صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
احسان
۲۳ اسفند ۱۳۹۵سلام
من مدت طولانی (حدود 3 سال) خودروی جی 5 اتو داشتم و 40 هزار کیلومتر در این مدت در جاده و شهر ازش استفاده کردم که اخیراً به دلیلی غیر از تعویض آن را فروختم. نکته ای که در هنگام فروش برایم بسیار آزار دهنده بود، افت قیمت شدید خودروهای چینی است که اصلا تصور آن را نداشتم. من حدود 3 میلیون روی آن آپشن های مختلفی بسته بودم و ماشین هم رنگ خاص داشت و هم هیچ زدگی و خط و خش نداشت و به جرات میتونم بگم عین روز اول بود. ویژگی های مثبت و منفی خودرو از نظر من در طی این دوران استفاده عبارت است از
محاسن
1- در محدوده قیمتی هیچ رقیب جدی ندارد. به خصوص اگر دست دوم تمیز آن را با افت قیمت زیاد بخرید حسابی برد کرده اید.
2- ظاهر اسپرت و جذاب خودرو به خصوص در نمای جلو
3- ایمنی بسیار بالای خودرو
4- کابین زیبا و استفاده از متریال با کیفیت در قسمت های زیادی از آن مثل نمای فیبر کربن و فرمان خوش دست و زیبا و صفحه کیلومتر جوان پسند.
5- کابین بزرگ با فضای زیاد برای پای سرنشین و خانواه های پرجمعیت
6- سواری جاده و شهری در آسفالت های مناسب بسیار نرم
7- پایداری رانندگی در جاده های پر پیچ و احساس لذت از رانندگی
8- کشش بسیار خوب ماشین در دور موتورهای بالاتر از 3000
9- دید خوب راننده به اطراف
10- کیفیت عالی موتور و قطعات فنی خودرو. واقعاً دم شرکت جک گرم!!
11- صدای کم موتور و عایق بندی خوب در رانندگی نرمال
12- آپشن TPMS با نمایشگر میزان باد و سنسور اتولایت
معایب
1- افت قیمت بیش از حد انتظار در موقع فروش
2- مشتری دست دو بسیار کم
3- کیفیت رنگ بدنه متوسط رو به پایین
4- برای رانندگی در شهری با پستی و بلندی تهران باید قلق رانندگی دستتان بیاید. وقتی دور موتور حدود 2200 تا 2500 است ماشین در تله گشتاور گیر میکند. به نوعی عدم تطبیق گیربکس یا برنامه آن با نمودار حرکتی موتور مشهود است.
5- کیفیت نامطلوب برخی قطعات پلاستیکی کابین به گونه ای که در فصل سر صداهایی ناشی از خشکی قطعات سکوت کابین را میشکند.
6- سیستم تعلیق اگرچه در جاده واکنش خوبی از خود نشان می دهد اما در عبور از دست اندازهای شهری ناامیدتان میکند.
7- نمایشگر Trip-Computer ضعیف و فاقد اطلاعات مفید مثل مصرف سوخت است.
8- کلیدهای شیشه بالابر فاقد نور است.
9- نمایشگر سیستم تهویه در جای مناسبی نیست و در عین حال نوشته های آن ریز است.
10- کیفیت نشیمن صندلی های متوسط است و خاصیت در برگیرندگی سرنشین را ندارد.
11- مصرف سوخت بسیار زیاد در شهر
12- کولر ساچمه ای که در فصل گرم و پارک خودرو در زیر آفتاب دیر خنک میکند
امانی
۲۳ اسفند ۱۳۹۵چرا فروختی؟ نکنه دنبال پژو های جدید یا دنا پلاس و این حرفا بودی!!
احسان
۲۴ اسفند ۱۳۹۵در متن نوشتم که به دلایلی غیر از تعویض فروختم. امیدوارم تخیل خودتونرا در زمینه های مثبت تری به کار بگیرید دوست تازه کار.
ممد ژانگولر
۹ خرداد ۱۴۰۱یادش بخیر ۲۳ میلیون تومان ثبت نام میکردن با کلی پذیرایی شیرینی و شکلات و چایی
بعد ملت دعوا داشتن سر رنگ انتخاب کردنش
طرف امده بود میگفت من رنگ آبی میخواستم چرا به من سفید دارین میدین
مرتضی عزیزی
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ممنونیم برای وقتی که گذاشتین و اطلاع رسانی کردی
زهرااسکندری
۴ مهر ۱۴۰۲سلام آقای احسان ممنون از اینکه وقت گذاشتین و اطلاعت مفیدی در اختیار مخاطب قرار دادید
فرهاد
۸ فروردین ۱۳۹۶سلام به همه جک سواران
امیدوارم که سالی خوب و پر برکت داشته باشید.
کسی از دوستان از سیستم AMT که بر روی خودروهای دنده دستی بسته میشود.وآنرا اتومات و مقرون به صرفه میکنداستفاده کرده.
احسان
۱۰ فروردین ۱۳۹۶این کار در حال حاضر بعید میدانم روی جی 5 شدنی باشد و شاید تنها بتوانید کلاچ را برقی کنید و تعویض دنده دستی باشد. اما در سایت http://www.pekk.ir اطلاعاتی موجود است. توصیه من خرید خودروی اتومات کارکرده با کارکرد معقول است.
کاظمی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام این معایبهایی که شماازجک گفتیدمگه ماازیک خودروچی میخواهیم این کلا همش عیب بوداگراین ضعفهاروداشته باشه اصلابدردنمی خوره حیف ال90نیست بیخرج کم هزینه پرشتاب من 8ساله دارمش 120هزارتاباهاش رفتم ازجنوب کشورتاغرب شمال همه چیش عالی کم مصرف پرقدرت خیلی علیه
سینا
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ظاهرا توو اتوبان فقط رانندگی کردین!با ال نود توو جاده های پرپیچ و خم سمت ما استرس چپ کردن انقد بالاس ک نگو،درعوض همون پیچارو با جک جی فایو بالای ۹۵ به راحتی میچرخی!الان ک دوچرخه هم ندارم ولی به جرات از جک بیشتر از همه ماشینایی که داشتم یا یه مدت زیر پام بودن بیشتر راضی بودم!!!(سمند،دنا،پژو،پراید،برلیانس۳۳۰و…!!!!البته برلینانسم ماشین خوبیه ولی مافیا بازی سایپا یکار کرد آدم نزدیکشم نره!)
ali
۱ خرداد ۱۳۹۶سلام دوستان
بنده اتومات این ماشین را سه سالی دارم و خدا را شاکرم که در این مدت هیچگونه مشکلی نداشته است. این ماشین با توجه به پولی که پرداخت می کنید، بسیار خوب و انتخاب شایسته ای می باشد .در این مدت ،کلیه نقاط ایران را با این ماشین مسافرت کرده ام و خوشبختانه ماشین هیچ جا کم نیاورده است. بنظر بنده کسانی که از این خودرو بد می گویند یا عوامل خودروسازهای وطنی هستند و یا اینکه ماشین قبلی شان پراید و … بوده است که رانندگی با اتومات را هنوز در حد استاندارد یاد نگرفته اند.
سبحان
۲ خرداد ۱۳۹۶سلام خدمت دوستان جک سوار بنده جک دنده ای مدل 95 دارم 14 هزارتا کار کرده بود که خریدم یه سوال برام پیش اومده وقتی ماشینو روشن میکنم یه صدای جیر جیر از داخل کاپوت میاد و بعد از مدتی قطع میشه میخواستم بدونم این واسه چیه و آیا مشکل ساز میتونه باشه؟
رضا
۶ خرداد ۱۳۹۶سلام دوست عزیز این صدای تسمه دینامه باید از بیرون یه جنس خوبشو بخری چون مال کرمان موتور هر چقدر هم بندازی روش ج نمیده مال من که اینطوری بود
سبحان
۶ خرداد ۱۳۹۶دمت گرم داداش ممنون از راهنمایی
جابر
۹ خرداد ۱۳۹۶سلام دوستان.
ماشین من (جی 5 اتومات) وقتی رو حالت اتومات می خواد دنده عوض بشه(از یک به دو یا دو به سه و …)
دو سه ثانیه بعد تعویض دنده صدای مثل خوردن قاشق چنگال بهم دیگه میده(فکر کنم بهش میگن ناک).
راه حلی داره؟ ممنون
محمد فروتنی
۴ مهر ۱۳۹۸ریموت کنید حل میشه
محمد فروتنی
۴ مهر ۱۳۹۸عذرخواهی میکنم اشتباه تایپ کردم ،با ریمپ خودروتون مشکلش حل میشه ،البته اگر هنوز داریدش ،موفق باشید
جابر
۹ خرداد ۱۳۹۶بنزین سوپر هم زدم. فایده نداشت.
کولر هم که میگیرم این صدا بیشتر میشه.
جابر
۹ خرداد ۱۳۹۶یه چیزی شبیه صدای دنده مرده ولی خفیف و در حد دو سه ثانیه
نوروزی
۲۳ خرداد ۱۳۹۶اقایون از روزی که تلگرام بازارش گرفت دیگه به صفحه دیر به دیر سرمی زنید.راستی اوایل شروع پیج عزیزی یه کار ابتکاری بخرج داده بود و اون هم برقدار کردن چراغ خطر روی درب صندوق عقب جی 5 بوده که در حالت عادی فقط جنبه شبرنگ را صورت تابیدن نور دارد. اگر کسی انجام داده نشانی و آدرسش را توی پیج بگذاره تا ما هم انجام بدیم .
رامتین
۲۶ خرداد ۱۳۹۶سلام،کسی میدونه چگونه میشه ساعت جک جی پنج اتومات را تنظیم کرد؟
نوروزی
۴ تیر ۱۳۹۶والله ما هم ساعتش را تونستیم ولی دقیقه را به نمایندگی سپردیم تنظیم کرد اما نمیدونم چرا اختلاف زمانش پس از تنظیم هم کلا بهم میخورد و دقیق کار نمیکند. شاید جنبه دکوری دارد. از کار این کمونیست های ماعویی چینی انتظار ابزار الکترونیکی دقیق نداشته باشید.
امانی
۱۳ تیر ۱۳۹۶خودم تنظیم کردم مثل چی داره کار میکنه و اصلا اشتباه نیست. خودروی شما قطعا جک جی 5 نیست برادر من
Reza
۵ تیر ۱۳۹۶سلام دوستان.من میخواستم بدونم اگه زیر ماشین لاستیکی با سایز215/55/16بندازم گیر میکنه؟؟؟
سبحان
۲۵ تیر ۱۳۹۶سلام دوستان بنده سرویس 17 هزارتا میخوام ببرم لطفا بگین ممکنه چقد برام خرج بردار تقریبا. با تشکر
m
۳ مرداد ۱۳۹۶سلام دنبال خودروی اتومات هستم مدل 2016 باشه کسی میتونه راهنمای کنه دوستان ؟
حسن
۳ مرداد ۱۳۹۶سلام موقعی که ماشین راخاموش میکنم وسوییچ رادر می آورم قفل دربها باز می شود وچراغ سقف روشن نمی شود ماشین شما هم به این حالت است یا ماشین بنده مشکل دارد لطفا راهنمایی بفرمایید
Mpower
۳ آبان ۱۳۹۶درود
آقا مصرف سوخت وشتاب مدل دستیش چجوره؟
قطعاتش گیر میاد؟
میخوام بخرم
امیرخان
۱۱ آبان ۱۳۹۶سلام دوستان . ماشین جک چه جور ماشینیه ؟ توی نظرات برخی اون را سمند مقایسه کردند .
بی ترمز
۴ آذر ۱۳۹۶با درود خدمت همه دوستان
به عنوان یه جک سوار قدیمی خدمتتون عرض میکنم که اگه دنبال یه خودرو نسبتا خوب چینی هستید این آشغالو نخرید که واقعا افتضاحه در عوض الان بسترن b30 که خودمم الان دارم گزینه خوبیه حداقل 100 تا آپشن بدرد بخور و واقعی ( نه مثل tpms ) بیشتر از جک داره و قیمتشم خیلی کمتره
امانی
۶ آذر ۱۳۹۶جک جی 5 یا گاو شیرده کرمان موتور به قدری محبوبیت داره و خریدارانش ازش راضی هستن که نیازی به تبلیغ نداره و کسانی مثل شما با بزرگنمایی و حمایت از یک محصول خاص به چیزی نمیرسید.بسترن بی 30 با پیشرانه و گیربکس ضعیفش به جایی نمیرسه.
بی ترمز
۷ آذر ۱۳۹۶امانی جان با 2 دیدگاه برو اول 25 تا دید گاه منو بخون بعد بیا نظر بده
این که کسی بجایی وصل هست رو به مردم میسپاریم
من جک جی 5 اتومات مدل 93 رو 8500 باهاش رفتم یکسال داشتمش ؛ 55 صفرش رو خریدم و54 فروختم غیر از اذیت هم چیزی ازش ندیدم .
برو نظرات قبل و بعد تحویل این خودرو به من رو بخون که حدود 3 سال پیشه
اگه این خودرو انقدر اذیتم نمیکرد نمیومدم اینجا بعد از 3 سال نظر بزارم
انشاالله با جکت خوش باشی
امانی
۱۰ آذر ۱۳۹۶پس تعداد دیدگاه برای شما شرط هست. دروغ و دروغ. دیگه حرفی نیست.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ تیر ۱۴۰۰جناب سوابق هیچ ربطی به دونسته ها نداره، عجیبه😐🧐….
امیر
۱۱ آذر ۱۳۹۶سلام
حدود سه ساله این ماشینو دارم اینم بگم چون ماشین شرکت هستش خواه ناخواه به عنوان ماشین اصلی استفاده میشه
ماشین شخصی من الان یه ماشین کره ای هستش قبلشم یه ماشین چینی داشتم که کامل از چین وارد شده بود
با این ماشین نزدیک صد تا رفتم
کلا ازش راضی بودم به نظر من باید واقع گرا بود یه ماشین نمیتونه هم قیمت پراید با کیفیت لکسوس با شتاب لامبورگینی به راحتی مرسدس کلاس اس و جاداری لندکروز باشه و به راحتی ماتیزم پارک بشه
حالا ماشین تو مملکت ما گرون درست
ولی با مقایسه قیمت دبی عملا چیزی عوض نمیشه
خلاصه دوستان جک دار و دوستانی که ناراحت این هستید که سر جک دارا کلاه رفته واقع گرا باشین و حداکثر لذت رو از ماشین ببرید
بی ترمز
۱۹ آذر ۱۳۹۶آپشنهای اضافی جک جی 5 اتومات نسبت به بسترن b30 :
1- سیتم تهویه اتوماتیک
2- سیتم هشدار باد لاستیک TPMS
3- دریچه هوای عقب
4- صندلی تمام چرمی
5- زاپاس بزرگ
6- چراغ سقفی وسط
7- چراغ خطر لادری
آپشنهای اضافی بسترن نسبت به جک:
1- گیربکس 6 سرعته
2- حالت اسپرت و نرمال در گیربکس
3- کروز کنترل
4- سینی زیر موتور
5- درب باک دکمه ای
6- مانیتورلمسی و دوربین عقب
7- سنسور وزن روی صندلی جهت تشخیص برای هشدار کمربند و ایربگ شاگرد
8- ریموت تاشو و درب بازکن صندوق عقب بر روی ریموت.
9- خط برخورد سپر جلو برای موانع نقطه کور
10- کامپیوتر سفری چندگانه
11- سیستم ایزو فیکس صندلی کودک
12- سیستم پایداری الکترونیک ESP
13- سیستم کنترل کشش TCS
14- سیتم ترمز کمکی BA
15- سیستم کنترل در سراشیبی (بالا و پایین) به مدت 2 ثانیه HHC
16- دی لایت یا چراغ روز
17- چراغ عقب نئون
18- زنجیر تایم
19- چراغ مشایعت راننده در 4 زمان.
20- سیستم جلو گیری از آسیب فقط پنجره راننده.
21- حالت گیره قفل کفی راننده جهت جلو گیری از سرخوردن کفی.
22- خارج نشدن سویچ در مواقع خاموش کردن خودرو درحالت غیر از P .
23- دریچه هوای عقب در زیر صندلیهای جلو تعبیه شده و هوای بیشتر با صدای کمتری به عقب بطور نرمال پرتاب میکند.
24- فرمان D-cut یا D شکل
25- بلوتوث
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ تیر ۱۴۰۰کامنتتو که میخونم خنده ام میگیره! اینایی که گفتی همشون الان روی کوییک و دنا هم هستن!😂 اونوقت برتری یه زباله چینی به اون یکی زباله چیه؟
بی ترمز
۲۰ آذر ۱۳۹۶معایب جک اتومات
1- سیستم تعلیق خشک و تقه زن (اون اوایل همه دنبال یک نوع لاستیک بودن برای وسط فنر که کمتر تقه بزند)
2- اتاق فوق العاده پر سرو صدا که در دست اندازها صدای دف زنجیر دار (داریه تمبک) میدهد
3- صدای زوزه باد (حالت سوت کشیدن) در سرعتهای بالای 70 که معلوم نیست از آینه بقل است یا سانروف
4- لرزش فرمان از سرعتهای بالا 90 تا 130 که ربطی به نوع لاستیک و تایم فرمان و بالانس چرخ (درجا یا روی دستکاه) ندارد.
5- نداشتن چراغ در دکمه های شیشه بالابر که در شب مشکل زا است.
6- صدا فوق العاده اذیت کننده گیربکس برای سرنشینان عقب بعلت دنده مرده رفتن گیربکس.
7- نداشتن ترمز در یک دقیقه اول بعد از روشن کردن خودرو که بعد از 1 تا 2 دقیقه ترمز پر میشود.
8- گیربکس فوق ضعیف که در سربالایی معکوس نمیکشد و باید با حالت منوال حرکت کرد.
9- نداشتن پورت USB بر روی پخش (مینی USB)دارد.
10- مصرف فوق العاده بالا در شهر که ماننده یک خودرو 2400 حدود 12 تا 13 با رانندگی نرمال.
11- آپشن TPMS یک آپشن غیر عملی است و کار نمیکند و فقط جنبه ظاهری دارد که شاید همین آپشن علت لرزش فرمان در سرعتهای بالا میباشد.
12- دریچه هوای عقب کوچک است و فقط جهت اذیت زانوی نفر وسط طراحی شده و در دمای کلی عقب (سرما یا گرما) تاثیری ندارد.
13- سوییچ زشت و دراز که حالت تاشو ندارد وجاگیراست.
14- نمایش گر دماسنج بد جایی تعبیه شده و بسیار ریز و ناخوانا میباشد.
15- روشن بودن دائم فن رادیاتور.
بی ترمز
۲۰ آذر ۱۳۹۶معایب بسترن B30:
1- دمای یکسانی از تمامی دریچه ها هوا خارج نمیشود(چه سرما چه گرما)
2- بخاری دستی که زیاد احتاج به تنظیم دارد.
3- نداشتن چراغ سقفی عقب.
4- زاپاس کوچک
5- صدای مرکز فرمان برف پاک کن آزار دهنده است
6- جنس پلاستیک خشک فراوان در تمامی اتاق و مخصوصا داشبورد
7- کلید مجزا جهت خاموش کردن ایربگ شاگرد ندارد.
8- کلاه صندلیها بدون خواباندن صندلی خارج نمیشود.
9-
مزایا جک اتومات:
1- چراغ سقفی جلو برای دوطرف کلید مجزا دارد.
2- دریچه هوای وسط و عقب امکان بستن دارد.
3- فضای پای سر نشینان عقب بیشتر است.
4- دنده به نرمی عوض میشود و درحالت حرکت نرمال تقه ندارد.
5- درسرعتهای بالای 140 خودرهنوز قدرتمند است.
6- بر روی برف با لاستیکهای خود شرکت به راحتی سر نمیخورد واصطکاک خوبی دارد.
7- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (که تقریبا درست کار نمیکند زیر 26 هوای سرد و بالا 27 هوای خیلی گرم میدهد)
بی ترمز
۲۰ آذر ۱۳۹۶معایب مشترک:
کیفیت پایین مونتاژ ایرانی (بخصوص درجک)
نداشتن زیر آرنجی وسط صندلی عقب
صرو صدای زیاد فن بخاری یا کولر در دور بالای فن اتاق
سیستم تهویه در هردو ضعیف است و دمای مناسبی به سرنشینان نمیدهد)بخصوص درجهتهای مختلف پرتاب باد در بسترن مشکل دارد)
مقایسه مشترک:
سنسور عقب بسترن بصورت مخفی ولی در جک بیرون زده است
کیفیت صدای پخش جک بهتر از بسترن است
مصرف سوخت بسترن حدود 3 لیتر در 100 کیلومتر در شهر کمتر از جک میباشد (در رانندگی نرمال).
شتاب و قدرت بسترن خیلی بهتر از جک است (به اعداد و ارقام الکی توجه نکنید).
گیربکس و تعویض دنده بسترن 10 برابر بهتر از جک میباشد مخصوصا در رانندگی چالشی و در ضمن دوحالت رانندگی نرمال و اسپرت دارد.
سواری بسترن فوق العاده از جک بهتر و نرم تر برای تمامی سرنشینان است و هندلینگ بالاتر نسبت به جک دارد.
دید بسیار خوب راننده برای بسترن با وجود ابعاد بزرگتر نسبت به جک.
فرمان سفت شونده بهتر بسترن نسبت به جک در حال حرکت.
شعاع گردش بسترن با وجود طول بیشتر کمتر از جک میباشد.
