صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
sunmartin
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درود بر راستگویان صادق نفس داره رقبای جک امروز فردا میاد چری e5 با دنده cvt و 7 دنده خلاصه داره رقابت جدی میشه قیمتش هم نزدیک jac هست با موتور 1.8
مدیران خودرو اسمش گذاشته mvm 550 پلت فرمش هم همون 530 هست اگه اشتباه نکنم ،با دادا موافقم صدا توی جاده و آسفالت زبر گوش خراشه کمی
محسن
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سلام
من MVM550 را در نمایشگاه مشهد از نزدیک دیدم
این ماشین روی پلت فرم 530 ساخته نشده بلکه دقیقا فیس لیفت 530 است که البته چهره آن را خیلی بهتر کرده در نمای داخلی هم نمونه نمایشگاه بدون تغییر همان 530 بود
با احترام به دوستانی که بعدا این ماشین را انتخاب می کنند از نظر مقایسه با جی5 :
جی5 دارای ظاهری شیک و اروپایی و فراتر از قیمت خود دارد ولی 550 هرچند زیباتر شده ولی نمای جانبی با نمای جلو عقب ناهمخوانی دارد وچینی بودن آن کاملا مشخص است.
نقطه برتری 550 در استفاده از گیربکس cvt است. هرچند این گیربکس برتریهایی همچون استفاده بهینه از کارآیی موتور داردولی شتاب اولیه کم به زوزه افتادن یا خرابیها از مشکلات آن است (به تاپیکهای مورانو ونیسان تیانا سری بزنید که حتی تاپیک مستقل برای خرابی گیربکس دارند)
هنوز خودرو سازهای معتبر دنیا مثل بنز بی ام و از این گیربکس استفاده نکردند
حتی تویوتا هم بصورت محدود در کرولا استفاده کرده و هنوز استفاده گسترده نداشته است الان مدلهای کرولا 2015 خاور میانه از همان گیربکس 4دنده اتوماتیک بهره می برند
تا ماشین عرضه نشه مقایسه آن با جی5 سخته
ولی در هر صورت تنوع محصول به نفع من مصرف کننده است امید وارم در این رنج قیمت تنوع خیلی بیشتر هم بشه
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستان امیدوارم همگی خوب باشید
من مدل دستی رو دارم کارکرد تا الان 410 کیلومتر است. مشکل خاصی تا الان نداشتم. فقط از دوستانی که با مشکل من مواجه شدن و رفع اشکال کردن تقاضای راهنمایی و کمک دارم. حقیقتش مشکل من فقط صدای جیر جیر و تق تق بسیار ظریفی است که از سمت درها و بعضی مواقع ستونها شنیده میشه. بغیر از این مشکلی نداشتم تا الان. لطفا راهنمایی کنید از همه متشکرم
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ماشین من هم اینجوریه وکلا روی اعصابه با کم شدن سرعت وگاز،صدا شروع میشه!!
reza
۲۰ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز یه واشر لاستیکی اندازه سکه 200 تومنی تهیه کن و برش بده با پیچ گوشتی کوچک بنداز پشت نگهدارنده کمربند روی ستون لاستیکهای دور درب رو هم با یه واکس چرب داشبورد کاملا چرب کن تمام صدا ها بطور کامل بر طرف میشه فقط لاستیکها رو هر دو هفته چرب کن
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: با توجه به افزایش عوارض دولتی و هزینههای تولید از ابتدای سال آینده قیمت خودروهای داخلی باید افزایش یابد.
کد خبر: ۴۷۳۰۳۸تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ – ۰۹:۰۰ – 06 February 2015
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: با توجه به افزایش عوارض دولتی و هزینههای تولید از ابتدای سال آینده قیمت خودروهای داخلی باید افزایش یابد.
احمد نعمتبخش در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: خودروسازان خواهان افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال آینده هستند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال آینده برخی عوارض دولتی از جمله عوارض شمارهگذاری، بیمه و مالیات بر ارزش افزوده افزایش مییابد، خاطرنشان کرد: علاوه بر هزینههای دولتی که از سوی خودروسازان به دولت پرداخت میشود هزینههای تولید خودرو نیز افزایش مییابد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: از ابتدای سال آینده میزان حقوق و دستمزد افزایش خواهد یافت. علاوه بر آن به طور سنتی در سال جدید شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود.
وی افزود: بنابراین رشد هزینههای دولتی و غیردولتی صنعت خودرو افزایش هزینههای تولید و قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی را به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن قیمت خودروها هم باید افزایش یابد.
نعمتبخش با بیان اینکه در این زمینه خودروسازان درخواست خود را برای افزایش قیمت ارائه خواهند کرد، تصریح کرد: قیمت خودروهای داخلی باید بهگونهای تعیین شود که خودروسازان بتوانند به حوزههای اصلی چون تحقیق و توسعه و افزایش تنوع محصولات تولیدی بپردازند.
ali
۱۸ بهمن ۱۳۹۳دوستانی که آدرس دقیق تعمیرگاه مرکزیو دارن لطف کنن آدرسو دقیق برای کسی که تهران نیست و مسافره بگن طوری که راحت بتونه پیدا کنه.ممنون
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۳میدان آزادی که رسیدی خیابانی که به سمت فرودگاه مهرآبادمیره رو مستقیم میری جلوتا16 کیلومتر (بعداز یک پل)به یک سه راهی بزرگ می رسی که بهش میگن سه راه شهریار،بعد دست چپ می پیچی تو اون بلوارکه نوشته بلوارکرمان موتور حدود500متر حلوترسمت چپ ساختمان شرکت مشخصه اول تالارواستخرشرکت قرارداره مخصوص کارگران شرکته کمی جلوترمخصوص لیفان وبغل دست اون جک5
اگه ماشین نداری مثلا میخواهی تحویل بگیری یا قطعه بخری توپارک سوار آزادی سوار تاکسی خطی های شهریار بشیدبه راننده بگوجلوکرمان موتورپیاده ات میکنه کرایه اش3000تومانه.دیگه آژانس و….نیاز نداره
ابوالفضل
۱۸ بهمن ۱۳۹۳شاید. باورتون اما من 25 روز بعد از تکمیل وجه ماشینمو گرفتم خودم هم باورم نمیشد
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۳من14دی تکمیل وجه کردم 23دی تحویل گرفتم یعنی 9روزه!!
محمد
۲۰ بهمن ۱۳۹۳دوستان به خدا دروغ نمیگم 15آبان ثبت نام کردم انتظار داشتم هفته اول بهمن دعوتنامه بیاد و30روزکاری یعنی دهه اول اسفند تحویل بدن.یکباره 10 دیماه دعوت نامه اومد کلی ازبستن حساب های بانکی ضرر کردم تا پول تکمیل وجه راجورکردم .بعد23 دی زنگ زدن برو مرکز شماره گذاری خاوران پلاک بگیر(ماشین قبلیم را آبان فروخته بودم)بعدش رفتم تحویل گرفتم.
reza
۱۸ بهمن ۱۳۹۳سلام بر دوستان ماشین بنده 3000 کارکرد داره و تسمه به صدا افتاده دوستانی که تجربه دارن چیکار باید کرد و این مسئله خاص بنده هست یا اپیدمی
محسن
۱۸ بهمن ۱۳۹۳این مسئله تسمه فقط مال شماست و اولین باره که من تو سایتها و نمایندگیها میشنوم
دوست عزیز قبل از مطرح کردن ای مسائل بهتره یه سری به نمایندگیتون بزنید من 22 هزار با اتوماتش رفتم و خیلی راضی و خوشحالم که این ماشین را با این پول گرفتم
رضا
۱۹ بهمن ۱۳۹۳سلام دوست عزیز منم این صدای تسمه رو داشتم اول صبح وقتی میخواستم روشن کنم صدای وحشتناکی میداد تا وقتی که موتور گرم بشه میومد بردم تسمه رو عوض کردن ولی دوباره باشدت کمی اومد بردم سفت کن تسمه و خودشو و پولیرو عوض کردن الان بهتر شده مال منم اتوماته صدا از تسمه دینام و کیفیت بد اون و وقتی از روی آب رد میشی از زیربه تسمه برخورد میکنه و باعث به صدا در اومدنش میشه .در ضمن یه سوالی داشتم چرا باطری خودر 55 آمپر گداشتن این که مال پرایده آیا همه از این باطری دارن55 آمپر اتمی؟
reza
۱۸ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز آقا محسن چه ربطی داره جواب شما ماشین بنده الان نمایندگی خوابیده و میگن تسمه باید از مرکز بیاد و عوض کنیم عوض کردن تسمه برای من مسئله ای نیست فقط از نمایندگی سوالم این بود که چرا تو کارکرد 3000 تسمه باید خراب بشه و نمایندگی جواب درستی نمیده و میگه خیلیها تسمه هاشون خراب شده و ما عوض کردیم ولی به نظر بنده حتما پولیها خراب هستند که تسمه خراب شده به هر حال ایراد باید ریشه ای برطرف بشه برا همین هم اینجا سوال کردم امیدوارم برای شما تا 100 هزار هم مشکلی پیش نیاد ولی اگه بیاد اونوقت منو درک میکنی در ضمن قبل از صدا افتادن وقتی فرمانو کامل به یکطرف می چرخوندم تسمه صدا میداد دوستان لطفا روماشیناشون امتحان کنن ببینن وقتی فرمان تا انتها به یکطرف میره آیا صدایی میشنون با تشکر
ali kia
۱۸ بهمن ۱۳۹۳نشانگر باد لاستیک عددهای 210،205،220،210 رو نشان میداد .چون احساس میکردم باد لاستیکها کم شده بردم تنظیم باد درجه زد جلوئیها رو 10 بودند و عقبیها رو 15!گفتم همه رو روی 30 تنظیم کرد.ولی استارت زدم نشانگر همون عددهای قبلی رو نشون میداد.از شما هم همینطوره؟یعنی دکورین؟
یه سئوال دیگه:تو تموم ماشینها اگه بخوای فن روشن نباشه و باد از دریچه ها بیاد رو تهویه هوا از بیرون تنظیم میکنی.ولی تو جک اصلا باد از دریچه ها نمیاد و حتما باید فن رو روشن کرد.غیرعادی نیست؟
ظهری رفتم بچه رو از مدرسه بیارم اگزوز با صدای وحشتناکی به برآمدگی ورودی مدرسه گرفت طوریکه گمون کردم از عقب بهم زدن!با صدایی شبیه هلیکوپتر تا خونه اومدم.عصری باید ببرم اگزوزساز بعد میگم چیکارش کرد.یادمه ماشینهای پروتون سری اول کفشون گیر میکرد.به سفارش خودروسازی زاگرس کمکهاشونو از همون مالزی عوض کردن مشکل حل شد.کرمان موتور نمیخواد فکری برای بست بی ارزش اگزوز بکنه؟!
مينو
۱۸ بهمن ۱۳۹۳من دو روز پیش j5 اتومات ثبت نام کردم، خیلی در مورد اینکه با پولی که دارم چی میتونم بگیرم سرچ و پرس و جو کردم، اصراری به اتومات بودنش نداشتم اما طرح فروش کرمان خودرو وسوسه کننده بود، تحویل شش ماه دیگه
در مورد مصرف سوختش نگرانم! اما در مجموع خیلی به دلم نشسته، امیدوارم در عمل هم ماشین خوبی باشه.
reza
۱۹ بهمن ۱۳۹۳آقا رضا ممنون از جوابتون در مورد باطری مال بنده هم همینطوره و باطری بنظر کوچیک میاد
سعید
۱۹ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز باطری جک از مرقوبترین باطری های موجود میباشد و اینو با توجه به تخصص خودم میگم و با توجه به مصارف داخلی موجود روی ماشین و دینام منصوبه سازگاری خوبی داره .برای همین مطالبی برای استفاده و درک بهتر تناسب باطری و نوع ماشین عرض میکنم.
باتری خودروها از نظر ساختمان بر دو نوع اند:
۱- سیلد:
تکنولوژی جدید تولید باتری که این نوع باتری در ایران به نام اتمی شهرت یافته و برعکس که همه فکر می کنند این نوع باتری الکترولیت (اسید) ندارد! اینگونه نیست دارای الکترولیت است اما با توجه به جنس خاص صفحات درون آن نیازی به نگهداری و افزودن آب مقطر ندارد.
از انواع جدید این نوع باتری سیلد کلسیوم و سیلد سیلور کلسیوم می باشد که قیمت و طول عمر بیشتری نسبت به انواع باتری ها دارد.
سیلد سیلور کلسیوم بهترین نوع باتری بوده که فقط تعداد معدودی از تولید کنندگان بزرگ خارجی قادر به تولید آن می باشند.
۲- اسید شارژ:
که نوع قدیمی باتری بوده و از نشانه آن وجود ۶ درب روی باتری است که با باز کردن ۶ درب باید سطح الکترولیت را ببینید و در صورت کسر الکترولیت بایستی آب مقطر اضافه کنید پس نیاز به نگهداری و بازدید دارد
حال با توجه به گرانتر بودن باتری سیلد واقعا چه نوع آن برای شما مناسب تر است؟ آیا اینکه “هر چه بیشتر پول بدیم بیشتر آش میخوریم” اینجا هم صادق است؟
جواب منفیست!
تنها راه برای فهمیدن جواب سوال بالا تست دینام با دستگاه مخصوص است..
حال نوع را انتخاب کردم چه آمپری بگذارم؟
سه مقوله مهم وجود دارد :
۱- ولت باتری که به زبان ساده همان قدرت برق باتری است که تمامی باتری موجود معمولا ۱۲ ولت است.
۲- آمپر باتری که به زبان ساده همان میزان ذخیره برق باتری بوده که بین ۳۵ تا ۲۲۰ برای خودرو ها متغیر است.
3- خروجی برق باتری که ترکیبی از ولت و آمپر است یعنی در دمای ۱۸- سانتی گراد باتری چه قدر نیرو با ولتاژ ۱۲ میتواند خارج کند. ( قدرت استارت زنی )
باتری های پیشنهادی با توجه به میزان مصرف برقی خودرو شما و همچنین قدرت دینام برای شارژ و فضای موجود برای باتری تعیین شده است.
اگر مصرف کننده برقی دیگری مثل باندهای قوی به خودرو خود اضافه کردید در میان آمپر های پیشنهاد شده بالاترین آمپر را انتخاب کنید و اگر هیچ مصرف کننده ای اضافه نکردید پایین ترین را انتخاب نمایید.
نکته: آمپر بالا هیچ آسیبی به هیچ قسمت خودرو نمیزد به شرطی که با توجه به ۳ مورد میزان مصرف برقی خودرو شما و همچنین قدرت دینام برای شارژ و فضای موجود برای باتری تعیین شده باشد اما اگر با توجه به اینکه مصرف کننده برقی اضافه نکردید آمپر بالایی انتخاب کنید برعکس تاکید بعضی از همکاران عزیز در اینکه اگر آمپر بالاتر بگذارید عمر باتری بیشتر می شود.
( و یا حتی موارد خنده داری مانند آمپر بالاتر بگذارید کولر خودرو باد خنک تری تولید می کند! )
باید گفت فقط پول خود را دور ریخته اید چون وقتی خودرو به آن میزان ذخیره برق نیاز نداشته باشد نه تنها عمر باتری طولانی تر نمیشود بلکه در مواردی مشاهده شده که عمر باتری به شدت کاهش یافته علت هم عدم شارژ و دشارژ کامل باتری گزارش شده است.
لذا با توجه به باطری جک 55ah ,ومصارف موجود در این خودرو مناسب است .
هادی
۲۰ بهمن ۱۳۹۳کاملا درسته در ضمن آمپر بالا نیاز به شارژ بیشتری داره یعنی به دینام خیلی فشار میاد شایدم اگه آمپر باطری رو زیاد بگیریم دینام نتونه کامل شارژش کنه
رضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز سعید آقا باطری جک از هر چی باشه و درست شده باشه و به قول شما بهترین باشه باز بنده قبولش ندارم چون نزدیک به یکساله این خودرو دارم و عملی با چشم خود دیده ام که چقدر ضعیفه بعد سه یا چهار روز خوابیدن روشن نشده و یا در جاده هنگام باز کردن مانیتور ضعیفیه باطری رو احساس کردم و در روزهای سرد به زور استارت خورده که با یه باطری یدکی درست شده پس خواهشن واقع بین باشید و منطقی تعریف کنید و اساسی نظر بدید تا بتونیم اشکالات و محاسن این خودرو رو بشناسیم
مجتبی
۱۹ بهمن ۱۳۹۳اقا سعید ممنون که دوباره اومدی و نظرات فنی میدی لطفا دوستان قدیمی این سایت که فنی تر هستند مثل پینار و سعید وsunmartin و….بیشتر بیاند و نظرات فنی تر بدهند
ممنون از مطلب مفیدتون
ali
۱۹ بهمن ۱۳۹۳با سلام همه
یه سئوال:
اگر کسی لاستیک 215/55/16 زیر ماشین J5 انداخته تجربیاتش را بگوید ممنون میشوم. مخصوصا” هنگام مسافرت با دو نفر سرنشین در صندلی عقب با گلکیرها برخورد میکند یا نه؟
سیامک
۲۳ بهمن ۱۳۹۳من همین سایز گفته شده شما رو روی ماشینم دارم با ظرفیت کامل و بار زیاد به جائی گیر نمیکنه . خالتون راحت .
اگه تصمیم به تعویض لاستیکهای فابریک ماشینتون با این سایز دارید ، سعی کنید لاستیک نوع نرم comfort و از انواع کمصدا silent بخرید و با تنظیم باد اونها روی 30 psi تفاوت رو در رانندگی نرمتر تجربه کنید .
رضا3
۱۹ بهمن ۱۳۹۳کیلومتر 5700ماشین نرمتر شده شتابش خوب شده ولى مصرف سوخت آزاردهنده و بالا. در کل راضى ام خیلى صفا داره. اتومات سفید امروز یه آبى گرفتم عروسک شد. خوش باشید
sunmartin
۲۰ بهمن ۱۳۹۳با تشکر از مجتبی که لطف دارن یه نظر سنجی جالب در سایت دنده 6 سپهر انجام داده که چند خودروی چینی از جمله محصول جدید کرمان خودرو jac s5 هم شرکت داده با بالاترین امتیاز کاربران و از جمله خودم بهش رای دادیم یعنی از دیدگاه عمومی هم جک نسبت به سایر برندهای چینی برتری کاملا مشخصی داره
در مورد رقابت خودروی جدید مدیران بنام چری e5 یا در ایران بنام mvm 550 با قیمت نزدیک به جک و موتور مشابه با قدرت مشابه مشخص شد که هیچ برتری خاصی نسبت به چک 1.8 اتومات نداره و چه بسا طراحی ضعیف و در واقع فیس لیفت همان پلت فرم 530 هست با اون قوس عجیب ستون c و شتاب نامید کننده این خودرو پس از منظر ما فعلا جک 5 و جک اس 5 به تمامی محصولات هم قیمت داخلی و نیز سایر چینی ها برتری کامل دارند چه طراحی جه اتاق و چه موتور و گیربکس
حمید رضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۳دوستان سلام من جک اتومات مدل 93/6 دارم با کارکرد 10000 تا قصدم فروش است قیمتش مناسب است در حد صفر بدون نقص اگر کسی خواست در خدمتم استان فارس شهر شیراز ممنون09173137062
ali kia
۲۰ بهمن ۱۳۹۳عکس بست زیر اگزوز را ببینید به اگزوز ساز گفتم همشو با چکش خم کرد که دوباره گیر نکند
http://s1.img7.ir/T5ZEw.jpg
يونس
۲۰ بهمن ۱۳۹۳علی جان فک کنم ساکن اهوازهستید …..کجا بردیش ….. آیا مشکل حل شد 6000 کیلومتر اتومات اهواز
ali kia
۲۱ بهمن ۱۳۹۳یونس جان دزفولم بردم اگزوز ساز بعلت کشیده شدن اگزوز بسمت عقب واشرآلومینیومی دوسوراخه بین مانیفول و اگزوز (زیر موتور) دفرمه شده بود که اوستا کمی راست و ریستش کرد و صدا خیلی کم شد ولی یه واشر به نمایندگی سفارش دادم تا شاید سال دیگه بیاد ایشالا!
