صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
محمد329
۳۱ فروردین ۱۳۹۳راستی دوستانی که از طریق سایت پیگیر وضعیت خودرو خود هستند باید بگم سایت کرمان موتور خیلی بروز نیست.من دعوت نامم امروز اس ام اسش اومد ولی هنوز سایت زده در انتظار صدور دعوتنامه!
جواد
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام آقا محمد شما تحویل اردیهشت هستید؟و اگه نه پس کدوم ماه ؟ چون من تحویل اردیبهشت هستم دعوتنامه 18 فروردین اومد
مجید
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام به همه چند روزیه که میام اینجا و اگه بهتون بر نخوره کارشناسی ندیم که نظر درست و حسابی بده یا مسابقه سرعته و یا بعضی ها مثل آقای دادا البته میبخشید بعد خوندن معلوم نمیشه چی به چیه و یا اینجانب سوادم قد نمیده به هر حال اگه کسی این خودرو را تحویل گرفته از معایب و مزایا و کسانی که اطلا عات دقیقی از نحوه عملکرد و از برطرف کردن معایب آن میدونن بقیه رو راهنمایی کنن
رضا
۳۱ فروردین ۱۳۹۳آخه این چه جور نظر دادنه میان اینجا مثل اینکه مسابقه رالیه یکی میگه تو سر بالایی از پراید میزنم جلو یکی میگه کم نمیارم میدان جنگ شده یکی معلوم نیست چی مینویسه به خودش بگی نوشته خودتو بخون نمیتونه از کجا اومدن اینا آخه دادا کیه نه سواد نوشتن بلده همیشه هم از خودش تعریف میکنه در حالی که هیچه و یکی نوازندگی میخواد از باندو دی وی دی بابا ول کنید این حرفارو بچسبید به مسایل فنی و عملکرد خودرو
جواد
۳۱ فروردین ۱۳۹۳محمد جان به نظرم اصلا برای فروردین ماشین ثبت نام نکردن تو قسمت فروش کرمان موتور بری از آذر 92 تا حالا تحویل فروردینی وجود نداره از بهمن و اسفند 92 و اردیبهشت 93 به بالا هستش
بهداد
۳۱ فروردین ۱۳۹۳تو دعوت نامه هاتون چه رنگ هایو زده؟
j_k
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام خدمت دوستان من 7ماهه جی 5را تحویل گرفتم به دوستام اطمینان می دم از نظر شتاب بهتر از انواع پژو و تندر 90و سمند در سرابالایی عمل می کند و به هیچ وجه کم نمیاره
دادا
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام.دوستان کسی که اینجامیان از هرتیپی هستن.پس نبایدفکرش کرد کی چی میگه. البته بعضیاازمراجعه کنندگان رو میگم.هرچی که ربط به این ماشین پیدا میکنه میشه گفته شه ازسرعت رنگ.مصرف بنزین وحتی تجربه ی شخصی.بعضیا از اسما فکرمیکنن باید دستوربدن همه گوش کنن.هی بیایم بگیم محورها اینقدرفاصله داره.موتورش قدرتش اینه وووواینا که معلومه.باید دنبال جدیدا باشیم .مخصوصا تجربیات واتفاقات جدیدمربوط به این ماشین.پس زود عصبی نشین وفکرنکنن بعضیا که بیان اینجا وباتحکم وآمرانه ونیش دار حرف بزنن بقیه باید جا بزنن.ما راه خودمون رو میریم.چه توپیچای گرگان چه باند بستن اصفهان وچه سربالایی کوهین….. ولی دوستانی که دارن انتخاب رنگ میکنن حتما به رنگ نقره ی هم نظری داشته باشن.باچندنفرازدوستان تو پارکینگ کرمان موتورپر ازجک نگاه میکردیم بعد سفید نقره یی جلوه ی خاصی میداد.مخصوصا…آبی متالیکم خوشگله.ولی بحث کیفیت رنگ رومدنظرداشته باشیم…بال عقب ماشینم آماده شداما نمیخوام وصل کنم.چون قراره ماشینمو بدلایل خاص بفروشم البته تاخرداد.چون هفته پیش سه شنبه یه اتومات برای مرداد ثبت نام کردم.موتورقوی تر.تریم داخلی خوشگل تر.اتومات بودن.باعث شد که اتومات ثبت نام کنم.بال رو برای ماشین اتومات گذاشتم.البته دودی کردن شیشه ها بسیارماشینو شکیل تر میکنه.امتحان کنید.
مهدی نیوز
۳۱ فروردین ۱۳۹۳عاشق هیوندای ولسترم یا تویوتا جی تی 86 ماشین چینی بدرد نمیخوره ماشین های ایرانی که مثل فورقون میمونه خلاصه بگم ماشین های ایرانی وچینی از ناجاریه از بی پولی و غیره………………………>
محمد روحی ها
۳۱ فروردین ۱۳۹۳آره داداش . پولت میرسه برو 150 ملیونتو بده ولستر و جی تی بخر.
با 57 ملیون از سرمونم زیاده وقتی ال نود و پرشیا 42و43 پولشه.
ماشین چینی واسه ما فقیر فقراس.
محمد روحی ها
۳۱ فروردین ۱۳۹۳دادا جان سلام
بال عقب که میگی مثی بال نیو مزدا 3 هست؟ یا مثل 405 جدیدا که کوچیکه؟ عکسی چیزی نداری بشه دید؟
سعید
۳۱ فروردین ۱۳۹۳دوستان در مورد ایمنی این خودر میتوان به مجهز بود به ترمز ABS و ABD و هر چها رچرخ دیسکی اشاره کردونیز استحکام و طراحی عالی در خصوص ضربات از جلو .
این خودرو توانست در تست ایمنی کشور چین C-NCAP پنج ستاره کامل را دریافت کند و حتی امتیازی بیشتر از محصول معروفی مانند MG550 کسب کند
اینم وضعیت امتیاز ایمنی چند خودروی چینی شناخته شده در ایران که تو این کمپانی تست شدن:
– جک j5: پنج ستاره و 46 امتیاز : http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/ … ?pzid=3331
– ام جی 550: پنج ستاره و 45.5 امتیاز : http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/ … ?pzid=2379
– چری a5: سه ستاره و 37.6 امتیاز : http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/ … ?pzid=2201
– لیفان 620: سه ستاره و 33.4 امتیاز : http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/ … ?pzid=2316
– هافی لوبو: دو ستاره و 22.9 امتیاز: http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/ … ?pzid=2500
– لیفان 520: دو ستاره و 16 امتیاز : http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/ … ?pzid=2304
تو این سایت دو مدل هست که تو سایت یوروncap هم تست شدن. جیلی امگراند و ام جی 6.
جیلی امگراند تو سایت چینی، 5 ستاره و ایمنی کامل هست. ولی تو سایت اروپایی، 4 ستاره و با نقصهایی در ایمنی مشاهده میشه.
مثلا ام جی 6 که مدل جدیدتر ام جی 550 باشه، تو یوروncap پنج ستاره گرفته. تو تست cncap مدل ام جی 550 5 ستاره گرفته. به هر حال… اینطور به نظر میرسه که حداقل، یک ستاره نسبت به چیزی که ما به عنوان تست ایمنی خودروها در اروپا میشناسیم، نتایج باید تغییر کنه. (تقلیل)
یک گزارش از سواری جک اتومات که یکی از دوستان به ان اشاره کرده براتون مینویسم که من هم با نقطه نظراتش کاملا موافق و لمس کردم…………….
و این تست خودرو 1800 اتومات
با هماهنگی ایجاد شده و فرصتی که بخاطر سفر شغلی پیش امد (ماموریت )توانستم خودرو را از نزدیک دیده و طی مسافتی حودو 130 کیلومتر (رفت وبرگشت ) در شرایط خوب جوی و تنوع جاده ای (به علت کوهستانی بودن منطقه هم مسیر تخت و هم مسیر با شیب زیاد وجو داشت ) مورد تست قرار دهم که گزارش ان به شرح زیر است
وقتی که با خودرو رو برو میشوید احساس یک خودرو با طراحی پخته و بدور از اغراق نمایان میشود که حالتی تهاجمی دارد
ابعاد خودرو بسیار مناسب است و هم برای تردد در فضای شهری و هم تردد برون شهری (مسافرت ) و نه زیاد کشیده و پهن و نه زیاد کوچک و بازیک است و واقعا متناسب است
وقتی وارد فضای داخلی خودرو میشوید اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند فضای بزرگ داخلی ان است که حتی با رقبای بزرگتر نیز برابری میکند (فاصله دو محور 2700 ) و هنگامی که بر روی صندلی ها قرار میگیری هیچ مشکل کمبود فضا از هیچ لحاظی ( فضای زانو- نشیمنگاه و ارتفاع سقف و.. ) احساس نمیکنی و حس راحتی را به شما القا میکند صندلی راننده را برای خودم تنظیم کردم (قد 180 ) و در صندلی عقب پشت سر راننده قرار گرفتم و هیچ گونه کمبودی احساس نشد
و فضا مطلوب بود . کیفیت متریال داخلی چشم نواز است اما به وضوح اختلاف کیفیت دیده میشود مثلا کیفیت داشبورد و پنل های صوتی و تهویه بسیار بالاتر از کیفیت روکش درها و فرمان بود و در بعضی نقاط نشان از فرسایش وجود داشت و در کل میتوان کیفیت داخلی را متوسط ارزیابی کرد و نه عالی ارگونومی مجموعه داشبورد بسیار عالی است و تمام ادوات در دسترس قرار دارند و طرح داشبورد به دور از غراق واست و بسیار متناسب و عالی طراحی شده و مانند بسیاری از خودروهای جدید که طراحی فضایی و ابشاری اغراق امیز دارند نیست و بسیار ساده و متناسب بچشم می اید که این یک مزئیت بزرگ است و به مرور زمان خسته کننده نمیشود و از مد نمی افتد خودرو را روشن میکنم خودرو با صدای کم روشن میشود و خبری از لرزش در اتاق نیست و خودرو در حالت سکون بسیار بی صدا است مخصوصا اگر داخل خودرو باشی
دنده را در حالت درایو قرار داده و شروع به حرکت میکنیم و اولین چیزی که به چشم می اید ضربه کوچکی مانند جا رفتن دنده احساس میشود که البته محسوس نیست عملکرد فرمان بسیار نرم است و بسیار لذت بخش است موضوع جالب واکنش موتور به پدال گاز است که بسیار خوب جواب میدهد و با کمی فشار بر روی پدال گاز خودرو میل به افزایش سرعت پیدا میکند سیستم تعلیق جلو خوب عمل میکند و فقط مشکلی که دارد ان است که اطلاعات کمی از وضعیت جاده به شما میدهد . عملکرد سیستم تعلیق عقب با 4 نفر سرنشین مطلوب است و خبری از کوبش محسوس و خشکی اتاق احساس نمیشود
و سزنشینان عقب در کمال رضایت هستند (فضای زانو . نشیمن . فضای سر. شانه )و فقط کمبود نبود زیر ارنجی در صندلی عقب است . در بررسی عملکرد موتور و گریبکس امار زیر به دست امد
گریبکس هوشمند بوده و وضعیت رانندگی را درک میکند در رانندگی ارام و متعادل دنده ها بر روی درو موتور 3800 الی 4000 تعویض میشوند و در شرایطی که رانندگی پرگاز و اسپورت داشته باشید دند ه ا د دور موتور 4500 الی 5000 تعویض میشوند
و وقتی پدال را تا ته فشار دهی ابتدا دور موتور افزایش پیدا کرده و بعد اقدام به معکوس کشیدن میکند
گریبکس را در حالت تیپ ترونیک قرار میدهم و متوجه گزارش اشتباه صاحب خودرو میشوم که عنوان از تاخیر ان میکرد زیرا ایشان به طور صحیح از ان استفاده نمیکرد و در دور موتور پایین (3500 )اقدام به تعویض دستی می نمود که با تاخیر همراه میشد و باید در دورموتور بالا (5000 الی 5800 )تعویض شود که شاهد کمترین تاخیر در تعویض ها باشیم در همین حالت تیپ ترونیک به یک جاده گردنه با شیب ملایم و مسیر زیاد وارد میشویم (اسم منطقه به گفته صاحب خودرو زردی فرخشهر )دنده را در حالت تیپ ترونیک در دنده 3 قرار میدهم و با سرعت 120 کیلومتر و در دور موتور 5700 تمامی خودروهای مسیر را پشت سر میگزارم (پژو .سمند)و باز خودرو میل به افزایش دور موتور و افزایش سزعت دارد در مسیر مستقیم دنده را به 4 افزایش و سزعت را به مرز 170 میزسانم که با اعتراض صاحب خودرو رو برو میشوم (تاکنون به گفته خودشان بیشتر از 130با ان نرفته است )و برای احترام به ایشان اقدام به کاهش سرعت میکنم نکته جالب انکه در سرعت 170 خودرو تمایل زیادی برا افزایش سزعت نشان میداد و هیچ کمبود قدرت و گشتاور احساس نمیشد نکته دیگر ایجاد حس اعتماد به نفس در حرکت با این خودرو بود که حس ایمنی و اعتماد در سرعت و پیچها را القا میکرد و فقط همان مشکل نرم بودن فرمان البته نه به نرمی حرکت اولیه است و سفت شده اما به نسبت باز نرم است و کمی دقت در مانور با ان در سرعت نیاز است به مقصد میرسیم (کارخانه ورق خودرو چهارمحال ) نزدیک کارخانه اقدام به کم کردن سرعت میکنم که با عملکرد بسیار مطلوب ترمز ها مواجه میشوم که در خور توجه است و میتوان در هر شرایطی روی انها حساب کرد عملکرد ABS مطلوب است و ضربه های کهبه پدال وارد میشود مانند (سمند خودم )محسوس و ازار دهنده که احساس از دست رفتن تعادل و ترمز را ایجاد میکند را ندارد و بسیار عالی است
نکته دیگر انکه عملکرد سیستم تهویه مطبوع (بخاری تست شد ) عالی بود و با دادن دما به سیستم ایرکاندیشن اتومات ان هر لحظه دما را کنترل میکرد و دمای اتاق اصلا تغییر ایجاد نمیشد و دما را در حالت دلخواه ثابت نگه میداشت و خروجی های هوای پشت برای سرنشینان عقب نیز عالی بودند و دمای موتور در طول مسیر بالاتر از نصف قرار نگرفت و اصلا صدای فن موتور به داخل نمی امد و صدای موتور در دور موتور 4000 به بعد کمی به داخل نفوذ میکرد که بسیار جذاب بود و حالت اسپورتی داشت و راننده را تشویق به سرعت گرفتن میکرد
به مقصد میرسیم و وارد مجموعه کارخانه میشویم و با نگاه متعجب دوستان در کارخانه مبنی بر ناشناخته بودن خودرو میشویم که بسیار جالب بود و در صحبت با دوستان وقتی قیمت را با این امکانات حدود 60 م عنوان میکنیم باور نمیکنند و انتظار قیمتی حدود 80 الی 100 را دارند و خودرو را بسیار زیبا و با اصلوب می بینند
بعد از انجام بازدید و انجام کارهای اداری اقدام به قرار دادن بعضی از وسایل در داخل صندق عقب میکنیم که با انکه فضای ان نسبت به رقبا از لحاظ حجمی کمتر است (450L) اما به دلیل فضاب باز بارگیری و گستردگی ان فضا خیلی بیشتر و کاربردی تر به چشم می اید که کاربردی نیز هست و از نظز فضای صندوق برای یک مسافرت ایده ال بنظر میرسد
در مسیر بازگشت خودرو را در حالت درایو (اتومات ) تست میکنم که عملکرد ان نیز در خور توجه است و هیچ کمبود و اشتباهی در تمام طول مسیر با شرایط مختلف ان دیده نمیشود و فقط همان احساس ضربه کوچک تعویض دنده وجود دارد که قابل چشم پوشی است و افت توان و یا گشتاور احساس نمی شود و عملکرد موتور و گریبکس در هر دوحالت تیپ ترونیک و اتو مات کاملا رضایت بخش است به طوری که یکی از دوستان همراه شیفته عملکرد ان میشود
و فقط کمبودی که در مجموعه گریبکس به چشم می اید نداشتن حالت اسنو است که را نندگی با ان در شرایط لغزندگی جاده دقت میخواهد و بخاطر حالت موتور که میل زیادی به افزایش دور موتور از خود نشان میداد نیازی به حالت اسپورت دیده نمیشود
بعد از رسیدن به مقصد با مهمان نوازی صاحب خودرو روبرو شدیم و بعد از صزف نهار به طرف اصفهان با خودرو اداره به راه افتادیم (پارس سال ) که در زمان بازگشت اصلا پارس ما و راننده را راضی نمیکرد و هی به ایراد گرقتن و (نق نق ) از عملکرد ان میکردیم و راننده گی با ان را ازار دهنده میدیدم در صورتی که قبل از تست انقدر ازار دهنده نبود و مطلوب هم بود
شایان
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام به همگی بعضی دوستان انتظار دارن ماهایی که جی 5 داریم حتما معایبشم بنویسیم البته نمیدونن جی5 ماشین نوپایی هست و هنوز کامل تست نشده حداقل 2سال زمان میبره تا اشکالات خودشو نشون بده که خداکنه اینطور نباشه ولی هر ماشینی اصطحکاک وسایل و قطعات مصرفی داره پس اگه اینا باشه عیب محسوب نمیشه و اما نظر بنده صندلیا راحته نسبت به برقی سورن خودم و سایر-فضای جلو پاها راحت-دنده و تعویض در حد نرمال-روشنایی توسط چراغ ها در شب عالی-جنس چرم صندلی ها مطلوب-فرمان خوبه متعادله ولی از مگان سرتر نیست-جنس وسایل داخل کابین درجه یک نباشه 2که هست-شیشه ها هم جنس خوبی دارن-شتاب ماشین با روشن کردن بخاری و کلر در حد مطلوب-دیگه تسمه و ترموستات و واشر سرسیلندر و بوش و فنر و رادیاتور و شمع و وایر و…میمونه برای 1یا 2سال آینده منتظر باشین اینا رو هم وقتش برسه میگیم
بهنام
۳۱ فروردین ۱۳۹۳باعرض پوزش، چون زیاد این اشتباه رو دیدم میگم و غرض از بی ادبی نیست.
کلمه استهلاک درسته نه اصطحکاک.
شایان
۳۱ فروردین ۱۳۹۳از نظر کشش باید بگم با تک تک دوستان امتحانش کردم دیگه تخیل نداشته باشین سمند معمولی سمند سورن سمند ای اف سون داداشم پژو پارس سال پژو پارس ای ال ایکس تندر یا همون ال90 پژو 206اس دی اینا رو که میگم با مدرکه از فامیل اگه خواستین میگم بیان اقرار کنن از نظر لایی عالیه راحته دور پیچ من 170باهاش میرم با دنده 4اصلا خیالش نیست اما عیب ها باندها کیفیت صدا خوب اما جنس متوسط به بد لاستیک ها متوسط به بد رنگ بدنه متوسط به خوب ولی سپرها متوسط به بد مصرف سوختم با این وزن خودرو عالیه
علي 372
۳۱ فروردین ۱۳۹۳با سلام من شنیدم j5 1500باسانروف تولید میشه لطفا اگر کسی اطلاعات داره به من بگه با تشکر
علي 372
۳۱ فروردین ۱۳۹۳باسلام ایا جدیدا جی5 1500 با سانروف تولید اگر کسی اطلاع داره بگه با تشکر
372
۳۱ فروردین ۱۳۹۳با سلام ایا جدیدا جی5 1500 با سانروف تولید میشه
پاویا
۳۱ فروردین ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان . به نظر من سانروف آپشن مهمی نیست . حتی در بعضی موارد اگه نباشه بهتر هم هست . با کیفیتی که تو ایران هست فقط باعث دردسره . پس زیاد نگران نبودنش نباشید.
دادا
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام.مطالبی درباره ی کوبش بعرض میرسونم که اصلا عیب نیست.بمانند صدای جرجر اگزوز ماشین درموقع سرد شدن مخصوصا توهوای سرد.که بدلیل جنس کاتالیست یا کاتالیزور میباشه.هیچ مشکلی نداره…کمک های ماشینا قبلا روغنی بود بعدا پیشرفته تر شد از گازی استفاده کردن. تا ضربه ی حاصل از جسم سخت رو بهتر دفع وخنثی کرده.والان بیشتر خودروسازان ازمدل گازی وروغنی . جهت روان شدن وکیفیت بهتر وماندگاری بیشتراستفاده میکنن. لذا خودروها وقتی شروع به حرکت میکنن فقط قسمت روغنی کمک عمل میکنه ووقتی به وزن اسمی خودش رسید دریچه ی گازی هم شروع به کار میکنه.ماشین نرم تر دست اندازا رو رد میکنه و مخصوصا درقسمت عقب صدای کوبش کمک ها خیلی کمتر میشه.حتما امتحان کردید کوبش موقعی که تک سرنشین هستید خیلی بیشتراز موقعی است که چندنفر نشستید .لذا این کوبش عیب نیست.البته بازم نوع کمک ها درخودروهای مختلف باتوجه به قیمتش خواه ناخواه فرق میکنه.پس تومیزان کوبش تاثیر مستقیم داره.صددرصد بحث برند وکیفیت بمیان میاد.روزخوش…
سعید
۳۱ فروردین ۱۳۹۳دوستان برید تو سایت زیر مناسبترین لاستیک را به شما میده با دقت و بررسی فنی میتونید لاستیک مورد نظر و مناسب تهیه کنید من هانکوک با همان مشخصات wanli را پیدا کردم لاستیکهاتون را بدید و 600 هزار و لاستیک فوق را بندازید …….موفق باشیدhttp://www.kalagard.ir/index.php?id=90010010&page=1#id=900100091955
کامران
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام دوستان
ردهبندی کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند ماه 92 منتشر شد.
به گزارش ایسنا، براساس جدیدترین ردهبندی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروی گراند ویتارا با 16.7 نمره منفی با کیفیتترین خودروی تولیدی در اسفند ماه سال گذشته بوده است.
پس از آن مگان با 19.2 نمره منفی و پارس تندر با 20.6 نمره منفی به ترتیب در ردههای دوم سوم ردهبندی کیفی قرار دارند. رتبه چهارم ردهبندی نیز با 21 نمره منفی در اختیار تندر 90 پارس خودرو و رده پنجم با 24.4 نمره منفی به طور مشترک در اختیار پژو 206 و پژو 206 صندوقدار است.
رانا با 27.3 نمره منفی در رتبه ششم و j5 با 48.6 نمره منفی در رتبه هفتم قرار دارند. رتبه هشتم ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در اسفند ماه سال گذشته با 50.9 نمره منفی در اختیار لیفان x60 و رتبه نهم با 51.8 نمره منفی در اختیار پژو پارس است.
سمند با 52.3 نمره منفی در رتبه دهم و پژو 405 تولیدی ایران خودرو با 52.4 نمره منفی در رتبه یازدهم قرار دارد. رتبه دوازدهم نیز به طور مشترک با 52.5 نمره منفی در اختیار پژو 405 ایران خودرو خراسان، امویام 530 و امویام 315 است.
تیبا با 62 نمره منفی در رتبه سیزدهم و امویام x33 با 65 نمره منفی در رتبه چهاردهم قرار دارد. رتبه 15، 16 و 17 ردهبندی نیز به ترتیب با 80.8 نمره منفی، 81.4 نمره منفی و 85 نمره منفی در اختیار سایپا 131 تولیدی سایپا، سایپا 131 تولیدی پارس خودرو و سایپا 132 است.
رتبه هجدهم و آخر ردهبندی خودروهای سواری تولیدی در اسفندماه 92 با 85.4 نمره منفی در اختیار امویام 110 است.
محمد329
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام به همگی.ماشین من تحویل اردیبهشته.من امروز تکمیل وجه کردم.رنگ انتخابی من سفید روغنی بود.این طور که نمایندگی به من گفت تاخیر رو حتما داره.حالا چند روز معلوم نیست.هر چند گفت شما رو یه ماه حساب کن.دعوت نامه هم دیروز 30 فروردین برام اومد.البته خودم زنگ زدم گفت الان رسیده دستمون.یه ساعت بعد هم پیامش اومد.
محمد329
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام به همگی.ماشین من تحویل اردیبهشته.من امروز تکمیل وجه کردم.رنگ انتخابی من سفید روغنی بود.این طور که نمایندگی به من گفت تاخیر رو حتما داره.حالا چند روز معلوم نیست.هر چند گفت شما رو یه ماه حساب کن.دعوت نامه هم دیروز 30 فروردین برام اومد.البته خودم زنگ زدم گفت الان رسیده دستمون.یه ساعت بعد هم پیامش اومد.
شایان
۳۱ فروردین ۱۳۹۳آقا کامران اینو خودت فهمیدی
فرید
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام آقای محمد ۳۲۹، بی زحمت بگو تو دعوت نامه چه رنگهایی بود؟ تو دستی ۱۵۰۰ نوشتی؟ نقره ای نداشت؟
شایان
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام به همگی آقا بهنام فکر کنم اصطحکاک مربوط به جسم می باشد ولی استهلاک مربوط به فرایند تسهیم و تخصیص بها و ارزش کاهش یافته و کاهش یک قلم دارایی باشد با تشکر
بهنام
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳اصطکاک نیرویه که بین دو جسم که روی هم کشیده میشن ایجاد میشه.
استهلاک از هلاکت به معنی مستهلک شدن، رو به زوال رفتن، خرده شدن و …
در مورد خودرو و وسایل مصرفی از کلمه استهلاک استفاده میشه و اصطکاک کاملا بی معنیه.
بهداد
۳۱ فروردین ۱۳۹۳تو دعوت نامه ها چه رنگ هایی اومده؟
SAEID-R
۳۱ فروردین ۱۳۹۳سلام اقا سعید ایا واقعا رنگ ماشین اتوماتها هم مثل دستی بی کیفیت هست البته طبق نظر دوستان که میگن بی کیفیته واینکه من تحویل اردبهشتم و19فروردین تکمیل وجه کردم برا رنگ مشکی توسایت زده مشکی متالیک واقعا کیفیتش متالیکه یا اسمش فقطمتالیکه
احسان
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳من که رنگ ماشین رو از نزدیک دیدم، مشکیش متالیک بود. اتفاقا یک روز آفتابی بود که رفته بودم تو پارکینگ کرمان خودرو جاده مخصوص. اینکه مشکیش متالیکه شکی نیست چون حاوی ذراتی بود که تو آفتاب برق میزد. اما اگه برای مثال رنگ مشکی این ماشین رو با یه ماشین برند مقایسه کنی، متوجه خواهی شد که درخشندگی و عمق رنگ لازم رو نداره. تو همون نگاه اول متوجه کیفیت متوسط رنگ میشی. البته همون روز یک جک خاکستری رو پولیش کرده بودن که خیلی جلوه خاصی داشت. اما نکته ای که هست اینه که رنگهای تیره به شدت خط و خش رو نشون میدن و این ربطی به تنها بی کیفیت بودن رنگ نداره. یه آزرا 2009 مشکی رو که از دور دیدم خیلی جذاب به نظر اومد چون خیلی هم تمیز بود. اما همین ماشین رو که از نزدیک دیدم، خط و خش های ماشین خیلی تو ذوق میزد.
پيمان
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳هیچ کدام از مشکی ها متالیک نیست اشتباه نکنید
محمد روحی ها
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳دادا جان نگفتی بال عقبش چه جوریه؟ عکسی چیزی نداره ببینیم؟ مثل نیو مزدا 3 یا ماکسیماس؟یا مثل 405 جدیدا که کوچیکه؟
دادا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳کسی نمیخوادبابت کوبش نظری بده.ماها ٬وقتی موضعی رو بیان میکنیم.همه باهم باید درباره ی موضوع٬ بحث وتبادل نظرکنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.اگه فقط بیایم یه حرف بزنیم اما دیگران بی تفاوت ازکنارش بگذرند.زیادجالب نخواهدبود.واستفاده ی بهینه یی نمیشود از نوشته ها کرد.شاید به گفته های بنده آلرژی دارید.اگه دیگران بودن الان پرفسورپرفسور هوا میرفت.راستی چرا
خلیل شکری
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳با عرض سلام در اخرین رده بندی کیفیت خودرو های ساخت داخل، j5 در رده هفتم وبعد از ال 90 و206 قرار دارد، لطفا یک نفر که j5automatic دارد بگوید تکلیف امثال بنده که ثبت نام کرده ایم چیست؟ با سپاس فراوان
بهار الدین
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳اقا خلیل شکری رده بندی تو ایران باندیه من 7 ماهه جی دستی دارم قبلا هم 206 و ال 90 داشتم اصلا قابل قیاس نیست حالا نمیدونم اتوماتش که بهتره
محسن
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳با سلام،اینجانب حدود پنج ماهه که جی 5 دارم ودرتعطیلات عیدهم4400کیلومتردرجادهّای مختلف رانندگی کردم شتاب عالی بدون کوبش لاستیکها وبدون خستگی درمسافتهای طولانی ودرسرعتهای بالا صدای داخل کابین بسیارکم می باشدونسبت به قیمت این ماشین قابل قبول است درضمن تا 190ّهم تستش کردم عالی بود.
رضا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳یعنی رانا از جک جی5 با کیفیت تره!!!!!