خودروهای چینی

لیپ موتور C01، رقیب 542 اسبی تسلا مدل S

آیا خرید یک سدان الکتریکی و پرچم‌دار با قیمت ۲۷ هزار دلار ممکن است؟ بله اما فقط در چین. لیپ موتور C01 حداقل روی کاغذ رقیب تسلا مدل S محسوب می‌شود و درعین‌حال با قیمت یک خودروی شهری متوسط در دسترس خواهد بود. البته C01 در بازار آمریکا حضور نخواهد داشت و نمی‌دانیم که آیا این خوب است یا بد!

لیپ موتور یکی از جدیدترین و گمنام‌ترین سازندگان خودروهای الکتریکی در چین است و با دیگر برندهای چینی همچون BYD، NIO، Xpeng و… برای کسب سهم از بازار بزرگ این کشور رقابت می‌کند. سدان پرچم‌دار C01 قطعاً با قیمت بسیار رقابتی کمتر از ۳۰ هزار دلار ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای خودرویی با طول ۵.۰۵ متری این قیمت بسیار مناسب خواهد بود. با اینکه لیپ موتور C01 در آمریکا حضور نخواهد یافت اما همچنان در تعجبیم که چگونه ممکن است خودرویی الکتریکی با این قیمت تولید شود و درعین‌حال سودده باشد.

اولین چیزی که در این رابطه به ذهن می‌آید چینی بودن C01 است چراکه همه‌چیز در این کشور بسیار ارزان تمام می‌شود اما خب شرایط کنونی تاحدی فرق می‌کند. شاید روند تولید خودروها در چین بسیار کاراتر شده باشد ولی هنوز هم سرمایه زیادی برای توسعه و تولید یک خودروی الکتریکی از صفر موردنیاز است؛ و قطعاً C01 از نظر تکنولوژی کمبودی ندارد و از دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ۵۴۲ اسب بخار و باتری ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند تا نزدیک‌ترین چیز به تسلا مدل S باشد.

C01 از نوآوری‌هایی نیز سود می‌برد. تکنولوژی سلول به شاسی باعث می‌شود سلول‌های باتری به‌صورت یکپارچه در بدنه درآیند و نیازی به نصب جداگانه مجموعه باتری نباشد. این ویژگی حتی فراتر از باتری ساختاری تسلاست؛ و با ضریب درگ ۰.۲۲۶، لیپ موتور C01 خودرویی آئرودینامیک خواهد بود. بسته به پیکربندی انتخابی، این خودرو شعاع حرکتی ۵۰۰ تا ۷۱۷ کیلومتری خواهد داشت که حتی با استانداردهای NEDC چین نیز احساس‌برانگیز به نظر می‌رسد.

قوای محرکه الکتریکی این خودرو با روغن خنک می‌شود و راندمان ترکیبی ۸۸.۵ درصدی دارد. این مجموعه فقط ۸۵ کیلوگرم وزن داشته و لیپ موتور مدعی است برای تست آن بیش از ۱ میلیون کیلومتر را طی کرده است. با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیه‌ای، لیپ موتور C01 خودروی سریعی است.

در داخل کابین نیز شاهد استفاده از چیپ اسنپ دراگون ۸۱۵۵ کوالکام هستیم که ۳ نمایشگر را هندل می‌کند. تکنولوژی تشخیص چهره نیز برای تشخیص هویت راننده و شخصی‌سازی تنظیمات بکار می‌رود. باید منتظر ماند و دید محصول جدید لیپ موتور در بازار چه حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. امیرعلی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (309 ديدگاه)

    چقدر جالبه که تا حالا هر مکانیک چینی برای خودش یک استارتاپ برقی زده ولی روی هم به یک دهم فروش تسلا نتونستن برسن
    این همیشه استراتژی چینی هاست شرکت های گمنام و بی کیفیت زیاد ایجاد کنند مثل صنعت گوشی که کل تولید کننده های موبایل چینی به فروش شرکت اپل امریکایی نرسیدند

    موافقم 21
    مخالفم 40
    1. پویان

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (823 ديدگاه)

      اقای امیر علی در بحث خودروهابی چینی بیکیفیت بودن شوخی است. در مورد موبایل هم باکیفیت هستد. فقط چون تعداد تولیدکننده خیلی زیادیه. بی کیفیت هم پیدا میشه.
      چینی ها سالهاست برای خودروهای برقی برنامه دارن

      موافقم 33
      مخالفم 22
    2. امیرشایان فرازی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (454 ديدگاه)

      فعلا که ما باید به همین چیزا راضی باشیم
      خدا هم ازشون راضی باشه 😐

      موافقم 5
      مخالفم 10
    3. کافر مقدس

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1627 ديدگاه)

      کلا همیشه در اخبار یک رقیب برای تسلا ساختن . ولی فقط در اخبار ! در رندر !

