صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
دادا
۲۸ خرداد ۱۳۹۵اخر تیر خلاصی رو بقیه جاها زدن،دیگه کسی نمیاد اینجا نظری چیزی بده،نمیدونم کدوم…به حرف من منفی میده،واقعا یه دکتر خودشو نشون بده،من وقت ندارم ویزیتش کنم،،،کجای حرفم منفی داشت.یادش بخیر چه غلغله یی اینجا بود،یادش بخیر،دوستان بی وفا نباشید،اینجا خیلی کمک کننده بود
احسان
۳۱ خرداد ۱۳۹۵دادا جان من همیشه در حال رصد هستم. چند باری مطالبی فرستادم که مشکل عدم تطبیق سایت پدال با مرورگرها باعث میشد مطالب رو نتونم ثبت کنم. امیدوارم این ایراد کامنت گذاری سایت وزین پدال مرتفع بشه.
رامین
۲۹ خرداد ۱۳۹۵خودم طرفدار ماشین چینی نیستم اما خوب عملاً داریم میبینیم که چقدر تو صنعت خودرو سازی پیشرفت کردن و مطمئناً اگر با همین سیاست پیش برن ، بازار خودرو های کره ایی رو به شدت تهدید خواهند کرد.
دیروز برای اولین بار پشت جک J5 اتومات نشستم. ظاهر و طراحی خیلی قشنگی داره. صندلی های پشتی و جلویی خیلی راحته. فضا عالیه. به نظر من این ماشین دو ایراد عمده داره. یکی کیفیت قطعات داخلیه که واقعاً پائینه. گویا کلاً همه محصولات کرمان موتور بجز لیفان 620 این مشکل رو دارند. دستگیره در ماشین صفر ، موقع بستن تو دست آدم جیر جیر میکنه!!!کیفیت پلاستیک استفاده شده واقعاً پائینه. دوم ضعیف بودن موتور برای این ماشینه. ماشین واقعاً جون نداره. مخصوصاً وقتی که ازش کولر می گیری اصلاً راه نمیره. مطمئناً اگر که دنده دستی بود عملکرد بهتری داشت. در هر صورت هر کس نظری و انتظاری از ماشین داره و خودش باید آزمایش کنه و تصمیم بگیره.
علیرضا
۳۰ خرداد ۱۳۹۵سلام
با یه بار سوار شدن به یک ماشین نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد!!!
اتفاقا بدون هیچگونه جانبداری از این ماشین، باید خدمتتون عرض کنم که یکی از نقاط قوت این ماشین قدرت موتورشه، البته باید راننده بود تا فهمید!
موفق باشید
احسان
۳۱ خرداد ۱۳۹۵آقا رامین مقایسه کیفیت ادوات داخل این خودرو از 620 به مراتب بهتر هست. واقعاً اگر منصفانه قضاوت کنید خواهید دید که کیفیت ادوات این خودرو از نمونه های وطنی بیشتر و با مقدار اغماض قابل قیاس به همتایان هم قیمت کره ای خود هست.
من با دستگیره های در طی این 2 سال هیچ مشکلی نداشته ام اگر چه قبول دارم مقداری ضعیف طراحی شده است. موتور این ماشین به هیچ وجه ضعیف نیست و جزء موتورهای معروف میتسوبیشی هست. شاید ایراد به نرم افزار TCU گیربکس وارد باشد که بسیار اقتصادی طراحی شده است و آن هم به زودی در نمایندگی مرکزی قابل ارتقاء خواهد بود. برای حس توانمندی این خودرو کافی است به صورت منوال تیپ ترونیک رانندگی کنید تا متوجه حس خوب رانندگی و قدرت موتور شوید.
رامین
۳۰ خرداد ۱۳۹۵مطمئناً بعضی از دوستان :
1- یا این ماشین اولین ماشینیه که داشتند و تا حالا پشت گاری مینشستند که با این توان موتور خیلی حال می کنند.
3- یا کرمان موتوری هستند.
4- یا دروغ گو.
البته میشه همزمان همه اینها بود.با یک جستجوی ساده تو خیلی از سایتهای دیگه میشه به توان ضعیف موتور این ماشین پی برد. گویا نمونه اصلی این موتور مجهز به توربو شارژ بوده که متاسفانه در حال حاضر روی این ماشین نصب نمیشه. البته این رو با یک بار نشستن پشت ماشین و تست اون تو شهر و فضای باز نمیشه فهمید!!!! شما حتماً باید یک ماه با این ماشین رانندگی کنی تا نتونی با ماشین قبلی مقایسه کنی و به لش بودن ماشین عادت کنی و بعد تازه بفهمی که این ماشین چقدر تند و تیزه !!!!
احسان
۳۱ خرداد ۱۳۹۵رامین جان اگر هدف شما انتقاد از دوستانی است که موافق کامنت می گذارند از شیوه نگارشی متین تری میتوانید استفاده کنید. من به نوبه خودم طی این دو سالی که از داشتن این خودرو میگذره، ایراد غیرقابل رفع شدنی از این خودرو ندیدم. منکر وجود ایراد نیستم. بخشی مونتاژی هست. مثل تنظیم نبودن سفتی پیچ های مهار کننده ادوات داخل کابین. برخی ایرادات جزئی کیفی است مثل کیفیت برخی مناطق پلاستیکی داخل کابین. برخی ایرادات به خاطر نوع قطعه است مثل کوبش خودرو که برای آن هم ضربه گیر و تعویض روغن کمک ها تا حدودی ایراد رو رفع میکنه.
در کل حس امثال من به داشتن این خودرو کاملا مثبت بوده و سازندگان چینی رو تحسین میکنم و سرعت رشدشان در خودروسازی باید برای ما آموزنده باشه.
احسان
۲ تیر ۱۳۹۵اطلاعیه کرمان موتور به نقل از آقای افشار گروه آکادمی جک جی 5
برابر اعلام قائم مقام کرمان خودرو تا امروز تاریخ ۹۵/۴/۱ برنامه نرم افزاری آپدیت tcu برای خودروهای جی۵اتومات به دست شرکت نرسیده برنامه کامل و اصلاح شده به زودی وارد وپس از تاییده از سازمان استاندارد و محیط زیست درخط تولید قرارخواهد گرفت و جهت خودروهای تولید قبل هم درنمایندگیهای مجاز انجام میشود لذا ایشان برابر سؤالی که شد درخصوص اینکه افرادی اعلام نموده که خودروشان آپدیت شده اینگونه پاسخ داد که برنامه نرم افزاری اصلاح نشده جهت تست دراختیارشرکت ثالثی بوده و برابر شنیده ها این برنامه ناقص برای آنها اجراشده واین شرکت اعلام میکند که هیچ گونه خدمات و آپدیت اصلاح شده را برای این خودروها درآینده انجام نخواهد داد,
درضمن برابر سؤال دیگری که گروهی گفته بودن که قراراست شرکت یک نسخه از برنامه آپدیتtcu را جهت اجرا برای عموم دراختیار آنها قراردهد اینگونه پاسخ داد, نمایندگیهای مجاز کرمان خودرو با هزینه های سنگین ایجاد و با این هزینه ها به سختی ازعهده هزینه خودبرآمده آیا منطقی است که شرکت مجموعه نمایندگیهای خود را دور زده و منظوی کند و کار را به گروه یا مجموعه ای خارج از خانواده کرمان خودرو بسپارد که حتی جا ومکانی جهت اجرا ندارند!؟؟ برخی افرادو گروها به جهت منافع شخصی و ایجاد بارروانی چنین مواردی را اعلام میکنند که مجموعه را دچار چالش و مشکل مینمایند همانگونه که درچندین روز گذشته تلفنهای نمایندگیها همگی اشغال وافراد جویایی خبرآپدیت بوده اند اینگونه حرفها نه تنهادر راستایی سیاست شرکت نبوده بلکه بارروانی و مالی را برای مجموعه دربرخواهد داشت و درصورت مشاهده به جدبرخوردخواهدشد,
ضمن مطالب کامل در مجلات خودرویی تیرماه که بررسی خودروهای کرمان خودرو را انجام میدهند چاپ خواهدشد,
احسان
۲ تیر ۱۳۹۵این اطلاعیه هشداری است به دوستان جی 5 سوار اتومات در خصوص کلاه برداری های آتی اشخاص و گروهای اینترنتی و تلگرامی برای سوئ استفاده . یکی از چنین گروه های تلگرامی که به نوعی مشمول این تذکر جدی شده است، گروه سرقت (سبقت) آزاد است. مراقب باشید فریفته نشوید و از شما اخاذی نگردد.
محمدرضا
۶ تیر ۱۳۹۵باسلام خدمت آقای احسان ضمن تشکر فقط میتوانم بگویم خداپدرت رابیامرزه و عاقبت به خیر شی اینجور خیال مارو راحت کردی وتکلیف معلوم شد
یاوری
۳ تیر ۱۳۹۵سلام بر همه یکی از مشکلات من با جک اتومات گیر کردن اگزوز در دست اندازها و جاده های ناهموار بود که موجب آسیب دیدن بخش فنری لاله اگزوز هم شده بود ولی خوشبختانه آسیب شدید نبود. امروز بدست یک استاد اگزوز ساز این ایراد برطرف و لوله اگزوز حتی دلخل تر از سطح سینی موتور شد.
مرتضی
۳ تیر ۱۳۹۵سلام بر همه یکی از مشکلات من با جک اتومات گیر کردن اگزوز در دست اندازها و جاده های ناهموار بود که موجب آسیب دیدن بخش فنری لاله اگزوز هم شده بود ولی خوشبختانه آسیب شدید نبود. امروز بدست یک استاد اگزوز ساز این ایراد برطرف و لوله اگزوز حتی دلخل تر از سطح سینی موتور شد.
دادا
۴ تیر ۱۳۹۵اپدیت کردم خیلی بهتر شد،راضیم
نوروزی
۵ تیر ۱۳۹۵سلام ، اقای یاوری عزیز نشانی این استاد اگزوزسازی را به بقیه هم بدهید کدوم شهری هستید من هم مشکل شما را داشت
کل نمایندگیهای گیلان با کلی خرج روی دستمان گذاشتند اخر هم اگزوز هوا میگیره صدای زیادی مخصوصا در مواقع شروع روشن شدن داره .
مرتضی
۶ تیر ۱۳۹۵سلام آقای نوروزی برای اگزوز دقت کنید مشکل گلویی متصل به موتور است که پایین قرار می گیرد اصلا آن را برش نزنید و جوش کنید که کوتاه شود چون خیلی آسیب پذیر می شود
کاری که برای من انجام داد زیر این گلویی جک زد و بعد با گرم کردن آن کمی آن را خم کرد. با بیشتر شدن زاویه گلویی داخل تر رفته و بالطبع تمام اگزوز بالاتر کشیده می شود.
مرتضی
۱۰ تیر ۱۳۹۵سلام بر دوستان جک سوار. اگر مشکل پیچیدن صدای باد به کابین دارید بنظرم بادگیر شیشه خیلی کمک میکنه من بعد نصب خیلی راضیم ولی از آپشن نماندگی ***نخرید
محسن
۱۲ تیر ۱۳۹۵آقای پینار با تشکر، آیا قراره کرمان موتور تغییری در نرم افزار گیربکس جی 5 اتومات به خاطر کندی در سربالایی ها بدهد
حسین
۱۸ تیر ۱۳۹۵با سلام خدمت دوستان بنده همین روز ها میخوام یه ماشین بین جک جی ۵ یا لیفان x60 بخرم لطفا راهنماییم کنید که از لحاظ کیفیت و موتور کدوم بهتره و کدوم وجهه ی بهتری داره.با تشکر.
hamid
۲۵ تیر ۱۳۹۵سلام به همه دوستان عزیز.
من چند وقتی هست که میخوام ماشینم را عوض کنم. بین چندتا ماشین اتومات ( J5 و H330 و آریو1600) مردد هستم چون تو این سایتها یه عده مثبت و یه عده منفی نظر میدن.
توان خریدم حدود 50 تا 60 میلیون هست. فعلا هم سمند ef7 پایه گازسوز دارم. من به خاطر کارم همیشه در سفرم با ماشین فعلیم راحتم ولی به چند دلیل میخوام ماشینمو عوض کنم:
1- تنوع
2- میخوام دنده اتومات باشه
3- حدود 170 هزار تا با ماشینم رفتم و دیگه عمر مفیدش تموم شده. و . . .
حالا خواستم از کسانی که یکی این سه مدل ماشینو داشتن راهنمایی بگیرم که مزایا و معایب این ماشینا را بگن.
وجدانا فقط کسانیکه این ماشینا را داشتن و یا دارن نظر بدن. بقیه که از دور فقط یه چیزی شنیدن و خوندن نظر احساسی ندن.
ممنونم.
احسان
۲۶ تیر ۱۳۹۵مبلغ 60 میلیون تومان برای خودرو عدد زیادی هست. حالا شاید دلیلش این باشه که قدرت خرید ما ایرانیها طی این سالها خیلی کاهش یافته. با این مبلغ به هیچ وجه نمیشه ماشین دست دوم برند با کارکرد کم و سال تولید پایین پیدا کرد که خواص مفید جی 5 اتوماتیک رو داشته باشه. منکر ایرادات مونتاژی، ایرادات سیستم تهویه و مطبوع در هوای گرم، خشکی سیستم تعلیق و رفتار خاص گیربکس چهار دنده نیستم. به خصوص اینکه طراحی سیستم موتوری و انتقال قدرت قدیمی است. با این وجود با این مبلغ خرید جی 5 تنها آپشن ممکن است که خدمات نسبتی خوبی هم دارد و به خوبی بین خودروهای چینی موجود در بازار جا افتاده است.
فرهاد
۲۷ تیر ۱۳۹۵با سلام من خودم جی 5 دستی دارم. همینطور که آقا احسان گفتن ومن در تکمیل حرفاشون میتونم بگم که جی 5 اتومات یک سری معایب داره.که اگر برات اتومات بودن خودرو مهم نباشه.جی 5 دستی همین معایب هم نداره .بعلاوه اینکه ده میلیون ارزون تر میخری ومصرف بنزینت هم کمتره.
دادا
۲۹ تیر ۱۳۹۵واقعا که،آقای،،،،،اپدیت نظر بده،ما گاگول. بودن رو خیلی وقته دفنش کردیم……اینجا بی رمق شده اما نمرده………دوستان جک ماشین خوبیه،مخصوصا برا راحتی اتومات.اما اگه دوس داری پشت بازو تمرین کنی وپشت پا،واسه ی تعویض دنده ،دنده یی بخر
علیرضا car
۲۹ تیر ۱۳۹۵جک یک ماشین اسپرت زده تو مایه های مک لارن یا فراری 2400سی سی 67 اسب بخار امسال وارد بازار چین میشه ای کاش این دو خودرو ساز های ما یکم به فکر جوونا بودن بیخود نیست به ما میگن نسل سوخته.
masterkey
۲ مرداد ۱۳۹۵سلام
من خودرو j5 دندهای دارم.با 18000 کارکرد
امروز رفتم روشن کنم ولی استارت نخورد یا بهتر بگم زورش نرسید.
میخواستم از دوستان بپرسم ممکنه باطری تموم کرده باشه؟
ممکنه ماشین خاموش باشه ولی چراغ روشن؟
لطفا راهنماییم کنید.
اگه ممکنه باهام تماس بگیرید .ممنون میشم …
بهزاد
۱۱ آبان ۱۳۹۵سلام
چراغهای اصلی (کوچک و بزرگ) با خاموش کردن ماشین خاموش می شوند فقط اگر چراغ سقفی را به صورت دستی روشن کنید ودرها را قفل کنید چراغ روشن می ماند البته اگر باتری سالم باشد به این زودیها تخلیه نمیشود.
حسام 50
۳ مرداد ۱۳۹۵سلام
اگر از موقع خرید تا امروز باتری خودرو را تعویض نکرده اید , به احتمال زیاد باتری خودرو شما معیوب گردیده است . باتری فابریک جک, باتری با کیفیتی نیست! می توانی با یک سیم کوتاه 30 سانتی متری قدرت باتری را تست کنید.یک سر سیم به قطب منفی و سر دیگر به قطب مثبت باتری بزنید. و سریع بردارید. باید جرقه همراه با صدا باشد. اگر چنین اتفاقی رخ نداد . شک نکنید عیب از باتری است . البته اگر دینام خراب باشد . باتری را شارژ نمی کند . راه حل دیگر : باتری خودرو را باز کنید. یک باتری سالم دست دوم خودروی دیگر بر روی خودروتان نصب کنید. اگرخودرو استارت زد. کاملا” مشخص است که باتری معیوب بوده و باید تعویض گردد.اگر دینام هم خراب باشد , شارژباتری سریع خالی می گردد.
مجتبی
۴ مرداد ۱۳۹۵سلام به همه
من رفتم نمایندگی مرکزی برای آپدیت گیربکس ،ولی تغییر خاصی رو ندیدم.
برای شماها ،هم همینطوریه
پیمان j5
۴ مرداد ۱۳۹۵یکی از کارهای اثرگذار در بهبود روشن شدن موتور و گاز خوردن، ریپ نزدن و لرزش نداشتن، و بهبود نسبی مصرف سوخت، تمیز کردن دریچه گاز و سنسورMAP می باشد. این کار باید در سرویس 40000 کیلومتر انجام شود. پیشنهاد می شود که سنسور MAP مرتبا و حدود هر 10 هزار کیلومتر تمیز شود. سنسور MAP یا Manifold Absolute Pressure sensor دو پارامتر مهم فشار و دمای هوای ورودی به منیفلد را اندازه گیری می کند. وظیفه این قطعه گزارش فشار و دمای هوا به ECU می باشد. وقتی دریچه گاز باز یا بسته می شود، یا از شهری به شهر دیگه می رویم و ارتفاع تغییر می کند و… همه این ها باعث تغییرات فشار و دما می شود که به وسیله این سنسور و مدیریت ECU ، همواره بهترین شرایط کاری برای موتور فراهم می گردد. به عنوان نمونه، با باز شدن دریچه گاز تغییرات فشار هوای ورودی توسط این سنسور اندازه گیری و به ECU ارسال می شود و فرمان افزایش میزان سوخت تزریق شده متناسب با تغییرات فشار و دما صادر و در نتیجه دور موتور افزایش پیدا می کند. کنترل کارکرد دور آروم موتور نیز وابستگی زیادی به اندازه گیری صحیح فشار و دما توسط این سنسور دارد.
محل قرار گیری سنسور MAP، عموما با فاصله کم بعد از دریچه گاز و در مسیر هوای ورودی می باشد. در خودروی جی 5 هم سنسور دقیقا به همین صورت نصب شده است. دایره زرد رنگ شکل زیر محل سنسور را نشان می دهد:
ورودی هوای موتور، دریچه گاز، منیفولد و تمام قطعات مربوطه از جمله این سنسور همیشه در معرض جریان هوای چرب به دلیل وجود لوله برگشت بخارات روغن در مسیر هوای ورودی (بعد از فیلتر و پشت دریچه گاز، نشانگر قرمز در شکل بالا) قرار دارند. به همین دلیل، بر اثر مخلوط شدن چربی با غبار ورودی از هوا، یک لایه چربی خمیر مانند روی این اجزا تشکیل می گردد. برای تمیز کردن لایه های چربی، بهترین روش استفاده از اسپری های مخصوص تمیز کننده می باشد. یکی از مناسبترین اسپری موجود در بازار «اسپری مدار شور ناهید خشک» است.
برای باز کردن سنسور، ابتدا کانکتور را جدا و سپس پیچ نگهدارنده را با آچار باز کنید. سنسور در جای خودش به دلیل داشتن O-رینگ محکم است. به آرامی همزمان با کشیدن سنسور به طرف بیرون، به سمت چپ، راست، بالا و پایین هم تکان بدهید تا جدا شود.
زیر سنسور، قسمتی که در داخل منیفلد قرار دارد، یک قفس مخروطی شکل ناقص پلاستیکی وجود دارد که در وسط یک زبانه زرد مایل به قهوه ای دیده می شود. این زبانه سنسور دما می باشد. در کف و عمق این قفس یک سوراخ نیم دایره ای شکل دیده می شود که سنسور فشار درون آن تعبیه شده است. برای تمیز کردن، با استفاده از لوله باریک مخصوص اسپری، از اطراف و پهلو، و برای سنسور فشار از وسط، اسپری کنید. تمام مراحل تمیز کاری را با استفاده از فشار خود اسپری انجام دهید. به هیچ وجه لوله اسپری رو به قطعات تماس ندهید و از هیچ وسیله ای حتی دستمال هم استفاده نکنید. به هیچ وجه اجازه ندید که سنسور دما از محل خود جابجا شود. لوله اسپری رو وارد سوراخ سنسور فشار نکنید و در لبه سوراخ نگه دارید و برای چند ثانیه متوالی (حد اقل 5 ثانیه) به داخل آن اسپری کنید. بعد از هر بار اسپری کردن، سنسور رو تکان بدهید تا مواد کثیف از سوراخ خارج شود و مجددا داخل سوراخ اسپری کنید. این عمل رو برای 5 تا 6 بار انجام بدید. توجه کنید که در جریان اسپری کردن سر سنسور رو به پایین باشد تا جرم و کثیفی و مواد شسته شده از سنسور خارج شود. به سایر قسمت های سنسور اسپری نکنید. بعد از اتمام شستشو، حدود 10 دقیقه سنسور را در فضای باز قرار دهید تا تمام مواد شستشو کاملا خشک شود. در آخر با استفاده از یک قطره روغن (که می توان از گیج روغن استفاده کرد) O-رینگ دور سنسور را چرب کنید و با احتیاط در محل خود قرار داده و پیچ آن را ببندید. توجه کنید که حتما در تمام مدتی که کانکتور سنسور جدا شده است سوئیچ بسته باقی بماند.
دادا
۱۳ مرداد ۱۳۹۵کولر من سرما وگرماش مشکل پیدا کرده بود.وخراب شده بود.عوضش کردن.کولر دیگه اذیت نمیکنه.اما کولر دوو یه چیز دیگه س
reza
۱۸ مرداد ۱۳۹۵دوستان آپدیت گریبکس در تعمیرگاه مرکزی شماره 2 انجام میشه و تمام مشکلات گریبکس برطرف میشه
امیر خسروی
۲۹ مرداد ۱۳۹۵سلام من قصد خرید اتومبیل تا مبلغ 55 میلیون دارم بین برلیانس 330 و جک 1500 دستی مردد هستم لطفا دوستانی که جک 1500 دستی داشتن در مورد قدرت وشتاب این ماشین راهنمایی کنند در مقایسه با پژو 206 تیپ 5
sunmartin
۳۰ مرداد ۱۳۹۵سلام من از اولین هایی بودم که سری اول جک 1.8 اتومات خریدم از کیفیت افتضاح و قلم گرفته رنگ که بگذریم و دوبار استارت خوردن کیفیت پایین خودرو بود درسته بین چینی ها جک جی 5 و جک اس 5 از همه بهتر هستن اما بازهم چینیه و چه قبول کنید چه نکنید کیفیت پایینی داره کاربرانی مانند دادا و احسان نکات ریز و بیان کردن و در صفحات دوسال پیش این
page بنده هم تجربیات خودم گفتم بگذریم
خلاصه فروختیم رفت اما باتوجه به قیمتش
امکانات بدی نداره اما بهیچ وجه افرادی مثل من
که بدنبال کیفیت هستند را راضی نمیکنه پس
اگر اولولیت شما کیفیت هست بسراغ چینی ها
ولو mgهم نرید که تفاوت چندانی باسایر چینی ها نداره
امین
۱ شهریور ۱۳۹۵جوابی در خور شما دادم ولی پدال تایید نکرد… کیفیت، استهلاک و … در رنج 60 تا 70 میلیون تومان عالی هستش در این ماشین.
sunmartin
۳ شهریور ۱۳۹۵درخور من؟مگه منو میشناسی یا بهت بدهکارم این موضع گیری های سرسختانه فقط از کاربران ایرانی برمیاد که پیج افراد بمباران میکنند من که از شما انتقاد نکردم فقط گفتم چینی چینیه جون به جونش کنی چینیه تجربه من از چینی این بود اما کسانیکه خودروهای ایرانی قبلا داشتن جک واسشون حکم یک خودروی لوکس ایفا میکنه منو که راضی نکرد فقط تجربه شخصیم گفتم نه کم نه زیاد
امین
۳ شهریور ۱۳۹۵بنده پاسخ شمارو دادم ولی پدال منتشر نکرد. الانم همون حرفای قبلی مدنظرم هست ولی قطعا پدال منتشر نمیکنه. پس به بیان این نکته اکتفاء می کنم که دوست عزیزم! هم من و هم شما میدونیم که به خاطر سیاست گذاری های صنعتی، واردات خودرو آزاد نیست. با 60 تا 70 میلیون بهترین خودروها رو حداقل از کمپانی هیوندای میشه خرید؛ ولی این الان ممکن نیست! یعنی نمیزارن که ممکن بشه. از طرفی هم خودروهای داخلی بی کیفیت تر از بی کیفیت هستند! تنها گزینه همین چینی ها هستند. بنده بیمار نیستم که ماشین چینی بخرم یا سوارشم یا چیزه دیگه! بلکه میخوام از چهار روز دنیا لذت ببرم! اینکه این ماشین یا هر ماشین دیگه ای افت قیمت داره به خاطر افکار مردم هستش. خوب میدونید چی می گم! بازم میگم که اینا پاسخ های اصلی من نیست و ای کاش پدال منتشر می کرد! در ضمن جک برای من یه ماشینه معمولی هستش! ولی مثل اینکه شما اونو لوکس میدونید! لوکس واقعی مرسدس بنز میباخ هستش دوست عزیز! معنی لوکس در صنعت خودرو چیزه دیگه ای هستش!!! ا
احسان
۳ شهریور ۱۳۹۵مدت ها به لطف ایرادات کامنت گذاری در سایت پدال، امکان حضور نداشتم. بارها کامنت گذاشتم ولی منتشر نمیشد. نمیدانم حالا به عمد بوده یا خطای سایتی وجود دارد.
