بالاتر تغییر آنچنانی ایجاد نکرده است. علی رغم این وزن سنگین که حسن هایی هم داره ولی ماشین خودشو ول نکرده و حدس و گمانها رو باطل میکنه، البته شاید به نوع رانندگی هم ربط داشته باشه .
دادا
۱۳ بهمن ۱۳۹۳امان ازعیبای مونتاژ.امان…خیلی وقت بود مکمل نریخته بودم.دیروز اینکارو کردم.خدایی ماشین نفسش بازتر شد. اما امان ازعیبای مونتاژ
شهروز
۱۳ بهمن ۱۳۹۳سلام-دوستان این طرح هوای پاک که یک فیلتر هوا برای جک رایگان می دانند و از 11 تا 16بهمن باید مراجعه می کردیم چی شد.می گن فقط برای لیفان بود و از 6تا 9 بهمن بود و بای جک منتفی شده و الان در سایت بم خودرو هم فقط برای لیفان را نوشته و جک را حذف کرده ولی در سایت کرمان موتور در قسمت اخبار هست در تاریخ 28/10/93 نوشته . چطوری میشه؟
در مورد مانیتور بالاخره چی شد؟ اندروید نیامد؟ چه مارکی بهتره؟از نمایندگی بگیریم یا مجیدکار؟حدود قیمت ؟ کیفیت تاچ و عدم هنگ؟آیا دوربین جلو هم میشه نصب کرد و چجوری؟
با تشکر
احسان6131
۱۳ بهمن ۱۳۹۳من هنوز مارک اندروید خاص J5 ندیدم. نمیدونم با وجود مشکلاتی که ذاتاً در سیستم عامل ویندوز CE وجود داره، آیا خرید نسل اول اندروید روی پنل DVD میتونه کار صحیحی با شه یا نه! من در مرکز آپشن نمایندگی مرکزی کیلومتر 16 پیش آقای یگانه مارک WiGo با دوربین دید عقب و ناویگیتور نید آخرین ورژن نصب کردم. هارمونی این LCD نسبت به سایر هم رده هاش با تریم داخلی بیشتره. یه جورایی اریجینال میزنه قیافش. کیفیت صوتی نسبتا مطلوب داره. دارای ورودی حافظه SD و فلش سایز معمولی در داخل داشبورد و مینی USB است. DVD هم پشتیبانی میکنه و هم رزولوشن LCD و هم کنتراست اون خیلی خوبه. بلوتوث با قابلیت پخش آهنگ های درون گوشی شما رو داره. کیفیت پخش فیلم به صورت HD هم خیلی خوب بود. ریموت داره و امکان نصب تلویزیون دیجیتال و آنالوگ رو داره. بدون TV حدود 1240 هزار تومان و دروبین عقب 110 هزار تومان در اومد. البته ضبط شما رو به قیمت 100 هزار تومان میتونه ازتون خریداری کنه و در ضمن 1 سال گارانتی هم داره.
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۳سلام بر دوستان خودرو بنده در ناحیه فرمان دارای صدای تق تق بود که وقتی خودرو گرم میشد و مسیری رو طی میکرد صدا بیشتر هم میشد که برای سرویس اولیه به نمایندگی بردم و مسئلو رو مطرح کردم نمایندگی گفته جعبه فرمان ایراد داره و باید بطور کامل تعویض بشه حالا سوال بنده این هست که تعویض جعبه فرمان کارپیچیده ای هست یاخیر و آیا جلوبندی باید باز شه یاخیر ودوم اینکه این صدای تق تق رو کسی از دوستان داشته و راه حلی غیر تعویض جعبه فرمان داره یا خیر دوستان اگه میدونن راهنمایی کنن
علی
۱۳ بهمن ۱۳۹۳به نظرتون با توجه به شلوغی نمایندکیها برای روز هوای پاک و اینکه دو هفته دیگه باید ماشین رو برای سرویس 5000 ببرم الان ارزش داره که برای این طرح هوای پاک (تتنظیم موتور. فیلتر هوا و فیلتر روغن رایگان) ببرم؟
امیر حسین
۱۳ بهمن ۱۳۹۳سلام کسی می دونه بوی بد اگزوز مشکلش چیه و چطور حل میشه؟ مدتیه از اگزوز جک اتوماتم بوی بدی متساعد میشه و با پایین آوردن شیشه و سانروف وارد اتاق خودرو میشه. لطفا اطلاع رسانی کنید.
Parazit
۱۳ بهمن ۱۳۹۳درود
در مورد بوی بد اگزوز برای منم بود که بعد از 5000 رفع شد
بنده هم مدل دستی دارم تحویل مهر ماه 93 و کارکرد 85000 و بدون کوچکترین مشکل…..
عباس حقیقی
۱۳ بهمن ۱۳۹۳باسلام . قصدم پیدا کردن اطلاعات هرچند کم در باره جک 5 بود ولی متاسفانه
اینقدر اطلاعات ضد و نقیض تو این صفحه خوندم که موندم گیج و مبهوت
البته این هنر ما ایرانی هاست از هرچیزی سخن بگیم الا اصل مطلب
سیامک
۱۳ بهمن ۱۳۹۳با سلامدوست عزیز سوالات خودتون را بنویسید بنده یکی به یکی جواب می دم در مورد جی 5 اتومات .
nima
۱۴ بهمن ۱۳۹۳سلام
من تازه از مسافرتی میام که 4000 تا راش بردم. جی 5 دنده ای. کاملا راضیم از هر نظر. یک مقدار از صداهای اضافی ناراضی بودم که با واکس پارفین به نوار زدم رفع شد.
محسن
۱۴ بهمن ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان عزیز یکی از عزیران در مورد صدای فرمان سئوال پرسیده بودند این مشکل برای من هم بود و براحتی تونستم اینو حل کنم فقط کافیه بالای پدال ترمز در داخل کابین رو نگاه کنید یک بست فلزی هست که هزار خواری فرمان داخل اون رفته یک بست محکم بجای قبلی بندازید حتما مشکل حل میشه و در مورد صدای کمر بند هم کافیه جایی که صدا میده یک مقداری روغن بزنید بعد با دستمال پاک کنید که باعث کثیف شدن آون محل نشه .با تشکر از شما.
ذبیحیان
۱۴ بهمن ۱۳۹۳دقیقا کجای کمربند باید روغن زد؟
مهدی
۱۴ بهمن ۱۳۹۳سلام
کسی در مورد کوبش خودرو j5 اتومات نظری نداره. من حدو 7 ماهه که خریدم. بنظرم کمک هاش خشکه و کوبش زیاد داره.
کسی راه حل نداره.
در مورد سوخت زیاد خودرو چی؟
ذبیحیان
۱۴ بهمن ۱۳۹۳بله کاملا با شما موافقم کمی خشک البته همه خودروهای چینی کمک های خشکی دارند مثل ام وی ام لیفان و جک.
hamed
۱۴ بهمن ۱۳۹۳سلام بر همگی مخصوصا همشهری های عزیز مردم تبریز، آقا من یه سوال داشتم انم اینکه برا اولین گارانتی باید 3ماه بعد تحویل بریم یا اینکه میتونیم بعد 3000 کیلو متر ببریم برا گارانتی؟؟؟
ذبیحیان
۱۴ بهمن ۱۳۹۳حتما باید کیلومتر 2500 تا 3000 سرویس اولیه انجام گیرد، گارانتی منوط به روز و ماه نمیباشد و در صورت تفریط گارانتی باطل میشود.
AMIN
۱۵ بهمن ۱۳۹۳خیر داداش سرویس اولیه سه ماه بعد از تحویل یا 2500-3000 کیلومتر هست هرکدام زودتر برسه…اگر بعد از 3 ماه مراجعه کنید 60 هزارتومان هزینه سرویس اولیه رو باید خودتون پرداخت کنید.
hamed
۱۴ بهمن ۱۳۹۳تو دفترچه تاکید نکرده حتما بعد 3ماه باید ببریم سرویس اولیه و نوشته 2500-3000 ویا سه ماه..
ماشینم 700 تا کارکرد داره نمایندگی دزد خودکار میگه باید جریمه بدی چون یه ماه دیر آوردی!!!
به اضافه اینکه میگن حتما باید 3000 تا میروندی
رضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۳خدمت جناب آقای احمد هر کدوم زودتر برسه چه کیلومتر و مدت سه ماه. باید ببری سرویس . اگه سه ماه بشه و کا رکردت کمتر از ۳۰۰۰ باشه و چه کارکردت 3000 , باشه و کمتر از سه ماه باشه باید ببری سرویس اولیه
منم از تبریزم
رضا
۱۵ بهمن ۱۳۹۳البته آقای حامد اشتباهی نوشتم احمد
امیر حسین
۱۴ بهمن ۱۳۹۳گارانتی اول وقتی انجام میشه که کیلومتر 2500 یا سه ماه هر کدوم زودتر فرا برسه و اگه مراجعه نشه دیگه دستمزد رایگاه نمیشه و پول میگیرن
ali kia
۱۴ بهمن ۱۳۹۳بنده با اینکه 100 روز از تحویل میگذشت بردم نمایندگی اهواز با 2400کیلومتر دستمزد نگرفتن ولی پول روغن و فیلتر روغن رو گرفتن(110تومن).
ولی یه سئوال دارم هیچ مدرکی دال بر اینکه من ماشینم رو برای سرویس اولیه بردم بهم ندادن.مگه نباید ته قبض بازدید اولیه رو از توی دفترچه میبردن و برگه منو مهر و امضا میکردن.یا من اشتباه میکنم؟
گلستان
۱۶ بهمن ۱۳۹۳چرا
باید برگه سرویس اولیه را از توی دفترچه میگرفتن
ذبیحیان
۱۴ بهمن ۱۳۹۳من جاده زیاد میرم تا اینجا که خوب درخشیده شتاب ثانویشم عالیه تو ثبقت ها کم نمیاره در کل از رانندگی باهاش لذت میبرم این ماشین مخصوص جاده و مسافرت ساخته شده و نمیشه مثل پراید و 206 باهاش هر کاری کرد مثلا دریفت و دستی کشید یا نمیدونم تیکاف زد باید رانندگی نرم و ملایمی باهاش کرد. در مورد سر و صدا باید بگم کاملا بیصدا حتی صدای تق تق کمربند هم از بین رفته کیلومتر 2000 دستی.
منصور
۱۵ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستای گلم…
دستی کیلومتر 1300…
همه چی عالیه به جز مصرف سوخت… هنوز حدود صدی 10 می سوزونه! کمتر نشده… کسی تجربه ای داشته؟ بعد از چه مدت کمتر می شه؟ یه موضوع دیگه هم هست که یه کم غیر عادیه اگه کسی تجربه داره بگه: تو دنده 2 اگه از دور پایین مثلا 2000 بخوام یه دفعه شتاب بگیرم جلوی ماشین (به نظر موتور) یه مقدار ریپ خفیف شبیه لرزش داره تا جون بگیره ولی تو بقیه ی دنده ها این حالت نیست! نظرتون رو بگید لطفا
کابین کاملا بی صدا. صدای بست کمربند رو برطرف کردم. دیگه کاملا ساکته. مشکل رنگ هم اصلا نداره خیلی خوب شده. کفشم تا حالا به جایی گیر نکرده.
منصور
۱۵ بهمن ۱۳۹۳ضمنا اون لرزشی که گفتم بعد تنظیم باد چرخ ها یه مقدار کمتر شده… ممکنه از بالانس چرخ ها باشه و در واقع لرزش مال چرخای جلو باشه؟!
A.Azimian
۱۵ بهمن ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان عزیز
دو ماه از تحویل جی 5 اتوماتیک میگذره و 6400 تا راه رفتم باهاش. همه چیز عالیه و هیچ مشکل خاصی نداشتم باهاش، مشکلی که بود صدای باد از لای دربها بود که با رگلاژ درست شد، فقط بعد از رگلاژ درها یکم نسبت به قبل سفت بسته میشوند. یه کوچولو هم از بست کمربند ایمنی صدا میاد. این از ایراداتی که بود. بعد از کیلومتر 4000 کارکرد ماشین خیلی روان شد و بعد از 6000 میتونم بگم اصلا قابل مقایسه با اولاش نیست. بسیار نرم و روان و شتاب هم خوب شده. بسیار حس خوبی دارم بهش و از نرمی موتور لذت میبرم. بنزین هم معمولی میزنم، یکی دو بار هم سوپر زدم که خداییش هیچ فرقی نداشت و حتی اینطور حس کردم که با معمولی مصرفش کمتر هم هست. مصرف هم توی جاده هم به طور باور نکردنی عالیه. هر جور که محاسبه کردم حدود 7 تا 7.5 در اومد. حتی با فرض اینکه ظرفیت باک 60 باشه بازم مصرف حدود 7.5 میشه. البته توی شهر بیشتر و حدود 9-10 فکر میکنم. در مجموع من بسیار راضیم نسبت به پولی که دادم.
خدا نگهدار
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۳دقیقاً .مکانیک گفت بایدچندهزارتاکارکنه تاموتورنرم بشه وهمیشه اجازه بده موتورگرم بشه وگرنه ریپ میزنه
سیامک
۲۲ بهمن ۱۳۹۳معمولأ بعداز 3-4 هزار کیلومتر استفاده ، مصرف به بهترین حالت خودش میرسه . ماشین شما هنوز کارکردش کمه .
برای کارکرد بهتر موتور هم پیشنهاد میکنم از بنزین سوپر استفاده کنید تا مشکل گپ یاریپ مختصر شروع حرکت رو نداشته باشید .
دادا
۱۶ بهمن ۱۳۹۳حتما ماشینتو نگهدار.بااین مصرفت.حتما مال ماها عیب داره که سوختش بالاس.شرمنده یه جای کار ماشین بقیه میلنگه حتما
A.Azimian
۱۶ بهمن ۱۳۹۳من حتی با این فرض که ظرفیت باک 60 باشه هم حساب کردم. اما همین اعداد در اومد. شما حساب کن!! باکو پر که میکنم کیلومترو صفر میکنم، ازوجا تا مقصدم دقیقا 525 کیلومتر میشه، و آمپر بنزین دقیقا وسط بین نصف و یک چهارم وامیسته. اگه ظرفیت باکو 60 هم بگیری (توی کاتالوگ زده 55 لیتر) میشه 37.5 لیتر. حالا یه تناسب سادست دیگه. توی 525 تا 37.5 لیتر مصرف کرده، توی 100 تا چند میشه؟! من که حساب میکنم میشه 7.14. حالا دوستان چی میگن من نمیدونم دیگه. البته از وقتی که ماشینو تحویل گرفتم به یه نتیجه ای رسیدم!! اکثر دوستانی که اینجا نظر میدن به نظرم تا حالا اصلا این ماشینو سوار نشدن!!! و یا اینکه ماشینشون مال یه شرکت دیگشت!!! چون من از اقوامم هم دارن این ماشینو البته نوع دستیشو بسیار راضین!!! منم به تشویق همون رفتم گرفتم جکو. تقریبا 99% مشکلاتی که دوستان مطرح میکنن رو من ندارم توی ماشینم!! و من ترجیح میدم بر اساس واقعیت حرف بزنم تا بر اساس تخیلات و توهمات و شنیده های بی اساس.
خوش باشید
مهران
۱۶ بهمن ۱۳۹۳کاملا حق با شماست جناب عظیمیان .من هم با 12000 رانندگی هیچ کدام از اون مشکلاتی که برای تخریب این ماشین می نویسن ندارم.
لزومی به طرفداری بی مورد نمی بینم چون کاملا معلومه اگر پول بیشتری می گذاشتم خودرو های کره ای کیا و هیوندای رو ترجیح میدادم و با کمی پول بیشتر محصولات ژاپنی و صد البته خیلی پول بیشتری داشتم یک شاهکار آلمانی می خریدم.تعصب هم نمیخواد .
با 58 تومن قطعا بهتر از جی 5 اتومات پیدا نمیشه و صد البته که استایلش هم از شرکت اروپایی پینین فاریناس و بسیار زیبا.
با این بودجه اگه دست دوم بخوای بخری یک جنازه گیرت میاد.
دوستان فکر می کنن کسانی که ماشین چینی میخرن به خاطر چیه؟؟؟؟
ماشینهای وطنی که کیفیتشون داغونه و هر روز دردسر.
نوید
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سلام
ببخشید ولی اینطوری نباید حساب کنی. چون از روی آمپر بنزین که باشه حجم نیمه اول با نیمه دوم برابر نیست. شما باک رو کامل پر کن و حدود 300-400 کیلومتر باش برون. بعد دوباره برو پمپ بنزین ببین چندلیتر بنزین لازمه تا باک دوباره لبریز بشه.
لطفا اینطوری دوباره حساب کن و به ما هم اطلاع بده
sangarany
۱۹ بهمن ۱۳۹۳با اعرض سلام خدمت دوستان گرامی من دستیشو دارم مشهد داخل شهر باک پر کردم با کولر رفتم اولین پمپ بنزین بعد گرمسار زدم تازه هوا بسیار گرم بود بیشتر از نصف مسیر هم کولر روشن بود
علیرضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۳تجربه 4000 کیلومتر رانندگی:
دوست عزیز من معمولا عادت دارم همیشه باک رو پر میکنم و کیلومتر (تریپ) رو صفر میکنم بعد دفعه بعد که میرم دوباره باک رو تا لب پر میکنم تا حالا 4000 تا کار کرده مصرفش حدود 11 لیتر در صد کیلومتر است البته ماشین من اتومات 1800 هست دو تا مشگل تا حالا داشته یکی چراغ گیربکس بود که با مراجعه به نماینگی مرکزی رادیات گیربکسش رو عوض کردن چون ظاهرا مایع خنک کننده رو عبور نمیداد دومی هم صدای جیر جیر کمر بند بود که بردم نماییندگی خصوصی که بهتر شد ولی کامل رفع نشده. ولی یک مورد هست که شاید دوستان بتونن راهنمایی کنن و اون اینکه وقتی دور ماشین پایین هست و مثلا با دنده 3 در حال حرکت هستم قبل از معکوس کشین صدای میاد که شبیه صدای فیلر در ماشینهای دنده ایی است البته برای سرویس 5000 حتما میبرم مرکزی و میپرسم ولی گفتم شاید دوستان بدونن چرا این مورد هست.لطفا پاسخ بدید؟؟؟؟؟ولی از پولی که دادم و امکانات ماشین راضی هستم .البته فقط ارتفا ماشین پایین هست که این مشکل رو هم ظاهرا اغلب ماشینهای جدبد مانند اوپتما و… نیز دارن. راستی اونهایی که اتومات دارن بست باطری رو چک کنن که شل نباشه چون اگه شل بشه دنده ها قاطی میکنه البته وقتی سفت بشه مشکل حل میشه. برای من اوایل پیش اومد تصادفی فهمیدم.در ضمن دوستان اینقدر متعصبانه با موضوعات برخورد نکنید و اینکه راهنمایی غلط و جهت دار کار درست و اخلاقی نیست بگذارید اعتماد بین انسانها از بین نرود چون اگر دیوار اعتماد از بین برود قطعا خودمون یا عزیزانمون هم یک روز قربانی این عدم اعتماد خواهیم شد. چوپان دروغگو رو یادتون میاد…. موفق باشید.
رضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۳فشار باد لاستیکهای اتومات چند تا باید باشه ؟ یکی میگه ۳۴تا بعضی ها کمتر هم میگن ولی من ۳۲تاست
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۳روی برچسب لادری نوشته(بغل لولای دری سمت راننده برچسب زده)
j-k
۱۶ بهمن ۱۳۹۳فشار باد لاستیکها 32درسته یا دو دو دهم
رضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۳رو لادری برچسب زده 220 kpa ولی واقعیتش نمیدونم چند تا میشه و هیچ جا واحد اندازه گیریه kpa رو ننوشته
مهمان
۱۶ بهمن ۱۳۹۳دوستان سلام
220 kpa یعنی 2.2 بار و هر بار 14.5 psi هست که با یک ضرب ساده عدد 31.9 یا حدوداً 32 psi بدست میاد پس هر سه عدد 220 یا 2.2 یا 32 درسته فقط باید به واحدش توجه بشه.
تا بعد.
گلستان
۱۶ بهمن ۱۳۹۳سلام
من 4 ماهی هست که جی 5اتوماتیک گرفتم.با توجه به اتومات بودنش با این محدوده قیمت ماشین خوبی هست ولی خوب باید قبول کنیم که ایراداتی هم داره
یکی اینکه مصرف سوختش خیلی بالا هست.البته من بیشتر توی شهر ازش استفاده میکنم ولی با توجه به اینکه در گاز کم خیلی سریع دنده را با دنده سبکتر تعویض میکنه و معمولا داخل شهر دور موتورش به دو هم نمیرسه ولی مصرفش تقریبا صدی 12 در میاد که اصلا خوب نیست.نمایندگیش هم که بردم میگن کلا این ماشینها مصرفش بالا هست
دیگه اینکه ماشین چندان نرمی نیست.البته از 206 کمی نرمتر هست ولی به نرمی سمند و 405 نیست
عیب دیگه ( البته در ماشین من) صدای باد از درب جلو سمت راست هست
دادا
۱۷ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز خودمن تا حالا خیلی ازمشکلات دوستان رو نداشتم اما درباب سوخت موافق نیستم ولی میگن مثل پژوه.چون تاحالا پژو نداشتم نظری ندارم.اما سروصدای کابین تو اسفالت بد وخاکی سنگی خیلی اذیت کننده س.حالا بگو تخیله…اما تا حالا که بیست تا رفتم هیچ مشکلی ازنظر موتوری وغیره نداشتم اصلا دیگه سراغ سیلو نرفتم ونزدیک یه ماهه یه استارتم بهش نزدم وتو حیاط مجتمع خوابیده.بادکناره ها هست وکاری که دوستان گفتن هنوز انجام ندادم ودرکل فعلا راضیم غیر از مصرفش….بزن مخالفو دلت آروم بگیره.اما عقربه ی مصرف بنزین چیز دیگه میگه.باورکن.قبول نداری.جدا یا جدن