      همون برقی هایی که تو بازار چین فروختن رو فراخوان میدن برای هزار یک جور عیب و ایراد . الان تو بازار خودشون دارن غرامت میدن اینقدر ماشین های ev شون دچار مشکله به مرحله بوی بک رسیدن . تو درون سوز هم که چینی ها بیشتر از هر ماشین دیگه یی به ژاپنی ها و نیسان اعتماد دارن

      تو چین به تیراژ میگن پیشرفت ! هزار جور ماشین با میلیون ها تیراژ همیشه هم تو اخبار رقیب تسلا ن .

      در اخبار هیاهو زیاد دارن . ماشین هم زیاد دارن . ولی ماشین خوب کسی ندیده ازشون . چیزی از چینی ها در حد تسلا و هیوندا و تویوتا و نیسان و…. سراغ دارید به ما هم بگید

      موافقم 11
      مخالفم 15
      1. new RAMIN

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (2361 ديدگاه)

        ((کلا همیشه در اخبار یک رقیب برای تسلا ساختن . ولی فقط در اخبار ! در رندر !))
        رندر!🤣شما کسی نبودی که میگفتی هونگکی H5 جدید رندره!؟بیا عزیزم اینم عکس واقعیش در فضای باز! انشاالله تا چند ماه دیگه پلاک میشه عکس پلاک شده که صاحب ماشین توشه رو هم بهت میدم🙂
        https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2022/05/hongqi-h5-new-1-800×692.jpg
        https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2022/05/hongqi-h5-new-3-1-800×683.jpg
        میگم شما کسی نبودی که میگفتی نیوترون برقی کپی هست و رنده تخیلی هست وجود نداره!؟ اه پس این عکس ها تو شوروم چی میگن😯
        https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2022/03/1400x0_1_q95_autohomecar__ChxkqWIcH1iAAgBiAAhUsQzYj1s617-800×600.jpg
        https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2022/03/image-6-800×589.png
        https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2022/03/1400x0_1_q95_autohomecar__ChxkqWIcH1iAAv0aAAghgnbwv2k386-800×600.jpg
        شما کسی نبودی میگفتی نتاS رندر هست وجود نداره!؟ پس برادران چینی این ماشینو چجوری جاسوسی کردن!؟
        https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2022/02/1642991222522571.jpg
        https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2022/02/image-3-3-800×550.png
        (عکس آخری عکس رسمی هست)

        عجب!! هرماشینی معرفی شد شما گفتی رندره بعد 2 ماه دیگه عکس واقعیش تو خیابون یا نمایشگاه اومدش🤣 هرپست چینی میایی چینو مسخره میکنی میگی رندر تخیلی کانسپت هست بعد 1ماه دیگه عکس های واقعی میاد بیرون 1ماه بعدش مردم میخرن پلاک میشه!🤣 واقعا خوشابحال مردم چین که رندر و کانسپت تو خیابوناشون تردد میکنن…
        ((در اخبار هیاهو زیاد دارن . ماشین هم زیاد دارن . ولی ماشین خوب کسی ندیده ازشون . چیزی از چینی ها در حد تسلا و هیوندا و تویوتا و نیسان و….سراغ دارید به ما هم بگید))

        😯🤣یاد کامنت های جوکر افتادم که میگه تسلا اس پلاد شتابش 3ثانیس…

        اینقدر زور میزنی چینو بکوبونی واقعا دلیلش رو نمیفهمم…ایلان ماسک و مدیران ارشد برندهای خودرویی مثل فولکس واگن جنرال موتورز و… چین رو جزوه غول های آینده حساب کردن و خود مدیرفولکس واگن خودش گفته چین بالاخره موفق شد اون چیزی که میخواد برسه…افرادی که byd و nio و xpeng و هونگکی رو تو اروپا تست کردن گفتن خودروهای قابل تامل هستن و آینده میتونن خیلی خطرناک بشن و از خیلی ماشینا که اسم نمیارم هم بهترن…تست های اتوکار و اتواکسپرس ماشین های چینی هم خیلی قابل تامل هستن… خانوم مهرنوش هم کاملا تخصصی برسی میکنه نمراتی که میده تو هر کلاس قشنگ نشون میده حقیقت رو…شما که هیچکاره هستی تجربه هم از خودروهای 2022 نداری هیچ اطلاعاتی از برندهای چینی نداری(حتی نمیدونی اسم ماشیناشون چیه!)میگی چین بدرد نمیخوره فلانه رندره🤣

        وای خدا…وای…واقعا تو این اوضاع نچندان جالبی که هستیم در ایران حضور افرادی مثل شما در جامعه برای خنده خیلی واجبه…

        موافقم 19
        مخالفم 8
    4. Reza Waffen SS

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      این چندمین رقیب تسلاست لامصب چینی ها فقط رقیب می‌سازن ولی خبری از تولید نیست

      موافقم 7
      مخالفم 4
  2. پویان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (823 ديدگاه)

    شرکت چینی تازه تاسیس. ولی بسیار قوی که در گوانجو چین تاسیس شده. با پارک فناوری گوانجو ارتباط مستقیم داره. و اماده به چالش کشیدن تسلا است. فقط یه مقدار مشکل احتمال رکود در چین ممکنه مانع این شرکت های چینی خودرو برقی بشه. و گر نه از نظر کیفیت و فناوری حرف ندارن

    موافقم 22
    مخالفم 11
    1. ALI ABC

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      درسته تکنولوژی بسیار بالایی تو این ماشین استفاده شده واقعا عالیه

      موافقم 8
      مخالفم 1
  3. new RAMIN

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    ((بسته به پیکربندی انتخابی، این خودرو شعاع حرکتی ۵۰۰ تا ۷۱۷ کیلومتری خواهد داشت که حتی با استانداردهای NEDC چین نیز احساس‌برانگیز به نظر می‌رسد.))

    پیمایش هونگکی ehs9 بر اساس NEDC چین510کیلومتره… بر اساس WLTP اروپا هم 465کیلومتر… پیمایش nio es8 بر اساس NEDC چین 580کیلومتر هست بر اساس WLTPاروپا هم 500کیلومتر. Xpeng p7 لانگ رنج پیمایش NEDC چین 700کیلومتره و wltp اروپا 530کیلومتر. پورشه تایکان پیمایشش nedc چین 490کیلومتره بر اساس wltp هم 420کیلومتر. تسلا مدل 3 هم بر اساس nedc چین 630کیلومتر میره و بر اساس wltp هم 550کیلومتر. پس میشه گفت پیمایش ماشین لیپ C01بر اساس WLTP حدودا بین 400الی 600کیلومتر میشه باشه که مناسبه.

    یه محاسبه ساده میشه فهمید فرق تست NEDC چین و WLTP اروپا بهترین حالت 50کیلومتر و بدترین حالت هم 150کیلومتر هست البته روی کاغذ!علتش هم مشخصه…هرماشین برقی سرعت بالاتر برونی باتریش زودتر تموم میشه زمان تست هم خیلی مهمه…

    تست های nedc خیلی معمولی هست تست های epa خیلی سختگیرانه…Wltp هم وسطش هست ولی باز یه سری ایراد داره تست هاش.بنظرم بهترین گزینه همون کامپیوتر ماشین هست که بهت میگه چقدر شارژ مونده و چقدر میتونی بری…بارها شده تست های مختلف گفتن فلان قدر میشه رفت ولی ماشین نشون داده این میزان بیشتر(یاکمتر)میشه رفت.

    موافقم 14
    مخالفم 7
  4. ابوالفضل

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    شکل بدنه زیباست

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. new RAMIN

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    ((تکنولوژی سلول به شاسی باعث می‌شود سلول‌های باتری به‌صورت یکپارچه در بدنه درآیند و نیازی به نصب جداگانه مجموعه باتری نباشد. این ویژگی حتی فراتر از باتری ساختاری تسلاست))

    🙂🙂🙂🙂🙂

    ((و با ضریب درگ ۰.۲۲۶، لیپ موتور C01 خودرویی آئرودینامیک خواهد بود))

    جزوه آیرودینایک ترین خودروهای تولیدی جهانه. فکر کنم رتبش 2 یا 3 هست.

    ((قوای محرکه الکتریکی این خودرو با روغن خنک می‌شود و راندمان ترکیبی ۸۸.۵ درصدی دارد. این مجموعه فقط ۸۵ کیلوگرم وزن داشته و لیپ موتور مدعی است برای تست آن بیش از ۱ میلیون کیلومتر را طی کرده است. با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیه‌ای، لیپ موتور C01 خودروی سریعی است))

    فرق برندی همچو چانگان با یه برندی مثل لیپ موتور تازه تاسیس اینجا مشخص میشه…
    نمیدونم پدال کی قراره درمورد چانگان SL03 مطلب بزاره(همون C385سابق!) ولی راندمان موتور برقیش 95درصده…اینکه چجوری به این چیز دست پیدا کردن مهندسان اون کمپانی برید پست درگ تایکان با آئودی RS6 رو ببینید قشنگ توضیح دادم تخصصی و عکس هاش هم دادم همونجا… البته دمه لیپ موتور گرم با توجه به تازه تاسیس بودنش تونسته همچین چیزی بسازه.

    ((باید منتظر ماند و دید محصول جدید لیپ موتور در بازار چه حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.))

    چینی ها کلا هرچی خودروی برقی و هیبریدی خفن باشه اونو میخرن. زمان اینو ثابت کرده با برندهای مختلف. مثل hiphi و li auto که کلا 3 سالشونه ولی چون ماشین هاشون فوق العاده پیشرفتس و خوبه باتوجه قیمت هاشون خیلی خوب میفروشن. لیپ موتور هم با مدل C01 بیش از 75درصد موفقیت در بازار چین رو طی کرده. قیمت خوب مشخصات عالی طراحی مناسب. از رقباش مثل byd seal و xpeng p5 هم خیلی بهتره… حال سوال اینجاس آیا میتونه از پس nio ET5 و changan SL03بربیاد؟(همون changan c385) جواب به این سوال سخته ولی چون این 2خودرو قراره اواخر تابستون_اوایل پاییز 2022 عرضه بشن،اگه این خودرو قبل اونا بیاد به بازار میتونه سهم بازار خوب داشته باشه و موفق بشه اما اگه بعد اونا یا با اونا بیاد به بازار،نمیشه زیاد پیش بینی کرد…

    موافقم 14
    مخالفم 10
  6. Jdm باز

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    هیچ ارزونی بی حکمت نیست….

    موافقم 7
    مخالفم 14
  7. احمدرضا

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (875 ديدگاه)

    هیوندای اکسنت و الانترا و سوناتا
    تویوتا کرولا و کمری و پریوس و یاریس
    کیا فورته و سول
    هوندا سیویک و اینسایت
    نیسان سنترا
    فلوکس واگن جتا
    مزدا 3
    سوبارو لگاسی و ایمپرزا
    و
    .
    .
    .

    اینها ماشین هایی هستن که می‌شه بجای این شرکت تازه تاسیس که پرچمدارش به 30 هزارتا نمیرسه و صد در صد مشکلات مونتاژی داره که توی گذر زمان مشخص می‌شه خرید با همون پول تازه در بیشتر موارد کمتر!

    موافقم 7
    مخالفم 14
  8. پارسا

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (282 ديدگاه)

    قیمتش خیلی عجیبه ولی اگر اگر اگر کیفیتش حداقل اندازه بقیه ماشین های چینی خوب باشه تسلا رو زمین میزنه در آینده

    موافقم 9
    مخالفم 2
  9. مجتبی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    ما اینجا یک جور می‌بینیم شرکت‌های بزرگ خودرو سازی جور دیگه، الان واقعا برای شرکت‌های بزرگ این اعداد ارقام ترسناکه، شاید کیفیتش خدماتش پایین باشه، بالاخره درستش می کنند، ولی ساختار و تنوع تخصصی که تو چین هست، همه چی رو ارزون میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. فرزاد

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (303 ديدگاه)

    خداروشکر که کشور ما دوتا غول خودروساز مهربون داره که برای حمایت از مردم بی‌پناه چین هرکسی اونجا یه چهارچرخ تولید کرد فوری میاره بوسیله مردم کشورش امتحانش می‌کنه البت فکر نکن مفتی‌هااا بلکه قیمت خودرو ده برابر بازار جهان ولی جون ملت بعنوان اشانتیون

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. مهردادکمال

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2016 ديدگاه)

    مفته

  12. aliveman1989

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    عجب مقاله ایی بود فوق العاده س، یاد آمار هایی ک یسریا از ترقی و پیشرفت صنعت میدن افتادم،چین و کشورای کمونیستی قطعا ت صنعت (آمار) با اختلاف اولن ت جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا