صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
دادا
۱۴ فروردین ۱۳۹۳سلام.بنده فعلا تا سرعت 150رفتم.نزدیک دوهزاررفتم.بعد تعطیلات حتما اشکالاتشو تا انجا که بتونم حل میکنم.میخوام یه تست سرعت اگه جاده اجازه داد هم بگیرم.من کمتر ماشینی دیدم که رفلکسش عالی باشه.اگه چشتو ببندی وبگازی احساس میکنی یه ماشین پراید 111سوار ازبس سبکه.نه یه ماشین1300کیلویی.برام که جالبه.
شهروز
۱۴ فروردین ۱۳۹۳سلام- اگر دوستانی درباره سوالات مطروحه اطلاعاتی دارند لطفا بیان نمایند :
1- چرا خودروی جک دنده ای در کشورهای دیگر با قدرت 1800 اسب بخار تولید می شود ولی در ایران فقط با قدرت 1500 اسب بخار تولید می شود؟
2- در خودروی دنده ای آیا می شود از طریق کارخانه کرمان خودرو آپشن های سانروف، کروز کنترل، فرمان اسپورت و کنترل روی غربیلک فرمان و مانیتور را اضافه نمود؟ در صورتی که جواب مثبت است، چه موقع (در طی زمان تحویل) و از چه طریقی می توان این آپشن ها را سفارش داد؟
3- اگر از طریق کارخانه نمی شود، آیا جایی مطمئن را سراغ دارید که این کارها را انجام دهد؟ و آیا خودرو از گارانتی خارج می شود؟
مسعود
۱۴ فروردین ۱۳۹۳بوگاتی 1200 اسب بخار قدرت داره
سعید
۱۵ فروردین ۱۳۹۳اقا شهرود فکر کنم منظور شما حجم موتور بوده نه قدرت ان به اسب بخار ؟؟!!ضمنا کارخانه هیچ سفارشی برای اپشنال کردن ماشیناش را فعلا نمیپذیره
بله میشه یک سیستم پیشرفته نویگیشن و مونیتور و دیگر ملزومات فابریک را از مجید کار تهیه کرد به مبلغ ریال11000000
فرید
۱۴ فروردین ۱۳۹۳سلام آقای دادا، از تعریف کردنت موقع رانندگی که نوشتی خیلی سبکه خوشم اومد، البته من هنوز نگرفتم اما از یکی از فامیلام شنیده بودم که موقع رانندگی رو هوایی با 1300 کیلو وزن، اگه رنگه ماشینت سفیده بهم بگو سفید روغنی با کیفیت تره یا رنگهای متالیک این ماشین؟ مثلا نقره ای.با تشکر
امین
۱۴ فروردین ۱۳۹۳حالا سبک بودن جزو معایبه یا محاسن!
من یه سیلو دارم ۱۹۰ تا هم باهاش رفتم وقتی سرعتش زیاد میشه میچسبه کف جاده احساس امنیت بیشتری بهت میده نه مثل ۲۰۶ که با همین سرعت انگار میخای پرواز کنی
مسعود
۱۴ فروردین ۱۳۹۳معلومه جزو معایبه
ماشین باید سنگین باشه و بچسبه به زمین نه اینکه رو هوا باشه
ماشین من که میچسبه به زمین
واقعا که کارشناسی ها خیلی عالیه!!!!!
امین
۱۵ فروردین ۱۳۹۳منم میدونم جزو معایبه ولی طوری از سبک بودن و رو هوا بودن ماشین صحبت شد که فکر کردم مزیتیه.
ولی فکر کنم منظور چیزه دیگه ای هست.
من با سیلو بعضا تا ۱۹۰ میرم ولی چون میچسبه کف زمین احساس نمیکنم با این سرعت دارم رانندگی میکنم به علت سنگینی ماشین
محمد17
۱۴ فروردین ۱۳۹۳باسلام
منم سوالات آقا شهروز رو دارم می خوام بدونم اگه کسی اطلاعاتی راجع به شون داره بیان کنه
سعید
۱۴ فروردین ۱۳۹۳دوستان در مورد جی 5 اتومات تجربهای را به عرض برسونم که متخصصین بخش تعمیرات و رانندگان با تجربه تایید میکنند .سوئیچ J5 با قابلیت کنترل قفل مرکزی از طریق ریموت طول بلندی دارد و در مقایسه با سوئیچ دیگر خودروها جلب توجه میکند. با چرخاندن این سوئیچ موتور با صدای نسبتا قابل توجهی روشن میشود و در همان ابتدا عایقبندی نسبتا خوب اتاق در مقابل ورود صدای موتور و محیط اطراف جالب توجه بود. برای شروع حرکت گیربکس را در حالت D قرار دادیم و با حرکتی نرم خودرو را به مسیری مستقیم رساندیم تا تعویض دندهها و شتاب خودرو در حالت تختگاز را مورد آزمایش قرار دهیم. بر خلاف دیگر خودروهای 4 سرعته با اشاره به تمام قدرت گاز گیربکس با کندی وارد مسیر نمیشود و واکنش آن نسبت به میزان فشرده شدن پدال گاز سریع است اما شتاب اولیه خودرو با توجه به 141 اسب بخار قدرت چندان جالب توجه نیست که البته این موضوع در مقایسه با خودرو مشابهی مانند تویوتا کرولا صدق میکند و در مقایسه با بسیاری دیگر از خودروهای چینی بهمراتب بهتر است. ترمزگیری با توجه به وزن خالص 1355 کیلوگرمی که در شرایط آزمایش تا حدود 1.5 تن افزایش پیدا کرده بود هیچگونه ضعفی را نشان نمیداد. تمایلی در دماغه خودرو به پایین آمدن در هنگام ترمزگیری نیز مشاهده نمیشد. گیربکس 4 سرعته J5 به صورت کلی عملکرد قابل قبولی دارد و در هنگام سبقتگیری شما را ناامید نمیکند، چرا که با استفاده از تعویض دنده دستی میتوانید به راحتی معکوس بدهید و گیربکس هیچگاه به اشتباه هوشمند نمیشود تا دنده معکوس شما را پس بگیرد و همواره میتوانید روی رانندگی پر شتاب با این خودرو حساب کنید. شتاب صفر تا 100 این خودرو چیزی حدود 12 ثانیه است. با مطالبی که به عرض رسید با قاطعیت باید گفت در رنج قیمتی ماشینهای چینی و داخلی بهترین گزینه جک 5 اتومات هست .شک نکنید
بهنیا
۱۴ فروردین ۱۳۹۳سلام . ایکاش پینار عزیز اینجا بود تا به سوالات فنی دوستان جواب میداد .
سامان
۱۵ فروردین ۱۳۹۳سلام آقای دادا بلاخره من نفهمیدم سبک بودن خودرو عیب است یا نه تو سرعت های بالا نمیدونم اصلا خودت هم متوجه هستی چی میگی .
فرشید
۱۵ فروردین ۱۳۹۳سلام به همه دوستان این پست نقل قول یکی از جی فایو(1500) سوارهاست که به نظرمن خوندنش خالی از لطف نیست:
با سلام خدمت دوستان تا الان 4500 تا با ماشینم رفتم هر روز دارم بیشتر عاشق این ماشین میشم بیش از 12 ساعت یکسره تا چالوس باهاش رفتم اصلا احساس خستگی نکردم تو جاده عالی عمل میکنه وقتی تودنده5 پدال گازو فشار میدم صدای تنفس موتور را به وضوح میشه شنید که خیلی حس باحالیه تو سینه کشی ها هم حریف تمام ماشینای ایرانی بود .جالب بود که بعضیا تا این ماشین را میدیدن میخواستن ثابت کنن که ماشین چینی فقط قیافه و امکانات داره و قدرتش ضعیفه که منم از شرمندگیشون درمیومدم .داخل نمایندگی چالوس واسه سرویس اولیه رفته بودم مکانیک اونجا خیلی از این ماشین تعریف میکرد و میگفت بین خودروهای چینی این یه چیز دیگس و عالیه .تا الان که مشکلی نبوده و راضیم از انتخابم در ضمن در ایام نوروز تماس امداد کرمان موتور 02164026 می باشد.البته الان موتور نسبت به روزای اول خیلی نرمتر شده و دندهها بسیار نرمتر جا میرن موقع جا رفتن یه صدا شبیه دنده های اتومات میده که جالبه در کل بسیار ماشین خوبیه دوستانی که مردد هستن شک نکنن و گول حرفای مردمی را که تجربه های بدی از خودروهای چینی را داشتن نخورن .
فرید
۱۵ فروردین ۱۳۹۳دمت گرم آقا فرشید، خوب حال دادی به ما، حالا بگو تو این 4500 کیلومتر از رنگ ماشینت راضی بودی از لحاظ اینکه همه میگن زود ختو خش میوفته؟ من بینه سفید و نقره ای موندم.
مهدی
۱۵ فروردین ۱۳۹۳خوبه که گفت نقل قول بوده!!متنو از اول بخون آقا فرید!
فرشید
۱۵ فروردین ۱۳۹۳سلام آقا فرید،همینطورکه آقا مهدی فرمودن نقل قول کردم.
دقیقا من هم مشکل شما را دارم بین رنگ سفید ونقره ای مردد هستم.اگه کسی از دوستان خوب ما رنگ نقره ای را دارن یا از نزدیک دیدن ،لطف کنند نطرشونو بگن.ممنون از همکاریتون.
بهداد
۱۵ فروردین ۱۳۹۳گرونی خودرو دوباره اغاز شد!!متاسفانه…..الانترا از97میلیون به 110میلیون رسیده از لحاظ.اپشن و قدرت موتور با جک اتومات هیچ فرقی نمیکنه ولی فقط هیندایی است حتما خودرو های داخلی دوباره گرون میشن موج افزایش وارداتیی ها شروع شد میتونید تو سایت ایرانجیب نگاه.کنید به نظر من با این شرایط.جک.اتومات تا 70 میارزه
سعید
۱۵ فروردین ۱۳۹۳دوستان یک مورد بسیار مهم که در شتاب ماشینها نقش اصلی را بازی میکنه گشتاور ماشینهاست لذا داشتن گشتاور 165 برای جی 5 اتوماتیک قابل قبوله بخصوص در شتاب ثانویه ضمنا میخواستم بگم موقع تعویض لاستیک ماشین 0اتومات مراغب سنسورهای کنترل باد لاستیک باشید جهت گفتگوی فنی دور از تعصب در خدمت هستم
مهدى
۱۵ فروردین ۱۳۹۳سلام.سعىد جان در مورد صداى موتور و ورود صدا به کابىن و تنظىم ارتفاع صندلى و صداى موتور در سرعت 120 ما را راهنماىى کنىد..چسبندگى ماشىن در سرعتهاى بالاى 120 چطوره؟با تشکر
شایان
۱۵ فروردین ۱۳۹۳سلام به همگی لطفا در مورد رنگای متالیکم توضیح بدین که آیا درجه کیفیت آلبالویی از سفید بهتره یا مثل هم هستن البته منظور مرغوبیت هست با تشکر
محمد17
۱۵ فروردین ۱۳۹۳دوستان شما در مورد انتخاب رنگ ماشین چه رنگی را پیشنهاد می کنید، چرا؟ لطفا راهنمایی کنید .
محمد329
۱۵ فروردین ۱۳۹۳دوستان من خودم عاشق رنگ مشکی این ماشین شدم.محشره ولی کیفیت رنگ های متالیک خودروهای چینی پایینه.ولی رنگ سفیدش یه آب شسته تر از رنگای متالیکشه.بنابراین سفیدش بهتره.ضمن اینکه رنگ مشکی خط و خش رو خیلی نشون میده و یکسره باید بشوریش
محمد329
۱۵ فروردین ۱۳۹۳واقعا اشتیاق به تحویل جی 5 واسه من مثل گرفتن کارت پایان خدمت شدهیک ماه دیگه نبود؟
محمد329
۱۵ فروردین ۱۳۹۳سلام.راهی وجود داره که از کارخانه رینگ های دستی رو با اتومات برات عوض کنن؟
احسان
۱۶ فروردین ۱۳۹۳سلام دوستان سال نو بر همگی مبارک امیدوارم از ماشیناتون لذت ببرید.
1 – دوستانی که خودرو تحویل گرفتن اگه ممکنه در خصوص مراحلی که توسایت کرمان موتور مینویسه با مدت زمان مربوطه توضیح بدن بعنوان مثال بعد از مرحله “در انتظار دعوتنامه” چه مراحلی هست و هر مرحله در صورت واریز فوری وجه تکمیلی چقدر طول میکشه؟ من تحویل اردیبهشت هستم.
2 – آقا سعید، با تشکر از تذکرت در خصوص سیستم کنترل باد تایر و دقت در زمان تعویض لاستیک، لطفا بیشتر توضیح میدین.
دادا
۱۶ فروردین ۱۳۹۳سلام.منظورازسبکی.ازآزاد بودن ماشینه نه عدم چسبندگی یا استابلیشن.پس لطف کنید زود قضاوت نفرمایید.قبلا خودنده بودم که توسرعت بالای 120فرمون سبکه.بنده 150رفتم تاحالا چنین احساسی نداشتم.توسربالایی یعنی بالای پنجاه درجه شیب.بایددورموتوربالای 3500داشته باشی تا کم نیاری مخصوصا دنده های سبک.اما اگه دور داشته باشی مشکلی نداری.کفی هیچ مشکلی نداری.توایام عیدی خیلی از بستگان رانندگی کردن باماشین.که بعضیا شون واقعا ماشین بازن.یک نفرشون از ماشین ایراد نگرفتن.مخصوصا از ترمزش کیف میکردن.حتی از گله من ازصدای موتور تاحدودی تعجب میکردن.وفضای راحت وجاداری اتاق.مخصوصا ازصندلی عقب خیلی تعریف میکردن.روزچهارده عید سپرجلو به مانع سیمانی خورد البته نه زیاد محکم.رنگش خیلی راحت ریخت.اما جنس خودسپرکمترین خشی برنداشت.که باید ببرم لکه گیری کنم.قبلا هم گفتم باتوجه به اطلاعات رنگ سفید این ماشین ازبقیه بهتره.رنگ ماشین من سفیدروغنی هست.توکارت سوخت هم زده جک چی5.جالبه
سعید
۱۶ فروردین ۱۳۹۳دوستان یک شرح تخصصی در خصوص کنترل باد لاستیک اتومات جهت استفاده به عرض میرسونم . وظیفه اصلی این سیستم اندازه گیری لحظه به لحظه فشار باد هر کدام از تایرها بطور مجزا و اخطار کم بادی تایر به راننده می باشد
• سیستم مونیتورینگ فشار تایر (tpms) سیستمی است که فشار باد تایرهای پنوماتیکی را اشکار می سازد این سیستم معمولا از نوع سیستم های مونیتورینگ فشار باد تایر کنترل از راه دور می باشد
• نشت طبیعی باد تایرها –همانند یک تایر جدید –درطول یک سال ممکن است بالغ بر 200 تا600 میلی بار(Milli-Bars )باشد
• انواع سیستم هشدار دهنده فشار باد تایر :
• غیر مستقیم (INDIRECT) : سیستم غیر مستقیم پایش فشار باد تایر از طریق کنترل سرعت تک تک چرخها و سایر سیگنال های موجود در خودرو هشدارهای لازم را به راننده میدهد بیشتر سیستم های غیر مستقیم از این حقیقت بهره می برند که تایر کم باد , قطر کوچکتری نسبت به تایر پر باد مناسب دارد و باید دور بیشتری بزند تا مسافت معینی را طی کند و سیستم کم بادی اش را تشخیص بدهد چنین سیستمی قادر است کم بادی سه تایر را به طور همزمان اشکار کند اما نه در چهار چرخ خودرو
• . زیرا اصول عملکرد این سیستم بر مقایسه تفاوت سرعت چرخها بنا نهاده شده است و اگر هر چهار چرخ تایر مقدار باد یکسانی را از دست بدهند تغییرات نسبی صفر خواهد بود .
• در این سیستم از ترمز ABS مجهز به سنسور سرعت چرخ استفاده می شود از انجایی که مقدار کمی تخلیه باد باعث کوچکتر شدن قطر تایر می گردد واحد کنترل ترمز ABS می تواند بررسی کند که ایا همه چرخها تقریبا دور برابری زده اند یا خیر اگر یک چرخ تعداد دور بیشتری را نسبت به بقیه چرخها زده باشد باید احتمالا کم باد بوده و باعث روشن شدن چراغ هشدار دهنده گردد اگر چه راننده نباید منتظر بماند تا چراغ یا صدای هشدار دهنده او را از کم بادی تایرها خودرو اگاه کند بلکه باید با بازدید به موقع تایرها از به وجود امدن این حالت جلوگیری نماید
2-مستقیم (direct) : سیستم مستقیم پایش فشار باد تایر درهر لحظه اطلاعات فشار باد تایرها را از طریق گیج یا چراغ هشدار دهنده ساده ای به راننده خودرو منتقل می کند در این سیستم ازسنسورهای فشار و دما در داخل هر کدام از تایرها استفاده می شود که اطلاعات این سنسورها از محل چرخها توسط امواج rf radio frequency به دستگاه نشان دهنده در محل استقرار راننده می رسد
در خصوص سرعت بالای 120 به اگاهی میرسه که اکثر ماشینها در هنگام سرعت بالا بدلیل وزش باد به زیر اتومبیل دارای دو بردار نیرو میشوند یکی به سمت افق و دیگری به سمت بالا و باعث کاهش شدید وزن ماشین میشود و در این زمان اتومبیلی گایدار تره که دارای وزن بیشتریه .که جک جز بهترینهاست بخصوص در سر پیچها بذلیل پایین بودن مرکز ثقلش……….و این مطالب باعث میشود جک محکم روی زمین بچسبد..
سعید
۱۶ فروردین ۱۳۹۳در خصوص صدای داخل کابین به عرض برسونم .جک جز کم صداترین ماشینهاست .
البته دوستان این صدا صدای ناشی از کوبش در جاده های ناهمواره که در مورد جک تنها کار تعویض لاستیک با هانکوک کره میباشد که تا حدود ی موثر است .
فایر وال جک زیاد صدا گیری نمیکنه و همون نمد صداگیر زیر کاپوترا داره .
فایر وال همون سینی جلوی اتاق هست که موتور رو از اتاق جدا میکنه این دو مورد رو بدید براتون نمد بزنن خیلی تاثیر داره .
با عایق کاری کف خودرو با نمد ساده و استفاده از اسپری فوم تقریباً صدا کم میشود!
محمود
۱۶ فروردین ۱۳۹۳من نفهمیدم بالاخره کم صدا هست یا باید کم صداش کرد؟
دادا
۱۶ فروردین ۱۳۹۳سلام.سبک بودن ماشین منظورم عدم پایداری نبود.بلکه سواربودن قدرت موتوربر وزن خودرو میباشد.این خودرو بسیارپایداریش خوبه.برطبق اطلاعات بدست اومده از کارخونه.جنس رنگ سفیدخریداری شده خیلی بهتر ازبقیه رنگاس.البته نباید فقط جنس رنگ مشکل داشته باشه.بایدمسایل دیگه هم باشه.که فنی تره ودونستنش زیاد هوش نمیخواد.موفق باشید
دادا
۱۶ فروردین ۱۳۹۳سلام.کلیه آپشن تولیدات کرمان موتوربا بم خودرو هست.پس جک هم همینطور.بم خودرو بهترکمک میتونه بکنه.البته نمایندگی تهران هم گفت مابعدتعطیلات میخوایم انجام بدیم…دوستان اگه ازتجربیات مستقیم خودمون از این خودرو بگیم بهتره تا ازجایی کپی کنیم.درضمن صدای موتورداره اونم بیشترسمت راننده احساس میشه نه سمت شاگرد به اصطلاح. کمتره خیلی.دلیلش هم معلومه.صدای موتور توکفی زیاد نیس اما تو سربالایی…البته قبلا هم گفته شد.چشم بادامیا به صدای موتور وآسفالت علاقه مندن.الله اعلم
احسان
۱۶ فروردین ۱۳۹۳با توجه به اینکه کرمان موتور در پایان سال به کسانی که خودرو جی5 دنده ای تحویل داد آپشن سانروف رو هدیه و عیدی داد تو سایت کرمان موتور صدای مشتری بخواهیم برای کسانی هم که جی 5 اتومات ثبت کرده و قراره تحویل بگیرن یه آپشن ویژه بعنوان عیدی نصب کنن.
احسان
۱۶ فروردین ۱۳۹۳آقا سعید ممنون از توضیحات شما در مورد سیستم کنترل فشار باد تایر،
1 – سوال من این بود تعویض لاستیک اگر هر چهار چرخ از یک نوع لاستیک باشند چه تاثیری در سیستم مذکور دارد؟
2 – با گذشت زمان و فرسایش و ساییدگی لاستیک های جلوئی و عقبی در خودرو (که به یک میزان ساییده نمیشوند) در سیستم غیر مستقیم خطا بوجود نمی آید؟
هانيه
۱۶ فروردین ۱۳۹۳سلام دوستان. سال نو مبارک. اون دسته از دوستانی که در مورده سانروف سؤال داشتن. من ماشینم رو قبل از عید تحویل گرفتم.تهران-مشکی که با سانروف بود و هیچ پول اضافی هم پرداخت نکردم. در مورد گرون شدن ماشین هم باید بگم من تحویلی بهمن بودم و زمانیکه قیمت جی 5 پایین تر از نرخ قطعی اعلام شد با وجود اینکه تو قرارداد فروش قطعی ذکر شده بود اما مابه تفاوت پول رو که نزدیک به 1 میلیون تومان بود، بهم بر گردوندن.یعنی به نفع مشتری کار کردن. بنابراین نگران نباشید اگه قیمت بالاتر رفت هم هزینه دیگه ای از شما نمی گیرن این سیاسته شرکته. تا الان حدود 1000 تا با ماشین رفتم. که بسیار نرم و راحته. اما صدای کوبش از عقب به داخل ماشین می یاد و ایراد دیگه ای دیده نشده البته تا الان. راستی کسی می تونه راهنمایی کنه که کارت سوخت و ماشین کی بدستمون می رسه. تا الان که هیچ خبری نشده.
اسماعیل
۱۸ فروردین ۱۳۹۳سلام هانیه خانم.کارت سوخت تقریبا 1ماه بعد تحویل میدهند.در هر صورت از طریق پست توزیع میشود از خود نمایندگی مرکزی کرمان موتور هم میتوانی پیگیری کنید.شماره نمایندگی و تعمیرگاه مرکزی کرمان موتور:44982002
مبارکت باشه
رامين
۱۶ فروردین ۱۳۹۳سلام .هانیه خانم رنگ مشکی جی5 چطوره.؟ خط و خش زیاد میوفته روش..زیاد نشون میده خط و خشا؟
دادا
۱۶ فروردین ۱۳۹۳سلام.ماشین قبل پانزدهم اسفند اومد.کمتریه هفته پلاکش اومد.قبل بیست وپنج کارت بیمه وسندماشین.وشش عیدکارت سوخت.که تازه دیروز امتحان کردم.صدوبیست لیتر بنزین داشت.بیست تا زدم تو جون ماشین.گفتم کارت سوخت نوشته جک چی۵