صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
سعید
۱۷ آبان ۱۳۹۴باسلام من همه نظرهایی که گذاشته بودیدو خوندم دستتون دردنکنه حدود2ماه هست میخوام جک دستی بخرم رنگ سفید تومشکی اماامان ازدست بعضی ازآدما که موج منفی میدن ازهمه شماجک سواران سوالی دارم
1) اگه ماشین ایرادجزئی بیداکردبایدبره نمایندگی؟یابیرونم سردرمیارن؟
2) قیمت قطعاتش نسبت به برشیاچطوره؟
3) صفرش بهتره یاکارکرده تمیز؟
بخرم بهتره؟
باسباس ازهمتون
احسان6131
۱۹ آبان ۱۳۹۴بهتره ماشینی که میخری یه مدت گارانتی داشته باشه تا اگه نقصی داشته باشه، برطرف بشه. حالا اگر نو باشه که چه بهتر اما دست دو افت قیمت دیگه نداره و ارزانتر هم میخری. خوبی این ماشین اینه که تفاوت چندانی بین نو و کارکرده نداره. قیمت قطعات رو اگر به لیست قیمت قطعات در بازرگانی بم خودرو نگاه کنی خیلی معقول هست و در تهران عموماً قطعات وجود داره و بهترین جا همون نمایندگی های اصلی برای تعمیرات هست. خوب اینها تجربه بهتر و بیشتری دارند و معمولاً چند دوره هم آموزش دیدن. کلاً نسبت به پرشیا برتر خواهد بود:
1- سر و صدای داخل کابین به مراتب کمتر است
2- ظاهر ماشین و داخل آن به روز تر و زیباتر است
3- مصرف نمونه دستی در جاده و شهر کمتر از پرشیا ست
4- قدرت موتور بیشتر است اما چون وزن ماشین سنگین تر است شتاب کمتری نسبت به پرشیا داره.
5- نشیمن راحت تری نسبت به پرشیا داره و جادارتر است.
6- اصالت قطعات به مراتب بالاتر از پرشیا خواهد بود و بازار قطعات آن متنوع و پر از جنس بنجل و بی کیفیت نیست.
7- رانندگی بسیار پایدارتر و آرام تری نسبت به پرشیا دارد.
دادا
۱۸ آبان ۱۳۹۴آقا سعید اگه کم کارکرد تمیز دیدی بخر زیر بیست هزار تا بتونی ازگارانتیش هم استفاده کنی البته به سال باقیمانده هم نگاه کن.جک دستی ماشین خوبیه اما اونی که من داشتم کولر میگرفتی صدای موتور میومد اما در اتوماتم این مشکلو ندارم.بعدشم دستی هم بحث مصرف داری که خوبه.ولی اتومات واقعا راحتی .اما بقول دوستان هیجان میخوای دستی.آسایش تو ترافیک ومسافرت اتومات.سنجش وسایل جک با پارس جالب نیست چون تو ایران وسایلشو تو دوغوز آباد ممکنه بزنن ولی جک وارداتیه.یاحق
احسان6131
۱۹ آبان ۱۳۹۴امروز که به لیست وام 25 میلیونی بانک ها برای خریدن خودرو نگاه میکردم، متأسف شدم که چگونه وام 16 % رو به وام 22% تبدیل کردن و مردم هم نا آگاهنه هجوم آوردن برای خرید. مثلا در سایت ایران خودرو برای خریدن تندر 90 اتومات دو ساله 28 میلیون پیش میدی و 19.2 باقی مانده رو دقیقاً با 18% سود سالیانه طی 6 فقره چک 3.8 میلیونی 2 ساله پرداخت میکنی. در صورتی که برای خرید این خودرو با تسهیلات بانکی 25 میلیون و 2 ساله اولاً همون اول 440 هزار تومان از خریدار پول اضافه میگیرند و بعد طی 6 فقره چک 4 ماهه 4.98 میلیونی باقی رو میگیرند از ملت که سودش میشه 22%.
خدایا به مردم ما درک و بینش محاسباتی عطا بفرما :)
سعید
۲۰ آبان ۱۳۹۴جه عجب 2نفربیداشدبه درددل ماجواب دادداشتم ناامید میشدم من دیروزدستیشوتحویل گرفتم صفر.ممنون ازراهنماییتون
احسان6131
۲۰ آبان ۱۳۹۴مبارک باشه آقا سعید. با چه قیمتی و چه تریمی تحویل گرفتی (مشکی یا طوسی)؟
حسابی باهاش حال کن و زیاد هم به حرف های مأیوس کننده کسانی که این خودرو رو ندارن توجه نکن. چیزی که به نام چین در ذهن این گونه دوستان ثبت شده بر میگرده به 20 سال پیش و چون سال ها با این صنعت قراضه مون در جا زدیم هنوز فکر میکنن چین همون چینه.
احسان6131
۲۰ آبان ۱۳۹۴خدایا نمیدونم هدف رئیس جمهور از انتخاب نعمت زاده برای ارابه رانی صنعت خودرویی کشور چی بوده؟؟؟!!! خدایا دامن این دولت رو از حیث وجود***. تفکرات قرون وسطایی ایشون تا کی باید دامنگیر تولیدات بی کیفیت وطنی باشه. با هر سخنی که میگه انگاری یه توهین بزرگ به انتخاب ملت رخ میده.
رضا
۲۱ آبان ۱۳۹۴درود به دوستان خوبم
سپاسم رو بپذیرید برای انتقال تجربیات همه شما گرامیان که دارنده جک جی 5 هستید.
باید خدمت شما عرض کنم که دو هفته هست که ماشینم رو تحویل گرفتم و تو این دو هفته با استفاده از تجربیات شما عزیزان بهترین حس ممکن رو از ماشین گرفتم. نه کم نفس بودن و نه احساس دنده مرده بودن و صدای وحشتناک حاصل از اون .هیچ کدوم رو نداشتم .نفس ماشین چه تیپ ترونیک و چه بر روی حالت دستی بسیار خوبه کاملا راضیم. لاستیک ماشین رو عوض کردم و 215 انداختم با برند کومهو خیلی نرم تر شده نسبت به لاستیک اورجینال، البته چون هنوز نو هست و کارکرد کم یکم خشکه ماشین که اونم بر اساس تجربه دیگر دوستان عزیزم بعد از یه مدت از حالت خشکی ماشین در میاد.
وقت شما رو گرفتم عذر میخوام خواستم مراتب سپاسم رو اعلام کنم.
تندرست و شاد باشید.
رضا
۲۱ آبان ۱۳۹۴عذر میخوام فراموش کردم پدالیهای عزیز برای این چت روم سپاس.
سعید
۲۱ آبان ۱۳۹۴باسلام تریم مشکی ازنمایندگی تبریز گرفتم 49/700نقدی وتحویل فوری فعلاتو آب بندیم اگه موردخاصی روبایدرعایت کنم بگید ممنون میشم.
شهروز
۲۳ آبان ۱۳۹۴سلام-مبارکه-دستی که تریم مشکی نداره-رنگ مشکی منظورتون بوده؟
احسان6131
۲۴ آبان ۱۳۹۴آقا شهروز دستی هم دارای تریم مشکی هست که بنا به سفارش مشتری و یا خاص تحویل میشود. من خودم از نزدیک این نوع خودرو را دیده ام.
فرشید
۲۱ آبان ۱۳۹۴با سلام خدمت عزیزان
مدتی است که مطالب دوستان را در خصوص j5 میخونم و بسیار سپاسگزارم از عزیزانی که صادقانه تجربه خود را در خدمت سایرین میگذارند.
در چند مورد از دوستان تقاضای راهنمایی داشتم.
بهترین دی وی دی و کروز موجود که با تجربه دوستان بهترین کارایی و کمترین مشکل را داشته کدام است و نقاط برتری شان چیست؟
در خصوص دزد گیر یکی از نمایندگی ها میگفت در صورت نصب دزدگیر برق ماشین از گارانتی خارج میشود . آیا این صحت دارد؟
بهترین کفی کدام است؟ دیروز سورنا بودم و کفی با مارک GM را معرفی کرد که کیفیت خوبی داشت ولی کمی یغور بود با قیمت 150 تومن . البته مغازه گرونفروشی بود چون روکش آیسان را که همه 250 تا 260 میدادن را 350 میگفت.
ل5 1800 کیلومتر 200!
تشکر و سپاس
رضا
۲۳ آبان ۱۳۹۴فرشید جان .درود بر شما
امیدوارم بخوشی استفاده کنید. در مورد کفی ، کفی اورجینال در خود نمایندگی موجود هست قیمتش هم حدود 80000 تومان.ضمنا کفپوش کامل هم ظاهرا وجود داره که شما می توانید تهیه کنید با قیمت حدود 300000تومان
احسان6131
۲۳ آبان ۱۳۹۴کروز را از شرکت نوتاش صنعت با قیمت نصب 800 هزار تومان تهیه کنید که نسبت به آرون کار هم ارزانتر است. هم عملکرد دقیقتری دارد. هم خاصیت speed limiter دارد. هم نصاب های حرفه ای تر دارند. هم چراغ پشت آمپر را فعال می نمایند. و …
Poria
۲۳ آبان ۱۳۹۴سلام خدمت دوستان
من حدود ۶ ماهی میشه که جک اتومات خریدم از هر نظر که حساب کنید اپشن های این ماشین در سطح مگان هست البته یه مقدار کمتر راحتی توی ماشی هم همینطور یه مقدار کمتر از ماشین مگان هست اگر اولش موتور رو خوب اب بندی کنین هیچ مشکلی واسش پیش نمیاد ولی من بعضی از دوستانو دیدم که خیلی زود واشر سر سیلندر زدن من خودم همش با تیمترونیک یا همون دنده دستیش رانندگی میکنم معمولا هم تخته میرم تاحالا هیچ مشکلی نداشته نمیدونم چطور بقیه سر سیلندر زدن پایداری این ماشین هم به نظر من نسبت به قیمت عالیه من قبل سمند سورن داشتم توی پیچ ها یکم اذیت میکرد ولی توی جک اصلا احساس نمیکنید که دارید میپیچید فقط مشکلی که داشت یکم تو ترمزاش بود بعضی وقتا ترمزا قفل میکرد و ماشین از کنترل در میرفت ولی در کل ماشین خوبیه من با دنده دو این ماشین ۱۲۵ کیلومتر رفتم دنده سه تا حدوده ۱۶۵ کیلومتر بهتون جواب میده تا ۱۸۰ کیلومتر این ماشین هیچ مشکلی نداشته تاحالا
مسلم
۲۳ آبان ۱۳۹۴سلام دوستان
میخواستم بدونم جک اتوماتیک مصرف بنزینش چقدره؟
احسان6131
۲۳ آبان ۱۳۹۴در شهری مثل تهران و به خصوص استفاده در ترافیک های صبگاهی بسیار سنگین و عصرگاهی سنگین و آخر هفته های سبک، مصرف 12 تا 14 لیتر در صد کیلومتر گزارش شده که این مقدار بستگی به نحوه رانندگی هم داره. مثلاً اگر صدای تورک کانورتر شنیده بشه و دنده مرده حرکت کنید و یا بسیار پرشتاب و با معکوس های متوالی رانندگی کنید مصرف زیاد خواهد شد. در حالت ترکیبی یعنی حدود 50درصد جاده و 50 درصد شهری مصرف به حدود 10 لیتر میرسه. رانندگی با سرعت یکنواخت در جاده کفی با دو سرنشین و بار کم حدود 7.5 لیتر و در صورت رانندگی هیجانی در جاده با کولر و مسافر اضافه مصرف بین 8.5 تا 9 خواهد شد.
با توجه به تکنولوژی قدیمی موتور خودرو، عدم وجود قابلیت کاهش مصرف سوخت در حالت ایستاده، ضرایب فاصله دار گیربکس 4 دنده، این خودرو نسبت به حجم موتور در رده خودروهای پرمصرف هست.
احسان6131
۲۳ آبان ۱۳۹۴در شهری مثل تهران و به خصوص استفاده در ترافیک های صبگاهی بسیار سنگین و عصرگاهی سنگین و آخر هفته های سبک، مصرف 12 تا 14 لیتر در صد کیلومتر گزارش شده که این مقدار بستگی به نحوه رانندگی هم داره. مثلاً اگر صدای تورک کانورتر شنیده بشه و دنده مرده حرکت کنید و یا بسیار پرشتاب و با معکوس های متوالی رانندگی کنید مصرف زیاد خواهد شد. در حالت ترکیبی یعنی حدود 50درصد جاده و 50 درصد شهری مصرف به حدود 10 لیتر میرسه. رانندگی با سرعت یکنواخت در جاده کفی با دو سرنشین و بار کم حدود 7.5 لیتر و در صورت رانندگی هیجانی در جاده با کولر و مسافر اضافه مصرف بین 8.5 تا 9 خواهد شد
با توجه به تکنولوژی قدیمی موتور خودرو، عدم وجود قابلیت کاهش مصرف سوخت در حالت ایستاده، ضرایب فاصله دار گیربکس 4 دنده، این خودرو نسبت به حجم موتور در رده خودروهای پرمصرف هست.
شهاب
۲۴ آبان ۱۳۹۴با سلام خدمت کلیه دوستان گل جک سوار؛من مدتیه که در پی تحقیقات از جک سواران عزیز هستم؛الان ماشین 206 اس دی v8 دارم اما ازش زیاد راضی نیستم و میخوام یک جک جی 5 اتومات بخرم؛ممنون میشم اگر راهنماییم کنید که آیا 206 بهتره یا جک جی 5 اتومات؛بازم ممنونم از همگی دوستان گلم…
مسلم
۲۴ آبان ۱۳۹۴ممنون آقا احسان.من یه ماشین دنده اتومات کم مصرف میخوام.به نظرتون مزدا3 دست دوم بخرم بهتر نیست؟تقریبا تو همین رنج قیمته.رانندگی معمولی دارم.
احسان6131
۲۴ آبان ۱۳۹۴هیچ شکی نیست که مزدای قدیمی به شرطی که تمیز و اصولی نگهداری شده باشد و دچار آسیب جدی و خسارت تصادف نباشد، از جک جی 5 کارآمدتر است اما به شرطی که با شرایط عالی و قیمت مناسب پیدا کنید. معمولا مزدا دست جوان ها بوده و ممکن است در شرایط استفاده پرتنش دارای ایراداتی باشد که پس از پروسه خرید نمود پیدا کند و خریدار را با دردسر مواجه سازد. خریدن جک جی 5 نو مسلماً از نظر ذهنی دردسر کمتری دارد اما رانندگی مزدا 3 جذابتر خواهد بود. من اگرچه به مزدا علاقه داشتم اما آم موقع برای خرید جی 5 اتوماتیک نو باید 57 میلیون هزینه میکردم در حالی که با این پول یک مزدا 3 قدیمی بالغ بر 120 هزار کیلومتر و احتمالاً با چند لگه رنگ باید خریداری میکردم که اصلا من رو قانع نمیکرد.
امین
۲۴ آبان ۱۳۹۴میشه درباره نحوه آبندی این خودرو در مدل دستی توضیح بدید؟ ممنون میشم دوستان.
احسان6131
۲۴ آبان ۱۳۹۴در دوره آب بندی از رانندگی هیجانی با این خودرو صرفنظر کنید. همه سرعت ها رو تست کنید اما تا 1000 کیلیومتر اول عموما با سرعت زیر 100 برانید. سعی کنید که مدت طولانی با سرعت ثابت رانندگی نکنید.
سهیل
۲۵ آبان ۱۳۹۴سلام. من هم به تازگی به جک سوارا پیوستم.( خیلی تازگی! :) ) . برای همین فکر کنم هنوز برای اظهار نظر خیلی زوده. ولی چیزایی رو که فعلا به نظرم رسیده میگم. اتوماتیک هم هست و تازه 200 تا باهاش رفتم. ماشین های قبلیم هم پراید 83 و پرشیا 84 و 92 بود.
ماشین راحتیه و حس خوبی رو به آدم منتقل میکنه. کیفیت مونتاژ کاملا قابل قبوله. کیفیت قطعات داخل ماشین به پرشیا 84 نمی رسه ولی از پرشیا 92 شدیدا بالاتره.مصرف فعلا بدجوری بالاست جوری که پایین رفتن عقربه بنزین رو کاملا میبینی و حس می کنی. حس امنیت خوبی رو القا می کنه. به صورت عادی دنده ها رو بدجور سبک عوض میکنه (نمیذاره دور موتور به 3000 برسه حتی) با توجه به دوره آب بندی نمیتونم اسپرت رانندگی کنم فعلا، ولی رو تیپ ترونیک کاملا احساس میشه که از نظر قدرت و شتاب در حد همون پرشیا میتونه باشه. (بله…منتقدین عزیز منم میدونم پرشیا هم شتاب پایینی داره ولی برای من همون اندازه کفایت می کنه). با توجه به قیمت های چپ اندر قیچی نمایندگی میخوام سینی و پاور و دی وی دی و دیلایت رو بیرون ببندم. ممنون میشم راهنمایی خاصی در این زمینه دارین ما رو بی نصیب نزارین.
منصور
۲۵ آبان ۱۳۹۴سلام دوستان
جک دستی کیلومتر 15000
تا اینجا همه چیز مثل روز اول خوبه. تغییر زیادی نداره به جز یه مورد:
تو هوای سرد از سقف ماشین بغل سانروف توی دست اندازها یه صدای قیژ قیژ خفیف میاد که وقتی ماشین آفتاب می خوره و دمای کابین میره بالا قطع می شه. (البته از نظر من با توجه به کیفیت نه چندان خوب قطعات داخلی دور از ذهن نیست) وقتی با دست لبه ی پوشش سقف رو از بغل سان روف فشار می دم یا می کشم بیرون صدا قطع می شه. فکرمی کنم با گذاشتن یه لایه اسفنج پشتش حل بشه ولی هنوز امتحان نکردم. مصرف سوخت شهر حدود 8. این روزا جاده نرفتم و جاده رو تست نکردم ولی با توجه به اینکه کولر نیاز نیست به نظرم باید زیر هفت و حتی نزدیک به 6 باشه. راستی کسی می دونه اون کلید شبیه کلید چراغ ترمز که بالای پدال کلاچه چیه؟ اگه جواب بدین ممنون می شم.
درود فراوان بر شما، شاد و پیروز و سلامت باشید.
منصور
۳ آذر ۱۳۹۴سلام،در مورد اون صدا رفتملبه سقف رو پایین کشیدم و توشو نگاه کردم، یه چسب سوزنی داشت شبیه چسبای بند کفش که متاسفانه تو مونتاژ خوب جا نزده بودن، با یه فشار زیاد جا رفت و چسبید سر جاش و صدا قطع شد خوشبختانه. در مورد اون کلید هم از نمایندگی پرسیدم جواب درستی ندادن….
شهاب
۲۵ آبان ۱۳۹۴با سلام خدمت کلیه دوستان گل جک سوار؛من مدتیه که در پی تحقیقات از جک سواران عزیز هستم؛الان ماشین 206 اس دی v8 دارم اما ازش زیاد راضی نیستم و میخوام یک جک جی 5 اتومات بخرم؛ممنون میشم اگر راهنماییم کنید که آیا 206 بهتره یا جک جی 5 اتومات؛بازم ممنونم از همگی دوستان گلم…
خواهش میکنم راهنمایی کنید و جواب بدید…
مهران
۲۵ آبان ۱۳۹۴راستش بطور کلی جک بسیار بالا تر از V8 هستش .اما اگه جزیی تر بخوام بگم :
مصرف بنزین در جک بالا تر هستش
سیستم ایرکاندیشن در 206 کمی بهتر هستش خصوصا نشانگر ها و کولر
در سایر موارد جک به مراتب با کیفیت تر و قابل اعتماد تره.
رضا
۳ آذر ۱۳۹۴درود بر شما شهاب جان
بدون هیچگونه تعصبی پژو 206 هیچگونه توانایی برای رقابت با جک جی 5 رو نداره .جک اتومات کاملا سرتر از 206 هست. شک نکنید. به لحاظ پایداری در پیچ های تند هم عملکردی به مراتب بهتر از حتی زانتیا داره .
امیدوارم هر تصمیمی میگیرید خداوند برای شما بهترین ها رو مقدر کنه.
با احترام
رضا
علیرضا
۲۶ آبان ۱۳۹۴سلام دوستان
کیلومتر ماشین 25000 رو رد کرده و خدا رو شکر تا الان هیچ مشکلی نبوده (j5 اتومات مشکی)
فقط یه سوال، می خوام جای لاستیکا رو بصورت ضربدری و براساس الگو عوض کنم. تا الان هنوز از زاپاس استفاده نکردم. آیا موقع جابجایی لاستیکها، از زاپاس هم استفاده کنم تا فرسوده نشه، البته تو اینترنت الگوهای جابجایی با و بدون زاپاس موجوده، میخوام بدونم کدوم یکی مناسبتره؟
سوال دوم: آیا جابجایی لاستیکها و رینگها تغییری در سیستم tpms (کنترل فشار باد) ایجاد میکنه و احتیاج به اپدیت است؟ چون اینکار رو میخوام در خارج از نمایندگی انجام بدم.
ممنون میشم اساتید جواب بدن
با سپاس
احسان6131
۲۷ آبان ۱۳۹۴سیستم TPMS مستقل از محل قرارگیری لاستیک است و جداگانه باد هر لاستیک را گزارش میکند. نگران جابجایی لاستیک ها نباشید و در این کیلومتر لاستیکها رو ضربدری عوض کنید بهتر است.
علیرضا
۲۷ آبان ۱۳۹۴ممنونم احسان جان،
اما اگه مثلا رینگ جلو رو با عقب بصورت ضربدری عوض کنم، تو نمایشگر داخل کابین مثلا وقتی که لاستیک جلو سمت راننده رو چک میکنه، به نظرم اطلاعات چرخ عقب سمت شاگرد نمایش داده خواهند شد و به همین ترتیب اطلاعات چرخ ها را جابجا نشان خواهد داد.
از این حیث ممکنه نیاز به آپدیت داشته باشه. چون هر چرخ اطلاعات فشار باد رو به صورت بی سیم به یونیت tpms ارسال میکنه و برای همین هر چرخ باید یه کد داشته باشه!
برای همین یه کم شک دارم
علیرضا
۱ آذر ۱۳۹۴دوستان سلام
لاستیکا رو ضربدری جابجا کردم، هیچ مشکلی تو tpms ایجاد نمیشه.
موفق باشید.
دادا
۲۷ آبان ۱۳۹۴استاد پینار جواب بده استاد.سرپاگوشیم.آقا علیرضا منتظره.آخه شماهمه ی ماشین چینیا رو داشتی.ما فیض میبریم.منفی یا،بیان حراج شد معرفتتون.
علیرضا
۲۷ آبان ۱۳۹۴شما خودت یه پا استادی دادای عزیز
طه
۲۷ آبان ۱۳۹۴سلام دوستان من یه رانا مدل ۹۲ دارم میخوام بفروشم بیست و دو سه میلیون هم پول دارم به نظرتون چه ماشینی بخرم؟؟
واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید. چون اطلاعاتم در مورد کیفیت ماشین ها زیاد نیست. مهم تر هم اینکه پولم هم زیاد نیست.
روی راهنماییتون حساب باز کردم.ممنون
احسان6131
۲۷ آبان ۱۳۹۴خوب با داشتن 50 میلیون چه ماشینی بگیری خوب خواهد بود. پاسخ به این سوال بستگی به این داره که میخوای دنده ای بگیری یا اتوماتیک؟ در ضمن نو باشه یا دسته دوم؟
خوب اگر نو بخوای بگیری راه حلش خرید دنا، تندر 90 اتوماتیک، برلیانس H320 اتومات یا H330 دستی و جک J5 دنده دستی در این رنج قیمت است. اگر به دنبال ماشین اتومات نو با قیمت 50 تومن باشی یا باید تندر 90 بگیری یا برلیانس که اولی نکات فنی موتوری خوبی داره و دومی هم ظاهر و امکانات مناسب، قیافه بهتر و شاید هم کیفیت متریال بهتری داشته باشد. در نمونه دنده دستی هم به نظر من دنا امکانات خوبی دارد اما همان سمند بزک شده است در حالی که جک و برلیانس ظاهر و امکانات و کیفیت قابل قبولی دارند.
در نمونه دسته دوم هم میتونی جک جی 5 اتوماتیک مدل 92 با کارکرد 40000 بگیری یا به سراغ نمونه های اتوماتیک قدیمی مثل Jen2 یا 206i یا V9 بگردی.
سعید
۲۸ آبان ۱۳۹۴باسلام
من 1هفته هست دنده ای1500روازنمایندگی تبریز تحویل کرفتم قراربودتاآخرهفته مدارکش کلابیاددم خونه اماامروزکه بیگیرشدم گفتندشنبه ماشینوبرابازدیدببرشهرک آزمایش این دیگه چه صیغه ای هست کسی خبرداره؟چقدرطول میکشه؟
تشکرکیلومتر200عالی
سعید
۲۸ آبان ۱۳۹۴باسلام
کسی ازبچه هاجک روکابوتاژکرده وبه خارج ازایران رفته؟من بچه مرندم کدوم نمایندگی واسه تعمیربهتره تبریزیانظربدندتشکر.
علی
۲۹ آبان ۱۳۹۴دوستانیکه میگن جک زود دنده رو سبک میکنه یعنی مثلا سربالایی امامزاده هاشم جاده هراز یا هزار چم چالوس رو حتما” باید با تیپ ترونیک رفت؟ بدون اون نمیشه ؟!!!
رضا
۳ آذر ۱۳۹۴علی جان درود بر شما
من جاده شبیه به جاده هراز رو با اتومات و تیپ ترونیک تست کردم .در هر دو مورد شما هیچ مشکلی نخواهید داشت ولی اگر تمایل به رانندگی کاملا اسپرت و پرشتاب دارید در حالت تیپ ترونیک کاملا کاملا کاملا شما رو راضی و خوشحال خواهد کرد.
با احترام
رضا
مهدی
۲۹ آبان ۱۳۹۴دوستانیکه مشکل گیر کردن در سربالایی دارند در دنده های اتومات شما بایستی سریعا یه گاز به موتور بدهید و ول کنید گیربکس یک دنده کم میکند و شما خیلی راحت تر میتوانید سربالایی ها را رد کنید.
سهیل
۳۰ آبان ۱۳۹۴گاز رو برای یک لحظه رها کنید و سریعا تخته کنید ماشین دنده را سنگین میکند و شتاب می گیرد. ولی بهترین حالت ممکن اینه که سربالایی تند را به صورت تیپ ترونیک برید. آخه این آپشن برای قشنگی نیست که. برای استفاده هستش. هیچ مشکل واستهلاک مضاعفی هم ایجاد نمیکنه. تو ترافیک سنگین و همچنین سراشیبی و سربالایی های تند استفاده از تیپ ترونیک شدیدا استهلاک باقی قطعات رو پایین میاره.
دادا
۳۰ آبان ۱۳۹۴دوستان تا حالا چندکیلومتر رفتید?چه مشکلاتی پیش اومد?چطور رفعش کردید?…من که تاحالا نزدیک 55000،رفتم.باید بعضی روغن های بعضی جاها رو بعد50000هزار عوض کنی،کی میدونه روغن کجا بهتره عوض شه?
سعید
۲ آذر ۱۳۹۴باسلام
کسی ازبچه های تبریزمیدونه کدوم نمایندگی واسه تعمیروگارانتی بهتره؟وچندتاجک توتبریز هست؟تشکر
Mori
۶ آذر ۱۳۹۴سلام
جناب دادا یه لطف میکنی هزینه سرویس 40000 رو بگی چون تسمه و روغن گیربکس باید عوض شه فکر کنم قیمتش خیلی میشه.
شما کجا میبرید برای سرویس ماشینتونو راضی هستید؟
ممنون
دادا
۸ آذر ۱۳۹۴جناب موری عزیز.سرویس پنجاه هزار فکر کنم نزدیک دویست تومن میشد که بنده بعلت عجله بیرون انجام دادم.یعنی با تعویض روغن کاسترول آبی، فیلتر کابین وفیلتر روغن و فیلتر هوا جمعا شد 115تومن.بله اینایی که فرمودین ،باید عوض شه ولی هنوز وقت نکردم تعویض کنم.الحمدالله ماشین هم سرحاله ودیروز از صبح طی یه مسافرت کاری 600تا رفت وبرگشت داشتم ونهایت استراحت نیم ساعت.فقط یه کم پشتم درد گرفته بود.صبح نشستم تا دوبعدظهر.موفق باشید
Mori
۸ آذر ۱۳۹۴ممنون جناب دادا پس شما کلا سرویس هارو میبرید بیرون انجام میدین این تسمه رو جدی بگیرید اگه پاره بشه خرجش خیلی زیاد هست
روغن گیربکس هم خیلیا اصلا عوض نمیکنن ولی تو دفترچه ماشین زده 40000 کیلومتر با این اوصافی که من حساب کردم هزینه سرویس های دوره ای این ماشین از خیلی ماشین های کره ای و ژاپنی بیشتره