جک - jacخودروهای چینیکرمان موتور KMC

جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب و هر آنچه باید بدانید

راهنمای خرید خودروهای دست دوم

صنعت خودروی کشورمان طی این سال‌ها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیش‌تر می‌رویم واردات و عرضه محصولات چینی را می‌بینیم که اکثر آن‌ها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشده‌اند.

اما یکی از باسابقه‌ترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار می‌خواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری جک J5

JAC J5 جک

در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگ‌ترین طراحی‌های ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و می‌توان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغ‌های کشیده و جلوپنجره‌ای هماهنگ دیده می‌شوند که اگرچه هیجان‌انگیز نیستند اما حداقل چشم‌ها را اذیت نمی‌کنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده می‌شود که از یکنواختی این بخش می‌کاهد. نمای عقب شاید بحث‌برانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستی‌ها هنوز هم می‌توان آن را قابل‌قبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سال‌ها در خیابان‌ها دیده‌ایم.

طراحی داخلی جک J5

داخل جک J5

وقتی وارد کابین شوید طراحی‌ای را خواهید دید که دنباله‌روی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرن‌تری نسبت به تولیدات داخلی سود می‌برد و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودی‌های هوای J5 سؤال‌برانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمی‌توان آن را برجسته و به‌یادماندنی توصیف کرد. نقطه‌ضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط می‌شود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.

جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابل‌قبول به نظر می‌رسد هرچند در زمانه‌ای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده می‌کنند، نبود این ویژگی یک نقطه‌ضعف به ‌حساب می‌آید.

پیشرانه و گیربکس جک J5

این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قوی‌تری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار می‌گیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.

موتور جک J5

پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخه‌های اتوماتیک مربوط می‌شود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور می‌کنید. در مجموع پیشرانه J5 را می‌توان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک به‌روز و با تعداد دنده‌های بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:

حجم موتور (سی‌سی) ۱۸۳۴
استاندارد آلایندگی Euro IV (یورو ۴)
حداکثر قدرت (HP/RPM) ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic
سیستم فرمان چرخ دنده شانه‌ای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی
سیستم ترمز جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D)
سیستم تعلیق جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل
حجم مخزن سوخت (لیتر) ۵۵
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۷۵
سایز چرخها مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی
طول خودرو (میلی‌متر) ۴۵۹۰
عرض خودرو (میلی‌متر) ۱۷۶۵
ارتفاع خودرو (میلی‌متر) ۱۴۶۵
فاصله دو محور (میلی‌متر) ۲۷۱۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۳۵۵

امکانات و تجهیزات جک J5

J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمی‌گردد از امکانات قابل قبولی سود می‌برد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای به‌روزتر خود کم بیاورد اما بااین‌حال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات می‌توان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شده‌اند:

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت
تنظیم دستی پشت‌سری
سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMS
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان
سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس اتوماتیک
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده
کمربند ایمنی سرنشینان عقب
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع
سیستم ضد سرقت
قفل ایمنی کودک
ترمز ABS و EBD
چراغ مه شکن جلو و عقب
چراغ‌خطر لادری (چهار درب)
رینگ اسپورت آلومینیومی
چراغ جلو و عقب هالوژن
شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی
آینه جانبی برقی
صندلی و روکش فرمان چرمی
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند
تنظیم نور صفحه کیلومتر
آنتن شیشه‌ای
آینه جانبی دارای گرم‌کن
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع

قیمت جک J5

همان‌گونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمی‌شود و به همین خاطر نمی‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشت‌وگذار در میان آگهی‌های موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجه‌ای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.

رقبای جک J5

این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت می‌کنند. از جمله رقبای این خودرو می‌توان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمی‌گنجد اما به‌طورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیت‌هایی همچون بازار فروش دست‌دوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالی‌که محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دست‌دوم به اولویت‌های خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.

مزایا و معایب جک J5

همان‌طور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو می‌توان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانواده‌های کم‌جمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازم‌یدکی می‌شود.

نقاط قوت نقاط ضعف
طراحی ظاهری خوب متریال بی‌کیفیت کابین
پیشرانه بادوام و قوی گیربکس قدیمی و کند
فضای کابین جادار مصرف سوخت بالا
ایمنی مناسب کمبود قطعات یدکی

جمع‌بندی

جک J5 سدان را می‌توان یکی از گزینه‌های خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمی‌شود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیت‌های شبکه‌های نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازم‌یدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط می‌شود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض می‌کنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.

عکس جک J5

توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱,۳۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسینی

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    دوستان سلام باتوجه به واردات سی کی دی ماشین و کمتر بودن گمرکی ومونتاژ قیمت جی 5 گرون نیست لطفا نظر بدید

  2. بیژن

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    سلام . انشاله بعد عید خواهید دید که ماشین چقدر گران میشه پس سریع بخرید خلاصه از ما گفتن

  3. رضا @@

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    زنگ زدم صدای مشتری گفت قول دادن تا هفته اول اسفند مشکل جی5 ها حل بشه و بدنشون مگر چه مشکلی داشتن ؟؟؟

  4. arash

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    سلام بر استاد پینار عزیز
    از جنابعالی یه سوالی داشتم و اون اینکه برای سرویس اولیه کدوم نمایندگی از تبریز یا ارومیه بهترین خدمات را دارند و راضی کننده میباشد و هزینه سرویس اولیه چقدره ؟

  5. پینار

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    سلام دوست گرامی بنده نمایندگی ارومیه را از هر لحاظ پسندیدم چون تمام سرویسها و تعویض روغن و فیلتر وغیره را جلوی چشم جنابعالی دقیق انجام میدند ولی درتبریز باید خودرو را تحویل نمایندگی بدی و یک شماره وقت بگیری و بعد از 6 یا 7 ساعت یا حتی بیشتر بعدا بیای خودرو را تحویل بگیری …. و هزینه سرویس اولیه هم 80 تومان است . … موفق و پیروز باشید

  6. دادا

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    چون بنده با موبایل مینویسم هم جمله بندیه کتابی نمیکنم.اون چیزی که فکری درسته مینویسم.درضمن چون بدلایلی ویرایش نمیکنم یانمیتونم بکنم.اما اینکه میگید شایعه میکنی جالبه.کافر همه…..درباره ی اعتصاب وعدم بارگیری خبرش مال دیروز بود.البته البته من چیزی که شنیدم اونم از یه مسول خیلی بیشتر ایمان دارم تابه گفته بعضیا.بعدشم آخه عاقل شماکی هستی که زنگ بزنی یه شرکتی راز درون سازمانی رو بهت بگه.یه خورده فکر کن.منم یه جورایی غیر مستقیم فهمیدم.اونم دوستم.مهم نیس قبول بکنید یانه مهم اصل قضیه س.درثانی بعقلم نزدیکه.وقتی خط تولیدی تعریفی خاص بشه مثلا سن روف دارکردن سقف.هم برای سرعت کار وکیفیت نمیان چن نوع ابزار تعریف کنن برا یه کار.استادان هزاراسم درجریانن جک اتومات سن روف داره.زنده باد ایرانی راستین.

  7. دادا

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    دیس درانگلیسی جلوی کلمه یی بیاد معناش چی میشه …بعد تناقص گفتاری رو از بعضیا ببینین.سرمو رو سر…..دوست مهندسم دیروز میگفت ما کل شکایت مشتری رو که از استانا میاد بررسی میکنیم تا بتونیم محصول باکیفیت تر بیرون بدیم قسم میخورد تاحالا از جک 5شکایت مهمی نداشتیم که نگران کننده باشه.درضمن اطلاعیه کرمان موتورو برای وزارت صنعت و…بابت عدم تولید بعضی خودرو در این ماهو لااقل از سایت عصر خودرو چند روز پیش مطالعه کنید.بعضیا حتما قبلش چن لیوان آب هویچ بخورن تا سوادشون روشن شه.آخه آب هویچ چشمشون پرنور میکنه.خیلیا هم ازجمله …عقلشون به چشمشونه.اسپاسیو

  8. LOVE CAR

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوست عزیز اقا حسین 522
    از وضعیت تحویل چه خبر
    و سوال دیگر چرا سایت باز نمی شود ؟(محسن)

  9. فرهاد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    سلام دوستان میخواستم لطف کنید و راجب مسائل فنی و مشکلات احتمالی در خصوص خودرو j5 صحبت و از حرفای حاشیه ای دوری کنید, از آقای(دادا) هم خواهش میکنم این روند کامنت گذاشتنتون رو ادامه ندین,واسه وقت هم ارزش قائل باشیم سپاسگذارم.پیروز باشید

  10. رضا @@

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    سلام کسی میدونه که سایت تی تی تیونینگ تالک چرا 2 روز باز نمیشه؟

  11. امیر رضا

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام
    بالاخره بهمنم داره تمام میشه و هنوز خودروی منو ندادن من تحویلی بهمن هستم

  12. رضا @@

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    اینم برای ایران خودرو ها
    http://khabaronline.ir/detail/328595/society/problems

  13. امید

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام آقای پینار….دقیقاً از چه سرعتی صدای ماشین بیشتر میشه و داخل کابین میاد؟

  14. love car

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا از تاپیک تخصصی و پستهای تخصصی این سایت بهره بردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
    ادم وقتی این پست ها و اطلاعات فنی و تخصصبی که تو این سایت عنوان میشه را میبینه واقعا قدر سایت و پستها و بچه های ……. راباید بدونه
    از هیچ نطری قابل رقابت نیستید؟
    اقا حسین 522 کجای داداش من فقط بخاطر شما امدم ؟
    جا مهرداد خالی (محسن)

  15. love car

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان خواهشن بحثهای علمی و تخصصی داشته باشید و در پی ارائه راهکارهای عملی برا مشکلات احتمالی مانند کوبش سیستم تعلیق و … باشید ؟و از پستهای حاشیه ای و بی ارزش که هیچ بار علمی ندارد بپرهیزید > (جای اقای مدیر حامد )خالی (محسن)

  16. سیروس

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان . جی5 1500 سی سی قدرتش تو سربالایی جواب می ده

  17. ali_a1354

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    سلام مژده به اهوازی ها
    امروز شاهد تخلیه تعدادی جی 5 در نمایندگی اهواز بودم فکر کنم اعتصاب کارگران تمام شده.

  18. دادا

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    سلام دوستان.گویا مشکل اعتصاب تا امروز حل نشده.طبق خبرواصله حتی جدیدا درنبود کارگران تولید شبها بارگیری میشه از آن تعدادخودرویی که از قبل تولیدشده .بعدشم خط تولید قدیم کلا جمع شده وجدیدا هیچ ماشینی بدون سن روف تولید نمیشه.ولی هنوز به نمایندگی ها ندادن.درضمن خط تولید روزی 130ماشین تولید میکنه کلا.معمولا تنها یه محصول در هرروز.مثلا امروز لیفان فردا همه جک.بعضی روزا هم بستگی به سفارش از چن نوع.واینکه از سال دیگه قرار بود روزی 300تا تولید کنه اما بااین اوضاع کار خونه احتمالش کمه این مهم به انجام برسه.پیروزباشی

  19. رضا @@

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    دادا جان شما ادعا دارید از این به بعد 1500 سی سی را با سانروف میزنن خوب اگر این کار را بکنند ایا هزینه باید پرداخت بشه واگر بله چقدر از دوستت بپرس

  20. رضا @@

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    ارتفاع خودرو را چگونه میشود کم کرد

    1. سعید

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام به خریداران جک

      1- بین جک جی 5 موتور 1500 و ال 9کدوم ماشین نرم تره ! تعلیق عقب جک ظاهرادوبل جناقی است این یعنی بهتر از ال 90 یا بدنر از اونه؟
      2-شتاب کدوم بهتره
      3-آیا جک خریدن ارزششو داره
      4- موتور جک تسمه تایمی است یا با زنجیر انتقال قدرت میده؟
      ممنون از همه

    2. سعید

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام به جک سواران عزیز چند سوال مهم:
      1- بین جک جی 5 موتور 1500 و ال 9کدوم ماشین نرم تره ! تعلیق عقب جک ظاهرادوبل جناقی است این یعنی بهتر از ال 90 یا بدنر از اونه؟
      2-شتاب کدوم بهتره
      3-آیا جک واقعا موتور میتسوبیشی داره یا تحت لیسانس در چین تولید میشه؟
      4-آیا جک 1500 سی سی با توجه به موتورش ارزش خرید داره؟
      ممنون از لطف همه تون

  21. دادا

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    سلام.آقا رضا خداوکیلی من این حرفا رو ازخودم نمیگم باورکنید عین حقیقته که دوستم میگه.حتی افزایش قیمتو ازش سوال کردم بنده خدا گفت دقیقا اطلاع نداره ولی صددرصد یه افزایش قیمتی داره.حتی اینم گفت منی که تحویل اسفندم پنجاه پنجاه بهم سن روف تعلق بگیره البته از طریق راهی که گفت من خدا بخواد سن روفشو خواهم گرفت.دیروز میگفت اوضاع بهم ریخته اما به احتمال زیاد این هفته مشکل اعتصاب حل بشه.میگفت داد سهام داران هم در اومده.کرمان موتورفقط1500کارگر خط تولید داره که الان بیکارند.این میدونید یعنی چی اونم استانی مثل کرمان.منم ازدوستان اصفهانی مخصوصا خواهش میکنم برن تونمایشگاه خودرو اصفهان مخصوصا از مهندس جعفری یا بچه هایی که اونجا هستن با استادی نه بی گدار به آب بزنن این قضایا رو بپرسن.مردونه ببیند چی میگن.از واردش بپرسید.ولی مردونه بیاین راستش بگید.کرمان خودرو هم با دست پر اومده به این نمایشگاه.امتحان کنید.پیروز باشید

  22. رضا @@

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    یعنی چه اعتصاب برای چی مگر حقوق نمیگیرن چرا حقوق نمیدن در ثانی راهش چیه تا ماهم سانروف دار بشیم ؟

  23. علی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    بعد از دوروز استفاده از جی 5 باتری ماشین خالی کرد که شرکت 210000 تومان بابت باتری پرداخت کرد.کیفیت رنگ افتضاحه بعد دوهفته رنگ سپر کدر شده.هرکسی میخره سفید بخره.من از خرید مشکی پشیمونم.

  24. رضا @@

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (92 ديدگاه)

    سلام علی جان بیشتر توضیح دهید داستانو لطفا

  25. مهدی نیوز

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    خودروهای چینی برای ما، خودروهای ژاپنی برای از ما بهتران!

    قدس آنلاین/ نمی‌دانم چرا هر چه سنگ است، مال پای لنگ است.

    شب و روز از تلویزیونهای شیخ نشینها، آگهی فروش نقد و اقساط اتومبیلهای سوپر لوکس آمریکایی، انگلیسی، ایتالیایی، سوئدی، آلمانی، ژاپنی، کره‌ای پخش می‌شود.

    ندیدیم یک تلویزیونی حتی آن شیخ نشینهای کم درآمدتر مثل رأس الخیمه، فجیره، خورفکار و ام القوین آگهی فروش اتومبیل چینی پخش کنند.
    اتومبیل چینی خیلی مانده بتواند در کشورهای محترم شیخ نشین آن سوی خلیج فارس عرض اندام بکند. در عوض خودرویی را که مسعود تهرانچی دست‌اندرکار واردات و مونتاژ خودروهای خارجی که ون و آمبولانس هم می‌سازد قرار بود از چین وارد کند و از 6 تا 10 میلیون تومان (حداکثر) بفروشد پیش گردن‌کلفت‌های انحصار طلب رانت‌خوار رفته و ساخت و پاخت کرده هر دستگاه 51 میلیون تومان می‌فروشند و جالب آن است که این واژه لعنتی مالیات بر ارزش افزوده را هم از جیب چون بانک پرپول خود نمی‌دهند و قرار است خریداران بابت اتومبیل قراضه چینی که نامرغوبترینش را به ایران قالب می‌کنند، بپردازند.

    عرض کردم هر چه سنگ است، مال پای لنگ است؛ یعنی ملت نجیب اصیل و سر به زیر ایران. یادتان هست آن الدورم بولدورمهای جناب آقای دکتر جمشید پژویان اقتصاددان سرشناس که ابتدا مانند آذرخش و تندر برق زد و غرش کرد و خودروسازان را تهدید کرد که اله می‌کنم، بله می‌کنم جرأت دارید گران کنید، ببینید چه پدری از شما می‌سوزانم، یکدفعه مثل چراغ زنبوری‌های سابق که تورشان می‌سوخت کمرنگ می‌شدند و به خاموشی می‌گراییدند.
    چند شب پیش دیدم جانشین ایشان یک آقای موقری که مرا یاد دادستانهای دادگاه‌های قدیم می‌انداخت بازدارد صحبت از رسیدگی به قیمتها و دلخوش کردن مردم می‌کند. خنده‌ام گرفت و گفتم، ای بابا دست بردارید، کوتاه بیایید، زور شما و جد و آبای شما به اتومبیل سازان نمی‌رسد. مگر زور دکتر پژویان رسید؟ نمی‌دانم چه دارویی به آن جناب دادند که صدایش گرفت و ساکت شد.

    آری، شبها تلویزیون راس الخیمه، خورفکان، فجیره، ام القوین را نگاه می‌کنم، گاهی تلویزیون قراقوروم یعنی مغولستان و گاهی تلویزیون ارمنستان یا ایروان تی. وی را می‌گیرم. الهی کوفتشان بشود، الهی جز جگر بزنند، همه دارند تلویزیون و یخچال و اجاق گاز و انواع کامپیوتر را تبلیغ می‌کنند، همه دارند آپارتمانهایشان را با توجه به آنچه در جیب مردم است، تبلیغ می‌نمایند (زیاد کنند نگویم یک بار هم بگویم می‌نمایند) باور کنید گاهی فقط محض کنجکاوی تلویزیون جزایر سی شل و ایریان غربی و جزیره موریس را می‌بینم، آخر اینها کی هستند؟ از کجا آورده‌اند می‌توانند انواع فورد آمریکایی و نیز آلمانی و فیات ایتالیایی و ولوو سوئدی را خریداری کنند؟

    چرا در ایران فقط نومن کلاچرها می‌توانند 2 میلیارد تومان اتومبیل بخرند و پزش را بدهند؟ آخر کی گفته اتومبیل وسیله پز دادن است؟ در جراید مژده داده بودند، اتومبیلهای 140 تا 180 میلیون تومانی که مالیات بر ارزش افزوده‌اش هم جداگانه حساب می‌شود که حق الناس و بیت‌المال هم رعایت شود و صاحبان شرکتهای واردکننده در پیشگاه عدالت سرافکنده نشوند که نکند مالیات بر ارزش افزوده را با پس گردنی از مشتری‌ها نگیرند و به خزانه گل و گشاد دولت نریزند، اعلام مرحمت و بزرگواری فرموده در قیمت اتومبیلهای 140 میلیون تا 180 میلیون تومانی محض رفاه ملت شریف ایران و مصرف کنندگان محترم 6 میلیون تومان تخفیف داده‌اند!
    واقعاً خدا از بزرگی کمتان نکند. چه حاتم طایی‌هایی. ان‌شاءا… شما هم مانند آن واردکننده محترم که 80 میلیون تومان از هر اتومبیل وارداتی جمعاً 164 میلیارد تومان سود خالص شرعی برداشت و مجلس مدتهاست دارد درباره حقانیتش تحقیق می‌کند هر چه زودتر به سود 164 میلیارد تومانی برسید و در دنیا و آخرت سربلند و مباهی باشید. چقدر گذشتگان احمق و نادان بودند که تویوتای کرونای نازنین و تویوتای کارینای خوشگل سالهای 1978/1365 را به قیمت فقط 72 هزار و 64 هزار تومان به مردم می‌فروختند؟

    واقعاً حیف نبود؟ همان کارها و دست و دلبازیها را کردند که صدام حسین هنگام حمله به خرمشهر دستور داد 8000 دستگاه تویوتای وارداتی به بهای مفت را ارتش عراق بردارد روی لنج ببرد بصره بین بعثیون پخش و پلا کند و جایزه بدهد!
    واقعاً حیف نبود اتومبیل به آن خوشگلی و شیکی را به ایرانی‌ها که پراید هم گیرشان نمی‌آید 72 هزار و 64 هزار تومان بفروشند؟ راستی چقدر باید تلویزیون خورفکان و مغولستان تماشا کنم (محض کنجکاوی) و افسوس بخورم چرا ملت ایران را لایق یک خودرو سواری درست و حسابی هم نمی‌دانند؟ چرا نصیب ما از خودرو، پراید و پیکان و پژو 405 است که آتش می‌گیرد و فرصت هم نمی‌شود آتش نشانی را خبر کنیم؟ راستی چرا؟!

  26. دادا

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    سلام.الان ساعت 12:18شبه.امروزبادوستم تماس گرفتم گفت خوشبختانه اعتصاب حل شد و کارگران شروع بکار کردن.بعدشم بابت صدای موتور هم پیگری کردیم ومنتظر جواب ازچین هستیم ولی من چشمم آب نمی خوره صدای موتور حل بشه البته ناامید نیستم.بعدشم گفتم بحث کلا مشکل با شرکت دهنده رنگ است وتا حالا رفع عیب نشده خوددوستان میگفتن شرکت بنوعی داره کم فروشی میکنه.درهرحال.من امروز یه تریلی لیفان ایکس شصت.پنج دستگاه دیدم از راننده سوال کردم گفت جمعه بعدازظهرزدیم چون صبح اصلا کسی کارخونه نبود.برای نمایندگی آقای رنجبر ارومیه جاده سلماس میبریم.مانمیدونیم کجاست حتما دوستان ارومیه یی میدونن.شب خوش

  27. شاهين

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام به دوستان. ایا کسی هست که تحویل دی بوده باشه و خودروشو گرفته باشه ؟ ضمنا علی اقا کدری رنگ سپر با پولیش درست نمیشه؟متاسفانه منم مشکی ثبت نام کردم . شتابشو تو تست کارخونه گرفتم خوب بود تو سر بالایی چطوره ؟با بار تست کردین؟ سواریشو راضی هستین؟

  28. احمدي

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    دوستان توراخداهرکس می تواند تأخیرهای کرمان موتور درتحویلj5رارسانه ای کند دریغ نکند شاید مرهمی بردل کسانی که درحقشان ظلم شده بشود

    1. سعید

      ۴ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (124 ديدگاه)

      بهترین راه رسانه ای کردن موضوع تاخیراته ویا تماس با وزارت خانه هاست بلاخره بد ترین تبلیغ برای کارخونه کرمان موتور بد قولی است

  29. احمدي

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اقای دادا یاهر دوست دیگری که می تواند جواب دهد بفرمایید بنده که رنگ مشکی را انتخاب کردم چه کارباید بکنم تا خودرو بارنگ بی کیفیت تحویل نگیرم

  30. دادا

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    سلام.آقای احمدی این نیست که رنگای به غیرسفید آشغال باشه کمی درصدش کیفیتش فرق میکنه.تقریبا توشرکتای دیگه تاحدودی همینطوره.مثلا خودرو تیبای خودم همینطوریه.کیفیت رنگش جالب نیست.عینهو دون دونه رنگ نوک مدادیش.ولی کرمان موتور گفتن درصدد رفع عیب هستن.ماهم امیدواریم.راستی دوستان دیگه چرا نیستن.!!!!!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا