در این مطلب، لاماری ایما و فونیکس FX که جزء قویترین و جذابترین شاسیبلندهای چینی بازار کشورمان محسوب میشوند را بهطور کامل باهم مقایسه خواهیم کرد.
پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، بازار شاسیبلندها بهطور کامل در اختیار مدلهای چینی افتاد و شرکتهای مختلفی اقدام به مونتاژ و عرضه شاسیبلندهایی از برندهای متنوع چینی کردند. در این بازار، لاماری ایما که توسط شرکت آرین پارس موتور مونتاژ میشود، به لطف طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمند موردتوجه خریداران قرار گرفت. از سوی دیگر، مدیران خودرو هم که سالها به مونتاژ محصولات چری مشغول بود، یکی از جذابترین و جدیدترین شاسیبلندهای این شرکت را با نام فونیکس FX روی خط تولید برد. این دو ماشین از لحاظ سگمنت، قیمت و قدرت پیشرانه در یک سطح هستند و رقیب مستقیم یکدیگر محسوب میشوند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه این دو شاسیبلند چینی را باهم مقایسه کنیم.
همچنین بخوانید: مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷
معرفی خودروها
خودرویی که با نام لاماری ایما در کشورمان عرضه میشود، در اصل T5 Evo نام دارد و محصول یکی از برندهای زیرمجموعه دانگفنگ بنام فورتینگ است. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۰ در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و جالب اینکه پلتفرم مشترکی با کراساوور فردا T5 دارد. نام اصلی فونیکس FX هم اومودا ۵ است. این خودرو اولین محصول از سری جدید اومودا محسوب میشود که در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۲۱ رونمایی شد. تولید اومودا ۵ اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شده و پس از عرضه در چین، به بازارهای دیگری مثل استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان هم راه پیدا کرد.
مقایسه طراحی بیرونی لاماری ایما و فونیکس FX
نقطهٔ قوت لاماری ایما و فونیکس FX، ظاهر جذاب و بروز است که میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند. هردو شاسیبلند از مد این روزهای طراحی خودرو یعنی چراغهای جلوی دوقسمتی استفاده میکنند که شامل دیلایتهای باریک در بالا و چراغهای اصلی در پایین میشود. البته هرکدام از این دو خودرو از این شیوه طراحی به شکل متفاوتی استفاده کردهاند. در FX شاهد جلوپنجرهای بدون قاب هستیم که در بالا به دیلایتهای باریکی متصل شده است و نمای متمایزی را ایجاد کردهاند درحالیکه طراحان لاماری از جلوپنجرهای چندضلعی استفاده کرده و دیلایتها را در لبه کاپوت قرار دادهاند.
در نمای جانبی، هردو خودرو فرم کوپه مانند و اسپرتی دارند اما FX به لطف ستون C مشکیرنگ برای ایجاد طرح سقف شناور و همینطور تریمهای رنگی در قسمتهایی مثل آینههای جانبی و رینگها، جذابتر به نظر میرسد. در عقب، هردو خودرو چراغهای افقی باریکی دارند که به هم متصل هستند. البته در لاماری این کار توسط یک نوار LED باریک صورت گرفته درحالیکه در FX شاهد تریم مشکیرنگی با نوشته CHERY (در ایران FOWNIX) هستیم. سپر عقب دو خودرو هم به لطف دیفیوزر مشکی و سر اگزوزهای کرومی نمای اسپرتی دارد ولی بهطورکلی، در بیرون باید طراحی FX را تا حدودی جذابتر دانست.
مقایسه کابین لاماری ایما و فونیکس FX
در داخل هردو خودرو نیز شاهد یکی دیگر از مدهای طراحی محبوب خودروهای جدید یعنی نمایشگرهای متصلبههم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه غربیلکهای فرمان D شکل سه پره هستیم. این نمایشگرها در هردو خودرو ۱۰.۲۵ اینچی هستند. در لاماری اما دریچههای تهویه دایرهای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکسی را ایجاد کردهاند درحالیکه چری ترجیح داده از دریچههای تهویه باریک افقی در یک بخش مشکی براق استفاده کند. در همین حال، طراحی رو دریهای FX هم زیباتر و لوکستر از رقیب به نظر میرسد. بهطورکلی، طراحی و حال و هوای کابین هردو خودرو قابلقبول و جذاب است اما در اینجا هم کفه ترازو کمی به سمت FX سنگینی میکند.
