صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
مهدی273
۲۸ مرداد ۱۳۹۴سلام یه مطلب مفیداینجاست حتمابخونیدhttp://www.asriran.com/fa/news/411582/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%D9%8A-%DA%86%D9%8A%D9%86%DB%8C-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7
رضا
۲ شهریور ۱۳۹۴سلام به همه عزیزان دوستان اگه در این یه سال خورده ای تو این سایت دقت کرده باشید هر کسی اومده تو این سایت ازلحاظ فنی نظر بده چه درست و چه اشتباه .بالاخره نظره شخصی خودشو گفته و آقای دادا با حرفهای فضایی خود موجب رنجش خاطر طرفهای مقابل شده و چند نفر هم فهمیده و نفهمیده همراهیش کردن. دوستان عزیز هر کس بیاد اینجا و نظری بده باید سپاسگذارش بود بگدارید نظراتو بشنوییم و خوب و بد رو از هم و با کمک هم تشخیص بدیم و موجب فراری شدن اعضا نشیم مخلص همه رضا
کامران
۲ شهریور ۱۳۹۴با سلام به دوستان و جک سواران عزیز.
جک اوتومات با 20500 کارکرد
ماشین از همه نظر خوب و در حد قیمیت خودش عالی .هم تو جاده هم شهر هم ترافیک هم جاده های کوهستانی هم برف و هم بارون بدون هیچ مشکلی نرم و روون فقط و فقط باید میزان فشار پا روی پدال گاز دستت بیاد.تنها و تنها مشکلی که من با این ماشین دارم مصرف سوخت ماشینه تو شهر که چندباری که تست گرفتم از یازده کمتر نشد و این خلاف مصرف سوختیه که توی کاتالوگها و اطلاعات تبلیغاتی کرمان موتور و حتی برخی سایتای خارج از ایرانه هست.حالا معلوم نیست مشکل از مونتاژه یا از خود سازنده اصلی تو چینه.به هر حال تصمیم دارم بعد از یه مشاوره حقوقی از شرکت کرمان موتور در این خصوص شکایت کنم.نظر دوستان در این خصوص چیه.
سعید
۴ شهریور ۱۳۹۴سلام دوستان آقا کامران عزیز در مورد مصرف بالای ماشین نوشتند من با یه مهندس مکانیک در نمایندگی صحبت میکردم و موضوع مصرف بالا رو به ایشون گفتم پاسخ کارشناسمون اینبود که اگه بنزین یورو 4 بزنیدبا توجه به کیفیت و اکتان بالا ی اون و طراحی و تکنولوزی پاشش چند نقطه ای در موتور میتسوبیشی مصرف واقعی همون چیزی میشه که گفته شده ،اما بدلیل استاندارد نبودن بنزین مورد نیاز موتور در این نوع طراحی ECU کیفیت رو تشخیص و در سوخت رسانی دخالت میکنه که نتیجه اون مصرف بالاتر سوخت هست . من با توجه به اینکه توی شهر های مختلف بنزین زدم نتایج متفاوتی دیدم و از مصرف بین 9 تا 11 لیتر تفاوت رو شخصا تجربه کردم که بدون شک کیفیت بنزین تاثیر مستقیم داره .
دادا
۲ شهریور ۱۳۹۴***دوستان جدیدا ماشین سمت راس میکشه.نمایندگی جلوبندیساز مرخصی بود.بردم اوستای قدیمی بیرون.نکاه کرد و نشونم داد شاسی کمی جابجا شده .گذاشتم درست کنن .کاریه روزه.شدت ضربه گویا خیلی زیاد بوده.اینم حتما یه فضایی هست.***
رضا
۲ شهریور ۱۳۹۴اول سلام خوبید آقای دادا ؟ادبو معرفت هم خوب چیزیه مگه نه؟اینجا بحث دماغ کشیدن نیست بحث تجربه هستش .کمک کردن به همدیگه مثل یه برادر خونی هموطن جان.پشت همدیگرو خالی نکنیم مشکلاتو به همدیگه انتقال دهیم و راه چاره بیندیشیم بازم از جوابتون ممنون داداجون
محمود
۲ شهریور ۱۳۹۴فکر کنم این کشیدن ماشینت به خاطر تصادفی بود که کرده بودی نه به خاطر مونتاژ ‘ و به کارخونه سازنده ربطی نداره
مهرزاد
۲ شهریور ۱۳۹۴اقای دادا چرا اینهمه بد وبیراه؟
شما ماشینت رو دوست داری درست عاشقش هستی درست ولی تا کسی خلاف نظر شما حرف زد چه درست چه غلط نباید کار به عمه وغیره برسه
اینهمه تعصب برا یه ماشین درسته؟چرا شما به هموطن خودت به خاطر یه ماشین بدوبیراه میگی؟
رضا
۲ شهریور ۱۳۹۴سلام خدمت مدیر محترم سایت
ای کاش حرفهای آقای دادا رو از اول و آخرش پاک نمیکردید تا همه بدونن که چه چیزهایی نوشته .و چطور به بنده که همیشه دوستدار آقای دادا بودم توهین نمودن. پس خواهشمند است کامنتهای اینجانب را نیز پاک کنید ممنون میشم
شهروز
۳ شهریور ۱۳۹۴سلام -بنده نمایشگاه مشهد رفتم-خودروی جدید سانگ یانگ به نام تیوولی بسیار زیبا با قیمت 90 تومن و اتومات. تحویل 4 ماه بعد-پیش پرداخت 60 تومان و ماهی 980 تومن 24 ماهه از شرکت رامک خودرو
شهروز
۳ شهریور ۱۳۹۴9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به میزان 6400 هم گرفته می شود کلا 90 میلیون
و البته محصول کره با 6 دنده اتومات و تیپ ترونیک و قدرت 128 اسب بخار و کلی آپشن های عالی مانند کی لس و کروز کنترل و ….
خودرویی بسیار زیباست
مجید
۳ شهریور ۱۳۹۴سلام دادا فکر نمیکردم که بخوای هر کی میاد اینجا به هر عنوانی فراریش بدی انتظارمون بیش از این بود در ضمن از دهن یه مرد هیچ وقت فحش نمیاد بیرون برات خیلی متاسفم
دادا
۴ شهریور ۱۳۹۴کسی که الکی توهین میکنه بعد کمی سکوت اگر تکرار شد باید جواب بشنوه که جوگیر نشه.اما من همه چی رو بدون هیچ تعصب میگم .خودمن ضربه خورده از همین رانت وانحصاری بودن وغیره غیره که توکشور حاکمه هستم.فوت نزدیکترین فرد وبزرگترین پشتیبان من وخانواده دراثر یه تصادف کوچیک اونم بین پراید ونیسان گاوی.اگه یهو ماشینا بالا نمیرفت پول سورن رو جورکرده بود.وازماهم هیچ موقع فرض نمیگرفت.درجا بالا رفتن قیمت وموکل کردن به مسافرت علیرغم مخالفت شدید من وبستگانش.پس من قربانی بزرگ این احمقانم وناراحت….من میگم کسی به الکی توهین نکنیم.کسی الکی بهم توهین کنه قاطی میکنم بعدشم دروغ دروغ نگیم ،من هیچ قصدم توهین نیست بخودم اجازه نمیدم.واگرم به کسی ناخواسته چیزی گفتم منظوری نداشتم.من ناخواسته هرجک سوارو میبینم دوست خودم فرض میکنم چرا?چون میگم احتمالا یه اشتراکی ما داریم که هردو این ماشین رو انتخاب نمودیم پس لایق دوستی بعلت اشترکات هستیم.نظرمه .وحی منزل نیست…..بعله عزیز فکرکنم تصادف باشه ویا فکرکنم اوسا فقط خرج تراشیده چون کشیدن درست نشده که بعدا توضیح میدم.دوستدار همه مخصوصا مرداش.آقا رضا شوخی رو توهین حساب نکن.دوست داریم
علی
۵ شهریور ۱۳۹۴1500 کارکرد 17000 همچنان بدون هیچ مشکلی رو به جلو.
امير
۵ شهریور ۱۳۹۴سلام،
قصد خرید مدل اتوماتیک این خودرو رو داشتم ولی تا جایی که تحقیق کردم این ماشین ۳ مشکل أساسی داره و به همین خاطر از خریدش منصرف شد.
۱. عملکرد بد گیربکس در سربالایی. بسیاری از مالکین این خودرو إعلام کردن که گاهی پیش اومده که ماشین در سربالایی متوقف شده و گیربکس اتوماتیک خودرو أصلا به درد سربالایی نمی خوره.
۲. کیفیت پایین و نازکی بیش از حد رنگ بدنه
۳. مصرف بسیار بالاتر بنزین خودرو از مقدار اعلام شده توسط سازنده.
و در آخر بازار بد فروش خودرو البته اگر این ۳ عیب رو نداشت شاید در صورت خرید به فروشش فکر نمیکردم
محمد
۶ شهریور ۱۳۹۴1-توی سربالایی باید وضعیت دنده به جالت دستی بره تا تو سربالایی و پیچ چالوس کم نیااره
2-تمام خودرو ساز های داخل از کیفیت رنگ داغون برخوردار هستندبهترین رنگ کرمان موتور به ترتیب سفید مشکی نقره ای هستش..
3-مصرف سوخت به عوامل زیادی بستگی داره کسی رو میشناسم که 100=22 میسوزوندش که با نکاتی که بهش یاد اور کردیم شدش 100-10 …
بازارش هم دست مصرف کننده خوبه اما نمایشگاه نه…
البته قبل از این رکود بازااار
محمد
۶ شهریور ۱۳۹۴600تومن دوباره گرون کردن.
برای اینکه کسی محصولاتشون رو نمیخریدش سیاستشون این بوده که دوباره گرون کنن و کننش 58900000 قیمت رو.
اما خدارو شکر بازم کسی نمیره سمتش. و کلی هم خودرو رو دسشون تو پارکینگ ها بااد کرده افرین نرید بخرید تا بکشن پایین…
احسان6131
۷ شهریور ۱۳۹۴جو نخریدن خودرو تا ایجاد تغییرات مثبت در رابطه خودروسازان با مشتریان اگر منجربه نتیجه قابل قبولی شود، از جمله حرکتهای اجتماعی پسندیده ای خواهد بود که به مدد نیروی اجتماعی شکل گرفته است. ولی باید مراقب بود که همواره تلاش گروهی با اهدافی مشخص مورد سوئ استفاده برخی جریان ها قرار میگیرد و موجب فدا کردن اصل واقعه در مقابل فرعیات خواهد شد. برای مثال، سوق دادن جریان اجتماعی به سمت بازار دست دوم، عموماً باعث رونق دلالان خودرو خواهد شد و بازار کساد این گروه را پر رونق خواهد ساخت. چه بسا این جریان اجتماعی از جایی به بعد در اختیار قدرت مانور این گروه قرار گیرد که بدون هیچگونه تلاشی سودمند برای صنعت خودرو، از پول مردم برای خود پول میسازند. اگر آگاهی در قشر اجتماعی این جریانات فزونی یابد، مسلماً نتیجه را اثر بخش و مفید خواهد ساخت.
دوستان، خودروهای چینی مسبت به تولیدات داخل با شتاب قابل ملاحظه ای به سمت تکامل حرکت میکنند. طراحی ها مطابق با ذائقه مردم سازگار میشود و قیمت ها در رنج منطقی با توجه به شرایط جامعه ما قرار میگیرد. برای مثال همین خودروی جک در کشورهای حاشیه خلیج فارس با شرایط پرداخت تقسیطی با سود اندک عرضه میشود و آنقدر به بازار فروش خود امیدوار است که در یکی از سخت ترین و رقابتی ترین بازارها وارد شده است. به هرحال نمیتوان تلاش چینی ها را در دگرگونی صنعت خودرویی شان نادیده انگاشت. به زوایای طراحی خودروی J5 دقت کنید و به ظرافت های موجود در آن و آنوقت آن را با خودروی سمند، پارس و تندر مقایسه کنید و منصفانه قضاوت کنید. تاکنون به هیچ وجه تا کیلومتر 20000 مشکلات ابتدایی نظیر رگلاژ درب، صداهای ناهنجار داخل کابین، خرابی قطعه، مشکلات جلوبندی و … نداشته ام اما دوستان من که از خودروهای داخلی استفاده میکنند انواع مشکلات زیر را تجربه کرده اند مانند:
1- خودروی سمند که به دلیل گیربکس، پس از یک ماه کلا گیربکس ماشین پیاده و کلا تعویض شده است
2- دیسک و صفحه سمند پس از چند روز کاملا از کار افتاده و تعویض شده است.
3- رگلاژ درب هایی که اصلا بسته نمیشدند، باهم مشکلات را حل نکرده است
4- خودرویی کد در کیلومتر 200، به دلیل مشکلاتی میل سوپاپ ها مشکل دار شده و در نتیجه سرسیلندر سوزانده است.
5- خودروهای EF7 که آمپرش با کوچکترین فشار به ماشین به میزان زیادی بالا میرود و کولر ماشین در سربالایی ها کلا خاموش میشود.
6- تغییرات عجیب در ECU به منظور تطبیق موتور سمند با استاندارد یورو 4 که در مواقعی ماشین اصلا گاز نمیخورد.
7- کیفیت نامطلوب ادوات داخل کابین که پس از چند 100 کیلومتر ماشین به شدت به صدا می افتد.
8- حتی کیفیت تندر هم افت زیادی داشته است. برای مثال قطعات پلاستیکی خشک ماشین که تا سال 89 همگی لهستانی بوده اند همگی با نمونه بومی بی کیفیت تری جایگزین شده اند. اگر تندر خوب است در مقایسه با سمند خوب است و نه بسیاری از خودروهای چینی
توصیه بنده به عزیزان اینست، که صنعت خودرویی ما عقبگرد وحشتناکی داشته در حالی که صنعت خودروی چین با شتاب به جلو حرکت میکند. اگر منتظر هستید تا ایران خودرو و سایپا اروپایی ها را با قیمت ارزان جایگزین چینی ها نمایند،سخت در اشتباهید زیرا با اینکار تیشه به ریشه محصولات بی کیفیت خود خواهند زد. به امید آن روز که با حرکت اجتماعی حساب شده، سازمان های ناکارآمد را از دور تصمیم گیری برای سرنوشت ملت از دور خارج نماییم.
امین
۸ شهریور ۱۳۹۴با متنی که نوشتید کاملا موافقم. با بررسی خودروهای احتمالی که قرار است بعد از تحریم وارد ایران بشن و ایران خودرو و سایپا مونتاژ کنن ، ضعف و ناتوانی این خودرو سازان کاملا مشخص میشه. خودرو هایی که یا در هند تولید می شوند یا در چین! یعنی این یک خیال پوچ است که ما یک خودرو صد در صد اروپایی را با قیمت معقول در آینده داشته باشیم. خودرو های احتمالی نام برده هم به شدت ضعیف و کوچک هستند ؛ چیزی که ما ایرانی ها چندان به سمت و سوی آن نمی رویم. با این رویه پیروز آینده بازار خودرو ایران باز هم چینی ها هستند. واقعا پیش رفت کردند و اصلا این موضوع قابل انکار نیست. سال های آینده هم با هیوندا ، هوندا ، کیا ، سوزوکی و… قطعا رقابت خواهند داشت چیزی که در زمان کنونی مضحک و مسخره و خنده دار است !
———————–
حالا جک سواران گرامی یک سوال: اونایی که جک اس 5 رو دیدن یا سوارش شدن یا اطلاعات و تجربه ای درباره این خودرو دارن ممنون میشم بگید.
دادا
۸ شهریور ۱۳۹۴من که فعلا از کشش سمت شاگردش با توجه به تعمیر نزد یکی ازبهترین جلو بندی ساز شهر وعدم پاسخ دلخواه دلگیر وعصبی یم.واقعا موندم مشکل ازکجاس.میگن ازلاستیکه.چپ به راست میکنم،سمت کشش تغییر میکنه.گفتن شاسی ضربه خورده بقول خودشون تعمیر کردن هیچ تغییری احساس نشد.خنده داره.جای لاستیک راست رو میبرم چپ،طرف چپ میکشه وخطرناک تر میشه لااقل راست میری خاکی،چپ میخوری به ماشین روبروی.همون لاستیک جلوی سمت راست میره عقب تغییری نمیکنه.بعد همون لاستیک عقب رو که آوردی جلو ،میبری سمت چپ،ماشین سمت چپ میکشه.درواقع لاستیک عقب راست میره چپ جلو.ماشین میکشه چپ.خودمم گیج شدم.منفی زنای حرفه یی، من ،که بماند،الان با انگشتای پا برام منفی میزنن…باورکنید دست چپم موقع رانندگی طولانی بدجور درد میگیره.دردش چیه موندم.اگه ازتصادف بود که قبلا باید خودشو نشون میداد نه بعدچندماه.بعدشم اگه درست باشه اونم که درست شده.دردش نمیدونم چیه.استاد هم نیست بیاد درراه…بگه.بزن منفی رو.ولی واقعیت رو گفتم.این مشکل وجود داره.بعدشم سوییچ رو میکشم بیرون تا یکی از درا باز نشه ،دگمه بالابر شیشه ها،کارمیکنه وشیشه بالا وپایین میره.تا درو باز میکنم قطع میشه.پیگیری نکردم فقط مال من همین جوریه.بابا داستانی شده خدایی…
شنهام
۸ شهریور ۱۳۹۴البته شما خودتون استادید اما بنده با توجه به تجربه کاریم چند نکته رو عرض میکنم.شاید برای دوستان مفید باشه و شاید به پیدا شدن مشکل ماشین شما هم کمک کنه. اولین و ساده ترین دلیل کشیدن به یک سمت اختلاف فشار باد تایرها (بخصوص تایرهای جلو) هست که قاعدتا شما این رو چک فرمودید. اگه به دلیل تنظیم نبودن فشار باد تایرها، خودرو به یک سمت کشیده بشه، موقع جابجا کردن تایرهای چپ و راست، جهت کشیدن هم عوض میشه. اگه موقع تصادف لبه های رینگ اندکی (حتی در حد نامحسوس) تاب برداشته باشند، لاستیک با رینگ درست آب بندی نمیشه و بعد از چند هفته فشار باد کم میشه که به چشم قابل اندازه گیری نیست اما روی کشیدن ماشین تاثیر میگذاره. دومین دلایل مربوط به ایراد جهت نصب تایرهای جهت دار هست. تایرهای جهت دار باید در جهتی که روی دیواره تایر مشخص شده نصب بشن، در غیر این صورت ممکنه باعث کشیدن ماشین به یک سمت هم بشن. سومین دلیل مربوط به ایراد در ساختار خود تایرهاست. تایرهای رادیال در صورت ایراد در ساختارشون میتونن موجب کشیده شدن به یک سمت بشن. البته صددرصد تایرها برندهای معتبر در انتهای خط تولید چک میشن، اما ممکنه مثلا در صوت ایراد در جلو بندی تایر هم ایراد در تایر بوجود بیاد. یکی از موارد مهم تاثیر گذار در کشیدن تایر PRAT یا (Ply steer residual aligning torque ) تایر هست. این عامل خودش بستگی به ساختار داخلی لایه های تایر همچنین بستگی به آج تایر داره. اگه موقع تصادف اندکی زوایای چرخ به هم خورده باشه، ممکنه در ابتدا مشکل کشیدن رو نشون نده، اما بعد از مدتی بر اثر سایش نا متقارن تایر، آج تایر آسیب دیده و باعث کشیدن بشه. یه نکته دیگه هم وجود شیب و قوس عرضی جاده هست. مثلا توی جاده های یک طرفه که هر دو طرف به سمت شانه خاکی شیب دارند، اگه از لاین سمت راست حرکت کنید اندکی به سمت راست و اگه در لاین چپ حرکت کنید اندکی به چپ میکشه. پس باید موقع تست به شیب و قوس عرضی جاده هم توجه بفرمائید.
به طور خلاصه، بعد از اطمینان از تنظیم بودن فشار باید تایر و جهت چرخش (برای تایرهای جهت دار)، آج تایرها باید از نظر تقارن در سایش و کله کله نشدن چک بشن و در صورت وجود اشکال در زوایای چرخ، مشکل رفع بشه. ضمنا بهتره هم زمان هر دو چرخ عقب با هر دو چرخ جلو جابجا بشن و تست انجام بشه. امیدوارم مشکل رفع بشه.
موفق باشید
حسینی
۳۰ شهریور ۱۳۹۴ماشین من هم که ضربه نخورده هم همین طوری هست و نمایندگی میگه برا لاستیک است والان که 27000 کارکرد داره فقط این عیب راداره
حسینی
۳۰ شهریور ۱۳۹۴البته به غیر از رنگ
سينا
۸ شهریور ۱۳۹۴آقا امین باجناق بنده یک حدود دو ماهه خودرو s5رو تحویل گرفته من سوار شدم و تجربه کوچکی در مورد این خودرو دارم ولی چیزی که واقعا در این خودرو نظرم رو جلب کرد قدرت موتور عالی اون بود که واقعا برای یک چینی بی نظیره کیفیت قطعات داخل قابل قبوله ماشین خوشکلیه مخصوصا رنگ مشکی بزرگ بودنش نسبت به شاسی بلندهای هموطنش خیلی جذابش می کنه ولی تو این مدت کم که سوارش شدم چند نکته منفی به چشم اومد که شاید مخصوص ماشین تحولی باجناق بنده باشه نمی دونم چون تاحالا S5دیگه ای سوار نشدم . اول اینکه ماشین خیلی خشکه و توی جاده ناهموار خیلی تکونها رو به سرنشین منتقل میکنه ولی وضعیت سرنشینای عقب یکم بدتره چون اونها بیشتر اذیت میشدند ،دوم اینکه در صندوق عقب بسیار سخت بازو بسته میشه که اونم نمیدونم شاید مال نو بودنشه،سوم اینکه یک صدایی مثل لغ بودن توی زیروبندش احساس میشه که چون تازه تحویل گرفتند هنوز به کیلومتر سرویس نرسیده که ببرن نمایندگی خارج از این موارد با قیمتی که داره نسبت به سایر خودروهای چینی شاسی بلند واقعا می ارزه البته من تعریف جک j5 رو خیلی شنیدم خودمم میخوام اونو بخرم و راستش فکر نکنم 20 میلیون بیشتر بصرفه بدیمم جای ماشینی مثل S5چون J5جواب خودش رو پس داده در حالی که S5 تازه وارد بازار شده البته کلاس این دو خودرو کاملا متفاوته و قابل مقایسه نیست من فقط نظر شخصیم رو عرض کردم، همه دوستان خو ش باشند.
مجید
۹ شهریور ۱۳۹۴سلام بر دوستان
از دوستان کسی روی سیستم تعلیق جک تحقیق کرده که امکان نرم تر کردنش هست یا خیر؟ البته شاید بیشتر کلاس اسپورت مد نظر سازنده بوده ولی با وضع بعضی جاده ها ی ما گاهی ضربه ها واقعا ازار دهنده ست.
در کل امکانات ماشین ماشالله داره. بخصوص فیلم تست j5 رو تو سایت اپارات دیدم فوق العاده بود… چه میکردن با این ماشین !
سلطان عاقبتی
۱۰ شهریور ۱۳۹۴بنده جک اتومات خریدم اصلا بدرد نمیخوره سوخت بسیار زیاد یک باک پر فقط 300کیلومتر ،کارکرد یکسره فن ، افتضاح بودن رنگ، صدای موتور مثل هواپیمای چهار موتوره ،*** من که بیچاره شدم
امین
۱۱ شهریور ۱۳۹۴دروغ نگید دیگه… حداقل میگید اینقدر ضایع نگید.
آريا
۱۸ مهر ۱۳۹۴امکان نداره. لطفا تخریب نکنید. اینجا بیش از ده هزار نظر در مورد جک هست. فقط شما در این ده هزار اینجوری میگی.
دادا
۱۱ شهریور ۱۳۹۴سلطان عاقبتت معلومه بااین دروغ شاخدارت.خدایا توبه التوبه
يونس
۱۱ شهریور ۱۳۹۴عزیزم برو همون پرشیا یا ال نود بخر برو …..بدو ……
آرش
۱۴ شهریور ۱۳۹۴بدی این ماشینهای چینی پینی اینه که یک مدت تولید میشند و بعد غیب میشند و ماشین دیگه جاشون میاد و بعدش باید بدوید دنبال لوازمش … گرچه حتی زمان تولیدشون هم لوازمشون به زور پیدا میشه . فروشش هم به بدبختی با ضرر زیاده و مخصوصا الان بازار طوری شده که صاحب اول و آخر ماشین چینی هستید . حالا عیب و ایرادات چینی ها بماند
Morteza
۱۷ شهریور ۱۳۹۴سلام
کسی میتونه لطف کنه بگه چه شمعی و از کجا واسه جک جی۵ اتومات بگیرم؟کیلومتر ماشین ۲۸۰۰۰ تا هست
ممنون
بهزاد
۲۴ شهریور ۱۳۹۴آقا مرتضی
شما شمع NGK سوزنی ایریدیوم ژاپن بگیر خیلی خوبه رو همین 28000 تا هم عوضش کن
اگه ماشینتون اتومات باید شمع پایه کوتاشو بگیری
دادا
۱۹ شهریور ۱۳۹۴اینجا چقد خلوت شده کسی پیداش نیست.همه رفتن دنبال کمپین گویا…اقا مرتضی شمع ایریدیوم سوزنی بگیر خیالتو راحت کن.حداقل تا 100هزار کیلومتر.البته در صفحات قبل دوستان مفصل توضیح دادن.بخونی نتیجه ی خوبی میگیری…اما منم فعلا بابت کشش کاری نتونستم بکنم فعلا کش دار مریض دارم مدارا میکنم تا فرصت کافی پیدا کنم قضیه رو حل کنم.تو این مدت هم یه روز یکی هم رله ی فن رادیاتور سوخت.البته گویا دوتا رله هست قبلا یکی سوخته بود من متوجه نشده بودم دومی که سوخت دیگه تو مسیر دوکیلومتری آمپر آب خودشو چسبوند به سقف وپایین نیومد.شانس آوردم تو شهر بودم وبرای بیمه ی ماشین داشتم نمایندگی میرفتم.درهرحال درجا مشکل فهمیده شد وگفتن برای اطمینان بیشتر بماند تا ازنظر اتصالات مربوطه هم بررسی کنن.گویا کمی شل شده بود.با سی وچهار هزارتومان دورله ی اصلی انداختن فعلا کار میکنه درضمن من 99%کولر ماشینم دایم روشنه وبالای 48هزار تا حالا راه رفتم.خاکی پاکی .هرجا که فکرش رو بکنید.اینه داستانش.تا آینده…..مردونه بیاید نذارید اینجا اینقدر خلوت بشه ودشمن شاد کن.
sunmartin
۱۹ شهریور ۱۳۹۴من از اولین دارندگان این خودرو بودم در کنار کیا ریو اما کیفیت نازل این خودرو باعث شد عطاش به لقاش ببخشم و با 4 ملیون زیر قیمت بازار از شرش خلاص بشم واقعا سواریش در حد گاری بود و هروز یه مشکل داشت باطری از روز اول خالی میکرد رله میسوزوند اتاق سروصدای عجیبی داشت جلوبندی ول بود و کیفیت رنگ بیشتر شبیه یک شوخی بود بهر حال هرکی داره که خوب خود داند اما کسانیکه انتظار کیفیت دارن بی خود دنبالش نباشن حتی ام جی 6 هم کلی مشکل داره چون اونم چینیه و کسی سمتش نمیره درحال حاضر ریو دارم از سال 85 که کوچکترین صدایی نداره اتاقش و هیچ دردسر و خرجی هم نداره ولی امان از جک..عزیزان خدانگهدار
شهنام
۲۱ شهریور ۱۳۹۴دوست عزیز بنده هم چهار سال ریو داشتم، اما قطعا میگم جک بهتره بخصوص در مورد چیزهایی که گفتید، مثلا صدای داخل ریو بخصوص تو دنده یک و دو خیلی زیاده، سواری جک هم اگه بهتر از ریو نباشه، قطعا بدتر نیست. کیفیت قطعات هم همینطور. از نظر جاداری و امکانات که دیگه ریو اصلا حرفی برای گفتن نداره. البته ریو هم در زمان خودش ماشین خیلی خوبی بود.
مهران
۲۳ شهریور ۱۳۹۴آقای سن مارتین مدت هاست که دیگه کسی تحویلت نمیگیره. نه فقط در این بحث مربوط به JAC بلکه در بیشتر مباحث دیگه که کامنت می زاری.
چون دیگه صادق نیستی و از روی تعصب و مسایل غیر واقعی و نا آگاهانه نظر میدی.متاسفم
و از این بابت کسی خوشحال نیست.
علی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان,
من ی جک جی۵ اتومات صفرگرفتم که بعد از ۲۰۰ کیلومتر کار کردن توی دست اندازهای ریز خیابون و جاهایی که آسفالت کیفیت خوبی نداره صدای تلق تلق از پشت صفحه کیلومتر و زیر فرمان میاد.هر چی هم که دقت کردم و دنبال علتش گشتم نتونستم پیداش کنم.
اگر هر کدوم از دوستان تجربه ای دارن و یا مشکل مشابه ای داشتن خیلی ممنون می شم که راه حل و علتش رو بگن.
با تشکر از لطف شما،
علی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴سلام به همه دوستان ،
من ی جک j5 اتومات صفر خریدم که الان بعد از ۲۰۰ کیلومتر کار کردن جاهایی که آسفالت ناهمواره و توی دست اندازهای ریز خیابون صدای تلق تلق از پشت صفحه کیلومتر و زیر فرمان میاد. هرچی دقت کردم و سعی کردم نتونستم علتش رو پیدا کنم به نمایندگی هم که مراجعه کردم نتونستن کاری انجام بدن.ممنون می شم اگر کسی راه حلش رو پیدا کرده یا تجربه ای داره بهم بگه.
با تشکر از لطف شما ،
شهنام
۲۱ شهریور ۱۳۹۴علی آقا سلام
من هم همین مشکل رو داشتم و بلاخره با بررسی و دقت زیاد، منشا مشکل رو پیداکرم و به سادگی رفع شد. شاید شما هم با این روش بتونی مشکل رو رفع کنی. مشکل این بود که روی شفت فرمون و نزدیک چهار شاخه اون که حوالی پدال ترمز قرار داره یه بست فنری حلقه شکل هست که سر جاش قرار نداره، کافییه شما فرمون رو بچرخونی که دو تا لبه بست فنری در مقابل شما قرار بگیرند. بعد با انبر دست اون دو تا لبه رو به هم نزدیک کنید تا بتونید این بست رو کمی پایین تر و درست روی شیارهای محور فرمون قرار بدید. با این کار قسمت رویی شفت فرمون که شیار دار هست کمی جمع میشه و روی قسمت زیری شفت بهتر میشینه و لقی بینشون کم میشه و صدا کم میشه یا کاملا رفع میشه. این کار برای من به خوبی جواب داد. امیدوارم مشکل برای شما هم رفع بشه.
لطفا قبل از تغییر یه مسیری رو که صدای مذکور خوب شنیده بشه انتخاب کنید و بعد از تغییر همون مسیر رو با همون سرعت رد بشید و تغییر رو ببینید و اگه نتیجه داد به ما هم اطلاع بدید.
موفق باشید.
شهنام
۲۱ شهریور ۱۳۹۴سلام، ضمنا این رو هم بگم که مشکل دیگری تا حالا با کارکرد 12000 نداشته. این مورد هم به نظر من به دلیل بی دقتی در مونتاژ هست و به احتمال زیاد باید این کار توی خط مونتاژ بعد از بستن پیچهای فرمون انجام میشده. در واقع این بست در محلی که قرار داشت، نقشی ایفا نمیکرد چون روی قسمت بدون شیار قرار داشت.
علی
۲۱ شهریور ۱۳۹۴با سلام خدمت شهنام عزیز،
ممنون از راهنمایی کامل و دقیقت حتما امتحان می کنم و نتیجه رو بهتون اطلاع می دم.
با کمال تشکر از وقتی که برای راهنمایی من گذاشتین.
شهنام
۲۱ شهریور ۱۳۹۴سلام علی آقای عزیز.
ممنون از لطف شما، امیدوارم مشکل رفع بشه. توضیحات شما در مورد اون صدا درست همون طوری بود که مدت زیادی روی اعصاب من هم بود و خوشبختانه رفع شد.
موفق باشید.
مجتبی
۲۴ شهریور ۱۳۹۴سلام
کسی خبر نداره که تو خود چین کمک فنر گازی جی 5 موجود هست یا نه اگر کسی میدونه بگه ما از چین تتهیه کنیم.
پینار
۲۴ شهریور ۱۳۹۴سلام خدمت تک تک هموطنان عزیز
فرهاد
۲۵ شهریور ۱۳۹۴سلام به روح ماهت پینار جان
بازحمتهای ما چطوری ؟
رضا
۲۷ شهریور ۱۳۹۴سلام به استاد پینار عزیز با اومدنت این سایتو منور کردی جاتون خیلی خالیه دیگه همه آدمهای کار بلد با ناسزا گفتن دوستان رفتن .بدون تعارف کمتر کسی مثل شما پیدا میشه که معایب و محاسن خودرو رو بدونه
دادا
۲۵ شهریور ۱۳۹۴همه بفکر پساتحریم هستن.منم الان که تعطیلات برم بیام نهایت تا اول مهر از پنجاه بالاتر میزنه.پس دیگه گارانتی باطل.الان 48300شده.این مسافرتی که درپیش دارم برم تا بیام و چرخی هم تو شهرستان بزنم، کوپن گارانتی باطل.از 16شهریورپارسال تاالان 50هزار.دیگه چیزی خراب بشه باید چکارکنیم.سر ببرن چی ،کاری که بعلت انحصار نمایندگیا معمولا انجام میدن.راستی دوستان واقعی نه اونایی که میان خالی بندی با اسامی مختلف میکنن رو ولش.میتونن از تجربه شون بگن.ممنون میشم…راستی جایی نوشته بود میزان فروش جک درخارج کشورش دومی بوده که البته فکرکنم خیلیشو مدیون ایرانه.البته فعلا که جک خوب جواب داده.دیروز تهران خیلی جک دیدم اونم اکثرا جوان ومیانسال واین یعنی ماشین جاشو پیدا کرده وخوب استقبال شده.چرا دوستان نیستن.اینجا خاموش نشه.البته اصلش بیان نه خالی بندا.بزن منفی رو خالی بند
دلفانی
۲۶ شهریور ۱۳۹۴دادا فیلم جک خیلی وقته سوخته سریع بفروش ردش کن منم با 4 تومن زیر قیمت خلاص شدم گوینکه 3 تومان هم واسش هزینه کرده بودم اما از سروصدای اتاق جلوبندی ول گیربکس سبک و مصرف وحشتناکش خلاصی پیدا کردم حتی جرات کارواش نداشتم رنگش بیشتر شبیه یک شوخی بود..