خودروهای چینی

لی اتو مگا؛ بزرگ‌ترین و جادارترین خودروی سواری و برقی جهان

شرکت لی اتو از خودروی مگا به عنوان بزرگ‌ترین و جادارترین وسیله نقلیه برقی دنیا رونمایی کرد.

با انتخاب نام مگا برای این خودرو قطعاً انتظار محصولی بزرگ را خواهید داشت و لی اتو از این نظر شما را ناامید نخواهد کرد. در واقع چینی‌ها می‌گویند مگا بزرگ‌ترین خودروی برقی تولید انبوه دنیاست و اگرچه این ادعاها را باید بررسی کرد اما شکی وجود ندارد که مگا خودرویی بزرگ و جادار است؛ اما علیرغم ابعاد بزرگ و توانایی حمل هفت نفر با راحتی زیاد، محصول جدید لی اتو حدود ۱۳۶۰ کیلوگرم سبک‌تر از هامر برقی خواهد بود.

البته واضح است که هامر برقی و مگا دو خودروی بسیار متفاوت هستند به گونه‌ای که هامر یک آفرودر بدون آلایندگی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و توان یدک کشی ۵.۴ تنی است اما مگا برای حمل افراد خانواده بکار می‌رود و کابین آن را می‌توان به تئاتر کوچک یا حتی تخت خواب تبدیل کرد. با تمامی این تفاسیر، لی اتو مگا ۲۷۸۵ کیلوگرم وزن دارد و بسیار سبک‌تر از هامر برقی است.

اما جدای از تفاوت وزن شوکه کننده، لی اتو خودروی جالبی به نظر می‌رسد. در حقیقت مگا شبیه موس جادویی اپل طراحی شده و قطعاً همین شکل عجیب خودرو باعث ایجاد کابینی جادار می‌شود. در ردیف دوم صندلی‌های لی اتو مگا یک جفت صندلی خلبانی لوکس به همراه شارژرهای گوشی هوشمند نصب ‌شده‌اند. این صندلی‌ها را می‌توان به حالت تخت درآورد، ویژگی‌ای که به همراه نیمکت ردیف سوم باعث ایجاد تخت خوابی برای دو نفر خواهد شد. صندلی‌های جلو را نیز می‌توان به حدی عقب کشید که سرنشینان جلو پاهای خود را کاملاً دراز کنند و در نمایشگر بزرگ مرکزی به تماشای فیلم بپردازند. ماساژور صندلی و یخچال هم در این خودروی بدون آلایندگی به چشم می‌خورند.

اما مگا تنها یک مینی ون لوکس و جادار نیست چراکه در عرض ۵.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و ضریب درگ احساس‌برانگیز ۰.۲۱۵ دارد. همین فاکتور مهم باعث شده مگا با یک‌بار شارژ مسافت ۷۱۰ کیلومتری را طی کند. دو موتور برقی خودرو هم در مجموع ۵۳۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند؛ اما با این تفاسیر باید گفت مگا از نظر فنی بزرگ‌ترین خودروی برقی تولیدی در دنیا نیست. با طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۵۳۴۹/۱۹۶۵/۱۸۴۹ میلی‌متری، مگا کوتاه‌تر از رولزرویس اسپکتر، کم‌عرض تر از هامر برقی و کم ارتفاع‌تر از ریویان R1T است. لی اتو دقیقاً مشخص نکرده که مگا چگونه بزرگ‌ترین خودروی برقی دنیاست و شاید به حجم داخل کابین اشاره می‌کند.

اما صرف‌نظر از ابعاد و ظرفیت‌های لی اتو مگا شاهد تولید خودرویی با باتری بزرگ، شعاع حرکتی احساس‌برانگیز و پرشتاب هستیم که به سیستم چهار چرخ محرک نیز مجهز است. با قیمت ۷۷,۸۰۰ دلار، مگا خودروی نسبتاً گران‌قیمتی است اما ثابت می‌کند که خودروهای برقی می‌توانند بدون داشتن وزن زیاد محصولاتی لوکس و بزرگ باشند. نظر شما درباره این خودرو چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. سوشیانت

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2108 ديدگاه)

    کادیلاک اسکالید آی کیو از این بزرگتره

    موافقم 3
    مخالفم 10
    1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (238 ديدگاه)

      سوشیانت عزیز اون suv هست این ون،چجوری حساب میکنی؟

      موافقم 2
      مخالفم 8
      1. سوشیانت

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2108 ديدگاه)

        در جواب به تیتر بود

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. Taha Ayoobi

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1529 ديدگاه)

      سوشیانت آمرکیایی هارو وسط نیار
      آمریکا چیزی نیست بشه با بقیه مقایسه کرد

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. سوشیانت

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2108 ديدگاه)

        دقیقا داداش آمریکایی یه چیز دیگست

        موافقم 5
        مخالفم 5
  2. سبحان‌

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    سایبر تراک دنیای ون ها
    ولی من منتظرم ون تسلا رو که قول دادن ببینم
    به نظرم روح سایبر تراک خواهد داشت

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. Hemichan

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (717 ديدگاه)

    پاسیفیکا

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    اول اومدم بگم به عنوان یک ماشین چینی کار راه اندازه تا اینکه قیمت دیدم!
    خیلیییییییییییییی ماشین های بهتری در این بازه قیمتی هست!
    الان چه مزایایی داره؟
    جاداره؟
    طراحی بی نظیری داره؟
    مشخصات بی نظیری داره؟
    دیگه حوصله‌ام نمی‌کشه براتون تک تکشون رو براتون توی این کامنت بنویسم.
    خودتون سرچ کنید

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. Dan

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (618 ديدگاه)

      خب بنظرتون با این مشخصات و امکانات چه قیمتی براش مناسبه؟

      موافقم 0
      مخالفم 2
  5. Dark Knight

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (469 ديدگاه)

    بزرگ ترین که قطعا نیست ! چون هم طولش کمتر از اسپکتر و هم عرضش ( عرض اسپکتر بدون آینه ۲۱۴۴ ) ، جوجه چینی ها توهم زدن 😂😂

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. مردیم از خوشی

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1391 ديدگاه)

      اینه هاش بیرون نزده که به عرض اضافه کند

      موافقم 0
      مخالفم 3
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    از شیب سقفش خوشم اومد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. H2

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    طراحی جلو و چراغها رو نگاه کنین!!!
    کوچکترین خلاقیت و تفکری پشت این طراحی میبینین؟؟
    یه عده هم ژست روشنفکری میگیرن و به این میگن سبک مینیمالیست که اصلا اون فلسفه ش یه چیز دیگست
    این سبک طراحی چینیه بدون خلاقیت، نوآوری و زیبایی
    نمای عقب هم همینطوره
    ولی فضای داخلی خیلی خوب داره واقعا خوشم اومد
    خم سقفش هم جالبه رو مصرف انرژی تاثیرگذاره

    موافقم 7
    مخالفم 5
  8. Taha Ayoobi

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1529 ديدگاه)

    خوشگله
    ولی تاحالا اسم شرکتشو نشنیده بودم
    نمیشه اعتماد کرد
    ولی عجیبه با این ابعاد و مسافت قابل پیمایش این وزن رو داره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. همایون

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    کاشکی ایران خودرو هم روی پلتفرم پی اف یک که تارا و ریرا رو داره بیاد و یه محصگل به این شکل بسازه که ردیف دوم هم قابلیت جلو عقب شدن داشته باشه و ردیف سوم تاشو داشته باشه حداقل و خانوادگی باشه حالا چه با موتور ای اف هفت توربو چه تنفس طبیعی اصلا شتابش مهم نیست مهم اینه یه خودرو هفت نفره که هم نسخه کم اپشن که فقط شیشه برقی و مانیتور داشته باشه چه نسخه فول اپشن که صندلی برقی و حتی سده گرم کن و سانروف و اینها داشته باشه به بازار بده اماکن انتخواب گیربمس اتوماتیم هم وجود داشته باشه که چه تو ناوگان حمل و نقل عمومی چه به صورت شخصی خانواده ایرانی امکان انتخواب یه خودرو خانوادگی که چه تو مسافرت ها چه توی شهر راحت باشند رو داشته باشه نه اینکه تنها انتخوابه ممکن سدان های کوچکی مثل رانا و ساینا یا سدان های متوسط رو به کوچک مثل تارا و دنا باشه یا هاچبک هایی مثل کوییک و 207 نمیدونم چرا این دو سکرت دولتی یکی خودروی کوپه یا هاچبک سه درب و مهم تر خودروی هفت نفره در هر ابعد و طراحی هرگز به بازار ندادند با اینکه هم اشپشن مونتاژ کردن نسخه خارجیش چه اروپایی چه چینیش رو تو طول سالها داشتند هم پلتفرمی که روش خودشون کار کنند داشتند شما فکر کنید رو پلتفرم رانا و 207 و 206 یه هاچبک سه درب مثل 206 آر سی میداشتیم یا پژو کوپه rcz یا حتی پژو 206 سی سی که کوپه کانورتیبل بود تو تیراژ وارد بازار میشد یا پژو 307 ام پی وی یا 3008 و 3007 مونتاژ میشدند یا سایپا کیا کارنیوال رو تو نسخه لگ اپشن ارزون و پر اپشن گرون یا سراتو کوپه رو با همون اپشن های سراتو مونتاژی وارد بازار میکرد بازار رو قبضه میکرد ولی نمیدونم چرا هیچوقت سمتش نرفتند و حتی زمان خاتمی که بازار ازاد تر بود اون شرکته که خودرو کوپه سقف بازشو دو نفره آنا رو میخگاست تو ایران بسازه جلوش رو با کلی خرج کردن گرفتند و حتی کیش خودرو با سیناد که یه هاشچبک مانند سه درب ولی با فضای داخلی و صندوق بزرگ و خانوادگی با اونش شتاب و موتور رنو مگان بود رو بانکه از قصد ورشکستش کرد که هنوز که هنوزه با اینکه تنها خودرو ساز تاریخ مزیره کیش بوده ولی هیچکس نتونست دوباره سرپاش کنه اصلا نمیدونم لوازم خط تولید و مونتاژ سیناد هنوز مونده تو اون سوله ها یا شوهرش دادند چون همین الان روی اون پلتفرم یه سیناد 3 با طراحی بروز و داشبورد بروز با هر نوع انجینی ها حتی یه انجین صد اسبی چینی هم روش بزارند خیلی خوب خواهد فروخت مگه چند تا هاچبک سه درب بازار ایران بخودش دیده تازه سینادی که کله بدنش فایبرگلاس بود و شاسی از بدنه مستقل بود و کلی فضای کابینه خوبی داشت

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. Silent

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    من که واقعا دوستش دارم تو سگمنت خودش کاربردی طراحی شده، واقعا برای مسافرت عالی هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. ارمان

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    یعنی زشت تر از این نمیشد
    همیشه زیبایی به سادگی نیس

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. ارمان

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    واو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Amir

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (139 ديدگاه)

    روح نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا