خودروهای چینی

نمایش خودروهای برقی و هیبرید لیپ موتور در نمایشگاه اصفهان

شرکت آرین ستاک در هجدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان دو محصول لیپ موتور را در نسخه‌های الکتریکی و هیبرید ژنراتوری به نمایش درآورده است.

لیپ موتور یک استارتاپ چینی است که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و اولین خودروهای خود را در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کرد. این شرکت در زمینهٔ توسعه و تولید خودروهای الکتریکی و هیبرید ژنراتوری فعالیت می‌کند. سال گذشته استلانتیس ۲۰ درصد از سهام لیپ موتور را خرید و قصد دارد خودروهای این برند نوپای چینی را در اروپا عرضه کند. در کشورمان، شرکتی بنام آرین خودرو ستاک قصد واردات و عرضهٔ خودروهای این شرکت را دارد. اولین بار در اسفند ۱۴۰۲ خودروهای لیپ موتور در ایران دیده شدند و پس از نمایش در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تابستان امسال، حالا در نمایشگاه خودروی اصفهان هم به نمایش درآمده‌اند. آرین ستاک ابتدا قصد واردات دو محصول لیپ موتور را در نسخه‌های الکتریکی و هیبرید ژنراتوری را دارد که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

لیپ موتور C01

C01 یک سدان لوکس در سگمنت E است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این خودرو فرم فست‌بک و کوپه مانندی دارد که نه‌تنها جذاب به نظر می‌رسد بلکه با ضریب درگ تنها ۰.۲۲ Cd بسیار آیرودینامیک است. همان‌طور که اشاره شد، C01 در نسخه‌های الکتریکی و هیبرید ژنراتوری تولید می‌شود که آرین ستاک هردوی آن‌ها را به ایران آورده است. نسخهٔ تمام الکتریکی این سدان چینی به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز است که ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای تأمین انرژی این موتور باطری‌های ۷۸.۵ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که می‌تواند حداکثر برد ۶۰۶ کیلومتری را فراهم کند.

همچنین بخوانید: لیپ موتور C01 مشخصات و قیمت سدان پیشرفته چینی در ایران

نسخهٔ هیبرید ژنراتوری C01 اما از باطری‌های کوچک‌تر ۳۰.۱ یا ۴۳.۷ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که امکان پیمودن ۲۱۶ یا ۳۱۶ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۹۵ اسب بخار قدرت هم مجهز است که به‌عنوان ژنراتور صرفاً به شارژ باطری‌ها می‌پردازد و شعاع حرکتی خودرو را به ۱۲۷۶ کیلومتر افزایش می‌دهد. مصرف سوخت این پیشرانه هم تنها ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. لیپ موتور C01 از تکنولوژی‌های ایمنی فراوان و پیشرفته‌ای شامل ۲۸ سنسور سخت‌افزاری، ۱۲ رادار اولتراسونیک، رادارهای موج ۵ میلی‌متری، ۴ دوربین دید فراگیر، ۴ دوربین نقطه کور و یک دوربین تشخیص چهره بهره می‌برد که ۲۳ سیستم کمک‌راننده هوشمند را فراهم می‌کند.

لیپ موتور C11

خودروی دیگر لیپ موتور که آرین ستاک به ایران آورده، کراس‌اووری میان سایز بنام C11 است. این خودرو از زبان طراحی مشابه با C01 استفاده می‌کند که ارتباط خانوادگی آن‌ها را نشان می‌دهد. به همین دلیل، در C11 هم شاهد چراغ‌های سراسری جلو و عقب، دستگیره‌های در مخفی و سقف شیب‌دار هستیم. این کراس‌اوور هم مثل همتای سدان خود در نسخه‌های الکتریکی و هیبرید ژنراتوری عرضه خواهد شد. نسخهٔ الکتریکی بازهم مثل C01 از یک موتور برقی با ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر در عقب استفاده می‌کند که توسط یک پکیج باطری ۶۹.۲ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و امکان پیمودن تا ۵۰۲ کیلومتر را فراهم می‌کند. شارژ این باطری‌ها با شارژر معمولی ۶ ساعت طول می‌کشد درحالی‌که با شارژر سریع ظرف ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

نسخهٔ هیبرید ژنراتوری هم از همان موتور الکتریکی در عقب استفاده می‌کند که توسط باطری‌های کوچک‌تر ۳۰.۱ یا ۴۳.۷ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود درحالی‌که یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو هم به‌عنوان ژنراتور در نظر گرفته شده است که اقدام به شارژ باطری‌ها می‌کند و حداکثر شعاع حرکتی را به ۱۱۱۰ یا ۱۲۱۰ کیلومتر می‌رساند. شارژ باطری‌های این نسخه با برق معمولی ۲.۶ ساعت زمان می‌برد اما با استفاده از شارژرهای سریع این باطری‌ها ظرف ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند. نسخهٔ هیبرید ظرف ۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخهٔ تمام الکتریکی این کار را در ۷.۹ ثانیه انجام می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیپ موتور C11 قیمت و مشخصات شاسی بلند لوکس وارداتی

دیگر خودروهای آرین ستاک

آرین ستاک غیرازاین دو خودروی لیپ موتور، خودروهای الکتریکی از دیگر شرکت‌ها را هم در اصفهان به نمایش درآورده است. یکی از این خودروها، سدان آیون S پلاس از گروه GAC با موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری است. یکی دیگر از این خودروها، رویلان 60S است. این خودرو محصول جوینت ونچر جیلی و لیفان یعنی برند لیوان است و بر اساس جیلی امگرند GL ساخته شده است. این خودرو به یک موتور الکتریکی در جلو با ۱۳۴ اسب بخار قدرت مجهز است. در غرفهٔ این شرکت همچنین هاچ‌بک الکتریکی کوچکی بنام یونتو هم دیده می‌شود که محصول شرکت کوچک و نه‌چندان شناخته‌شدهٔ یودو است و تنها ۹۴ اسب بخار قدرت دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    تا یکی دوسال دیکه همه مون چینی صحبت می کنیم غذا باقلی پلو با گوشت گربه میخوریم شام سوپ سوسک

    موافقم 18
    مخالفم 4
  2. علیزاده

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (298 ديدگاه)

    لطفا یک گزینه فیلتر نتایج بزارید مثلا خواستیم ۴ تا اخبار خودرو و بررسی ببینیم بزاریم فیلتر نتایج خودرو های چینی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. HessamS500

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    بنز که شرمنده ، ولی کپی چینیش رو داریم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. علی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (112 ديدگاه)

    همین آت و آشغالهای چینی رو هم فقط در حد عکس و تو نمایشگاه قراره ببینیم ، با دلار ۷۰ تومنی و مخلفات اضافی ،ماشین چینی ۱۵ هزار دلاری، اونم ثبت نامی تو ایران درمیاد بالای دو میلیارد ، ته تهش از هرکدوم از این آشغالا سی چهل تا دونه تقس میکنن تو کل مملکت

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا