صنعت خودروی کشورمان طی این سالها کاملاً تحت تأثیر برندهای چینی قرار داشته است. تا همین چند سال پیش شاهد مونتاژ خودروهای قابل قبولی همچون نیسان ماکسیما، هیوندای ورنا، آوانته و… بودیم اما هرچه پیشتر میرویم واردات و عرضه محصولات چینی را میبینیم که اکثر آنها نیز پس از مدتی به دلایل مختلف دیگر عرضه نشدهاند.
اما یکی از باسابقهترین برندهای چینی حاضر در کشور ما جک JAC است که با چندین خودروی مختلف توانسته طرفداران گوناگونی را به دست آورد. یکی از محصولات شناخته شده جک برای ما سدان J5 است که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عرضه شد و ما در این نوشتار میخواهیم به بیان مشخصات، مزایا و معایب این خودرو به ویژه برای خریداران خودروهای کارکرده بپردازیم. پس حتماً با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری جک J5
در بین سدان های متوسط بازار کشورمان، جک J5 یکی از هماهنگترین طراحیهای ظاهری را دارد. این خودرو توسط شرکت مشهور پینین فارینا طراحی شده و میتوان آن را زیبا دانست. در بخش جلو چراغهای کشیده و جلوپنجرهای هماهنگ دیده میشوند که اگرچه هیجانانگیز نیستند اما حداقل چشمها را اذیت نمیکنند. در پروفایل جانبی نیز خط شانه پر رنگی دیده میشود که از یکنواختی این بخش میکاهد. نمای عقب شاید بحثبرانگیزتر از سایر نقاط بدنه باشد اما علیرغم وجود برخی کاستیها هنوز هم میتوان آن را قابلقبول دانست. در کل باید گفت J5 یک سدان با ظاهر خوب نسبت به سایر خودروهایی است که طی این سالها در خیابانها دیدهایم.
طراحی داخلی جک J5
وقتی وارد کابین شوید طراحیای را خواهید دید که دنبالهروی بدنه است. بخش داخلی J5 از طراحی مدرنتری نسبت به تولیدات داخلی سود میبرد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به فرمان و پشت آمپرهای اسپرت اشاره کرد. البته شاید طراحی ورودیهای هوای J5 سؤالبرانگیز باشد و از زیبایی کابین بکاهد ولی در کل نقص چندانی به طراحی این بخش وارد نیست هرچند که نمیتوان آن را برجسته و بهیادماندنی توصیف کرد. نقطهضعف اصلی J5 در این بخش به کیفیت متریال بکار رفته مربوط میشود که در درازمدت باعث به سر و صدا افتادن کابین خواهد شد.
جدای از این موارد فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و صندوق بار نیز نیازهای یک خانواده متوسط را رفع خواهد کرد. در مجموع طراحی و کیفیت کابین این سدان چینی برای خریداران قابلقبول به نظر میرسد هرچند در زمانهای که همه خودروها از برخی عناصر مدرن همچون نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند، نبود این ویژگی یک نقطهضعف به حساب میآید.
پیشرانه و گیربکس جک J5
این سدان چینی در ابتدا با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری داشت روانه بازار شد اما کرمان موتور بعدها عمده تمرکز خود را روی نسخه اتوماتیک J5 که پیشرانه قویتری هم دارد گذاشت. در دل نسخه اتوماتیک این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ساخت میتسوبیشی قرار میگیرد که خروجی ۱۴۰ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک همکاری دارد.
پیشرانه J5 از نظر قدرت و گشتاور کمبود خاصی ندارد اما گیربکس ۴ سرعته آن نمیتواند انتظارات را برآورده کند و به همین خاطر شاهد افت شتاب گیری خودرو خواهید بود. نکته دیگر نیز به مصرف سوخت خودرو به ویژه در نسخههای اتوماتیک مربوط میشود که بالاتر از آن چیزی خواهد بود که تصور میکنید. در مجموع پیشرانه J5 را میتوان بادوام و خوب برشمرد هرچند عدم وجود گیربکس اتوماتیک بهروز و با تعداد دندههای بیشتر جزو معایب آن هستند. در جدول زیر مشخصات فنی نسخه اتوماتیک J5 خدمت شما عزیزان ارائه شده است:
حجم موتور (سیسی) | ۱۸۳۴ |
استاندارد آلایندگی | Euro IV (یورو ۴) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | ۱۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبهدنده | ۴ سرعته اتوماتیک جلو، Tip Tronic |
سیستم فرمان | چرخ دنده شانهای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده، عقب دیسک – مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) چهار کاناله (تمامی چرخها) – قابلیت توزیع هوشمند نیروی ترمزی بر حسب وزن و بار (E.B.D) |
سیستم تعلیق | جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب فنر حلقوی و اتصال جناقی دوبل مستقل |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ |
سایز چرخها | مجهز به رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | ۴۵۹۰ |
عرض خودرو (میلیمتر) | ۱۷۶۵ |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | ۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۵۵ |
امکانات و تجهیزات جک J5
J5 در زمان معرفی اولیه که به حدود ۱۰ سال پیش بازمیگردد از امکانات قابل قبولی سود میبرد اما شاید فقدان برخی موارد همچون نمایشگر لمسی باعث شود این خودرو در مقابل رقبای بهروزتر خود کم بیاورد اما بااینحال هنوز هم J5 را از نظر تجهیزات و امکانات میتوان خودروی خوبی دانست. در ادامه تجهیزات و امکانات این خودرو ذکر شدهاند:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت |
تنظیم دستی پشتسری |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان |
سیستم خنککننده روغن گیربکس اتوماتیک |
کمربند ایمنی سرنشینان جلو پیش کشنده |
کمربند ایمنی سرنشینان عقب |
کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع |
سیستم ضد سرقت |
قفل ایمنی کودک |
ترمز ABS و EBD |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
چراغخطر لادری (چهار درب) |
رینگ اسپورت آلومینیومی |
چراغ جلو و عقب هالوژن |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
آینه جانبی برقی |
صندلی و روکش فرمان چرمی |
سیستم رادیوپخش MP3/CD/USB با ۴ باند |
تنظیم نور صفحه کیلومتر |
آنتن شیشهای |
آینه جانبی دارای گرمکن |
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو |
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
قیمت جک J5
همانگونه که گفته شد این خودرو از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه نمیشود و به همین خاطر نمیتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را پیدا کرد؛ اما با گشتوگذار در میان آگهیهای موجود باید دانست برای خرید نسخه اتوماتیک J5 باید بودجهای حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را بسته به مدل و کارکرد خودرو کنار بگذارید.
رقبای جک J5
این سدان چینی در بخشی از بازار قرار گرفته است که رقبای زیادی برای کسب سهم و جلب نظر خریداران رقابت میکنند. از جمله رقبای این خودرو میتوان به تندر ۹۰، دنا پلاس اتوماتیک، برلیانس H330، فاو بسترن b50، ام وی ام ۵۵۰ و… اشاره کرد. مقایسه مفصل این خودروها با یکدیگر در این نوشتار نمیگنجد اما بهطورکلی باید دانست خودروهای تولید داخل از مزیتهایی همچون بازار فروش دستدوم بهتر و فراوانی قطعات یدکی و خدمات برخوردار هستند درحالیکه محصولات چینی معمولاً با مشکل کمبود قطعات یدکی و افت قیمت دستوپنجه نرم میکنند. به همین خاطر بهتر است در خرید خودروی دستدوم به اولویتهای خود و اینکه تا چند سال خودرو را نگهداری خواهید کرد فکر کنید.
مزایا و معایب جک J5
همانطور که گفتیم از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی خوب، پیشرانه بادوام و قوی، فضای کابین جادار برای خانوادههای کمجمعیت و ایمنی مناسب اشاره کرد. در مقابل جک J5 معایبی هم دارد که شامل متریال نه چندان باکیفیت کابین، گیربکس قدیمی و کند، مصرف سوخت نسبتاً بالا، کمبود قطعات و لوازمیدکی میشود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری خوب | متریال بیکیفیت کابین |
پیشرانه بادوام و قوی | گیربکس قدیمی و کند |
فضای کابین جادار | مصرف سوخت بالا |
ایمنی مناسب | کمبود قطعات یدکی |
جمعبندی
جک J5 سدان را میتوان یکی از گزینههای خوب چند سال اخیر برای بازار داخلی دانست هرچند که این خودرو دیگر عرضه نمیشود. همین مشکل گریبان گیر اکثر خودروهای چینی در کشورمان است. این دسته از خودروها از همان ابتدای عرضه نیز به خاطر محدودیتهای شبکههای نمایندگی دارای مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و لوازمیدکی هستند و با قطع عرضه این مشکل حادتر نیز خواهد شد. نکته دیگر به افت قیمت و بازار فروش بدتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی مربوط میشود و اگر به دنبال خرید J5 هستید حتماً باید به این نکات توجه داشته باشید. اگر خودروی خود را زود عوض میکنید و دنبال دردسرهای پیدا کردن قطعات یدکی نیستید شاید بهتر باشد نگاهی به خودروهای دیگر همچون تندر یا دنا داشته باشید.
توضیح: این مطلب به روزرسانی شده است.
سیامک
۲۴ خرداد ۱۳۹۳کرمان موتور از یک طرف در تحویل خودروها تاخیر داره واز طرف دیگه هفته ها وماه ها ماشینای بی زبونو تو فضای ازاد واونم با اون شرایط اب وهوای دپو ونگهداری میکنه ضمن اینکه همه رو هم پیش فروش کرده من نمی دونم این کارا چه معنی می ده بجز فرسوده کردن ماشینای من وشما
بهنام
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام دوستان.
با توجه به اینکه سایز فابریک رینگ و لاستیک جی 5 16/205/55 با توجه به سایت کرمان موتور هست.اگر بخوام رینگها رو با سایز 17 اینچ تعویض کنم.تکلیف فاق و پهنای لاستیک چی میشه؟!همین سایز17/205/55 مناسب هست یا باید اندازه فاق و پهنا هم تغییر کنه!اگر آره بهترین وضعیت برای رینگ 17 چی هست؟!درضمن میخوام تا حد امکان فضای خالی گلگیر رو پر کنه ..
رضا رضایی
۲۴ خرداد ۱۳۹۳باسلام وعرض ادب
من جی 5 اتومات گرفتم ایا نیاز به اب بندی داره اگر جواب مثبت است چگونه این کار را انجام دهم ضمنا من داخل شهر از این ماشین استفاده نمی کنم فقط سفرهای برون شهری ایا اشکالی داره یا نه ممنون میشم جواب بدیدوضمنا ایا باله عقب فابریک براش موجود هست یا نه با عرض پوزش
در انتظار جک
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام رضا جان. حتما توی دفترچه راهنما بهش اشاره شده. من توی فایل PDF سایت کرمان موتور که دانلود کردم درباره نحوه رانندگی و آبندی توضیح داده بود.
محمد
۲۴ خرداد ۱۳۹۳با سلام.آیا در حین حرکت می توان دنده را از اتوماتیک به دستی و یا بالعکس تغییر داد یا حتما باید توقف کرد بعد این کار رو انجام داد.لطفا دوستانی که اطلاع دارند راهنمایی کنند.ممنونم
جواد
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام آقای رضایی و محمد جان ماشینو باید در زمان آبندی تا 1000 کیلومتر نباید از سرعت 90 بیشتر بری و زور به ماشین بیاری در دفترچه راهنما هم اشاره شده و محمد جان بله در حین حرکت میشه در ثانی اصلش بر اینه که هنگام حرکت این تعویض دنده هارو از اتومات به دستی تعغیر بدی موفق باشید
محمد
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام .جواد جان ممنون از راهنماییت
حسین برادر ی
۲۴ خرداد ۱۳۹۳همسایه ما نیو اکتیون خریده خیلی زشته 130 ملیون جی 5 از نیو اکتیون خوشگل تره
بهمن
۲۴ خرداد ۱۳۹۳نیو اکتیون 130 میلیون؟
فک کنم 107 قیمتش باشه.
نیو اکتیون شاسی بلنده.
کلا با جی 5 قابل مقایسه نیس.
sina
۲۴ خرداد ۱۳۹۳دوست عزیز مقایسه این دو خودرو میشه مثل مقایسه جی5 با ال نود، یه دوری با اکتیون بزنید از شتاب که بگذری بهترین suv در این رنج قیمت هست!
دادا
۲۴ خرداد ۱۳۹۳واقعا سرپیچ پایداریش وچسبندگیش(استابیلتی)معرکه س باور کنید.بقول شما سمندرو البته نمره۲۹بود خدایی سوسکش کردم تواتوبان.توسربالایی هم هیچ کم نیاورد.چی میکنه این جک…البته فعلا،تا آینده ببینیم چی میشه؟؟؟؟؟؟؟
دادا
۲۴ خرداد ۱۳۹۳راستی دوستان.چرا توسایت باما تعداد فروش اتومات زیاده.دستی خیلی کمه.موضعی پیش اومده ما خبر نداریم.خدای نکرده اتومات مشکلی براش پیش اومده.آره دوستان.البته خیلی خیلی بعید میدونم
بهمن
۲۴ خرداد ۱۳۹۳به نظر من به خاطر اختلاف قیمت کارخونه و بازار خیلی ها به خاطر خرید و فروش و بدست آوردن سود جی 5 اتو گرفتن و الان میخوان بفروشن.
چون قبل از گرونی جی 5 اتوماتیک حدود 53-54 برای مصرف کننده تموم میشد با احتساب اون تخفیف هایی که خودشون اعمال میکنن.
یعنی چیزی حدود 9-12 میلیون اختلاف قیمت.
کیانوش 38
۲۵ خرداد ۱۳۹۳اگر توجه کرده باشید اکثر ماشین هایی هم که برای فروش توی اون سایت گذاشته شده صفر هستش و استفاده ای ازش نشده برای همین میشه اینطور تعبیر کرد که از همون اول هم برای استفاده معمولی خریداری نشده و فقط برای کسب سود بوده که تازگی خرید ماشین برای فروش و کسب سود بین مردم معمولی تبدیل به یک جور کاسبی عادی شده. اگر به لیست قیمت ها هم توجه کنید می بینید که هیچ کدوم به خاطر ناراضی بودن برای اینکه ماشین رو زودتر رد کنه بره با قیمت نزدیک به نمایندگی (که احتمالا هم از اون جا خریداری کردن) ماشین رو نمیفروشه بلکه به قیمت روز بازار آزاد معامله میکنن که جنبه تجاری اون بیشتره.
نتیجه ای که میشه گرفت اینه که جی 5 اتومات هم برای مصرف کننده و هم برای فروشنده ماشین به صرفه ایه!!
sunmartin
۲۴ خرداد ۱۳۹۳در مورد رینگ و لاستیک قبلا صحبت شد باید به صفحات پیشین رجوع کنید در مورد کولر خودرو بحث شد در مورد نداشتن بک لایت و نبود راه کاری تا به این لحظه برای آن صحبت شده لطفا در مواردی نظیر طول عمر قطعات کیفیت ساخت استارت در هوای گرم ( بیشترین کاهش عمر باطری مربوط به هوای گرم و هوای سرد است) نوع و تکنولوژی برقی خودرو (امکان نصب آپشن های برقی و تغییر سیستم هد لایت و غیره وجود دارد و یا مانند 206 و سمند ال ایکس errorمیزند) قیمت قطعات مانند سپر های جلو عقب ، پلوس 6ا سیبک و قطعات حلوبندی با توجه به وضعیت افتضاح اسفالت های کشور میزان پایداری خودرو و تحمل سیستم جلوبندی بر اثر ضربات و مقایسه نرمی خودرو نسبت سایر خودرو ها ، امکان تهیه سیستم صوتی غیر چینی برای خودرو( باتوجه به اینکه انواع سیستم ها را امتحان کرده و به نوعی در اینمورد لاقل دستی بر آتش دارم) در حال حاضر در حال تهیه الگویی مناسب جهت نصب روکش اسپرت هستم که بمحض اماده شدن د اختیار قرار میدهم
sasan
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام
موضوع سایز رینگ ولاستیک 17 علاوه بر اقا بهنام وسیامک
مورد سوال خیلی از بروبچه های خوشتیپ وخوش سلیقه اس الته یکبار اقا سعید توضیح داد ولی درکامنت بعدی نظرشو تغیر داد شاید هم اون یه سعید دیگه بود
ه به هرحال پاسخ نگرفتیم
پاتریس
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام دوستان
در مورد رینگ و لاستیک، با یه جستجوی چند دقیقه ای تا دلتون بخواد مطلب می تونید پیدا کنید. اما در حالت کلی توصیه به تعویض سایز نمی شه در صورت صورت تمایل بیش از حد موارد ذکر شده در سایتهای زیر میتونه کمکتون کنه. که نمونه ای از اون رو در زیر می بینید.
http://www.denatire.blogfa.com/post-26.aspx
http://www.yadbegir.com/main/fun2/goodtire.htm
http://www.taknaz.ir/news_detail_29477.html
روش تغییر در اندازه رینگ و تایر جهت بهبود
در هندلینگ خودرو
۱- تغییر در ابعادرینگ و تایر برای خودرو محدودیت داشته و باید به فضای آزاد اطراف توجه ویژه گردد .
۲- پس از تغییر در اندازه رینگ و تایر دقت نمایید که فرمان بطور کامل به چپ و راست چراند شود و همچنین در حالت جمع شدن کامل کمک فنر ها تایر با بدنه خودرو تماس نداشته ۳- پس از تغییر در اندازه باید قطر چرخ ( overall diameter ) ( مجموعه رینگ و تایر ) ثابت بماند که موجب خطای کیلومتر شمار نگردد .
۴- شاخص بار و سرعت تایر جدید با تایر قبلی یکسان و یا بالا تر باشد .
روش تعیین اندازه رینگ بزرگتر و تایر پهن تر
برای تعیین اندازه تایر مناسب هنگام تعویض رینگ با اندازه بزرگتر بدین ترتیب عمل می شود که اگر ۱ اینچ به قطر رینگ اضافه شود باید ۲۰ میلیمتر به عرض تایر افزود و ۱۰ درصد از نسبت منظر آن کاست .
نحوه صحیح انتخاب رینگ و لاستیک اسپرت :
اغلب افراد ، آنچه برایشان در درجه اول اهمیت دارد ، زیبایی است و نه ایمنی ، آنها سعی می کنند رینگهایی بزرگتر، لاستیکهایی پهن تر و با دیواره کوتاه انتخاب کنند و صد البته رینگی را انتخاب می کنند که به سلیقه خودشان زیبا تر از بقیه باشد. عده ای دیگر فکر می کنند برای خارج نشدن از استاندارد خودرو نباید سایز رینگ را تغییر داد و فقط لاستیک را عوض می کنند و یا از رینگی با قطر مشابه استفاده می کنند ، عده ای دیگر اعتقاد دارند کوتاه کردن ارتفاع لاستیک ، خودرو را از استاندارد خارج می کند و پهن تر شدن لاستیک نیز چرخش فرمان را مشکل و مصرف سوخت را بالا می برد و بدین خاطر فقط به تعویض رینگ می پردازند.
خوب باید دید کدامیک انتخاب درستی انجام می دهند؟
برای وارد شدن به این بحث ، ابتدا باید مختصری راجع به علائم درج شده روی لاستیکها بگویم. حتما شما تا حدودی با آنها آشنایی دارید ، برای مثال شماره زیر را بررسی می کنیم.
حرف P مخفف Passenger و نشاندهنده سواری بودن خودرو است ، در این قسمت کدهای LT و T نیز وجود دارند که خارج از بحث ما می باشند و البته در اکثر لاستیکهای موجود در کشور اصلا این کد اولیه را نخواهید دید ،۳ عدد بعدی معرف پهنای لاستیک(Section Width) به میلیمتر است ، دو رقم بعد از آن نسبت ظاهری (Aspect Ratio) می باشد و نشاندهنده نسبت ارتفاع لاستیک (Section Height) به پهنای آن است بعبارت دیگر مشخص می کند که ارتفاع لاستیک چند درصد از پهنای آن است. در مثال بالا پهنای لاستیک ۲۰۵و نسبت ظاهری ۶۵ است پس ارتفاع لاستیک از فرمول زیر چنین بدست می آید.
( ۱۰۰ / نسبت ظاهری) * پهنای لاستیک = ارتفاع لاستیک
میلیمتر ۱۳۳.۲۵ = (۱۰۰/۶۵ ) * ۲۰۵
حرف R نشاندهنده رادیال بودن لاستیک و عدد ۱۵ قطر رینگ (Rim Diameter) را نشان می دهد ، عدد ۸۹ نشاندهنده میزان بار قابل تحمل برای هر لاستیک میباشد که ۸۹ معرف ۵۸۰ کیلوگرم می باشد (وزن مربوط به هر عدد از جدول Load Index ها بدست می آید)حرف H نشاندهنده حداکثر سرعت مجاز برای آن لاستیک (Speed Symbol) است ، که طبق جدول زیر۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.( میزان بار ، سرعت مجاز و پهنای رینگ(Rim Width ) برای هر خودرو بر روی برچسب کناری داخل درب خودرو ( سمت راننده یا شاگرد ) نوشته شده.)
این نکته نیز قابل ذکر است که روشهای دیگری نیز برای نمایش مشخصه های لاستیک وجود دارد اما متداول ترین آن همان شکل بالاست که به سیستم P متریک معروف است
خوب پس تا اینجا فهمیدیم که نسبت ظاهری(Aspect Ratio) نشان دهنده ارتفاع لاستیک نیست و بعنوان مثال ارتفاع یک لاستیک ۶۵/۱۶۵ با یک لاستیک ۶۵/۱۷۵ متفاوت است.
یکی از مهمترین شاخص ها در هنگام تعویض رینگ و لاستیک ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رینگ ولاستیک در میزان استاندارد کارخانه است ، چرا که تغییر قطر کلی چرخ باعث ایجاد خطا در کیلومتر شمار و اخلال در نحوه تعویض دنده ها (خصوصا در خودروهای اتوماتیک) می شود و در خودروهای مجهز به ABS نیز در کار ECU اخلال بوجود می آورد و می توان گفت تنها مزیت در هنگام بزرگ تر شدن چرخ ، افزایش شتاب خودرو در حد ناچیزی است.
برای کمک به ثابت نگه داشتن قطر چرخ در هنگام تعویض رینگ و لاستیک ، راهنمایی به نام PLUS در نظر گرفته شده و آنرا با واحدهای Plus1 ، Plus2 ،Plus3 و …. نامگذاری کرده اند که هر کدام نشانه افزایش ۱ اینچ به قطر رینگ میباشد و با استفاده از این راهنما در ازای افزایش قطر رینگ ، ارتفاع لاستیک ، کوتاهتر انتخاب می شود تا قطر کلی چرخ تا حد ممکن ثابت بماند. چگونگی عملکرد Plus ها را در شکل زیرمیبینید.
بطور مثال اگر بخواهیم از رینگ ۱۶ اینچی بجای ۱۵ اینچی استفاده کنیم ، حتما باید ارتفاع لاستیک را به همان نسبت کاهش دهیم تا قطر کلی چرخ ثابت بماند ، فرض کنید لاستیکهای خودرویی 15/65/205 باشد و بخواهیم رینگهایی ۱۶ اینچی بر روی آن نصب کنیم ، با محاسبات زیر می توان سایز لاستیک لازم برای این رینگ را بدست آورد ، بطوریکه قطر چرخ کمترین تغییر ممکن از حالت قبلی را داشته باشد.
برای این کار ابتدا باید ببینیم قطر کلی چرخ اولیه چقدر است ، برای این کار ابتدا باید ارتفاع لاستیک را از فرمولی که در بالا گفته شد بدست آوریم و سپس آنرا ۲ برابر کرده و قطر رینگ را برحسب میلیمتر به آن اضافه کنیم.
میلیمتر ۱۳۳.۲۵ = (۱۰۰/۶۵)*۲۰۵ = ارتفاع لاستیک
حال قطر رینگ را ابتدا به میلیمتر تبدیل وسپس به ۲ برابر ارتفاع لاستیک اضافه می کنیم.
میلیمتر ۳۸۱ =۲۵.۴ *۱۵ =قطر رینگ بر حسب میلیمتر
میلیمتر ۶۴۷.۴ =۳۸۱+۲*۱۳۳.۲ =قطر چرخ
پس قطر چرخ فعلی ۶۴۷.۴ میلیمتر است ، حال می خواهیم رینگ ۱۶ اینچی بکار ببریم ، ابتدا آنرا به میلیمتر تبدیل می کنیم. میلیمتر ۴۰۶.۴ =۲۵.۴ *۱۶
و می دانیم که برای بدست آوردن ارتفاع مورد نیاز برای لاستیک جدید باید مراحل قبلی را برعکس انجام دهیم: میلیمتر ۲۴۱ = ۴۰۶.۴ – ۶۴۷.۴
میلیمتر ۱۲۰.۵ =۲ /۲۴۱ =ارتفاع مورد نیاز برای لاستیک جدید
حال باید انتخاب کنیم چه پهنایی برای لاستیکهای جدید مناسب تر است، و بوسیله آن Aspect Ratio را بدست آوریم ،۲۱۵ و ۲۲۵ را آزمایش می کنیم.
با پهنای ۲۲۵ عدد ۵۳.۶ بدست می آید: ۵۳.۶ =۱۰۰ *۰.۵۳۶ =۲۲۵ /۱۲۰.۵
وبا پهنای ۲۱۵ عدد ۵۶ : ۵۶ =۱۰۰ *۰.۵۶ =۲۱۵/۱۲۰.۵
میدانیم که در این رنج نزدیکترین Aspect Ratio ، به اعداد بالا ، ۵۵ می باشد و ۵۶ خطای کمتری دارد تا ۵۳.۶ ، با این حساب می توان گفت در مجموع اگر از لاستیکهای ۱۶/۵۵/۲۱۵ استفاده کنیم قطر چرخ تنها ۴.۵ میلیمتر بزرگتر می شود که مقدار ناچیزی است.
میلیمتر ۱۱۸.۲۵ =(۱۰۰/۵۵)*۲۱۵ =ارتفاع لاستیک جدید
میلیمتر ۶۴۲.۹=۴۰۶.۴ +(۲*۱۱۸.۲۵) =ارتفاع چرخ جدید
میلیمتر ۴.۵ =۶۴۲.۹-۶۴۷.۴ = میزان اختلاف قطر دو چرخ
اندازه بدست آمده یعنی ۱۶/۵۵/۲۱۵ همان Plus 1 برای لاستیک ۱۵/۶۵/۲۰۵ است و همیشه می توان گفت با افزودن ۱ اینچ به رینگ باید۱۰ واحد از Aspect Ratio کم کرد و پهنای لاستیک را در مواردی ۱۰ و در مواردی ۲۰ میلیمتر افزایش داد (هر کدام Aspect Ratio نزدیکتری نسبت به قطر قبلی داشته باشد ، که البته بدلیل اینکه بزرگتر شدن ناچیز قطر چرخ بهتر از کوچکتر شدن آن است ، ۱۰ میلیمتر پیشنهاد می شود) .با این کار ما به Plus1 رسیده ایم و برای رسیدن به Plus 2 باید همین مراحل را بر روی Plus 1 انجام دهیم، Plus های مختلف مثال قبل به صورت زیر خواهند بود:
O.E= 205/65/15 Plus1= 215/55/16 Plus2= 225/45/17 Plus3= 235/35/18
پس دیدید که با بهره گیری از سیستم Plus می توان تا حد ممکن از بوجود آمدن تغییر در قطر چرخ جلوگیری کرد.
مطلب قابل توجه دیگر پهنای رینگ است ، باید بدانید که برای داشتن استاندارد بهینه و فیت شدن دقیق لاستیک روی رینگ و داشتن هندلینگ بهتر باید در ازای افزایش هر ۵ میلیمتر پهنای لاستیک ، پهنای رینگ را ۰.۵ اینچ افزایش داد ، البته میزان پهنای رینگ برای هر سایز لاستیک می تواند تا حدود ۱.۵ اینچ که مقدار زیادی است در نوسان باشد ،این نوسان در راهنمای انتخاب پهنای رینگ مناسب برای لاستیکهای مختلف است ، اما بهترین و مطمئن ترین پهنا ، میانگین اعداد موجود در آن سایت است که با فرمول افزایش ۰.۵ اینچ به رینگ در ازای هر ۵ میلیمتر افزایش پهنای لاستیک نیز مطابقت دارد ،در سایت بالا مثلا برای سایز ۱۵/۵۰/۲۰۵ رینگهایی با سایزی بین ۵.۵ تا ۷.۵ پیشنهاد شده که بهترین رینگ برای آن همان ۶.۵ می باشد اما رینگهایی با قطر ۵.۵ ، ۶ ، ۷ و ۷.۵ نیز قابل مصرف میباشند.
مساله مهم دیگر وزن رینگ و لاستیک است ، از آنجایی که این وزن شامل سیستم فنربندی خودرو نمی شود ؛ هنگام مواجه با دست اندازها و دیگر نارسایی های جاده ، فشار بیشتری به فنربندی خودرو وارد می کند. پس هر چه رینگ و لاستیک سبک تری داشته باشیم سواری بهتر و شتاب بیشتری خواهیم داشت ، پس حتی المقدور سعی کنید رینگ و لاستیک جدید از رینگ و لاستیک استاندارد خودرو سنگین تر نباشد.
طبق آزمایشی که بر روی یک خودروی Civic انجام گرفت ، ابتدا با رینگهای استاندارد ۱۴ اینچی خود خودرو که وزنی برابر ۳۴پاند داشتند ، آزمایشی انجام گرفت و اسب بخار خودرو ۱۱۳.۵ بود ، اما با رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی که وزنی برابر۴۳ پاند داشتند ، اسب بخاری برابر با ۱۰۷.۹ بدست آمد ؛ کاهش ۵.۶ اسب بخار فقط با افزودن ۳۶ پاند (مجموع ۴ چرخ) به خودرویی که بیش از ۲۰۰۰ پاند وزن دارد ، مشخص کننده اهمیت وزن رینگ و لاستیک می باشد و علاوه بر آن باید ضربات محکم تر دست اندازها را نیز در نظر گرفت.
مساله مهم دیگر چگونگی قرار گرفتن چرخ روی سیستم تعلیق است و یا به عبارتی ساده تر، برخورد بیرون زدگی چرخ با لبه گلگیر در سمت بیرونی و برخورد چرخ با متعلقات داخل گلگیر ، که باعث بروز مشکلاتی چون پارگی لاستیک و نچرخیدن کامل فرمان می شود ، بدیهی است که با بزرگ کردن بیش از حد لاستیک و رینگ با این مشکل مواجه خواهیم شد ، اما در مواردی با افزایش تنها ۱ سایز Plus به چرخ و یا حتی با خرید رینگی با سایز مشابه با رینگ اصلی نیز با این مشکل مواجه خواهیم شد و دلیل آن رعایت نشدن Offset در رینگ است .
حال ببینیم Offset چیست ؟
فاصله بین وسط رینگ تا محلی از رینگ که بر روی دیسک پیچ می شود را Offset می گویند.۳ نوع مختلف Offset وجود دارد که در زیر می بینید.
حالت Zero : زمانی است که محل پیچ شدن چرخها دقیقا در وسط رینگ قرار دارد
حالت Possitive : حالتی است که بیشتر خودروها و خصوصا خودروها ی دیفرانسیل جلو دارا هستند و در این حالت پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ به سمت داخل گلگیر متمایل می شود و مزیت این نوع رینگها ، جلوگیری از برخورد لاستیک با لبه گلگیر و جلوگیری از فشار آمدن به بلبرینگ چرخ و پیچ های چرخ است.
حالت Negative : حالتی است که بعضی از رینگ های اسپرت دارا هستند و پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ به سمت خارج خودرو متمایل است ، مزیت این نوع رینگها پهن تر شدن خودرو و پایداری بیشتر خودرو می باشد و بدلیل حالت تو رفته و قابلمه ای ، ظاهر زیبا تری نیز دارند ، اما عیب آنها ، فشار آوردن بر روی بلبرینگ چرخ ، فشار زیاد بر پیچهای چرخ و همچنین احتمال برخورد انتهای لاستیک به داخل گلکیر در هنگام پیچاندن فرمان و برخورد قسمت خارجی لاستیک با لبه گلگیر می باشد ،البته این معایب برای خودروهایی که به صورت استاندارد ، رینگهای Negative Offset داشته باشند وجود ندارد ، و فقط زمانی که جایگزین رینگ Possitive Offset می شوند پدید می آید.
زمانی که میزان Offset از حالت استاندارد خارج شود ، تغییراتی در نحوه هندلینگ خودرو بوجود خواهد آمد و خصوصا Negative Offset ی که توسط کارخانه سازنده خودرو نصب نشده باشد ، باعث ایجاد مشکلات فنی زیادی خواهد شد.
زمانی که از رینگی با سایز مشابه سایز قبلی استفاده می کنیم ، لازم است که Offset رینگ جدید ، دقیقا با Offset استاندارد برابر باشد اما زمانی که پهنای رینگ تغییر می کند ، دیگر مقدار Offset قبلی قابل قبول نیست و باید نسبت به میزان فضای موجود در پشت لاستیک ، همچنین فاصله تا لبه گلگیر و سایز لاستیک و رینگ و با فرمولهای خاص ، Offset مطلوب را بدست آورد . البته این مقدار باید همیشه بیشتر از مقدار قبلی باشد و سعی شود حتی المقدور تا جایی که فضا وجود دارد ، چرخ به داخل کشیده شود و از Negative Offset جلوگیری شود ، البته این کار تا زمانی ممکن است که به متعلقات سیستم تعلیق برخورد نکند. اما بطور کل Offset نباید بیشتر از ۲۰٪ از حالت استاندارد کارخانه سازنده خودرو خارج شود.
بطور کلی ، افزایش بیش از حد پهنای لاستیک ، با گیر کردن تایر به گلگیر و یا متعلقات داخلی چرخ و یا هر دو (بسته به میزان Offset) باعث پارگی لاستیک میشود ، همچنین باعث افزایش مصرف سوخت و انتقال بیشتر ضربات دست اندازها به اتاق می شود و استهلاک بیشتر و فرمان سفت تری را نیز سبب می شود ولی در عوض کنترل بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد و در پیچها نیز بسیار راحت تر عمل می کند و برعکس لاستیکهای باریک تر کنترل کمتری دارند و در پیچها ضعیف تر عمل می کنند اما ضربات وارده را کمتر به اتاق منتقل می کند.
از نظر ارتفاع لاستیک نیز، لاستیکهای دیواره کوتاه کنترل بهتری دارند و این بدین دلیل است که ارتفاع کمتر ، ارتعاش کمتری دارد و فرمان سریعتر و نرمتر ،فرمان می برد ، اما در زمینهای خیس کنترل خوبی ندارند ، در پایان لازم به ذکر است که تقریبا تمام لاستیکهای اسپرت دارای میزان تحمل فشار و عدد حداکثر سرعت(Speed Symbol) بالایی هستند اما با این حال همیشه در هنگام تعویض لاستیک این اعداد را با اعداد نوشته شده بر روی برچسب داخل درب خودرو چک کنید و همیشه از اعدادی بالاتر یا مساوی استفاده کنید و از خرید لاستیکهای با تحمل فشار کمتر و عدد حداکثر سرعت پایین تر خودداری کنید.
W=168 MPH, 270km/h U=124 MPH, 200km/h Q=99 MPH, 160km/h
Y=186 MPH, 300km/h H=130 MPH, 210km/h S=112 MPH, 180km/h
Z=149+ MPH, 240+ km/h V=149 MPH, 240km/h T=118 MPH, 190km/h
ببخشید که طولانی شد.
پاتریس
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام دوستان
آقا هفته آخر خرداد رسید و دعوتنامه ما تحویل تیرماهیا نیومد. چکار میکنی کرمان موتور جون. نکنه می خوای با تاخیر تحویلمون بدی. بد جوری تو ذوقمون می خوره ها.
خانموما، آقایون محترم برا کسی تحویل تیرماه دعوتنامه نیومده؟ لطفا ما را بی خبر نذارین.
تحویل تیر -اتوماتیک
سپاس
rami
۲۴ خرداد ۱۳۹۳دوستان قبلا از دعوت نامه تحویل این چیزا حرفی بوودد..خبری نیست چرا .باسه کسی دعوت نامه تیر نیومده؟
mohammad
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام من تحویل تیر ماه هستم ولی هنوز برایم دعوت نامه نیامده
شهروز
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام-من تحویل جک دستی مردادم-خرید 5 مرحله ای- آخرین مرحله هم 20 خرداد بود- فکر می کنید که دعوتنامه جهت تکمیل وجه کی ارسال میشود؟ برای اینکه بدونم تا کی وقت دارم خودروی فعلیم را نگه دارم و چه زمانی برای فروش بگذارم؟.متشکرم
علی
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام من هم تحویل تیر هستم ولی دعوت نامه نیومده احتمالا تاخیر داره اومات تیرماه شهرضا
علی
۲۴ خرداد ۱۳۹۳در استان اصفهان ۴ نمایندگی کرمان موتور وجود دارد ۳ نمایندگی در شهر اصفهان ویک نمایندگی در شهرستان شهرضا جهت اطلاع دوستان
علی
۲۴ خرداد ۱۳۹۳تبلیغات کرمان موتور ضعیف هست لااقل باید در صداو سیما خودرو هایش راتبلیغ کنه اگر تبلیغ کنه خیلی فروش خواهد داشت
سهیل
۲۴ خرداد ۱۳۹۳اقا محمد اگه توحالت اتومات رانندگی میکنی دنده را سمت راست بدی میره رودستی هیچ مشکلی پیش نمیاد مخصوصا توسربالایی ها وجاییکه شتاب اولیه کم میشه. برعکس هم مشکلی نداره رو دنده دستی که هستی دسته روبه سمت چپ بده میره رو اتومات .اگه رودنده 4دستی بری رواتومات بعد بخوای برگردی رو دستی دنده 4دستی رونشون میده پس برا باراول سرعتتوکم کن چون اگه ازاتومات بری دستی ودستی هم دنده 1باشه فشاربه موتورمیاد تو سرعت پایین چندبارامتحان کن راحته
سهیل
۲۴ خرداد ۱۳۹۳اقای رضایی میدونی اگه ماشینو خوب اببندی کنی بعدا راحترکارمیکنه من تا حالا چند تاماشین داشتم این کارو کردم وبرا چند سال راحت بودم توی دفترچه نوشته 1000کیلومتراول تا سرعت 80بعد از1000کیلومتر تا 2000کیلومتر تاسرعت 100سعی کن این دوموردو رعایت کن البته گفته توسربالایی ها نباید بری وپدال گازو تا اخرفشارنده وسعی کن تو این مدت بنزین سوپر بزنی
سهیل
۲۴ خرداد ۱۳۹۳دوستانی که اتومات دارن اگه شیشه عقب ماشینو نگاه کنید خطهای افقی وعمودی هست اون انتن ماشینه برا رادیو پس توشستن وخشک کردن دقت کنید
فرهاد
۲۴ خرداد ۱۳۹۳با سلام آقا سهیل آنتن روی شیشه جلو پشت آینه نصب شده
پاتریس
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سهیل عزیز واسه اطلاعات خوبتون ممنون
اما سهیل جان فرض کنیم دنده اتوات در حالت درایو D باشه و بخوای ببری حالت دستی (تیپ ترونیک) واسه مثلا سبقت. اگه دنده قبلی که حالت دستی بوده یک باشه که به گفته شما دوباره می ره رو یک. این یه کم بده که. با این حساب اینجوری که هم فشار به ماشین میاد هم ممکنه تا بیایی دنده رو ببری مثلا رو دو یا سه که ماشین روبریییه کار خودشو کرده باشه…. ببخشید اگه سوالم خیلی آماتوریه آخه ماشینای قبلیم همه دنده دستی بودن.
با تشکر
در انتظار تحویل تیر ماه اتومات
amin
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام.قصد جسارت ندارم اما به نظر آقا سهیل درمورد تیپ ترونیک اشتباه میکنند!یعنی اینطور نیست که شما اتومات روی چهار باشی تیپ ترونیک بری بره روی یک دنده دیگه!!!تیپ ترونیک جهت تعویض دنده ها بصورت دستی و در دور موتور دلخواه و معکوس دادنهای سریع مثلا تو سبقت و کورس گذاشتن هست.شما وقتی به تیپ ترونیک سوویچ میکنید دنده همون هست که با بالا و پایین کردن دسته دنده دنده سبک و سنگین میشه!اما اینطور اگر دفعه قبل با تیپ ترونتیک روی 1 بودید الان روی اتومات روی 4 هستید وقتی به ترونیک سوویچ میکنید بره روی دنده 1…این اصلا از نظر منطقی و مکانیکی کلا اشتباه هست چون تعبیه شدن ترونیک به همون دلیل هست که گفتم.واگر قرار باشه یک چنین اتفاقی بیوفته کلا گیربکس داغون و خرد خواهد شد اگر چنین اتفاقی(معکوس از 4 به 1 مثلا) بیوفته.
شهروز
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام-در صفحه 4 روزنامه خراسان روز شنبه 24 خرداد 93 شرایط فروش رنو فلوئنس دستی 2015 را با قیمت 69900000 تومان بصورت نقدی گذاشته بود و یا با پیش پرداخت 35000000 و مابقی در زمان تحویل یعنی 90 روز پس از ثبت نام می توان خرید.ماشین زیبایی است
جواد
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام دوستان عزیزانی که مانیتور جلو و پشت سری نصب کردند آیا شرکت کرمان موتور در نمایندگیها نصب کرده یا خودتو دادید بیرون براتون نصب کردند برا این میپرسم که نمایندگیها فعلا این آپشنهارو در تبریز ندارن و فقط قیمت میدن و پافشاری میکنن که حتما باید شرکت نصب کنه اونم باید شرکت تهیه کنه و اگه خودمون نصب کنیم میگه از گارانتی خارج میشه از کسانی که اطلاع دقیق دارن لطفا راهنمایی فرمایند
بهداد
۲۵ خرداد ۱۳۹۳اره شهروز جان ماشین خوبیه ولی دنده و امکاناتش خییلی کمه دوما**قیمت با هزینه پلاک و مالیات حدود 80 میلیون درمیاد تازه خواب پولتم دو سه میلیونه
فریدون
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام آقا شهروز
به هیچ عنوان برای ماشینای رنو سراغ نگین خودرو نرین. رنو اسکالا خریدیم پول کامل گرفتن ولی بیش از یک ماهه نتونستن مدارک پلاک گذاری رو فعلا بدن. همونطور که دوستمون گفتن با هزینه گمرک مالیات و … حدود 20 میلیون بالاتر بزن. بعد اگه بتونی پلاک بگیری…
دوستان میبخشن اینجا قسمت جی 5 هست و بنده این توضیحات را برای اطلاع از وضعیت نگین خودرو گفتم.
دادا
۲۵ خرداد ۱۳۹۳ماشینای جدید درکارخونه آبندی میشه.بشین بگاز.مشکلی پیش نمیاد.فکرمیکنی خودروسازای که دهها آپشن جدید به دنیا معرفی میکنن هنوز بمانند عهددقیانوس ونیکلای سوم میان ماشین رو آبندی میکنن.مقاومت آلیاژا رو هیچ دستکاری نمیکنن…دوستان این ماشین آبندی نمیخوادباورکنید.عین سینی موتوربود یه استادی میگفت اومد نیومد بهتون میگم قیمتش اینه ووو حالا بازم استاد نشین بذارمردم بگازن.ماهم گوش میدیم واردا هم ازتجربیات خودشون وهم زحمت نقل مطلبشون که عالیه به همه کمک کنن لطفا.دوستان s5 وA30هم که قبل پاییز وزمستان میاد.مطمئن باشید کرمان موتور دیگه جاخالی نمیده.فهمیده برادر چین فعلا تشنه اس وشکمش بایدپرباشه.پس میشه بهش اعتماد کرد تابخوادمثل بقیه ی کشورا بازی دربیاره.کرمانیا سودشونو میکنن.ماهم لااقل باهزینه یی کمتر ماشین بهتر از دوتابوت ساز ولگن ساز سوار میشیم…نتیجه اعتماد ملتی به شرکتی اینه خاک تو سرصاحبای اون شرکت.آخه لامذبا بعد چهل سال داشبوردم رونمایی داره.حالا هی بگید تمدن داریم.هی با گذشته سماق بمکیم.
احسان
۲۵ خرداد ۱۳۹۳کسانی که این ماشین جی 5 را دارن راضی هستن بخریم یا نه راهنمایی کنین لطفا
سناتور
۲۵ خرداد ۱۳۹۳دوستان، طی تماسی که با استاد پینار داشتم بخاطر صحبتهای کارشناسانه این عزیز بزرگوار بخاطر صداقتی که در گفتارش حس کردم عزممو جزم کردم که ماشینمو نگه دارم. بنده قصد تعویض جی5 با 206صندوقدار وی8 داشتم که ایشان با اطلاعات دقیقی که از جی5 دادند منصرف شدم و جی5 رو تحویل خواهم گرفت. پینار عزیز بخاطر دلگرمی که به دوستان میدی انشاا… دلت همیشه گرم باشه
حسین – مشهد : 1500 تحویل تیرماه
sunmartin
۲۵ خرداد ۱۳۹۳شما جی 5 نباید با 206 تکتولوژی 2003 مقایسه کنیواسه زمان خودش خوب ماشینی بود جک خودروی امروز هست با تکنولوژی 2013 این خودرو 2012 رلیز شد در سایت تولیدی برزیل اطلاعات خوبی بهمراه آپشن های این خودرو میتونید پیدا کنید کرمان خودرو یا همون کرمان موتور متاسفانه زیر بار مسولیت سینی زیرین نمیره و چو انداخته که این خودرو سینی نمیخواد درشورتیکه هم د سایت های چینی و هم برزیلی دو نوع سبنی قابل نصب با دو کیفیت متفاوت جهت خرید اماده هستاطلاعات کامل همراه با angel eye وقیمت اسپویلر در سایت های خارجی موجوده در ایران هر فروشنده اگه جنسی رو نداشته باشه میگه بدرد نمیخوره این باب شده که به مشتری اطلاعات غلط میدن کاربران بیشتر خودتون تحقیق کنید تا به بهترین نتیجه برسید
مرتضی
۲۵ خرداد ۱۳۹۳دوستان تغییر سایز لاستیک ها موجب ابطال گارانتی ( جلوبندی – کمک فنر و ..) می شود . لطفا فقط نوع لاستیک را عوض کنید و در سایز تغیری ایجاد نکنید .
منصور
۲۵ خرداد ۱۳۹۳سلام
من ثبت نام تیر ماه هستم ولی هنوز خبری نشده از دعوتنامه
نمایندگی مسعودی دزفول
علی
۲۶ خرداد ۱۳۹۳با سلام
آقا منصور اگه منظورتون جی 5 باشه و تیر ماه از نمایندگی مسعودی دزفول من خودم تحویلیای خرداد ماهو دیدم که اومدن یکیشون سفید بود و یکیشون مشکی .شما تکمیل وجه کردید؟چه رنگی ثبت نام کردید؟ چون من تحویل مرداد ماه دزفول هستم و هنوز نتونستم رنگو انتخاب کنم. اگه در مورد رنگ بندیشون اطلاعاتی داری لطفا بگید.هر کدوم از بچه های دیگه اگه در مورد رنگ جی 5 اطلاعاتی دارن لطفا اطلاع بدن بچه ها از نظراتتون استفاده کنن.البته میدونم که کرمان موتور جی 5 رو در 8 رنگ تولید میکنه سفید مشکی -نقره ای -نوک مدادی -خاکستری -قهوه ای -قرمز- آبی .متشکرم
بهمن
۲۵ خرداد ۱۳۹۳احسان جان سلام.
اگه صفحات قبل مطالعه کنی اطلاعات خیلی خوبی در مورد ماشین بدست میاری.
اما به طور خلاصه بگم که ماشین جی 5 نسبت تموم ماشین های تولید داخل سرتره.این فقط نطر من نیست.
نطر تموم دوستان جی 5 سواره.
در مقابل ماشین های کره ای و ژاپنی هم به نسبت قیمتی که داره حرفی واسه گفتن داره.چون نصف قیمت اوناس.
خداییش شما بگرد.
اگه با 57 میلیون تونستی یه ماشین دنده اتومات با موتور پرقدرت(میتسوبیشی)
گیر آوردی احسنت داری.
پارس اتو یا ال 90 اتو فرق قیمتشون 10_12 میلیون با جی 5.
اما این کجا و آن ها کجا.
در مورد ایرادات هم تموم ماشین ها ایراد دارن.
اما جی 5 تا به این لحطه اگه رو مونتاژ دقت کنن ماشین محشریه.
بهنام
۲۵ خرداد ۱۳۹۳متاسفانه این اگه هه کارو خراب می کنه دیگه!
بهمن
۲۵ خرداد ۱۳۹۳این اگه هه رو اکثریت ماشین های تولید وطن دارن آقا بهنام.
اتفاقا این اگه هه تو جی 5 خیلی کمتره.
سورن سوار(پوریا)
۲۵ خرداد ۱۳۹۳دوستان دقت کنید
درتکمیل صحبت های دوست عزیزم
اگه سرعت بالا باشه و قبلا تپترونیک رو از دنده1 به حالت اتوماتیک برده باشید برای بازگشت به حالت تپترونیک با توجه به هوشمندبودن گیربکس اتومات اگه سرعت بالا باشه بعید میدونم ماشین یهو بیاد دنده1 چون فشار زیادی به گیربکس میاره! دوستان لطفا چک کنید البته نه درسرعت بالا! مثلا دنده1باسرعت 60 برید رو حالت اتومات بعد سرعت روتانزدیک90ببرید بعد درهمون سرعت دنده رو به حالت تپترونیک تغییر بدید فکرنکنم تا وقتی سرعت پایین بیاد گیربکس اجازه بده حالت تپترونیک فعال شه! تو ماشین های دیگه اگه این وضعیت پیش بیاد چراغ دنده روی صفحه مانیتور خاموش و روشن میشه
لطفا چک کنید
نترسید
متشکرم
sia1211
۲۵ خرداد ۱۳۹۳با سلام
دوست من آنگونهفرمودید عوض نمی کنه اگه دنده 2 باشه وقتی معوس می کنی به دنده 1 میره و 3 رو به 2 تغیییر میده.