صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
جیلی
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳جیلی افتخار صنعت خودروی چین
BNM
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳1000 افرین
شایان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همگی دوستانی که ماشین خودشونو تحویل می گیرن از نظر سیم کشی حتما چک بشه مخصوصا سیم ها رو با بست ببندید تا از سایش با تسمه جلوگیری شود و این که من زمان تحویل بعد از کمی کار با خودرو یک صدایی عجیب می داد تا خودم فهمیدم علت این است که گل پاش به تسمه تایم می چسبید و باعث اصطحکاک و ساییده شدن میشد برای این کار چرخ رو باز کنید با بست آن را محکم کنید تا هیچ مشکلی نداشته باشد قابل توجه پلاستیکی سیاه رنگ است
فرید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام آقای سعیدی، منم تا اسفند پارسال مثل شما بودم، ال۹۰ E1 سال ۸۸ دارم که از اول تا الان دست خودمه،با ۶۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد بدون تصادف.نمیخوام بگم لیفان بده اما با کلی تحقیق جی۵ رو انتخاب کردم، بخاطره موتور با کیفیت نسبت به لیفان، زیبایی فوق الاده، اتاق جادار نسبت به لیفان. و اما لیفان: شتاب بالا، امکانات خوب، قیمت پایین با توجه به امکانات، صندوق جادار (۶۵۰ لیتر)،کمکهای بسیار عالی در دست انداز-اما معایب: بالا رفتن صدای موتور در دور ۳۰۰۰ به بالا، کلاچ بد قلق که در ترافیک هاى طولانی پا اذیت میشه، سمت چپ پدال کلاچ یه جا برای استراحت پا وجود داره که در مسافتهای طولانی از اون استفاده میکنند و فاصله کمی با کلاچ داره و موقع کلاچ همش پای آدم گیر میکنه. اما من زیبایی و کیفیت جی۵ رو فدای امکانات بالا وقیمته پایینه لیفان کردم، من جی۵ دستی تحویل مردادم اگه پول داشتم حتما اتومات مینوشتم. از ال۹۰ خیلی خیلی راضی هستم و مطمىن باش کیفیت موتور و گیربکس ال۹۰ رو تو این رنج هیچ ماشینی نداره و تو مسافرتها راحت و امن.در ضمن برادرم از شهریور پارسال لیفان داره که من این ایراد ها رو گرفتم اما در کل خدمات خوبی داره. منم اگه جی۵ نوشتم یکی برای اینکه با ۷ مرحله پرداخت میتونم ماشینه ۲۶ میلیونی رو تبدیل کنم به ۴۵ میلیونی که خودش پس اندازه و هم تنوع، ال ۹۰ رو یه ماه دیگه باید بفروشم که بتونم چک ها رو پاس کنم، اما دلم واقعا واسه ال ۹۰ تنگ میشه :o(
فرید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳آقای سعیدی این جمله رو اصلاح میکنم: امکانات خوب و قیمت پایین لیفان رو فدای زیبایی و کیفیته جی ۵ کردم.
فرید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳شایان جان تشکر که اینو گفتی، حالا همه جی ۵ ها اینطوری هستن یا فقط شانسی ماله شما ایراد داشت؟
پاتریس
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام بر جک سواران عزیز
چند تا سوال داشتم کسی براش جوابی داشته باشه ممنون می شم.
من تحویلی تیر ماه اتوماتیک هستم. کاتالوگ را خوندم. با وجود اختلاف حجم و قدرت موتور برا هر دوتا مدل دستی و اتوماتش؛ حداکثر سرعت یکسان را زده بود. از نمایندگی سوال کردم جوابی نداشت.
در ضمن تو تستهایی که بعضی دوستان کردن ظاهرا به سرعتهای بالاتر از این هم رسیدن.
مصرف سوخت و شتاب صفر تا صد اتوماتیکش چقدره؟
آیا نیاز به دزگیر اضافه داره یا نه؟
باربند فابریک و کفی فابریک داره یا نه؟ اگه نه مال چه ماشینی بهش می خوره؟
مهدی نیوز
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳تو ترکیه بهترین ماشین های برند رو سوار میشن با قیمت پایین اثلن تو ترکیه ماشین چینی نیستش خیلی کم تو ایران مارو بد بخت کردن همش ماشین چینی وارد میکنن ماشین های ایرانی که همش واسه کارخونه سود خالصه پرایدی که 5 ملیون هم نمیرزه میفروشنش 22 ملیون ماشین های چینی که قیمتش فضایی شده ولی خیلی بهتر از ماشین های ایرانیه پلت فرم ماشین های ایرانی برای اهد بوقه سلامت باشید خدا فظ ………..؟
shayan
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ولی دوست عزیز باید بدونی تو استانبول جیلی رو سوار میشن اینم یه نمونه http://shayanshams.persiangig.com/image/istanbul.jpg
ali_a1354
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام در جواب دوستمان شایان
من جی5 1500 دارم و 8500 با کارکرد
1-از لحاط هندلینگ عالی از 405 بهتره
2-کمک فنرها الان نرمتره شده لاستیکها خوبن جوابگو رانندگی نرمال هستند
3-جنس شیشهها خوبه به راحتی با سنک ریزه ترک نمیخوره من تجربه کردم .
4-درجه در تمام حالتها در وسط فیکسه کمی بسیار جزیی پاینتر میاد ولی بالا نمیره
5-بوش طبقها قابل تعویضند
6-در مورد قطعات موتور هنوز زوده قضاوت کنیم اما تا الان نرمال بوده
در کل با توجه به قیمت ثبت نامی عالی اما قیمت آزادش بالاست .تنها مشکل اساسی نمایندگیهای فروشن که سلیقه ای عمل میکنن ولیشرف داره به ایرانخودرو
دوستانی که قصد خرید دارن باید وقت بزارن تشریف ببرن نمایندگی ها و با دارندگان خودروهایی که واسه تعمییر میان نمایندگی مشورت کنن و نطر اونها را هم جویا بشن اما عجله کنن تا گرونتر نشده.
شایان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا فرید من پرسیدم فقط مال من احتمالا اینطور بوده اینا رو هم گفتم تا دوستان حواس جمع باشن مشکلی پیش نیاد من تحویل برج 10سال 92بودم یه کم از خرتومی سیم نزدیک به تسمه دینام خورده شده بود شانس آوردم چون سیم ریز توش هست باعث اتصال می شد در مورد پلاستیک توی گلگیر پشت چرخ هم باید بگم چیز جدی نیست برای اطمینان بیشتر حتما یک بست بزن اتفاقا جا برای بست زدن هم داره من تو نمایندگی دیدم فکر کنم بهش میگفتن شل گیر کامل درش می آوردن آخه جک ها مد افتاده بخوابونن و دودی کنن اونوقت دیگه باعث می شد کامل به تسمه تایم بچسبه با تشکر
شایان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا ali_a1354 واقعا ممنونم از جوابتون سوالات من هم دلیل بر این داشت هم خودم تقریبا نمی دونستم هم از نزدیکا سوال براشون پیش اومده بود دودل بودن که ثبت سفارش بدن یا خیر با راهنمایی شما حتما بهترین انتخاب رو می کنند با تشکر
BNM
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳فقط یه چیز میخواستم بگم که اونم اینه که بهتره یکم هم به نظر و انتخاب مردم هم احترام بزاریم و فقط کافیه یه روز از وقتمون رو بریم داخل شهر و یه دور حسابی بزنیم که به عینه میبینیم تعداد جیلی سوارها خیلی خیلی بیشتر از جک 5 هستش اما شاید بگید که دلیلش فروش جدید و ورود جدید جک 5 به بازاره که در جواب باید عرض کنم کافیه که برید امار فروش این دو ماشین رو در حال حاضر با هم بسنجید که تقریبا فروش جیلی دو برابر هستش !!..و بازم یه دلیل دیگه اگه این ماشین بد بود بعد از دو سال روز به روز مردم بیشتر نمیخریدنش پس بیایید واسه یه بارم که شده برای انتخاب ملت ارزش قایل بشیم چیزیه که در حقیقت داریم میبینیم!!!… والکلی هم دیگه رو نکوبیم که چون من جک دارم یا جیلی دارم پس این بهتره !!!… جواب رو با دیدن حقیقت داخل شهر واضح و عیانه…
sita
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همه دوستان
آمار فروش یک خودرو به هیچ عنوان نشانه کیفیت و برتری اون نیست. عوامل زیادی از جمله قیمت، شرایط فروش میزان آشنایی افراد با خودرو و … تو فروش خودرو موثره از همه اینها مهمتر معمولا فروش خودروهایی که تعداد اونا توی خیابون زیاده راحت تر از خودروهای تازه وارده.
به عنوان مثال پراید پر فروش ترین خودرو در ایرانه و پورشه کمترین آمار فروش رو داره!!!!!!!!!!!!!
البته ذکر مثال بالا فقط به دلیل روشن شدن موضوع هست و ممکنه مثال خوبی برای روشن شدن موضوع نباشه
مسعود
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام
این آقای دادا هرکی باهاش مخالف باشه رو از دین خارج شده و مرتد می دانند
درثانی چون با نظر ایشون مخالفن بالقمه حرام بزرگ شدن وتنها شخص سالم ایشون میباشن
نمیدونم چه کمبودی داره،وای فکر کنم عقده مورد توجه قرار گرفتن داره
آقای دادا شما یه ماشین داری و سوارمیشی بقیه هم دارن
چی شده که فکر میکنید کارشناس این ماشینید،نمیدونم
خود کرمان موتور فکرنکنم کسیو داشته باشه که اینقدر ادعای کارشناسی وعلامگی داشته باشه
الانم میای دوباره از حلال وحرام خوردن ماها میگی
چطور میتونی اینقدر راحت در مورد نان سر سفره دیگران نظر بدی و حرام اعلام کنی?!!
تا دونفر گفتن بهت استاد،فکرکردی چه خبره و کی هستی?!
من هنوزم نمیدونم کدوم کارشناسی تاحالا به صدای تک تک سرد شدن اگزوز به عنوان یک عیب نگاه کرده و در موردش حرفی زده
شما حتی اینقدر ذوق زده بودی که فهمیدی صدا برا چیه که ده تا کامنت براش گذاشتی و یادمه هیچکس هم اهمیت نداد،چون اصلا اهمیتی نداره،انصافا کدوم کارشناس دو سطر درموردش نوشته??!!
خدایا هممونو شفا بده…
همینجام بگم هرچی بنویسی جوابتو نمیدم
ازهمه معذرت میخوام برای این پست بی مربوط به جی۵
حسینی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سوابق را هم نگاه کن ظاهرا چند تا دادا داریم
احسان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان سلام،
امروز با کرمان موتور تماس گرفتم گفتند “تحویلی های اردیبهشت دارای تاخیر میباشد آخر اردیبهشت تماس بگیرید.”
محمد
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳این ماشین برای کرمان خودرو تموم میشه 28 ملیون دنده دستیش میفروشنش 50 ملیون خیلی حروم خورن نامردا به سود کم راضی نیستن ایکس 60 هم که آشغال ترین شاسی بلنده به درد باباشون میخوره
احسان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳باز هم سایت دچار مشکل شد!!!!
دادا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام.آقای محترمی که با اسم دادا اومدی خوش اومدی.هرجوردوس داری بگو وبنویس.فقط سرتو به بالین میذاری راحت بخواب.لااقل سوابق معلومه.جز اونم دستکاری کنید…آقای محترم هیچ متوجه هستی از اول اومدی سرناسازگاری داری.نمیدونم چرا اون چیزی که میخوای تفسیر میکنی.کی گفتم همه حرام خورن.میتونی تحقیق کنی چه کسایی راحت بدیگران توهین وافترا وفحش میدن.بعد بگو.آقا پسر یا دختر نمیدونم چراحسودی میکنی.مثلا من یا تو چی میخوایم بدس بیاریم.که بخوایم بگیم منم منم.آخه کدوم ماشین صدای اگزوزش تلق تلوق بخوره بعد کسی بخیالش بشه.چرا بچه بازی درمیاری.چرا هرکی اینجا میاد خودشو قیم میدونه.بنده معتقدم کسایی که زود قهرمیکنن وبعد بقولشون برمیگردن.هیچگاه نرفتن بلکه با اسمای دیگه همیشه حضورداشتن.بکسی ضررنمیرسونه.بنده هروقت بخوام میام هروقت بخوام میرم.هرکی هرچی دوس داره بگه.آدم دارم یا ندارم بتو که اذیت نمیرسونه.پس زیاد حرص نخور مثل داره که میگه زیاد حرص نخور که….دوستایی که سیم وسایش روگفتن دستتون درد نکنه.ماروباخبر کردی.هرچند انشاالله اتومات تولیدتابستان این مشکلاتو نداشته باشه.
علی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام منم با مسعود جان موافقم دیگه قرار نیست که از همه جای ماشین از ریزش گرفته تا درشتش انتقاد کنیم وبگیم به درد نمیخورد مگر چقدر هزینه کردیم و در چه حدی و قیمتی از این ماشین انتظار داریم که آقای دادا به همه چیز ایراد میگیرد . و احساسی نظر میدهد
سامان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام دادا جان تورو قسم میدم به جون هرکی دوست داری یا نظر نده یا برو تو سایت دیگه به خدا ازت خسته شدیم
محمود
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳با سلام
دوستان لطفا جای پرداختن به حاشیه به اصل مطلب و انتقال تجربیات به سایر دوستان بپردازید.
محمد
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام . متاسفانه بعضی از دوستان اصلا به خودشون ارزش قایل نیستند وقتی کسی به نظراتت ارزش قایل نیست خودتون مودبانه کنار بکشید اقای احساسی
علیرضا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳راسته قرار بود این ماشین بین 25 تا 30 تومن بیاد؟
را﷼
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳بنظرتون جک j5 بهتره۱۵۰۰cc یا گریت وال ولکس c30 موندم چیکار کنم بنظر جک بهتره ولی اصلا با اون علامت ستارش حال نمیکنم دلم با گریت وال ولی انگار راین خودرو اوضاعش بده نظر شما چیه؟
را﷼
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳جک j5 بهتره۱۵۰۰cc یا گریت وال ولکس c30 موندم چیکار کنم بنظر جک بهتره ولی اصلا با اون علامت ستارش حال نمیکنم دلم با گریت وال ولی انگار راین خودرو اوضاعش بده نظر شما چیه؟
سعید
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستی که پرسیده بود زمان سبقت چه کنیم به شکل زیر عمل کنید……….
وادار کردن یک گیربکس اتوماتیک به تعویض و سنگین کردن دنده، کار آسانی بوده و کافی است به این صورت عمل کنید:
۱- به منظور افزایش میزان دور موتور و رساندن آن به میزانی فراتر از حد مجاز، پای خود را تا حد امکان روی پدال گاز فشار دهید. معمولا این حالت در شرایطی اتفاق می افتد که قصد سبقت گرفتن یا ورود سریع به یک بزرگراه را داشته باشید.
۲- بعد از آنکه تعویض دنده ها و معکوس شدن آنها انجام گرفت، می توانید به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد سرعت حرکت فشار پای خود را روی پدال گاز کاهش دهید.
۳- بعد از بالا رفتن از یک سربالایی و یا سبقت از اتومبیل مورد نظر، این امکان را به گیربکس بدهید که دنده سبکتر را انتخاب کند این امر هنگامی که نیازی به فشار اوردن به موتور نباشد، به صورت خودکار اتفاق می افتند
برای وادار کردن یک گیربکس اتوماتیک به سبک تر کردن و انتخاب دنده های پایین تر در حین حرکت به این صورت عمل کنید.
۱- جهت نزدیک شدن به وضعیتی که نیازمند استفاده از دنده های سبکتر در گیربکس هستید، کافی است فشار پای خود را روی پدال گاز کاهش دهید.
۲- امکان سبک کردن دنده را به گیربکس بدهید.
۳- سعی کنید تا زمانی که مایل هستید، با ثابت نگه داشتن سرعت حرکت، دنده انتخابی در گیربکس را تغییر ندهید. موفق باشید و از جی 5 اتوماتتون لذت ببرید
احسان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستانی که با تاخیر ماشین تحویل گرفتن کسی موفق به دریافت جریمه تاخیر از کرمان موتور شده؟ چطور حساب میکنن؟ چقدر طول میکشه تا پرداخت کنن؟
akbar
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام من 1800 اتومات رو ثبت نام کردم ولی تا حالا ماشین رو ندیدم امیدوارم که ماشین خوبی باشه
دادا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳آقای مدیر لطف کن نظرمو حذف نکن.چطور بقیه میتونن….ماهم میگیم.بچه بازی شده اینجا.همه میتونن حرف بزنن.همه .از…هرعیبی باشه هراشکالی باشه هرخوبی باشه باید گفته شه…مثلاچهارروزه بنزین زدم.تو این مدت پنجاه کیلومتر داخل شهر رفتم.چون اصلا وقت نمیکنم باجک بیرون شهربرم.فقط یارقدیمی سیلو.میرم سرکار.اما برامنم جالبه.هنوز که هنوزه آمپرش چسبیده به سقفش.بابا عیبشو نگو.این عیبه؟!!!!.کسی محل نمیده.برو بابا دلت خوشه…آخه مذهبتو شکر اگه نگیم.کسی متوجه میشه.آقای مدعی، شکایتا بررسی میشه.تا اونجا که احساس خطر کنن برای رفع عیب عمل میکنن.مثل فراخوان شیلنگ بنزین.پیچ سیبک تولید اوایل.حالا تو هی………شرمنده خیلیا
پینار
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳باسلام بر تمامی هموطنان عزیز و گرامی…. بنده مجددا خواستم دو نکته را برای دو گروه عنوان کنم ….. اول برای اون دسته از عزیزانی که هنوز ماشین نگرفته اندو قصد خرید جی5 را دارند عرض کنم که اولا تو این رنج قیمتی شما چه خودرویی را از لحاظ فنی و زیبایی و ایمنی برتر از جی5 میدانید ? مساله بعدی اگه خودستایی نباشه اینه که بنده اکثرا قریب به 95 درصد خودروهای ایرانی و چینی و مگان را داشته ام و تو این مدت به این نتیجه رسیدم که هیچ خودرویی بی عیب وایراد نیست حتی خودروهای بالای صد میلیونی همچون مزدا3 … تویوتا یاریس .. سوزوکی و غیره … حالا چه رسد به ماشینهای ایرانی و چینی …. اما دربین تمامی خودروهای ایرانی و چینی بنده کمترین عیب و ایراد را اول در مگان بعدا در جی5 و تندر 90 یافتم که در اینجا مجال پرداختن به جزییات دیگر خودروها نیست فقط نگاهی داریم به بررسی جی5 ….. اول سیستم تعلیق جی5 که یک سیستم تعلیق خشک است که این سیستم تعلیق خشک باعث پایداری و امنیت خودرو در جاده و مخصوصا سر پیچ ها میشود که یک مزیت بسیار بزرگ است مانند جی5 و مگان و سوزوکی و مزدا3New اما در سیستم تعلیق خشک همیشه دوستان توجه داشته باشند که از نرمی زیاد خودرو کمی کاسته خواهد شد و کمکها کمی سفت خواهند که آنهم شاید زیاد محسوس نباشد و همچنین در سیستم تعلیق نرم از امنیت و پایداری خودروکاسته اما بر نرمی ماشین افزوده خواهد شد مانندپژو206 ام وی ام 530 البته دوستان توجه داشته باشند که این دو به هیچ وجه نمیتوانند با هم باشند یعنی نرمی و ایمنی مگر اینکه در خودروهای گرانقیمت که از کمک فنرهای گازی پیشرفته استفاده میکنند میتوان پیدا کرد که البته زیاد هم محسوس نخواهد شد پس اکثر شرکتهای بزرگ خودرو نرمی ماشین را فدای ایمنی و امنیت خودرو میکنند مانند شرکت رنو فرانسه یا مزدای ژاپن.. از لحاظ محکمی شاسی عالی است…. فاصله دو چرخ محورها بسیار مناسب و خوب که باعث فضای زیاد سرنشین عقب و همچنین پایداری خودرو در جاده میشود…..فرمان پذیری عالی داخل شهر ولی کمی تیزتر در جاده با سرعت های بالا که باید کمی احتیاط کرد البته وزن سنگین خودرو خود موجب پایداری خودرو در جاده است…. ترمزهای خوب که البته میتونست با توجه به وزن سنگین خودرو از سیستم دیگری نیز استفاده شود ولی در حالت کلی بسیارخوب و راضی کننده است و غیر از ترمز مگان بر دیگر خودروها برتری دارد که امتیاز منفی ترمز بیشتر به خاطر وزن سنگین خودرو است …. موتور پیشرفته نرم با گیربکس عالی و فاصله کوتاه ضریب دنده ها وروان با شتابگیری خوب و کابین ساکت….. از لحاظ ظاهری هم قطعا جزو 3 خودروی زیبای کشور قرار میگیرد که البته به نظر بنده چون سلایق متفاوت است….. مصرف سوخت کم …… گرمایش و سرمایش عالی…. صندلیها با روکش جنس خوب ولی سفت….. کیفیت بدنه خودرو عالی…. کیفیت رنگ خودرو پایین مخصوصا رنگهای متاایک که به عات رنگدانه های فلزی که
ناموزون پخش شده اند که در هنگام برخورد و ایجاد مشکل ترکیب رنگ متالیکش سخت و مشکل ساز است که در این میان رنگ سفید عوارضش بسیار کمتر است البته مشکل رنگ در پرش رنگهاست که چسبندگی لازم و همخوانی خوب را با بدنه ندارد که امیدواریم این مشکل حل شود ….کیفیت قطعات خودرو جی5 را زمان مشخص خواهد کرد چون قضاوت کردن در مورد کیفیت کمی زود است البته بنده با 18000 کارکرد امید زیادی به کیفیت قطعاتش نسبت به تمامی خودروهای ایرانی و چینی که در کوتاه مدت مشکل ساز شده اند دارم…. مساله بعدی اینکه دیگر مثل سالهای گذشته نیست که مردم از خودروهای چینی فرار میکردند حالا کم کم اکثریت مردم خودروهای چینی را پذیرفته اند و شاهد حضور آنها در خیابانها و جاده های کشور هستیم …. ومساله بعدی خدمات پس از فروشش است که اگه فراگیر شود مطمنا یک گزینه بسیار خوب و ایده ال برای خانواده ها خواهد بود……
حسین 9974
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ممنون استاد پینار از پستهای سودمندی که قرارمیدی.
استاد پینار= استاد کارشناسی
استاد دادا= استاد دین واخلاق
omyd
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳آقای دادا
دکتر دادا
مهندس دادا
و یا هر عنوان دیگه ای که دوست دارین
در اینکه شما از لحاظ فنی نسبت به j5 (و نه سایر ماشینای دیگه)اطلاعاتی دارین شکی نیست و البته عجیب هم نیست چون بهرحال شما این ماشینو دارین.در این مورد بحثی نیست اما مساله مهم اینکه شما اصرار عجیبی دارین که بیش از سایرین میفهمید و مدام داشته هاتونو به رخ افراد میکشین و منت روی دیگران میزارین.اگه داشته هاتونو در مورد j5 به افراد انتقال میدین بحث نوع دوستی رو به میان میارین که من به این مورد شک دارم.چون مدام میگین من فقط اینو میدونم و من فقط درست گفتم و غیره.چه منتی دارین بر سر سایر دوستان؟؟چرا دیگران رو به کم اطلاعی با حرفاتون متهم میکنید؟چرا از اینکه سایر کاربرا به یکی دیگه از افرادی که داشته هاشو بدون منت به دیگران منتقل میکنه حسادت و توهین میکنید؟؟چه حقی دارین شما که اسم دختر جناب یاری(پینار)رو میارین؟برین سایر نظرات منو بخونین.خیلی جاها من از شما حمایت کردم.اما بهیچوجه حقی برای شما وجود نداره که خودتونو عاقلتر از سایرین بدونین و داشته هاتونو با منت به سایرین منتقل کنید.این از اخلاق بدور هستش که اینطور با جناب یری حرف میزنین.چه چیز شما رو ناراحت کرده؟؟؟اینکه سایر دوستان جناب پینار رو استاد صدا میکنن و از نبودنش توی سایت ناراحتن؟؟چرا تهمت ناروا به ایشون نسبت میدین؟این از مسلمانی بدور هستش.لطفا سعی کنید ادب و احترام را بجا بیارین و فقط فنی نظر بدین.
موفق باشین جناب دادا.
بیژن
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام بر استاد پینار و دیگر جی5 سواران و بسیار متشکراز نظرات مفید پینار عزیز