صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
حميدرضا
۲ تیر ۱۳۹۴سلام
من جک اتوماتیک دارم خواستار عضویت در گروه تلگرام میباشم
09121959134
با تشکر-حمیدرضا
reza
۲ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان
من حدود یک سالی هست که جک اتومات دارم و به نسبت هزینه پرداختی
از خریدم راضی هستم
ضمنا خواستار عضویت در گروه تلگرام هستم
رضا 09363151599
با تشکر
مصطفی دنده ای
۲ تیر ۱۳۹۴سلام من جک دنداه ای 10000کیلومتر دارم خواستار عضویت در تلگرام هستم .ممنون09131841829
علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۴لطفا منرادرتلگرام عضو کنید
۰۹۱۲۸۱۴۲۸۵۵
مرسی
دادا
۵ تیر ۱۳۹۴امروز موقع رانندگی هنگامی که باسرعت 140میرفتم وچون پنجره ها روپایین آورده بودم صدای سوت تقریبا آزاردهنده ی آیینه سمت راننده ،منومتوجه این نکته کرد که اگر درکنارداخلی قاب آیینه ها ،طراحی اسپرت تری بکار برده میشد وبنوعی زاویه های کنار مقاومت کمتری درقبال هوای عبوری از جلو داشتن ودرواقع تونل هوا ایجاد نمیشد یا هوا بنوعی سیرکوله ،نمیشد مسلما این صدا روما نمیشنیدیم،البته شرکت طراح به اندازه ی پول آش داده ولی امیدوارم روزی برسه که این ماشین برای قطعه سازان ما دندان گیر بشه تا بتونن خودشون یه قابی با رفع عیب کامل تولید کننّّّ به امید آنروز.
کیا
۲۹ شهریور ۱۳۹۴کجا بودی که تونستی 140 تا بری؟ ما اینجا تو اتوبان سرعت 80 تا بشه 90 تا فردا صبح قبض جریمه می آد در خونمون.
احمد محمودی
۵ تیر ۱۳۹۴سلام.
بسیاری از رانندگانجک جی5از سرو صدای فرمان شکایت دارند مثل من.
من ناشیانه تایر 225/45/17را در این ماشین استفاده میکنم که مثلا با سرعت بتونم بپیچم چون مسیر منتهی به محل کارم در شهر دیگر.و دارای پیچهای تندی هست.
یک ماه پس از خرید ماشین سرو صدا شروع شد. علیرغم تشخیص همه زیروبند سازهایی که بردم وحتی نمایندگی،مکانیکم دوتا چهار شاخه زیر داشبورد رو باز کرد وچون گریس خور نداشت گریسکاری کرد، محکم بست و سروصدا خداحافظی کرد.
احمد محمودی
۶ تیر ۱۳۹۴ببخشید از قلم افتاد این نکته که تشخیص همه
فشار اومدن به جعبه فرمان
بعلت پهنای زیاد لاستیکها بود.
نمایندگی میگفت باید یکی دو هفته بخوابه تا جلوبندی باز بشه، شاید هشتاد درصد احتمال بهبودی باشه.
محسن
۶ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان
من به تازگی یه J5 A/T ثبت نام کردم ، آپشن کروز کنترل هم درخواست دادم.
فقط جالب اینجا بود که تو نمایندگی بهم گفتن برای نصب کروز کنترل باید اجرت نصب بپردازم.
کسی با چنین موردی مواجه شده تا الان؟ و می دونه می تونن چیزی از این بابت دریافت کنن یا نه ؟
احسان6131
۷ تیر ۱۳۹۴من کروز روی فرمانی شرکت آرون کار رو بستم. کلا قیمتش 950 هزار تومان در اومد و چیزی از هزینه نصب نگفتن. بعدا خود این شرکت قیمتش رو کرد 1050 تومان و به مرکز آپشن با همین قیمت میداد که شامل هزینه نصب هم میشد و مرکز آپشن اونو 1150 هزار تومان به مردم میفروخت. حالا نمیدونم چه قیمتی رو به شما گفتن. قیمت های کروز با دسته جداگانه هم بین 950 تا 1050 هزار تومان هست.
احسان6131
۷ تیر ۱۳۹۴نمیشه گفت جک j5 ارزان هست. نمیشه گفت بهترین قیمت رو نسبت به امکاناتش داره چون رقبای سرسختی مثل بسترن b50f توی بازار داره. اما میشه گفت به اندازه پولی که میدی آش میخوری. کافیه بشینی پای حرف اونایی که سمند 30 میلیونی خریدن و از مشکلات عدیده تعویض کامل گیر باکس، سیستم هیدرولیک فرمان و مشکلات مونتاژی و کیفیتی داستانهای هزار و یک شب تعریف میکنن. بعد تازه میفهمی که ما با این مشکلات اولیه مواجه نیستیم حداقل.
يونس
۷ تیر ۱۳۹۴نظر…سلام بر همه دوستان اگه امکان داره من هم عضو تلگرام نمایید باتشکر از آقا فرید و دادا و احسان و…….همه دوستان قدیمی وجدید بقیه دوستان 09166104931 اتومات 14000کیلومتر کارکرد اهواز
دادا
۷ تیر ۱۳۹۴دوستان گرامی چرا روزبروز اینجا سکوتش بیشترمیشه.خودمن گوشی وخط قبلیم ترکید حتی یه مدت با آی دی قدیمی نمیتونستم بیام اما باخرید گوشی جدید وخط جدید بازم اینجا میام چون واقعا بچه های اینجا کمک کننده بودن البته بماند بعضی مواقع مسایلی پیش میومد.بابا شماها که میرین جای دیگه حرف میزنید دیگه حوصله دارید بیاین اینجا.من که دلم بیشتر اینجا خوشه.یاد قدیما به خیر
فرهاد از شیراز
۸ تیر ۱۳۹۴دوستان قرار شد وازتون خواهش کردم,ومیکنم که در همین سایت نظراتون به اشتراک بگذارید. انگار دوستان همه لجبازی میکنند وهمه میگن میخوایم بریم تلگرام به خدا حیفه به قول دادا عزیز اینجا خیلی خلوت شده آخه مثلا تلگرام چه کاری انجام میدهد که این سایت انجام نمیدهد.
جک دستی /همچی عالی فقط عیب جکرو بعد از 10000 کارکردشتاب اولیه کم وصندلی خشک آن که نه با روکش کردن ماشین ونه باپشتی طبی و نه با پشتی توری حل نشده و پدر کمرمرو در آورده میدونم .دوستان اگه راه حلی دارن لطف کرده وبیان کنند .
شهنام
۱۰ تیر ۱۳۹۴فرهاد جان،
من هم جک دستی دارم با کارکرد بالای 7000، شتاب اولیه اش بد نیست. تست کردم از سمند و 206 تیپ دو بهتره. از مگان حدود 15 درصد ضعیفتره، یعنی مگان حدود 11 ثانیه و J5 حدود 12.5 هست. تست رو چند بار هم تکرا کردم. البته موتورش رو خوب آب بندی کردم.
راحتی صندلیش هم به پای مگان نمیرسه اما اونظورا هم که شما گفتی به نظرم نرسیده.
عطارد
۱۰ تیر ۱۳۹۴شهنام عزیز
من هم دستی با کارکرد 5000 دارم. من هم خیلی از شتاب اولیه راضی نیستم. البته زمانی که کولر خاموشه، خوبه ولی با کولر روشن، ضعیفه. تاثیر کارکرد کولر بر روی کشش موتور خیلی زیاده و زمانهایی که کمپرسور قطع میشه، کاملا تاثیرش محسوسه.
شهنام
۱۱ تیر ۱۳۹۴عطارد عزیز
تاثیر کولر روی کشش برای من هم کاملا ملموس بوده. البته کما بیش همه ماشینهای تو رنج قیمت متوسط به پایین که از موتور خیلی قوی استفاده نمیکنند این مشکل رو دارن.
اما موتور 1500 J5 واقعا در مقایسه با حجمش گشتاور و توان خیلی خوبی داره. یعنی اگه وزن ماشین بجای 1300 کیلو مثلا 1150 تا 1200 بود، حریف 206 تیپ 5 هم میشد. همین حالاش هم من با سمند 1200 کیلویی با موتور EF7 و حجم 1645CC دوستم کورس گذاشتیم تو شتاب به پای J5 دند دستی نرسید.
احسان6131
۸ تیر ۱۳۹۴دوستان کسی در مورد نگهداری از رنگ ماشین به خصوص برای رنگهای تیره راه حل خاصی سراغ داره. به دنبال یه چیزی شبیه واکس هستم که بتونه ضمن درخشان کردن رنگ ماشین، پوشش محافظتی و ضد گرد و خاک هم ایجاد کنه. اصلا یه همچین چیزی وجود داره؟ نکته دیگه اینکه کجا میشه با قیمت مناسب و کیفیت کار خوب پاور ویندوز نصب کرد؟ و در آخر آیا کسی از فروشگاهی به غیر از مرکز آپشن برای فروش برخی از قطعات ریز و درشت J5 اطلاعی داره؟
دادا
۸ تیر ۱۳۹۴احسان عزیز اگه تهران تشریف داری حتما به مغازه های خیابون سورنا سری بزن حتما حاجتی داشته باشی امامزاده های اونجا برآورده میکنن فقط زرنگ باش بعضیا شون بدجوری چرب زبونن البته از خود مرکز آپشن یا انتخاب به اصطلاح، ارزونتر میدن ،درضمن حق انتخاب هم داری نه مثل اونجا که میگه همینه آش خاله ته،بخوری پاته نخوری پاته.بعد بنظرمن صندلی دستی واتو فرقی باهم ندارن معمولا روکش بندازی بهتر میشه وبعدمدتی عادت میکنی.نترس عزیز ماایرانیا دور از جون اکثرا سخت پوست شدیم.مگه الکیه صندلی جک مارو شکست بده.مادکل نفت رو از وسط دریا ناپدید میکنیم سراز مکزیک درمیاریم بقول نقی معمولی، مگه میشه صندلی نرم نشه زیر… مون.به امید آنروز
نام شما (ضروری): يونس
۹ تیر ۱۳۹۴اگر کسی از دوستان بالشتک کمک فنر نصب کرده اطلاع بده که خوبه یاخیر متشکرم یونس 14000 کیلومتر از اهواز
pooria
۹ تیر ۱۳۹۴با سلام
جک دستی 5000 هزار دارم و راضیم و تو این 5000 هزار کیلومتر رانندگی در کل راضی بودم و از انتخابم پشیمون نیستم….
نکات مثبت j5:
1-ظاهر شیک منهای جلوپنجره ای
2-کابین دل باز و زیبا
3-هندلینگ عالی
4-نرمی ماشین و موتور کم سر و صدا
5-سیستم تهویه عالی
6-سیستم ترمز قابل قبول
تنها ضعفی که من متوجه شدم. شتاب اولیه بود.تو سربالایی هایی که وسط مسیر برخورد کردم مشکلی نداشت و با قدرت رفت ولی تو مسیرهای مارپیچ و کوهستانی دلسرد شدم و این نقصو فکر میکنم به دلیل وزن زیادش باشه
مشکلاتی که داشتم:
وقتی ماشینو میبرم کارواش، از سانروف اب میاد ولی وقتی خودم میشورم مشکلی نداره
صدا افتادن تو کنسولی و در راننده و زیر فرمون، در ضمن کنسولی وسط از همون روز اول کنده و ول بود
سوختشم عالیه به نظرم، من زیاد کولر میگیرم ازش ولی تو جاده با کولر 6.3سوخت
در کل به اندازه پولی که دادم راضیم
احسان6131
۱۰ تیر ۱۳۹۴ممنون از راهنمایی دادا.
راستی 2 روز پیش از دو فرد برای من پیامکی به این مضمون اومد:
“فراخوان ویژه خودروهای جک J5 اتوماتیک به منظور ارائه برنامه نرم افزاری بوش آلمان با هدف رفع مشکلات تعویض دنده و شتاب، کاهش مصرف سوخت، بهبود عملکرد ترمز و بهببود عملکرد موتور”
تهش هم دوتا شماره موبایل برای هماهنگی و نوبت دهی داده. جالبیش اینه که شماره من رو از کجا میتونن گیر آورده باشن. اگر برای شما هم اومده به احتمال قوی یه جوری از نمایندگی های کرمان موتور لو رفته.
