صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
شایان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همگی می خواستم که آخرین حضورم رو در این پیج به اطلاع همه دوستان برسونم امیدوارم که با رفتن ماها دادا هم بره یا دست از حاشیه برداره و علت حضورم در این پیج تا حالا دینی بوده که می خواستم ادعا کنم چون دوستان منو راهنمایی کرده بودن می خواستم جبران کنم و خداوکیلی درباره جک جز حقیقت چیزی نگفتم انشاا.. من هم بتونم اتومات ثبت کنم البته همین آرزو رو برای دوستان هم دارم-درخواستم از پینار اینه که همیشه همین طور همه رو راهنمایی کنه و از تجربیاتش در اختیار دیگران هم دریغ نکنه ما ایرانیا تمدن کهنی داریم لایق بهترین ها هستیم به امید روزی که همه بی نیاز و موفق و سلامت باشند با تشکر موفق و موید باشید
فردین
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام متاسفانه دادا باعث شده همه از این پیج فرار کنند واقعا که سنگ پای قزوینه .
محمد329
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همگی.من هم هر چند بیشتر خواننده پست ها بودم و از تجربیات دوستان استفاده می کردم ولی بعد از رفتن پینار اینجا شده کل کل خونه.اسم نمی برم ولی این کارت آقای ایکس هیچ نفعی به حال کسی نداره که هیچ بلکه همه یکی یکی این سایت رو ترک میکنن.خوش و خرم باشید با جی پنجتون
رادین
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳با سلام من تحویل خرداد جی5 اتومات هستم به نظر دوستان دعوتنامه کی میاد؟نمایندگی گفت همین روزا میاد؟؟؟ ایا میشه کروز کنترل نصب کرد؟
amira
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳منم تحویل خردادم همین سوال رو از دوستان پرسیدم گفتن از20 به بعد منتظر باش
amira
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳کروزکنترل رو با از پینیار یا دادا بپرسی .دادا یا پینیار این سوالو پاسخ بدید؟
دادا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳و مکروا ومکروالله،والله خیرالماکرین…خودحدیث مفصل بخوان.چرا یه عده ازدستمال کشیدن دس نمیکشن.آخه صدباربگم.بشر تودکتر تو مهندس تو پولدار تو استاد وهرچی که میخوای باش.آخه بشر نه جای منو گرفتی نه من جای تورو.آخه بشر اگه معنی اسمو بدونی وبدونی که اسم دختره هیچ موقع نمیگی آقای پینار مثل اینکه بگی خانم سامان.دلیلش این بود.اگه ایشون ازبنده ناراحت شدن شرمنده. ولی بعضیا الکی دوس دارن…..بعضی از دوستان تونمایندگی تهران منودیدن باهم کلی حرف زدیم حتی درباره نظرات اینجا.حرفای شنیدنی داشتن ولی میگفتن نظرنمیدیم.دلیل شون جالب بود.بعضیا دیگه نمیان.ولی منیه موبایل دارم بی کارم دم به دقیقه میام اینجا.پس زیاد غصه نخور.مجبورم بیام چون درروز بی کارم.موبایلم که اینترنش براه.پس شرمنده.اسما جابجا میشه میرن میان مبارک باشه.هرچی دوس داری تلقی کن.اونی که عالم تر از همه خودش بدونه اون…همه س….دوسه ساعت پیش فرصتی پیش اومد بادهرچهارچرخو نیتروژن زدم.ودوری زدم باماشین،هیچ تاثیری نداشت یا محسوس نبود.بعضی ازدوستان میگن سبکتره میشه حتی بعضی میگن هندلینگ وکوبش تغییرمیکنه.بگه واقعا چطورمیشه فهمید.بنده هم الان نیتروژن زدم چون داره فصل گرما میاد وخطرپذیری گاز با چگالی وجرم یکسان خیلی کمتر از گازهای ناهمگن با چگالی وجرم های متفاوت میباشه.این کارو کردم.درصورتی خیلی دوستان توصیه ی میکنن حتما بانیتروژن درفصل سرما لاستیکو پر کنید.معناش چیه؟دلیلش چیه؟
امیر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳از مدیر محترم درخواست دارم نظرات حاشیه ای رو حذف کنن
ali_a1354
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳آقایون دقت کنید موقع تعویض روغن درب موتور برعکس سایر ماشینها باز میشه تعویض روغنیها با آچار به جونماشینتون نیفتن
BNM
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳مدیریت پدال من واقعا نمیدونستم که این قسمت نظر تحت نظر تبلیغ و طرفداری از جک 5 هستش! فکر میکردم که فقط ملت ازادانه میتونن بیان و نظرشون رو بدن که متاسفانه الان تو این هفته من شخصا 3 تا پیام و نظر دادم و چون عقیده من و انتخاب اول و منطقی من جیلی بوده حذف شده !!!… به هر حال شاید اشتباه کرده باشم ولی چند بار؟؟؟…به هر حال بازم میگم اول جیلی !!!
BNM
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳دلیلم هم واسه انتخاب جیلی-کافیه که توی شهر تهران و دیگر استانها توجه کنیم ببینید که تعداد جیلی سوار ها روز به روز داره زیاد میشه! خوب این یعنی چی؟ یعنی اینکه ملت با وجود اختلاف قیمت 20 میلیونی فقط و فقط به دلیل کیفیت این ماشین که الان بیشتر از 2 ساله که مردم سوارن و حتما حتما راضی هستن و یه چیزی هست که بازم داره فروش میکنه و طبق امار جدید اعلام شده واردات جیلی رده دوم رو در سال گذشته کسب کرد!!!…چون احتمالا بعضی از افراد بخوان توجیه بکنن که جک 5 تازه تولید میشه که از نظر تعداد بایم کمتر باشه ولی در جواب اینو گفتم که در حال حاضر امار فروش این دو خودرو برتری کامل با تعداد فروش جیلیه پس دیگه تمومه به نظر من وقتی در حال حاضر به ازای یک ماشین جک 5 سه تا جیلی خریداری میشه پس حله دیگه؟؟!!..
BNM
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ببینید دوستان الان میدونم که ناراحت شدید از صحبت من ولی تعصب رو کنار بزارید من خودم در حال حاضر جی 5 دارم ! و اینو میگم ولی یه فرقی هم با اکثریت دارم و اینه که سال 92 جیلی داشتم که اواخر سال فروختم به امید خرید یه کره ای که مشکلی پیش اومد و بازم پولم کم شد و اینبار با توجه به دیدن ظاهر این ماشین خریدمش ! که الان دقیق فرقشونو دارم میبینم و احساس میکنم خوب جفتشون رو سوار شدم این بده؟! الان چیکار کنم که وقتی میبینم جیلی پارسال از این جی 5 سرتره از هر نظر که نه ولی در اکثر موارد!!.. الان هم شما دوستای خوبم هی بیاید منفی بدید که چی ؟ چیزی عوض نمیشه.. بالاخره وقتی من و شما در حال حاضر توان خرید این جک رو داریم و میخریمش معلومه که فقط از ماشین خودمون جانب داری کنیم .. ولی من بی تعصب دارم میگم خوب با با زور که نیست جیلی بهتر بود دیگه !!!…و اگر این نبود که تعداد خریدارانش بیشتر نبود بابا ؟؟ حالا هر کی هر چی داره مبارکش باشه خود من هم که فعلا یه جی 5 سفید دارم موفق باشید
حميد
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳استدلال شما درست نیست جناب BNM
بدلیل اینکه جک خودرو تولید داخل محسوب میشه و جیلی در میان خودروهای وارداتی در رتبه دوم قرار داره، این معنیش اینه که ممکنه تعداد تولید و فروش جک بیشتر هم باشه. در ثانی جیلی بیست میلیون گرونتر از جک هست و بنظر من هیچ قضاوت منصفانه ای قبول نمیکنه که ارزش بیست میلیون بیشتر پول دادن رو داشته باشه. من نمیگم جیلی بهتر نیست، اما تقریبا سی درصد پول بیشتر به هیچ وجه عاقلانه نیست.
ضمن اینکه مشکلات فراروانی درباره سیستم تعلیق و صدای خودروهای جیلی گزارش شده، بعلاوه مشکل سیستم راهبری خودرو که کماکان در ایران فعال نیست. مجموعه این ایرادات باعث شده که دیگه خیلی ها مانند قبل نگاه مثبتی به جیلی ندارند. ضمن اینکه قیمت مدل دنده ایش روز به روز داره افت میکنه در حالیکه جک دنده ای روز به روز پرطرفدارتر میشه.
امیر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان تمام این مقایسه ها بستگی به وضعیت اقتصادی جیبتون داره ،اگه پول بالاتر از 100 تومان دارید هیچ کدومشون رو نگیرید(جیلی و جک ) و خودروی ژاپنی و کره ای بگیرید ،اگه توی رنج 60-70 میلیون میخواین بگیرین جیلی بگیرین وتو رنج 50 میلیون جک بگیرین
محسن
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳به نظر من چون پراید خیلی تو شهر است و مردم ازش استقبال میکنند بهترینه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دادا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳جناب BNMعزیز:چندنکته باید مدنظر باشه اولا ازکجا این آمارو دارید که فروشش بالاتر.اونم با این مراکز ناپیوسته ی آماری.اینجا انگلیس نیست که به آماراش بشه توجه کرد.اگه روزنامه یی گفته نمیشه اعتماد کرد.چون ۹۹٪واردکننده ها از رانت خورای قهار هستن.روزنامه ها روهم بعضا،بی نصیب نمیذارن از سودشون بعدش اگه درست باشه باید اینو مدنظر داشته باشی هنوز اتومات جک جا نیوفتاده.وتوبازار سابقه ی کمتری از جیلی داره.بعدشم تبلیغاتشونو ببین رو تاییدیه اروپا مانور خوبی دارن میدن بی تاثیر نیست.باورکنید چندتااز دوستان میگفتن ما از آرم ستاره ی جک خوشمون نیومده وچون آرم جیلی تداعی ماشین آمریکایی میکنه وتاییدیه اروپایی داره خریدیم ودرثانی زودتر دست مشتری که عحله داره ماشین میرسه.اینا همه بی تاثیر نیست.خودمن اگه اتومات جک تو بازار بود باتوجه به انتظاری که ازماشین دارم دستی ضعیف ترو نمیخریدم.آینده همه چی رو مشخص میکنه.ولی مطمئن باش جک برنده میشه.بی تعصب میگم مخصوصا اتوماتش.
حسین 9974
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳داداجان تو از قدیمیهای اینجایی و قبل ازاینکه خیلی ازماها جی5 ثبت نام کنیم شما اینجا فعالیت داشتی . این جوابی که الان به BNMعزیز دادی واقعا خوب بود دمت گرم اینجوری نظربده تا جمع خودمونیمون حفظ بشه. خواهشا آیه های عربی رو بیخیال شو به اندازه کافی توی زندگی روزمره از این چیزا میشنویم..
BNM
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳حسین جون یه طوری گفتی که دست مریزاد خوب جواب bnm رو دادی که الان ملت خیال میکنن ما دوستان با هم پدر کشتگی داریم !!!.. با با یکم حواستون رو جمع کنید …اینجا اومدیم که فقط دور از تعصب و رقابت و مبارزه و فایت نظر خودمون رو بدیم که حالا خوبه اگه توجه کنید اکثریت دوستان فعلا یا این چند تا ماشین چینی رو نخریدن یا خریدن و منتظر تحویل هستن!!!… حالا من بیچاره که به پیر به پیغمبر هم لیفان 1800 – بعدش جیلی و الانم که گفتم خود من جک 5 دارم سوار میشم! خواستم نظر واقعی رو که با روندن سه تاشون داشتم بگم!…حالا به مزاق دوستانی که طرفدار این ماشینن نیومده عیبی نداره گه چیه اونام نظر خودشونو با احترام گفتن … حالا هر کی که خری و تحویل گرفت انشالله چرخش به سلامتی بچرخه در کل من که نگفتم جک ماشین بدیه نه اصلا اینجوری فکر نمیکنم بلکه نظر من اینه که همون ابهت و حس سواریش و شیک تر بودن ظاهرش جیلی رو نه خیلی ولی یکم برتر احساسش میکنی و این نظر رو چون جفتشونو داشتم بهش رسیدم همین و ممنون… هر کی هر چی که داره مبارکش باشه…
احسان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳مشکل سایت!!!!!!؟
سعید
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳اقا دادا و دیگر دوستان که میخواهید از گاز نیتروژن استفاده کنید و یا نرمی لاستیک را میخواهید .اطلاعاتی در حد کمی را اشاره میکنم .
از آنجایی که در تایرهایی که با گاز نیتروژن پر شده اند ، عنصر اکسیژن حذف شده است در نتیجه رطوبت مورد اشاره حذف و رینگ و لاستیک از خوردگی مصون می مانند. از دیگر مزایای استفاده از گاز نیتروژن می توان به بزرگتر بودن مولکول های آن اشاره کرد که حاصل آن خروج کمتر آن ها از تایر است . بنابر تحقیقات 5 درصد هوای درون هر تایر در هر ماه به فضای بیرون منتقل می شود که این خروج هوا به مرور باعث کاهش فشار باد تایر و به دنبال آن برهم خوردن تعادل میان فشار هوای تایر ها می شود . مولکول های نیتروژن نسبت به گاز اکسیژن بزرگتر هستند و از آنجایی که خطر فرار مولکول های بزرگتر کمتر است بنابراین کاهش فشار گاز نیتروژن در تایر کمتر است .
از آنجا که نیروی کشش و حرکت خودرو از طریق چرخ هاست ، وزن چرخ نیز تاثیر مستقیم بر میزان کشش و سرعت خودرو دارد . وزن بالاتر چرخ باعث بیشتر گاز خوردن موتور می شود تا تفاوت کشش به وجود آمده جبران شود که خود افزایش مصرف سوخت خودرو را به همراه دارد . اما از آنجا که گاز نیتروژن نسبت به دیگر گازها سبکتر است ، سبکی تایری که با آن پر شده است (به دلیل آنکه گاز نیتروژن باعث کاهش 4 درصدی از وزن هوای درون تایر است ) را نیز به همراه دارد بنابراین مصرف سوخت به دلیل سبک تر بودن چرخ ها کاهش پیدا می کند . اما مهمتر از آن کاهش اصطکاک تایرهای پر شده با نیتروژن نسبت به انواع عادی است که این موضوع نیز تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد .
یکی از مهمترین مزایای استفاده از نیتروژن در تایر خودرو به جای بهره گیری از هوای معمولی کاهش دمای تایر است گاز نیتروژن سریعتر از هوای معمولی گرما را از دست می دهد . این گرما که بر اثر سایش تایر به سطح آسفالت ایجاد می شود از یک سو عمر تایر های خودرو را به شدت کاهش می دهد و از سوی دیگر، تایرها را مستعد ترکیدن می کند . در کنار اینها به دلیل آنکه تغییرات حجمی نیتروژن در مقابل گرما بسیار کمتر از هوای معمولی است .
از دیگر مزایای استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو و نرم شدن لاستیک ها است . همانطور که می دانید تنها قسمتی از خودرو که در تماس مستقیم با سطح جاده است تایرها می باشند . میزان انعطاف پذیری تایرها در تماس با جاده نرمی خودرو و راحتی سرنشینان را به همراه داد . از سوی دیگر نرمی لاستیک ها منجر به نرم تر شدن و عدم کوبش زیادتر از معمول کمک فنر ها می شود به دلیل آنکه بخشی از تنش موجود توسط تایر بدلیل انعطاف پذیر بودن آن گرفته شده است .البته این نرم شدن در اتومبیلها از جمله جی 5 انچنان محسوس نیست و در دراز مدت این احساس بدست میاد .مهمترین عوامل که به نرمی لاستیک جی 5 منجر خواهد شد ……1- عرض تایر حاکثر 205…..2- فاق تایر حداقل 55……….و 3- گل تایر ….کمترین شیار عرضی………….. 4- وزن تایر کبا نیتروژن حد اقل وزن را حادث میشه……………..
از طرفی من شنیدم که کمکهای عقب را میشه با کمک هیوندا اونته عوض کرد من اونته را تست کردم به همین دلیل فوق العاده نرمه ولی واقعیت اینه که جی 5 هم انچنان که گفته میشه سفت نیست .خلاصه اینکه بدون تعصب بگم ماشین خیلی خوبیه ….
راما
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا سعید ممنون از اطلاعات خوبت واقعا استفاده کردم.امیدوارم عزیزانی که اطلاعاتی دارن در اختیار بقیه قرار بدن.
محمود
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳باسلام،
آقا سعید ما 6 ساله آوانته داریم، بزرگترین اشکال (شاید تنها اشکال) آوانته کمکهاش به خصوص کمکهای عقبشه، خیلی هم تحقیق کردم تمام آوانته ها همینجوری هستند و مشکل دارند و تا حالا هم راه حلی براش پیدا نشده.
کمکهای آوانته تو دست اندازهای ریز کوبش داره و بدتر از اون صدای لق لق خاصی هم میده . پس به فکر تعویض کمکها با آوانته نباشید
بهمن
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳bnm جان خیلی از دوستان که میان اینجا و نظر میدن و نظراتو میخونن نه سوار جیلی شدن نه جی 5.
یکی مثه خود من.
دروغ چرا.منتظرم که مرداد اگه سر حرفشون باشن ماشین و تحویل بگیرم.
اما بعضی از دوستان هردو ماشین یا یکی و تست کردن مثه شما که جفتشو سوار شدی.
دوستمون پینار واقعا راست میگه.
حتی ماشینای رو 100 تومن هم ایراداتی دارن.
شما اگه برین سایت car.ir اونجا ماشین MG 6 و به طور تخصصی بررسی کردن.
پس نباید پر توقع باشیم نسبت به جی 5 که نصف قیمت mg هست.یا اینکه از جیلی ارزونتره پس ضعیفتره.اگه 4 تا ایربگ و یه ستاره 10.15 میلیون قیمتشه پس مبارکه کسایی که این سلیقشونه.
من یه نفر دیگه خسته شدم از ماشین های ایرانی.
همه میگن l90 خوبه و از این حرفا.
اما خداییش چی داره واسه ما؟
خوش قیافس؟
امکاناتش زیاد؟
هندلینگش توی جاده خوبه ؟
قطعات یدکیش زیاده و ارزون؟
نه. 10 بیشتر میدیم و یه ماشین خیلی سرتر از l90 میگیریم.
پس به شرایطی که همه ما ایرانیا درگیرش شدیم و با تولید های عالیییییییییییی که خودرو سازهامون دارند باید به فکر استفاده مناسب از پولمون باشیم و یه ماشینی بگیریم که کمتر اذیتمون کنه به نسبت سمند و پارس و تیبا و 206 و ……
با این وضعیتم خیلیا میان اینجا و همدیگرو میکوبن.
به خدا خیلیا مثه امثال من که منتظر ماشیناشون هستن میخوان ببینن چه ایرادایی داره تا وقته تحویل و بعدش اقداماتی کنن.
پس باید به دادا و پینار و خیلیای دیگه مثله سعید و مسعود جان که ماشین و دارن و به ما اطلاعات میدن دس مریزاد گفت.
جر و بحث فقط این پیج و الکی شلوغ میکنه.
سناتور
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستانی که تجربه رانندگی با جی5 رو دارند اگر قبلا با اوانته تجربه رانندگی داشتند لطف کنند بیان کنند یا کیفیت سواری جی5 رو با خودروهای قبلی مقایسه کنند تا بهتر بتونیم نتیجه بگیریم.بنده تحویل تیرماه هستم و توانایی 20میلیون بیشترهم بابت پرداخت یک خودروی بهتر دارم اما با70میلیون باید مگان نسبتا کم کار و اوانته تمیز و مزدا3پرکار بگیرم. قبلا درتی تی سفرنامه آقای رئیسی رو خوندم و ازینکه تمام عزیزانی که خودروهای کره ای وحتی ژاپنی هم داشتند کیفیت جی5رو مطلوب دونستند اما کار از محکم کاری عیب نمیکنه واسه همین میخوام اطمینان بیشتری پیداکنم و اگر واقعا درحد خیلی خوبی باشه الکی 20تومان پول بیشترو پای خودروی چندسال کارکرده ندم و همینو نگهش دارم. متاهلم وخیلی اهل شتاب وقدرت نیستم و خوروهایی که زیر پای من هستند نهایتا سالی ده هزار کیلومتر کار میکنند و از یک خودرو 2سال یا نهایتا3سال هم بیشتر استفاده نمیکنم . سپاس از همگی
را﷼
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام یر دوستان .بنظرتون جک j5 1500 بهتره یا گریت وال ولیکس c30 میگن ولکس خوب جواب داده ولی خذمات پس از فروشش بده . جک چجوریاست خدماتش ؟ فقط این جک یه مشکل داره اونم علامت ستارشه خیلی ضایعست . مرسی
محمد329
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳جالب اینجاست اینقدر این خانوم دادا ! طرفدار داره که هر پستی بذاره چه راست چه دروغ 80 درصد مخالف داره 20 درصد مواافق که اونم خودش به خودش موافق میده!
سعید
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان اول اینکه خواهشا به هم احترام بگذارید و دادا شما هم به این حرفها عکس العمل نشون نده و حرف فنی خودتو بزن ولی خواهشا بحث نکن ……
حالا میخواهم بگم که چطور خودرو مناسب و در حد پول داشتتونا بخرید……………………………فرض کنید شما 60 م پول دارید و میخواهید یک خودرو بخرید………….. در خرید خودرو این اهداف اهمیت دارند: 1. کاربری: این که خودرو مصرف خانگی دارد یا قرار است با آن کار کنید یا به شما سرویس دهد و بیشتر قصد مسافرت درون شهری و برون شهری دارید. 2. عملکرد موتور و دینامیک خودرو (هندلینگ، تاپ اسپید، شتاب، قدرت و …). 3. آرگونومی خودرو (امکانات داخلی و رفاهی آن). 4. مصرف آن. 5. زیبایی ظاهری و امکانات رفاهی آن…………و بعد قیاس خودروها
دوستان با این شرایط تنها گزینه جی 5 اتمو ماته………….
محسن
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳اقا سعید خیلی کار درستی. ممنون از مطالبت و بحثهای فنی و اقتصادیت……………….
حقیقت
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳من تازه تو این پیج امدم .لطفا بگید شیشه های این ماشین چه جنسی است ایا ضد افتابه .
مهدی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳تو این رنج قیمت انتخاب بهتری نداریم.ایرادات اساسی هم نداره ایرادات جزیی هم که تو ماشینهای با دو برابر همین قیمت هم پیدا میشه پس بهتره تا گران تر نشده هر کی میخواد بخره من قبل عید گرفتم تا الآن ۲ تومان آمده روش بیرون هم ۵ بالاتر می خرن به نظر من بالاترم میره.شناخته بشه راحت معمولی رو ۶۰ اتوماتیک ۷۰خریدار داره
م.نفیسی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳عزیزان.یک پیشنهاد ساده..بعد از این به دیدگاه حاشیه ای وبی ربط نظر موافق یا مخالف ندهید.شاید .این بهترین پاسخ .و احترام به خویش باشد.
مهدی نیوز
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳محصولات ایران خودرو و سایپا آشغالن خدا برکت بده به جی 5 برادرم اتوماتشو خریده خیلی خوبه میخواست ال 90 اتومات بخره 53 ملیون نزاشتم گفتم ال 90 خیلی زشته به درد نمیخوره ولی جی 5 خیلی خوبه کارتکسه پلاک نداره دیروز رفتم سواری شو تست کنم تو تحه همت منطقه 22 195 تا پر کردم باهاش بایک پژو پارس کورس انداخته بودم تو هوا گرفتمش
reza
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳جدیتو تهران 195 تا رفتی نترسیدی پلیس بگیرتت؟
navid
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳بعد یدفه پوشودی دیدی خواب میدی درسته؟
مهدی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام دوستان.امروز پیامی مبنی بر پرداخت افزایش بیمه شخص ثالث به نمایندگی مراجعه کنید.درضمن ثبتنام اتومات تحویلی اردیبهشت هستم.ایا واسه شما هم اومده؟
هاشم احمدی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان.از کلییه عزیزان درخواست داشتم تا اگه آدرس سایتهایی که بدون اینکه jac 5 یا جیلی یا … رو داشته باشن و بدون تعصب روی خودروی خاص خودروهای موجود بازار ایران رو بررسی فنی و با هم مقایسه نمایند را معرفی کنند.در واقع سایتی نظیر سایت digicala که در زمینه موبایل فعالیت میکند برای خودرو.ممنون
متین
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام . جریمه تاخیر و ما به التفاوت جی5 را ریختند به حسابهای اون دسته از عزیزانی که شامل شان میشد.وممنون و سپاسگذارم از استاد پینار که تلفنی کمکم کرد
سعید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳با تشکر از همه دوستانی که نسبت به من لطف داشتند و ارزوی سلامتی برای همه شما جوانها
یک مطلب در مورد جک جی 5 1800 اتومات وجود دارد که لازم دیدم بیان کنم و ان اینکه
دوستان با تستی که انجام دادم موتور جک با سوخت عادی بهتر و نرم تر کار میکند
تا زمانی که از بنرین سوپر و یا مکملهای افرایش دهنده اکتان سوخت استفاده میشود
و بدانید که موتور جک 1800 vvt نیست و این تکنولوژی ندارد
و مصرف درون شهری ان با ترافیک روان8 تا 9 ودر بیرون شهر با رانندگی باسرعت 110 نزدیک7الی 8 است
و ترمزهای بسیار عالی دارد که در هر شرایط و سزعتی میتوان روی ان حساب کرد
اما در ترمز ناگهانی کمی دماغه خودرو دایو میکند
ضمنا در خصوص شیشه اطلاعاتی مطالبی را به عرض برسونم .شیشههای جلو لایه P.V.B هنگام وارد شدن یک نیروی خارجی، خرده شیشهها را در جای خود نگه میدارد و از پراکنده شدن آنها و ایجاد جراحت برای سرنشینان خودرو یا پرتاب شدن سرنشینان به خارج جلوگیری میکند. از خواص دیگر آن میتوان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا، جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا ۹۵ درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترکخوردگی، اشاره کرد. شیشههای جانبی و عقب نیز با توجه به استحکام ایجاد شده در آنها، هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبههای تیز و برنده تبدیل میشوند که
به سرنشینان آسیب نمیزند. لازم به توضیح است در شیشههای عقبی نیز گاهی از لایه P.V.B برای افزایش ایمنی استفاده میشود که در جک نیست .
موفق باشید
سعید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳یک توضیح تکمیلی در خصوی جی 5 اینکه شیشه های جلو ان از تکنولوژی ساخت شیشه لامینت هست که توضیح داده شد
در این شیشهها یک فیلم پلاستیکی به نام P.V.B وجود دارد که به وسیله دو لایه شیشه در طرفین احاطه شده است اما شیشههای جانبی و عقب که معمولا با نام (Toughened) شناخته میشوند، پس از شکلدهی و برشکاریهای لازم تا دمای ۷۰۰ – ۶۰۰ درجه سانتیگراد گرم و سپس به سرعت سرد میشوند. این عمل موجب استحکام سطحی شیشه میشود. به این ترتیب اصلاح میکنم که شیشه های طرفین نیز به تکه های ریز وغیر برنده در زمان شکستن تبدیل میشود که به سرنشین صدمه نمیزند
امیر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام ممنون از مطلبتون
فکر میکنم از این تکنولوژی خیلی وقته در همه ی ماشین ها استفاده میشه و چیز جدیدی نیست
محمود
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳دقیقا، فکر کنم حداقل 50 سال باشه
amira
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام. لازمه لاستیک فابریکشو عوض کرد؟
amira
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳اتومات ها کلا رینگ 14 پردارن؟
سناتور
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان الان با یکی از نمایندگیهای مشهد تماس گرفتم و درخصوص سانروف جی5 1500 سئوال کردم و مسئولین عرض کردند همگی با سانروف تحویل داده خواهندشد. قبلا دوستانی گفته بودند چون اطاق جی5 دنده ای اماده نبوده بناچار از اطاق اتومات استفاده شده و برای همین فقط تعداد محدودی از 1500ها سانروف خواهندداشت. عزیزانی که متخصص هستند ودر اینباره اطلاعاتی دارند لطفا مارو درجریان بگذارند.ممنون از همگی
arash
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همه دوستان گروه j5 .منم فروردین جهت تحویل تیرماه بصورت 4 مرحله ای j5 دستی ثبت نام کردم البته خیلی دوست داشتم اتوماتش ثبت نام کنم به خاطر قدرت بیشتر 1800ccو آپشنهای بیشتر با کیفیت بیشتر نسبت به دستی ولی متاسفانه بخاطر شرایط مالی نتونستم البته بعد از کلی تحقیقات همه میگن از خودروهای داخلی خیلی بهتره ولی بازم به خاطر حجم موتور پایینتر نسبت به سایر خودرو ها کمی دودل هستم ما اهواز زندگی میکنیم دوستانی که جنوبی هستن کولر ماشین تو گرما خوب جواب میده؟وقدرت ماشین خوبه نسبت به وزنش ؟ البته میدونم قدرتش 111 هستش ولی خواستم دوستان جنوبی که تجربه دارن جوابمو بدن !متشکرم