سه محصول بازار ایران در بازه قیمتی ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد تومان که هر یک هدف متفاوتی دارند؛ اما کدام بهتر است؟
هر چند امروزه شاهد رشد روزافزون شاسیبلندها و کراساوورها هستیم اما هنوز هم خریدارانی هستند که بهدلایل گوناگون، خودروهای سدان را به آنها ترجیح میدهند. از این رو، خودروسازان هنوز هم سدانهایی را با طراحی درخور و امکانات مناسب به بازار عرضه میکنند. درون کشور هم همین جریان صدق میکند و اگر کسی بخواهد در بازه قیمتی ۱.۲ تا ۱.۴ میلیارد تومان، یک سدان تهیه کند، میتواند به نمونههای مختلفی نگاه کند که برخی از آنها، چینی هستند. با هدف یافتن بهترین سدان در بازه قیمتی یادشده، در این مقاله به مقایسه سه مدل چری آریزو ۶، 5T اسپرت FL و کیامسی J7 خواهیم پرداخت؛ اما پیش از شروع مقایسه، بهتر است با هر کدام آشنایی پیدا کنیم.
مقالات مرتبط:
- سینوگلد تانگو ۵ سایپا مشخصات و قیمت آریزو ۵ برقی در ایران
- مقایسه تارا V4 با آریزو ۶ پرو و سوزوکی سیاز، ایرانی، چینی یا هندی؟
- بررسی ویدئویی کی ام سی J7، پرمدعای کمرقیب
آشنایی با چری آریزو ۶ پرو
با موفقیت آریزو ۵ در بازار داخلی، آریزو ۶ وارد بازار ایران شد. این سدان سایز متوسط با تکیهبر ارائه امکانات بهتر امید داشت بتواند به فروشی خوب دست پیدا کند و در بخشهای بالاردهتر بازار، جایی برای کرمانموتور باز کند. این سدان که در دو نسخه اکسلنت و پرو به بازار عرضه شده است، از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر استفاده میکند. نمونه اکسلنت و پرو بهجز تفاوتهای ظاهری و آپشنهای گوناگون (که در پرو بیشتر هستند) تفاوت خاص دیگری با یکدیگر ندارند.
آشنایی با چری آریزو ۵ اسپرت FL
این خودرو که بر پایه پلتفرم N1T طراحی شده، مانند نسخه معمولی آریزو ۵، به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز شده است؛ با این تفاوت که اینبار از کمکپیشران توربوشارژر هم استفاده میکند. نهایتا قدرت خروجی موتور به چرخهای جلو منتقل میشود؛ موردی که نشان میدهد 5T اسپرت درحقیقت نسخه بهبودیافته آریزو ۵ به شمار میرود و تنها با نام اسپرت عجین شده است. کابین این خودرو شاهد بهبودهایی بوده که بخشهایی از آن را از آریزو ۶ بهعاریه گرفته و رویهمرفته در تلاش است آریزو ۵ را به در برابر رقبایی جدیتر قرار دهد.
آشنایی با کی ام سی J7
J7 یک محصول ۱.۵ لیتری توربوشارژ دیگر است که در بازه قیمتی دو شرکتکننده دیگر این مقایسه به فروش میرسد اما کمی قدرت بیشتری دارد. این سدان اولین خودرویی بود که با نشان رسمی کرمانموتور به فروش رسید و با تکیهبر طراحی منحصربهفرد و تازه و امکانات متعدد و بهروز، نظر بسیاری را به سوی خود جلب کند. اما آیا جذابیت میتواند دلیلی کافی برای کنار زدن رقبای دیگر باشد؟
مقایسه طراحی
در زمینه طراحی کیامسی J7 به رقیبی سرسخت برای محصولات مدیرانخودرو تبدیل میشود. این سدان با بهرهمندی از چراغهای LED قوی و زیبا، استفاده از شکستگی در طراحی چهره و فرم فستبک صندوق، در بازار کشور به شخصیت یکتای خود رسیده است. درازا، پهنا و بلندای این سدان بهترتیب برابر ۴,۴۸۰، ۱,۸۲۰ و ۱,۴۹۲ میلیمتر است و فاصلهمحوری ۲,۷۷۰ میلیمتری دارد. در سوی دیگر، آریزو ۶ و 5T اسپرت با زبان طراحی ارگانیکتر، همان سدانهای همیشگی را در ذهن کاربر تداعی میکنند.
آریزو 5T اسپرت برای جذب مشتریان بیشتر به جلوپنجره تازه، سپر بازطراحیشده و چند المان کوچک دیگر مزین شده که خوشبختانه این فیسلیفت جزئی باعث بهبود ظاهر این محصول شده است. این خودرو با ابعاد بدنه ۴,۵۳۲ در ۱,۸۱۴ در ۱,۴۸۷ میلیمتر و فاصلهمحوری ۲,۶۵۰ میلیمتری، اختلاف چندانی با کیامسی J7 ندارد و همچنان میتواند فضای خوبی را در اختیار سرنشینانش قرار دهد. هر چند نمیتوان این حقیقت را کتمان کرد که باوجود بهروزرسانیهایی مانند زیرسپر جدید، گرافیک تازه چراغها، رینگهای اسپرت و سپر تازه عقب، همچنان چهره خودرو سالخوردهتر به نظر میرسد.
نهایتا آریزو ۶ با بهرهوری از زبان طراحی مشابه 5T اسپرت و المانهای منحصربهفرد خود، سدانی جامعتر و گرانتر را به مشتری نشان دهد. استفاده از حجمپردازی پختهتر و یکدستتر، رینگهای کرومی، جلوپنجره براق کرومیرنگ یا سیاه (بسته به مدل اکسلنت یا پرو) و چراغهای LED از ویژگیهای این خودرو به شمار میروند. جا دارد به تفاوت طراحی بخش عقب آریزو ۶ پرو اشاره کنیم که نمایی بهروزتر را برای خریداران به ارمغان آورده است و میتواند رقیب خوبی برای طراحی کیامسی J7 باشد. این خودرو با ابعاد ۴,۷۱۰ در ۱,۸۲۵ در ۱,۴۹۰ میلیمتر و فاصلهمحوری ۲,۶۷۰ میلیمتری طراحی شده است که آن را از نظر ابعاد، بزرگتر از دو رقیب دیگر میکند.
هر سه خودرو میتوانند فضای مناسبی را برای خانوادهها فراهم کنند. هر چند به بهروزترین طراحی بازار مزین نیستند اما چهره مناسبی دارند؛ با این همه طراحی آریزو ۶ پرو و کیامسی J7 پختهتر، همهپسندتر و تاحدودی زیباتر ارزیابی میشود.
مقایسه فنی
ابتدا از آریزو 5T اسپرت شروع میکنیم که پسوند اسپرت را با خود یدک میکشد اما عملکرد منحصربهفردی ندارد. این سدان جمعوجور راندمان شهری مناسبی دارد اما ظاهرا سازنده، تنظیمات تعلیق را بهگونهای انجام داده که عملکرد سفتتری داشته باشد تا شاید از این طریق، اسپرتبودن آن را نشان دهد. این خودرو به دو حالت رانندگی اکو و اسپرت هم مجهز شده که تفاوت میان آنها محسوس است. حالت اسپرت تلاش میکند از تمام ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولیدشده موتور به بهترین نحو استفاده کند؛ اما همین که قدرت از طریق یک جعبهدنده بهبودیافته ۹ سرعتی به چرخهای جلو منتقل میشود و شتاب متوسط ۱۰ ثانیهای دارد، نشان میدهد که آریزو 5T اسپرت از آریزو ۶ یا کیامسی J7 اسپرتتر نیست.
هر دو نسخه آریزو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو مجهز شدهاند که قدرت یکسانی با 5T اسپرت دارد. آریزو ۶ پرو از همان جعبهدنده، فرمان و پیشرانه یکسان آریزو ۶ اکسلنت و 5T اسپرت استفاده میکند. این خودرو فرمانپذیری شهری نرم و روانی را در اختیار راننده قرار میدهد اما در مقایسه با برادرانش تاخیر توربوی کمتری دارد. هر دو مدل آریزو به دو حالت رانندگی مجهز شدهاند که در بهترین حالت ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبهدنده ۹ سرعتی CVT به چرخهای جلو منتقل میکند. برخلاف انتظار، عملکرد فنی این مدل و آریزو ۶ اکسلنت تفاوت خاصی ندارد.
نوبت به کیامسی J7 میرسد که با فرمان برقی خود عملکرد روان را در اختیار راننده قرار میدهد. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی این خودرو توان تولید ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که ازطریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. از آنجایی که کیامسی تمرکز بیشتری روی اسپرتبودن J7 داشته، این خودرو به پدال تعویضدنده پشت فرمان هم مجهز شده است که موجب کمی تاخیر در تعویضدندهها میشود اما میتواند تجربه متنوعی را در اختیار راننده قرار دهد. پیشرانه توربوی آن مانند محصولات مدیرانخودرو کمی تاخیر دارد اما عملکرد کلی آن بهبودیافته قلمداد میشود. هرچند این خودرو به تعلیق مولتیلینک مجهز شده اما برای ایجاد حس اسپرت و در مقایسه با آریزو ۶، از تنظیمات سفتتری بهرهمند شده است.
در این بخش، کیامسی J7 با بهرهمندی از عملکرد یکدست و روان، تعلیق عقب بهتر و پیشرانه قویتر عملکرد فنی بهتری را در اختیار خریداران قرار میدهد.
مقایسه امکانات
باز هم از کوچکترین عضو گروه شروع میکنیم؛ آریزو 5T اسپرت به امکانات خوبی مانند ESP و TCS، کروزکنترل، گرمکن صندلیهای جلو، فرمان برقی، تنظیم ۶ جهته صندلی راننده، سانروف، اتوهولد، ترمز پارک برقی و… مجهز شده است و حال به خودرویی تبدیل شده است که شاید از همان اول باید میبود. گستره امکانات آخرین نسخه آریزو ۵ مناسب ارزیابی میشود اما آریزو ۶ پرو با قیمت نسبتا مشابهی، امکانات بیشتری ازجمله سیستم هشدار نقطه کور، هشدار تغییر خط، هشدار برخورد از عقب و… را در اختیار راننده قرار میدهد.
در نقطه مقابل، کیامسی با تجهیز J7 به امکاناتی مشابهی چون اتوهولد، کروز کنترل، سنسورهای نور و باران و… و طراحی بهروزتر و جذابتر کابین در مقایسه با آریزو 5T اسپرت و آریزو ۶ اکسلنت باعث جذب کاربران بیشتری خواهد شد. این مدل با بهرهمندی از دوربین ۳۶۰ درجه (مانند آریزو ۶ پرو)، شارژ بیسیم گوشیهوشمند، نمایشگر ۱۰ اینچی اطلاعاتسرگرمی و نمایشگر ۷ اینچی روبهروی راننده و… سطح مناسبی از امکانات را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
در حوزه امکانات، کیامسی J7 و آریزو پرو ۶ با تکیهبر کابین مناسب، ویژگیهای ایمنی بهروز و تجهیزات دیجیتال گزینههای بهتری به شمار میروند.
مقایسه قیمت و نتیجهگیری
هر چهار مدل یادشده در این بررسی با قیمت ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد تومان معامله میشوند اما نرخ برخی مدلهای کیامسی J7 و آریزو ۶ پرو از حاشیه ۱.۶ میلیارد تومان هم میگذرد. با در نظر داشتن یک بازه قیمتی یکسان، میتوان به این نتیجه رسید که با وجود پیشرفت عملکردی آریزو 5T اسپرت FL نسبتبه نسلهای گذشته، این خودرو شانس چندانی در برابر J7 و آریزو ۶ پرو ندارد. هر چند شباهتهای آن به آریزو ۶ بیچونوچرا است اما باز هم آریزو ۶ بهروزتر طراحی شده و هدف از تولید آن، ساخت خودرویی بالاتر ردهتر بوده است و انتخاب بهتری خواهد بود.
از سوی دیگر، میتوان محصول کیامسی را خودرویی جوانپسندتر، جذابتر و سرحالتر قلمداد کرد که مشکلات خاصی چون ضعف کیفیت برخی قطعات مونتاژی را با خود به دوش میکشد؛ درحالیکه آریزو ۶ پرو با وجود زرقوبرق کمتر، کیفیت پایدارتری را به خریداران ارائه میکند اما خود، فنربندی عقب پایینردهای دارد و میتوانست عملکرد فنی بهتری هم داشته باشد. نهایتا انتخاب از میان این دو مدل را به سلیقه شخصی و ترجیح خریداران واگذار میکنیم؛ کیامسی J7 جذابتر و آریزو ۶ پرو بیدردسرتر است. انتخاب شما کدام مدل خواهد بود؟
حقیر
۲۹ تیر ۱۴۰۳کلاً کمپانی چری کیفیت بالاتری نسبت به جک داره. از آنجایی که فونیکس و کی ام سی دو برند تخیلی و من درآوردی هستند بنابراین آریزو6 کیفیت بالاتری نسبت به جی7 داره.
TransAM
۳۰ تیر ۱۴۰۳مقایسه J7 و بهمن ریسپکت سابقا در پدال بحث شده . میتونید بررسی کنید
https://www.pedal.ir/bahman/bahman-respect-vs-kmc-j7/
گاس فرینگ
۳۰ مرداد ۱۴۰۳سی وی تی و دو کلاچه چینی جفت شون پر استهلاک و نا هماهنگ با موتور مخصوصا سی وی تی
ممد ژانگولر
۲۹ تیر ۱۴۰۳مقایسه ۳ غول و انتخاب بین این ۳ ابرقدرت کار سختی بود .رای من هایپر سدان ۶ پرو
The
۲۹ تیر ۱۴۰۳۳ غول؟۳ابرقدرت؟
یجوری میگی انگار مقایسه بین کادیلاک.بنز.لکسوسه
ممد ژانگولر
۲۹ تیر ۱۴۰۳داداش اینجا ایرانه اگه همین فرمون پیش بره اینا میشه غول و رویا باسمون
The
۲۹ تیر ۱۴۰۳همین بود جوابت؟ ایرانه فلانه
این همه ماشین خوب تو منطقه ازاد این همه ماشین پلاک ملی مثله هامر و ۴۵۸ پلاک ملی این همه ماشین گذر دارن تردد میکنن اون همه مدل کلاسیک تا اینا هستن
تردد می کنن حرف از غول نزن نخندون مارو
امیدوارم این واردات دست دوم واقعی شه اونوقت ۴ تا مونتاژ کار چینی برشکست شدن اینجا میفهی غول چیه
froG-driVer
۲۹ تیر ۱۴۰۳the@
اونتادور نارنجی و چلنجرا و چارجرا و کرایسلرا و ۴۵۸ ارس و اسکالیدا و جگوارا و رولز رویس ریث و رنج روورا و دورانگو ها و … های توی تبریز رو یادت نره.
یدونه از اینا میارزن به کل دنیای خودرو سازی ایران و چین و ارتباطات این دو(البته اینا توی ایران شاخ و کمیابند وگرنه بیرون از ایران،شاخ های پریاب هستن✌️✌️)
Dan
۳۰ تیر ۱۴۰۳@The
خدایی نگرفتی تیکه انداخت؟
ممد ژانگولر
۳۰ تیر ۱۴۰۳dan داداش اینا قسمت دو پت و متن .میگم داستانهایی داریم تو پدال اینه ها.فقط کامنتهارو بخون
Mehdi TuRbO
۲۹ تیر ۱۴۰۳زااارت
کلاچ پاره نکنی
amir
۲۹ تیر ۱۴۰۳میل لنگم پاره کرده کجای کاری
froG-driVer
۲۹ تیر ۱۴۰۳اینجوری که ایشون حرف میزنن انگار مشکل بالاتر از ایناست،
موتور پایین آورده…
NAVID۰۰۹۸
۲۹ تیر ۱۴۰۳دوستان
J7 گیربکسش داغ میکنه و مالکاشو بیچاره کرده ولی آریزو6 اگر قسطی خریدید بد نیست !!!!
با اینکه خودم تو رنج قیمت این دو ، ماکسیما کمری کرولا میگیرم!!!
امیر
۳۰ تیر ۱۴۰۳دوست عزیز مشکل گیربکس های دو کلاچه ساهتاری نیست بلکه مشکل از ناواردی راننده هیت که نمیدونه تو ترافیک نباید مث ماشین تک کلاچ یا سی وی تی ریز ریز حرکت کرد بلکه باید بعد از باز شدن چند متر فاصله حرکت کرد که کلاچ دون فعال بشه و گیربکس داغون نشه
سجاد
۳۱ تیر ۱۴۰۳چند متر باز بشه ی ماشین میاد اون وسط باز باید ریز ریز حرکت گرو
گاس فرینگ
۳۰ مرداد ۱۴۰۳آریزو ۶ هم داستان داره
موتور پر دردسر و قدیمی و گیربکس نا هماهنگ
شانس بیارید فرمون ماشین به سمت راست نکشه! (مثل پراید ها نه که کج بشه، کلا خود ماشین میخواد بره به راست)
Castrol
۲۹ تیر ۱۴۰۳J7 بخاطر تعلیق بهتر ، گیربکس دوکلاچه ، قدرت بیشتر ، طراحی زیباتر ، تلویزیون بزرگتر انتخاب میکنم
NAVID@@98
۲۹ تیر ۱۴۰۳دقیقا،
J7 قابل ترجیحه
بخصوص گیربکسش که اتفاقا هیای بهتره
و حتی از گیربکس های دنده اتومات مبدل گشتاوری هم بهتره و پلسخگویی بهتری داره!!!!!!
آریزو۶ گیربکس مخضخرف cvt داره که کُنده و حالتون بهم میخوره ازش و بده مگر اینکه پیرزنا بخوان این رو یا کارکرده ژاپنی لگن مثل کرولا که اونم گیربکس مضخرف و بَده cvt داره یا کمری ماکسیما لگن شده که رسشو کشیدن انتخاب کنه که هردوش بین بد و بد تره /// !!!!!!
بهتر از این دوتا هم بهمن ریسپکته که تقریبا از هر نظر بهتر از هردوشونه!!!!!!
هرچند که همش بده چینی یا کارکرده ژاپنی یا کره ای بده همش یه کرباس میشه!!!!!!
حسین
۳۰ تیر ۱۴۰۳با این تفاسیر میتونیم دوباره اسب و خر بخریم ✌️
Mohammadreza
۳۱ تیر ۱۴۰۳این همه گفتی cvt خوب نیس
اخرشم میگی رسپکت خوبه!؟
فنی رسپکت و اریزو 5 و 6 یکیه
عیسی صنوبری
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ریسپکت هم گیربکس مزخرف CVT داره پس چرا بهتر از این دو تاس؟!!!!
گاس فرینگ
۳۰ مرداد ۱۴۰۳آریزو ۶ تعلیق عقبش یکپارچه است مثل پراید حتی مثل تیبا تویست بیم هم نیست ولی ریسپکت مولتی لینکه
صدرا
۳۰ تیر ۱۴۰۳داداش اون بهش میگن مانیتور یه تلویزیون
محمد
۲۹ تیر ۱۴۰۳نمی دانم بررسی کننده این تفاوت ها ایرانی است یا خیر.
چون یک ایرانی وقتی رفتار چین در موردجزایر ایرانی را می بیند نباید به کالای چینی فکر کند، چه برسد اینکه به نوعی از راه مقایسه کالاهای بی کیفیت برای فروش آن مشتری جلب کند!
بیائیم ایرانی باشیم!
یک ایرانی
۳۰ تیر ۱۴۰۳آفرین.شما کاملا درست فرمودید. اما این ملت و عرق ملی…….. ؟!!!!!!! برای همین فرغون های بزکی چین لامروت نامرد، صف میبندن و تو سر همدیگه هم میزنن !!!!!!!!!
مجید
۳۰ تیر ۱۴۰۳جناب نویسنده طول j7 این که شما تو گزارشتون نوشتید اشتباه ۴ متر ۴۹ سانت طول واقعی j7 چهار متر و ۷۰ سانتی متر هست
ش
۳۰ تیر ۱۴۰۳ءریزو ۶ جی تی به نظر من ارزش اضافه قیمت نسبت به خودروهای فوق رو داره
علی جردن
۳۰ تیر ۱۴۰۳بهترین سدان چینی بازار FMC 511 با موتور تنفس طبیعی و گیربکس دوکلاچه خیس .
جوانان
۳۰ تیر ۱۴۰۳فعلا بهترین سدان بازار چینی متعلق به FMC ۵۱۱ که اسمش تو این مقایسه نبود
حسن خسروابادی
۳۰ تیر ۱۴۰۳اگر قیمت و کیفیت و تامین قطعات یدکی رو در نظر بگیرید اریزو ۵ انتخاب مناسبتری هست .نسخه های اولیه این مدل ۸ سال هست تو بازار ایران هستن و تمامی خریداران از این ماشین رضایت کامل دارند.
maranello550
۳۱ تیر ۱۴۰۳لایک دادم
ولی جمله آخرت درست نبود
تمام خریداران راضی هستن !
سعید خسروی
۳۰ تیر ۱۴۰۳اگر قیمت و کیفیت و تامین قطعات یدکی رو در نظر بگیرید اریزو ۵ انتخاب مناسبتری هست .نسخه های اولیه این خودرو ۸ سال تو بازار ایران هستن و تمامی خریداران از این ماشین رضایت کامل دارند.
۳۰ تیر ۱۴۰۳اریزو ۶ انتخابم
maranello550
۳۱ تیر ۱۴۰۳درضمن اینایی که میگین گیربکس دوکلاجه
آیا از مشکلات و هزینه هاش هم مطلع هستین ؟؟؟
گاس فرینگ
۳۰ مرداد ۱۴۰۳همین سی وی تی سرویس دوره ایش ۷۰ ۸۰ میلیونه
قطعات ظاهری مثل چراغ و سپر هم که به قیمت i8 و پورشه ماکان میدن، البته اگه بدن