داشبورد و تزئینات داخلی جک بهتر از بسترن است.
چراغ عقب جک ال ای دی و در بسترن نئون است.
ترمز بسترن بهتر عمل میکند همچنین در جاده های برفی و یخی (که البته لاستک خیلی موثر است).
تعادل بسترن بر روی پیچ ها در سرعت خیلی بهتر از جک میباشد.
تنظیمات صندلی در بسترن روانتر از جک است.
محفظه پشت دسته دنده در جک درب دارد و در بسترن ندارد.
سنسور نور جک قوی تراز بسترن است و سربعتر عمل میکند.
نکته :
چون بنده حدود 3 سال پیش جک را فروخته ام (طولانی شدن زمان و فراموشی) و با بسترن هنوز مسافرت نرفتم (حدود1100 داخل شهر) این امکان را برای خودم محفوظ می دارم که درصورت تجربیات جدید نوشته های بالا را تصحیح کنم.
امانی
۴ اسفند ۱۳۹۶از نظر این آقا جک کلید تاشو نداره!! همین موضوع ثابت میکنه که دروغ میگه. حرفای کذب و دروغ
فرزاد
۳۰ دی ۱۳۹۸بنده بسترن دارم و برادرم جک دارن، توی سفر جک قویتر نشون داد خودشو خصوصا تو سر بالایی ولی یکم مصرفش بالاتر بود، در جمع جک نمره بالاتری گرفت به نظرم
Mohamaad
۲۶ بهمن ۱۳۹۶سلام خسته نباشید
ضبط ماشین ما از این بدون مانیتور دارا هستش دوستان یه راهنمایی میکنید که من چطور میتونم گوشیمو به ضبط وصل کنم بدونه این که ضبط را عوض کنم
ناهيد
۱۶ خرداد ۱۳۹۷با عرض سلام و خسته نباشید
ماشین من جک اس ۵ اتومات شاسی هست
به مشکلی برخوردم ماشین پارک بود خاموش کردم بعد چن دقیقه روشن کردم.بعد که روشن کردم دنده عقب میزنم و دنده عِوَض میشع سنسور عقب هم فعال ولی هرچی گاز میدم عقب نمیره و همینطور جلو بعد خاموش کردم چند دقیقه درس شد تقریبا ۶۰۰ متر رفتم وسط راه گاز میدادم حرکت نمیکرد یه علامتEPCفعال شده رو صحفه فکر کنم برا این علامتس
لطفا راهنمایی کنید.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ تیر ۱۴۰۰ماشین که دست زن باشه همینه!😂😂😂
البته به دل نگیرید برای شوخی گفتم…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ تیر ۱۴۰۰من که نمیتونم فاز بعضی چینی سوارا رو تحمل کنم،این ماشین از بی کیفیت ترین ماشین های خود جک هستش اونوقت مردم سنگشو به سینه میزنن میگن این ماشین محکمه فلانه و….
عجیبه چرا خود چینیا نمیخرن و ازش تعریف کنن؟!😂😂
۱۹ مرداد ۱۴۰۳چی میگی مرد حسابی
سامان اذری
۹ خرداد ۱۴۰۱با ۴۰۰ تومن به نظر من بجز مزدا ۳ به هیچ ماشینی نباس اصلا فکر کرد
Jdm باز
۹ خرداد ۱۴۰۱چخبرتونه!!!!!!!!
۱۱ هزار کامنت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جواد عقیلی
۹ خرداد ۱۴۰۱این مطلب به روزرسانی شده
Clean energy (سلام فرمانده)
۹ خرداد ۱۴۰۱۹۱ ۵ دی
دلار ۳ هزار تومن
۳ سال گذشته ماشین (۹۱ تا ۹۴) ماشین ۸ میلیون اومده روش!
خدایا عجب!
sivhf
۲۹ تیر ۱۴۰۲26 اسفند سال 92 یه جی 5 دنده ای از نمایندگی تحویل گرفتم . تا الان دارمش توی این سال ها دنا معمولی داشتم ال90 داشتم الان 207 دارم ولی نتونستم دل بکنم تا به امروز 165000 تا کارکرده . تا به امروز اینقدر بی آزار بوده که فقط ترسیدم بفروشم و پشیمون بشم . تا به امروز فقط لوازم مصرفی براش عوض کردم مثل دیسک و صفحه و لنت ترمز و باطری . من خیلی راضیم و کلی هم باهاش مسافرت رفتم و تا به امروز نشده منو تو راه بذاره