صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
پژمان
۱۳ اسفند ۱۳۹۴اقای احمد رضا خودرو های از رده خارجی مثل مگان و مزدا که نه خدمات دارن نه تو مد بازارن نه خریدار خوبی دارن به چه درد ما میخورن ادم عاقل نمیاد خودرو داخلی رو که هم تو خط تولید هم امداد خودرو داره هم تامین قطعات هم بازار خوب و هم تو مد بازار و ول کنه اون ماشینا رو بگیره
پژمان
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ضمنا حرفای دوستان رو خوندم در جواب باید گفت وقتی تو خیابون نگاه میکنین و میبینید از هر چند خودرو یکی جی 5 نشونه استقبال مردمی و محبوبیت و کیفیت خوب خودرو حال مخالفا هر چی میخان بگن
مهران
۱۳ اسفند ۱۳۹۴نه اینکه طرفدار چینی ها باشم بر عکس طرفدار رشد و توسعه ی مملکت خودم هستم.طرفدار توسعه ی برند های ایرانی هستم و امیدوارم روزی برسه هممون به تولیدات داخلی افتخار کنیم و با اطمینان ماشین داخلی بخریم و ازش راضی باشیم. خصوصا از کیفیت آن.فکر نمیکنم هیچ ایرانی ای از اینکه کشورش سربلند باشه و محصولالت با کیفیت بسازه بدش بیاد. اگه الان استقبال از ماشینهای چینی زیاد شده فقط و فقط به خاطر بهتر شدن کیفیت آنها و بد تر شدن کیفیت تولیدات خودمونه. تازه بسیاری از تولیدات خودمون برند خارجی هستند و تولید پژو و پراید هیچ افتخاری نداره.
مشکل اینجاست که متاسفانه بعضی عوامل به جای بهبود کیفیت و سعی در رشد محصولاشون میان ماشینهای رقیب و موفق رو تخریب میکنن که بازار از دست رفته خودشون رو برگردونن غافل از اینکه این راه درستش نیست.
ما نمیتونیم جلوی توسعه ی شرکتهای چینی رو بگیریم و نمیتونیم به مردم خودمون زور بگیم که آقا نخرید و بیایید تولیدات خودمونو بخرید.ما ایرانی ها باید تلاش کنیم خیلی عقبیم و باید جبران کنیم .خصوصا از نظر فرهنگی متاسفانه.
نظرات کذایی بالا در راستای سیاستهای غیر اخلاقی برخی در تاثیر روی بازار هستشو مختص این ماشین نیست در خیلی از سایتها در مورد خیلی ماشینهای موفق در حال اجراست.وگرنه این همه آدم عاقل برید بپرسید کی از خریدش ناراضی هستش؟این ماشین تو محدوده ی قیمتی خودش رقیب نداره.
امیدوارم خرید بعدی هممون یه ماشین جدید و با کیفیت وطنی باشه.نه پژو البته که سیاستهای استعماریش خیلی به ضرر کشورمون تموم شده.
دادا
۱۵ اسفند ۱۳۹۴مشکل ریزش آب که میگفتن واشر سرسیلندر وووو هست وبا دقت بچه ها ی نمایندگی وکار تمام کننده مهندس مکانیک اردبیلی ،نمایندگی مرکزی،حل شد.ازجایی آب ریزش میکرد که دقت ایشون ودوستانش جایش پیدا کردن وتا بالا ی نمایندگی تو سالن انتظار چندتا چایی وبیسکویت بخورم،که جای شما خالی،درست شد.الان نزدیک ده روز هرروز نگاه میکنم فعلا مشکلی نیست.فعلا خیالم راحت شد
حسین
۱۵ اسفند ۱۳۹۴دوستان
من میخواهم جک بخرم ولی با توجه به نظرات خیلی شک کردم که بخرم یا نه
ولی چیزی که شکم را بیشتر میکنه فروش خودرو جک توی سایت باما با مدل ۹۴ با تقریبا ۱۰ میلیون ضرر هستش
اگه خوبه چرا حاضرند با همچین قیمتی بفروشن
دادا
۱۶ اسفند ۱۳۹۴خوب نیست نخر.اصلا خوب نیست.هروقت تو شهر چندتا راننده ی جک دیدی که ماشین خودشه ومتراژ بالاس?،پرسش بفرمایید،بعد قضاوت کن.ماشین خوبیه به جان عاطل جبیر سعودی،سر تو تنش نباشه..با73000;کارکرد از شهریور93.هرکه باور نداره،میتونه از نمایندگی اصلی بپرس
reza
۱۶ اسفند ۱۳۹۴با سلام بنده این ماشینو برج 9 سال 93 تحویل گرفتم قبلا انواع پژو ها و ال 90 و مزدا نیو داشتم حالا جک اتوماتم 25 هزار کیلومتر راه رفته تجربه هامو در اختیارتون میزارم شاید برای بعضی که دنبال تحقیق هستن مفید باشه اول ازهمه بگم ماشین بعد از 10 هزار کیلومتر از نظر شتاب و نرمی بسیار متفاوت میشه و هرچی کارمیکنه انگار نرم تر میشه بعضی دوستان میگن بهش عادت کردی اما اینطور نیست چون بنده دو تا ماشین دارم و میتونم اونهارو باهم مقایسه کنم بنده به صدای داخل خودرو حساس هستم و نه این خودرو بلکه تمام خودروهایی رو که داشتم ابتدا صداگیری کردم و بعد استفاده کردم حتی مزدا رو البته باید بگم مزدا از همه بهتر بود و صدای اضافی کمتری داشت اما تو جاده های با آسفالت نامرغوب دارای دارای صدای داشبورد بود که کاریشم نمیتونستم بکنم اما در مورد جی 5 سه تا صدای آزار دهنده داشتم 1نگهدارنده کمربند ایمنی که باگذاشتن یه واشر آب بریده شده پشت قلاب برطرف کردم 2 صدای جیر جیر لاستیکهای دور درب در سرما که باقراردادن چسب دو طرفه نواری روی بدنه برطرف شد و صدای سقف توی دستندازها که باگذاشتن چند دستمال کاغذی بین دیاق سقف و روکش سقف از محل سانروف کاملا برطرف شد جالبه بدونین رانندگی بنده تا حد امکان نرم و با آرامش هست و در این حالت متوسط مصرف سوختم 8.5 هست جاده و شهر در مورد افت قیمت برای دوستانی که خیلی به فکر از دست دادن سرمایه هستن نکته ای رو میگم کافیه توی سایت با ما روی یه خودروی بورس مثل النترا زوم کنین حالا فیلتر انتخابتونو بزارین روی سال 2015 و خودرو های آماده برای فروشو ببینین اولا خودروها با کاهش 20 تا 25 میلیون زیر قیمت صفر رو مشاهده میکنین یعنی دقیقا همون نسبت کاهشی که برای جی 5 میبینین دوما تعداد صفحات زیادی رو مشاهده میکنین که برای فروش گذاشتن و این دلیلی برای کیفیت پایین خودرو نیست سوما کسایی که خیلی درگیر دو دو تا چهارتا هستن نکته ای رو میگم با نصف و حتی کمتر از نصف هزینه یه النترا میتونین یه جی 5 بگیرین و الباقی پولو توی یه بانک سرمایه گذاری کنین مطمئن باشین جی 5 توی 5 سال بدونه هیچ مشکلی براتون کار میکنه توی این 5 سال سرمایه اولیتون دوبرابر میشه و کل هزینه پرداختی جی 5 رو در میاره حالا اگه ماشینو به قیمت بسیار پایین هم بفروشین که هیچوقت اینطور نخواهد بود هیچ ضرری نکردین در مورد گریبکس باید بگم من اونو آبدیت کردم حقیقت یادم نیست قبلا چطور بود ولی حالا تا سرعت 40 اگه تخته کنم گریبکس به 1 معکوس میده و اگه سرعت تا 90 باشه با تخته کردن 2 تا معکوس میده و شتاب خوبی با صدای اسپورت ارائه میکنه در حالت معمولی صدای موتور بسیار ناچیز و نرم هست کیفیت چرم صندلیها هم پس از این مدت با روز اول فرقی نداره در آخر با اطمینان عرض میکنم از خودرویی که خریداری کردم نسبت به تمام خودروهای دیگه نسبت به پولی که دادم راضی هستم با تشکر از همه دوستان
reza
۱۹ اسفند ۱۳۹۴با سلام خدمت آقای دادا
با توجه به کارکرد بالای 70 هزار خودروتون میتونین بگین توی این کارکرد روغن گریبکس و تسمه تایم رو عوض کردین یا نه و اگه تعویض شده تو چه کیلومتری تعویض شده با تشکر
دادا
۲۱ اسفند ۱۳۹۴بله روغن گیربکس رو عوض کردم ولی دوست تعویض روغنی میگفت خیلی شفاف بود احتیاج به تعویض نبود اما تعویض کردم.تسمه تایم رو هم این هفته تعویض خواهم کرد اگه خدا خواست.هردو در 80هزار تعویض شه شرکت عقله ،البته بنده تسمه ی کولر رو هم تعویض خواهم کرد برای اطمینان بیشتر.
Alireza
۲۱ اسفند ۱۳۹۴سلام دادای عزیز
تو دفترچه تعویض روغن گیربکس و تسمه تایم کیلومتر 40000 قید شده، چرا زمان گارانتی اینکار رو انجام ندادید؟ پاسخ نمایندگی چی بود؟
sfd
۲۱ اسفند ۱۳۹۴با سلام
بهتره روغن گیربکس رو 30000 کیلومتر عوض کنند بعد تجربه داشتن چند ماشین اتوماتیک روغن تا 60تا 70تا هم کار میده ولی درون گیربکس اتوماتیک یه میکرو سوییج است که در اثر جرم درون گیربکس ممکنه خوب عمل نکنند بخاطر همون گیربکس موقع دنده عوض کردن تقه میزنه که باید گیربکس باز یشه واین قطعه عوض یا تمیز بشه بخاطر همین بهتره که روغن رو 30000تا عوض بشه عوض کردن روغن گیربکس نیز خیلی راحته مثل 206 سیستم استعماری و چاپیدن ملت و نداره
پیمان j5
۲۲ اسفند ۱۳۹۴با سلام
من تسمه تایم و روی کیلومتر 60000 تعویض کردم همرا با بلبرینگ تسمه تام و تسمه کولر و تسمه دینام هزینه تعویض هم 450000تومان. اجرت + هزینه تسمه ها روی هم.
روغن گیربکس هم روی کیلومتر 50000 تعویض کردم
روغن هیدرولیک هم تعویض کردم اون هم روی 50000 کیلومتر
Alireza
۲۳ اسفند ۱۳۹۴سلام پیمان خان
ممنون از اطلاعاتی که دادین
دادا
۲۸ اسفند ۱۳۹۴سپر جلو،هم پایینش وهم کناراش خورده ورنگاش ریخته بود،اونا رو هم نقاشی کردم وتمیز شد…تسمه تایم وتسمه دینام وکولر رو عوض کردم در 74هزار.جالبش اینجاس که تسمه کولر وتسمه ی تایم ،نوشته ی میتسوبیشی داشت،یعنی از اونای که تحت لیسانس ژاپنه ولی تو چین تولیدمیشه.خدا شاهده هیچ کدومشون آخ نگفته بود یعنی حالا حالا کارمیکرد،ولی تسمه دینام کمی ازبغلها جر خورده بودوجالبش اینجا بود هیچ علامت ونوشته یی رو ندیدم.فکرنکنم بدلیل کارکرد پاک شده باشه.درهرحال بومی سازی باید یه جا خودشو نشون بده.تسمه ها رو گذاشتم پشت ماشین برای حوادث غیرمترقبه،خدا رو چه دیدی…کلا پولش با تسمه ها ورنگش524هزارتومان…نوش جان نمایندگی.یه ماه حقوقمان رفت.قابل نداشت نمایندگی،با عیدی بچه های اونجا شد600تومن…چکنیم ما کمی ولخرجیم دیگه…ما اومدیم شهرستان واسه ی تعطیلات ومراسم،شماها همه تون سال پربار داشته باشید و کلیدساز هم قفلهاش رو باز کنه تا همه یه نفسی راحت بکشن…زنده باشن همه ،مخصوصا جک سواری عزیز از جی پنج تا اس پنج البته جی سه ها همینطور….خوش باشید وتسمه تایم زندگیتون پاره نشه.ّ..
MOHAMMAD. M4
۱ فروردین ۱۳۹۵ولی ظاهرش خوبه
بهرام
۴ فروردین ۱۳۹۵سلام به همه دوستان و عزیزان جک سوار.سال جدیدو خدمتون تبریک میگم.امیدوارم سال خوبی داشته باشید.
دو روز پیش چراغ ایربگ روشن شده و هیچ وقت قطع نمیشه.اگه دوستی اطلاعی دارد ممنون میشم راهنمایی کنه
احسان
۷ فروردین ۱۳۹۵یک راه عمومی که بعضی از دوستان همیشه اعلام میدارند، برای از بین رفتن خطاهای وضعیتی ماشین در صورتی که صحت نداشته باشه، کابل باتری به مدت چند دقیقه قطع بشه و دوباره وصل بشه. در این صورت خطاهایی که ثبت در حافظه پایدار ECU نشده باشند، پاک میشه. اگر این کار رو کردی و بازهم چراغ ایربگ روشن بود، راهی نیست جز مراجعه به نمایندگی های شیفت کرمان موتور. شما احیانا کروز کنترل نصب نکرده اید که نیاز به باز شدن ایربگ فرمان باشد؟ چون معمولا باز کردن ایربگ فرمان یک خطای نرمال در ECU ثبت میکند که با دیاگ زدن تشخیص داده شده و پس از ریست از بین میره.
امین
۶ فروردین ۱۳۹۵سلام. سال نو مبارک. آقا یه چراغی مربوط به سیستم تهویه همیشه روشنه. همون که بالای دکمه آف هستش. این چه طوری خاموش میشه؟
احسان
۷ فروردین ۱۳۹۵امین جان، تهویه در یکی از دو حالت گردش هوای بیرون یا داخل همیشه روشن هست. به عبارتی LED پایین یا بالای دکمه Off همیشه روشن هست تا وضعیت ست شده رو نشون بده و این طبیعیه و نمیشه در آن واحد هر دو خاموش باشند.
دادا
۷ فروردین ۱۳۹۵سال نو همگی مبارک.احسان درست میگه.چراغ همیشه روشنه.اما اینروزا آدم وجود یه صندوق پران رو بیشتر احساس میکنه،گاهی اذیت میشی بری عین پراید بری شاسی بکشی بالا،افت داره.اما من هنوز مشکل صدای اگزوزم حل نشده،تا بعد تعطیلات چی میشه.چیزی ندارم بگم ازماشین.فقط میگن چینی یه دیگه…احسان ازسبقت چه خبر.
احسان
۸ فروردین ۱۳۹۵سال نو مبارک دادا جان
من که قبل از عید گفتم تنها با 45 هزار تومان به جای 70 هزارتومان میشه صندوق پران نصب کنی که!!! من نصب کردم. این نوع صندوق پران یک رله و یک فنر-جک مجتمع داره. با نگه داشتن کلید بازکردن درب خودرو روی ریموت یا کلید باز کردن قفل درب روی درب سمت راننده، صندوق بالا میپره. به نظر من خیلی خوب و کاربردی هست. فقط باید توجه داشت که در مدلی که من نصب کردم، درب صندوق دیگه با کلید از طریق مغذی روی اون باز نمیشه اما همچنان با اهرم مکانیکی کنار اهرم درب باک بنزین، باز میشه. نصاب میگفت اگر به جای مغذی سوییچ یک کورکن شبیه دستگیره کابینت با جنس استیل و هم اندازه مغذی سوییچ درب صندوق عقب نصب کنی، دیگه هیچ دزدی هم اقدام به آسیب رسوندن به درب صندوق برای دزدی نمیکنه. الان هم همینطوره و درب صندوق با سوییچ مغذی باز نمیشه ولی این احتمال وجود داره که دزد ناآگاه درب رو برای دزدی آسیب برسونه.
در کل من این آپشن رو برای نصب خیلی کارآ میدونم. آپشن دیگه ای هم که این روزها قدرش رو فهمیدم، Speed Limiter مجموعه کروز کنترل بود که واقعاً در اتوبانهای تهران و جاده ها، به شدت از جریمه شدن و وسوسه راننده برای افزایش سرعت و یا در اثر ناآگاهی جلوگیری میکنه.
دوستان لیفان 820 رو هم تست کردن که خیلی از تعلیق، قدرت موتور، انتقال قدرت از طریق گیربکس و شتاب خودرو تعریف میکردن.
احسان
۸ فروردین ۱۳۹۵1- احتمالا در پایان فروردین، کرمان موتور برای آپدیت نرم افزار گیربکس فراخوان خواهد داد و تا حدودی عملکرد دینامیکی رو بهبود خواهد بخشید. بالاخره بعد از دو سال و به احتمال زیاد کرمان موتور از طریق دوستان داخلی و نه شریک تجاری اش یعنی شرکت جک موتورز این موضوع رو تست کرده!!!!
2- تعویض ترموستات با نمونه 82 یا 76.5 درجه ژاپنی، مشکل فن دور تند را حل خواهد کرد و باعث بهبود کارکرد کولر در تابستان نیز خواهد شد.
sunmartin
۹ فروردین ۱۳۹۵بهترین خودروهای چینی جهان به نظر من که تست کردم سوار شدم کیفیت ماتریال سنجیدم
به ترتیب
1-j.a.c S5 اتومات که الحق و النصاف کیفیت عالی و اپشنال و زیباست و حس خوبی بهم داد
2 ـ هاوال h2 که طراحی و کیفیت درخور توجهی داره
3-j.a.c J5 اتومات که زیبایی و امکانات در هم آمیخته
4-mg 6
من جیلی و byd تست فنی و کیفی کردم اصلا کیفیت قابل تشخیص ندارند به زعم بنده کیفیت جی ای سی و یا بقول عامه جک در بسیاری از موارد از mg بیشتر هست
مهران
۱۰ فروردین ۱۳۹۵سلام به آقای مارتین خیلی وقت بود نبودید خوشحالیم که برگشتید .امیدوارم از نظرات مفیدتان بهرمند بشیم.
جلال
۱۰ فروردین ۱۳۹۵سلام جناب اقای پینارمیخاستم نظرتونودرموردبالشتک ضربه گیر کمک فنر که تبلیغ میشه بفرمایید
دادا
۱۱ فروردین ۱۳۹۵خخخخخخخخخخخخخخ،جناب پینار.عجب جوکی….مارتین خان خوش اومدی.اما نمیمونی که معلومه.امروز چون باجک بالای کوه رفته بودم به سنگی گیر کرد وقاب زیر درشکست.اینم عید من
احسان
۱۸ فروردین ۱۳۹۵برخی از دوستان و خود بنده نیز گاهاً از اینکه در جایگاه های مختلف بنزین، کیفیت متفاوتی از سوخت رو تحویل میگیریم سخن میگیم و به نوعی از تأثیر نامطلوبش روی خودروی جی 5 اتوماتیک گلایه میکنیم. تقریباً به طور حسی برای خیلی از ماها ثابت شده که اولاً از هر جایگاهی بنزین نزنیم و دیگه اینکه سوخت یورو 4 و سوپر با اکتان واقعی بالاتر واقعاً روی سواری جک جی 5 اتو تأثیر محسوس داره. ظاهراً وزیر نفت آقای مهندس زنگنه به یکی از تخلفات رایج برخی از جایگاه داران اشاره کرده و گفته که بنزین رو بعضاً با گازوییل !!! قاطی میکنند. بخشی از این مصاحبه به شرح زیر از خبرگزاری ها نقل میشه:
“وی به مشکلات این وزارتخانه با جایگاه داران اشاره کرد و گفت: هر سال 300 تا 400 نفر از مدیران جایگاهها به زندان می روند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت ، قاطی کردن گازوییل با بنزین و کم فروشی است که این برای ما تبدیل به یک معضل شده است در صورتی که باید رابطه ما با جایگاه داران از انبار مرکزی قطع شود و وظیفه نظارت بر آنها برعهده استانداران باشد. “
احسان
۱۸ فروردین ۱۳۹۵بر اساس گزارش های منتشر شده در وزارت صنایع و معادن، تولید سالیانه خودروی جی 5 به صورت تجمیعی سالیانه، از فروردین تا دی ماه 1393 حدود 11200 دستگاه و فروردین تا دی ماه 94 حدود 11300 دستگاه بوده. به عبارتی کرمان موتور سالیانه حدود 15000 دستگاه جی 5 تولید کرده که با احتساب تولیدات سال 1392 بیش از 35000 خودروی جی 5 تا کنون تولید شده است. این آمار فروش برای ماشینی چینی در بازه قیمتی 60 میلیون بسیار عالی است و نشان از سبقه خوب شرکت JAC در اذهان ایرانیان دارد و به نوعی به برندی خوش نام تبدیل شده است. آمار بالای فروش جی 5 و اس 5 باعث شده تا کرمان موتور به عنوان برترین خودروساز خصوصی و سومین تولید کننده خودروی داخلی با بیش از 35000 دستگاه در سال مقام سوم در بین همه خودروسازان را داشته باشد.
به هر حال با این گزارش که لینک تولیدات رو در ادامه براتون میذارم خواستم بگم خانواده جی 5 سواران خیلی بزرگتر از اون چیزی بوده که تا الان فکر میکردم.
احسان
۱۸ فروردین ۱۳۹۵لینک گزارش تولید:
http://uupload.ir/files/vgo2_amar-j5.jpg
دادا
۱۹ فروردین ۱۳۹۵کسی نیست چیزی بنویسه.روزی چندبار اما خبری نیست.لعنت به تلگرام وسبقت آزاد بعضا نفهم.البته بلانسبت باادباش
دادا
۱۹ فروردین ۱۳۹۵احسان یه آماری از فروش دو تابوت پرکن هم اگه میشد ،درحدود قیمت جک میدادی بدنبود البته ده پایین بالا مشکل نداره.منتظریم
احسان
۱۹ فروردین ۱۳۹۵دادا جان در همون لینکی که گذاشته بودم، آمار تولید سایپای مرکزی برای سراتو به صورت تجمیعی تا دی ماه 4946 و برلیانس 1157 بوده. با همین نسب برای سال، سایپا به طور متوسط 5935 دستگاه و برای مجموعه برلیانس ها 1400 دستگاه تیراژ تولید در سال 1394 داشته است. آمار دیگه ای فعلا ندارم و بعید میدونم در این محدوده قیمتی خودرویی به لحاظ استقبال عمومی به گرد جی 5 برسه. این لوبیای سحرآمیز و برادر شاسی بلندش S5 باعث شده کرمان موتور دوباره به سالهای اوجش برگرده و سالانه بیش از 45 هزار دستگاه خودرو تولید کنه.
j5
۱۹ فروردین ۱۳۹۵سلام خدمت کسایی که اومدن تحقیق واسه خرید این خودرو، من خودم 1.2ماه فقط تو همین سایتا دنبال نظرات کسایی که این ماشینو داشتن بودم الان نزدیک 4ماهه 11هزارتا باهاش راه رفتم نه دید دفاعی دارم از مالی که خریدم نه دید تخریبی فقط تجربه راه رفتنمو بیان میکنم تو این 4ماه میگفتن تو سر بالایی کم میاره من که یکبارم پیش نیومده حتی تو سربالایی محض 110،120تا رفتم با دنده اتومات، کلا صدای موتور داخل نمیاد اگه دور موتور 4000تا بیشتر بره صدای فوق العاده اسپورتی میاد داخلو قطع میشه به محض اینکه پارو از پدال بردارین، تو اتوبان 185تا هم رفتم باهاش انگار نه انگار که فشاری میاد به ماشین، کمی صدای اجزا خفیف تو دست اندازها. حس میکنم که یکمی بیشتر انتظار داشتم ازش مصرف سوخت هم بستگی به نوع رانندگیتونه من ترکیبی پر گاز صدی 17 سوزوندم صدی 12هم سوزوندم، مصرف داخل شهر 15مصرف بیرون شهر 8محاسبه کردم که میگم مصرف معقول ترکیبیش بین، 12.13،کمی زیاده مصرفش اما با موتور 1800با 141 اسب بخار از mvm 550که هم رده ی این ماشین با موتور 2000با 138اسب بخار! 2.3لیتر کمتر میسوزونه دوستان دارن، میگفتن زیربندیش میگیره زمینو یکبارم پیش نیومده حتی تو خاکی با 5تا سرنشین!صدای بلنگوهاش معقوله بیس هم معمولی، 1400کیلومتر یکسره راه رفتم و اینو بگم ضرره ای صندلیاش خسته کننده نبود، صندلی های عقب واسه 3نفر کاملاً مناسب و جادار، صندوق عقب فوق العاده جادار، تا الان هیچ مشکلی نداشتم یکمی فرمونش صدای ریز میده که نمایندگی گفت حل میشه تو سرویسها، کلا بگم تو رنج 60تومن میارزه نه بیشتر میارزه نه کمتر همونقد که کاسه دارید اش میدن! و بنظرم تا 60میلیون گزینه ای بهتر نمیتونید پیدا کنید با این اسب بخار و قدرت، امیدوارم تونسته باشم کمکتون کنم تو انتخابتون، موفق باشید و امیدوارم انتخاب درست و با رضایتی داشته باشید
امین
۱۹ فروردین ۱۳۹۵سلام به همگی. به خصوص دادای عزیز و احسان گرامی .
من که چیزی ندارم از ماشین بنویسم. تا الان 1100 تا باهاش رفتم. همچی توپ بوده خداروشکر. یه بارم ناپرهیزی کردم و سرعت رو به 150 رسوندم که واقعا عالی بود.
احسان
۱۹ فروردین ۱۳۹۵به سلامتی ازش استفاده کنی امین خان و حداقل تا دو صفر دیگه جلوی 1100 کیلومتر باهاش رانندگی کنی و لذت ببری
ارشیاcar lover
۱۹ فروردین ۱۳۹۵بنده در گروه سبقت آزاد بحث خوب نبودن ضربه گیر نانو و قیمت غیره منطقیش حرف زدم و گفتم تعویض کمک فنرهای جک فعلی با سری جدیدش که ساخت قطعه سازی FAW هست بسیار منطقی تر که خیالت راحت جلو بندی پیاده نمیشه ولی دوستان سبقت آزادی من رو از گروه حذف کردن و دیگر اجازه ورود ندارم امیدوارم داستان رو خودتان متوجه شدید
احسان
۱۹ فروردین ۱۳۹۵متأسفانه همواره برخوردهای عجیب با ناقدان وجود داشته و باعث شده تا در صورت منفعت طلبی جمعی و تبلیغ همراستا، نتوان نقد وضع موجود را بربتابند. امیدوارم فضای بیان راه حل ها و حقایق در گروه های اینچنینی در سایه منافع جمعی قلیل قرار نگیرد دوست عزیز
احسان
۱۹ فروردین ۱۳۹۵در نظر سنجی خودروی سال سایت خودرو بانک، جی ای سی، اس ۵ خودروی برتر سال ۱۳۹۴ انتخاب گردید. این در حالی است که جی 5 به دلیل دو ساله بودنش، در این نظرسنجی شرکت نکرده بود. در لینک زیر آمار رو میتونید ببینید.
1- S5
2- کمری هیبریدی
3- هوندا CR-V
4- کیا سورنتو 2015
5- ام جی GS
6- هیوندا سوناتا LF
7- رنو ساندرو
8- دنا
9- برلیانس H330
10- رنو کپچر
11- لیفان X50
12- تیگو 5
13- برلیانس V5
14- ام وی ام 550 اتوماتیک
15- رنو سیمبل
16- چانگان CS35
17- چانگان ایدو
احسان
۱۹ فروردین ۱۳۹۵http://uupload.ir/files/s1t_photo_2016-04-07_16-45-06.jpg