صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
احسان6131
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ایرادات جزئی خودروی جی 5 که عمدتا ناشی از مونتاژ بد از سوی مونتاژ کاران تعلیم ندیده و گاها متریال نامناسب قطعه، خصوصا قطعات پلاستیکی است باعث شده تا برخی مشکلات در جی 5 تبدیل به اپیدمی شود. برای مثال:
1- مونتاژ و عدم رگلاژ صحیح درب ها باعث شده که گاها صدای باد در حرکت خودرو نفوذ کرده و شنیده شود.
2-عدم مونتاژ صحیح سپر و درب صندوق عقب گاها باعث شده که هم بسته شدن درب مشکل داشته باشد و هم درزهای بین درب و سپر و بدنه نامتوازن و نامتقارن شود
3- عدم صحیح جا زدن داشبورد و قطعات درون آن باعث شده تا گاها پس از مدتی صدای لق و لوق از محل داشبورد به گوش برسد
4- متریال دستگیره درب ها، جنس پلاستیک داشبورد، چرم صندلی ها و دستگیره کمربند ایمنی آنقدر خوب نیست که در هوای سرد زمستان به صدا نیفتند. به هر حال اقتصادی ساختن هزینه هایی دارد.
5- مشکل دور تند فن که هرچند با ترموستات های مرغوبتر و دمای پایین تر حل میشود، ولی همچنان مورد تأیید فنی کرمان موتور و همتای چینی اش یعنی JAC Motors نیست.
اگر این اپیدمی از سوی مونتاژ کار مرتفع نگردد، حتی اگر گروه ها و تعمیرکارانی وارد هم برای رفع شدن آن ها اقدام نمایند باعث میشود که بیان این ایرادات جزئی در سطح وسیع از سوی دارندگان خودرو موجب بدنامی شود.
مهران
۲۰ بهمن ۱۳۹۴احسان عزیز این موارد هیچ کدام در ماشین بنده دیده نشده.البته یک مورد مونتاژی وجود داشت که مربوط به سیل داخلی در عقب بود .
علت اینکه این مورد رو عنوان کردم این بود که عرض کنم ،بطور کلی در خودروها مشکلات مونتاژی عمومی نیست .بر عکس مشکلات طراحی(مهندسی) عمومی هستند.بعد اون مشکلات کیفیت متریال و ساخت که در دوره ای از تولید یا شاید در کل دوره ی تولید وجود داشته باشند اگر رفع نگردند.
در مورد این ماشین مثلا طراحی نمایشگر کوچک و غیر ارگونومیک سیستم تهویه و یا نداشتن بک لایت شیشه بالابر ها مشکل مهندسی و عملکرد دور فن مشکل کیفی محسوب می شوند.
در نهایت دیگه این گونه نظرات تکراری شده و حوصله خوانندگان رو سر میبرند .الان دیگه نظرات باید حرفه ای تر شده و به مواردی مثل نگهداری و تعمیرات و سرویس ها و آپشن ها بپردازیم.
ممنون
احسان6131
۲۱ بهمن ۱۳۹۴هدف از بیان این ایرادات جزئی نه برای دلزدگی خریداران و دارندگان این خودروست بلکه برای آن است که اگر مسئولی از رده های مدیریتی و مهندسان خط تولید کرمان موتور به چنین سایت هایی مراجعه نمایند بدانند که هنوز برای یک تولید کیفی با آنچه مطلوب خریداران در این رنج قیمتی است، فاصله وجود دارد و باید نسبت به رفع آن همت بگمارند.
حرف شما صحیح است و تکرار یک سری موضوعات برای عموم مردم تکراری خواهد شد. در ضمن دسته بندی شما در مورد انواع ایرادات جالب بود و جای تقدیر دارد. ایرادات مهندسی شاید به این دلیل باشد که شروع طراحی این خودرو مربوط به سال 2009 است. عرضه نسخه به روز شده حتما باعث رونق بازار این خودرو خواهد شد.
احسان6131
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ظاهرا جی 5 و سایر همرده های چینی مثل آسا (بسترن B50F)، جیلی امگراند، برلیانس H320/330، چانگان Eado و … دارن برای مصاف قیمتی و کیفی با خودروهای رنج قیمتی متوسط اروپایی آماده میشن. ظاهرا قرار هست بر طبق قیمت گذاری کاملا تبلیغاتی ایران خودرویی ها، خودرویی همچون پژو 301 تولید چین در نسخه دنده ای به قیمت 58 و در نسخه اتوماتیک به قیمت 62 میلیون تومان تا سال 96 عرضه بشوند. این تبلیغات در حال حضر خریداران چنین خودروهایی منتظر نگه میدارد و مانع خرید خودروهای چینی میشود. به عبارتی دیگر چینی ها که آوازه اروپایی ندارند در مصاف تن به تن باید دید به کدامین چاره چنگ می اندازند؟!؟! از طرفی عرضه موتور EF7 توربو شارژر با مشخصات ادعایی ایران خودرویی ها یعنی گشتاور 215 نیوتن متری و قدرت 155 اسب بخار، روی پلتفرم سمند سورن با قیمت 40 میلیون برای نسخه دنده ای، روی دنا با قیمت 43 میلیون و روی دنای اتوماتیک با قیمت نهایی 50 میلیون تومان حسابی می تواند بازار خودرو را تکان دهد. حالا باید نشست و دید در این مسیر، خودرو سازهای داخلی و همکاران اروپایی چه میزان روی حرف ها خود پایبند خواهند بود.
احسان6131
۲۰ بهمن ۱۳۹۴جی 5 اتوماتیک تولید کرمان موتور باید از چند جنبه ارتقائ یابد تا هم در سیر رضایتمندی بیشتر مشتریان قرار بگیرد و هم آینده خود را در بازار رقابتی خودرو در ایران حفظ کند. این تغییرات شامل موارد زیر است:
1- تثبیت قیمت و جلوگیری از افزایش پلکانی آن
2- افزایش گارانتی به بیش از 3 سال
3- بهبود کیفیت مونتاژ و اصول ارزیابی کیفی صحیح
4- تغییرات سیستم تعلیق خشک و جلوگیری از انتقال کوبش به کابین
5- بهبود عملکرد گیربکس در رانندگی شهری
6- رفع صدای نا مطلوب سیستم موتوری ناشی از باکس فیلتر هوا
7- ارتقا نسخه موتور از G93D به نوع VVT یعنی G93M و یا نمونه دیگر با کاهش مصرف سوخت محسوس
8- افزودن آپشن های صندلی برقی به خودرو
9- بهبود کیفیت متریال داخل
10- بهبود کیفیت رنگ و فرآیند رنگ آمیزی خودرو و افزودن طیف های متنوع رنگ در خط تولید
برای رقابت با قبل از شروع آماده بود نه پس از پایان!!!!!!
مهران
۲۰ بهمن ۱۳۹۴گرچه در چند آیتم با شما هم عقیده نیستم اما دیدگاه بسیار مفیدی است برای شرکت کرمان خودرو.
این خودرو با توجه به ظرفیتهای خوبی که دارد( مانند ایمنی و استایل عالی شرکت پینین فارینا ) میتواند با به روز رسانی هایی از این دست ،سهم خوبی از بازار را کماکان حفظ کند
اضافه میکنم به موارد فوق :
_نصب ایربگ های عقب و پرده ای
_نصب تجهیزات الکتریکی مثل کروز کنترول و سیستم صوتی تصویری با نمایشگر بزرگ به صورت شرکتی.
_طراحی دوباره ی چراغ عقب
و…
البته به نظر من قسمت جلوی نسخه ی فیس لیفت این ماشین بسیار بد ترکیب شده
درود بر شما
احسان6131
۲۰ بهمن ۱۳۹۴برخی از دوستان از تأثیر شگرف باد نیتروژن در عملکرد تایر سخن میگویند. این بهبود اگرچه حاصل میشود ولی لزوما نباید جوگیر حرف دیگران شد و انتظار تغییرات شگرف داشت. اولا از کجا باید مطمئن شد که سیلندرهای نیتروژن موجود در آپاراتی ها حتما با گاز نیتروژن خالص پر شده اند؟؟؟ ثانیا بیش از 85 درصد هوا از مولکول های گاز نیتروژن تشکیل شده است. چگونه با خالص کردن آن 15 درصد میتوان کیفیت حاصل را سنجید؟؟ ثالثا اگر نیاز به تنظیم باد در وسط جاده بود، از کجا در اون اثنا می تواند آپاراتی مجهز به گاز نیترووژن یافت. اگر تنظیم را با تزریق هوایی معمولی انجام دهید این یعنی هرچه تلاش کرده اید پر میشود.
:) این مطلب صرفاً جنبه طنز نداره و بابت این عرض شد که در پی تبلیغات جوگیر نشیم و بیخود هزینه نکنیم.
احسان6131
۲۰ بهمن ۱۳۹۴دوستان کسی تا به حال فیلتر کابین خودروی جی 5 خودش رو عوض کرده؟؟؟ این کار باید در چه کیلومتری انجام بشه و چه تأثیری روی رفع شدن بوی نامطبوع کولر خواهد گذاشت؟؟ کلا برای رفع بوی بد کولر چه پیشنهادی دارید و علتش چی میتونه باشه؟؟
مهران
۲۰ بهمن ۱۳۹۴احسان جان من سه بار عوض کردم به نظرم فیلتر هوای داخلی خیلی مهمه.
ماشین من که سی هزار تا کارکرد داره بوی کولر نداره البته زمانی که کولر خاموش میشه ولی کماکان فن روشنه بوی نامطبوعی احساس میکنم.و تعویض فیلتر کابین تاثیری بر این قضیه نداشته.
دادا
۲۱ بهمن ۱۳۹۴احسان سبقت آزاد احتمالا یه سرپوشه.چون اون چی که سرمن اومد از یه ***برمیاد.حتما درجریان هستی.تو عمرم انسانی به کثیف تر از اون فرد *** هم هست ندیدم وتمام فحشهای داده رو عکس گرفتم ومتاسفانه خودشو بعنوان حفاظت واطلاعات سپاه جا زده.نمیدونه به کاهدون زده ومنو نمیشناسه.فکرکرده با یه کلمه گفتن فلانی هستم تمام میشه.خدا شاهده این چند روز نیستم واین جا که مجبورم بمونم،دارم آتیش میگیرم.اگه…انجام ندادم.پس…نیستم…تعجب داره وقتی یه دختر به مشکل خورد این عوضی چنان پیشنهاد که من بیام بیرونم برم رفتما ،کمک کنم ووو اون دختر هم دمش گرم محل ….نکرد وبعد میگم چرا?میگه آشنامه.بنده از کوچیکی با اسحله ونظام وووو بزرگ شدم.نمیدونم کی چکارس وعکس زیباش هم زیر ابرو ورداشته…اونجا واقعا سرگیجه وبیشتر بنگاه اقتصادی وبعضا قرارهای…انچنانیه.البته دور از انصافه که همه افراد اونجا چنینند،اکثرشون باید آدمای خوب باید باشن.اما این فرد… ترین آدم روزگارباید باشه…آقای سردبیر برا یه کانالی تو تلگرام درست کن ومطالب مفید را اینجا جمع کن.به این پیشنهاد فکر کن.احسان لطف کن منو اگه بتو نی از طریق ادمینی اونجا اد کنی ممنون میشم ومیخوام اونجا رو بترکونم.البته از طریق بچه های فتا حتما اقدام خواهم کرد وبچه های حفا سپاه.هیچی پدال نمیشه.گور پدر تلگرامهای خانمان سوز وویران کننده
امین
۲۱ بهمن ۱۳۹۴این دادا یه آدم خاصه. حرف ناحق و زور تو کتش نمیره. این گروه تلگرام سبقت آزاد به نظرم بیشتر شبه یه بازارچه هستش که مردم جنساشونو می فروشند… اطلاعات مفید کم توش پیدا میشه کرد ولی آدمای با انصاف هم توشون هستن.
احسان6131
۲۱ بهمن ۱۳۹۴کاملا با دیدگاهت موافقم. چنین گروه هایی در کل خاکستری هستند. هم هدف اقتصادی دارند، هم پورسانت عوامل، هم تبلیغات محیطی، هم بازارچه دوستان فنی، هم آدم خوب و منصف، هم آدم کاردان، هم آدم متعصب، هم انسان نادان. انشائالله سایت پدال در خصوص آرشیو کردن مستندات فنی و نظرات تجربی به طریق قابل استفاده برای همگان بتونه طراحی بهتری ارائه بده و همگان فارغ از جهتگیری دسته ای بتونند اظهار نظر نمایند.
احسان6131
۲۱ بهمن ۱۳۹۴دادا جان چرا این همه حرص میخوری؟!؟! ما که راضی نیستم. شما هم که یک کوه تجربه هستی و میدونی که به حرف چهار تا بچه آسمون روز خدا شب نمیشه. اتفاقا قبل از این موضوعات هم گفته بودم که حضور یک سری افراد در اون گروه که خودشون رو بسیار موجه نشون میدن و در عمل درصف دیگری قرار میگیرند بسیار آزار دهنده است. این گروه مهمترین هدفش اول خاصیت اقتصادی بنگاهی است. نمیشه نقادانه وارد شد و یک سری مسایل رو بیان کرد. چون به طریق اولی براشون حفظ عناصر چنین گروه هایی که مشتریان بالقوه هستن، اهمیت داره و امثال حضرتعالی با نگاه فنی و روحیه نقادی چندان براشون قابل هضم نیست. به جای درگیری فکری بیا اینجا بیشتر بنویس و بگو. علاوه بر این من قابلیت عضو کردن کسی رو ندارم. تنها از طریق invite link میشه وارد این گروه تلگرامی شد که اون هم در سایت سبقت آزاد موجود و با یک ID دیگه میتونی عضو بشی و مطالبت رو بیان کنی برادر مسافر گذری حق گو!!!!!! عکس العملت در تغییر نام کاربری به شرایط ایجاد شده در اونجا خیلی جالب و درخور تحسین بود :)
دادا
۲۲ بهمن ۱۳۹۴احسان خان،ممنونم،اما اینو بدون من زیر بار حرف زور نمیرم .سرم درد نمیکنه واینکه بیخیال شو،*** مثل بلانسبت خیلی آدمای الان ونان به نرخ روز بخور،نخواهم شد.بنده چه چیزی گفتم مگه.یه خواهش دارم فقط گردهمایی که تو تهران میذارن رو بهم اطلاع بدی ممنون میشم.وبعد هم سردبیر یه فکری برای اینجا بکن بقول بچه ها یه آرشیو خوب از نظرات درست وکمک کننده را اینجا درست کن تا یه منبع خوبی برای دوستان تازه وارد ویا بقیه باشه.رو این قضیه فکر کن.هرچند حوصله نداری جواب بدی.وقتی اون ***میگفت برو پدالت.تو دلم گفتم بی…تو خودت صفرتو از پدال شروع کردی اما مثل مردم الان نمکدون میشکنی اونجا دم در آورده.اما دمشو میچینم.حالا میبینید
امین
۲۳ بهمن ۱۳۹۴مثل اینکه قراره 14 اسفند ماه یک گردهمایی تو ضلع شمالی پارک پردیسان تهران برگزار بشه. آگهی شو تو یه سایت دیگه خوندم.
فرهاد
۲۳ بهمن ۱۳۹۴سلام. دوستان من تازه ثبت نام کردم میخاستم بدونم درسته که در حالت اتومات تو تعویض دنده یه تقه به اتاق میزنه و کاملا احساس میشه
احسان6131
۲۴ بهمن ۱۳۹۴در حالت رانندگی نرمال، اصلا چنین ضربه ای نه حس میشه و نه واقعا وجود داره اما در حالتی که به ماشین فشار میاری و یه جورایی دور موتور به 5000 میرسه این ضربه نه به شکل وحشتناک بلکه به صورت ملایم به کابین وارد میشه که با توجه به راننگی معمولی در رنج 2000 تا 4000 rpm این خصلت در جی 5 اتوماتیک محسوس نیست دوست عزیز
دادا
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ممنون
احسان6131
۲۵ بهمن ۱۳۹۴خیلی خوب خواهد شد دوستانی که تجربه ای در خصوص اصلاح سیستم تعلیق خودروی جی 5 دارند آن را به اشتراک بگذارند. به جز نصب بالشتک نانو بین رینگ های کمک فنر و یک مورد تعویض کمک فنرها، تجربه دیگه ای در این خصوص گزارش نشده. به نظر میرسه نتوان به راحتی با تعویض کمک فنر بتوان جواب خوبی از سیستم تعلیق گرفت و آن را اندکی نرم تر کرد. به قول یکی از دوستان بزرگوار، این مورد هم ظاهرا جزء ذات مهندسی جی 5 هست. به هر حال سیستم تعلیق خشک در جاده های هموار حس پایداری عجیبی به راننده القاء میکند و در جاده های نا هموار سر و صدا و کوبش زیادی به کابین تحمیل میکند. اساتید علم مکانیک اظهار نظر بفرمایند تا ما هم مستفیض بشیم.
احسان6131
۲۵ بهمن ۱۳۹۴جناب آقای یعقوبیان مدیر نمایندگی 1732 کرمان موتور و شرکت آدونیس خودرو در سایت خودش در پاسخ به کامنت دوستان عرض کرده:
“با سلام
طبق گفته شرکت ، در فروردین ماه بطور رسمی انجام می شود.
بله یک نمونه از ecu آپدیت شده، در خودروی بنده در حال تست است.”
انشائ الله که این بار این گفته در عمل اجرا بشه.
احسان6131
۲۵ بهمن ۱۳۹۴البته این کامن هم برای تایید نوع مصرف سوخت و تآثیر اون در سایت 1732 کرمان موتور جالب هست:
“با توجه به راهنمای مصرف سوخت این خودرو که باید بنزین با اکتان بالاتر از ۹۵ استفاده شود، مهندسین کرمان موتور نظر بر استفاده از بنزین یورو ۴ و یا سوپر دارند. صدای سوپاپها قاعدتا با مصرف بنزین سوپر کمتر خواهد شد.”
بهرام
۲۵ بهمن ۱۳۹۴با سلام.من دو ماهی ماشین جک سواری دنده ای خریدم.ماشین زود اتاقش افتاده به سروصدا.کسی میدونه باید چکار کنم که سروصداش اتاق ماشین کمتر بشه.4000 کیلومتر کار کرده.ممنون میشم کسی راهنمایی کنه
احسان6131
۲۵ بهمن ۱۳۹۴استفاده از قطعات پلاستیکی با کیفیت متوسط با ضریب انبساط (یا انقباض) حرارتی زیاد، باعث میشه که در زمستان صدای داخل کابین آزار دهنده بشه. جی 5 کابینی با نفوذ صدای کمی از بیرون داره و به خوبی عایق شده و در این سکوت بروز صداهای جیر جیر ادوات پلاستیکی باعث رنجش مالک خودرو میشه. پیشنهاد عده ای از دوستان استفاده از اسپری های روان کننده مثل WD-40 هست که تمام درزهای بین قطعات پلاستکی رو باید روانکاری کرد. خوب این موضوع رو من اصلا نمیتونم باهاش کنار بیام و از ماشین چرب خوشم نمیاد :) راه حل اساسی باز کردن با احتیاط تمام محل های اتصالات قطعات پلاستیکی و فوم گذاری و استفاده از بست های لاستیکی و غیرخشک هست که خیلی فرآیندی وقت گیر و شاید زیان بار هم باشه چون ممکنه خارهای قطعات پلاستیکی بشکنه. در نهایت افزایش صدای ضبط و انتظار فصل گرماست بهرام خان
علی
۲۵ بهمن ۱۳۹۴سلام.صدای داخل کابینو چطور کم کنیم
احسان6131
۲۵ بهمن ۱۳۹۴برای رفع صدا خیلی باید با حوصله اول محل اون رو پیدا کنی. یعنی یکی رانندگی آروم بکنه و یک نفر به تمام محل های مشکوک گوش بده. بعدش باید قطعات پلاستیکی رو جدا کنی و فوم نرم جاگذاری کنید. استفاده از چسب آکواریوم و حرارتی هم گاها برای تثبت محل قطعات و جلوگیری از آزاد بودن ماژول ها و سیم های سرگردان لازمه. کلا به خاطر استفاده زیاد از پلاستیک در کابین و علی الخصوص صندلی های با چرم مصنوعی صدا به طور ذاتی وجود داره و رفعش نیاز به اهتمام جدی مالک خودرو داره.
احسان6131
۲۶ بهمن ۱۳۹۴دانستنی هایی راجع به ترموستات و باورهای غلط رایج
http://www.car.ir/articles/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%81%D9%86%DB%8C/thermostat
دادا
۲۶ بهمن ۱۳۹۴بنده تاحالا نزدیک هفتاد رفتم.به ماشینم رحم نمیکنم.میگازم مینازم وباز میگازم.یعنی از اون ادما نیستم که فقط سواری بخوام.باید هوای ماشینو داشته باشی تا بهت سواری بده.غرض از بیان این مطالب این بود که چند وقتی هست آب رادیات کم میشه .بردم نمایندگی ،نه نشتی نه کمپرسی نه افت قدرت موتوری نه بوی نم داخل کابینی نه دود سفید اگزوزی،هیچی نداره.بچه های مکانیک نمایندگی میگن مشکلی نداره مسئولش میگه واشر ترسونده یا به قول معروف واشر سرسیلندر نیم سوز شده ودلیلش رو میگه بدون آب گذاشتی،جوک سال،حالا موندم ماشینی که واشر سرسیلندر بسوزه اونم اوتومات اونم به این زودی یه باک بنزین بریز روش آتیشش بزن.فعلا چند روزه دارم دقت بیشتر میکنم ،امیدوارم چیز دیگه باشه.درثانی وقتی ترمز رو آپدیت کردن از همون نمایندگی ماشین تو دی که میذاری کمی میلرزه مثل موقعی که دورموتور تنظیم نباشه ومعمولا پایین تر از حدش تنظیم باشه.به این گاگولا هم میگم،میگن تو چرا،این چه ربطی داره.میگم وقتی دایم ماشین دستمه وحتی خانواده هم فهمیدن ماشین کمی حالت ایستا لرزش خفیف داره.بازم من اشتباه میکنم.موندم چکار کنم وکدوم نمایندگی خبره تو تهران ببرم که مشکل منو حل کنه.دلیلش که ماشین میلرزه بعلت سوختن واشر و درنتیجه عمل عایق بخوبی انجام نمیگیره وآب رو پیستونها میریزه وماشین دچار لرزش میشه.درصورتی که اگه این حرفش درست باشه باید وقتی درروغن باز میکنیم هم بخار آب داشته باشیم وهم روغن باید بعلت وجود آب به شیری بزنه.درصورتی که اصلا اینطور نیست.فقط امیدم به در رادیاته،که اونم لامذب (لامذهب)یه قطره نشتی نشون نمیده.تو این مدت آمپر آبم بالا نرفته یا نمیره که بگم فن سوخته.موندم چی شده.فقط دستمزد تعمیرش چهارصد تومنه وسایلش بماند.چی میتونه باشه دوستان
احسان6131
۲۶ بهمن ۱۳۹۴آب کم کردن یا به دلیل در رادیاتور هست یا نشتی اتصالات یا سوزانده شدن در موتور و به اصطلاح از بین رفتن عایق کاری. دادا جان بزار ماشین در جا کار کنه تا فن روشن بشه و بعد اتصالات و در رادیاتور و مخزن رو چک کن. واقعا کار سختیه رفع ایراد این علت گنگ. از طرفی یکی از دوستان ماشینش با کیلومتر خیلی کم پس از مراجعه به یکی از نمایندگی های مجاز، دچار لرزش زیاد کارکرد در جا شده بود. یه چیزی شبیه اینکه دور موتور کم میشه و بعدش زیاد میشه. در مراجعات بعدی و کلی پیگیری و ریست کردن ECU و پاک کردن خطاها و چک کردن سنسور اکسیژن، الان این لرزش ها کمتر شده ولی دیگه آرامش ماشین مثل چندصد کیلومتر اول نیست. راستی دسته موتورها رو هم چک کن.
پیمان j5
۲۶ بهمن ۱۳۹۴سلام من هم همین مشکل لرزش رو دارم . 58000 را کار کرده . در موقع ایست کامل در حالت D این اتفاق محسوس میشه( لرزش فرمان) دور موتور اگه دقت کنین عقربه دور موتور از 1 خیلی پایین تر نشون میده .ولی همون لحظه در حالت N قرار بدید از لرزش میوفته و عقربه دور موتور دقیقا روی 1 نشون میده .در ضمن من شمع .فیلتر هوا . سوزن های انژکتور هم شستشو دادم (بیرون از نمایندگی )یعنی تنظیم موتور کامل . و اونا هم گفتن مصرفش هم خیلی بالاست
احسان6131
۲۶ بهمن ۱۳۹۴پیمان جان، پایین اومدن دور موتور در حالت درجا و D نسبت به خلاص N تا حدودی منطقی است. وقتی ماشین خلاص باشد بدون بار اضافه با حداکثر دور میچرخد ولی در حالت درایو، سیستم انتقال قدرت از طریق مبدل گشتاور روغنی به چرخ های در حالت سکون وارد میشود و چون نمیتواند آنرا بچرخاند با بار و فشار روغنی معکوس مقداری دور موتور را دچار افت میکند. این ایستایی درجا در حالت درایو باعث افزایش دمای روغن گیربکس در مبدل گشتاور میشود اما افزایش لرزش نسبت به قبل می تواند ناشی از خرابی دسته موتور، کیفیت نامرغوب روغن مبدل گشتاور و یا احیانا از بین روفت خاصیت گرانروی آن و اکسیده شدن باشد و یا ناشی از تنظیم نبودن موتور و در نتیجه وارد شدن ضربات ناهماهنگ پیستونها به میل لنگ. بازهم میگویم که این موضوع گنگ بوده و خوشایند نیست و امیدوارم بتوانید برای رفع آن تعمیرکار مناسب بیابید.
بهرام
۲۶ بهمن ۱۳۹۴سلام به همه دوستان.احسان جان ممنون از راهنمایتون که خیلی با حوصله جواب سئوالات را میدید.احسان جان ماشین من نزدیک به 4000 کیلومتر بیشتر کار نکرده که بیشترین صدای مربوط به اتاق و درب های ماشین است .در اکتر مواقع با کوچکترین لرزشی صدا میده .حتی ترکهای اسفالت باعت انتقال صدا به اتاق ماشین میشه.زمان عبور از اکتر سرعت گیرها باعت سرو صدای اتاق میشه وممنون میشم راهنمایی کنید.و راحل چیه
احسان6131
۲۶ بهمن ۱۳۹۴بهرام عزیز این مشکلات ظریف یک حالت اپیدمی پیدا کرده و بسته به آستانه شنوایی مالک خودرو نظرات مختلف هست. واقعا نمیشه همه صداهای ظریف را از بین برد. این صداها چند دلیل دارند:
1- ادوات معلق در ساختار زیرین داشبورد
2- اتصالات نه چندان محکم ادوات پلاستیکی
3- برخورد قطعات پلاستیکی به خصوص در مونتاژ بخش داشبورد، درها، کمربند و طاقچه عقب
4- کیفیت نه چندان مرغوب پلاستیک که تلورانس انبساط آن با دما زیاد است
5- روکش چرم مصنوعی صندلی های کابین
استفاده از روان کننده هایی مثل اسپری و واکس های داشبورد در محل اتصال قطعات پلاستیکی به از بین رفتن برخی صداها کمک میکنه. برای مثال صدای کمربند با باز کردن دسته متحرک نگهدارنده و کارگذاشتن پنبه در داخل آن و اسپری رفع شد. صدای سقف با کارگذاشتن فوم و طاقچه عقب با درزگیری و نوارهای لاستیکی تا حدودی رفع میشه. ذات خشک ماشین و ادوات پلاستیکی نتیجه اش صداهایی میشه که در سکوت خوب کابین به راحتی شنیده میشه. این رفع صدا فقط کار خودت هست و افراد دیگه چندان تخصصی تر از خودت نخواهند بود.
پیمان j5
۲۷ بهمن ۱۳۹۴احسان جان این موضوع بعد از آپدیت ترمز انجام میشه و تا قبل از این دور موتور اصلا هم ربطی به تعویض روغن هم و فرسایش روغن و دسته موتور و …. نداره . روغن هم کاسترول مگنت میریزم حتی در ابتدای تعویض رغن هم این موضوع بعد از اپدیت محسوس است. در حالت قبل اپدیت ترمز در موقع استارت صبحگاهی دور موتور خیلی بالا بود و ماشن اصلان ترمز نداشت
بهرام
۲۷ بهمن ۱۳۹۴احسان عزیز نظرت در مورد بالشتک ظربه گیر فنر چیه.میتونه جلوگیری از ظربه به اتاق ماشین بشه.تا چه اندازه تاثیر داره ونسبت به قیمت بالشتک ظربه گیر ارزش خریدو داره
sfd
۲۸ بهمن ۱۳۹۴با سلام
خواهشن کسی نگه خشکی سیستم تعلیق از این به بعد بگین کوتاهی بیش از حد فنر لول جلوی ماشین که فکر میکنم در اتومات از همان فنر لول جک دستی استفاده شده به همین علت کمک فنر بیش از جمع شده وبه اخرش رسیده بخاطر همین ضربات رو به اتاق انتقال میده رفع این مشکل دو روش دارد یا استفاده از فنر لول بلندتر یا استفاده از کمک فنر کوتاهتر که روش اول خرج کمتری دارد من از فنر لول سمند استفاده کردم که بلندتر است ماشین خیلی نرم وعالی شد ولی دماغه ماشین موقع ترمز گیری زیاد مشود بنابرین احتیاج به فنر لول سفتری دارد حا ل دوستان فنر لول ماشینی که به جک بخورد پیدا کنند طول فنر لول خودش 38 سانته قطرشم با سمند و 405 تقریبا یکی است لطفا روی این موضوع تمرکز کنید تا انوقت بفمید چه ماشین نرمی سوار شده اید دنبال چیز دیگر هم نباشید منتظر تجربیات دیگرانیم
احسان6131
۲۸ بهمن ۱۳۹۴دوست عزیز استفاده از فنر بلندتر تأثیری هم در ظاهر ماشین دارد؟ یعنی یه جورایی فاصله گرفتن چرخ از گلگیر باعث ایراد در ظاهر نمیشه؟ نکته دیگه اینکه استفاده از یک فنر هم اندازه و خشکتر که در ضربات دیرتر به انتها برسه هم میتونه کاربردی باشه؟ شاید هم تعویض فنر و کمک فنر با هم بتونه این دایو شدن دماغه خودرو در ترمزگیری رو بهبود ببخشه!!!
دادا
۲۸ بهمن ۱۳۹۴دوستان بنده به پیشنهاد استادان فن ،پرونیکس رو ماشین نصب کردم.ولی دوبار خراب شده وفقط میگه ویروسی شده.چرت وپرتی که خود فروشنده ش میدونه الکی میگه.بازم خراب شده وباید بدم تعمیر.مکافاتی شده.هنوز تو بحث آب کم کردن به نتیجه مشخص نرسیدم،موندم چکار کنم.
احسان6131
۲۸ بهمن ۱۳۹۴دادا جان مفهوم ویروس رو نمیفهمم. آخه سیستم عامل ویندوز CE با ویندوز 7 کامپیوتر خیلی فرق داره. ویروسی که بتونه روی ویندوز CE اونهم با محدویت های دسترسی در چنین سیستم مالتی اجرا بشه خیلی خاصه و کم کاربرد. به عبارتی اگر تبلت شما ویندوز CE میبود و با اون به اینترنت وصل میشدید، احتمال داشت سیستم شما با نرم افزار خاصی ویروسی بشه اما در سیستم مالتی مدیای خودرو این موضوع رخدادنش یک مقدار عجیبه.
به نظر من خراب شدن سیستم، ناشی از سوختن و یا جریان کشی قطعات الکترونیک هست که OS سیستم رو به مخاطره میندازه و سیستم هنگ میکنه و یا به علت عدم دسترسی صحیح به حافظه، قابلیت اجرای برنامه رو از دست میده. به نظرم تمرکز تنها روی سخت افزارش باشه بهتره.
احسان6131
۲۸ بهمن ۱۳۹۴دیشب روی ماشین صندوق پران نصب کردم. از دوستان سبقت آزاد آقای حسینیان زحمت تهیه رو کشیده بودن. پس از نصب پمپ، دیگه درب صندوق با کلید باز نمیشه و به جای اون از ریموت یا باز کردن قفل روی درب راننده با نگه داشتن دکمه باز کردن برای بیش از 1 ثانیه، صندوق میپره و باز میشه. قیمت جنس و نصب هم 45 هزار تومان بود. نصاب، آقای قربانی، تأکید میکرد که برای جلوگیری از سرقت، حالا که باز کردن با سوییچ از کار افتاده، با یک شی مشابه که در کابینت سازی کاربرد داره و اصطلاحاً در این جا بهش میگن کورکن، جایگزین بشه.
احسان6131
۲۸ بهمن ۱۳۹۴در مورد صندوق پران یک نکته وجود داشت و آن هم دقت کار نصاب بود :) انصافا با حوصله بود و بعد از نصب همه چیز رو دقیق مثل اول کرد. علت اینکه سوییچ درب صندوق کار نمیکند، به طراحی پمپ بر میگرده. در اینحالت تنها پمپ به مغزی درب باز کن روی صندوق عقب جواب میده و واسه همین میله پمپ جایگزین میله سوییچ شده. من از این آپشن راضی همستم. چون اولا به نظرم لازمه و راحت، ثانیا قیمت مناسبی داره و ثالثاً یک میزان ایمنی به درب صندوق میده که کسی نتونه درب رو با خراب کردن مغزی سوییچ باز کنه. در کل اگر کسی دوست داشته باشه میتون کورکن نصب کنه و به سارق این پیام رو بده که اصلا وقتش رو برای باز کردن صندوق عقب این ماشین تلف نکنه.
احسان6131
۲۸ بهمن ۱۳۹۴برای نصب صندوق پران اتوماتیک با ریموت، 25 هزار تومان هزینه رله تأخیری و پمپ است و 20 هزار تومان هزینه نصب. البته ظاهرا قیمت قطعات و هزینه نصب تخفیف دارد از سوی بچه های سبقت آزاد. نصاب هم قابلیت های دیگر دارد مثل انجام سوپرویژن اصولی، نصب دی لایت، نصب کروز، نصب ابرویی و آنجل چراغ های جلو و یک سری کارهای دیگه. راستی یادم رفت بگم که اهرم مکانیکی داخل کابین همچنان درب صندوق را باز میکند چون فرمان آن روی درب نیست و روی زبانه روی سپر است.
احسان6131
۲۸ بهمن ۱۳۹۴لیفان 820 کرمان موتور هم با قیمت 80 میلیون هم آماده عرضه شد. اختلاف قیمت با جی 5 بیست میلیون تومان هست. باید دید این اختلاف توجیه دارد یا خیر. در هر حال ظاهرش به کره ای ها شبیه و آپشن هاشم زیاده.
sfd
۲۸ بهمن ۱۳۹۴بله یه فنر سفتر نیز خوب است ولی دیگه ماشین از این خشک تر میشود من هم دارم دنبال فنر مناسب میگردم تا بتونه ارتفاع جلو و عقب رو مساوی کنه نه اینکه عقب ماشین از جلو 3 سانت بلند تر باشد
sunmartin
۲۹ بهمن ۱۳۹۴امروز میرم نمایشگاه بررسی میکنم ببینم چطوره این 820 اما نرفته و ناگفته پیداست چیه لیفان!!
فرهاد
۲۹ بهمن ۱۳۹۴با سلام- دوستان کسی علت اینکه موقع قرار گرفتن در حالت D اتاق میلرزه رو میدونه برای رفع این مشکل کسی به نمایندگی رفته ؟ جوابشون چی بوده؟
Alireza
۳۰ بهمن ۱۳۹۴سلام
قبل از هر اقدامی چک کنید که آیا سینی زیر موتور موقع قراردادن دنده در حالت D به سیستم اگزوز برخورد ننماید. دقت کنید که در حالت خلاص بودن (وضعیت N) سینی به اگزوز برخورد نمی کند. اما در حالت D یا R به خاطر جابجایی وضعیت موتور این اتفاق ممکن است رخ دهد که با کمی جابجا کردن محل سینی یا خم کردن آن مشکل حل می شود.
موفق باشید.
فرهاد
۱ اسفند ۱۳۹۴با سلام . ممنون آقا علیرضا اما من سینی زیر موتور نصب نکردم
دادا
۲ اسفند ۱۳۹۴آخر دلیل کم کردن آب رو متوجه نشدم.بهترین نمایندگی تو تهران کدومش هست دوستان ،شاید کسی. زبر وزرنگ باشه وبتونه مشکل مارو حل کنه.وبتونیم ایام تعطیلات دغدغه یی از این بابت نداشته باشیم.ممنون.70,400kmپیمایش
احسان6131
۲ اسفند ۱۳۹۴دادا جان، نمایندگی مرکزی 1711 جک کیلومتر 16 بلوار نخل خیابان آبان از همه کاملتر است. بعد از اون نمایندگی 1725 کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج، روبروی رنگ هاویلوکس آقای محمدیان نیز خوبه. دوستان سبقت از آقای سلیمی-روایی نمایندگی 1409 کرج واقع در جاده فردیس کرج هم تعریف میکنند.