OMID_ARIAN
۲۰ بهمن ۱۳۹۳من جی 5 اتومات را در تیر ماه 93 تحویل گرفتم تا کنون 18000 کیلومتر باهاش رانندگی کردم تجربیاتم را در ادامه خدمت دوستان ارایه میکنم امیدوارم دوستانی که تمایل به خرید دارند بتونن تصمیم گیری کنند
OMID_ARIAN
۲۰ بهمن ۱۳۹۳من تاکنون هیچگونه مشکل خاصی باهاش نداشتم بجز صدای ستون سمت کمربند که با کمک چسب برق و پیچوندن بین فضای حلقه کمربند مشکل صدا حل شد.هر چه بیشتر باهاش رانندگی کردم شتاب و نرمی کارکرد موتور بوضوح دیده میشد و یه جورایی لذت رانندگی باهاش با گذشت زمان بیشتر میشد.بجز کوبش بر روی جاده هایی ناهموار و گیر کردن کلاف زیر انباره اگزوز مورد خاص دیگه ایی نداشتم مصرف ماشین در جاده بین 8-10 و درون شهر بین10-12 بوده در مجموع از خریدم واقعا راضی ام از نقاط قوت ماشین میتونم به هندلینگ و کنترل عالی سر پیچها ترمز عالی بی صدا بودن کارکرد موتور شتاب ثانوی فوقالعاده وهماهنگی بین گبربکس و موتور اشاره کنم
رضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۳خط تولید خودرو جدید جک S5 در ایران راه اندازی شد
به مناسبت دهه مبارک فجر، خط تولید خودرو جدید اس5 در شهرستان بم راه اندازی شد.
خط تولید خودرو جدید جک S5 در ایران راه اندازی شد
سید محمدرضا میرعلینقی مدیرعامل کرمان موتور در این مراسم با اشاره به وضعیت رقابتی بازار در سال آینده، افزود: دیدگاه این مجموعه در بخش توسعه بازار با اولویت توجه به نیازهای مشتریان خواهد بود و با این رویکرد تلاش خواهیم کرد تا سهم بیشتری از بازار داخلی را به دست آوریم.
وی گفت: این شرکت در چشم انداز برنامه های خود توسعه محصول را با تمرکز بر ارتقای سطح کیفی تولیدات دنبال خواهد کرد و در همین زمینه طی سال جاری بسترهای مناسبی در راستای تحقق اهداف پیش رو فراهم شده است.
میرعلینقی با بیان اینکه با توسعه امکانات و ارتقای شبکه نمایندگی ها خدمات مطلوب تری را به مشتریان خود ارائه و جایگاه این مجموعه در بازار ایران را بهبود خواهیم بخشید، افزود: در سال ۹۳ بسترهای مناسبی برای توسعه بازار فراهم شد که نتایج آن در سال آینده با عرضه محصولات جدید همچون لیفان ۷۲۰، لیفان ۸۲۰، ایکس ۵۰ و جک اس۳ در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.
میرعلینقی با بیان اینکه در راستای رسیدن به این هدف برنامه های گسترده ای در دستور کار قرار گرفته است، افزود: با پیاده سازی برنامه توسعه کارخانه، افزایش بهره وری و افزودن تولید دستیابی به این هدف امکان پذیر خواهد بود.
وی افزود: توسعه سبد محصول این شرکت با ارزیابی دقیق بازار و بررسی سلیقه و خواست مشتریان دنبال خواهد شد و در عین حال، تلاش خواهیم کرد تا با حفظ مزیت رقابتی در حوزه قیمت محصولات و همچنین ارائه تسهیلات متنوع خرید به این اهداف دست یابیم.
رضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۳مقایسه حمایت تعرفه ای کشورها از صنعت خودروی داخلی
در هند، تعرفه واردات برای خودروی آماده 60 و برای سی.کی.دی 30 درصد است که نشان می دهد نسبت حمایت دولت از صنعت خودروی داخلی در هند 2 است. یعنی دولت هند برای مونتاژکاری نسبت به واردات کامل اهمیت بیشتری قائل است. تعرفه واردات خودروی کامل در تایلند نیز 80 و سی.کی.دی 30 است که نشان دهنده شاخص حمایت از صنعت خودروی داخلی به میزان 2.66 است.
دولت مالزی که از کشورهای توسعه یابنده در زمینه صنعت خودرو و دارای برند خودروسازی مخصوص به خود است، تعرفه واردات خودروی کامل را 30 و سی.کی.دی را 10 قرار داده که نسبت این دو یعنی 3 نشان دهنده میزان حمایت دولت از خودروسازی داخلی است. در اندونزی تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 15 درصد است که نشان دهنده 2.66 واحد حمایت دولت از صنعت خودروی داخلیاش است.
نیجریه از جمله کشورهای در حال توسعه برای خودروی کامل 70 و برای سی.کی.دی 15 درصد تعرفه واردات دارد که 4.66 واحد حمایت دولت از خودروسازی داخلیاش را نشان میدهد.
به همین ترتیب در روسیه تعرفه واردات خودروی کامل 25 و سی.کی.دی 5 است که نشان میدهد دولت این کشور 5 واحد از صنعت خودروی داخلی حمایت میکند. هر چه تعرفه واردات سی.کی.دی از خودروی کامل کمتر باشد، نسبت بین این دو بالاتر و در نتیجه حمایت دولت از خودروسازی داخلیاش بیشتر است؛ زیرا قطعات منفصل در داخل آن کشور مونتاژ میشود که از یک سو زیرساخت های صنعتی را ایجاد و از سوی دیگر نیروی کار انسانی را مشغول میکند.
در میان کشورهایی که در این گزارش به آن ها اشاره شده بیشترین تفاوت میان تعرفه خودروی کامل و سی.کی.دی در روسیه یعنی کشوری است که اغلب شرکت های بزرگ خودروسازی در آن سالنهای مونتاژ دارند و این شاخص نشان دهنده حمایت بیشتر این کشور از صنعت داخلیاش است.
در این میان اژدهای زرد (چین) که بزرگترین خودروساز جهان به شمار رفته و بخش بزرگی از بازار خودرو را در اختیار دارد، عوارض 25 درصدی را برای سی.بی.یو و 10 درصدی را برای سی.کی.دی تعیین کرده است. کشور چین که درحال تبدیل شدن به قطب اقتصاد جهانی است نیز با نسبت 2.5 حمایت مناسبی از صنعت داخلی خود میکند.
برزیل دیگر کشور در حال توسعه دارای صنعت خودروی داخلی است که شرکت های بزرگ جهانی نیز در آن پایگاه های تولید دارند. در این کشور نیز تعرفه واردات خودروی کامل 35 و سی.بی.یو 18 درصد است که با نسبت 1.94 از خودروسازی داخلیاش حمایت میکند. ترکیه 10 درصد تعرفه برای واردات خودروی کامل و 6.2 درصد برای واردات سی.کی.دی قرار داده که نشان دهنده حمایت از صنعت خودروسازی با نسبت 1.61 است.
و بالاخره در ایران میزان تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 26 درصد است که نسبت این دو عدد 1.53 است و همانطور که در بررسی 9 کشور در حال توسعه دارای صنعت خودرو نشان داده شد، کم ترین حمایت را از صنعت خودروی داخلی دارد. البته ناگفته نماند که این شاخص از تعدادی دیگر از کشورهای دارای صنعت خودرو بالاتر هم است ولی معمولا صنعت خودروی این کشورها در جهان حرفی برای گفتن ندارند.
رضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۳حضور خودرو جدید جک S3 در ایران
جک S3 نیز مانند برادر بزرگتر خود S5 رگه های از طراحی خودرو های کراس اور هیوندایی را در خود دارد البته نمی توان به این روش کپی گفت چون اینگونه …
خودروسازی جک چین به الهام گیری از شرکت های موفق در ضمینه طراحی بخصوص هیوندای را نشان میدهد .
جک S3 نیز مانند برادر بزرگتر خود S5 رگه های از طراحی خودرو های کراس اور هیوندایی را در خود دارد البته نمی توان به این روش کپی گفت چون اینگونه طراحی ها با الهام گیری از یک خودرو و یا یک سبک طراحی تقریبا در تمام خودروسازان رواج دارد . جک S3 را میتوان از نظر طراحی طراحی بروز و مدرنی دانست و شاهد طراحی سیال هستیم که میتواند برای مصرف کننده جذاب باشد .
این خودرو با ابعاد کوچکی که دارد در رده مینی کراس اورها قرار میگیرد و برای تردد در فضای پر ترافیک شهری گزینه ای ارزنده محسوب میشود که نکته مثبت این خودرو در صورت ارائه به بازار ایران انجین امتحان پس داده ان است . انطور که از شواهد پیداست انجین مورد استفاده در S3 شباهت بسیار زیادی با انجین jac j5 1.5M دارد و از همان کد استفاده میکند و تنها تفاوت ان که بیشتر به دستکاری برای مناسب تر شدن این انجین با نوع کاربری تلقی میشود فقط و فقط تغییر در دور به دست امدن گشتاور و ابقا بیشتر ان است که میتواند به کشش بهتر خودرو منجر شود . این انجین را میتوان یک مزیت برای این خودرو نامید چون نمایندگی ها با تعمیر و نگه داری و مشکلات ان به واسطه حضور قبلی این انجین بر روی جی 5 اشنایی دارند و قطعاتش بیشتر در دسترس مصرف کننده قرار دارد که از این بابت نگرانی در مورد هزینه ها و تامین قطعات را کم رنگ میکند .
بنا به اطلاعات به دست آمده این محصول به احتمال زیاد در ابتدای سال آینده از سوی کرمان موتور پیش فروش خواهد شد .
رضا
۲۰ بهمن ۱۳۹۳http://cdn.iranjib.ir/images/0qetqu3tjr3htvj19r5t.jpg
http://cdn.iranjib.ir/images/xfqbl8fp1atumtyjfasq.jpg
http://cdn.iranjib.ir/images/wk7u6ub62zqnibu4l34.jpg
http://cdn.iranjib.ir/images/l42r4nwvjm0usqjmfkxg.jpg
http://cdn.iranjib.ir/images/pnz3p7lecquxnmxgnu1o.jpg
sunmartin
۲۱ بهمن ۱۳۹۳میدونین از چه موضوعی لذت میبرم؟؟ اینهمه خودرو بعد از jac وارد ایران شد هبچکدومشون مثل جک جی 5 نه ظاهر و نه نه موتور پرقدرتی داشتند و جک برنده بی چون و چرای رقابت بود در حال حاضر کرمان خودرو با یک سیاست درست و حساب شده باید بیشتر روی جک مانور بده چون بیشترین تعداد خریداران و طرفدارن در ایران در بین خوددوهای داخلی و چینی داره محصول جدید جی ای سی هم S5 واقعا چیزی دز کیفیت و قدرت کم نگذاسته و حتی کارشناسان کیفیت کابین این خودرو با هیوندای توسان یکی دونستند
sunmartin
۲۱ بهمن ۱۳۹۳شاهکار طراحی شرکت JAC خودروی S 5 هست واقعا زیبا طراحی شده ،شرکت جک در استفاده از موتورهای پر قدرت مانند آنچه دز جک جی 5 استفاده کرد مشهور شد پس اینبار موفقیت جک 5 در اس 5 تکرار کرد
رضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز سعید آقا باطری جک از هر چی باشه و درست شده باشه و به قول شما بهترین باشه باز بنده قبولش ندارم چون نزدیک به یکساله این خودرو دارم و عملی با چشم خود دیده ام که چقدر ضعیفه بعد سه یا چهار روز خوابیدن روشن نشده و یا در جاده هنگام باز کردن مانیتور ضعیفیه باطری رو احساس کردم و در روزهای سرد به زور استارت خورده که با یه باطری یدکی درست شده پس خواهشن واقع بین باشید و منطقی تعریف کنید و اساسی نظر بدید تا بتونیم اشکالات و محاسن این خودرو رو بشناسیم
سیامک
۲۲ بهمن ۱۳۹۳نظراتتون سراسر اشتباهه ! اتفاقأ باطری خیلی خوبی رو ماشین استفاده شده . حتمأ باطری ماشین شما ایراد داره .
نباید مشکلتونو به همه تعمیم بدید .
رضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۳پس اونایی که میگن باطری جنسش خوبه با جنس خوب و بدش کاری ندارم ولی میگم 55 آمپر برای این خودرو ضعیفه و با این همه امکانات و وسایل پر مصرف برقی که داره از قبیل مانیتور جلو و عقب و لامپهای پر مصرف سقفی نمیتونه بیشتر مصارف این خودرو رو تعمیین کنه و اونایی که فکر میکنن اینطوری نیست یا تازه واردن و یا از خودرو های دیگه با کاراییهای دیگه استفاده نکردن و یا یکی ازکارمندان کرمان موتورن که تعریف بیش از حد میکنن در مورد باطری پس باید واقع بین شد و معایب و محاسن این خودر رو درست گفت نه یکطرفه اگه یادتو باشه خیایل که اسم نمیبرم در مورد این خودرو خیلی تعریف میکردن و همه رو تشویق بهخرید خودرو میکردن و حالا هم به منتقدان سرسخت این میپردازن ولی اینجانب نه تعریفهاشونو قبول داشتم و نه منتقداشنو هر خودرو نسبت به آپشنهاش و قدرت موتور به باطری مناسب خودشو نیاز داره .مثل اینه که بگی چون دکل برق جلوی خونه ما خیلی قویه پس من لامپ با ولتاژ کم میذارم تا خوب نور بده پس دلیل نمیشه چون دینام خوبه باطری ضعیف روش بذارن با همه اینها از این خودر رضایت کافی دارم یا علی
سیامک
۲۲ بهمن ۱۳۹۳سعی کنید بجای اینکه همه رو جیره خوار کرمان موتور فرض کنید ،قدری
بزرگتر فکر کنید !
محمدرضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستان
بنده یک هفته ای میشه اتومات نقرهای تحویل گرفتم.تو تاپیکها دوستان از پایین بودن بست اگزوز گفته بودن و عکس گذاشته بودن.چون خودم کارم فنی هست دیروز تصمیم گرفتم بست رو باز کنم و اصلاح کنم.اما وقتی زیر ماشینو دیدم متوجه شدم بست در خود کمپانی اصلاح شده و بصورت میلگرد به بغل خمره ای جوش شده است.دوستانی که جدید گرفت چک کنن.
شیشه های جلو ماشین من لقی عرضی(نه بالا و پایین)داره و این باعث میشه موقع شروع حرکت یه تقه کوچیک بزنه.کسی از دوستان این مشکلو داره؟چطور رفع میشه؟
نیما
۲۵ بهمن ۱۳۹۳برای منم همینطور بود. یعنی شیشه تا 3/4 بالا که میرفت به یه سمت کج میشد و همونجا میموند ( باید یه بار شیشه رو پایین میدادم دوباره بالا میدادم که تا آخر بره بالا ). متاسفانه نفهمیدم چجوری درست کرد. چون وقتی به تعمیرکار اونجا مشکلات ماشین رو توضیخ دادم گفت کارت ماشین رو بده تو سیستم بزن. منم تا برم و بیام گفت حله. واقعا هم حل شد. در حد یکی دو دقیقه
سعید
۲۱ بهمن ۱۳۹۳اقا رضا باطری سیلد جک با توان دینام و مصارف عادی ماشین کاملا سازگاره اگه ماشین شما استارت نمیخوره ومشکل دهها مورد میتونه باشه مثلا اکسید شدن اطراف سر باطریها ویا مصارفی اضافه بر روی ماشین و……..
ضمنا دوست من من اسفند پارسال اتوماتیک این ماشین را از نمایندگی بشتام اصفهان تحویل گرفتم و تا حالا مشکلی از باب باطری نداشتم و 42 هزارتا باهاش رفتم
ضمنا لطف کنید بگید از کدوم نمایندگی گرفتید چون من جز اولین نفراتی بودم که گرفتم ومنظورتون که مونیتورو باز کردم و ضعیفه یعنی چه !!!!!
ایا دوستی دیگه هست که احساس ضعف در باطری به شکل منتقی کرده باشه ؟؟
ضمنا بهترین روش برای تست باطری در دراز مدت اینه که پس از 24 ساعت از خاموش بودن ماشین بدون روشن کردن همزمان هر چهار شیشه را بعد از چند بار استارت زدن و خوامش کردن و در حالت خواموش کردن وخللی در عملکرد دیده نباید بشود
موفق باشید
حسن
۲۱ بهمن ۱۳۹۳سلام دوستان جهت تعویض لامپ تا حلا سعی کردید.میدونستید واسه تعویض لامپ باید کل چراغ باز بشه اونهم زمانی که سپر باز کردی میتونی چراغ جلو رو باز کنی .سمت راننده که باتری مزاهمه سمت شاگرد هم مخزن شیشیه شور و شلنگهای کولر ومخزن هیدرولیک .دوستان اگه راهی بهتر میدونن اعلام کنن با تشکر
محمد
۲۱ بهمن ۱۳۹۳یاابوالفضل
محمد
۲۲ بهمن ۱۳۹۳به نظرم برای سمت راننده بهتره اول باطری را باز کنیم ولی سمت شاگرد نمی دونم.اینهم یه بدبختی دیگه اضافه شد.عجب غلطی کردم!!
محمد
۲۲ بهمن ۱۳۹۳الان رفتم چک کردم هیچ مشکلی نداشت …بابا چرا آدم رو می ترسونی …جتی امتحانش هم کردم …جنس لامپ ها هم فیلیپس بود.راحت در اومد
sunmartin
۲۲ بهمن ۱۳۹۳سپر شل کن خار هارا در بیار باکس یا آچار 10 یا 11 میخواد بعد با کمی فشار بسمت بالا فشار بده لامپ و کاسه چراغ ها رو در میاد یه چیزی شبیه بست داره که بست نیست پایه اس اونم جدا کن یکی از کاربرا در تیونینگ چراغ ها را نئون یخی انداخته بود که نمایی خاص به جلوه چراغ ها در حالت second میداد