در مقاله پیش رو به مقایسه دو نمونه از جدیدترین کراس اورهای چینی بازار کشور یعنی لاماری ایما برقی و فونیکس FX برقی خواهیم پرداخت.
رسوایی دیزل گیت فولکسواگن را میتوان نقطه آغاز یک تحول عظیم در صنعت خودرو دانست. پس از آن بود که برقی سازی خودروها در دنیا شدت گرفت و دولتها نیز با وضع قوانین جدید خودروسازان را ملزم به توسعه محصولات بدون آلایندگی کردند. اگرچه میزان رشد فروش این دسته از خودروها کمتر از حد انتظار بوده و حتی برخی خودروسازان تراز اول جهان نیز در استراتژیهای برقی سازی محصولات خود بازنگری کردهاند اما شرکتهای چینی با شدت تمام به دنبال توسعه قوای محرکه برقی هستند.
در کشور ما نیز سیاستهای استفاده از خودروهای برقی طی سالهای اخیر اعلام شده و حتی اولین نمونه از تاکسیهای برقی تحویل مالکان آنها شدهاند تا باری از دوش ناوگان حملونقل عمومی کشور بردارند. اگرچه سؤالات زیادی درباره بهکارگیری خودروهای برقی در کشورمان وجود دارد اما با این تفاسیر، قدم برداشتن در این راه را به فال نیک میگیریم. خودروسازان چینی نیز که حضوری پررنگ در کشورمان دارند اخیراً نسخههای برقی از لاماری ایما و فونیکس FX را معرفی کردهاند و در آینده نزدیک شاهد حضور آنها در خیابانها خواهیم بود. در این مقاله میخواهیم به مقایسه لاماری ایما برقی و فونیکس FX برقی بپردازیم.
شرکت آرین پارس موتور از چند سال قبل یکی از خبرسازترین کراس اورهای بازار ایران یعنی لاماری ایما را معرفی کرد. این خودرو که محصول دانگ فنگ چین است برای اولین بار در نمایشگاه شیراز و با پیشرانه برقی حضور یافته است. باید دانست چندی پیش نیز این شرکت نسخه هیبریدی لاماری را معرفی کرد و اولین نمونههای ایما هیبرید نیز به تازگی تحویل مشتریان شدهاند. از طرف دیگر باید به فونیکس FX اشاره کنیم که آنهم جزو متمایزترین خودروهای چینی کشورمان به شمار میرود و نسخه بنزینی آن قبلاً با استقبال خوبی مواجه شده است. فونیکس FX برقی قرار است رقابت سختی با لاماری ایما برقی داشته باشد.
مقایسه لاماری ایما برقی و فونیکس FX برقی
طراحی ظاهری
باید دانست کلیت طراحی هر دو خودرو مشابه نسخههای درونسوز است هرچند طراحان سعی داشتهاند با افزودن برخی المانهای خاص خودروهای برقی آنها را از نمونههای استاندارد متمایز کنند. لاماری ایما حتی در نسخه بنزینی نیز طراحی خاص و مدرنی دارد و تغییراتی در بدنه دیده میشود که از جمله آنها میتوان به جلوپنجره جدید، تریم نارنجی رنگ بدنه، تریم مشکی چراغها، رینگهای آیرودینامیک و… اشاره کرد. در مجموع طراحی ظاهری لاماری ایما برقی مشابه خودروهای روز دنیاست و بیشک نظر مصرفکننده داخلی را جلب خواهد کرد.
فونیکس FX برقی نیز از طراحی چشمگیر و متمایزی بهره میبرد. در نمای جلوی این خودرو چراغهای دو قسمتی مشابه ایما وجود دارد به گونهای که چراغهای اصلی در پایین قرار گرفتهاند و دیلایت ها در قسمت بالا به همدیگر متصل شدهاند. تفاوت اصلی این خودرو با نسخه بنزینی به بازنگری در قسمت جلوپنجره و دماغه مربوط میشود. همانند رقیب هموطن، چری رینگهای جدیدی را برای کراس اور بدون آلایندگی خود در نظر گرفته است و در بخش عقب هم خبری از خروجیهای اگزوز نیست. در بخش طراحی ظاهری هر دو خودرو مطابق مد روز عمل کردهاند و نمیتوان یکی از آنها را بر دیگری برتر دانست.
طراحی داخلی
همان داستان شباهت طراحی ظاهری مدلهای درونسوز و برقی ایما و FX درباره کابین آنها نیز صدق میکند چراکه طراحان تنها به اعمال برخی تغییرات اکتفا کردهاند و کلیت کابین خودروها تفاوتی با نسخههای استاندارد ندارد. در کابین لاماری ایما برقی طراحی اسپرتی را مشاهده میکنیم که دریچههای گرد تهویه هوا جزو شاخصترین ویژگیها هستند. این خودرو از تریم زرد رنگ در اطراف دریچههای تهویه، صندلیها و پانلها استفاده کرده تا حس و حال جذابتری داشته باشد. مطابق مد این روزها، دو نمایشگر پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی نیز به یکدیگر چسبیدهاند و تمامی اطلاعات را در اختیار راننده و سرنشین قرار میدهند. همچنین استفاده از دکمههای فیزیکی به حداقل رسیده است. لاماری ایما برقی از نظر طراحی داخلی رضایتبخش عمل کرده است.
کلیت کابین فونیکس FX برقی نیز مشابه مدل بنزینی است اما چری تریم داشبورد و پانل درها را تغییر داده است. مهمترین تغییر کابین به کنسول جدیدی مربوط میشود که فاقد شیفتر دنده بوده و حداقل دکمهها روی آن وجود دارند. همانند لاماری ایما برقی دو نمایشگر چسبیده برای پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی تدارک دیده شدهاند. مقایسه کابین لاماری ایما برقی و فونیکس FX برقی نشان میدهد کابین لاماری حس و حال اسپرت تری دارد هرچند نمیتوان آن را برنده مطلق این بخش دانست.
تجهیزات و امکانات
خریداران لاماری ایما بنزینی از کمبود برخی آپشن ها در آن گلایه داشتند اما نسخه برقی از امکانات زیادی برخوردار است که شاید ذکر همه آنها در این مقاله میسر نباشد اما از جمله مهمترین تجهیزات کراس اور یاد شده میتوان به ایربگهای جلو، جانبی و پردهای، ترمز پارک برقی با اتوهلد، هشدار ترافیک عقب، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، دستیار تغییر لاین، رادار نقطه کور، هشدار تصادف از جلو، تنظیم برقی و گرمکن صندلیهای جلو، تهویه و ماساژور صندلی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، کول باکس و… اشاره کرد. همچنین به گفته آرین موتور، بهزودی سه آپشن جدید شامل دوربین ۳۶۰ درجه، در صندوق برقی و کیت بدنه نیز برای لاماری ایما بنزینی ارائه خواهد شد.
فونیکس FX برقی نیز خودروی مجهزی است و همانند نسخه بنزینی امکاناتی مثل کروز کنترل تطبیقی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلیهای جلو، سانروف، سقف پانوراما و… هم ارائه میشود؛ بنابراین از نظر تجهیزات و امکانات هر دو خودرو دست پر وارد میدان شدهاند و برتری محسوسی نسبت به یکدیگر ندارند.
قوای محرکه
مهمترین تفاوت این خودروها با مدلهای بنزینی به قلب تپنده آنها مربوط میشود. لاماری ایما بدون آلایندگی از یک موتور برقی نصب شده در جلو استفاده میکند. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و باتری بزرگ ۸۵.۹ کیلووات ساعتی موجود نیز با یکبار شارژ شعاع حرکتی ۶۳۰ کیلومتری را فراهم میسازد. با عنایت به بزرگی باتری باید گفت شارژ آن با استفاده از شارژر خانگی حدود ۱۵ ساعت طول میکشد اما با شارژرهای سریع میتوان باتری را در حدود ۳۷ دقیقه شارژ کرد.
فونیکس FX برقی نیز به یک موتور برقی در جلو با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است و به این ترتیب شاهد مشخصات تقریباً یکسانی بین دو خودرو هستیم. باتری ۶۱ کیلووات ساعتی فونیکس شعاع حرکتی ۴۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را فراهم میسازد و بنابراین، لاماری ایما برقی حداقل در روی کاغذ برتری محسوسی نسبت به رقیب هموطن خود از نظر توان پیمایش دارد. گفته میشود FX برقی در عرض حدود ۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد هرچند اشارهای به تواناییهای حرکتی لاماری ایما برقی نشده است اما انتظار میرود این خودرو نیز عملکرد تقریباً مشابهی داشته باشد.
قیمت احتمالی
با توجه به تعرفه صفر واردات خودروهای برقی و قیمت ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی مدلهای بنزینی و هیبریدی لاماری ایما در بازار، انتظار میرود قیمت مدل برقی این خودرو بین ۱.۸ تا ۲ میلیارد تومان باشد هرچند باید منتظر عرضه رسمی خودرو در بازار بود. فونیکس FX بنزینی نیز در بازار حدود ۲.۳ میلیارد تومان قیمت دارد و احتمالاً قیمت نسخه برقی آن نیز نزدیک به لاماری ایما برقی باشد تا رقابت فشردهای بین دو خودرو شکل گیرد. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
زیزیگولو
۱۲ تیر ۱۴۰۳هرچند از برقیا خوشم نمیاد ولی اگر قرار به انتخاب باشه من فونیکس FX رو ترجیح میدم
الکساندر گراهامبلم بخدا
۱۲ تیر ۱۴۰۳آقا ببخشید مگه برقی تو ایران جواب میده؟
𝐀𝐥𝐢
۱۲ تیر ۱۴۰۳از نظر طراحی fx بهتره اما هردوشون بسیار زشتن
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۳ببخشید می دونم بی ربط هست ولی کسی از مسئولان سایت اطلاع داره که ثبت و نام ریرا چه زمانی انجام میشه.
یه نفر
۱۳ تیر ۱۴۰۳فکر کنم هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی شاید ماه بعد اطلاعات بیشتری به مردم در مورد ری را و خرید آن بدهند
omqali
۱۲ تیر ۱۴۰۳گزینه هیچکدام نداره؟
Amiro
۱۲ تیر ۱۴۰۳کدام کراس اوور برقی بازار ایران را بیشتر میپسندید؟
فونیکس FX EV ❌
لاماری ایما EV ❌
هیچ کدام ✅
میلاد
۱۲ تیر ۱۴۰۳فونیکس اف ایکس برقی 👎🏻
لاماری ایما برقی 👎🏻
ری را برقی 👍🏻
😉😉😉😉😉😉
علی Shelby
۱۲ تیر ۱۴۰۳به نظر من از لحاظ فنی لاماری بهتره ولی از نظر طراحی فونیکس زیبا تره لاماری هم در طراحی کابین بهتر از فونیکس عمل کرده
D2Forged
۱۲ تیر ۱۴۰۳۲ میلیارد پول بدی به فونیکس و اون حجم از پلاستیک رو در بدنه ماشین ببینی ؟
لاماری رو انتخاب میکنم . صندلی مجهز به ماساژ و تهویه هم خودش نکته خیلی خوبی تو سفرای بین شهری و طولانیه
علی جردن
۱۲ تیر ۱۴۰۳با کیلومتر سنج های دیجیتالی اوکی نیستم حداقل یک عقربه آنالوگ مثل عقربه ساعت باشه حس بهتری داره
مهدی
۱۳ تیر ۱۴۰۳قیمت باطری ابن ماشینا چنده
فیات مولتیپلا
۱۳ تیر ۱۴۰۳احتمالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت خود ماشین هست
گاس فرینگ
۱۳ تیر ۱۴۰۳لاماری بنزینی فقط ویترینه که اونم تو مدل برقی نداره باید یه فیس لیفت بدن دماغه رو کپی اوروس se کنن اون موقع عوام فریبانه تره FX هم آش دهن سوزی نیست ابعادش کوچیک تر از لاماریه
لاله
۱۴ تیر ۱۴۰۳لاماری عالیه هم لاکچری و جذابه هم فضای کابین و صندوق بزرگی داره و هم کیفیت متریال داخلیش خوبه
مصطفی
۱۶ تیر ۱۴۰۳باتری لاماری دقیقا برای ایران عالی هست
هر دو گزینه های خوبی هستند، اما متاسفانه عرضه ای انجام نمیشه و فعلا اب در هون کوبیدنه
در مورد خودروهای داخلی هم که جدا ازاینکه من نخواهم خرید، مدلهای بنزینی هم دچار مشکلات برق بی انتها هستند، چه برسه بخوان یک شترگاو پلنگ برقی هم تولید کنند، یعنی خود فاجعه