خودروهای چینی

این آکورا نیست! عرضهٔ Jinbei Diazi کپی چینی آکورا به بازار

اشتباه نکنید، این یک آکورا MDX نیست! بلکه یک کلون یا کپی چینی کاملاً دقیق از آکورا است که Jinbei Diazi نام دارد. جینبی یک برند متعلق به شرکت برلیانس است که از آن فقط برای عرضهٔ مینی‌ون و سایر وسایل نقلیهٔ کوچک استفاده می‌شد اما از چند سال پیش این برند روی به ساخت خودروهای سواری آورده است. در همین راستا، جینبی چند ماه پیش برای اولین بار این کراس‌اوور کپی‌شده را رونمایی نمود و حالا گویا آمادهٔ عرضه به بازار داخلی چین شده است.

در ظاهر، جینبی دیازی بسیار شبیه به آکورا MDX است تا جایی که در نگه اول انسان متوجه کپی بودن آن نمی‌شود. استایل کلی، شکل کاپوت، فرم چراغ‌ها، جلوپنجره، پروفیل جانبی، پنجره‌ها، همه و همه کاملاً مشابه MDX هستند و فقط تفاوتی جزئی در فرم سپر جلو و گرافیک داخلی چراغ‌های جلوی دیازی دیده می‌شود. همچنین ابعاد دو خودرو نیز بسیار نزدیک به هم است:

  جینبی دیازی آکورا MDX
طول ۴.۷۴ متر ۴.۹۵ متر
عرض ۱.۸۵ متر ۱.۹۶ متر
ارتفاع ۱.۷۱ متر ۱.۷۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۳ متر ۲.۸۲ متر

اما اوضاع در زیر کاپوت متفاوت زیرا بجای موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر ۲۹۳ اسب بخاری آکورا MDX، جینبی دیازی از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود درحالی‌که وظیفهٔ انتقال نیرو در آکورا بر عهدهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک است.

ولی بااین‌حال بیشترین تفاوت میان این دو کراس‌اوور در قیمت آن‌ها است زیرا درحالی‌که قیمت آکورا بین ۷۳۹ هزار یوان تا ۷۹۵ هزار یوان (۱۰۷,۰۰۰ تا ۱۱۵,۳۹۰ دلار) است، قیمت جینبی دیازی از تنها ۷۹,۸۰۰ یوان (۱۱,۵۸۰ دلار) آغاز شده و به ۹۸,۸۰۰ یوان (۱۴,۳۴۰ دلار) ختم می‌شود؛ بنابراین می‌توان با قیمت یک MDX تقریباً ۱۰ دستگاه دیازی خرید! بدین ترتیب دیازی گران‌ترین خودرویی محسوب می‌شود که جینبی تاکنون به بازار عرضه کرده است.

اما نکتهٔ جالب در مورد طراحی داخلی دیازی اینکه جینبی در اینجا نمای داخلی نسل سوم آکورا MDX که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد را کپی نکرده بلکه بجای آن از طراحی نسل دوم MDX که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تولید می‌شد استفاده کرده است. احتمالاً طراحی داخلی نسل سوم MDX برای جینبی بیش‌ازحد پیچیده بوده است! اما بین طراحی داخلی دیازی با نسل دوم آکورا MDX هم تفاوتی وجود دارد و آن اینکه درحالی‌که MDX مانند اکثر خودروها دارای دو نگه‌دارندهٔ لیوان است، دیازی به سه نگه‌دارنده مجهز شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا4225

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    نسبت به قیمتش ارزش داره

  2. جواد

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    کاری به کپی کاری چینیها ندارم ولی تاریخ نشون داده با توسعه بیشتر و افزایش رقابت خیلی از برندها تعطیل شدن تا چند سال دیگه شرکتهای بزرگ چین خیلی از این زیر برندهای خودشون تعطیل میکنن من که مطمئنم

  3. احسان(احسان سابق)

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    این شرکت خیلی وقیحه. بعضی از این چینی ها این همه هزینه می کنن و کارخونه خودروسازی راه میندازن بعد شروع میکنن به کپی کاری و تولید اجناس مضخرف. واقعا عجیبه.
    شرکت شارپ ژاپن که بخش تولید تلویزیونش رو به شرکت هایسنس فروخته تا شرکت هایسنس چین بتونه با نام شارپ توی امریکا تلویزیون بفروشه، چند روز پیش به خاطر کیفیت پایین محصولات تولیدی شرکت چینی و بدنام شدن نام شارپ در بازار، شارپ از هایسنس شکایت کرده. اگر شرکت های چینی روی مهندسی و نوآوری و به طور کلی تحقیق و توسعه توجه نکنن به هیچ وجه نمی تونن موفقیت پایدار داشته باشن.

    1. مهدي

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      در کل تا زمانی که نخبه های چین و روسیه سر از آمریکا و اروپا در میارن چین بجز یه تولید کننده کالا چیزی بیشتر نخواهد شد و همیشه نوآوری و تولید تکنولوژی در دست آمریکاییا خواهد موند و چینیا هم مجبور به کپی کاری و در بهترین حالت به تولید انبوه رساندن تکنولوژیای آمریکایی در چین خواهند بود تا معلوم بشه اقتصاد آزاد و دموکراسی بهترین شیوه برای پیشرفت یک کشور خواهد بود. امروز چین به قیمت بردگی 1 میلیارد انسان پیشرفت کرده اگه اونا بخوان حقوق کارگرانشون را مثل آمریکا به سطح متوسط برسونن آیا بازم میتونن اینهمه کالا از بنجل و یا حتی با کیفیت تولید کنن؟

  4. asa

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (569 ديدگاه)

    واقعا خجالت اوره
    من اگه بودم این جور شرکت هارو به آتیش میکشیدم.
    اینا مردم رو خر فرض کردن یا دولت یا اون شرکت هایی که ازش کپی میکنند.
    اخه باچه رویی . یک ذره مو نمیزنه. همون قسمت هایی که فرق داره هم نتونسته کپی کنه وگرنه حتما میکرد. مثل گرافیک داخل چراغ هاش .
    واقعا کسی یا قانونی یا نهادی نیست که جلوی اینارو بگیره.

  5. armin

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (420 ديدگاه)

    کثیف ترین کار …

  6. ROHAM

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    فردا هم دوستان چینی دوستمون میان می گن اصلا هم شبیه نیستن!!!
    این کار دقیقا دزدیه و کار بسیار کثیفیه
    واژه شرم آور هم در مقابل کار این چینیا سربلنده!!!
    البته خوب چینی دوستا حق دارن آخه یه جا لیوانی بیشتر از آکورا داره (خخخخخخخخ) و این یعنی کل دنیا عقل ندارن میرن با ده برابر پول این آشغال ، آکورا رو با امکانات کمتر میخرن

    1. Jast bentley continental

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (185 ديدگاه)

      اقا من با این که به نظرم چینیا پیشرفت قوی دارن و طرفدار پیشرفتشونم ولی واقعا حالم از این ماشین به هم خورد اشغاله خیلی کار کثیفی کردن.

  7. ونوم اف ۵

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    خدایی این چه اسمی هست جینبی ؟؟؟؟ یه مقدار برای انتخاب اسم زحمت بکشین والله هوندا و تویوتا و اکورا هم شرق اسیایی هستن ولی حال میکنم با اسمشون

  8. ahmad

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    اما بین طراحی داخلی دیازی با نسل دوم آکورا MDX هم تفاوتی وجود دارد و آن اینکه درحالی‌که MDX مانند اکثر خودروها دارای دو نگه‌دارندهٔ لیوان است، دیازی به سه نگه‌دارنده مجهز شده است.

    خخخخخخخ
    خداقوت برلیانس که یه کپی با سه تا جالیوانی میدی به مشتری هات!
    :) :) :) :) :) :)

  9. امیرحسین بشیرفرهمند

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    آیا اونقدری که ما غصه کپی کاری چینی هارو میخوریم . خود کارخانه های مادر و اصلی ناراحت کپی شدن محصولاتشون هستند . میدونم تعصب دارید به برند مورد علاقتون اما فک میکنم . بیش از اندازه به کپی کردن چینی ها پرداختیم . نظراتمونو فنی کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا