جک - jacخودروهای چینیکرمان موتور KMC

جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب و هر آنچه باید بدانید

راهنمای خرید خودروهای دست دوم

صنعت خودروی کشورمان طی این سال‌ها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیش‌تر می‌رویم واردات و عرضه محصولات چینی را می‌بینیم که اکثر آن‌ها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشده‌اند.

اما یکی از باسابقه‌ترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار می‌خواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری جک J5

JAC J5 جک

در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگ‌ترین طراحی‌های ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و می‌توان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغ‌های کشیده و جلوپنجره‌ای هماهنگ دیده می‌شوند که اگرچه هیجان‌انگیز نیستند اما حداقل چشم‌ها را اذیت نمی‌کنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده می‌شود که از یکنواختی این بخش می‌کاهد. نمای عقب شاید بحث‌برانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستی‌ها هنوز هم می‌توان آن را قابل‌قبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سال‌ها در خیابان‌ها دیده‌ایم.

طراحی داخلی جک J5

داخل جک J5

وقتی وارد کابین شوید طراحی‌ای را خواهید دید که دنباله‌روی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرن‌تری نسبت به تولیدات داخلی سود می‌برد و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودی‌های هوای J5 سؤال‌برانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمی‌توان آن را برجسته و به‌یادماندنی توصیف کرد. نقطه‌ضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط می‌شود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.

جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابل‌قبول به نظر می‌رسد هرچند در زمانه‌ای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده می‌کنند، نبود این ویژگی یک نقطه‌ضعف به ‌حساب می‌آید.

پیشرانه و گیربکس جک J5

این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قوی‌تری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار می‌گیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.

موتور جک J5

پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخه‌های اتوماتیک مربوط می‌شود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور می‌کنید. در مجموع پیشرانه J5 را می‌توان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک به‌روز و با تعداد دنده‌های بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:

حجم موتور (سی‌سی) ۱۸۳۴
استاندارد آلایندگی Euro IV (یورو ۴)
حداکثر قدرت (HP/RPM) ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic
سیستم فرمان چرخ دنده شانه‌ای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی
سیستم ترمز جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D)
سیستم تعلیق جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل
حجم مخزن سوخت (لیتر) ۵۵
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۷۵
سایز چرخها مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی
طول خودرو (میلی‌متر) ۴۵۹۰
عرض خودرو (میلی‌متر) ۱۷۶۵
ارتفاع خودرو (میلی‌متر) ۱۴۶۵
فاصله دو محور (میلی‌متر) ۲۷۱۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۳۵۵

امکانات و تجهیزات جک J5

J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمی‌گردد از امکانات قابل قبولی سود می‌برد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای به‌روزتر خود کم بیاورد اما بااین‌حال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات می‌توان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شده‌اند:

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت
تنظیم دستی پشت‌سری
سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMS
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان
سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس اتوماتیک
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده
کمربند ایمنی سرنشینان عقب
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع
سیستم ضد سرقت
قفل ایمنی کودک
ترمز ABS و EBD
چراغ مه شکن جلو و عقب
چراغ‌خطر لادری (چهار درب)
رینگ اسپورت آلومینیومی
چراغ جلو و عقب هالوژن
شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی
آینه جانبی برقی
صندلی و روکش فرمان چرمی
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند
تنظیم نور صفحه کیلومتر
آنتن شیشه‌ای
آینه جانبی دارای گرم‌کن
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع

قیمت جک J5

همان‌گونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمی‌شود و به همین خاطر نمی‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشت‌وگذار در میان آگهی‌های موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجه‌ای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.

رقبای جک J5

این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت می‌کنند. از جمله رقبای این خودرو می‌توان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمی‌گنجد اما به‌طورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیت‌هایی همچون بازار فروش دست‌دوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالی‌که محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دست‌دوم به اولویت‌های خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.

مزایا و معایب جک J5

همان‌طور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو می‌توان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانواده‌های کم‌جمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازم‌یدکی می‌شود.

نقاط قوت نقاط ضعف
طراحی ظاهری خوب متریال بی‌کیفیت کابین
پیشرانه بادوام و قوی گیربکس قدیمی و کند
فضای کابین جادار مصرف سوخت بالا
ایمنی مناسب کمبود قطعات یدکی

جمع‌بندی

جک J5 سدان را می‌توان یکی از گزینه‌های خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمی‌شود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیت‌های شبکه‌های نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازم‌یدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط می‌شود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض می‌کنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.

عکس جک J5

توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱,۳۱۶ دیدگاه‌ها

  1. بی نشان

    ۹ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان
    j5 اتوماتیک کارکرد خودرو 1200 کیلومتر
    تست مصرف سوخت بر اساس تجربه شخصی خودم
    83 کیلومتر رانندگی خارج از شهر با سرعت بین 100 الی 110 کیلومتر ساعت بدون سرنشین و بار 5/7 لیتر بنزین معمولی یعنی با یک محاسبه ساده تقریباً در هر صد کیلومتر6/8 لیتر .
    البته بنده قبلاً مصرف ترکیبی همین خودرو(داخل شهر و بیرون شهر) را در هر صد کیلومتر 10 لیتر اندازه گرفته بودم.

  2. فرهاد

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    با سلام و تبریک برای سال نو..
    به پیشنهاد دوستان از این بالشتکا منم ازturbonos.comخریدم .و با موفقیت رجیستر شد و مطمئن شدم که اصله. کسانی که دنبال سواری نرم و بیصدا هستن حتما بهترین راه همینه .من اول کمک ماکسیما خریدم و نصب کردم.تاثیری نداشت .چون اگه کمک ماکسیما خوب بود ، اینقدر ماکسیما نمیکوبید. کمکای اصلیمو انداختم با بالشتک ضربه گیر.جی فایو ماشینه خوبیه .از همه چیزش راضیم مخصوصا الان که مثل ماشین امریکاییا نرم شده.ممنون از دوستانی که راهنمایی کردن و من رو با این محصول آشنا کردند.

  3. پژمان

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان توجه فرمایید که تمام ماشینهای ایران خودرو که کلا چینی و هندی و افتضاح است و همچنین ماشینهای برادران عزیز کمونیستمون ماشینهای شانسی میباشند برای بعضی ها خوب در میاد برا بعضی ها بد در میآد و تو این سایتها ما رو به جون هم میندازن فقط خدا کنه خوش شانس باشین از اون خوباش گیرتون بیاداین ماشینه مثل تعارف اومد نیومد داره

  4. ehsan

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    سوالی داشتم..آیا امکانش هست رو حالت دنده دستی مسافت طولانی استفاده کرد؟
    طوری که رو حالت اتوماتیک برده نشه؟ ممنون از راهنماییتون

  5. nima

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آقا فرهاد
    یه مدلهای رنگی هم توی ولنجک وپاسداران تهران هستش ، ولی به نظرم کیفیت این شیشه ای ها بهتر هست.اون رنگیا مواد کهنه یا درجه دو ممکنه باشه.البته فروشندش گارانتی نمیده.روی جعبش نوشته بود ساخت چین .این که شما گرفتی چجوریه ؟ نظر شما چیه؟

    1. میثم

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      کلا پست تبیلغاتی بود ! ( الکی مثلا من نمی دونم کدوم خوبه ! ) همین کارا رو می کنید آدم تو خریدش شک می کنه دیگه !

  6. مجتبي

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    Jac J۵ ۲۰۱۵ New Face
    آقا چی هم هست این 2015 جک
    خیلی شیک تر شده یه نگاهی تو آپارات بهش بندازین

  7. فرهاد

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    سلام آقا nima
    بالشتکای رنگی مواد کهنه هستن و زود از بین میرن.یکی از همکارام از این رنگیا گرفت تقریبا آجری رنگ بود، سه ماه بیشتر کار نکرد براش و ترک برداشت و دو نیم شد. . .حتما بیرنگ و اصلیش رو بگیر.این که من گرفتم برای برزیله و سه سال هم گارانتی داره .با خیال راحت سه چهار سال برات کار میکنه .موفق باشی

  8. مجتبي

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    http://www.aparat.com/v/7pFBz
    اینم آدرس جک جی 5 مدل 2015 چی هم هست یه نگاهی بندازین

  9. دادا

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (593 ديدگاه)

    این مدل ۲۰۱۵شما خیلی وقته که نمایش داده شده.سن مارتین خیلی وقت پیش خبر وعکسشو داده بود.البته لازم به گفتنه جلوش خوشگله.اما این به معنایی عدم زیبایی قبلی نیست.چندروزپیش یکی رو دیدم سقف رو برچسب مشکی زده بود واقعا واقعا زیبا شده بود.اول نشناختم جکه.وقتی جلو اومد واز روبرو آرمشو دیدم و ازتو آیینه عقبش رونگاه کردم.خود جک بود.زیبا وباوقار.خوش به حال راننده ش وهرکجا هست سالم باشه

  10. sunmartin

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    سلام بر دادای عزیز یال نو مبارک میخواستم نظرت راجع به جک S5 بپرسم خودم که خوشم اومده کلا در موردش نظرت مثبت هست یا نه با تشکر

  11. مجتبی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سلام دادا منظورم این نبود که این زشته من شخصا خیلی طالبشم گفتم اون مدلش خیلی بهتر شده

  12. دادا

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (593 ديدگاه)

    سن عزیز سال نو شما وبقیه دوستان جدید وقدیم مبارک باد انشاالله هیچ کدومتان غم جانی ومالی نبینید…اما سن عزیز
    خودت بهتر میدونی و استادید من همان دوسال پیش این ماشین مشکی معروفش رو دیدم گفتم کپی از آی ایکس ۳۵ ولی ناشیانه نیست.بازم میگم وقتی تو جاده ها اومد ببین استقبالش چطوری میشه.اما من درقسمت متریال داخلی وهمچنین عدم اتومات بودنش کمی ناراحتم.ولی باتوجه به قیمت های کذایی دیگران ازجمله واردکننده ها این ماشین آرزوی خیلی از خانواده ها ی شاسی دوس رو بر آورده میکنه مخصوصا هم چشمی جاری یا رو.ولی جدی اگه اتومات بود من تمام سعی در خریدش میکردم.درثانی چون باهاش رانندگی نکردم الکی از این ور وانور مطلب جمع نمیکنم که مثلا فلان است وبهمانش ایراد داره.ولی باتوجه به بازخورد مردم کشورهای مصرف کننده ومخصوصا روسا،وهمچنین سابقه خوب جک تو ایران باید زنگ خطر برا خیلیا بصدا در آمده باشه…اما جلوداشبرد بی رنگ خودمو با یه اسپری ده تومانی چنان جلا بهش دادم که خودم وقتی میبینمش کیف میکنم میگم ایکاش از اول این کارو میکردم.برق میزنه داشبورد و بقیه جاهای پلاستیکی رو دری وجا لیوانی وغیره.حتما امتحان کنید .همه پایدار باشید.مجردا زن بگیرید،متاهلا بچه بیارید انشاالله.

  13. sunmartin

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    دروود بی پایان بر dada عزیز بله همینطوره پیش بینی میکنم برای بسیاری از خودروها بخصوص گره ای ها ایجاد مزاحمت کنه S5 حقیقتا بنده چند بار در نمایشگاه اصفهان و نیز مرکز city center این خودور را برانداز کلی کردم آمپرهای زیبایی داره و میشه گفت که امکاناتش مقداری کمه مثل عدم وجود keyless و گرم کن و سرد کن فرمان و صندلی و دنده اتومات اما یکی از کارکنان کرمان که مثل خودت شخص با اصالت و شخیصی هست گفت :درخواست های زیادی مبنی بر اتومات کردن جک s5 دریافت کردیم (جک S5 در روسیه (اکراین) با موتور2000 و دنده اتومات عرضه میشه) اما ما با توجه به ابزایش قیمت jac s5 و رسیدن قیمتش در محدوده 90 ملیون اینکارو نکردیم

  14. فرهاد ازشیراز

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    سلام دوستان
    در مورد بالشتکهای ضربه گیر من که استفاده نکردم ولی ظاهرا چیز بدی نیست.ولی قیمتهای که بصورت اینترنتی میفروشن خیلی زیاد وجفتی حدود 300000تومن است .ولی من توگوگل دربارهurethane cushion buffer سرچ کردم .قیمت جفت آن حدود 20تا 25 دلاره که میشه چیزی حدوده جفتی 60تا 70000تومن از تمام هموطنان خوب میخوام که فعلا دست نگه دارن وفعلا سفارش ندن تااین دلالهای بی انصاف قیمتاشونو پائین بیارن.

  15. مجتبي

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    گزارش کیفی خودروهای داخلی در شهریورماه
    -کیفیت هشت خودرو افت کرد
    روزنامه دنیای اقتصاد –
    گروه خودرو: جدیدترین گزارش و جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که با بازگشت سوزوکی گرند ویتارا به جمع محصولات تحت ارزیابی، این شاسی‌بلند ژاپنی در صدر جدول قرار گرفت و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز همچنان قعرنشین باقی ماند.
    در این گزارش که طبق معمول ماه‌های قبل، توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده، کیفیت 23 خودرو داخلی تولیدی در شهریور‌ماه مورد بررسی قرار گرفته است و خودروهای تحت ارزیابی در چهار گروه قیمتی «کمتر از 20 میلیون تومان»، «20 تا 40 میلیون تومان»، «40 تا 60 میلیون تومان» و «بالای 100 میلیون تومان» دسته‌بندی شده‌اند.
    به‌نظر می‌رسد معیارهای ارزیابی نیز مانند قبل، همان 9 آیتم «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، تزئینات داخلی و خارجی»، «رنگ»، «بدنه»، «نفوذ آب» و … هستند و تغییری در این مورد انجام نشده است. از جمله نکات قابل توجه گزارش کیفی شهریور‌ماه، می‌توان به بازگشت دوباره سوزوکی گرندویتارا به جمع خودروهای تحت ارزیابی اشاره کرد؛ خودرویی که مدت‌ها غایب بود و حالا با بازگشت دوباره‌اش، صدرنشین جدول رده‌بندی به حساب می‌آید.
    همچنین به‌دلیل افزایش تولید خودروهایی مانند پژو 206، سطح کیفی خودروهای داخلی در مقایسه با گزارش قبلی (گزارش کیفیت مرداد ماه) 4/12 درصد رشد کرده است. از سوی دیگر لیفان مدل X60 و ام‌وی‌ام مدل X33، به دلیل توقف تولید، جایی در جدول کیفی شهریور‌ماه ندارند. نکته قابل توجه دیگر اینجا است که از جمع 23 خودرو تحت ارزیابی شهریور‌ماه، هشت خودرو به نام‌های تندر-90 اتومات، پژو 405 خراسان، سمند، ام‌وی‌ام مدل 110، ام وی‌ام مدل 315، جک اتوماتیک، تیبا و ام‌وی‌ام مدل 530 با افت کیفی در مقایسه با گزارش قبلی روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگر، لیفان مدل 620 با توجه به‌عدم تغییر نمرات منفی‌اش با افت و خیز کیفی خاصی روبه‌رو نبوده، اما سایر خودروها از جمله پراید‌ها، پژو 206، رانا و جک معمولی افزایش کیفیت را به خود می‌بینند.
    بر این اساس، بیشترین خیز کیفی در شهریور‌ماه نصیب رانا شده و ام‌وی‌ام مدل 530 هم بیش از سایر خودروها با افت کیفی مواجه شده است.
    اما به سراغ جزئیات گزارش کیفی خودروهای داخلی در شهریور‌ماه برویم و ببینیم 23 خودرو تحت ارزیابی، چه جایگاهی را در جدول کیفی به خود اختصاص داده‌اند. ابتدا از گروه زیر 20 میلیونی‌ها شروع کنیم‌ که به اشغال پرایدها درآمده است. در این گروه، پراید مدل 131 سایپا بهترین کیفیت را دارد و پشت سر آن نیز مدل پارس‌خودرویی این محصول به چشم می‌آید. در نهایت نیز پراید مدل 132 پارس‌خودرو که 2/82 نمره منفی به‌دست آورده، از کیفیت کمتری نسبت به دیگر پراید‌ها برخوردار است و پس از ام‌وی‌ام 110، بیشترین نمرات منفی را به خود می‌بیند.
    از نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، هر سه پراید جزو خودروهای «خوب» به‌شمار می‌روند و سطح کیفی آنها +B است. همچنین با توجه به نمرات منفی کسب شده، پراید 131 سایپا و پراید 131 پارس خودرو و پراید 132 سایپا، به‌ترتیب بیستمین، بیست و یکمین و بیست و دومین خودروها در جدول کیفی به حساب می‌آیند. از گروه زیر 20 میلیونی‌ها که بگذریم، به دسته 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها می‌رسیم، جایی که 15 خودرو در آن حضور دارند و بهترین‌شان نیز پژو 206‌هاچ بک با 4/22 نمره منفی است. این خودرو البته در جدول جایگاه دوم را پس از سوزوکی گرندویتارا به خود می‌بیند. دیگر مدل پژو 206 یعنی مدل صندوقدار آن نیز دیگر عضو گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها به‌شمار می‌رود و تنها یک دهم نمره منفی بیشتری نسبت به 206‌هاچ بک کسب کرده است. بر این اساس، 206 صندوقدار مشترکا با خودروهای پارس‌تندر و تندر اتوماتیک، رده سوم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. در گروه تحت بررسی، سه مدل تندر-90 نیز به چشم می‌آید که در این بین پارس‌تندر بهترین کیفیت را داراست و امتیاز منفی تندرهای ایران‌خودرو و پارس‌خودرو هم یکی است.
    دیگر خودرو حاضر در گروه 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها، رانا است که توانسته با کسب 9/23 امتیاز منفی‌ در جایگاه هشتم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی قرار گیرد. هرچند رانا به همراه تندر و پژو 206، با خودروهایی مانند پژو 405 و پارس و تیبا و جک و … در یک گروه قیمتی قرار دارند، اما فاصله نمرات منفی شان با آنها زیاد است. بر این اساس، جک دنده معمولی که پس از رانا باکیفیت‌ترین خودرو گروه 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها به‌شمار می‌رود، 1/47 نمره منفی دارد و پس از آن، پژو‌پارس تولید خراسان نیز 51 نمره منفی را به خود می‌بیند. جک دنده معمولی دهمین خودرو با کیفیت تولید داخل محسوب می‌شود و پژو پارس خراسان هم جایگاه یازدهم را دارا است.
    از سوی دیگر اما پژو 405 تولید خراسان، 405 تولید تهران و همچنین سمند نیز با توجه به نمرات منفی کسب شده، کیفیت کمتری را نسب به پارس و رانا و 206 و تندر دارند. این سه خودرو نیز در جدول کلی به ترتیب رده‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم را به خود اختصاص داده‌اند.
    گروه تحت بررسی البته میزبان چهار خودرو دیگر یعنی ام‌وی‌ام مدل 315، پژو پارس تولید سایت مازندران، تیبا و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز شده است که در این بین «مدل 315 ام‌وی‌ام» بهترین کیفیت را ازآن خود کرده است. این محصول در جدول رده‌بندی، جایگاه شانزدهم را به خود می‌بیند و این در حالی است که پژو پارس مازندران، رده بعدی را در اختیار دارد. تیبا هم با کسب 8/60 نمره منفی، نوزدهمین خانه جدول را به خود اختصاص داده و ام‌وی‌ام مدل 110 هم به‌عنوان کم‌کیفیت‌ترین خودرو داخلی، قعر جدول را اشغال کرده است. اما به گروه خودروهای 40 تا 60 میلیون تومان برویم، گروهی که در آن تنها چهار خودرو به‌چشم می‌آید و بهترین شان تندر-90 مدل اتومات است. این خودرو با کسب 5/20 نمره منفی، توانسته مشترکا با پارس‌تندر و پژو 206 صندوق‌دار در جایگاه سوم جدول رده‌بندی کیفی خودروها جا خوش کند.
    در گروه مورد بررسی اما سه خودرو چینی نیز به چشم می‌آید که بهترین آنها جک اتومات با 5/45 نمره منفی است. این خودرو البته در جدول نتوانسته جایگاهی بهتر از دهمی را به دست بیاورد. همچنین لیفان مدل 620 اگرچه در گروه 40 تا 60 میلیونی‌ها سومین خودرو با کیفیت به حساب می‌آید، اما در جدول کلی، جایگاه دوازدهم را در اختیار دارد. همچنین ام‌وی‌ام مدل 530 که کمترین کیفیت را در گروه مورد بررسی دارد، در جدول رده‌بندی کلی نیز جایگاهی بهتر از هجدهمی را به دست نیاورده است.

    کیفیت شهریور ماه
    اما طبق گزارش منتشر شده، گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان، فقط و فقط یک عضو دارد و آن سوزوکی گرند ویتارا است، شاسی‌بلندی ژاپنی که در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود و در ارزیابی کیفی شهریور‌ماه تنها 7/16 نمره منفی به خود می‌بیند.
    ویتارا که مدتی به دلیل توقف تولید در لیست خودروهای تحت ارزیابی کیفی غیبت داشت، با حضور دوباره خود‌ توانست صدر جدول را از پارس‌تندر پس بگیرد. این خودرو هم اکنون یکی از محصولات گران بازار کشور به‌شمار می‌رود؛ به‌عبارت بهتر، نه تنها فعلا باکیفیت‌ترین محصول خودروسازی ایران محسوب می‌شود؛ بلکه در بین 23 خودرو تحت ارزیابی شهریور‌ماه، از قیمت بالایی نیز برخوردار است.

  16. reza

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    سلام دوستان
    بنده در روز 13 فروردین با جک اتومات در بیرون شهر و یه منطقه خاکی روی دو تا دست انداز خیلی بزرگ کف ماشینم گیر کرد و صدا داد
    میخواستم بدونم این صدا مربوط به کدوم قسمت زیر ماشین هست و آیا چیز مهمی هست یا خیر
    ممنون از دوستان

  17. saeid_gt

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    البته جنسهای چینی هم درجه بندی دارن.ولی حتی درجه یکشون هم به جنس برزیل یا اروپایی نمیرسه. مثلا همین ماشینی که من سوارم جی فایو،واقعا کیفیتش خوبه و راضیم ازش واقعا از اسباب بازیهای ایرانخودرو بهتره و نسبت به ماشینای ایرانخودرو بهش افتخار میکنم . ولی اگر این ماشین رو با امکاناتش یک شرکت اروپایی مثل ولو یا بی او دبلیو میساخت قیمتش این نبود…حالا حدودا دو هغته دیگه سه روزه میرم دبی،، کسی خواست براش از اونجا با فاکتورش میارم بندازه رو ماشینش صفا کنه. واسه دوتا از دوستانم قراره بیارم. ارادتمند همه جک سواران عزیز ..

  18. saeid_gt

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این نظرم نصفه درج شد .فرهاد جان سلام.تعطیلات عید از نمایندگی اصلیش در دبی از این بالشتکای ضربه گیر خریدم جفتی 70 دلار. اما قیمت این چینیا رو نمیدونم شاید با 15 دلار هم بشه یه جفتشو خرید. به نظرم اگر این سیصد تومنیه همینی باشه که من خریدم میرزه چون از نمایندگی اصلیش خریدم و اصل برزیل هستش. و روش حک شده برزیل. سه سال گارانتی تعویض از تاریخ فاکتور بهم دادن.البته این 15 یا 20 دلاری ها هم به اندازه پولش شاید کار کنه.ولی من به شخصه فقط کالای اصل میخرم.دوستان توجه به اصل و فرع یا فیک بودن جنس داشته باشن .پولی که به زحمت در میاریم حیفه پای جنسای فیک هدر بدیم. .شاد باشید

  19. حسینی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با سلام و عرض ارادت خدمت دوستان جک سوار
    من حدود 6ماهه که جک اتوماتیک دارم.الان 7000 تا رفتم.سه تا مشکل اساسی دارم میخوام بدونم شماها هم اگر داشتین ،رفع عیب کردید یا خیر وبه چه صورت؟
    1_ لرزش فرمان از سرعتهای 100 به بالا،یه حالت شبیه گیجی
    2_ صدای تق تق از مجموعه جعبه فرمان در دست انداز هنگام سرعت پایین
    3_بالا و پایین رفتن درجه بنزین و داشتن خطا البته گاهی اوقات

    1. مجتبي

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (49 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز آقای حسینی
      لرزش فرمان در سرعت بالا به علت بالانس نبودن لاسیتکها و تنظیم نبودن باد لاستیکهاس
      صدای تق تق رو هم میتونی با آچار کشی جلو بندی احتمالا حل کنی
      ممکنه پمپ بنزین ماشین مشکل داشته باشه میتونی به نمایندگی یا یه باطری سازی خوب نشون بدی احتمالا مشکلت حل میشه
      یا حق

  20. مجتبی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام دوستان خوب من دقیقاً نمیدونم که این بالشتکا چیست و چه کارایی دارد لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

  21. میلاد

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1318 ديدگاه)

    سلام آقا مجتبی.
    این بالشتکها از مواد مخصوصی بنام پلی اورتان ساخته شده است.
    که البته قبل از خرید کاملا در موردشون تحقیق کردم که چندین مدل هستند یا ساخت چه کشورهایی با چه برندهایی.
    معمولا از این مواد در پلهای متحرک و ساختمانها و اغلب در مناطق زلزله خیز استفاده میکنند که اثرات مخرب زلزله و پس لرزه هاشو نداشته باشد.یا پلهای متحرک بدون لرزش تخییروضعیت بدهند.
    حالا از همین تکنولوژی استفاده کردند و از همین مواد این لاستیکهارو ساختندکه بین فنرا قرار میگیرد و لرزش و کوبش تعلیق خودروها را تا حد زیادی خنثی میکند و سواری و هندلینگش بهتر میشود.کارایی های بیشتری هم دارد. مثلا زمان ترمز گیری یا رانندگی بصورت مارپیچ .یا وقتی ماشین سنگین هست و هنگام عبور از دست اندازهای نرم ،تکانهای عقب خودرو به حداقل میرسد .
    ولی حالت نرمی و ضد کوبشش بیشتر به چشم میاد .
    موفق باشی

  22. کیان

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان بین این ماشین و دنا گیر کردم از طرفی اون جواب خودشو پس داده(سمند) از طرفی زیبایی این ماشین و اتومات بودنش آدمو بین دوراهی قرار میده ولی یه سری شنیده ها راجع به این ماشین آزار دهندس و از طرف دیگر از دنا هم خیلی تعریف شنیدم خواهشا بدون تعصب راهنمایی کنید

    1. سالار

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جک رو بیخیال
      هفت ماه جک اتومات داشتم
      خیلی داغونه
      یه جاده کفی میخاد با مقداری شیب رو به پایین تا خوب راه کنه
      فقط باید معکوس بدی و دنده سه
      سرو صداشم که بماند
      سمت چینی نرو که بازار دست دومش داغونه و جک من با کلی هزینه 53 میلیون بیشتر برام پول نکرد
      این که میگن اره جک خوبه فلان زیاد توجه نکنین
      ما توجه کردیم نتیجشو دیدیم
      همه دارن کم کم پی میبرن به کیفیت جناب جک
      فرصتی پیش اومد یه دوری با جک بزنید خیلی خوبه
      دنا هم بگیم همون تولید چینه خیلی بهتره
      فقط خودمون سرهم کردیم و موتور و گیربکس سورنو با قطعات چینی تزیین کردیم.
      درب دنارو بازو بسته کنید
      به عمق ماجرا پی میبرید

      1. سیامک

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (30 ديدگاه)

        با خودت چند چندی داداش . برو شصت تومن بده کادیلاک ۲۰۱۵ بخر . بعضیا اصلن انگار تو این مملکت زندگی نمیکنن. فکر کردی اینا که میگی فقط خودت فهمیدی. راه حل بده آقا جون . با ۶۰ تومن چی بخرن مردم ؟ پراید ٬ پرشیا ٬ ..یا بذارن بانک بی خیال ماشین بشن

  23. mohsen

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوستان جک دستی ثبت نام اذر ماه تحویلی فروردین،ولی هنوز حتی دعوتنامه برا تکمیل وجه نیومده ، میخواستم بپرسم با این وضعیت چقدر تاخییر تحویل بخوره خوبه؟ درضمن نظر اساتید در مورد کاهش احتمالی قیمت ماشین در صورت افت دلار چیه ؟ خودم خیلی دوست دارم نگهش دارم ولی میترسم افتش زیاد بشه مرسی

  24. فرامرز

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    با سلام ،خیلی خوشحالم که هروز به تعدادجک سواران افزوده میشود،ولی متآسفم برای کرمان موتور که با افزایش فروش، خدمات ضعیف و نمایندگی ها کم است .
    بنده پس از نوبت گیری حضوری در شرق تهران ،روز مراجعه اول صبح خوشحال از اینکه اولین نفر برای سرویس جک (اتومات)هستم ،موقع پذیرش 8 صبح گفتند ببخشید فیلتر روغن نداریم ،منم ماشینو آوردم بیرون ،نفرات بعد از من هم همینطور….
    تاریخ مراجعه 19/1 تمایندگی 1703 (هویک) میتونید استعلام کنید.

  25. فرامرز

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    با سلام،باید بگم کوبش جک من الان که 5000 کیلومتر رفتم خیلی از روزهای اول کمتر شده،بنظرم تو این مسافرت نوروز هم که حسابی صندوق و سرنشین فول بود کمکها انعطاف خوبی پیدا کردند.
    هندلینگ ماشین هم عالی بود.
    من شخصا راضیم و پول به این بالشتکها نمیدم.

  26. علی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (156 ديدگاه)

    J5 دستی کارکرد 9600 تحویل شهریور 93. سلام به همه جک سواران عزیز.توی این دوماه دو تا مسافرت به گیلان و تبریز داشتم.. خلاصه حرفم رضایت تمامه از ماشین که واقعا نشون داد ماشین جاده ست . واقعا رانندگی توی جاده باهاش لذت بخشه (قبلش پارس داشتم). ماشین توی جاده فوق العاده می چسبه به جاده.ماشینهایی که توی کفی ازم سبقت می گرفتن به راحتی توی سربالایی ناخواسته می گرفتم. تنها چیزی که ناخوشاینده شاید صدای برخورد باد به آینه بغلهاست که اگر نخواید از تهویه استفاده کنید با حالت اول سانروف یا باز گذاشتن پنجره های عقب حل میشه. می برمش سرویس 10 هزار تا و به امید خدا مسافرتهای بعدی چون خیلی سفر باهاش حال میده . ضمنا ما دونفریم و مصرف توی جاده 6.7 و شهر 9.5 هست

  27. کیان

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الان هشت ساله سمند موتور پژو داریم 200هزار کار کرده متاسفانه تا کارکرد 180هزار هیچ خرج و مشکلی حتی جزیی نداشت و این اواخر به خرج افتاد یعنی سیلندر ترکوند و سر سیلندر پیاده کرد از طرفی همه میدونن ماشین صفرای داخلی بده ولی چون دنا سری اول هست و از تعدادی از مهندسین ایران خودرو تعریفاتی شنیدم بین دو راهی قرار گرفتم و با توجه به اینکه اگر جک بخرم حتما اتومات میخرم از اصطلاکش واقعا میترسم و بهتر بگم از بعضی تعمیرکارا تو این مدت واقعا بدم اومد و تعمیرات اتوماتم همه دیگه میدونن چه جوریه از طرفی یه حواله دنا هم دارم و اینه که موندم که ایا واقعا ارزششو داره که حوالمو بفروشم و یه جک بخرم

    و اینکه خواهش میکنم فقط افرادی که این ماشینو دارن راجع بهش نظر بدن پیشاپیش ممنون

  28. محمد

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    دوستان عزیز بنده حدود 6ماه تقریبا هر روز مطالب درج شده در سایت رو خوندم و ازش استفاده کردم.
    من 5شنبه ماشین رو تحویل گرفتم و موقع تحویل با بررسی بدنه بقل سپر مقداری رنگ مشاهده کردم مثل موقعی که ماشین به جدول مالیده شده باشه به مسئول اداره تحویل نشون دادم بردن ماشینو و با پولیش مشکل حل شد.
    در قسمت آپشن هم ضبط رو با نمونه تصویری به همراه GPS و دوربین دنده عقب عوض کردم ولی متاسفانه نصاب بسیار نا آشنا بود به نحوی که حتی سیم ها رو نمیتونست از پشت داشبورد رد کنه .بعد از حدود 45 دقیقه و نهایت با اعتراض من یه نفر دیگه اومد که در عرض 5 دقیق ضبط رو بست تست کرد. خواهشنا اگر مراجعه میکنید برای تعویض مراقب باشید اگر نصاب مسلط نبود بالافاصله عکس العمل نشون بدید چون اشکال در سیم کشی ماشین ایجاد میشه.
    در مورد فنی باید عرض کنم
    1- شتاب اولیه نسبت به 206 تیپ 5 قبلی خودم خیلی ضعیف تره ولی شتاب ثانویه خوبه
    2- گیربکس یک مقدار تاخیر پاسخگویی داره ولی در کل عملکرد قابل قبولی داره
    3- داخل ماشین و صندلی ها خیلی راحته نسبت به 206
    4- هندلینگ نسبت به 206 خیلی خوبه
    5- جنس مواد بکار رفته داخل اتاق یک مقدار ضعیفه ولی بنده اسپری داشبورد استفاده کردم واقعا دیگه ضعفی مشاهده نمیشه.
    6- باید عرض کنم نسبت به ماکسیما اتوماتیک پدرم درسته که اصلا قابل مقایسه نیست (و البته که قیاس این دوتا هم اشتباهه !!) ولی هندلینگ و وضعیت خشکی اتاق ماشین تقریبا در حد ماکسیما هست بخصوص سر پیچها خیلی خوب به زمین میچسبه.
    7-کشش نامناسب در سربالایی وجود داره ولی دوستان اگر مسلط به پدال گاز باشند خیلی زود جبران میشه و توان موتور بر میگرده که خوب این مورد در لحظه مواجهه خیلی آزار دهنده است ولی با رسوندن موتور به دور مناسب خیلی سریع مشکل حل میشه.

    در کل که تا این لحظه به نظرم انتخاب خوبی بود بخصوص من که با دلشوره رفتم سراغ ماشین چینی تا الان که خدا رو شکر راضی هستم.
    باز هم از دوستانی که تو این مدت بدون خصومت دیگران رو راهنمایی کردن ممنونم.

    یا حق

    1. pink

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      مرد حسابی خودت میگی ماشین رو پنجشنبه گرفتی!!
      2000 تا با هاش راه برو اونوقت میفهمی چقدر عالیه من تا حالا 7000 تا راه رفتم ولی بعد از 2000 کیلومتر تازه ماشین خودشو نشون میده

  29. مجتبي

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    محمد جان سلام
    داداش مبارکت باشه ایشالا چرخش به خیر برات بچرخه
    میشه بگی سیستم و دوربین عقب چقدر شد و مارک ضبطش چیه
    امکاناتش دقیقه چیه

    1. محمد

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      مجتبی جان ممنون از لطفت
      من ضبط مدل پرونیکس همون مدل که توی قسمت آپشن تحویل بلوار نخل استفاده میکنند بستم کیفیت پخش مناسبی داره و یه نکته جالب هم اینکه سیستم نویگیشن روی نقشه دوربین های کنترل سرعت نمایش داده شده و به صورت صوتی هم اعلام میکنه :) و همینطور قابلیت کارکیت هم داره که از بلوتوث موبایل استفاده میکنه و نام تماس گیرنده رو روی صفحه مانیتور نمایش میده.
      غیر از کارکیت قابلیت پخش فرمت های تصویری رو هم داره ولی متاسفته پایین تر از HD رو پخش میکنه یعنی من فایلهای 720رو هم امتحان کردم پخش نکرد ولی بقیه رو خیلی خوب نمایش میده.
      یکی دیگه از مزیت هاش اینه که میتونی از فلش های معمولی استفاده کنی اونم توی داشبورد چون از پشت ضبط سیم میکشن توی داشبورد که خیلی خوبه. قابل اتصال به دانگل و Ipod هم هست.
      با دوربین قیمتش 1.400.000
      باز هم اگر سوالی بود در خدمتم

  30. H.s.7

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز..بنده با خوندن کامنت های دوستان در مورد “بالشتک های ضربه گیر” خیلی کنجکاو شدم ولی به جواب اصلی نرسیدم متاسفانه،
    دوستان میخواستم بدونم این بالشتک ها فقط در بهبود هندلینگ ماشین تاثیر دارد یا برای رفع کوبش هم مؤثر است؟؟؟
    چون مشکل اصلی بنده کوبش ماشین است.اگر این محصول برای رفع کوبش مؤثر باشد حتما خریداری میکنم…خیلی ممنون میشم ازتون اگر راهنمایی کنید..باتشکر
    ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا