صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
پینار
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام بر تمامی هموطنان عزیز و گرامی و جناب دوست عزیزمان دادا….. بنده بارها گفته ام و حالا هم میگم و در آینده هم خواهم گفت ملت عزیر ما از ناچاری و بی کیفیتی محصولات داخلی و گرانی کاذب رو به خودروهای چینی می آورند ولی بنده با تجربه سواری تمامی خودروهای چینی ام وی ام 530 و 315 وx60 وx33 و لیفان 620 و جیلی و در آخر جی5 با 18 هزارکارکرد تو این مدت های که خودروها را داشته ام به این نتیجه رسیدم که تمامی خودروهای مذکور غیر از جی5 دارای ایرادات بسیار اساسی و جدی هستند از موتور و گیر بکس گرفته تا محدودیت زمانی عمر قطعات که باید قبول کنیم چون بنده به والله قسم غیر از جی5 هیچکدومشون را قبول ندارم چون تنها جی 5 از لحاظ موتوری و گیر بکس چون طراحی میتسوبیشی هست مشکل نداره ولی بقیه چینی ها مشکل جدی دارند که الان همکار بنده خودروی x60 که به قیمت 68 میلیون خریده و دو ماه از کارکردش نمیگذرد موتورش را به علت خرابی تو نمایندگی مراغه زمین گذاشته اند و یا لیفان 620 که به علت سیم کشی برق اشتباهش مشکلات بسیار عدیده ای تو نمایندگی تبریز گذاشته با انکه 20 روز است که تحویل گرفته و یا ام وی ام 530 که در حالت کلی در جاده صاف به علت فرمان بسیار سبکش خود بخود چپ کرده تو جاده سقز بانه و غیره …. و حالا اقای دادا شما انتظار دارید که بنده بیام هموطنم را رها کنم و از شرکتی که خودروهای 8 هزار دلاری را به قیمت
بسیار بالا با کیفیت بسیار پایین به این هموطنان زحمتکش با هزاران منت و بدون کوچکترین پشتیبانی ارایه می دهد حمایت کنم و از شرکت تعریف کنم … نه دوست عزیز اقای دادا من اینکار را نمیکنم الانم که میبینی از جی5 تعریف میکنم نسبت به خودروهای ایرانی و چینی لیاقت تعریف را دارد و بهتر از آنهاست که تعریف میکنم همچنانکه معایبش را هم همیشه گفته ام ضمنا اقای دادا بنده هیچ وقت به کسی بی احترامی نمیکنم و از الفاظ زشت استفاده نمیکنم چون به خودم وهمو طنانم ارزش قایل هستم …. مطلب بعدی اینه که ام جی خودروی انگلیسی است نه چینی خواهشا کمی دقت کنید …… مطلب بعدی بنده بارها گفته ام که هر دو خودروی جی5 چه دستی و چه اتومات هر دو عالیند و هر کدام محاسن و معایب مخصوص خودشون را دارند و قبلا هم توضیح داده ام …. و آخرین مطلب این که زمانی که جنابعالی شاید نام جی 5 را نشنیده بودی بنده تو نمایشگاه شیراز که قیمتش 59900000 بود داشتم خودرو را بررسی میکردم و جزو 10 نفر هم بودم که جی5 اتومات را قبل از ثبت نام تست و بررسی کردم پس خواهش میکنم قصاص قبل از جنایت نکنید چون دوستان عاقلتر از این مسایل هستند و در اخر جمله دوستان عزیر اگه سراغ ماشین چینی میروید فقط جی5 و اگه دنبال ماشین ایرانی میروید فقط مگان …. موفق و پیروز باشید
reza
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳چه جالب خود آقای پینار از همه با تعصب تند تو صفحه قبل گفتند هیچ کدوم از ماشینای چینی بدرد نمیحوره بجز جک…آخه دوست عزیز تو یعنی واقعا میخوای بگی ام جی و جیلی از جک کمترند!!
محمد
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳خوشحال شدم از برگشتنت پینار
بچه ها واقعا پیش خودتون فکر کردین این همه الافی برای چیه بخاطر کم نقص بودن ماشینه چون الان هیچکسی مشکل نداره الکی همه به حاشیه میرن من تو پیجایه دیگه که رفته بودم یکی مشکل گیربکس داشت یکی مشکل موتوری داشت و …. همه درباره اینچیزا بحث میکردن ولی ما خوشی زده زیر دلمون
وااالا با این نوناشون
reza
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳خب بذار بیاد بیرون عیب و ایراداش هم میبینی مگه چند تا اتومات الان دست مردمه
سعید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳به طور کلی با بازدید دقیقی که از این دو خودرو داشتم موارد زیر به نظرم رسید:
1. از نظر طراحی خارجی و ظرافت در طراحی میشه گفت جک جی 5 یک پله بالاتر از جیلی قرار میگیره مخصوصا طراحی قسمت جلو و پهلو خودرو در جک به روز تر از جیلی به نظر میرسه. همچنین فرم قرار گیری پروژکتور های جلو در جک به نظر من زیباتر بود.
2. از نظر ارگونومی و صندلی ها در قسمت جلوی خودرو صندلی های جیلی به خوبی سرنشین رو در بر میگیرن و کیفیت چرم قابل قبولی هم برای تودوزی ارائه شده در حالیکه جک جی5 صندلی های جلوی ساده تری داره که از نظر فرم قرار گیری سرنشین در حد ال90 سرنشین رو در بر میگیره. در عوض وقتی نوبت به صندلی های عقب خودرو میرسه صندلی های عقب جک جی 5 راحتی نسبی بیشتری رو نسبت به جیلی برای سرنشین های عقب ایجاد خواهد کرد. ویک اتومبیل سفری وخانواذگی است . ضمن اینکه در جک جی 5 امکان فضای جلو پا نسبت به جیلی بسیار زیادتر است .
3. کیفیت ادوات و تزئینات داخلی در جک اتومات با تریم مشکی بالاتر بوده و با اضافه کردن یک مونیتور 7 اینچ مشکی این زیبایی دو چندان میشود .
از نظر زیبائی ادوات داخلی و تزئینات هم به نظر من جیلی دو پله بالاتر از جی5 قرار میگیره به طوریکه طراحی ضعیف غربیلک جی5 و داشبورد نسبت به جیلی به راحتی به چشم میاد.
4. از نظر ایمنی هم روی کاغذ تنها برگ برنده جیلی نسبت به جک تست ایمنی اروپا در موسسه Euro NCAP هست که اطمینان بیشتری رو به خریدار برای انتخاب جیلی خواهد داد. البته هر دو در تست های China NCAP نتایج قابل قبولی رو ارائه کردند.
5. ضمانت 5 ساله جیلی امگراند نسبت به ضمانت 2 ساله جی5 نقطه تمایزی در مورد خدمات پس از فروش برای این دو خودرو خواهد بود که ممکن است خریداران رو به سمت خرید جیلی سوق بده.
6. کیفیت رگلاژ درب ها جک جی5 اتومات در یک حد است
…
در کل با توجه به اختلاف قیمت 12 ملیونی در مبلغ اعلامی کارخانه برای فروش خودرو میتوان انتظار این اختلاف در سطح امکانات و کیفیت رو داشت و امیدوارم هر دو شرکت ارائه دهنده خودروها وضعیت خدمات پس از فروش این خودروها رو در نظر بگیرند تا فرصت خوبی رو برای مشتری هایی که در شیش و بش انتخاب هستند رقم بزنند.
و در اخر در حال حاضر با توجه به قیمت ارایه شده یا باید جیلی قیمتش را بیاره پایین ویا قیمت جک اتومات باید 10 میلیون زیادتر بشه و در نتیجه پس از 3 تا4 ماه از تولید جک اتومات بتواند جیلی فروش در حد جک را داشته باشد .
دوستان مطمنن هستم چند ماهه دیگه شرکت جیلیران بشدت در این رقابت با کرمان موتور شکست خواهد خرد
بابک موسی پور
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام / مقایسه کردن جک و جیلی زیاد کار درستی نیست / جیلی از نظر کیفی ماشین خوبیه ولی از نظر خدمات پس از فروش بسیار ضعیف عمل میکنه و همینطور اگه ادامه بده ممکنه شکایاتش زیاد بشه ، از مشکل کمبود قطعه گرفته تا اطلاعات ناکافی فنی که هنوز مشکل ماشین رو نمی تونن تشخیص دهند ، پارسال یکی اومده بود شکایات بعد از 2 ماه که ماشینش برای گیربکس خوابیده بود هنوز که هنوزه پول خوابش رو بهش ندادن / اما در خصوص جک خدمات پس از فروش کرمان خودرو از قدیم شناخته شده هست و حتی اگر کمبود قطعه داشته باشن سعی میکنن رضایت مشتری را جلب نمایند ، 2 ماه پیش جک 1500 از بدو تحویل چراغ چک روشن بود و صدای غیرعادی از موتور می آمد ، تصمیم گیری شد و خودرو مشتری تعویض گردید . دوستان من کارشناس رسیدگی به شکایات در بازرسی کیفت هستم و کلیه خودرو ها بررسی میشود چه داخلی چه خارجی / البته اگه خدا قبول کنه
سعید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳اصلاح میکنم در بند 3 قربیلک جک بسیار بهتر وزیبا تر وخوش دستتره
پینار
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام دوست عزیز اولا مورد بحث ما خودروی ام جی نیست چون قضیه ام جی جدای از ایناست و کیفیت و رانندگی اش بسیار بالاتر است و کلا خودروی انگلیس است نه چین وقابل قیاس با اینها حتی با جک و مگان نیست و بالاتر است …. مساله بعدی هردو خودرو جی5 دستی و اتومات هر دو مال چین هستند اما طراحی اتومات را با کد شناسایی میتسوبیش انجام داده اند در کل هردو بسیار عالی و روان طراحی شده اند و دوست عزیر امیر اقا بنده همیشه حقیقت خودروها را میگم نه اونی که شما دوست داشته باشید و مانند بعضی از کارشناسان دیگر خودرو از شرکت ها در صدی نمیگیرم . و بازهم میگم جیلی مشکلش حادتر از اونی هست که فکر میکنی . موفق باشید
امیر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ما هم از اینکه گفتید موتور 1500 هم مثل 1800 طراحی میتسوبیشی هست ناراحت نشدیم و دقیقا همینو دوست داشتم بشنوم که
بعدا فهمیدم موتور 1500 طراحی خود چین هست
reza
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بیشتر بنظر میرسه برای خرید جیلی وسعتون نمیرسه چون این دو اصلا تو یه رده نیستن که بخوان مقایسه شوند جیلی واقعا طراحی شیک داره که ژن آمریکایی (قسمت جلو شورلوت کروز) و ژن آلمانی(طراحی عقب بنز اس 500) درش موج میزنه ولی جک کلا چینی بودن ازش میباره قیافش مثله همون ولیکسو اینا میمونه حالا باز بگید طراحیش برا فلان جاست چه فایده با این چیزا نه ماشینتو کشیده تر میشه نه چراغهایه عقبش زیبا میشه
مسعود
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام
امروز رفتم روغنشو عوض کردم
فیلتر هوا با توسان یکی بود و فیلتر روغن با نیسان پیکاپ
شرکت نمیدونم چی توماشین ریخته بود قبلا ،چون الان هم صدای موتور نرمتر شد هم شتابش بهتر شد
کسی نگه بخاطر فیلترها بهترشده شتابش،چون باروغن شرکت پانصدکیلومتر بیشتر نرفتم،فیلتر هواروهم عوض نکردم فقط تست کردیم که با توسان یکی بود
یدونه جی۵دیدم تازه طرف تحویل گرفته بود رنگ سفید
خیلی رنگش خوشگلتر از قبلیا بود
یعنی کرمان موتور کیفیت رنگو درست کرده?!
یه گل سفید داشتم رنگش تو مایه های همون بود
شایان
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا به لفظ ما یعنی سرور از استاد بالاتره خطاب کردنم دلیلی جز راستگویی پینار نداره به قرآن من چیزی جز حقیقت از کامنت های ایشان ندیدم در حد توان نظرات مفیدشو گفتن و باعث شدن من انتخاب خوبی داشته باشم و تا 5500کیلومتر استفاده کردم بیشتر شیفته جک جی5می شم و اگر هم صدها بار زمان برگرده تو این رنج قیمت باز همین انتخاب رو داشتم باتشکر
مهدی
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳بابا بی خیال چهارتا تیکه فلز دیگه این همه خدا پیقمبر و استاد و مرید نداره . هر ماشینی که داری اگه حال میکنی نگهش دار اگه نه عوضش کن .
فرشاد
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همه دوستان بویژه جناب پینار
می خوام یه تشکر ویژه از آقای پینار داشته باشم جون هم از طریق این سایت و هم با sms از نطرات و راهنمایی های ایشان برای انتخاب j5 1500 استفاده کردم. هر چند هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتم اما هر چه بیشتر تحقیق میکنم بیشتر مطمئن میشم که با توان مالی که من دارم برای من j5 1500 بهترین گزینه است. جناب پینار از اینکه بازم اینجا نظرات شما رو میبینم خوشحالم و خواهشاَ به خاطر حرف های بی ربط بعضی ها که اتفاقا با راهنمایی های شما این خودرو رو گرفتن ما را از نظرات خودتون محروم نکنید.
ابوالفضل
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام دوستان کی میدونه چچوری میشه کروز کنترل روی j5اتومات بست
دادا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳پینارجان بنده نگفتم شما بی احترامی کردی.خوب مطالعه بفرما.خدابه مالت برکت بده وضعت خوبه ماشینای جورواجور داشتین وسوارش شدید.قیاس به جمع نکنید.زندگی ریاضیات جدید نیست که بگوییم پی آنگاه کیو یا کیو آنگاه پی. چون یه چینی چپ کرده پس همه چپی اند یا هرچپی حتما چینیه. بنده مثل خیلی دیگه از دوستان،نه شرکتیم نه سودی میبرم.لااقل ازشرکت کرمان همان طور که قبلا شما نوشتید وموجوده کسی نه پیغام داده نه تماس گرفته.ولی خودت گفتی باشما تماس گرفتن وگفتن ازطرف شما پیغامی رو به جمع دوستان برسونید تو سایت، یادتون هست پس شما حتما نفعی براشون داشتی که زنگ زدن ،مانه،نفعی به حالشون نداریم،میبنی اگه بنده بگم روزه،خیلیا روزو میبینن میگن نه چون دادا گفته مامخالفیم الان شبه.دادا بیسواده.اشکالی نداره.پس ما نفعی برای دوستان درظاهرهم نداریم،اما برادر من،کمی داری قضاوت بد میکنی.اولا واقعا منم ناراحتم که چرا باید برای پرکردن جیب بیگانه تا مرز توهین، دوستان بهم، پیش برن.لعنت خدا به مسئولین منفوری که جیب خودشون رو فقط پرمیکنن هرآشغالی تحویل مردم میدن.البته ماهم بعضا حقمان هست.ببینید چند شب پیش برای بنزین چطورآبروریزی کردن.آخه بدبخت ماشین میلیاردی چه احتیاج به بیست تومن فرق معامله داره مگه بیشتر ازشصت لیتر بنزین میزنی نهایت.پس خودمون خواستیم.یادتون هست دوستی میگفت پول بدید ماشین چینی مو میخوام آتیش بزنم تو نظرات قبلی موجوده.ما اینیم.اماهمه این نیستیم.آقای پینار خدا به شما لطف داره که به جمع مدعیان نفرات برترپیوستین.آقا پنیین فارینا میگه زیباترین طرح ۱۰سال اخیرشه شما هم ۱۰نفر اول بودید که ماشین وبررسی کردید.واقعا جالبه.بازم به گفته هاتون شک کردم وفکرمیکنم شمارو چیزی رنجیده کرده که اینطور در وادی (ترین ها)وارد شدید.کمی آهسته تر.شما ومن سنی را گذراندیم.بی محابا متاز عزیز جان.درثانی مالک ام جی الان کیه؟درسته شالوده ش انگلیسه اما به اسم انگلیس وارد بازار میشه؟.چطور شما تنها تحت لیسانس بودن موتور۱۸۰۰ توسط میتسوبیشی رو علم میکنی تنهابعلت استفاده ازطرح موتورقدیمی لنسر شرکت مزبور.میگی جک موتورش طراحش میتسوبیشیه درصورت که همه سایتای معتبر وخودشرکت جک لااقل میگه بابا ۱۵۰۰خودمون طراحی وتولید کردیم.اونوقت جیلی چهار ستاره ی اروپا رو پاس کرده میگی آشغاله.آخه مسلمان یورو ان کپ تاحالا دیدی یا شنیدی اعتبارشو واسه یه شرکت نه چندان معتبر وقدیمی، اونم از چین که رقیب خیلی کشورای اروپاییه زیر سوال ببره واقعا جالبه.اونوقت مگان قدیمی رو که مشکل زود خالی شدن دیسک وصفحه حداقل تو مدل ۱۶۰۰داره رو میگی برترینه.خودمن توماشین دوستم سوارشده بودم چرمای دنده وفرمانش وا رفته بود هیچگاه نمیتونم بگم آقا آشغاله.شاید دوستم مقصره.چطور با تجربه ی سواری همه ی ماشینای چینی متوجه شدید عیباش چیه.حیف شما کشف نشید.البته شرمنده.سرمایه ملی میباشید.برادرچه شما بگید چه نگید این مردم.هرچی دوس دارن با جیبشون قیاس میکنن جز محدود افرادی ازانتخاب خودبرمیگردن.بنده هیچ ادعانمیکنم که شیراز رفتم یا جک قبلا دیدم.این ادعاها رو قبلا نکرده بودی الان اولین باره.بهتون تبریک میگم که تجربه ی شیرینو داشتی.عزیز برادر ولی یه خواهش دوستانه دارم امشب یه وقتی کن صفحات قبلی رو مرور کن خیلی چیزا دستت میاد.دوستان بیاید هرآنچه خودداریم بهترین ننامیم.دیگران هم هوش اقتصادی دارند.درآخرعزیز برادر آذری،اگر به گفته شما دیرتر از شما نام جک شنیدم یا دیدم ولی سعی کردم بعددیدنش عاشق چاک بازش نشم وهمه زیبارویان رو گری وآبله مرغونی ننامم.بیایم النه ی چیزی بشیم که ماندار باشه.نه آهن پاره یی که زوال پذیره.شب خوش دوست عزیز.زنده باشی وشرمنده همه ی دوستان
سعیدی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳باسلام خدمت تمامی دوستان ،من یکدستگاه تندر90 E1 مدل 87دارم وراستش میخواستم یک تجربه جدیدداشته باشم وماشینم رو عوض کنم یکی ازدوستان لیفان 620 -1800داره وخیلی هم راضی هستش باهاشم یه دورزدم بدنبود بنظر دوستان صاحبنظرچیکارکنم لطفا” راهنماییم کنیدوجواب رو توی همین صفحه بذارید.باتشکرازتمامی دوستان
امیر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام دوست عزیز به نظرم جک از نظر طراحی داخلی و خارجی خیلی بهتره از لیفان و همچنین کیفیت فنیش هم از لیفان بهتره
حالا خود دانی
مسعود
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام
امروز رفتم روغن ماشینو عوض کردم
چند روز پیش شرکت عوض کرده بود،ولی نمیدونم چه روغنی میریزن که صدای موتور زیاد شده بود و شتابشم کم،خداروشکر ردیف شد
همونجورکه میدونید فیلترهاش توبازار نیست
ولی فیلتر هوا با توسان وفیلتر روغن با نیسان پیکاپ یکیه
منکه دیگه نمیبرم شرکت حتی برا گارانتی
پول الکی میگیرن،آخه چه گارانتیه?!!
هردفعه صدوپنجاه تقریبا میگیره الکی
آخه چه گارانتیه
هرپنج هزارتا هم نوشته باید ببریم،روغنشم که آشغاله اومدم بیرون دوباره رفتم عوض کردم
مسعود
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان چرا الکی جیلی رو میکوبید??!!
به انتخاب دیگران احترام بگذاریم
اگه اینقدر مزخرف بود که فروشش کم بود
یعنی الکی میخرن مردم?!!
منکه نداشتم جیلی و فقط چندکیلومتر باهاش رانندگی کردم ماشین بدی به نظر نمیومد
تیپشم سلیقه ایه،یکسری هستن ظاهربنز اس۵۰۰رو نمیپسندن،این دلیل نمیشه که ماشین خوبی نباشه و دیگران نخرن و دوستش نداشته باشن
من خودم جک رو بیشتر پسندیدم و جک رو خریدم،اتوماتم نبود مجبورشدم دنده ای بخرم چندتایی بود که صحبت از هفتاد میکردن
تعداد جیلی سوارها روز به روز داره بیشتر میشه حتما یه دلیلی برا خریدش دارن،اونایی که دارن راضین،حداقل از اونایی که من پرسیدم راضی بودن
ماهم که نداریم میگیم بدرد نمیخوره
حتی درمورد جک هم همینطوره، هرکی داره فوق العاده راضیه هرکیم نداره میگه چینیه و آشغال
قبلا گفتم یکی دید ماشینو کلی تعریف کردو گفت حتما بالای صد پول دادی تاگفتم چینیه و چهل وپنج خریدم گفت آشغاله وقتی رفت دیدم بایه پرایده شکسته بود حتی گفت یه چرخ ماشینش به این ماشین می ارزه من فکر کردم حتما بنز سواره!!
این دید مردم با حضور جک و جیلی حتما عوض میشه
همینطور که نظر ماها عوض شد مخصوصا وقتی خریدیم و سوار شدیم
بهنیا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام . ممنون از استاد پینار که بسیار منطقی راهنمایی میکنید. و به اس ام اس ها پاسخ میدید همچنین دوستان دادا را بیشتر اذیت نکنند که ریش سفید است و گناه دارد بذارید دل تنگش هر چی دوست دارد بگوید و کامنت هایش را تایید کنید چون او عاشق تایید کامنت هایش است و از آن لذت می برد
شهرام
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام . من فقط خواستم از متانت و اطلاعات و راهنماییهای استاد پینار کارشناس خودرو تشکر و قدردانی کنم و از بعضی آقایان هم میخوام فقط در مورد
جی5 حرف بزنند نه چیز دیگه اینجا پیج خودرو است نه
کل کل بعضیها . دادا جان شما هم بیشتر از این خودت را سبک نکن و برو به زندگیت برس البته ببخش به خاطر خودت گفتم.
دادا
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ربطی نداره اما لطف کنید بخوانیدخیلیا اینجا شنیدن این داستان رو:روزی همسر علامه مجلسی درحین صحبتهای روزانه اش به علامه گفت که کودک خردسالشان امروز چادر زنی را دربازار کشید وموجب خجالتش شد،علامه به فکر فرو رفت.گفت ای زن من هیچ کارخطا ومال حرامی به این بچه ندادم،تو چه کردی؟همسرش گفت یاشیخ از اول من هم هیچگاه خطانکردم.همیشه باوضو به بچه مان شیردادم ووووبعد یهو فریاد زدیاشیخ فقط روزی کنار جوی آبی نشسته بودم روی آب اناری غلتان بود چون بارداربودم اناربرداشته.سوراخی ریز ایجاده وکمی ازآبش نوشیدم که یکدفعه گفتم نکند صاحب باغ راضی نباشد پس انداختمش.علامه گفت این حرکت بچه ات نتیجه همان مکیدن همان اندازه آب انارحرام است.حالا مسخره کن توهین کن دروغ بگو.بنده هیچ ناراحت نمیشم.قیم هم احتیاج ندارم.اما شک کنید چه درشکمتان ریختن وریختین.دنیای مجازی کنتور نداره.سردوشی رو باهم تقسیم کنید.البته ببخشید شما بزرگوارید.
حسین 9974
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳داستان قشنگی بود . پیجو از یکنواختی درمیاری دادا بازم از این قصه ها واسمون تعریف کن خیلی قشنگن. من اوایل با حاشیه پردازیهات مخالف بودم ولی الان نظرم کلا عوض شده جدی میگم وقتی به پستهای شما میرسم خنده به لبام میاد مرسی.
محسن
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳اقا دادا خواهشا اینقدر بحث نکن مثل پینار و سعید در مورد مسایل فنی و راهنمایی دوستان بحث کن دیگه کافیه درس اخلاق دادن ما در حد خودمون بلدیم .
من مدت زیادی در مورد جک اتوماتیک تحقیق کردم خدایی با توجه به قیمتش از همه خودروهای چینی و ایرانی بالاتره و ثبت نام کردم
ابوالفضل
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳دمت گرم محسن
ابوالفضل
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳اینجا شده محل خاله بازی بابا دست بردارید از این بچه بازی فقط در مورد جی 5اتومات بگید
حسین 9974
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان دقت داشته باشید این پیج مخصوص جی5 هست وحتما در درجه اول باید درمورد مزایا ومعایب وتجربه سواری با این خودرو مطرح بشه اما حاشیه پردازی هم حال وهوای جدیدی به پیج میده. مثلا بازی فوتبال رو درنظر بگیرید وقتی فردوسی پور یا خیابانی اصل بازیرو ول میکنن و به خانواده ومحل زندگی وتفریحات و… فوتبالیست گیرمیدند، بازیرو جذابتر میکنند تا مثل قدیم که اقای شفیعی گزارش میکرد فقط به بازی میپرداخت و گزارش کسل کننده ای میشد. شایدم بی ربط میگم ولی این نظرمه و دوستان ازادند تا باخیال راحت واسم دیسلایکو بکوبند. مخصل همگی دوستانم هستم دربست تا مشهد
محمد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام . اگه کسی خودروی بهتر زیر 60 از جی5 دارد لطف کرده بفرماید چون من خیلی تحقیق کردم بهتر از جی5 نیافتم. دوستت داریم استاد پینار
سهراب
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳وولیکس30
milad
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳یه جیلی دنده ایی 10هزارتا کارکرد بگیر زندگی رو زیباتر ببین
کیان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳منزل ما نزدیک دفتر کرمان خودرو است و هر روز صبح تعداد زیادی خودرو جهت گزارش اشکالات به این مرکز مراجعه میکنند بصورت آماری 50% لیفان 620 و 40% لیفان ایکس 60 و 10% جک میباشد اینها همه اتومبیل های هستند که هنوز گارانتی دارند و اغلب صفر کیلومتر میباشند.
البته تعداد تولید هم ملاک است که انرا نمیدانم.
سعید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳اخه ادم بیکار چرا دروغ میگی وقتی حتی دروغ کفتن بلد نیستی …..تو نشستی در خونت ماشینها را میشماری و امار دقیق میدی خود کرمان موتور هم این امارها رو نداره . فکر کنم تو خودت جیلی داری ……..!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مرد حسابی تا کنون تعداد محدودی اتومات تحویل شده و منم جز اولیا هستم وتا حالا جز سرویس اونم به نماینگی برای تعمیر نرفتم لااقل اگه میخواهی این ماشین را خراب کنی در خصوصش تحقیق کن …………………برو پسر خوب
Ilyar
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳اخه مومن با 1000 کیلومتر کارکرد که عیب و ایراد خودرو معلوم نمیشه که میکی جز سرویس اولیه اصلا به تعمیرکاه نبردمش_خود براید و 405 (حتی این خودرو های رنکارنک جینی )هم تو کارکردهای اولیه هیج مشکلی ندارند_اما بعد یه مقدار کارکرد صاحباش رو بدبخت میکنن_
کیان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان منظورم از این آمار اینه که مثلا اگر در روز 10 تا ماشین مراجعه کنند 5 تاشون لیفان 620 است، 4 تاش ایکس 60 و یه دونه جک بنظرم برای گرفتن اطلاعات بیشتر یه روز وقت بزارید بیاد از خود مصرف کننده ها سوال کنید تا با کیفیت ماشین آشنا بشید.
سعید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان همانطور که میدانید گیریبکس اتوماتیک جک 5 از نوع چهارسرعته تیپ ترونیک هست لذا برای دوستانی که میخواهند از این نوع گیریبکس اطلا عاتی داشته باشند مطالبی که تحقیق مختصری کردم مینویسم از اقا پینار هم خواهش میکنم اگه اطلاعات دیگه ای دارند بنویسند .
رانندگی اتومبیل هایی که دارای جعبه دنده های اتوماتیک می باشند مستلزم داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می باشد تا راننده بتواند به موقع نسبت به سرویس های مقدماتی آن اقدام نماید و نهایتا در تشخیص عیب و رفع آن اقدام لازم را به عمل آورد.
به منظور انجام سرویس های حرفه ای بر روی گیربکس های اتوماتیک،درک سیستم های مکانیکی-هیدرولیکی و در مدل های جدید سیستم های الکتریکی کاملا ضروری است
درست مانند خودروهای دنده دستی ، خودروهای دنده اتوماتیک هنگامی که چرخها و چرخ دنده ها در گیربکس توقف می کنند، به راهی برای اجازه دادن به چرخش موتور احتیاج دارند. خودروهای دنده دستی از یک کلاچ استفاده می کنند که موتور را به طور کامل از جعبه دنده جدا می کند. خودروهای دنده اتوماتیک از یک مبدل گشتاور استفاده می کنند. مبدل گشتاور یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است ، که اجازه می دهد موتور به مقدار کمی ازادانه و جداگانه از جعبه دنده بچرخد.اگر موتور به طور اهسته در حال گردش است ، همچون زمانی که خودرو درپشت چراغ قرمز توقف کرده، مقدار گشتاور رد شده داخل مبدل گشتاور خیلی کم است ، بنابراین برای نگه داشتن خودرو فقط یک فشار کم روی پدال ترمز لازم دارد.
اگر شما زمانی که خودرو ایستاده بود پدال گاز را فشار می دادید ، مجبور بودید برای نگه داشتن خودرو از حرکت، فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد کنید. این به خاطر این است که هنگامی که شما پا روی پدال گاز می گذارید ، سرعت خودرو بالا می رود و درون مبدل گشتاور سیال بیشتری ارسال می شود که سبب بیشتر شدن گشتاور انتقال داده شده به چرخ ها می شود.
گیریبکس 4 سرعته جک تحت لیسانس کارخانه میتسو بیشی هست و دقیقا گیریبکسی است که در بسیاری از خودروهای کره ای نصب شده وجالب اینکه خودرو تازه وارد سایپا s300 از همین نوع است .مورد دیگه که در گیریبکس جک5 اتومات وجود داره سیستم تیپ ترونیک است.
تیپ ترونیک نوعی از گیربکس های جدید اتوماتیک هست که قابلیت انتخاب دنده ها به صورت دستی یا نیمه اتوماتیک رو هم داره و شما می تونید تا هر اندازه که بخواهید در آن دنده برانید البته چون این نوع از گیربکسها دارای کامپیوتری برای بهتر درک کردن شرایط رانندگی هستند به شما اجازه نمی دهند که بالاتر از رد لاین بروید و در حالت دستی هم به طور اتوماتیک دنده سبک می شود (جلوگیری از آسیب به موتور و گیربکس) و برعکس اگر ماشین بخواهد استال کند دنده سنگین می شود
هر کدام از شرکت های خودروسازی از مکانیزم خاص خود برای این کار استفاده می کنند و اسم خاصی هم روی اون قرار دادند تیپ ترونیک نامی است که شرکت پورشه برای مکانیزمی که خود ساخته گذاشته است و شرکت های دیگر نیز از نام های دیگری استفاده می کنند.
Over Drive
این کلید در مسیرهای کوهستانی ،سرپایینی و سربالایی و کلا مسیرهایی که ماشین با سرعت خیلی زیاد نمیره اما به قدرت زیاد نیاز داره استفاده میشه ، تو ماشینه من تو دفترچه اش این توضیح رو داده که این دکمه در حالت خاموش ماشین رو از 4 دنده به 3 دنده تبدیل میکنه و برای سرعت های کمتر از 150 تا باید استفاده بشه و در مسیر هایی که اشاره کردم ،حالا شاید تو ماشینای دیگه فرق داشته باشه ولی کاربردش حتما مشابه همینه
اینم لیست کمپانی ها و گیریبکس هایی که ازش استفاده می کنن :
Acura: Sequential SportShift
Alfa Romeo: Sportronic, Q-Tronic
Aston Martin: Touchtronic
Audi: Tiptronic, Multitronic (CVT)
BMW: Steptronic
Chrysler/Dodge/Jeep: AutoStick
Ford (Australia): Sequential Sports Shift
Land Rover: CommandShift
Lexus: E-Shift
Mazda: ActiveMatic
Mercedes-Benz: TouchShift
MG-Rover: Steptronic
Mitsubishi: INVECS, INVECS II, INVECS III, Sportronic, Tiptronic
Nissan: Tiptronic
Opel/Vauxhall: ActiveSelect
Smart : Softip
Toyota: Tiptronic
هدف از این طراحی اضافه کردن قابلیت تعویض دنده دستی به گیربکس اتومتیک بود که جاهایی که مثلا نیاز به شتاب گیری سریع تر یا معکوس برای نگه داشتن ماشین هست خلا گیریبکس های اتوماتیک رو پر کنه ! در حالت تعویض دستی تمام فرامین از طریق کامپیوتر صادر میشه و دسته دنده نقش مستقیم نداره! در ضمن بسته به نوع ماشین این کامپیوتر ،برنامه ریزی میشه ، بعضی از ماشین ها 2 دنده دستی بیشتر ندارن مثلا دنده 2 و 3 بعضی ها هم این اجازه رو به راننده میدن دور موتور رو تا انتهای محدوده قرمز هم پر کنه و….
سعید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان همانطور که میدانید گیریبکس اتوماتیک جک 5 از نوع چهارسرعته تیپ ترونیک هست لذا برای دوستانی که میخواهند از این نوع گیریبکس اطلا عاتی داشته باشند مطالبی که تحقیق مختصری کردم مینویسم از اقا پینار هم خواهش میکنم اگه اطلاعات دیگه ای دارند بنویسند .
رانندگی اتومبیل هایی که دارای جعبه دنده های اتوماتیک می باشند مستلزم داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می باشد تا راننده بتواند به موقع نسبت به سرویس های مقدماتی آن اقدام نماید و نهایتا در تشخیص عیب و رفع آن اقدام لازم را به عمل آورد.
به منظور انجام سرویس های حرفه ای بر روی گیربکس های اتوماتیک،درک سیستم های مکانیکی-هیدرولیکی و در مدل های جدید سیستم های الکتریکی کاملا ضروری است
درست مانند خودروهای دنده دستی ، خودروهای دنده اتوماتیک هنگامی که چرخها و چرخ دنده ها در گیربکس توقف می کنند، به راهی برای اجازه دادن به چرخش موتور احتیاج دارند. خودروهای دنده دستی از یک کلاچ استفاده می کنند که موتور را به طور کامل از جعبه دنده جدا می کند. خودروهای دنده اتوماتیک از یک مبدل گشتاور استفاده می کنند. مبدل گشتاور یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است ، که اجازه می دهد موتور به مقدار کمی ازادانه و جداگانه از جعبه دنده بچرخد.اگر موتور به طور اهسته در حال گردش است ، همچون زمانی که خودرو درپشت چراغ قرمز توقف کرده، مقدار گشتاور رد شده داخل مبدل گشتاور خیلی کم است ، بنابراین برای نگه داشتن خودرو فقط یک فشار کم روی پدال ترمز لازم دارد.
اگر شما زمانی که خودرو ایستاده بود پدال گاز را فشار می دادید ، مجبور بودید برای نگه داشتن خودرو از حرکت، فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد کنید. این به خاطر این است که هنگامی که شما پا روی پدال گاز می گذارید ، سرعت خودرو بالا می رود و درون مبدل گشتاور سیال بیشتری ارسال می شود که سبب بیشتر شدن گشتاور انتقال داده شده به چرخ ها می شود.
گیریبکس 4 سرعته جک تحت لیسانس کارخانه میتسو بیشی هست و دقیقا گیریبکسی است که در بسیاری از خودروهای کره ای نصب شده وجالب اینکه خودرو تازه وارد سایپا s300 از همین نوع است .مورد دیگه که در گیریبکس جک5 اتومات وجود داره سیستم تیپ ترونیک است.
تیپ ترونیک نوعی از گیربکس های جدید اتوماتیک هست که قابلیت انتخاب دنده ها به صورت دستی یا نیمه اتوماتیک رو هم داره و شما می تونید تا هر اندازه که بخواهید در آن دنده برانید البته چون این نوع از گیربکسها دارای کامپیوتری برای بهتر درک کردن شرایط رانندگی هستند به شما اجازه نمی دهند که بالاتر از رد لاین بروید و در حالت دستی هم به طور اتوماتیک دنده سبک می شود (جلوگیری از آسیب به موتور و گیربکس) و برعکس اگر ماشین بخواهد استال کند دنده سنگین می شود
هر کدام از شرکت های خودروسازی از مکانیزم خاص خود برای این کار استفاده می کنند و اسم خاصی هم روی اون قرار دادند تیپ ترونیک نامی است که شرکت پورشه برای مکانیزمی که خود ساخته گذاشته است و شرکت های دیگر نیز از نام های دیگری استفاده می کنند.
Over Drive
این کلید در مسیرهای کوهستانی ،سرپایینی و سربالایی و کلا مسیرهایی که ماشین با سرعت خیلی زیاد نمیره اما به قدرت زیاد نیاز داره استفاده میشه ، تو ماشینه من تو دفترچه اش این توضیح رو داده که این دکمه در حالت خاموش ماشین رو از 4 دنده به 3 دنده تبدیل میکنه و برای سرعت های کمتر از 150 تا باید استفاده بشه و در مسیر هایی که اشاره کردم ،حالا شاید تو ماشینای دیگه فرق داشته باشه ولی کاربردش حتما مشابه همینه
هدف از این طراحی اضافه کردن قابلیت تعویض دنده دستی به گیربکس اتومتیک بود که جاهایی که مثلا نیاز به شتاب گیری سریع تر یا معکوس برای نگه داشتن ماشین هست خلا گیریبکس های اتوماتیک رو پر کنه ! در حالت تعویض دستی تمام فرامین از طریق کامپیوتر صادر میشه و دسته دنده نقش مستقیم نداره! در ضمن بسته به نوع ماشین این کامپیوتر ،برنامه ریزی میشه ، بعضی از ماشین ها 2 دنده دستی بیشتر ندارن مثلا دنده 2 و 3 بعضی ها هم این اجازه رو به راننده میدن دور موتور رو تا انتهای محدوده قرمز هم پر کنه و….
فرهاد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان من هم اتومات تحویل خرداد ثبت نام کردم . غیر از رنگ سفید ومشکی رنگهای دیگه را کجا میشه دید ؟. اصلا تنوع رنگ داره یا نه ؟کسی میدونه راهنمایی کنه.
شهروز
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام-تنها ماشین صفر خارجی زیر55 تومان جن توی مدل 2008 و ترخیص 2013 است که در سایت باما قیمتی معادل 51 تومانه
mohsen
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳خداییش جنتو خیلی زیباتر از جک هست و اگر بحث خدمات پس از فروضش نبود بهترین ماشین تو رنج 50 تومن بود
مجتبي
۱۲ فروردین ۱۳۹۴خیلی بی سلیقه ای
شایان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همگی دوستان اگر لطف کردند جواب دادند خوشحال میشم من روز جمعه بنزین سوپروموتوروعادی رو با هم قاطی کردم فول شد تقریبا60کیلومتر به قصد تفریح یک مسیر شهر به جاده طی کردم البته رفت و برگشت حالا خسته بودم توجه نکردم اما الان نگاه می کنم همون فول هست یعنی شاید 2لیتر مصرف کرده باشه آیا امکان داره شناور بنزینش مشکل داشته باشه یا واقعا همینطوره مصرفش من که گیج شدم اگه ممکنه جواب بدین با تشکر
مسعود
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام
آقا شایان برامن از صد به بالا که میرم تازه از فول شروع میکنه به پایین اومدن،اگه توجاده باشم بعداز یکصدوپنجاه کیلومترازفول میاد پایین
البته بیشتر به خاطر فرم باک ماشینه که نصفه قسمت بالا بنزین بیشتری جامیگیره و اینکه وقتی باک رو پر پر میکنید شناور میچسبه به بالای باک وداخل بنزین فرو میره برا همینم تا بنزین پایین نیاد شناور نمیتونه بیاد پایین
نمیدونم تونستم درست بیان کنم ومتوجه شدید یا نه،کافیه شکل شناور باک رو تجسم کنید وقتی بنزین پر پر میشه تو باک یعنی بنزین میرسه به سقف باک وشناور از روی بنزین میره داخل بنزین وتا حدود ده لیتر بنزین مصرف نشه شناور به روی بنزین شناور نمیشه
اکثر ماشینهایی که من داشتم همینجوری بوده،وقتی آمپر به نصف میرسه تقریبا چهارصدتا چهارصد و پنجاه کیلومتر میره ونصفه بعدی تقریبا دویست و پنجاه تا سیصد
شایان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان عزیز اگه امکان داره چون این پیج زیاد مورد بازدید همگان قرار می گیره لطف کنند از نظر فنی بیشتر مورد محک قرار بدهند مثلا آیا هندلینگ جی 5شماها چطور عمل می کنه کمک فنرها رو چگونه می بینین لاستیک ها چطورین رینگ ها تو پر هستن یا خیر آلیاژشون در چه حدی است شیشه ها جنسشون نسبت به محصولات ایران خودرو در چه درجه ای قرار می گیره آیا وسایل موتور شیلنگ هاو وایرها در مقابل گرما عایق هستند آیا شمع ها دو زمانه هستند ترموستات در حد مطلوب نقش ایفا می کند یا خیر آیا وسایل جلوبندی از قبیل بوش و طبق و … مثل سمند جداگانه هستند یا خیر مثل 206 هستند که اگه یک قطعه بین اون ها مشکل داشته باشه کلش باید تعویض بشه آیا چرا بیشتر وقت ها جک جی 5 آمپر در خط وسط می ایستد و در روی این خط کنترل می شود پس ببینین اگه سوال بپرسیم می تونیم به یک دیدگاه مشترک دست پیدا کنیم و به نفع همه کسانی هست که می خوان از دیدگاه های ما برای خودشون نتیجه گیری کنند پس به امید فردایی بهتر
amira
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام دوستان.من جز قدیمی ها نیستم واما از نظرات اقا دادا معلوم که داره مثل (شرمنده می گم)بچه ها رفتار می کته داره باپنبه سر ادمو می بره مثلا چه ربطی داره شهرت اقا پینیار رو بگی یا مثلا کجایی و…اینها مهم نیست مهم اینه که اطلاعاتش خوبه که مشکلات رو توضیح می ده اگه می بینی پینیار همه براش احترام قائل هستند چون به حاشیه ها توجه نمی کنه .خسته نباشید دوستان
SAEID-R
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام اقا سعید ودوستانی که اطلاعات دارند وقتی ماشین تو جاده با اتومات رانندگی میکنیم اگه به سربالایی یا سرازیری برسیم همان لحظه میشه ازدنده دستی جهت کنترل سرعت ماشین استفاده کردوبه گیربکس صدمه ای وارد نمیکند
مسعود
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳آقاسعید شما توهرسرعتی باشی میتونی بیای رو دنده دستی
تجربه رانندگی با اتومات جی۵ ندارم ولی میدونم اگه شما روی دنده دستی معکوس نامناسب با سرعت ماشین بدید دنده رو عوض نمیکنه
مثلا با سرعته صدوچهل بخوای بذاری دنده دو…
BNM
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳البته باید اضافه کنم که اگر ماشین اتومات شما گیربکس هوشمند باشه این وضعیت گفته شما درسته چون بعضی از گیربکسهای اتوماتیک قدیمی این ویژگی رو ندارن و اگه درست دنده دستی بهش ندی بد جوری جعبه دنده و گیربکسش خرج رو دستت میزاره ها !!!…