بگذریم، من این کار رو توی مسافرتی که به شیراز داشتم، انجام دادم. البته قبلش ماشین خود اون بنده خدایی رو که اینکارو میکرد یه تست زدم. دو نکته وجود داشت: اولا شتاب اولیه به هیچ وجه خوب نمیشه و تأثیرش تنها روی معکوس کشیدن که تأخیرش نسبت به قبل اندکی بهتر میشه. دوما ترمز رو اگر مثل ماشین خودش آپدیت میکرد باید عالی میشد، ولی وری ماشین من اتفاق نیفتاد و ترمز مثل قبل موند اما ماشین اون انصافاً ترمز عالی داشت. مصرف سوخت به نظرم هیچ تغییری نکرده.
احسان6131
۱۰ تیر ۱۳۹۴راستی الان از کرمان موتور این پیامک اومده:
“دارندگان خودروی j5 اتوماتیک: لطفاً مراقب برخی از تبلیغات و پیامک های افراد سودجو مبنی بر فراخوان ارتقا نرم افزاری خودرو باشید. شرکت کرمان موتور”
عجیبه این عکس العمل سریع کرمان موتور. احتمالا خودش هم یه دستی بر آتش داشته دیگه …
احسان6131
۱۰ تیر ۱۳۹۴نه به اون قدیما که دارندگان j5 به صورت خودجوش گردهمایی داشتن و نه به الان که همه رفتن توی تلگرام پناه گرفتن. اینجا هم که عمومی ترنی محل برای اظهار نظر همگان هست، شده دفترچه تلفن دوستان عزیز. به قول یکی از دوستان اگر شما اهل نظر دادن بودید خوب همین جا نظر میدادید دیگه.
ولی به هر حال الان فقط دوستان قدیمی گه گداری میان کامنتی میذارن و ما مستفیض میشیم. دوستان جدید که فقط دارن جک سواری میکنن و فقط خواننده مطالب شدن. شما هم از تجربه و مشکلات و رفع مشکلات و پیشنهاد آپشن و اینجور چیزا هم بگید بابا …
نام شما (ضروری): يونس
۱۰ تیر ۱۳۹۴احسان جان سلام ….من خودم هم توی تلگرام عضو هستم هم اونجا مستفیض میشم هم اینجا هرروز مطالبو میخونم و گه گداری مطلب مینویسم ……بهر حال هرآنچه لازم بوده همه نوشتن توی تلگرام هم چون ارتباط سریع برقرارمیشه و سریع اطلاعات در میان گذاشته میشه بد نیس اگر چه بعضی مواقع ترافیک زیادمیشه
امير
۱۹ تیر ۱۳۹۴لطفا در صورت امکان بنده را نیزدر تلگرام ادد نمایید ممنون از لطف شما دوست عزیز. ۰۹۱۲۷۷۰۹۹۴۱
بابک زرینه پور
۱۰ تیر ۱۳۹۴سلام… من چند ماهه اتومات ثبت نام کردم. امروز که برای تکمیل مالی و انتخاب رنگ رفتم بجز سفید و مشکی فقط سرمه ای داشت. یعنی عملا” حق انتخابی برای مشتری وجود نداره . در حالیکه رنگ مورد نظر من نقره ای بود که رنگ خاصی نیست و جزء رنگهای متداول در بازار خودرو هستش. تازه وقتی رنگ مشکی را انتخاب کردم با وجودی که اینترنت نمایندگی قطع بود و عملا” هنوز تکمیل وجه من صورت نگرفته خواستم نظرم رو تغییر بدم و رنگ سرمه ای رو انتخاب کنم نمایندگی از انجام اینکار امتناع کرد و اجازه تغییر رنگ رو نداد درحالیکه هنوز ثبت نام من بدلیل قطعی اینترنت ثبت نشده بود… واقعا” جای تاسف داره که خواست مشتری انقدر بی اهمیته و کوچکترین تلاشی برای جلب نظر ما انجام نمیشه …لطفا توی تلگرام اد کنید ممنون
09193195194
احسان6131
۱۳ تیر ۱۳۹۴بابک جان در مورد تعویض رنگ یک نکته اساسی وجود داره. شما میتونید فرمی رو پر کنید که توی اون درخواست تعویض رنگ به رنگ دلخواه رو میدید و در ضمن متعهد میشید که نسبت به تأخیر ناشی از این تأخیر در تحویل ماشین با رنگ دلخواه به شرکت کرمان موتور و مراجع ذی ربط معترض نشید. در حقیقت هر گونه حق اعتراض از شما سلب خواهد شد. اما خوب کرمان موتور نسبت به پرداخت جریمه تأخیر منصفانه رفتار میکنه و این جریمه رو تا 2 ماه پس از تحویل خودرو پرداخت خواهد کرد.
