صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
امین
۲۰ دی ۱۳۹۴دوستان کدوم نمایندگی جمع ها هم برای (((فروش خودرو جک جی 5))) باز هستش؟ نمایندگی مرکزی بخش فروش باز هستش جمعه ها؟؟؟
احسان6131
۲۰ دی ۱۳۹۴نه تنها نمایندگی ها جمعه تعطیل هستند که برخی حتی در روزهای پنجشنبه سرویس های ویژه هم ندارند. البته تیکه اول جمله شما “کدوم نمایندگی جمع ها هم ” نا مفهموم هست :)
دادا
۲۰ دی ۱۳۹۴بعد یک هفته امروز صبح قسمت جلوی اگزوز رسید.کمی اذیت شدیم.بی ماشین.بعدمدتها یه هفته با دوو رفتیم سرکار.واقعا یه هفته رساندن وسیله تو این فاصله مکانی کم خیلی زیاده.
sunmartin
۲۲ دی ۱۳۹۴سلام اقا احسان من یک سال پیش جک داشتم اشکالات ریزی داشت اما نمیشه گفت این اشکالات حاد بودن من کلا با چینی مخالفم اما اگه کسی ازم نظر بخواهد تو رنج 60 میگم جک جی 5 به چندین و چند دلیل
مهمتریم دلیلش اتاق جی 5 هست که واقعا از پلاتفرم خوبی استفاده شده زیبا طراحی شده بخصوص هدلایت های جلو که کم از کره ای ها در زیبایی نداره
اتوماته و سانروف دار و رینگ ..و کولر دیجیتالی که اینها همه مزیته گرچه الان خودروی کره ای سوارم اما از برتری واقعی کیا سراتو سایپا مطمئنم واقعا جای 4 ستاره رو هم داشت که بگیره چون تمام قطعاتش کره ای هست..یادمه از کیفیت رنگ جک چندان راضی نبودم الان خودروی خودم هم کیفیت رنگش خوب نیست اینها رو گفتم بدونید جک از تمام چینی های بازار بهتره و شاید تنها گزینه عاقلانه واسه خرید باشه تو چینی ها الانم که شدیدا تو بورس افتاده و تو خیابون ها بیشتر از داخلی ها شده دقیقا ملت فهمیدن مشکلی نداره و همه دارن میخرن
حتی بیشتر از ام جی
احسان6131
۲۲ دی ۱۳۹۴جناب سن مارتین خوش اومدی به جایی که قبلا کامنت های زیادی گذاشته بودی.
همه ما میدونیم که خودروهای در این رنج ایراداتی من جمله جنس متریال داخل کابین دارند و به نوعی خشکی بیش از حد قطعات پلاستیکی صداهایی در داخل کابین آرام ایجاد میکنند. اما واقعا این خودرو از تولیدات روتین شرکتهای ایرانخودرو و سایپا به مراتب سطح رفاهی بالاتری داره و قیافه آن غیر تکراری و جذاب است. وقتی به نکات رعایت شده در طراحی نگاه میکنم، یک تفاوت بارز با نسل خودروهای مونتاژی دو خودروساز، تطابق آن با سلیقه روز و استفاده از قطعات اوریجینال و با برند مشهور در ساختار فنی است که باعث میشه مشکلات سطحی خودرو رو فراموش کنیم. زیاد شدن تیراژ خودرو و نیز راه اندازی کانال های تلگرامی برای حل مشکلات و افزودن آپشن های جدید نیز دلگرمی مضاعفی است برای دارندگان J5.
مهران
۱ بهمن ۱۳۹۴آفرین بر سن مارتین که این روزها دیگه نظراتش منطقی و پخته شده و از روی احساسات و تعصب نظر نمیده.
داشتن تخصص و اطلاعات واقعی باعث میشه که افراد کم گوی و گزینه گوی بشوند.
مزیت نسبی این ماشین استایل زیبا و قیمت نسبی مناسبشه که باعث شده در بازار ایرن به قیمتش بیارزه و گرنه در بازار خودروهای روز دنیا با این پیشرفت فعلن چینی ها حرف خاصی برای گفتن ندارن.شما دقت کنید مثلا خودروی رقیب یعنی جیلی اتومات حدود 25 میلیون گرونتره !!! خب این واقعا مسخرس برای یه خودرو چینی در این سطح.
امیدوارم با بالا رفتن سطح اقتصادی کشور امکان خرید مردم منطقی بشه که بتونیم ما هم خوردو های روز دنیا یا قیمت عادلانه سوار بشیم نه فقط یه قشر خاص.
دادا
۲۳ دی ۱۳۹۴کاکای بی معرفت کجایی،سن مارتین یادش بخیر ،چه کل کلی بود اینجا،سراتو ت مبارکه،بیا گاهی سربزن اینجا.خوشحال میشیم……قسمت جلو اگزوزو باقیمت 700تومن ازنمایندگی گرفتم وبا آدرس دادن نمایندگی بیرون، درحدود نیم ساعت درستش کردن.گویا بعلت ضربه ی شدیدقسمت اول وبالای موتور قسمت چدنیش هم کمی مشکل خورده که بخواهم اونو هم عوض کنم یه تومن حداقل میشه.فعلا بیخیال شدم اگه اذیتم کردم مجبورم اونم درست کنم.درنهایت با مبلغ 800تومن واسه یه چاله کوچیک و یه بی شعوری دیگران 800تومن ضرر کنم…ولی ارزش داره سوارش شی
Mohsen
۲۳ دی ۱۳۹۴بچه ها یه راهکار جدید برای کسانی که از کوبیدن جک مث من اعصابشون میریزه بهم پیدا کردم.خدا پدر آقای لطفی رو بیامرزه که توی نمایندگی باهاش آشنا شدم. اون بهم پیشنهاد داد بالشتک ضربه گیر نانو برزیلی بگیرم.اون گفت دوسال پیش از توربوناس خریده ، تا با ماشینش دور نزدم حرفاشو باور نکردم. در عین ناباوری کاملا بیصدا شده بود ماشینش اصلا قابل مقایسه با ماشین من نبود. البته بنده خدا یبار کلاه رفته بود سرش D: رفته بود از ولنجک خریده بود سر یکماه نصف شده بود،میگفت نمونه های چینی و کره ای هم که درجه سه هستن توی بازار هستند.بعد از اون برزیلیشو از یه سایت معتبر خریده بود. . منم وقتی تاثیر این قطعه رو روی ماشینش دیدم. همون روز رفتم توی سایتشون سفارش دادم.با سه سال گارانتی تعویض و اصل برزیل .افسوس میخورم که چرا زودتر این قطعه رو پیدا نکردم.اون اوایل ماشینم بخاطر کوبش و سروصداش دلمو زده بود ولی الان خیلی راضیم .خدا خیربده به هرکسی این قطعه رو آورده.
احسان6131
۲۹ دی ۱۳۹۴اگرچه کوبش رفع میشه، اما مقداری از نرمی ماشین کاسته میشه و به دلیل کاهش رینگ های فنر ماشین تعلیق هموارتری خواهد داشت. دوستان نباید انتظار معجزه داشته باشند. به نظر من قیمت 600 هزار تومانی دو جفت از این لاستیک های نانویی هنوز بسیار زیاد و قابل تأمل است.
امین
۲۳ دی ۱۳۹۴داستان چی هستش؟؟؟ جک جی 5 توقف تولید شده؟؟ چرا؟؟؟
احسان6131
۲۹ دی ۱۳۹۴جک J5 اتوماتیک نه تنها تولیدش متوقف نشده که حتی به عنوان برگ برنده خودروساز خصوص کرمان موتور، با قوت بیشتر تولید آن ادامه خواهد داشت. شاید تیراژ نمونه های دنده ای اندکی کمتر شده که آن هم دلیلش استقبال خوب از نمونه اتوماتیک J5 است.
Mohsen
۲۳ دی ۱۳۹۴نه چرا متوقف بشه؟ البته تا یه ماشین خوب ازآب درمیاد زود توقف تولید میزنن.ولی در مورد جک من چیزی نشنیدم
احسان6131
۲۴ دی ۱۳۹۴امروز برای 100 کیلومتر پشت برلیانس 320 اتوماتیک نشستم. در کاربرد شهری دو برتری محسوس به جک j5 اتوماتیک خودمون داره. یکی اینکه گیربکس با موتور خیلی هماهنگ هست. جوری که شتابگیری بسیار عالی و پیوسته ای داره و در فشار زیادی که با پدال گاز به موتور وارد میشه اصلا حس نمیکنیم ماشین کم میاره. من گاها اصلا نمیفهمیدم دنده عوض شده. نکته مثبت دوم تعلیق نرم ماشین هست. در قیاس با جک بسیار نرم از روی خرابی های آسفالت رد میشه و اصلا صدایی به کابین نفوذ نمیکنه. من خیلی با این ویژگیش حال کردم. کلا به خاطر جنس مخملی صندلی ها صدای اضافی در کابین خیلی کم هست. اما جک در قیاس استایل جذابتری داره و فضای کابین اون و قدرت شتاب در دنده های پایین عالیتری داره. برای رنج قیمتی 50 میلیون برلیانس h320a بسیار ماشین شایسته ای هست.
امیر
۲۶ دی ۱۳۹۴سلام به همه
دقیقا یک ساله که از خرید جک MT میگذره چه زود گذشت انگار همین دیروز بود که برای تحقیقات نهایی به این سایت سر زدم تا نظرات دوستان راجع به این خودرو جویا بشم.
الان با گذشت یک سال از خریدم راضی هستم . دوستانی که دو دل هستن برای خرید خودرو جک شک نکنن که تو رنج قیمتی خودش تقریبا بی رقیب و عالی خودرویی کاملا خانوادگی و مناسب برای مسافرت. البته الان گروههای مختلف تلگرامی با اعضا بالا برای این خودرو هست که نشان از استقبال گسترده است. امیدوارم که کمکی کرده با شم برای تصمیم گیری اگه بازم سووالی دارید میتونید به این گروهها و کانالهای تلگرامی که مربوط به همین خودرو هست ملحق بشید.
احسان6131
۲۹ دی ۱۳۹۴من هم موافقم. در محدوده قیمتی جک J5، کمتر ماشینی قابلیت قیاس دارد. فضای کابین، کیفیت رانندگی، متریال نسبتا خوب و قیافه جذاب و دوام قطعات همگی تأثیر گذار هستند.
sunmartin
۲۶ دی ۱۳۹۴سلام بر دادای گل شما تصادف کردید درسته مقصر کی بود و چقدر هزینه کردید
البته موضوع مال خیلی وقت پیش هست
جک خودروی محکمی هست انصافا
جمشید
۲۷ دی ۱۳۹۴من j5 دنده ایی دارم درشهرمصرف بنزین بالای10لیترهست
احسان6131
۲۸ دی ۱۳۹۴ببینید دوست عزیز مصرف در شهر تنها با گفتن یک جمله و بدون بیان شرایط آن که نمی تواند موید مصرف سوخت دقیق باشد. برای مثال خودروی من (J5-AT) در شهری مثل تهران زمانی که در ترافیک های قفل هستم، مصرفی حدود 12 و هنگامی که در ترافیک های روان هستم مصرف 10 دارد. حالا به کدام بگویم مصرف شهری!!!!!!! برای اندازه گیری دقیق، شرایطی در استاندارد تعریف شده است که مطابق آن مصرف را اعلام میکنند. برای قیاس صحیح، باید در شرایطی یکسان و با نحوه رانندگی مشابه، مصرف خودروی خود را با ماشینی در همین کلاس مقایسه کنید. برای مثال در مصرف شهری تهران که نیمه ترافیک سنگین و نیمه ترافیک سبک باشد و نیز با رانندگی بدون فشار به موتور ویک نفر سرنشین، خودروی پراید 1300 سی سی مصرف 7.5، خودروی SD حدود 9.5، خودروی سمند EF7 حدود 10، خودروی سمند و پرشیا 1800 حدود 11 تا 12 لیتر می سوزانند. اینها تجربه رانندگی من با این خودروها بوده است که با تجربه شما لزوما یکسان نیست و تابع شرایط ترافیک، نحوه رانندگی، تعداد سرنشین، استفاده از کولر و … است.
مهدی273
۲۸ دی ۱۳۹۴سلام.جفت سوییچ ماشینم گم شده??لطفاراهنمایی کنیدچیکار بایدبکنم.
احسان6131
۲۸ دی ۱۳۹۴کد ایموبلایزر و طرح کلید در ایندکس فلزی یا کاغذی همراه سوییچ به شما تحویل شده است که با ارائه آن به شرکت کرمان موتور قادر به ساخت کلید جدید خواهند بود
جک سوار
۲۸ دی ۱۳۹۴سلام از دوستانی که کروز کنترل برای جک اتومات نصب کردند کیفیت و عملکرد چگونه است؟ با توجه به هزینه نسبتا بالای نصب آن را توصیهمی کنید؟
ممنون از راهنمایی شما
احسان6131
۲۸ دی ۱۳۹۴شرکت آرون کار به قیمت 750 هزار تومان با نصب و دو سال گارانتی با امکانات Speed limiter و نور پشت کلید دارد. شرکت نوتاش صنعت به قیمت 830 هزار تومان با نصب و دو سال گارانتی و امکان محدودیت سرعت دارد.
شرکت آرون کار از محصولات Lite-on تایوانی استفاده میکند. محصول شرکت نوتاش بومی است و اشراف بیشتری در رفع ایرادات آن دارند. کیفیت هر دو در حال حاضر مطلوب است اما محصول نوتاش در آینده امکان کروز تطبیقی و رنج دینامیک وسیعتری خواهد داشت.
موارد استفاده کروز در جاده های کفی طولانی با ترافیک کم است و کاربرد زیادی در مصارف رزومره ندارد. توصیه من نخریدن آن است مگر آنکه نیاز مبرم به استفاده داشته باشید
احسان6131
۲۸ دی ۱۳۹۴شرکت آرون کار به قیمت 750 هزار تومان با نصب و دو سال گارانتی با امکانات Speed limiter و نور پشت کلید دارد. شرکت نوتاش صنعت به قیمت 830 هزار تومان با نصب و دو سال گارانتی و امکان محدودیت سرعت دارد.
شرکت آرون کار از محصولات Lite-on تایوانی استفاده میکند. محصول شرکت نوتاش بومی است و اشراف بیشتری در رفع ایرادات آن دارند. کیفیت هر دو در حال حاضر مطلوب است اما محصول نوتاش در آینده امکان کروز تطبیقی و رنج دینامیک وسیعتری خواهد داشت.
موارد استفاده کروز در جاده های کفی طولانی با ترافیک کم است و کاربرد زیادی در مصارف رزومره ندارد. توصیه من نخریدن آن است مگر آنکه نیاز مبرم به استفاده داشته باشید
جک سوار
۲۹ دی ۱۳۹۴سلام آقا احسان با تشکر از پاسخ شما
بله خودم هم به همین نتیجه رسیدم بخصوص با کل کل های شدید این دو شرکت که متاسفانه مثل خیلی موارد دیگر در ایران تشخیص کالای اصلی از جنس کپی شده یا تقلبی را مشکل می سازد. هر دو شرکت تو سایتشون به طرق مختلف قصد تخریب دیگری و القای اصل بودن جنس خود را دارد. این وسط وای به حال ما خریدارها!
احسان6131
۲۹ دی ۱۳۹۴کپی برداری به معنی تقلب نیست. به هر حال طراحان یا از صفر طراحی را شروع میکنند و یا از مدارات نمونه استفاده میکنند. شرکت نوتاش اگرچه شاید از نمونه تایوانی در طراحی محصول نهایی خود استفاده کرده است، این ایرادی ندارد. به جز میکروپروسسوری که باس ارتباطی CAN را مانیتور میکند و از طریق آن به ECU فرمان میدهد، سایر اجزای بورد عموماً پسیو و تعدادی درایور خط است. مهم برنامه نرم افزاری است که شرکت نوتاش خود آن را تهیه کرده است. به هرحال کسی که بوردی را طراحی میکند اشراف بیشتری در حل مشکلات آن دارد. اگرچه شرکت نوتاش تجربه زیادی در این خصوص ندارد، اما با تعاریفی که از نمونه های جدید کروز آن گزارش شده، دوام و قابلیت اعتماد خوبی دارد. اگرچه شرکت ارون کار اعتبار برند Lite-on را یدک میکشد.
دادا
۲۹ دی ۱۳۹۴سن مارتین عزیز .متاسفانه تو جاده درحالتی قفل بوده وترافیک،یکی ازین راننده کم تجربه ی دیوانه ی پرایدی باسرعت بالای صد،به سه تا ماشین از پشت برخورد میکنه،که ماشین منم دچارحادثه میشه.از جلو هم طبق قانون من مقصر شناخته شدم.که نزدیک شش یا هفت میلیون خرج کردم.اما نفرات داخل ماشین کوچکترین صدمه یی ندیدن،جالب بود ،ممنونم ازت که حال ما پرسیدی…..طی یک سفر غیر مترقبه وآنی،به جنوب ،به قول شما ماشینو آتیش کردم ورفتیم وطی دوروز ویه شب،سه هزار راه رفتیم ومحاسبه سوخت بنزین که بصورت تقریبا برون شهری حساب میشه تقریبا 7.2بود با سه نفر وتقریبا صندوق پر.یعنی تقریبا نزدیک ظرفیت اسمی.جالب بود.تقریبا 80درصد مسیر رو من روندم که البته چه رفت وچه برگشت نهایت نیم ساعت تا چهل دقیقه واسه ی بنزین واستراحت معطل شدیم.واقعا وقتی خونه اومدم.شاید احساس خستگی راه ،نهایت سی درصد بود وسرحال بودم.جکی ،متشکرم
احسان6131
۳۰ دی ۱۳۹۴درزگیری فیلتر هوا:
متأسفانه به خاطر جنس باکس فیلتر هوا و سایز نامناسب آن در خودروی جی 5، امکان درز هوا از کناره های فیلتر وجو د دارد. این پدیده باعث وروی هوای تصفیه نشده به موتور خودرو میشود که میتواند تا حدودی قدرت احتراقی را کاهش دهد. علاوه بر این صدای بم ناهنجاری شبیه “هوم” به خصوص در صندلی های عقب به گوش میرسد. برای انجام درزگیری و رفع این مشکل روش های مختلفی پیشنهاد شده است:
1- استفاده از فیلتر هوای جدید و یا مدل توسان با واشری لاستیگی در گرداگرد فیلتر
2- درزگیری به نوار آب بندی هلیسا و چسب آکواریم و اورینگ برای نیمه بالایی باکس
3- تعویض باکس با نمونه هیوندای توسان
احسان6131
۳۰ دی ۱۳۹۴سوپرویژن:
به خاطر عمق زیاد صفحه کیلومتر جی 5 در استوانه های محصور کننده و رنگ تیره صفحه کیلومتر، در روزهایی که خیلی آفتابی نیست و نیز در سایه، خواندن اعداد صفحه و وضعیت عقربه ها به خصوص برای دوستانی که اندکی مشکل بینایی دارند مشکل است. در ماشین های جدید و قبل از روشن کردن خودرو، صفحه کیلومتر بدون چرخاندن دسته لامپ های کوچک روشن بوده و نور بیشتری را برای مشاهده صفحه کیلومتر فراهم میکنند. به این خاصیت سوپر ویژن گفته میشود که جی 5 به شدت آن نیاز دارد. چند روش برای این کار وجود دارد:
1- در روش اول بدون باز کردن صفحه کیلومتر این کار صورت میگیرد و همیشه پنل روی داشبورد روشن است و دیمر در مسیر قرار دارد اما لامپ های جانبی کوچه خاموش است.
2- در روش دوم که اصولی تر است، صفحه کیلومتر باز میشود، در روز فقط کیلومتر روشن است با حداکثر نور و لامپ های روی پنل خاموش است. با چرخاندن دسته، پنل هم به همراه لامپ های کوچک ماشین روشن شده و نور پنل با دیمر قابل تنظیم است.
انتخاب دو روش به سلیقه مالک خودرو است ولی روش دوم واقعا سوپرویژن نام دارد :)))
احسان6131
۳۰ دی ۱۳۹۴کامپیوتر جی 5:
با توجه به عدم نمایش مصرف سوخت در تریپ کامپیوتر جی 5، میتوان از هد اپ دیسپلی نمایش اطلاعات صفحه کیلومتر روی شیشه خودرو یا HUD استفاده کرد. این ماژول با وصل شدن به سوکت دیاگ خودرو، اطلاعات ECU را دریافت کرده و روی پد مخصوص روی شیشه جلو خود رو نمایش میدهد. این اطلاعات عبارتند از:
سرعت به کیلیومتر در ساعت و یا مایل در ساعت
دور موتور
نمایش مصرف سوخت خودرو (اگر خودرو ساکن و بدون جرکت باشد مصرف بنزین به لیتر در هر ساعت نمایش داده میشود و اگر خودرو در حال جرکت باشد مصرف بنزین به لیتر در هر صد کیلومتر نمایش داده میشود)
نمایش دمای اب موتور
نمایش میزان ولتاژ باطری خودرو
نمایش زاویه پاشش انژکتور
نمایش شتاب لحظه ای خودرو
هشدار پایین بودن مقدار بنزین موجود
اخطار ایربگ
خطاهای ای سی یو
هشدار قابل تنظیم سرعت در یک سرعت دلخواه و یا در 4 سرعت دلخواه مثلا 80-100-120-140 هرگاه به هر یک از این سرعت ها برسید دستگاه یک الارم کوتاه پخش میکند
امین
۱ بهمن ۱۳۹۴جک اس 5 اتوماتیک هم آمد. قابل توجه دادا . قیمت 88 میلیون تومان
احسان6131
۱ بهمن ۱۳۹۴البته تحویل تیر ماه. 2 میلیون تخفیف ویژه سری اول. 45 میلیون پیش با درصد مشارکت 20% که نسبت به نمونه دنده ای موارد زیر را اضافه دارد:
1- گیربکس دو کلاچه 6 دنده اتوماتیک
2- رینگ 18 آلومینیومی
3- صندلی برقی با گرمکن و حافظه سرنشین
4- سنسور باران
5- دوربین دنده عقب
6- کی لس استارتر و ورود بدون کلید
دادا
۱ بهمن ۱۳۹۴دوستان فعلا که با این اوضاع اقتصادی خراب ،شدیم فانوس.منم نتیجه آزمایشاشو خوندم،کمی موندم ،هم بحث مالی وهم بحث جواب دادنش.بادعای خیر دوستان چک های من پاس بشه فقط.فعلا ازنامردی دوستان تا گلو تو قرضیم.ببینیم پساتحریم چی میشه.یاحق
امین
۱ بهمن ۱۳۹۴حالا بحث اصلی اینجا شکل می گیره که ایران خودرویی ها از تولید پژو 2008 خبر دادن اون هم با قیمت 80 تا 90 میلیون تومان. اگر این اتفاق بی افتد قطعا پژو 2008 را خریداران به جک اس 5 ترجیح میدن و در نتیجه می توان گفت که در آینده یا قیمت محصولات چینی کاهش پیدا می کند یا خودروهایی مشابهه و اروپایی جایگزین آنها خواهند شد.
جک سوار
۳ بهمن ۱۳۹۴برای خرید بالشتک ضربه گیر به کدام نما یندگی مراجعه نمایم متشکرم
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴نمایندگی 1409 به نام آقایان سلیمی و روایی در کرج به آدرس جاده ملارد، خیابان پیک نیز قطعات ضربه گیر را تا انتهای امسال با تخفیف ویژه نصب مینمایند. این نمایندگی کرمان موتور نمایندگی TTC را به عهده دارد. در ضمن چنانچه کارایی قطعه شما را مجاب نکند تا 24 امکان پس دادن دارید. قیمت پیشنهادی برای دو جفت لاستیک ضربه گیر یعنی 7 قطعه سایز B برای خودروی J5 حدود 560 هزار تومان گزارش شده است.
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴کپی از تلگرام 1409 در سبقت ازاد:
نمایندگی کرمان موتور ۱۴۰۹ کرج
با عنایت خداوند و یاری شما دوستان
پس از رایزنی های انجام شده، نمایندگی فروش ضربه گیر های TTC را بواسطهء تائید این محصول توسط تیم سبقت آزاد و استقبال و رضایت خریدارن، دریافت نمود و با فروش ویژهء این محصول به مدت محدود و تا پایان سال ۹۴ در خدمت شماست.
لذا قیمت ۴ عدد ضربه گیر به همراه نصب برای خودروهای زیر بشرح ذیل اعلام می گردد:
خودروی JAC J5 قیمت ۵۶۰ هزار تومان
خودروی Lifan 620 قیمت ۵۶۰ هزار تومان
خودروی MVM 530 قیمت ۵۶۰ هزار تومان
خودروی MVM 550 قیمت ۵۶۰ هزار تومان
و خودروهای سواری مشابه ۵۶۰ هزار تومان
خودروی JAC S5 قیمت ۵۷۰ هزار تومان
خودروی Lifan X60 قیمت ۵۷۰ هزار تومان
خودروی Lifan X50 قیمت ۵۷۰ هزار تومان
خودروهای Hyundai قیمت ۵۷۰ هزار تومان
خودروی MVM X33 قیمت ۵۷۰ هزار تومان
و خودروهای مشابه ۵۷۰ هزار تومان
خودروی ماکسیما قیمت ۵۸۰ هزار تومان
خودروی پژو 206 قیمت ۲۸۰ هزار تومان
(برای پژو ۲۰۶ و رانا فقط ۲ عدد برای فنرهای جلو قابل نصب است)
برای نصب و خرید میتوانید به این نمایندگی مراجعه نمایید.
نکته مهم:
دوستانی که برای سرویس های دوره ای ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ هزار به این نمایندگی مراجعه نمایند و طی سرویس دوره ای نصب ضربه گیر را نیز انجام دهند، بعنوان تخفیف ویژه، از قیمت های فوق الذکر مبلغ ۲۰ هزار تومان کسر خواهد شد.
ضربه گیر ttc از طریق پیک برای دوستان ساکن تهران و کرج قابل ارسال است.
عزیزان ساکن سایر شهرستان ها نیز میتوانند خرید و ارسال از طریق پست یا تیپاکس را داشته باشند.
با تشکر
روایی
جک سوار
۳ بهمن ۱۳۹۴با سلام شما تا کنون نشانی نصب بالشتک را نفرمودهاید لطفا راهنما ی نما یید
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴برای نصب بالشتک ضربه گیر با تکنولوژی ساخت نانو و یکسال گارانتی و طول عمر ادعایی 5 تا 10 سال به نمایندگی آن در میدان سئول نبش 12 متری اول اتو سرویس تهران با مسئولیت آقای علی مهاجری و شماره تلفن 09121084103 مراجعه فرمایید.
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴در ضمن این قطعه را با ساخت برزیل و گارانتی 3 ساله از شرکت توربوناس نیز میتوانید تهیه فرمایید.
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴به دلیل ازدیاد مدل های چینی خودرو در بازار ایران، خوشبختانه بازرگانی های متعددی برای تهیه قطعات مصرفی، اصلی و آپشن خودروها شکل گرفته است. به دلیل سهولت واردات از کشور مبدأ چین، این شبکه ها بسیار گسترده و بدون ترس از شرایط تحریمی توسعه یافته است.
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴طرح جدید کلیدهای بالابر شیشه جی 5 با نور پشت زمینه و مشابه طرح اصلی کلید بالابر شیشه جلو سمت راننده:
http://uupload.ir/files/yyuu_photo_2016-01-23_17-45-14.jpg
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴قطعات یدکی 2:
http://uupload.ir/files/yahp_photo_2016-01-23_17-35-00.jpg
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴در مورد خرید خودروی 50 تا 60 میلیون در بازار ایران، به خصوص انتخاب بین دو مدل J5 اتوماتیک و برلیانس H320 و H330 بحث تا حدود زیادی به مبلغ قابل پرداخت، سلیقه خریدار در مورد تریم داخلی و ظاهر خارجی و در نهایت نحوه رانندگی بستگی داره. همانطور که دوستان میدانند J5 قیمت 59.4 میلیون در کارخانه داره و برلیانس H320 حدود 50.8 میلیون و برلیانس H330 حدود 53.8 میلیون قیمت داره. اختلاف قیمت برلیانس H320 و J5 اتوماتیک حدود 8.5 میلیون تومان است که در تصمیم گیری بسیار تأثیر گذار است. J5 اتاق بزرگتری دارد که برای یک جمع خانوادگی 5 نفره مهم است. رانندگی برلیانس نرم تر است که به دلیل ساختار و فنربندی محافظه کارانه آن است. ضربات دست اندازهای ریز و آسفالت به کابین منتقل نمیشود. در مقابل J5 در جاده و سرعت های بالا حس پایداری بیشتری را القا می کند که دلیل آن هم فنربندی خشک ماشین است. برلیانس در حالت اتوماتیک بسیار نرم و هماهنگ دنده ها را تعویض میکند. معکوش کشیدن های آن به هیچ وجه ضربه به کابین و سرنشین وارد نمیکند. در مقابل J5 زود دنده را سبک میکند و معکوش کشیدنش برای راننده جوان با تمایل درایو اسپرت بسیار جذاب است. قدرت نهایی جی 5 از برلیانس بیشتر است و در دور موتور بالا بسیار چالاک خواهد شد. اما برلیانس در دور موتور بالا رفتارش چندان با دور موتور پایین فرقی ندارد. اینکه دائما بخواهیم گشتاور 165 نیوتن متری جی 5 را نسبت به جثه سنگینش را نادیده بگیریم و تنها از قدرت 140 اسبی آن دفاع کنیم و در عوض گشتاور ثابت 140 نیوتن متری برلیانس را در دور موتور بسیار پایین تر لحاظ نکنیم، به قیاس مع الفارغی منجر به میشود که نتیجه آن به خریدار یکی از این دو خودرو اطلاعات موثقی نخواهد داد. باقی مسایل مثل آپشن و رنگ تریم و جنس صندلی هم به سلیقه بر میگردد. باید از خریدار پرسید که به دنبال چیست. بعد مطابق نظرش اطلاعات دقیقی از خودرو داد. یک سری از دوستان مثل بنده و بسیاری از اعضای این گروه بازهم اگر در صف مشتری قرار بگیرند این خودرو را خواهند خرید و اما اگر به گروه دیگری بروید دوستان آنجا برلیانس را ترجیح خواهند داد.
سعیدم
۳ بهمن ۱۳۹۴سلام بچه هاخواستم خداقوتی گفته باشم خدمت دوستان گلم ازوقتی باتلگرام جک آشناشدم کمترسرمیزنم ولی بازم دمتون گرم.
احسان6131
۳ بهمن ۱۳۹۴سلام آقا سعید. بابا همه چسبیدن به تلگرام :) کار منم شده که گاه و بیگاه بیام یک سری مطالب رو از توی تلگرام خلاصه کنم اینجا و گاهی از تجربه ام بگم گاهی از توی اینترنت یه چیزایی جمع کنیم اینجا تا آتیش قدیمی ترین وب پیج جی 5 خالی نمونه. همه در حالت دراز کش تلگرام به دست شدن دیگه :)
فرهاد
۴ بهمن ۱۳۹۴آقا احسان دمت گرم که تنور اینجا رو گرم نگه داشتی.
نظراتت بسیار فنی وعلمی است.
احسان6131
۴ بهمن ۱۳۹۴خواهش میکنم فرهاد جان. شما به ما لطف دارید. جای اظهار نظرهای داغ دادا و رفیق گلستان و گرمابه ایشون جناب سن مارتین هم خالی نباشه انشائ الله. به هرحال وب پیج های قدیمی پایدارتر از تلگرام و امثالهم هست و دسترسی همگان به آن در دراز مدت ساده تر خواهد بود :)
احسان6131
۴ بهمن ۱۳۹۴تعویض لاستیک:
گزارش دوستان در مورد تعویض لاستیک خودرو گاها تا حدودی ضد و نقیض هایی دارد. جنس لاستیک فابریک خودرو متعلق به شرکت Wanly چین بوده و در دسته تایرهای PCR یعنی مخصوص خودروهای سواری این شرکت قرار میگیرد. نوع این لاستیک رادیال S-1063 به سایز 205/55R16 است. 205 به میلیمتر پهنای لاستیک است که 55% آن اندازه فاق لاستیک است به عبارتی فاق لاستیک 11.3 سانتی متر است. اندازه قطر رینگ ماشین 16 اینچ است. پس قطر بیرونی تایر جمع قطر داخلی یعنی 16 اینچ و دو برابر فاق لاستیک (63.2 سانتی متر) است. لذا هر رینگ و لاستیکی که برای خودرو انتخاب شود چنانچه قطر بیرونی تایر حدود 63.2 سانتی متر باشد، هیچ مشکلی به لحاظ برخورد فیزیکی لاستیک با بدنه و خطای کیلومتر پیش نخواهد آمد. فقط باید به یک نکته توجه داشت که رینگ جی 5 برخلاف اکثر رینگ های 4 پیچی موجود در بازار ایران 5 پیچ دارد که باید در موقع خرید یک مقدار بیشتر دنبال این ویژگی گشت.
احسان6131
۴ بهمن ۱۳۹۴تعویض لاستیک 2:
به دلیل آنکه شفت متصل به رینگ با یک دور کامل تایر تنها یک دور میچرخد، هر چه قطر بیرونی لاستیک بزرگتر از حد فابریک باشد، با وجود آنکه مسافت بیشتری در یک چرخش کامل چرخ طی میشود، اما از دیدگاه سیستم کالیبره شده متصل به شفت تنها یک دور لحاظ شده و این معادل آن است که کیلومتر طی شده و سرعت کمتر از مقدار واقعی نمایش داده میشود. محدودیت فیزیکی انتخاب لاستیک برای عدم برخورد با بدنه خودرو باعث میشود که این خطا بسیار ناچیز باشد. البته به صورت طبیعی جی 5 در سرعت های بالا 5 تا 10 کیلومتر سرعت را بیشتر نشان میدهد که حالا اگر لاستیک قطر بیرونی بزرگتری داشته باشد، کلا خطای ذاتی ماشین کمتر خواهد شد :) دوستان عموما اعتقاد دارند که لاستیک وانلی جی 5 خشک است و گاها گزارش شده است که در برخورد با شی خارجی پاره میشود!!! به هر حال انتخاب لاستیک ژله ای تر مثل موارد ژاپنی و کره ای اگرچه باعث مصرف زودتر خودرو میشود، اما در مقابل ضربع انعطاف بیشتری دارد و ترمز گیری را نیز بهبود میبخشد. دوستان اعتقاد دارند که صدای انتقال آسفالت خشن به کابین کتر بوده و تا حدودی ماشین نرمتر میشود. البته برخی از دوستان اعتقادی به نرم تر شدن خود رو با تعویض لاستیک ندارند. انتخاب فاق بزرگتر برای لاستیک نیز در نرمی ماشین بی تأثیر نخواهد بود.