مقایسه تجهیزات لاماری ایما و فونیکس FX
پاشنهٔ آشیل لاماری ایما، امکانات و تجهیزات محدود آن در قیاس با رقبا است. این در حالی است که فونیکس FX با برخورداری از آپشنهایی مثل گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، کنترل تهویه دو منطقهای، شارژر بیسیم گوشی، نورپردازی داخلی، دوربین ۳۶۰ درجه، در صندوق برقی و سیستمهای کمکرانندهٔ کامل، تقریباً هیچ کم و کسری ندارد درحالیکه از هیچکدام از این امکانات در لاماری خبری نیست و لیست آپشنهای آن شامل موارد نسبتاً سادهای مثل کروز کنترل، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی با اتوهلد، دوربین دید عقب، شش ایربگ، سنسور نور و باران سقف پانوراما با سانروف و آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن میشود. در این خودرو حتی از حالت تیپ ترونیک گیربکس هم خبری نیست که نقص بزرگی بهحساب میآید. البته چند ماه پیش آرین پارس موتور نسخه جدیدی از این کراساوور را با نام ایما X معرفی کرد که از آپشنهای بیشتری شامل هشدار خروج از خط، هشدار برخورد جلو، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، نورپردازی داخلی، در صندوق برقی، گرمکن صندلیهای جلو، سردکن و ماساژور صندلی راننده و سنسورهای پارک جلو بهره میبرد و کاستیهای قبل را جبران کرده است اما نسخه معمولی ایما از لحاظ امکانات در برابر فونیکس FX هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
مقایسه قوای محرکه لاماری ایما و فونیکس FX
لاماری ایما و فونیکس FX جزء قویترین کراساوورهای چینی حال حاضر بازار کشورمان محسوب میشوند. البته مدیران خودرو در ابتدا FX را با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و گیربکس CVT ارائه کرد اما عرضه این نسخه محدود بود و هماکنون فونیکس FX صرفاً با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو GDI عرضه میشود. این همان پیشرانهای است که در تیگو ۸ پرو دیده بودیم و ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم مثل تیگو ۸ پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. از سوی دیگر، زیر کاپوت لاماری یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است.
مقایسه سواری و رانندگی لاماری ایما و فونیکس FX
این دو خودرو به لطف قدرت بالای پیشرانه، هردو از سریعترین شاسیبلندهای بازار کشورمان محسوب میشوند و ولی بااینحال، با وجود قدرت و گشتاور تقریباً یکسان، فونیکس FX احتمالاً به دلیل هماهنگی بهتر پیشرانه و گیربکس و البته وزن سبکتر، بسیار سریعتر از رقیب از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. شتاب صفرتاصد این خودرو برابر با ۷.۸ ثانیه است درحالیکه لاماری برای انجام این کار به ۹.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین در آزمایشهای واقعی هم لاماری نتوانسته است در کمتر از ۱۰ ثانیه خود را به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.
راحتی سواری فونیکس FX در رانندگیهای شهری مناسب است و هرچند شاید روی برخی از دستاندازها و چالهها کمی سفت احساس شود اما در اکثر مواقع راحت بوده و شبیه خودرویی به نظر میرسد که توسط برند باسابقهتری ساخته شده است. دستاندازها و ناهمواریهای مسیر هم خیلی خوب مدیریت میشوند که این یعنی کراساوور چری از لحاظ تعلیق احساس خودروی اقتصادی ندارد. فرمان نیز در رانندگیهای شهری خوب عمل میکند اما گاهی بیشازحد سبک احساس میشود.
از سوی دیگر، هندلینگ لاماری برای یک شاسیبلند چینی مناسب است و حرکات بدنه بهخوبی کنترل میشود. همچنین در قبال این هندلینگ و کنترل بدنهٔ خوب، راحتی سواری خیلی قربانی نشده است. البته تکانهای کابین از رقبا کمی بیشتر بوده و سواری کمی خشکتر احساس میشود اما نه آنقدر که آزاردهنده باشد. بااینوجود، فقدان حالت تیپ ترونیک در گیربکس واقعاً آزاردهنده است زیرا در سرپایینیها دندهها بهطور خودکار سبک میشوند و برای کنترل ماشین چارهای جز استفادهٔ مکرر از ترمز نخواهد بود.
قیمت و جمعبندی
قیمت کارخانهای فونیکس FX هماکنون یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان است که این رقم در بازار به حدود دو میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومانی لاماری ایما به میزان قابلتوجهی از رقیب کمتر است اما در بازار با حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، اختلاف چندانی با فونیکس ندارد؛ بنابراین، با توجه به تجهیزات بسیار بیشتر، شتاب بهتر و طراحی تا حدودی زیباتر، باید فونیکس FX را برندهٔ این مقایسه دانست. البته عرضهٔ ایما X میتواند ورق را به نفع لاماری برگرداند اما این نسخه قطعاً قیمت گرانتری خواهد داشت و درنتیجه بازهم خریداران را دچار تردید خواهد کرد.
مقایسه مشخصات فنی
لاماری ایما | فونیکس FX | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۵ اسب بخار | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۵ نیوتن متر | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۵ ثانیه | ۷.۸ ثانیه |
مصرف سوخت | ۶.۶ لیتر ترکیبی | ۶.۹ لیتر ترکیبی |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۴۴۴ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۶۵ میلیمتر | ۴,۴۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۰ میلیمتر | ۱,۸۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۹۰ میلیمتر | ۱,۵۸۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۷۱۵ میلیمتر | ۲,۶۳۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۸۰ لیتر | ۲۹۰ لیتر |
قیمت کارخانه | ۱ میلیارد و ۴۳۱ میلیون | ۱ میلیارد ۷۳۰ میلیون |
قیمت بازار | ۱ میلیارد ۹۰۰ میلیون | ۲ میلیارد |
علی جردن
۲۶ دی ۱۴۰۲SWM بخاطر یه پرچم ایتالیا روی گلگیرش که دل همه ضعف می رفت الان رفته تو زباله دونی کراس اورهای چینی….
لاماری و فونیکس هم سال بعد از چشم می افتن و هونگچی میاد بالا
NAVID۰۰۹۸
۲۶ دی ۱۴۰۲SWM فکر کنم میخواد در کرمان موتور منتاژش شروع بشه !!!
من همیشه کیفیت ماشین چینیها را بر اساس باز و بست کردن درهاشون و صدای درها و حس باز و بست کردنشون میسنجم !
کاری به مسئلهی فنی ندارم و به کنار ، چون حتی یک درصد هم به هیچ چینیای اعتماد ندارم ، ولی در بحث کیفیتی و متریال ، چینیها روزانه دارند پیشرفت میکنند و طراحیهای جدیدشون نشون میده که دیگه رسیدن به سطح کارخانههای برتر جهانی به سبب منتاژ و قالببندی قطعات !
و به نظر من فونیکس FX ارزش فکر کردن برای کسی که میخواد صفر بخره را داره اما من هنوز با قطعیت میگم نظرم به سمت کارکردههای کرهای ژاپنی هست با قیمتهایی به مراتب کمتر اما استهلاکی کمتر و سواریای به شدت لذتبخشتر همچون ماکسیما سراتو سوناتاNF اسپورتیج توسان اپتیما ۲۰۱۰ به پائین !
یه اوورهال و ۱۰ سال سواری روی شاخِشونه !
نه چینی میخرم نه پیشنهاد میکنم کسی بخره !
اما یه خودرویی تو نمایندگیهای ایرتویا هست که چراغخاموش داره منتاژ و میفروشه که شاسی و زیروبندی کاملاً شبیه پرادو داره و فکر کنم موتور تنفس طبیعی داشته باشه ( درست نمیدونم ) که وقتی چکش کردم دیدم واقعاً نسبت به قیمت و ساختش از همهی چینیها ارزش خرید بهتری داره ولی با بازاری در حد مرگ نامشخص و راکد چون روی فروشش مانور و تبلیغ نکردند ، چراشو نمیدونم واقعاً !
فکر کنم اسمش دایون باشه ولی الان حظور ذهن ندارم !
همایون
۲۶ دی ۱۴۰۲الان که اسم swm رو آوردی رفتم به دیوار سر زدم دبدم قیمتش از ۱۳۰۰ شروع میشه تا مدلهای سال ۱۴۰۰ با کیلومتر کم نزدیک دو تومن قیمت خرده که واقعا پرام ریخت چقدر بعضیا دندون گرد هستن کراساور کاملا از مد افتاده که هیچی بیشتر از x55 نداره رو دارن هم قیمت لاماری و fx میندازن به ملت که یه نفر ساده پیدا شه با پنجاه تومن بالا پایین ازسون بخره خودشون برن مدل روز صفر کیلومتر بخرن
علی جردن
۲۶ دی ۱۴۰۲جالب اونجا بود که SWM با لامبورگینی اوروس مقایسه می کردن
می گفتن اوروس چینی😂😂🤣🤣
الان SWM خواهان نداره کسی لاماری و FX نمی زاره SWM بخره
همین چرخه واسه لاماری و فونیکس تکرار می شه
Anti Tesla
۲۶ دی ۱۴۰۲حالا که بحث SWM شد دوستدارم تجربه خودم رو بازگو کنم.
همون دوستم که نمایشگاه داره برای مالکین این خودرو که هدفشون سود بود داره خودروشون رو در نمایشگاه می فروشه.
G01F طراحی خیلی بدی داره و یک کپی واضح از فورد هست و G01 طراحی خوبی داره و دلنشین هست.
در بحث کیفیت هم برابر هستن.
در نگاه اول G01 بسیار عالی هست ولی در بحث کیفیت،دوام فنی،لذت رو رانندگی نمیدونم.
قهرمان
۷ بهمن ۱۴۰۲درود
لطفا اجازه بدید ماشین من بیاد برسه دستم ،بعد دستور صادرکنید ،بندازید زباله دونی !!
Fx پرمیوم ثبت کردم هنوز نرسیده ،دوستان میگن باید بره سطل اشغال 😅😅😅😅
سالار خان فصل
۲۶ دی ۱۴۰۲به عشق آقای اشتری عزیز ، رای بنده لاماری ایما
NAVID۰۰۹۸
۲۶ دی ۱۴۰۲والا به عشق آقای اشتری فقط باید به X33 رای داد نه بیشتر نه کمتر !!!
بین این همه چینی هم آقای اشتری عاشق کوکبِ همسایه شده !
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ دی ۱۴۰۲چون X33 توقف تولید خورده من به سمت X55 غش کردم
وحید
۲۷ دی ۱۴۰۲سلام فقط الهی روزگاران بشد مثل من که با زن و بچه وبی وسیله از راه دور فقط میرفتم اصفهان و نمایندگی سلامتیان از برج ۸پارسال تا حالا و تمام مدارکم راهم گرفتند تازه مبلغ ۱/۰۰۰/۰۰۰تومان هم بابت فرم پر کردن گرفتند و همچنان دروغ پشت دروغ طوری نیست زمین گرد است
سالار فصل
۲۶ دی ۱۴۰۲x33 انتخاب اول آقای اشتری هست در بازار ایران
اما بین این دو بنظرمم حداقل با طراحی لاماری ایشان اوکی تر بودند در گذشته :)
Avan
۲۶ دی ۱۴۰۲به نظر من هم ایکس ۳۳ بهترین suv چینی ایران هست چون هم موتور کم استهلاکی دارد و هم ابعاد مناسب و قطعات مصرفی اش هم به وفور گیر میاد.خیلی از قطعات مصرفی ام وی ام داخلی سازی هم شده و قیمت مناسب دارد
ARMAN سابق
۲۶ دی ۱۴۰۲من بین این دوتا FX رو انتخاب می کنم هر چند جفتشون کیفیت مونتاژشون فاجعس ولی لاماری به طرز مسخره ای یه سری چیز ها رو نداره
مثلا تیپ ترونیک ندارن که برای ماشینی که مثلاً مدل روزه و حدود ۲ میلیارد باید روش پول بدی خیلی مسخرس
فرشید
۲۶ دی ۱۴۰۲اگه پول داشتم FX میخریدم
Amirreza.M
۲۶ دی ۱۴۰۲حجم صندوق بار فونیکس fx چرا اینقدر کمه؟؟!
هر چند هم از نظر ظاهری و هم فنی فونیکس fx رو بیشتر دوست دارم اما حجم صندوقش و چیزی که از اعداد و ارقام می بینم فضای کابینش هم کمه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ دی ۱۴۰۲من جدیدا به X55 و Fx بیشتر از قبل علاقهمند شدم، خصوصا X55 که ارزانتر هست و مدل جدیدش امکانات خوبی داره
ولی این ماشینها، دو تا مشکل مهم دارن که خریدار باید مد نظر قرار بده
دلیل اینکه فکر میکنم X55 و fx ماشین های جالبی هستند، ابعاد این خودروها برای رانندگی روزانه مناسبه و پیشرانه 1/5 یا 1/6 لیتر توربو با وزن خالص اینها، راضی کننده است
مثلا تیگو 7 جدید با اون ابعاد، موتور گیربکس مشابه X55 داره و طبیعتا پرشتاب نیست، اما X55 و FX خیلی راحت صفر تا صد 9 تا 10 ثانیه فراهم میکنن
اما هر دو تا ماشینی که گفتم صندلی عقب راحت ندارن، صندوق هم واقعا خیلی کوچیکه. خریداران X55 برای سفر میتونن باربند نصب کنن اما ظاهرا فونیکس FX فاقد ریل باربند هست و بدنه طوری ساخته شده که شیب سفف برای حمل بار، مشکلات داره
parhamiof
۲۶ دی ۱۴۰۲درسته فونیکس بخاطر طراحی بدنش فضای ردیف عقب و صندوق نامناسبی داره.
حتی در طولانی مدت نشستن در ردیف عقب بسیار اذیت کننده هست.
صندوق بار هم فضای بسیار کمی داره و برای یک خانواده 4 نفره مناسب نیست.
۲۶ دی ۱۴۰۲لاماری زیبایی
FX سرعت
Avan
۲۶ دی ۱۴۰۲من خودم که از اف ایکس خیلی خوشم میاد.البته به نظرم اگر با چانگان یونی تی مقایسه بشه بهتره.
Taha Ayoobi
۲۶ دی ۱۴۰۲من لاماری دوست دارم
مانی
۲۶ دی ۱۴۰۲انتخاب من فونیکس FX هست.طراحی جذاب و ایمنی بالا دلائل اصلی این انتخاب هست.مهمتر از همه،فونیکس ساخت برند چری هست و از آنجایی که شرکت چری بزرگترین صادر کننده خودرو در چین در سال 2023 بود پس ماشین های این برند از برندی مثل دانگ فنگ معتبرتر و جهانی تر هستند.
رامتین
۲۶ دی ۱۴۰۲هر دو جالب نیستند. مهم دوام قطعات و وجود قطعات یدکیه. موتور هم توربو هست که بدتر.
مهدی
۲۶ دی ۱۴۰۲چند وقته تو ترکیه بد جور دارن fz و تیگو ۷و۸و ۹ رو تبلیغات میکنن
البته همگی به چری اومودا فرشته میشن
فقط نمیدونم اونجا مثله ایران مونتاژ میشن یا وارد میشن
چون نمایندگی زیاد داره چری
الی
۲۶ دی ۱۴۰۲من اشتباهی به فونیکس رای دادم قابل تصحیح هم نیست
سید
۲۷ دی ۱۴۰۲باسلام.
من هردو ماشین را بارها با دقت و از نزدیک بررسی کردم.
لاماری هرچند برخی آپشنها را کم دارد،( و البته برخی دیگر مثل تعداد ایربگها و سقف پانوراما و اتاق بزرگ را بیشتر از اف ایکس دارد) اما در کیفیت متریال داخلی خیلی سرتر از FX است و واقعا از کیفیت داخلی لذت بردم.
درضمن اتاق بزرگ لاماری برای خانواده مناسبه در حالیکه اتاق کوچیک fx برای جوانان.
و برای همین هم لاماری را گرفتم.