مثلاً برای خود من با وجود مراجعه سریع، فقط از بین 2 رنگ باقی مانده سفید و مشکی امکان انتخاب داشتم و رنگ خاکستری پر شده بود!! خوب این ضعف شرکتی مثل کرمان موتور هست که بالاجبار میخواد رنگ های موجود و پر تیراژ رو توی پاچه شما کنه. من هم سفید رو انتخاب و سریعاً یک فرم تعویض پر کردم و در عوض با 2 ماه تأخیر ماشین رو تحویل گرفتم. لازم به ذکر هست که تازه اون موقع تنوع رنگ الان نبود. به نظرم رنگ های تیره نگهداری خاصی میخواد چون توی این ماشین هم زیرلایه رنگ یعنی آستر خیلی نازک و ضعیف هست وهم جنس خود رنگ ایرانی بوده و کیفیت مطلوبی نداره. رنگهای نقره ای و به خصوص طوسی (فیلی) خیلی به این ماشین میاد و کم حاشیه هم هستند. اگر الان بود من حتما طوسی رو با هر تاخیری درخواست میدادم. رنگهای نوک مدادی و خاکستری هم خیلی به این ماشین میان ولی نیاز به مراقبت و تمیز نگهداشتن دارند.
parazit
۱۱ تیر ۱۳۹۴درود
بعد از یه سال، دوباره به اینجا سر زدم
اون موقع می خواستم جک بنویسم و الان جک دنده با کارکرد16000 دارم
فقط باس بگم توی این رنج قیمتی هیچ ماشینِ صفری نیس
من راضیم…..جاده ش خیلی عالیه.
صندلی ها کمی خشکه که من دوتا عرق گیر پرشیایی انداختم که ترکیبی مخمل و چرم هست
هم عرق نمی کنه و هم کمی بهتر شده
فرید
۱۱ تیر ۱۳۹۴سلام به همه دوستان جک سوار، احسان و فرهاد عزیز، ما به تلگرام پناه نیاوردیم و اینجا رو هم دوست داریم و هستیم، من از زمان ثبت نام 92/12 تو این پیج هستم و خواهم بود، این همه عکس از ماشین خودم در مورد نصب پارکاب و DVD و غیره گذاشتم، تو تلگرام گذاشتن فیلم و عکس و پیغام راحتتر انجام میشه، مثلا یکی از دوستان به تازگی key less نصب کرده که فیلمشو گذاشت، و یا یکی از دوستان یه لو گو طراحی کرد برای انجمن جک و روی برچسب اجرا کرد که رو ماشین بچسبونیم، هر کی هر کار جدید انجام میده برای دیگران به اشتراک میزاره، دیگه نیاز به آپلود و گذاشتن لینک نیست، تحویل مهر 93 دستی ، کیلومتر 5500، همچنان راضی هستم از همه چی بجز رنگ. فعلا بای
محمد
۱۲ تیر ۱۳۹۴سلام به دوستان عزیز
کسی میدونه J5 دنده ای هم سانروف داره یا نه ؟
اگه نداره بخوایم سانروف دار باشه چکار باید بکنیم؟
بعدش با mini Usb سیستم صوتیش چکار میکنید مشکلی باهاش ندارین
ممنون میشم جواب بدین
علیرضا
۱۲ تیر ۱۳۹۴سلام بله سانروف دارد. به کمک تبدیل به سادگی قابل استفاده است
محمد
۱۳ تیر ۱۳۹۴ممنونم دوست عزیز
شهنام
۱۳ تیر ۱۳۹۴محمد جان سلام، سریهای اول نداشت، اما مدتی هست که J5 دنده ای هم سان روف داره و هم سیستم کولر بخاری اتوماتیک.
دادا
۱۳ تیر ۱۳۹۴دیروز تو تلگرام وقتی سن مارتین عزیز کانکت یا وصل یا متصل یا نمایان شد،بنده براش پیغام گذاشتم که چرا به پدال سرنمیزنه وباکمال ناراحتی من، جواب داد جک رو فروخته وقصدش خرید سراتوس یا بگمانم تیگو5.البته آرزوی قلبی من اینه که همه ی دوستان سوار ماشینهای مدل بالاترازهرلحاظ بشن اما خودم ازلحاظ رخ وزیبایی،جک رو باسراتوی رخ قدیمی عوض نمیکنم وایمان دارم جک به این زودیا دمدمه نخواهد شد ودل آدما رو نمیزنه.درضمن تا حالا که خانواده ی ام وی ام یا چری سابقه ی خوبی درایران نداشته.انشاالله ماشین مدنظرت سربلند بیرون بیاد. .
شهنام
۱۴ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان،
با توجه به رشته تحصیلی و تجربه کاریم، چند نکته در مورد آب بندی موتور رو مینویسم. امید وارم مفید باشه.
در 500 کیلومتراول
1) از تخته گاز کردن جدا اجتناب کنید.
2) دور موتور رو بین 2500 تا 3000 نگه دارید.
3) بیشتر از 100 کیلومتر در ساعات سرعت نرید.
4) سربالایی ها رو با سرعت کمتری طی کنید و در صورت امکان از کولر اسفاده نکنید.
5) سربالایی ها رو با دور 3000 طی کنید.
6) در صورت روشن بودن کولر، آرومتر شتاب بگیرید.
7) قبل از تعویض دنده (به دنده های سبک مثلا از 2 به 3)، دور موتور رو به 3000 برسونید.
بعد از 500 (و حداکثر تا 1000) کیلومتراول با هزینه خودتون یکبار روغن موتور (و ترجیحا فیلتر روغن) رو تعویض کنید.
بعد از تعویض روغن و تا قبل از کیلومتر 2000 (و حداکثر 2500) موارد هفت گانه بالا رو رعایت کنید اما کمی میتونید کمی ساده تر بگیرید (مثلا تا سرعت 120 هم حرکت کنید یا دور موتور رو تا 4000 هم ببرید.
بین کیلومتر 2000 و حداکثر 2500 برای تعویض روغن (و ثبت سرویس اولیه) به نمایندگی مراجعه کنید. بعد از اون تقریبا موتور ماشین شما به خوبی آب بندی شده و ازش لذت ببرید (آب بندی کامل ممکن تا 5000 کیلومتر هم طول بکشه!)
موفق باشید.
امیر
۱۴ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان
من مدتی هست که واقعا از بس نظرهای مختلف شنیدیم گیج شدم .راسش بین ماشین جک (البته دستیش ) ، وماشین ولکس تردید دارم جدای از شکل ظاهری واقعا کیفت واسم مهمه . ممنون میشم راهنماییم کنید
احسان6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴بر ای ارزیابی کیفی ولکس C30 و جک J5 دستی میشه یک نگاهی به نتایج موسسه استانداردهاس صنعتی ایران در ارزیابی کیفی خودروهای داخلی انداخت. برای مثال به لینک زیر مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید که نتایج معمولاً در گزارشهای ماههای بعدی چندان تغییر نداشته اند:
http://cdn.iranjib.ir/images/tldv04qgcrgtdu9p8zcs.png
موارد 24 (جک دستی) و 26 (ولکس C30)
(1) فنر بندی، تعلیق و فرمان: هر دو بدون نقص هستند.
(2) موتور و انتقال قدرت: J5 بدون نقص و C30 اندکی نمره منفی
(3) ترمز C30 اندکی بهتر از J5 است
(4) تجهیزات الکتریکی هر دو بدون نقص
(5) عیوب مونتاژی و تزئینان هردو بسیار زیاد است و این موضوع برای C30 به مراتب بیشتر است و علیرغم کیفیت اندکی بهتر متریال داخلی، بدتر مونتاژ شده است و در این نقطه میتواند روی وزن تصمیم گیری اثرگذار باشد!
(6) ایرادات بدنه هر دو خودرو مشهود ولی C30 اندکی بهتر است
(7) پاشنه آشیل هر دو خودرو کیفیت بسیار بد رنگ است. به خصوص در رنگهای تیره که هر فردی به غیر از کارشناس هم میتواند به راحتی نظر بدهد. C30 در این مورد هم بدتر از J5 است.
(8) خدا رو شکر هر دو ماشین صداهای غیر عادی کمی در مقایسه با خودروهای تولید دو کمپانی بزرگ داخلی دارند و J5 اندکی بهتر است
(9) نفوذ آب هم ندارند
به نظر میرسد در کل J5 کیفیت بهتری دارد. البته قدرت موتور، نرمی ماشین و قیمت هم میتواند تأثیر گذار باشد بعلاوه تیراژ تولید و کیفیت خدمات دهی و نیز مطلوبیت در جامعه نیز میتواند روی تصمیم شما اثر بگذارد.
احسان6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز، گزارش های جدید سازمان استانداردهای صنعتی رو میتونید از این لینک پیگیری کنید
http://www.isqi.co.ir/web_directory/1192-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88.html
میزان رضایت مندی مشتریان هم از طریق این زیر برای نیمه اول سال 93 ملاک خوبی رو از قضاوت همگانی در اختیارتون قرار میده:
http://www.isqi.co.ir/web_directory/1194-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C.html
از این حیث ولکس c30 با 704 امتیاز اندکی بهتر از جک j5 با 700 امتیاز است. البته تولید j5 در این گروه قیمتی 2.5 برابر C30 است و افراد بیشتری هم در نظر سنجی شرکت کردند.
شهنام
۱۵ تیر ۱۳۹۴امیر جان سلام، به نظر ولکس رو حدود 7 الی 8 میلیون گرون میفروشن و به هیچ عنوان به این قیمت نمی ارزه. من هر دو ماشین رو از نزدیک بررسی و مقایسه کردم . ولکس باید با MVM315 و دنا مقایسه بشه، نه JAC J5. به هر حال امیدوارم در تصمیم گیری به نتیجه خوبی برسید.
احسان6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴من نمیدونم چرا کرمان موتور در رفع ایرادات رنگ ماشین کم کاری میکینه. کیفیت نامطلوب رنگ و نحوه رنگ آمیزی J5 اگر رفع بشه و توی مونتاژ دقت بیشتری بشه، این خودرو هم مثل آسا بهمن موتور میتونه در رده بندی کیفی خیلی خوب قرار بگیره. حالا دیگه میماند خود برادران کرمان خودرویی تمصیم بگیرند که البته ظاهراً گرفتند و با صلابت دارن به جلو میتازند:
1- بین کارگر آموزش ندیده و بی انگیزه خط تولید با حقوق بسیار کم بیان کارگر تعلیم دیده و با انگیزه یکی رو انتخاب کنند
2- سیستمهای پایش خط تولید و کیفیت را بهتر و موثرتر کنند و از ادوات جدید و به روزتری استفاده کنند. روباتهای جدید استخدام کنند
3- به سراغ کارخانه تولید رنگ دیگری برن و اندکی کیفیت رنگ رو بهتر و در عوض قیمت رو هم بیشتر کنند یا از همین رنگ و این همه شکایت بهره ببرند.
من واقعاً در تعجبم: با نظارت کم و بیش کره ای های هیوندای، خودروهای کیفی همیشه مال محصولات آوانته و ورنای کرمان خودرو بود. الان نمیدونم آیا تغییراتی در سطح مدیران کرمان موتور رخ داده، استراتژی تولید به سمت قیمت کمتر ولو با کیفیت کمتر رفته، شریک چینی چندان تمایلی به عرضه با کیفیت محصولش نداره و …که محصولات این شرکت مشکلات کیفیت عدیده ای دارند!!!!!!!!!
برخی از دوستان هم آخه میان اینجا مطلب عجیبی مینویسند: “سازمان استانداردهای صنعتی میخواد برای حمایت از دو کمپانی بزرگ، کرمان موتور رو تضعیف کنه!”
پس چرا آسا b50f بهمن رو خیلی خوب ارزیابی کردند، پس چرا قبلاً محصولات کره ای کرمان موتور رو خیلی خوب عرضه کردند، پس چرا این ایرادات رو مردم عادی مثل من هم که خرید کردند میبینند و فریاد میزنند پس چرا …………………
مدیران عزیز و کارگران کرمان موتور، شما که زحمت میکشید، پس حداقل کارتون رو به نحو احسنت تموم کنید تا یک برند کیفی هم تو کشور داشته باشیم.
احسان6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴کسی تا به حال روی جک دستی توربو چارجر مکانیکی نصب کرده؟! با نصب این قطعات آیا واقعاً قدرت ماشین به شکل قابل ملاحظه ای بهبود پیدا میکنه؟ آیا ممکنه آسیبی هم به موتور وارد بشه؟
از دوستان کسی هست که به صورت تجربی و علمی این موضوع را آنالیز کنه؟