در این نوشتار دو نمونه از وانت پیکاپ های شناخته شده و گرانقیمت بازار یعنی KMC T8 و فوتون تونلند جدید را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا خریداران احتمالی بتوانند با دیدی بازتر خودروی مدنظر خود را انتخاب نمایند.
در سراسر دنیا وانت پیکاپ ها به عنوان محصولاتی کاری شناخته میشوند و اگرچه خودروسازان معتبر به ویژه برندهای آمریکایی نسخههای لوکس وانتهای خود را نیز ارائه میکنند اما هدف اصلی از تولید این خودروها همان انجام کارهای ساختمانی، کشاورزی و… است؛ اما در کشور ما وضعیت بازار وانت پیکاپ ها همانند بخش سواری و مسافری بوده و اگر بخواهید محصولی برای کارهای روزمره انتخاب کنید میبایست خودروهایی با تکنولوژی قدیمی و حتی بیش از نیم قرن پیش را انتخاب نمایید. بله درباره وانتهایی همچون آریسان، کارا، سایپا ۱۵۱ و البته پیشکسوت بازار یعنی زامیاد یا همان نیسان آبی معروف صحبت میکنیم!
اما از چند سال پیش و با نفوذ چینیها به بازار خودروی کشور شاهد عرضه برخی وانتهای قدرتمند، بزرگ و البته گرانقیمت هستیم. دو نمونه از شاخصترین وانتهای چینی حاضر در بازار KMC T8 و فوتون تونلند جدید هستند که هریک به دنبال جلب نظر مشتریان بوده و از قوای محرکه و تجهیزات متفاوتی نیز سود میبرند. در ادامه مقایسه KMC T8 و فوتون تونلند جدید را خواهیم داشت تا بتوانید از مشخصات، تجهیزات و امکانات هریک آگاه شوید پس همراه ما باشید.
مقایسه KMC T8 و فوتون تونلند جدید
شرکت کرمان موتور پس از عرض موفق شاسیبلند S5 و S3 به دنبال گسترش حضور خود در بازار خودروی کشور بود و به همین منظور وانت پیکاپ T8 را ارائه کرد. T8 محصولی از شرکت چینی جک JAC است، خودرویی که از سال ۲۰۱۸ در بازار حضور دارد اما میزان فروش آن به پای مدل T6 نمیرسد. البته T8 در مدتزمان حضور در کشورمان فروش نسبتاً خوبی را در مقایسه با سایر رقبا و کلاس خودرویی و قیمت خود تجربه کرده است.
ایرانخودرو دیزل نیز که قبلاً تجربه عرضه فوتون تونلند را داشته همگام با رقبا به دنبال عرضه نسخه جدیدتر این خودرو بوده است. فوتون زیرمجموعه یکی از بزرگترین خودروسازان چینی یعنی گریت وال موتورز محسوب میشود. اکثر محصولات فوتون در کلاس ون و وانت پیکاپ هستند هرچند شاسیبلند ساوانا نیز توسط این خودروساز عرضه میشود. اولین نسل تونلند در سال ۲۰۱۱ معرفی شد هرچند اولین بار در سال ۹۳ شاهد حضور آن در بازار خودروی کشور بودیم. تونلند مشتریان سازمانی و شخصی زیادی داشته و ایرانخودرو دیزل برای عقب نماندن از رقبا نسخه بهروزتر آن را راهی بازار کرده است. در ادامه مقایسه KMC T8 و فوتون تونلند جدید را خواهیم داشت.
طراحی ظاهری
اگرچه کلاس وانت پیکاپ ها عمدتاً روی کارکرد تمرکز دارند تا طراحی ظاهری اما برخی خودروهای شاخص در این کلاس تولید میشوند. البته اکثر محصولات جک از طراحی شیک و سادهای سود میبرند و اگر قبلاً خودروهایی همچون S5 و S3 را دیده باشید چنین چیزی را درباره T8 نیز حس خواهید کرد. طراحی کلی این وانت ترکیبی از خطوط ساده و مستقیم بوده هرچند چینیها برخی شاخصههای خاص همچون جلوپنجره بزرگ با تریم کرومی را در نظر گرفتهاند تا از سادگی آن بکاهند. چراغها نیز ساده طراحی شدهاند هرچند همین سادگی با گذشت زمان چشم را آزار نخواهد داد. نمای جانبی و پشتی KMC T8 نیز ساده طراحی شدهاند و در بخش عقب همانند اکثر وانتها شاهد آرایش عمودی چراغها هستیم. در مجموع میتوان به طراحی این وانت پیکاپ نمره قبولی را اعطا کرد.
در طرف دیگر فوتون تونلند جدید را داریم که از سال ۲۰۱۸ به نمای بهروزتری تولید میشود. اگرچه چراغهای جلوی این خودرو نسبت به قبل تغییر چندانی ندارد اما جلوپنجره خودرو تغییر کرده و همین امر تأثیر به سزایی روی بهروزرسانی ظاهر خودرو داشته است. نمای جانبی این وانت چینی کاملاً ساده به نظر میرسد هرچند دستگیرههای درب همرنگ بدنه، آینههای راهنما دار و میله اسپرت قسمت بار بر حس اسپرت بودن آن افزودهاند. نمای پشتی تونلند جدید اندکی بهروزتر از KMC T8 به نظر میرسد و چراغها حالت مثلثی دارند. طراحی این خودرو نیز در سطحی متوسط و مشابه رقیب قرار میگیرد و بهطور خاص نمیتوان یکی را برنده مطلق دانست.
طراحی داخلی و کابین
کابین KMC T8 فضای سادهای دارد و چیز زیادی را نمیتوان درباره آن بازگو کرد. در واقع شاهد اجزایی با طراحی نسبتاً قدیمی هستیم. برای مثال پشت آمپرها در مقایسه با خودروهای مدرن کاملاً معمولی کار شدهاند و طراحی پانل وسط نیز چنین وضعیتی دارد. تمامی دکمهها، نمایشگر مرکزی و دستهدنده در حالت سنتی و قدیمی طراحی شدهاند و نباید انتظار چندانی را از آن داشت. بهطور خلاصه باید گفت طراحی بدنه KMC T8 بهروزتر و بهتر از کابین آن به نظر میرسد. شایان ذکر است چینیها کابین این خودرو را در چند سال گذشته بهبود بخشیدهاند هرچند کرمان موتور از همان طراحی قدیمی برای T8 استفاده میکند.
اما طراحی کابین فوتون تونلند جدید بهروزتر و بهتر از KMC به نظر میرسد. فرمان فربه با طراحی ساده خوشدستتر از رقیب بوده هرچند همان انتقادات درباره پشت آمپرهای KMC T8 به فوتون نیز وارد است چراکه طرح سادهای دارند. البته نباید از این وانت هم انتظار طراحی سطح بالا را داشت هرچند چیدمان اجزا بهروزتر از KMC به نظر میرسند. تونلند جدید نیز در بخش طراحی داخلی خودروی شاخصی نیست و امتیازی معمولی دریافت میکند. از نظر کیفیت متریال بکار رفته در کابین نیز هر دو خودرو در سطح متوسطی قرار دارند.
تجهیزات رفاهی و امکانات
از جمله تجهیزات KMC T8 میتوان به مواردی همچون صندلی راننده با تنظیم در ۴ جهت، شیشههای بالابر برقی، تهویه مطبوع دستی، چراغ روز روشن، بلوتوث، کروز کنترل، استارت دکمهای و… اشاره کرد. سیستمهای ایمنی وانت یاد شده نیز شامل مواردی همچون ترمز ضد قفل، سیستم کمکی ترمز اضطراری، نمایشگر مرکزی، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش، پایش فشار باد لاستیکها و… خواهد بود. فوتون تونلند جدید نیز از نظر تجهیزات و امکانات کمبود خاصی ندارد و با مواردی همچون نمایشگر ۱۰ اینچی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، حسگرهای پارک و دوربین دندهعقب، حسگر نور، چراغهای روز روشن و… به مصاف رقیب آمده است. از جمله تجهیزات ایمنی خودروی یاد شده نیز میتوان به ترمز ضد قفل، توزیعکننده الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری، حفظ خودرو در شیب و… اشاره داشت.
قوای محرکه
شاید مهمترین نکته درباره وانت پیکاپ ها به قوای محرکه و گیربکس آنها مربوط باشد. KMC T8 در کشور ما با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور دارد عرضه میشود. شاید خریداران خودرویی با این قیمت انتظار گیربکس اتوماتیک را داشته باشند اما باید دانست نیروی تولیدی پیشرانه T8 از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی تمامی چرخ ها میشود. نسخه دیزلی این خودرو نیز در برخی بازارها عرضه شده که با ۱.۹ لیتری خود ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
فوتون تونلند جدید در بخش قوای محرکه برتر ظاهر میشود. پیشرانه ۲ لیتری توربوی این خودرو با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتون متر در دسترس است و یک گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت شرکت آیسین نیرو را به تمامی چرخ ها میفرستد. نسخه دیزلی تونلند نیز تولید میشود. پیشرانه ۲.۸ لیتری توربودیزل این خودرو با قدرت و گشتاور ۱۷۴ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتون متر در دسترس بوده و طراحی کامینز را با خود به همراه دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته ساخت گترگ راهی چرخ ها میشود.
ابعاد و ظرفیتها
از نظر ابعادی باید گفت KMC T8 طول/عرض/ارتفاع به ترتیب برابر با ۵۳۲۵/۱۸۸۰/۱۸۳۰ میلیمتری دارد و فاصله بین محورهای آن به ۳۰۹۰ میلیمتر میرسد. بسته به مشخصات مدل تولیدی و نوع قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، وزن این وانت چینی بین ۱۸۲۵ تا ۱۹۴۰ کیلوگرم خواهد بود و ظرفیت بارگیری آن نیز ۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. در طرف مقابل فوتون تونلند جدید با طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۵۳۱۰/۱۸۸۰/۱۸۶۰ میلیمتر قرار دارد و فاصله بین محوری آن نیز به ۳۱۰۵ میلیمتر میرسد. وزن این خودرو حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت بارگیری آن نیز ۱ تن خواهد بود. در مجموع هر دو خودرو از نظر ابعاد و مشخصات بارگیری مشابه یکدیگر به نظر میرسند.
قیمت و رقبا
در حال حاضر قیمت وانت پیکاپ کرمان موتور KMC T8 به حدود ۱.۹۵ میلیارد تومان میرسد که همین امر باعث میشود خریداران در انتخاب آن بارها و بارها فکر کنند چراکه واضح است اکثر خریداران با این خودرو به فکر حمل بار نخواهند بود. به همین خاطر میتوان گزینههای متنوع دیگری را انتخاب کرد که هم کاربردی باشند و هم خانوادگی. قیمت فوتون تونلند جدید نیز حدود ۱.۸۵ میلیارد تومان است که شاید با این تفاسیر انتخاب بهتری نسبت به جک باشد. از جمله رقبای این دو وانت پیکاپ میتوان به آمیکو آسنا، یواز وانت، پیکاپ ریچ و کاپرا ۲ اشاره داشت. در جدول زیر مقایسه KMC T8 و فوتون تونلند جدید از نظر مشخصات فنی را خواهیم داشت.
نام خودرو | KMC T8 | فوتون تونلند جدید |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی |
گیربکس | ۶ سرعته دستی، چهار چرخ محرک | ۵ سرعته دستی، چهار چرخ محرک |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۷۴/۲۹۰ | ۲۰۰/۳۰۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۵۳۲۵/۱۸۸۰/۱۸۳۰ | ۵۳۱۰/۱۸۸۰/۱۸۶۰ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۳۰۹۰ | ۳۱۰۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۹۶۵ | ۱۹۰۰ |
ظرفیت بارگیری (کیلوگرم) | ۸۴۰ | ۱۰۰۰ |
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۲کلوت سایپا🤦♂️🤦♂️
mahdi-es17
۶ خرداد ۱۴۰۲به نظر میاد ماشین خوبی باشه مشکلش چیه؟
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۲👎👎👎👎
NAVID۰۰۹۸
۶ خرداد ۱۴۰۲فوتون جدید ایرانخودرو حداقل در بخش طراحی و کیفیت داخلی متریال ، چند سروگردن از اون لگن kmc بالاتره !
من هنوز گُنگم که چطور مردم فرای KMC پول میدن !
اونایی که دارن یا داشتن یا سوار شدن که هیچی !
ولی خداوکیلی یکبار سوار KMC بشید و به متریال و طراحیش توجه کنید تا بدونید چرا میگم لگن و چرا واقعاً میخرند این لگن را !
به شخصه تایگر و ویگو دور رنگ و فنی سالم زیر مدل ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ را به صفر این لگنها ترجیح میدهم !
اونی که اهل خودرو هست خوب میفهمه چی میگم و نه اونی که از خودرو فقط ظاهر و آپشن میخواد نه چیزی دیگر !
بدبختی اینجاست که نسل جدید خریداران این دست از خودروها بیش از جنبهی کارایی پیکاپ ، به دنبال شوآف و نمایش خودشان در خیابان و برتر بودن و بالاتر بودن میگردند !!!
Avan
۶ خرداد ۱۴۰۲به نظرم فوتون از هر جهت برتری دارد.قیافه ی بهتر و پخته تری دارد،موتورش قوی تره و چون ایران خودرو هست خدمات بهتری دارد.کرمان موتور متاسفانه معمولاً فقط در مرکز استان ها نمایندگی دارد!
Soldat der waffen ss
۹ خرداد ۱۴۰۲فوتون تو نمایندگی ایرانخودرو پذیرش نمیشه فقط نمایندگی های ایرانخودرو دیزل که تعدادشون محدوده حتی کمتر از کرمان موتور
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۲این بنجلا عمراً اگه کارایی پیکاپای آمریکایی رو داشته باشن و عمراً اگه به پای پیکاپای آمریکایی برسن اونوقت یه عده دنبال شواف با این بنجلا با حس پیکاپای آمریکایی هستن
Mehdi
۷ خرداد ۱۴۰۲فعلا تو بازار ایران همینا هستن امریکایی پیدا نمیکنی
همین بنجلا دست یه عده برسه تمام عقده هاشون برطرف میکنه فقط چون ندارن اسمش بنجل داشته باشن هزار برابر بدتر اونا که دارن رفتار میکنن دیدم که میگم
طرف قبل داشتن جوری راجع به بقیه که داشتن حرف میزد بعد دارا شدنش میدیدش میگفتی قربون همونا که خودش ازشان بد میگفت
و چیزی که دور برم دیدم تمام ادمایی که راجع به بقیه اینجوری حرف میزدن وقتی دارا شدن خیلی بدتر بودن
چون یه چیزی هست اینا وقتی ندارن اصلا تمام دردشان همینه وقتی دارن چهره واقعیشون نشان میدن و اصلا کنترلی رو رفتارشان ندارن باز یه عده برای حرف بقیه ام که شده یه کنترلی دارن
آخری
۸ تیر ۱۴۰۲برای وانت ها عملکرد مهم هست
فوتون بخاطر دیزلی بودنش،تنها وانتی هست که اجازه تردد در سایت های نفت و پتروشیمی رو داره و شا اگر به عسلویه و ماهشهر برید شاهد حجم بالا و حکمرانی اون هستید.
اما مالکان خیلی از کیفیت موتور راضی نیستن و میگن نسبت به کیفیت گازوئیل و انجام دادن یا ندادن سرویس ها ی دوره ایی حساسه.خلاصه اینکه ماشینی که باید پوست کلفت باشه به شدت نازک نارنجیه!!!
برعکس هایلوکس گازوئیلی که بچه ها حتی گازوئیل مخصوص شستشو توش میریختن وصدای در نمیومد تو گرمای شدید اطراف مرز عراق و تو خاک مثل ساعت کار می کرد.
Python
۷ خرداد ۱۴۰۲به اقای احمد زاده هم گفتم
ساییر تراک ها تو راهن یکم صبر کنید
arefgod
۶ خرداد ۱۴۰۲Kmc خوشگلتره
ولی فوتون قدرتش بیشتره
G9 شرکت بهمن هم خوبه و طراحیش مثل وانت دوج آمریکاست
فردید
۶ خرداد ۱۴۰۲فتبارک الله احسن الخالقین
AMANTE
۶ خرداد ۱۴۰۲دو وانتی که برای کار طراحی شده در ایران نماد پولدار بودن هست و بعضی مردم باهاشون کلاس هم میزارن.
من فضای عقب KMC رو نمیدونم چقدر خوبه ولی تونلند وقتی صندلی رو برای خودم با قد 186 سانت تنظیم کردم افراد صندلی عقب باید قید راحتی و حتی پاهاشون رو میزدن.
در کل وانت برای کار هست چه اون F150 های پلاتینیوم باشه چه هایلوکس های TRD نباید انتظار یک ماشین لوکس واقعی رو ازشون داشت.
خلیل
۶ خرداد ۱۴۰۲آریسان🤣🤣
mahdi-es17
۶ خرداد ۱۴۰۲مگه فوتون تونلند g7 دیزلی نبود؟
محمد
۶ خرداد ۱۴۰۲هر جفتشون بدرد نخورن تونلند g7 و بهمن g9 خوبن باز تا حدودی ولی قیمتاشون پرته البته قیمت بهمن g9 مشخص نیست ولی نباید از g7 کمتر باشه خیلی
درود
۶ خرداد ۱۴۰۲اینا رو برا افزایش قیمت میخرن نه کاربردشون
یکی از دوستان شیش ماه پیش قسطی 800 میلیون خرید الان شده 1و نهصد
یک میلیارد راحت رفت روش
آریا
۶ خرداد ۱۴۰۲اشغال اشغاله
از سایت پدال میخواین از این خودرو های مزخرف پست نزاره بیشتر از یک ساله هر روز مطالب سایت رو چک میکنم ولی این یکی خیلی رو مخ بود به چه روزی افتادیم داریم چه ماشینی رو میبینیم 😑
MasouD
۶ خرداد ۱۴۰۲چقدر از این وانت های آبکی جدید توی بازار بدم میاد
اون kmc که اگه با پراید تصادف کنه کل شاسیش جابجا میشه
کیفیت افتضاح
بقیشون هم همینن
نه سواری خوب نه آفرود نه هیچی
فقط ظاهر
و ملت ما فقط دنبال همینن
چرا نفروشن؟(فروش با فروش فرق داره)
لاشهی خرجدار تویوتا 2f,3f,…شرف داره به این گول زننده ها
shetab-car
۷ خرداد ۱۴۰۲فوتون زیر مجموعه گریت وال نیست
زیر مجموعه بایک هست البته از نظر جایگاه برندی از جک بالاتره اما طراحی کابین جک به نظرم بهتره
در خصوص طراحی عقب هم گفته بودید فوتون به روزتره در حالی که قشنگ مشخصه از هایلوکس 2008 الهام گرفته اما کی ام سی عقبش شبیه هایلوکس 2019 هست
محمد
۷ خرداد ۱۴۰۲سلام و درود به شما آقای شتاب کار
فقط جهت اطلاع بهت میگم این عکسی که گذاشتن برای فوتون نیست
فوتون جدید خیلی خوشگله اینو واقعا میگم
در ضمن اینجا زده موتور 200 اسب بخار در صورتی که 235 اسب بخار داره
گیربکس زده 5 سرعته دستی ساخت آیسین ژاپن در صورتی که 8 سرعته اتومات ZF آلمان هستش.
مهران
۷ خرداد ۱۴۰۲اون فوتون مد نظر شما اتومات هست ولی ایشان مدل قدیمی تر دنده رو مقایسه کردن
محمد
۷ خرداد ۱۴۰۲عرض سلام و صبح بخیر
اول میخواستم بگم لطفا مشخصات اتومبیل ها را با اطلاع دقیق انتشار کنید.
عکسی که برای فوتون گذاشتین که برند لیفانه
قدرت موتور 235 اسب بخاره شما زدی 200
گیربکس که 8 سرعته ZF آلمان هستش شما زدی 5 سرعته آیسین ژاپن
برادر این چه راهنمایی که شما کردین.
جواد عقیلی
۷ خرداد ۱۴۰۲برادر، اطلاعات شما جسارتا اشتباهه. لوگوی فوتون همین هست و البته شبیه لوگوی قبلی لیفانه. مشخصات فنی هم که شما نوشتین مربوط به فوتون G7 اتومات هست نه فوتن نیوفیس دنده دستی.
کامران
۸ خرداد ۱۴۰۲تعریف ها قشنگ هست ولی هر دو اشغال هستند باید ماشین رونده باشی تا بدونی چی هستند البته برای بازار ایران که ماشین داخلش نمیاد این اشغالها خودرو حساب میشه هیچ جای دنیا حتی افغانستان این رو ماشین قبول ندارن
Soldat der waffen ss
۸ خرداد ۱۴۰۲البته اکثر محصولات جک از طراحی شیک و سادهای سود میبرند و اگر قبلاً خودروهایی همچون S5 و S3 را دیده باشید چنین چیزی را درباره T8 نیز حس خواهید کرد!!!
این جمله نابودم کرد یعنی طراحی s3 شیک و سادست؟
m-i-l-i
۸ خرداد ۱۴۰۲G9 شرکت بهمن موتور بهترین وانت مونتاژی با اختلاف
دربدر
۱۱ خرداد ۱۴۰۲هردو نسبت به قیمت شأن خوب هستند اما به خوبی نیسان گاوی هوشمند نیستند…