امروز کیلومتر ماشین من پس از دوسال استفاده و اتمام گارانتی به 30000 رسید. خداروشکر تا حالا با جی 5 اتومات مشکلی نداشته ام. به جز کولر که واقعا سیستم کندانسور آن باید مورد بازبینی قرار بگیرد، هیچ مشکل فنی نداشته ام. البته استفاده بنده کتوسط بوده است.
به هر حال کمپانی جک و کرمان موتور با این خودرو در ایران تجاربی به دست آورده اند. اولی، ایرادات باکس هوا و تغییر برنامه گیربکس را رفع کرد و دومی مونتاژ را دارد یاد میگیرد و تلاش می کند کیفیت رنگ را بهبود دهد.
احسان
۳ شهریور ۱۳۹۵دوستان قدیمی دادا و سن مارتین هم صحبت های زیادی کرده اند. استدلال هایشان را قبول دارم. با شرایط فعلی هیچگاه ماشین فول وطنی نخواهم خرید. اما چینی ها هم ایراداتی دارند. ولی خیلی خیلی خوب در حال پیشرفت هستند. اصلا به تنوع خودروهایشان طی 3 یا 4 سال اخیر در بازار نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد. دفاتر طراحی شان را به اقصی نقاط دنیا فرستاده اند. مدیران شرکت های خودروساز معتبر را در کمپانی هایشان استخدام کرده اند. سلیقه مشتری و به روز بودن محصول را خیلی سرلوحه کارشان قرار داده اند. با کشورهایی مثل ما و آمریکای جنوبی دارند هجوم به بازار رو یاد میگیرند.
همه اینها با زهم دلیل نمیشه تجربه موجود در یک خودروی چینی مشابه همتایان اروپایی و ژاپنی و آمریکایی باشه. اما به زودی با کره ای ها نبرد خواهند کرد.
sunmartin
۴ شهریور ۱۳۹۵واله احسان عزیز بنده از تمام کامنت های شما نهایت استفاده کردم و به افرادیکه قصد خرید چینی داشتن توصیه کردم حالا که میخواین چینی بخرید حداقل بهترین چینی انتخاب کنید ازبین جک جی 5 و جک اس 5 لطفا سری به سایت دنده 6 بزنید من هرشخصی که سوال کرده گفتم دربین چینی ها این تنها جک هست که کیفیتش مثل ام جی اما با قیمت کمتری هست
دادا
۵ شهریور ۱۳۹۵دوستان قدیمی سلام،سن جان چطوری کاکا،احسان خان عروسیت بشه،وبقیه هم به آرزوهاشون برسن…حرفاتون درسته،اما منی که نزدیک سه ساله با بالای صدهزار پیمایش دارم لذت میبرم وخوب ایرادتی هم داشته،چرا پشت برادران صدیق چینی صفحه بذارم.بابا جک ما جوک نیست،جکه جک…کولر درست کردم شد عالی،از خدا چی میخواین مگه…دوستدار همیشگی شما،دادا حقگو
عطا الله
۲۰ شهریور ۱۳۹۵من قبلا تو همین سایت نوشتم که ماشین چینی رو قبول ندارم اما به خاطر نبودن امکان انتخاب زیاد لیفان ۵۰ خریدم الان ناراضی نیستم اما اونی که فکر میکردم نیست کشش نداره و مصرف سوختش بالاس دوستانی که میخوان چینی بخرن بیشتر فکر کنن یا علی.
رضا3
۲۲ شهریور ۱۳۹۵جک جى فایو یعنى باخت. حیف از پول من. خدا از یه عده متعصبین جهت دار نگزره.