صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
احسان6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴دوستان نظرتون در مورد این HUD که اطلاعات دریافتی از ECU رو روی شیشه ماشین نمایش میده چیه؟!
http://loxbazar.com/product/6
کسی تا حالا نصب کرده؟ مصرف سوخت لحظه ای، سرعت دیجیتالی، دمای آب، دور موتور و آلارم ها رو روی شیشه نمایش میده. جالبه ولی نسبتاً گرون هست. به نظر تون کیفیت نمایش مناسبی داره؟
اردشیر
۹ مرداد ۱۳۹۴باسلام خدمت آقا احسان من تجربه خرید روداشتم درجواب شما باید بگم از خرید این دستگاه پشیمانم به چند دلیل:اولا قیمتش نسبتا بالاست دوما فقط شبها قابل روئیت هستش سوما اطلاعاتش فقط مصرف لحظه ایش کاربرد داره که اون هم هرلحظه درحال تغییره یعنی شما گاز میدی یه مصرفی رو نشون میده وقتی گاز رو شل میکنی یه مصرف دیگه ای رو نشون میده خلاصه من که پشیمانم حالا خود دانی والسلام
سامان
۱۵ تیر ۱۳۹۴این ماشین موتورش 1499سی سی با وزن 1315 کیلو یعنی انگار از موتور پرشیا 1800، 300 سی سی کم کنین بعدشم 3 نفر ادم 70 کیلو بشینن توش….خودتون شتابشو مقایسه کنین دیگه…1800 بهتره باز
احسان 6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴الان همه کمپانی های خودرو ساز سعی در کاهش ابعاد بلا استفاده خودرو دارند. یکی از این موارد کاهش سایز موتور و در عوض بالابردن کارآیی اون هست. اینکه از هر 1000 سی سی حجم موتر چقدر اسب بخار قدرت گرفته بشه، ملاکی که بشه در موردش قضاوت کرد. پارس با موتور 1761 cc تنها 100 اسب بخار قدرت تولید میکنه و این یعنی 56.8 اسب در هر لیتر. این مقدار برای جک دستی با حجم موتور 1499cc و قدرت 111 اسب میشه 74. حالا این مقایسه تنها برای ارزیابی کارآیی موتور بود. اما در مورد قدرت انتقالی و شتاب اسب بخار به ازای هر تن وزن ماشین مهم میشه که برای پارس 1165 کیلویی میشه 85.8 اسب در هر تن و برای جک 1315 کیلویی میشه 84.4 اسب در هر تن. گشتاور پارس در دور موتور 3000rpm حدود 153Nm بدست میاد که برای جک در 4000rpm میشه 146Nm. این یعنی اینکه موتور جک بسیار کارآمد است اما شتاب ماشین اندکی کمتر از پارس است. در عوض مصرف کمتر و موتور به روزتر است.
شهنام
۱۵ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز آقا سامان ، من هم وقتی J5 تازه اومده بود تصور شما رو داشتم و این موضوع موجب شد تا دو سال از J5 خوشم نیام، اما بعد از کلی تحقیق و بررسی متوجه شدم که حجم موتور به تنهایی عامل مهمی نیست، بلکه توان و گشتاور و همچنین اینکه در چه دور موتوری به حداکثر میرسند و البته اینکه در بقیه دورهای موتور گشتاور و توان چه مقدار هستند هم خیلی مهمه. موتور J5 دستی با حجم 1499CC گشتاور و توان خوبی داره و از اونجا که مجهز به سیستم VVT هست، فقط در یک دور مشخص توان و گشتاورش بالا نیست، بلکه در دورهای دیگه هم توان و گشتاور خوبی ارائه میده. برای همین هم میتونه وزن 1300 کیلو رو با شتاب قابل قبولی جابجا کنه. به علاوه عملکرد ECU موتور و دریچه گاز برقی هم توی عملکرد موتور خیلی مهم هستند. من شخصا ماشینهای زیادی داشتم، از رنو 5 و پراید گرفته تا ریو، سمند، J3 و مگان، و چندین ماشین دیگه رو تو شهر و جاده روندم و از این میون تنها ماشینی که J5 به پاش نرسید مگان بود.
موفق باشید.
احسان6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴گذاشتن کامنت از سوی همه دوستان هم بار فنی سایت رو بالا میبره و هم کمک به ترویج اطلاعات میکنه. لطفا فقط خواننده صرف نباشید و در مباحث شرکت کنید. از آپشنهای جدید ارائه شده برای این خودرو صحبت کنید. برای مثال توی یک سایت دیدم، تبدیل سوییچ ماشین به مدل تاشو با آرم جک رو 60000 تومن میفروشه. یا پا رکابی 4 در با LED طرح جک که 185000 تومن در میاد. دی لایت و سایر موارد هم بود. قیمت از مرکز آپشن کرمان موتور کمتر بود. دوستان همراهی کنند تا همه از وجود آپشنهای جدید و تغییرات جدید ماشین خبردار شیم. این نکته رو هم مد نظر داشته باشید، که برای قرار گرفتن در صدر محبوبترین صفحه سایت پدال کمتر از 30 کامنت دیگه توی این صفحه لازمه.
کیا
۲۹ شهریور ۱۳۹۴سلام
متاسفانه کرمان موتور هم مثل آپکو (مجری خودروهای سفارشی ایران خودرو) به نوعی به بهانه ابطال گارانتی ماشین از نصب آبشن بوسیله افراد متفرقه و بعضاً متخصص در سطح شهر جلوگیری می کنه و از طرفی هم آپشن های موجود و مورد نیاز مشتری ها رو دوبله به مردم غالب می کنه. من خودم با اینکه می تونم به راحتی این آپشن ها رو با امکانات بیشتر و قیمت مناسبتر از چین با خودم بیارم ولی از ترس ابطال گارانتی ماشینم این کار رو نمی کنم.
احسان6131
۱۵ تیر ۱۳۹۴ببینید
http://www.aparat.com/v/meUZC/%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1_%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3_%D8%AC%DA%A9_%D8%AC%DB%8C_5_%D8%AC%DB%8C%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%86_%D9%BE%DA%98%D9%88_%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3_%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF
رادار پلیس یاب برای خودروی جک J5. قبل از اینکه پلیس شما رو جریمه کنه، این شمایید که اون رو سورپرایز میکنید. این دستگاه پالسهای لیزری که از دستگاه پلیس ساطع میشن رو دریافت کرده و از فاصله دورتری به شما خبر میده. البته نمیشه فهمید چقدر دقیقه و چقدر کمک میکنه..
دادا
۱۵ تیر ۱۳۹۴اقااحسان دست مریزاد عالی بود.به بودنتون افتخارمیکنیم.ماها فقط شدیم خواننده و نه توان وعلمشو داریم که بریم مطالب جالب یا از خودمون یا جایی ویرایش کنیم وبه دوستان عرضه کنیم.خودبنده یه زمانی دوستی تو خط تولید کارخونه داشتم مدیر قسمتی از خط تولید بود آخرین خبرای داخل کارخونه رو بهم میگفت مثل سان روف شدن جکها،که خیلی خیلی ازدوستان منو مسخره کردن،والان به تاریخ پیوستن،یابحث رنگ وصدای آب وغیره.الانم ازتجربیات خودم چه درست چه نادرست میگم ونتیجه گیریش باشماس.اما مطالب جالب بعضی دوستان ازجمله آقا احسان واقعا عالیه.زنده باشی احسان خان
احسان6131
۱۶ تیر ۱۳۹۴سپاسگزارم دادا جان. شما ماشالا که سرآمد آدمهایی هستید که اومدید اینجا و با اخبار و اطلاعات خوبتون و کامنتهای فراوان در هر زمینه ما رو مورد لطف قرار دادید. خدا شما رو برای سایت پدال و صفحه j5 نگه داره :)
سامان
۱۵ تیر ۱۳۹۴بحث منم همون شتاب دیگه….پرشیا تو دور 3000، 153 گشتاورشه درحالیکه جک توی دور 4000 ،146 این یعنی خیلی تفاوت توی شتاب….206 وی 8 هم که دیگه خیلی بالاتر از پرشیا با وزن 1100 که کمتر از پرشیا 110 اسب تولید میکنه….با گشتاور 142….وزن توی ماشینا خیلی مهمه….
شهنام
۱۵ تیر ۱۳۹۴سامان جان سلام، اعداد و ارقام روی کاغذ زمانی درست و قابل استنداد هستند که کیفیت تولید قطعات بالا باشه مطابق روز اول که نمونه خودرو تست شده باقی مونده باشه. متاسفانه توی چند سال اخیر شاهد افت کیفیت و در نتیجه گشتاور و توان خودروهایی که اسم بردید هستیم. ضمن اینکه خود ایران خودرو توان موتور TU5 را در مشخصات خودروهاش (مثلا در رانا) از 110 به 105 کاهش داده. به نظر من موتور J5 (حداقل 1500 که خودم تست مقایسه ای کردم) گشتاور و توانش واقعی هست.
ضمنا فراموش نکنیم که برای یه ماشین بجر بحث شتاب موارد زیادی از جمله نرمی تعلیق، هندلینگ خوب، نرمی فرمان و تعویض دنده، فضا کافی و راحتی و ارگونومی، سر و صدا، امکانات، کیفیت قطعات، ظاهر و …. هم مطرح هست که انصافا J5 یه سر و گردن از تولیدات داخلی بالا تر هست، ضمن اینکه توی شتاب هم چیزی کم نداره.
موفق باشید.
احسان6131
۱۱ مرداد ۱۳۹۴به اینها باید سابقه ذهنی خوب نسبت به یک محصول رو هم اضافه کنیم. باید توجه کنیم که صرفاً نام TU5 به معنای کیفیت موتور خودرو نیست. به خصوص اینکه این روزا نام برتر از کیفیت آمد پدید. برادران ایران خودرویی معلوم نیست اساسا با ترکیب چه قطعاتی به موتور TU5 میرسند.
امیر
۱۶ تیر ۱۳۹۴ممنون اقا احسان از راهنمایتون
خلیل
۱۶ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان بنده j5 اتوماتیک را در خرداد 93 گرفته و تا حالا حدود ده هزار تا
با آن رفته ام ، بطور خلاصه این اتومبیل : رنگ خوبی ندارد دنده اتومات آن گیج است چه در
شهر وچه در شیب جاده کمک فنر افتضاح هست سنگینی بیش از حد مزیت بر علت است
رویهم رفته ا ز خرید آن پشیمان هستم…..به معنای واقعی چینی هست.
احسان6131
۱۶ تیر ۱۳۹۴آقا خلیل عزیز برخی از مطالب شما صحیح است اما خیلی با اغراق در مورد آن صحبت کرده اید. رنگ ایراد دارد و ما نیز از این موضوع غصه داریم. چون حیف است ظاهر زیبای این ماشین به خاطر کیفیت نامطلوب رنگ خدشه دار شود. کافی است که به این نکته توجه داشته باشید علاوه بر کیفیت خود رنگ، جنس آستر و نحوه رنگ آمیزی هم تاثیر دارد. این موضوع در مورد آسا که محصول تولیدی بهمن موتور است نیز صادق است. این کمپانی مزدا 3 ژاپن رو با اون همه استاندارهای سختگیرانه تولید میکرد و جزء ماشین های کیفی بود. الان آسا از 18 نمره منفی 17 تای اون رو به خاطر رنگ گرفته و الا مونتاژ خیلی خوبی داره. بله دنده اتوماتیک یه کم گیجه و به خاطر تکنولوژی قدیمی و تا حدودی برنامه ECU هست. اولی که قابل رفع نیست اما باعث کاهش قیمت ماشین شده و دومی که امیدواریم رفع بشه و کرمان موتور دست از این همه محافظه کاری برداری و شرکای چینی رو برای انجام چنین تغییری مجاب کنه. در ضمن نوع رانندگی حضرتعالی نیز میتونه این مشکل رو تا حدی بهبود بدهو به هر حال تیپ ترونیک بودن این خودرو خودش یک حسن که حتی تویوتای کرولای جدید هم از داشتنش محرومه. اگر خواستی میتونی این نقص رو از دوستانی که کرولا دارند بپرسید. اما اونا بیشتر پول دادن پس باید کمتر ناراضی باشند :) و در مورد فنربندی و تعلیق خشک باید بگم کوبش توی دست اندازها آدم رو کمی مأیوس میکنه ولی در عوض در جاده ها حس امنیت در کنترل ماشین و یک رانندگی لذت بخش رو به راننده القا میکنه. گاهی این حس برتر از نرمی ماشین هست و گاهی بالعکس. این نقطه ضعف نقطه قوت ماشین هم هست. استفاده از بالشتک های نانو تا حدودی این موضوع رو بهبود میده. در این زمینه هم از دارندگان اپتیمای 2011 و 2012 و توسان و ماکسیما هم حتما سوال کنید و اگه تونستید سوار بشید و ببینید که اپتیما با اون ابهت و قیمت وحشتناکش چندان بهتر از J5 نیست. اما خوب گرونتره و مالکانشون کمتر گلایه دارند.
khalil
۱۶ تیر ۱۳۹۴به خدا حق ما ایرانی ها خیلی بیشتر از j5 و امثال اون هست ، پارسا ل
این موقع هر کامنت علیه j5 را لایک منفی میدادم ، ولی حالا میبینم که اغلب آنها
درست بوده، لطفاً قبل از هر لایک بیشتر فکر کنید …
pooria
۱۶ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان
انصافا قدرت اولیه این ماشین کمه
من یه بار تو سر بالایی ناامید شدم
ولی نقاط قوتش به این کمبود و بقیه نواقصش میچربه
ارتفاع پایین ماشین و کافی نبودن دید عقبم جز نقصای دیگرشه
منم تلگرام ادد کنین لطفا
9132448631
مرسی
احسان6131
۱۶ تیر ۱۳۹۴حق ما ایرانی ها اینه که:
1- سوار پراید و آل و تبار 20 سالش بشیم و مقایسه ها رو با اون انجام بدیم!!!!
2- حق ما اینه که پژو 405 چند ده ساله و نمونه های وطنی اون یعنی روآ و RD سوار شیم؟
3- حق ما ایرانی ها اینه که سوار سمندهای بی کیفیت بشیم؟
.
.
آقا خلیل حداقل یه چیزی بگو که بفهمیم تو عالم واقعیت سیر میکنی! شما که الان دارید فکر میکنید، به نظرتون یک ماشین چینی شناسنامه دار از ماشینهای وطنی با قطعات بدون شناسنامه و درب و داغون بهتر نیست؟ آیا شما بین کیفیت این ماشین و نمونه های داخلی سمند و رانا و روآ و تیبا و پراید هیچ گونه تفاوتی نمی بینید؟ ما جماعتی که فکر کردیم و این ماشین رو خریدیم و به قول شما فکر نکردیم، بسیار راضی تر از جماعتی هستند که مثل شما فکر کردند و محصولات وطنی رو خریدند. ما که فکر نکردیم و داریم کم کم فکر میکنیم چه کار درستی کردیم فکر نکرده خریدیم، شما هم بیشتر فکر نکنید یکهو …
نام شما (ضروری): يونس
۱۶ تیر ۱۳۹۴سلام به همه دوستان قدیمیوفادار به پدال (دادا) و دوستان جدید
عرض کنم که مگر چقدر سر بالایی داریم که مرتب از اون بعنوان نقص میگیم ….اگه اینطوریه یه موتور یاماها 100 قدرتش از بلیزر هم توسر بالایی بیشتره …..بهر حال من که با 14000 کیلومتر رانندگی و عدم مراجعه حتی یک بار به نمایندگی از خرید ماشین راضیم هر چند ایراداتی داره که اجتناب ناپذیره ولی اساسی نیست
arash-51
۱۷ تیر ۱۳۹۴من بر عکس شما با 18000 کیلومتر رانندگی واقعا از عملکرد گیربکس و گیجی آن – رنگ افتضاح سپرها -عملکرد کولر و خدمات پس از فروش ناراضی هستم کلا اتوماتیک کردن گیربکس این ماشین اشتباه محض بوده و بدلیل ضرایب دنده و دور موتور مربوط به حداکثر گشتاور موتور این معضل کشش در سربالایی قابل رفع نیست فقط ممکنه بشه سریع سبک شدن دنده ها درست بشه که یکسال همه مینالنند و فقط جواب میشنویم بزک نمیر بهار میاد…
نام شما (ضروری): يونس
۱۶ تیر ۱۳۹۴راستی دادا جان چرا نمیای توی گروه سواران …..خیلی خوبه اطلاعات فنی هم خوب رد و بدل میشه مطالعه مطالبات بچه ها و عکس وفیلمی که میزارن نه تنها خالی از لطف نیست که عالی هم هست …..امتحانش ضرر نداره نخواستی هم گروهو ترک کن کاری نداره که …..چون دوست داریم میگیم ……
khalil
۱۷ تیر ۱۳۹۴کاش کسانی که سنگ کرمان موتور را به سینه میزنند ، از حداقل انصاف و ادب
برخوردار باشند ، ظاهراً انتقاد از یک خودرو مونتاژ در مونتاژ برای بعضی ها قابل تحمل
نیست ، تا حرف میزنی اسم سایپا و ایران خود رو را میارن ، از قدیم گفتن : سگ زرد برادر شغاله!!!!!
pooria
۱۷ تیر ۱۳۹۴سلام
فکر میکنم در مورد نظر من سوتفاهم شد شایدم خودم بد مطرح کردم
این ماشین سربالایی تو جاده رو به راحتی و بدون هیچ فشاری میره و همه ماشینای تولید داخلو خودم تو جاده دود کردم
ولی برای راه افتادن و شروع مسیر از سربالایی به ماشین فشار میاد که تو این مدت فقط یه بار برای من اتفاق افتاده
ولی این نقص کوچیک تو ویژگیهای مثبت جگ پیدا نیست اصلا
منم مثه اقا احسان راضیم که فکر نکرده این ماشینو خریدم و دارم لذت میبرم با این پولی که دادم
احمد محمودی
۱۷ تیر ۱۳۹۴سلام
دوستانی که چراغ چک ماشینشون روشن میشه و نمایندگی علتش رو بنزین نامرغوب میدونه.
برخلاف چیزی که در مورد قطعات مارک بوش این خودرو گفته شده بسیاری از اونا الان با قطعات چینی تعویض شدند.
سه تا سنسور از.ماشینم اورجینال کردم تا خاموش شد.
دادا
۱۸ تیر ۱۳۹۴ازلطف دوستان بی نهایت سپاسگزارم.به قول جناب خان بوس بوس.خود من گاهی میشه روزی ده بار به اینجا سر میزنم از روی عادت.گاهی مطالب بسیار آموزنده بیان میشه واز یکی از دوستان باذوق میخوام که یه جمع بندی نقلی وکلی ازین ماشین رو بیاد بیان کنه تا یه سند راه باشه برای همه وبخصوص کسایی که تازه میخوان ماشین رو بخرن مثلا با صدای کمکها چکنن یا شگردش تو سربالایی چیه…البته خودمن بغیر از شتاب اولیه که طبیعیه وکمی مصرف سوختش که البته میتونست بهتر باشه ولی بدلیل بنزین بی کیفیت فعلی زیاد نمیشه به ماشین خورده گرفت تقریبا تو این یه سال ونیم ،هم دستی راضی بودم وهم از اتومات فعلی،خدایی وقتی پا رو گاز میذارم ویهو تو جاده دور میگیره و140_160رو پر میکنه واقعا آدرنالین بدن ازهیجان جا میمونه،ازبس هیجانش زیاده…بعضی دوستان مغرضانه حرف میزنن بماند، مثلا سان روف آب میده.خوب بده رگلاژ کنن کار نیم ساعته.خودم مشکل رو داشتم برطرف کردن واین ضعف وجدان کارگرای ماست.والا این دیگه رنگ نیست که بگیم کرمانیا کم فروشی میکنن.درضمن یه بار گفتم دستی که پارسال خریده بودم چون مال سری اول بود تیغه ی برف پاک کن بوش بود بوش چین.ولی اتو اصلا علامت نداره.پس خودی سازی چیه .البته ایرادی نداره باید ایرانی هم نون بخوره اما خدا کنه از کیفیت ندزدن.یه مساله یی که تازه متوجه شدم اینکه چندوقته مخصوصا دم ظهر کولر رو لو. میذاشتم وبصورت دستی وگاهی نامید میشدم تا دیروز یهو نگاه کردم این حالت هوای بیرون چراغش روشن میشد وقتی چراغ گردش داخل اتاق رو روشن کردم باورکنید زمین تا آسمان فرق کرد منظورم اینه گاهی به ریزه کاریا کمی بیشتر توجه کنید .شبتون خوش این ایام مارو از دعای خیرتون فراموش نکنید به آخدا بگید من بد هیچ کی مخصوصا بچه های جک سوارو نمیخوام.التماس دعا
مجتبي
۱۸ تیر ۱۳۹۴با سلام
دوستان کسی لیفان ایکس 50 رو دیده کرمان موتور جدیدا داره پیش فروش میکنه خیل خوشگه قیمت هم 47 و نیم اگه کسی راجع بهش نظری داره بگه لطفا
شهنام
۱۸ تیر ۱۳۹۴مجتبی جان سلام،
لیفان X50 دور واقع یک مینی SUV جمع و جور و کوچک هست که به موتوری به حجم 1498CC با حداکثر قدرت 102 اسب و گشتاور 133NM مجهز شده. وزنش حدود 1175kg و حداکثر سرعتش حدود 170Km/h هست. سایز تایرهای این SUV جمع و جور 195/60R15 هست. مدل دستیش با گیربکس 5 دنده و اتوماتش با گیربکس CVT ارائه میشه. ظاهرا امکانات متعارف ماشینهای چینی از جمله سان روف رو داره. از جمله ویژگیهای مثبتش میشه به فرمون برقی و از جمله موارد ضعفش به نسبتا پایین بودن کیفیت محصولات لیفان اشاره کرد. شاید X50 رو بشه ارزون ترین SUV تک دیفرانیسل معرفی کرد.
شما میتونید مقاله کامل نشریه پدال و نظرات کاربران رو از مسیر مربطه نیز مطالعه کنید.
عکسهای بیشتری از این ماشین رو هم میتونید در مسیر زیر ببینید:
http://chinaautoweb.com/car-models/lifan-x50/?pid=30263
موفق باشید.
امير
۱۸ تیر ۱۳۹۴با سلام و ممنون از اطلاعاتی که در اختیار علاقه مندان جک جی ۵ میزارید. یه سئوال دارم اگه لطف کنید جواب بدید ممنون میشم. تو سایتای دیگه جک سواران از کولر که مدام گرم و سرد میشه و فن جک جی ۵ که یه سره با دور تند کار میکنه خیلی شکایت داشتند که میگفتن باید ترموسات ژاپنی بندازید آیا شما هم با این مشکل مواجه شدید؟؟؟ ممنون از راهنماییتون.
احسان6131
۲۰ تیر ۱۳۹۴فن دور تند روشن میشه و تقریباً یکسره کار میکنه. مشکلاتی که این رفتار ماشین ایجاد میکنه، یکی اینه که صدای ماشین از حد معمول بیشتر میشه و دیگه نمیشه گفت بی صداست. دوم اینکه یک کم لرزش ماشین بیشتر میشه و نهایتاً اینکه حس میکنم روشن موندن دائم فن احتمالاً عمر مفید باتری ماشین رو کاهش میده. همه این موارد تأثیر اندکی در احساس سواری شما دارند و به ندرت متوجه روشن بودن فن میشید. به نظر من چندان لازم به تعویض ترموستات نیست. اما اگر کسی در دراز مدت پس از تعویض راضی بود و به ماشین آسیبی نمیرسه، بگه تا ما نیز اقدام کنیم.
پژمان
۱۹ تیر ۱۳۹۴اقا امیر عزیز جک وc30 تو یک سطحا تنها برتری جک دو چیزه یکی خدمات بعد از فروش و امداد جادهای یکی به روز تر بودن طراحی
محمد
۲۰ تیر ۱۳۹۴سلام به همه
من قصد دارم که یه جی 5 اتومات تحویل یکماهه بگیرم و از نظرات دوستان هم استفاده کردم و به نظر تو این رنج قیمت ماشین خوبی هست. نکته ای که اکثرا میگن در مورد رنگش هست. سوال من اینه که دقیقا چه مشکلی با رنگ وجود داره؟ رنگ مشکی مد نظرم هست. لطفا اگه مطلب خاصی در مورد رنگ هست راهنمایی کنین. مرسی
احسان6131
۲۰ تیر ۱۳۹۴مشکی رو اگر تمیز نگهداری کنید، سیمای جالبی به ماشین میده. در آفتاب خط و خش ماشین یه کم به چشم میاد و در کل رنگ مشکی این ماشین همانند ماشینهای خارجی درخشندگی و عمق رنگ مطلوب رو نداره.
مجتبی
۲۰ تیر ۱۳۹۴سلام
دوستان کمک های ماشین من خیلی خشکه واقعاً رو اعصابه کسی پیشنهادی نداره
ممنون میشم
يونس
۲۰ تیر ۱۳۹۴اگرچه سازمانا کمکاش خشکه و لی باد لاستیکها رو تا29 کاهش بده بهتر میشه …
رنگ خودرو معمولیه مث بقیه ماشینای ایرانی
احسان6131
۲۰ تیر ۱۳۹۴میتونید علاوه بر پیشنهاد آقا یونس، از بالشتکهای ضربه گیر کمک های جلو و عقب هم استفاده کنید. البته این کار نیاز به هزینه کردن داره.
شهنام
۲۱ تیر ۱۳۹۴سلام مجتبی جان، به نظر من بهتره ببینی مشکل کمکها چی هست. ضمنا با ماشینهای هم رده مقایسه کنی تا واقعا مشخص بشه که در چه شرایطی بد عمل میکنه. من که مشکلی از این نظر حس نکردم و ناهمواریها رو مثل بقیه ماشینهای هم کلاس خودش یا حتی بهتر از اونها رد میکنه. ممکنه شما زیاد حساس باشید. ضمنا پیشنهاد آقا یونس (کم کردن فشار باد چرخها) ممکنه وضعیت رو بهتر کنه اما هم مصرف سوخت رو بالا میبره و هم عمر دیواره های تایر رو و هم باعث میشه عاج لبه های تایرها بیشتر فرسوده بشه و در کل روی عملکرد ماشین هم تاثیر خوبی نداشته باشه. در مورد بالشتکها هم من خیلی مطمئن نیستم جواب بده ولی میتونی امتحان کنی. اگه کارکرد ماشینت کم هست ممکنه بعد از چند هزار کیلومتر خشکب کمکها رفع بشه، شاید بهتر باشه کمی صبر کنی.
موفق باشید.
احسان6131
۲۱ تیر ۱۳۹۴در جاهایی که جاده خرابه و دست انداز زیاد داره، آرام و با حوصله حرکت کنی، ساختار تعلیق خشک ماشین کمتر روی اعصاب میره. کلاً این خشکی در خرابی های جاده بده ولی در جاده های هموار حس عالی پایداری رو به راننده و سرنشین ها القا میکنه.
امیر
۲۰ تیر ۱۳۹۴سلا م اقا یونس میشه ادرس این گروه سواران رو بدید
حمید
۲۱ تیر ۱۳۹۴با سلام خدمت کلیه دست اندرکاران سایت ، من یکماه و نیم پیش یک جک جی5 دستی تحویل گرفتم و تا الان 1500 کیلومتر رانندگی کردم و مشکل خاصی نداشته ، فقط مصرف سوختش حدود 9 لیتر در100 کیلومتر بوده ، خواستم ببینم همه جک ها اینقدر مصرف دارن یا ماشین من مشکل داره و اگر مشکل داره برم نمایندگی یا بیرون نشون بدم ، ممنون میشم اگر راهنماییم کنید
احسان6131
۲۱ تیر ۱۳۹۴مصرف سوخت ماشین علاوه بر ساختار موتور و کیفیت سوخت و شرایط محیطی، تا حدود زیادی به شیوه رانندگی شما ربط داره. برای مثال چنانچه در ترافیک گاز بدهید و ترمز بگیرید مصرف سوخت به مراتب بالاتر از حالتی است که آرام و یکنواخت تر برانید. اینکه در برای ثابت ماندن سرعت در سربالایی با دور موتور زیادتری حرک کنید نیز مصرف سوخت بیشتر خواهد شد. برای اینکه مصرف سوخت را اندازه بگیرید، در مسیر مسافرت و با سرعت یکنواخت حدود 100 تا 120 حرکت کنید و نتیجه رو ثبت کنید و گزارش بدید تا بشه اظهار نظر صحیح تری کرد. در ترافیک های سنگین بخصوص در تهران، مصرف سوخت تابعی از حجم موتور است. برای موتور 1500 سی سی، مصرف صدی 9 ذر این شرایط ترافیکی طبیعی به نظر میرسه اما اگر غیر از این هست که باید به چیزای دیگه هم شک کرد.
شهنام
۲۱ تیر ۱۳۹۴سلام حمید جان، من هم با توضیحات آقا احسان موافق هستم. شتاب گرفتن های زیاد و ترمز کردن های متعدد مصرف رو توی شهر به شدت بالا میبره. ترافیک سنگین هم همین طور، کولر روشن توی شرایط عادی حدود 15% ,و توی ترافیک خیلی بیشتر مصرف رو بالا میبره. سرتهای بالای 100 هم موجب مصرف بالا میشه. کم باد بودن تایر هم دلیل دیگری بر بالا رفتن مصرف هست (شاید شما موارد بالا رو میدونستی اما جهت یادآوری ذکر کردم) . جهت اطلاع شما مصرف جک دنده دستی من هم اوایل تو جاده با کولر روشن و سرعت 100 تا 120 حدود 7.5 تا 8 بود، اما بعد از پنج شش هزار کیلومتر با کولر روشن به حدود 7 کاهش پیدا کرد.
موفق باشید.
نام شما (ضروری): يونس
۲۱ تیر ۱۳۹۴شماره موبایلو بنویس تا انجام بدم براتون
مجتبی
۲۱ تیر ۱۳۹۴ممنون از راهنمایی هاتون
احسان6131
۲۱ تیر ۱۳۹۴کسی در مورد بنزن موجود در بنزین سوپر و تأثیر اون روی آسیب به کاتالیست های J5 اتوماتیک و دستی نظری داره؟؟ توی یک پمپ بنزین اختصاصی توی اتوبان تهران کرج، مسئول یکی از پمپ ها در این خصوص حرفهایی زد که حالا نمیدونم به خاطر فروش اکتان افزا بوده و یا واقعاً به حرفش اعتقاد داشت و من به فکر واداشت. میگفت بنزین معمولی فاقد بنزن هست و کمتر به کاتالیست آسیب میزنه و برای افزایش اکتان هم یک مورد اکتان که توی فلزی زردرنگ بود و فکر کنم ساخت ترکیه بود رو با قیمت 20000 تومان پیشنهاد میداد. در مورد کیفیت اکتان افزا هم میگفت بویی متفاوت از الکل و نفت داره و این مدل های ایرانی کاسپین نفت هستند که باعث دیرسوزی بنزین میشن. من در مورد اکتان افزای کاسپین تقریبا همین حس رو دارم و چند باری که ریختمش توی باک، کیفیت کارکرد موتر یک کم بدتر هم شده. دوستان گرامی و به خصوص دادا جان، اگر اطلاعاتی در این خصوص دارید، لطفاً ما رو هم مستفیض گردانید.
احسان6131
۲۱ تیر ۱۳۹۴و بالاخره J5 در صفحه مخصوصش در پدال در صدر مطالب محبوب قرار گرفت
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :):) :) :)
RETOLEX
۳۱ تیر ۱۳۹۴به خدا نگا کن چی شده مطلب محبوب
به جای این باید خودرو های باشن که تو دنیا محبوبن
اما حیف که اینجا ایران است…..!
RETOLEX
۱ مرداد ۱۳۹۴اره دیگه دیس لایک بدین
اگه همین افکار شما نبود به جای جی 5 یه ماشین ژاپنی ، المانی یا امریکایی داشتین
چرا برای اشغال های چینی و ایرانی و همه ماشینها اینقدر پول میدین
اگه چند وقت ماشین نخرین قیمت ها میاد پایین . و ماشین های روز دنیا رو با همین قیمت جی 5 میخرین
چی بگم که قبول بکن نیستین….
کیا
۲۹ شهریور ۱۳۹۴آقای دیس لایک شما اول از همه بهتره فارسی نظر دادن رو یاد بگیری. بعد هم بفرمایید کلاً ماشین نخریم یا فقط ماشین صفر نخریم؟
احسان6131
۲۱ تیر ۱۳۹۴در سفری که اخیراً به شمال غرب کشور داشتم، در مورد دریچه هوای J5 نکته ای رو متوجه شدم که دادا هم به طور ضمنی اشاره ای به اون داشته و اون اینه که عملکرد سیستم خنک کننده با تهویه داخلی بهتر میشه. برای مثال خنکای هوایی که از پنجره ماشین داخل میومد با دمای 20 درجه بیرون تطابق داشت اما همین هوا وقتی از دریچه ها در وضعیت گردش خارجی بیرون میومد (وضعیت دما Lo بود) دمایی در حد 26 درجه داشت. حالا یا دریچه به طور کامل روی حالت گردش اکسترنال قرار نمیگیرد و یا مسیر عبور هوا باعث گرم شدن خروجی هوای دریچه ها میشوند. به همین دلیل کارآیی کولر کاهش می یابد و از خنکای باد خروجی کاسته میشود. اگر دوستان در این خصوص نظر فنی دارند، لطفاً راهنمایی کنند تا بدانیم که کدام فرضیه در مورد تهویه این ماشین صحیح است و اینکه چگونه بدون دستکاری گاز کولر، کارآیی اون رو افزایش بدیم.
احسان6131
۲۲ تیر ۱۳۹۴قیمت ثبت نامی تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو در شرایطی که توافق هم داره صورت میگیره، 47.2 میلیون تومان و برای گیربکس دنده دستی 37 میلیون اعلام شده. من واقعاً در عجبم که تعویض گیربکس 10 میلیون تومان تفاوت داره. اونوقت دوستان اینجا از J5 گلایه دارند و این در صورتیه که فرق بین دستی و اتوماتیک هم تو موتور و هم تو گیربکس بعلاوه چند آپشن دیگه هست. ایران خودرو تا بتونه و مردم تا بخوان قیمتها رو سر گردنه ای کرده. در عجبم والا …