تجربه سالیان عمر، این نکته را به انسان یادآور میشود که چنانچه صنعتگر و یا سازندهای ولو کمتجربه، گام در مسیر توسعه و پیشرفت نهاد و در پی آن عیوب محصولاتش را هم برطرف نمود، میتوان به او اطمینان کرد. این امر همچنین بدان معناست که سازنده مذکور، هدف دارد، برنامه دارد و آیندهنگری و برنامهریزی را سیره عمل خود ساخته و صدالبته در پی ارضای خاطر مشتریان خویش است؛ بیشک کمپانی لیفان را میتوان مصداق این امر دانست، شرکتی که امروزش بهتر از دیروزش است و بیشک فردایش به از امروز.
لیفان، یک شرکت خصوصی چینی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی و توسط شخصی به نام ین مین شانگ (YIN MINGSHAN) بنا نهاده شد. محل احداث آن نیز منطقهای به نام چونگ کینگ (CHONGQING) میباشد که در جنوب شرقی چین قرار دارد. مین شانگ، فعالیتش را با یک تعمیرگاه نسبتاً کوچک موتورسیکلت آغاز نمود که در بدو امر، تعداد کارکنانش تنها ۹ تن بود؛ اما بعد از دو دهه، آنچنان دامنه کارش بالا گرفت که این تعداد از ۱۳ هزار تن نیز فراتر رفت و پس از طی ۱۷ سال هم نامش در ردیف ۵ کمپانی بزرگ موتورسیکلتساز چین جای گرفت. شرح حال مینگ شان شباهت بسیاری به بنیانگذار شرکت هوندا یعنی سوئیشیرو (هوندا) دارد. وی نیز کارش را با ساخت و تعمیرات موتورسیکلت آغاز نمود و پس از طی چند دهه وارد عرصه خودروسازی گردید. البته شباهت دردساز دیگری هم در این بین وجود دارد و آنهم مربوط به نامگذاری موتورسیکلتهای این شرکت است. نام اولیه شرکت لیفان در بدو شروع بدینصورت بود: “Chongqing Hongda Auto Fittings Research Centre” این نام در سال ۱۹۹۷ میلادی به لیفان تغییر یافت. از همان آغاز نیز، موتورسیکلتهای ساخت این شرکت با نام “HONGDA” روانه بازار میشدند و این وضع تا سال ۲۰۰۴ میلادی ادامه داشت (علیرغم تغییر نام شرکت). از آنجایی که این نام از شباهتهای بسیاری با نام هوندای ژاپن برخوردار بود، این شرکت بابت این قضیه، از لیفان نزد دادگاههای چین شکایت نمود و در نهایت هم قضات دادگاه پس از شور و بررسی بسیار، حق را به شرکت هوندا دادند و لیفان را به پرداخت غرامتی معادل ۱.۴۷ میلیون یوآن محکوم نمودند. بگذریم!
نخستین کارخانه مونتاژ لیفان در خارج از مرزهای چین، در سال ۱۹۹۹ میلادی و در کشور ویتنام پا به عرصه وجود نهاد. این مجموعه به تولید موتورسیکلت و قطعات آن میپردازد و در چند سال اخیر، سواریهای لیفان را هم به مجموعه تولیدات خود اضافه نموده است. ناگفته نماند که به علت درآمد سرانه پایین ویتنام، هنوز هم موتورسیکلت نقش اساسی را در حملونقل و جابهجایی مسافر در این کشور ایفاء میکند. در سال ۲۰۰۳ میلادی، این شرکت ساخت اتوبوس را آغاز نمود و در اواخر سال ۲۰۰۵ میلادی، نخستین خودروی سواری این شرکت به نام لیفان ۵۲۰ روانه بازارهای جهانی گردید. این خودرو در کشور ما نیز مونتاژ میشد که بعدها جای خود را به سدان ۶۲۰ داد. نخستین خودروی کراساوور این شرکت نیز مدل X60 میباشد که خودرویی کاملاً نامآشنا برای هموطنانمان است. درزمینهٔ صادرات هم این شرکت تاکنون توانسته در ۵۱ کشور دنیا محصولاتش را به فروش رساند و نکته جالب هم اینجاست که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا به امروز، موتورسیکلتهای این شرکت در کشور ژاپن هم فروخته شده و از سال ۲۰۰۳ میلادی نیز مجوز صادرات به ۱۸ کشور اروپایی را هم اخذ نمودهاند. این شرکت از نظر صادرات خودرو هم رشد بسیاری را شاهد بوده است، بهطوریکه حجم این صادرات از ۴/۹۹۰ دستگاه در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۶۰,۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یافته است. شاید در یک نگاه، این عدد چندان چشمگیر نباشد ولی این نکته را هم نباید از یاد برد که هیچگاه مجموع صادرات خودروسازان وطنیمان در بهترین شرایط نیز به این رقم نزدیک نشده است. هماکنون، مهمترین بازارهای صادراتی خودروهای لیفان را کشورهایی همچون برزیل، شیلی، روسیه، جمهوری آذربایجان، اتیوپی، ایران و عراق و… تشکیل میدهند. در حال حاضر ارزشهای محوری شرکت لیفان بر سه رکن قرار دارد: نوآوری، صادرات و شهرت نیک. به همین سبب هم است که به مسئله تحقیق و توسعه بهعنوان عامل کلیدی رشد و سودآوری نگریسته میشود و در این راستا نیز، لیفان یک مرکز پژوهشی پیشرفته، با صرف هزینهای معادل ۲۰۰ میلیون یوآن بنیانگذاری نموده است که در آن تمامی امور مربوط به یک خودرو اعم از طراحی بدنه، پیشرانه، شاسی و آنالیز صدا و لرزش و… انجام میگیرد. همچنین در این مجموعه، پیش از ارائه هر خودروی جدیدی به بازار، حداقل ۱۶ تست حرفهای بر روی تمامی اجزای آن صورت میپذیرد. از جدیدترین دستاوردهای این موسسه را هم میتوان توسعه و تکوین پیشرانههای ۲.۴ لیتری، برشمرد. علاوه بر آن، کار پیوسته و مداوم در جهت ارائه خودروهای برقی را هم باید به سلسله فعالیتهای این مرکز اضافه نمود. نخستین محصول از این نوع نیز لیفان ۶۲۰ با پیشرانه الکتریکی است. در حال حاضر، عمده تولیدات شرکت لیفان شامل را مدلهایی همچون ۳۲۰،۳۳۰،520i و ۵۳۰،۶۲۰،۶۳۰،۷۲۰،۸۲۰ و کراساوورهای X50 و X60 دربر میگیرد. همچنین قرار است که در آیندهای نزدیک، مدلهای همچون X40،X70 و X80 هم به این لیست اضافه شوند. در مجموع این کمپانی توانسته در سال ۲۰۱۳ میلادی، تعداد ۳۷۰,۸۰۰ دستگاه خودرو، ۱,۴۸۸,۹۰۰ دستگاه موتورسیکلت و همچنین ۳,۵۶۳,۱۰۰ عدد پیشرانه را تولید نماید که درآمدی معادل ۲۶ میلیارد یوآن را نصیب آن نموده است.
سلام به همتون دوستان من اطلاعات بسیار موثقی دارم ( متاسفانه نمیتونم بگم کجا ) ولی بدونید که کل شرکت های خودروسازی چینی که در ایران هستند دارن بارو بندیلشونو جمع میکنند و میرن البته مجبورن برند تا 2 سال اینده هیچ کدوم ایران نمیمونن فقط شاید یکی یا دوتاشون بتونند من جمله جک بتونن به طور محدود فعالیت کنن الان جیلی داره مدل ایکس هفتشو با 26 میلیون تومان تخفیف میفروشه 1 دونشم فروش نرفته فقط صبر کنید و ببینید
من هنوزم تمام برند های کره ای چه در صنعت خودرو و چه در تمام صنعت های دیگه رو قبول نداشته، ندارم و نخواهم داشت و از جمله این برند ها، کیا، هیوندا، سامسونگ و ال جی هستن.
بعضی ها حرفایی میزنن که انگار خودشون آخر همه چیز هستن!!! با این نظرات بقیه مردم دنیا خیلی گودن هستن با این رقابت تنگاتنگ،مثل متعصبین عزیز ما،یا باید فقط بنز سوار بشن یا بی ان وی یا تویوتا و…،هر کسی هم غیر تعصب خودشون عمل کنه احمقه!جمع کنید بابا این تعصبات رو،فقط موندم تو بازار آمریکا چرا مثلا کره ایی فروش میره؟؟؟احتمالا اونجا اصلا محصولات آلمان،ژاپن و…،پیدا نمیشه طفلک مردم آمریکا از اجبار کره ایی میخرن!یکسر بیان ایران با دوستان متعصب ما یک جلسه مشاوره بزار تا بفهمم چقد در حق خودشون جفا میکنه میرن کره ایی میخرن،فقط باید محصولات آلمان بخرن!از پدال میخوام این دوستان کارشناس رو بفرستن کشورها خارجی تا مردم دنیا رو از تاریکی ها نجات بدن و واقعیت رو نمایان کنن!واقعا آدم میمونه گریه کنه یا بخنده با این نظرات
هرچی از الجی و سامسونگ خریدم یه مشکلی داشت. متاسفانه کیفیت جنس های کره ایی خیلی پایین تر از اون چیزیه که به ظاهر نشون میده. چین هم داره همین روند رو طی می کنه.
زمان پداران پدران ما نه نیسان و نه تویوتا در ایران بود که بخواهند یا نخواهند مسخره اش کنند پدر بزرگ بنده ۳۰ سال پیش از دنیا رفته فقط بابت اشکال تاریخی عرض کردم
باید ب لیفان آفرین گفت. با این سابقه کمش پیشرفت سریعی داشته. دسته همش کپی بازی کرده اما همین هم هنر میخواد. ما تو مونتاژ کردنش هم موندیم. چ برسه بخوایم از کپی شروع کنیم و توسعش بدیم. ساله داریم همون سمندی رو که گفتیم ملی هس تولید میکنیم و کیفیت الانش از اوایلش بدترشده. چ برسه ب این که بخوایم توسعه ش هم بدیم و هر از 5 سال یه نمونه جدید ازش رونمایی کنیم. به هر صورت همین خودروسازای چینی راهیی که کره ای ها تو 30 سال رفتن رو تو سال طی کردن.اونا راهی رو رفتن که هنوز ما بعد از 50 سال نتونستیم از خم پیچ اولش رد شیم. باید بهشون تبریک گفت.
لیفان تو ایران ماشین هاش تولید می شه و خیلی از مردم هم اونو سوارن واسه چی بیخیالش بشن. نه اینکه ما ملت همه مون لامبورگینی و بوگاتی سواریم اسم ماشین چینی رو که می شنویم چندشمون می شه و بدنمون کهیر می زنه!!
تخصص ایشون فقط و فقط در حد تبلیغ محصولات چینیه حتی به خودشون زحمت نمی دهن یه عکس از این ماشین ها بیاندازند ،همه چیز رو از اینور اونور جمع میکنن و سرهم بندی می کنن شما اگه مطلبی غیر تبلیغ ماشین چینی با ژست روشنفکری از ایشون دیدی به چشمهات شک کن
تخصص تو چیه؟ بی انصافی کردن! این بابا این همه در مورد ماشین های ژاپنی و کره ای و آلمانی مطلب می نویسه چطور تو ندیدی؟ همین پایین صفحه هم دو تاش هست! ژشت روشنفکری دیگه چی صیغه ایه!! این همه عکس رو نمی بینی!مگر دیگران از خودشان مطلب می نویسن بالاخره باید از یک جایی تهیه بکنه نمی تونه از خودش بنویسه و چرت و پرت تحویل ملت بده تازه مگر این بابا در مورد ماشین های چینی مطلب می نویسه، اگر تو بهترش رو بلدی خودت بنویس. چرا فقط به این آدم حمله می کنین؟!
آقای محترم! شما در این کامنت چند ایراد را به بنده وارد نمودید که در اینجا پاسخ تان را می دهم: الف- اینکه تخصص من فقط تبلیغ خودروهای چینی است حرف بی ربطی است،این همه مقاله از اینجانب در مورد خودروهای کیا، هیوندای، تویوتا، بنز و ب ام و و….. منتشر شده است،باعث شگفتی است که آنها را ندیدید! آیا به نظرتان هر کسی در مورد خودرویی مطلب می نویسد تبلیغاتچی آن شرکت است؟ پس اگر اینطور باشد باید در مورد هیچ خودرویی مطلب ننوشت تا بلکه شائبه تبلیغات پیش نیاید،چطور اگر متنی در مورد خودروی چینی نوشته شود تبلیغات محسوب می شود ولی اگر درباره خودروهای ژاپنی،کره ای و….نوشته شود تبلیغات نیست بلکه اطلاع رسانی است! می توانید این تناقض را برایم حل کنید؟ ب-چگونه این همه عکس که در این متن آمده و سردبیر محترم سایت زحمت انتشارش را کشیده را ندیدید و حال می گویید که متن بدون تصویر است! ج- منظورتان را از ژست روشنفکری! درک نمی کنم، نکند انتظار دارید که در یک سایت فنی با زبان محاوره ای و یا کوچه بازاری مطلب نوشت. د- متوجه منظورتان از سرهم بندی مطالب نشدم .بالاخره باید مطالبی را از منبعی تهیه کرد و متأسفانه بنده علم غیب هم ندارم که از خودم مطلب بنویسم. قسمت اعظم این مقاله هم برگرفته از سایت اصلی شرکت لیفان و نیز ویکی پدیا انگلیسی است. اگر به خودت زحمت بدهی و سری به آن سایت ها بزنی،همه این نکات را درشان می بینی. نه تنها بنده بلکه اکثر صاحب نطران بی طرف هم معتقدند که خودروهای چینی در حال پیشرفتند و این چیزی نیست که قابل انکار باشد و اصلا مگر می شود واقعیتی را که جلوی چشمت دارد اتفاق می افتد را منکر شوی و با توهمات و خودفریبی و خود بزرگ بینی خودت را گول بزنی، آری خودروساز چینی خواب مدیران مان تنبل مان را آشفته نموده است؛ مدیرانی که بر کار خود مسلط نیستند و اکثریت مطلقشان یا کم سواد و یا بی سواد مطلق هستند و چون تجربه مفید هیچ کاری را ندارند و هیچ عمل درخوری را هم بلد نیستند برای حفظ امتیازات، حقوق های میلیاردی و پست و مقام حقیر خود دائما دروغ می گویند، ریا کاری می کنند، جعل واقعیت می کنند، این مدیران نه تنها تاب مقاومت در مقابل چینی ها را ندارند بلکه در مقابل هندی ها و ترک ها و…. هم از هیچ آورده ای برخوردار نیستند.این مدیران جز همشهری بازی،پارتی بازی و مفت خوری و چاپلوس پروری و…هیچ هنری نداشته و ندارند.بنده سال ها در بخش تعمیرات خودروسازی های داخلی کار کرده ام و مثل یک کارگر از صفر شروع کرده ام و…..و از تمامی هنرنمایی این مدیران ناکاربلد مطلعم و هیچ کس هم نمی تواند سرم شیره بمالد. براستی کجای دنیا دیده اید که مدیر بالاتر از مقام پایین تر خود اطلاعات کسب کند و از نطر سواد از او بمراتب پایین تر باشد و نه دستگاه فنی را بشناسد و نه یک کلمه انگلیسی بلد باشد و نه حتی بتواند چهار تا آدم زیر دستش را درست و حسابی مدیریت کند و…. ولی این اتفاقی است که در خودروسازی ما در جریان است، در این سبک از خودروسازی که ما داریم اگر یک روز کارگران فنی ماهر و نیمه ماهر آن غیبیت کنند،بیشتر مدیران آن حتی بلد نیستند دستگاهها را خاموش و روشن کنند!
آقا کاویانی اصلا نیازی نیست شما اهمیتی به این صحبت های مسخره و پوچ بدید شاید انتظار دارن که مثل فیلم های تلوزیون برند روی خودرو رو سانسور کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! امیدوارم که با حرف های یک سری بچه ی تازه وارد شما برای نوشتن سست نشید
جناب کاویانی! پیشرفت کردن به هر قیمتی هنر نیست. کاری که برندهای چینی انجام میدهند «دزدی» هنری و صنعتی است و امثال شما با تبلیغات این چنینی آن را مباح و مایه مباهات جلوه میدهند. استاد گرامی! جناب کاویانی عزیز! اخلاق در صنعت، هنر، علم، قضاوت و هر چیز دیگری حضور دارد. آیا برندهای ایتالیایی، آلمانی، امریکایی، انگلیسی، و یا حتی اپانیایی و چک نمیتوانند این گونه دست به دزدی بزنند؟ آیا به همین راحتی، تحت پوشش «پیشرفت» از کنار این مسائل میگذریم؟
حامد عزیز! اولا در کجای این متن کپی کاری چینی ها مورد تأیید قرار گرفته است که بنده به آن مباهات کنم و آن را مباح! بدانم.بله بنده معتقدم که کپی کاری یک صنعت است که از دست هر سازنده ای بر نمی آید که اگر این گونه بود خودروسازان پرمدعای تاکنون بارها این عمل را انجام داده بودند.ثانیا شما و امثال شما که خود را بااخلاق می دانید و ادای معلم اخلاق را در می آورید چرا به این راحتی هر تهمتی را به بنده روا داشته و بنده را تبلیغاتچی چینی ها می نامید؟! که البته کاملا بی ربط است. ثالثا آیا در یک متن تبلیغاتی سابقه کیفری یک سازنده درج می شود؟ در متن بالا نوشته شده که هوندا از لیفان به دلیل استفاده از نام HONGDA شکایت کرده است،آیا این به نظر شما درج این جمله به معنی تبلیغات برای لیفان است؟!
حامد خان این کشورهایی رو که نام بردی خود اینا همه شان از پایه شروع کردن و احیانا زمان اونا جایی نبوده که ازش تقلید کنند. حتما از نظر تو و امثال تو سایپا و ایران خودرو خیلی بااخلاقند که اهل دزدی هنری! نیستند و توی روز روشن جیب ملت رو می زنن!! لااقل چینی ها نسبت به سال های قبلش یک پیشرفتی داشتن اینا چی که ماشین چهل سال قبل رو با ده برابر قیمت به ملت قالب می کنند راستی اپانیا دیگه کدوم کشوریه؟! اسم جانوره؟!!
سلام دوباره به جناب آقای کاویانی و دوستان همراه ۱-من معلم اخلاق نیستم. در عین حال از برخورد چکشی دوستان پشتیبان شما ناخشنودم. و به طور کل گفتوگوها در سایت پدال دارای خشونت کلامی غیرمنصفانهای است. ۲-چنانچه کسی نحوهی «تبلیغ» برندهای چینی را از جانب شما نپسندد، آیا یعنی طرفداری مافیای خودروی داخلی را کرده است؟ خودروی من آلمانی و ۲۱ ساله است. چنانچه وسعم برسد، خودروی خارجی تازهتری خواهم گرفت و هرگز به سراغ برندهای داخلی نخواهم رفت. دلیلم همان مسائل اخلاقی است که امیدوارم نادیده گرفته نشود. ۳-من خوانندهی همهی مطالب شما بودهام، هستم، و خواهم بود، صرف نظر از واکنش شما به انتقاد من. در طول مدّتی که خوانندهی قلم شما بودهام، گرایش به ترویج خودروهای ساخت چین چیزی بوده که مورد پسند من قرار نگرفته و مستقیماً برای شما همین را نوشتم. انتخابهای شما برای ترجمههای مربوط به خودروهای چینی «انتقادی» نبوده است. شما میتوانید بارهای دیگر کلیدواژهی «پیشرفت چینی» را مورد بزرگنمایی قرار بدهید. کسی دیگر میتواند «دزدی هنری و صنعتی» را بزرگ کند. هیچ کس بیطرف نیست. امّا در کشوری که صنعتاش را چین نابود کرده و کامیونهای بیکیفیت چینی حتّی صدای راهنماییورانندگی را هم درآورده، موضع شما به چین نزدیکتر است استاد بزرگوار. ۴-دوست بزرگوار من، حسن خان عزیز، «اپانیایی» حاصل جا افتادن «س» از کلمهی «اسپانیایی» است. جانور نمیدانم چیست سرورم!
با سلام مجدد به آقای حامد اولا از کسی که خود را «اخلاق مدار» می داند انتظار می رود که بینش متعادل و منصفانه ای نسبت به قضایا داشته باشد که متأسفانه در مورد شما چنین چیزی دیده نمی شود، شما هنوز به پرسش من پاسخ ندادید که آیا در یک متن تبلیغاتی جرم حقوقی و قضایی یک سازنده درج می شود یا خیر؟ ثانیا: شما تمامی صنعت خودروسازی چینی را به کپی کاری و « دزدی هنری» متهم می نمایید تا راحت تر آن را بکوبید. در حالی که بنا به ادعای اهل فن خود کپی کاری هم یک صنعت محسوب می شود و جالب اینجاست این اندازه که خودرودوستان ایرانی به این مسئله حساس هستند سایت ها ونشریات خودرویی خارجی به این گونه نیستند! و واژه دزدی هنری را به هیچ عنوان در این سایت ها نمی بینید. ثالثا: امروزه بسیاری از سازندگان چینی با همکاری و استخدام طراحان به نام خارجی و علی الخصوص مشارکت با استودیوهای ایتالیایی از مرحله کپی کاری گذر نموده و طرح های مستقل خود را ارائه می دهند که از جمله انها می توان به طراحی جک J5 توسط پنین فارینا،جیلی امگرند توسط پیتر هاربی و …..اشاره نمود.این کاری است که در دنیای امروز بسیار معمول است و بسیاری از سازندگان خودرو از جمله کره ای ها هم از این روش استفاده می کنند، نمونه آن هم بکارگیری پیتر شرایر توسط شرکت کیا می باشد. رابعا:اینکه خودروی چینی مورد پسند شما نیست یک امری سلیقه ای است و نمی توان این سلیقه را به همه تحمیل نمود،خیلی ها هم هستند که از خودروهای کره ای و یا ژاپنی و اروپایی و….خوششان نمی آید و ترویج شان را نمی پسندند،اگر قرار باشد که به صرف خوشایند و بدآیند یک یا چند تن از بررسی خودرویی دست برداریم،آن وقت باید کل سایت تعطیل گردد! امروزه در ایران هزاران نفر از خودروهای چینی استفاده می کنند و هزاران نفر هم خواهان آشنایی و احیانا خرید این دسته از خودروها است،پس بهتر است که به انتخاب آنها احترام بگذاریم.همه ملت ما ثروتمند و….. نیستند و اکثریت آنها بودجه محدودی دارند و نمی توانند که بالای 100 میلیون و یا بیشتر را خرج یک خودرو کنند و از طرفی نمی توانند تا ابد هم منتظر بمانند تا شاید روزی دری به تخته بخورد تا بلکه بتوانند روزی سوار هیوندای و یا کیا و تویوتا و…..گردند! خامسا: شما می گویید که مطالب من درمورد خودروهای چینی عاری از جملات انتقادی است، این نشان می دهد که یا مطالب مرا نخوانده اید و یا پیش داوری منفی دارید.بنده همواره سعی نمودم که دیدگاه بی طرفانه ای در مورد خودروهای چینی داشته باشم و تمامی مطالب هم در این مورد این خودروها از منابع خارجی و سایت های خود این سازندگان اخذ شده است و چیزی ساخته و پرداخته ذهن اینجانب نیست، در تمامی مطالب هم نکات مثبت را گفته ام و هم نکات منفی را، و هیچ وقت به این دلیل که سازندگان چینی در گذشته محصولات احیانا زشت و یا بی کیفیتی را به بازار ارائه نمودند،پیشرفت های امروز آنها را منکر نشدم و پیش داوری های کوچه بازاری و عوامانه را در مطالب خود دخیل ننمودم.پیشرفت چینی ها سخنی نیست که تنها از سوی بنده گفته شده باشد بلکه اکثر کارشناسان خودرویی نیز دنیا به این امر معترفند. مسلما شما که خودویی اروپایی دارید موسسات ایمنی این قاره از جمله یوروانکاپ را هم قبول دارید، همین موسسه به خودروی جیلی امگرند 4 ستاره و خودروی QOROS پنج ستاره را اعطاء نمود،آیا این به نظر شما پیشرفت نیست؟ وانگهی تمامی خودروهای چینی در خود چین و توسط موسسه C-CNAP از لحاظ ایمنی آزمایش می شوند و مطالعات من نشان می دهد تنها کمبودی که تست این موسسه نسبت به یوروانکاپ داراست عدم اجرای آزمون برخود با دیرک است و بقیه موارد و حتی سرعت آزمون هم کاملا شبیه به هم هستند و جالب اینجاست که تست های این موسسه یکی از کامل ترین ها در دنیاست و حتی قابلیت برابری با تست های استرالیا ANCAP را دارد،آیا وجود همچنین مرکز آزمونی را نمی توان پیشرفت دانست؟ از طرفی بهبود کیفی خودروهای چینی هم مسئله ای نیست که تنها از سوی بنده گفته شده باشد بلکه موسسات مهمی همچون JDPOWER آمریکا نیز بر آن مهر تأیید زده اند. تمامی این مواردی که من گفته ام در سایت های فوق موجود است و می توانید به آنها مراجعه کنید. سادسا: مقوله کامیون های هوو داستان درازی دارد که در اینجا نمی شود همه آن را بازگو کرد،موضوع از آنجا نشأت می گیرد که بیشتر سازندگان چینی بنا به سفارش مشتری کار می کنند و از آنجایی که برخی از تاجران ایرانی تنها به سودجویی خود می اندیشند و نه جان و رفاه هموطنان خود،برای کاهش قیمت تمام شده، کامیون های مذکور را بدون آپشن های ایمنی ثبت سفارش نمودند که نتیجه فاجعه باری را به همراه داشت که همه مان از آن باخبریم.وانگهی در بیشتر نقاط دنیا ادارات استاندارد و گمرک از ورود محصولات بی کیفیت به جد جلوگیری می کنند که در مورد این کامیون همچنین عملی انجام نشده است، جالب اینجاست که در کشور ما برای ورود خودروهای مدرن اروپایی و ژاپنی و….استاندارد51 گانه و انواع سخت گیری ها صورت می گیرد! از این خودرو که بگذریم، امروزه کامیون هایی از چین وارد کشورمان شدند که کمابیش مجهز به تمامی آپشن های ایمنی بوده و عملکردی نه در حد اروپایی ها بلکه در حد متوسطی را دارا هستند که کامیون جک گالوپ را می توان از این زمره دانست. و در نهایت اینکه صنعت ما را چینی ها نابود نکرده اند، صنعت ما از مشکلات ساختاری همچون تورم،عدم ثبات قوانین،عدم تعامل با دنیا،عدم شایسته سالاری، تولید کالاهای بی کیفیت و نامقبول،سوء مدیریت وحشتناک و بهره وری پایین و نیروی کار ناراضی و احیانا تنبل و بی نظم و……در رنج است و تا زمانی که این موارد حل نشود،حتی در یک بازار بسته و انحصاری مانند ایران هم موفق نخواهد بود چه برسد در دنیا!
آقای سام کاویانی عزیز ۱- سپاسگزارم از اطلاعات قیمتی که عرضه کردید. بعنوان خوانندهی قلم شما با بسیاری از مطالبی که عنوان کردید موافقم. ۲- پرسش: آیا سابقهی کیفری شرکتی در متن تبلیغاتی آن درج میشود؟ پاسخ: قطعاً اگر متن به هدف تبلیغات مستقیم باشد، نه. نوع دیگری از تبلیغات که مؤثرتر است، تبلیغ غیرمستقیم در قالب مقالههای کارشناسی، تحلیلی، تاریخی، و جز آن است که در آنها میتوان سابقهی کیفری را درج کرد. این کار متن را بیطرفانه جلوه میدهد و خواننده را مجاب میکند که نویسندهی متن سوگیری مشخصّی به نفع طرفِ خاصّی ندارد. حقیقت امّا چیز دیگری است. ۳- امّا این که شما این متن را ترجمه کردهاید به تنهایی به این معنا نیست که شما در حال تبلیغ برای «لیفان» هستید (یا نیستید). چراکه شما نویسندهی مسئول آن متن نیستید. اما مجموعهی متنهای انتخابی از سوی شما برای ترجمه به طرز محسوسی (یعنی بیشتر از حد عادی) بر روی کلیدواژهی پیشرفت محصولات چینی تکیه میکند. این زنجیرهی انتخابهای بلندمدت – به عقیدهی من – بیطرفی شما را با چالش مواجه میکند. متنهای شما همه روی آرشیو سایت موجود و قابل بازبینی است. ۴- در بارهی «پیشرفت» برندهای چینی (و کرهای: پیتر شرایر و کیا) اتفاق نظر وجود دارد. در حقیقت آنچه که موجب اختلاف نظر است، موضعگیریهای مختلف در باب این نوع از «پیشرفت» است. بعنوان خوانندهی مطالب خودرویی معتقدم که شایسته و بل بایسته است که این پیشرفت را در کفهی ترازوهای دیگری هم بسنجیم. صنعت کپی، به گفتهی درست شما، مقدّمهی پیشرفت واقعی است. اما قطعا تأیید میفرمایید که کپیکاری از نوع چینیاش زیبندهی دفاع تمام قد نیست. بسیار بعید میدانم که حتی شما بعنوان مترجم مطالب مربوط به چین روندهای حاکم بر تولید این خودروها را تماماً تأیید بفرمایید. اگر این طور است، شایسته است که نه در قالب غیررسمی «دیدگاه»، بلکه در یک مطلب جداگانه به ایراد و انتقاد وارد بر کپیکاری به سبک صنعتگران سرزمین اژدهای سرخ بپردازید. ۵- آقای سام کاویانی عزیز، بسیاری از خوانندگان شما – که شاید خیلیهایشان مثل من، شما را بشخصه نشناسند – در ذیل مطالب شما تعریف و تمجید مینویسند، یا درشت بار چینیها میکنند یا بیتفاوت میگذرند. من بیتفاوت نگذشتم و انتقادم را مستقیماً و به تیزی متوجه شما کردم. مستقیم بود، چرا که بیپردهگویی همراه با حفظ احترام راستی است. تیز بود، چون میخواستم توجه شما را جلب کند. به طور کلی معتقدم توجه به انتقاد خوانندگان میتواند به طور بالقوه در بهبود کار نویسنده و مترجم تأثیرگذار باشد. امیدوارم اگر تکدّر خاطر گرانقدر شما حادث شد، بر من ببخشایید و اگر قصد تکدّر خاطر من کرده بودید، من بر شما بخشودم. ۶- منتظر مطالب بیشتر (و همیشه بهتر) از شما میمانم.
واقعا اونایی که مسخره میکنن فکر کنن تا حالا پراید 131و132و111و141 sx,se.sl …..ندیدن. از کپی کاریشون دفاع نمی کنن ولی شاید تو کشورهایی که خرید رنجرور مثل آرزو میمونه شاید یه عده با کپیش حال کنن
درسته کپی کردن، بقیه هم کپی می کنند. ولی بازم همین کپی هم جسارت می خواد. من که حال کردم اینقدر سریع پیشرفت کردن. کسی هم انتظار نداره یهویی لامبو تولید کنند!!!
در جواب دوستانی که برند کره ای رو قبول نداشتن باید بگم، من هم مرسدس و ژنرال موتور رو قبول ندارم اصلا هیچکیو قبول ندارم !! فقط دوچرخه سازی سر کوچمونو قبول دارم !! نه که فوق تخصص در طراحی ماشین و موتو ر و خیلی آدم بزرگی هستم و همه دنیا منو می شناسن و رو حرفم حساب می کنن!! برا همینه که فقط اون دوچرخه سازه رو قبول دارم
ما هی به این چینیها غر میزنیم و میگیم کارشون فقط کپی کاری از برندهای مطرح جهانه ولی شده یکبار از خودمون بپرسیم مگه جلو دست ویران خودروییها رو گرفتن پس چرا اونا نمیرن از تو اینترنت یا مجلات عکس ماشینهای روز رو ببرن بذارن جلوشون و ازش کپ بزنن؟!جواب معلومه چون متاسفانه ما علی رغم بیش از 4دهه ادعای خودروسازی و آمار سرسام آور مدرک بدستان فنی هنوز سواد یه کپی کاری ساده رو هم نداریم که همین قضیه تو تحریمها خودش رو بخوبی نشون داد.انتخاب بین افتضاح(مونتاژهای ملی)وبدتر(چینیها)است و قطعا تو این عرصه چینیها برندن!
پدال جان دو خوردرو سازی بزرگ آلمان یکیش فولکس قرارداد هایی با ایران خوردو بسته که 10 ملیارد دلار ارزش داره یعنی عملا جای پژو رو با پیشنهادات بهتری که دادن و روابط بهتری که آلمان با ما داره گرفته. بعد شما یه مطلب هم دربارش نمیزارین.
مدیریت شرکت پژو هم اعلام کرده که میخواد مدرن ترین خودروهاش رو با تکنولوژی و سیستم های پیشرفه به ایران خودرو بده و صنعت خودرو ایران رو دچار جهش تکنولوژی کنه! امیدوام مدیران خوروساز های داخلی دست از ***هاشون بردارن و به سمت پیشرفت حرکت کنن…
من در تعجبم چه طور یه کمپانی مثه لیفان با 400 هزار دستگاه و فروشش به کشورهای دیگه به سود رسی میرسه منتها ایران خودرو با فروش سالانه 600 هزار هنوز ضرر میده مگه داریم؟ مگه میشه؟ البته اونا به فکر چاپیدن نیستن
با عرض سلام به همه دوستان باید به عرض بعضی ازدوستان برسونم که : ایران راحت می تونه کپی کنه . اما به دلایل اقتصاد و شکایت از سوی شرکت های دیگر و جلوگیری از خراب شدن چهره ی جهانی ایران از کپی کردن جلوگیری می کنه . وگرنه ایران تونست کمتر از یکسال rq170 رو کپی کنه و حتی بهتر بزنه . اگه میگین rq170 ی که ایران فرستاد همون rq170 خودشون بود چطور تونست هدایتش کنه . یعنی ایران تونست هدایت هواپیما رو دوباره برنامه ریزی کنه اما نتونست هواپیما رو کپی کنه ؟ ایران سرای من
با سلام .من از دوستانی که فکر میکنن تولید خودرهای کپی کار خوبی نیست به ای سوال جواب بدن که آیا شرکت های خودروساز بزرگی مثل تویوتا،هیوندا و دیگر خودروسازان بزرگ نمیتونستن پیگیر حق و حقوقشون بشن که شما شدی دایه مهربانتر از مادر؟مطمئن باشید ساز وکاری وجود دارهدردادگاه های بین المللی که قضاوت میکنند.باید یدونید همه این خودروهای تولیدی که شما فکر میکنیدکپیه،یا با شرکت اصلی توافقنامه دارن یا از طرح الهام گرفتن و کپی در کار نیست.
ای وای.اگر این تعرفه گمرکی و این پول بی ارزش مملکتمون نبود الان مجبور نبودیم راجب ماشینهای چینی و پراید با هم دعوا کنین..توی عراق یه چلنجر2009 فقط سی ملیون .
اولندش همین سمندی که خودروی ملی نام داره کپیه موتورشم طراحی خودایران نیست ضمنا قطعاتشم برادرای چینی واسمون میزنن در سانی چین یه طرحیو کپی میکنه بعد یه تغیراتی هم بهش میده ادم حداقل خوشش میاد چن سالی بود پیکان تو ایران تولید میشد چه تغیرات باحالی روش انجام شد؟ هه دسته فرمونو چراغاش, ضمنا کاش همونم انجام نمیدادن چون کیفیت همون پیکانای قدیمی بهتر از اون تغیر یافته هاشه ضمنا تا یادم نرفته اقا اینقد بی انصا ف نباشین دیگه ما تو خود ایران بعضی وقتا نو اوری هم میکنیم دیگه خوروی هاچ بک و صندوق دار میکنیم یا صندوق دار و هاچ بک میکنیم یا یه خورویی رو وانتشم درست میکنیم به این میگن نو اوری مخصوصا وانت پراید که اخر نو اوری و طراحیه
نوید
۲ مرداد ۱۳۹۴دست گلش درد نکند واقعا
ماشالا تک بعدی هم نبوده یعنی از رو یه همه ی شرکتا یک کپی زده
محسن
۲ مرداد ۱۳۹۴من که کشته مرده ی کپی رنجروور ایووکشم!!! ترکیدم از خنده!!!
milad
۲ مرداد ۱۳۹۴یه فیس لیفت سمند که شد دنا 15میلیون تومن گذاشتن روی قیمت ماشین…حالا اینا تونستن چند مدل حتی کپی تولید کنن…
احمد
۲ مرداد ۱۳۹۴سلام به همتون دوستان
من اطلاعات بسیار موثقی دارم ( متاسفانه نمیتونم بگم کجا ) ولی بدونید که کل شرکت های خودروسازی چینی که در ایران هستند دارن بارو بندیلشونو جمع میکنند و میرن
البته مجبورن برند
تا 2 سال اینده هیچ کدوم ایران نمیمونن فقط شاید یکی یا دوتاشون بتونند من جمله جک بتونن به طور محدود فعالیت کنن
الان جیلی داره مدل ایکس هفتشو با 26 میلیون تومان تخفیف میفروشه 1 دونشم فروش نرفته
فقط صبر کنید و ببینید
Mostafa
۲ مرداد ۱۳۹۴درست کپیه ولی همین جسارتم دارن که کپی کنن و به قول نویسنده تلاش کنن برای بهتر شدن ولی ما چی نه کپی بلدیم هر روز هم پسرفت میکنیم
رضا
۲ مرداد ۱۳۹۴ماشالا کپی همه رو زده از مینی و ب ام و اوپل و رنجروور و لکسس و سوبارو و میتسوبیشی و….
عجب اشتهایی دارن
wolf man
۲ مرداد ۱۳۹۴آفرین مسخره کنین . مسخره کنین
پدران ما هم کیا و هیوندای رو مسخره میکردند! . . .
iman
۲ مرداد ۱۳۹۴من هنوزم تمام برند های کره ای چه در صنعت خودرو و چه در تمام صنعت های دیگه رو قبول نداشته، ندارم و نخواهم داشت و از جمله این برند ها، کیا، هیوندا، سامسونگ و ال جی هستن.
نوید
۲ مرداد ۱۳۹۴منم قبول ندارم (البته به جز سامسونگ)
ولی نمیشه منکر پیشرفتشون شد
عباس
۲ مرداد ۱۳۹۴بعضی ها حرفایی میزنن که انگار خودشون آخر همه چیز هستن!!!
با این نظرات بقیه مردم دنیا خیلی گودن هستن با این رقابت تنگاتنگ،مثل متعصبین عزیز ما،یا باید فقط بنز سوار بشن یا بی ان وی یا تویوتا و…،هر کسی هم غیر تعصب خودشون عمل کنه احمقه!جمع کنید بابا این تعصبات رو،فقط موندم تو بازار آمریکا چرا مثلا کره ایی فروش میره؟؟؟احتمالا اونجا اصلا محصولات آلمان،ژاپن و…،پیدا نمیشه طفلک مردم آمریکا از اجبار کره ایی میخرن!یکسر بیان ایران با دوستان متعصب ما یک جلسه مشاوره بزار تا بفهمم چقد در حق خودشون جفا میکنه میرن کره ایی میخرن،فقط باید محصولات آلمان بخرن!از پدال میخوام این دوستان کارشناس رو بفرستن کشورها خارجی تا مردم دنیا رو از تاریکی ها نجات بدن و واقعیت رو نمایان کنن!واقعا آدم میمونه گریه کنه یا بخنده با این نظرات
نوید
۴ مرداد ۱۳۹۴اگه منظورت به من هم بوده
باید بگم یه بار دیگه درست و بدون تصور قبلی بخون
من نگفتم بده گفتم من خودم نماید و قبول ندارم ولی نمیشه منکر پیشرفتشون شد
رامین
۲۶ مرداد ۱۳۹۴هرچی از الجی و سامسونگ خریدم یه مشکلی داشت. متاسفانه کیفیت جنس های کره ایی خیلی پایین تر از اون چیزیه که به ظاهر نشون میده. چین هم داره همین روند رو طی می کنه.
نوید
۲ مرداد ۱۳۹۴پدران پدران ما هم تویوتا و نیسان مسخره میکردن
سینا
۲ مرداد ۱۳۹۴زمان پداران پدران ما نه نیسان و نه تویوتا در ایران بود که بخواهند یا نخواهند مسخره اش کنند
پدر بزرگ بنده ۳۰ سال پیش از دنیا رفته
فقط بابت اشکال تاریخی عرض کردم
نوید
۴ مرداد ۱۳۹۴نه خودت بگو چی بهت بگم
تنها چیزی که میگم اینه
خدا رحمتش کنه
یه پسر
۲ مرداد ۱۳۹۴به عنوان ماشین چینی لیفان بعد از جی ای سی ( جک ) بالاتر از چری یا همون ام وی ام قرار می گیره
البته این نظر شخصی منه
ALiHidden
۲ مرداد ۱۳۹۴هر عکسی از این پست دیدم یاد یکی از ماشینا افتادم… :|
لامصب همش کپیه :|
HILUX
۲ مرداد ۱۳۹۴فکر نمیکردم ژاپنیا هم موتورسیکلتهای لیفانو سوار بشن(هوندا-کاوازاکی-یاماها-سوزوکی-….)
ALiHidden
۲ مرداد ۱۳۹۴یه نگاهی به این لینک بندازین واقعا جالبه….
https://www.google.com/search?q=Chinese+copy+car&es_sm=93&biw=1600&bih=775&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIu7H6s9TzxgIVo35yCh2r4QKO
AHMADREZA
۲ مرداد ۱۳۹۴همش کپیه زنگ بزنم به لیفان یه اس کلاس کوپه سفاری بزنن
نوید جهرمی
۲ مرداد ۱۳۹۴باید ب لیفان آفرین گفت.
با این سابقه کمش پیشرفت سریعی داشته.
دسته همش کپی بازی کرده اما همین هم هنر میخواد. ما تو مونتاژ کردنش هم موندیم. چ برسه بخوایم از کپی شروع کنیم و توسعش بدیم.
ساله داریم همون سمندی رو که گفتیم ملی هس تولید میکنیم و کیفیت الانش از اوایلش بدترشده. چ برسه ب این که بخوایم توسعه ش هم بدیم و هر از 5 سال یه نمونه جدید ازش رونمایی کنیم.
به هر صورت همین خودروسازای چینی راهیی که کره ای ها تو 30 سال رفتن رو تو سال طی کردن.اونا راهی رو رفتن که هنوز ما بعد از 50 سال نتونستیم از خم پیچ اولش رد شیم.
باید بهشون تبریک گفت.
armin
۲ مرداد ۱۳۹۴خواهشا بیخیال پرداختن به این برندها کنین…
نوید جهرمی
۲ مرداد ۱۳۹۴گفتن و دونستنش خالی از لطف نیس
درس عبرت میشه حداقل برای من یکی
حسن
۲ مرداد ۱۳۹۴لیفان تو ایران ماشین هاش تولید می شه و خیلی از مردم هم اونو سوارن واسه چی بیخیالش بشن. نه اینکه ما ملت همه مون لامبورگینی و بوگاتی سواریم اسم ماشین چینی رو که می شنویم چندشمون می شه و بدنمون کهیر می زنه!!
حامد
۲ مرداد ۱۳۹۴آقای کاویانی شما چرا این قدر تبلیغ محصولات چینی میکنی؟
نوید
۲ مرداد ۱۳۹۴چون توان اکثریت جامعه بیشتر از چینی نیست
نوید جهرمی
۲ مرداد ۱۳۹۴تبلیغ نبود بنده خدا تاریخچه شرکت رو گفته
سینا
۲ مرداد ۱۳۹۴تخصص ایشون فقط و فقط در حد تبلیغ محصولات چینیه
حتی به خودشون زحمت نمی دهن یه عکس از این ماشین ها بیاندازند ،همه چیز رو از اینور اونور جمع میکنن و سرهم بندی می کنن
شما اگه مطلبی غیر تبلیغ ماشین چینی با ژست روشنفکری از ایشون دیدی به چشمهات شک کن
حسن
۳ مرداد ۱۳۹۴تخصص تو چیه؟ بی انصافی کردن! این بابا این همه در مورد ماشین های ژاپنی و کره ای و آلمانی مطلب می نویسه چطور تو ندیدی؟ همین پایین صفحه هم دو تاش هست! ژشت روشنفکری دیگه چی صیغه ایه!! این همه عکس رو نمی بینی!مگر دیگران از خودشان مطلب می نویسن بالاخره باید از یک جایی تهیه بکنه نمی تونه از خودش بنویسه و چرت و پرت تحویل ملت بده تازه مگر این بابا در مورد ماشین های چینی مطلب می نویسه، اگر تو بهترش رو بلدی خودت بنویس. چرا فقط به این آدم حمله می کنین؟!
سام
۳ مرداد ۱۳۹۴آقای محترم!
شما در این کامنت چند ایراد را به بنده وارد نمودید که در اینجا پاسخ تان را می دهم:
الف- اینکه تخصص من فقط تبلیغ خودروهای چینی است حرف بی ربطی است،این همه مقاله از اینجانب در مورد خودروهای کیا، هیوندای، تویوتا، بنز و ب ام و و….. منتشر شده است،باعث شگفتی است که آنها را ندیدید! آیا به نظرتان هر کسی در مورد خودرویی مطلب می نویسد تبلیغاتچی آن شرکت است؟ پس اگر اینطور باشد باید در مورد هیچ خودرویی مطلب ننوشت تا بلکه شائبه تبلیغات پیش نیاید،چطور اگر متنی در مورد خودروی چینی نوشته شود تبلیغات محسوب می شود ولی اگر درباره خودروهای ژاپنی،کره ای و….نوشته شود تبلیغات نیست بلکه اطلاع رسانی است! می توانید این تناقض را برایم حل کنید؟
ب-چگونه این همه عکس که در این متن آمده و سردبیر محترم سایت زحمت انتشارش را کشیده را ندیدید و حال می گویید که متن بدون تصویر است!
ج- منظورتان را از ژست روشنفکری! درک نمی کنم، نکند انتظار دارید که در یک سایت فنی با زبان محاوره ای و یا کوچه بازاری مطلب نوشت.
د- متوجه منظورتان از سرهم بندی مطالب نشدم .بالاخره باید مطالبی را از منبعی تهیه کرد و متأسفانه بنده علم غیب هم ندارم که از خودم مطلب بنویسم. قسمت اعظم این مقاله هم برگرفته از سایت اصلی شرکت لیفان و نیز ویکی پدیا انگلیسی است. اگر به خودت زحمت بدهی و سری به آن سایت ها بزنی،همه این نکات را درشان می بینی.
نه تنها بنده بلکه اکثر صاحب نطران بی طرف هم معتقدند که خودروهای چینی در حال پیشرفتند و این چیزی نیست که قابل انکار باشد و اصلا مگر می شود واقعیتی را که جلوی چشمت دارد اتفاق می افتد را منکر شوی و با توهمات و خودفریبی و خود بزرگ بینی خودت را گول بزنی، آری خودروساز چینی خواب مدیران مان تنبل مان را آشفته نموده است؛ مدیرانی که بر کار خود مسلط نیستند و اکثریت مطلقشان یا کم سواد و یا بی سواد مطلق هستند و چون تجربه مفید هیچ کاری را ندارند و هیچ عمل درخوری را هم بلد نیستند برای حفظ امتیازات، حقوق های میلیاردی و پست و مقام حقیر خود دائما دروغ می گویند، ریا کاری می کنند، جعل واقعیت می کنند، این مدیران نه تنها تاب مقاومت در مقابل چینی ها را ندارند بلکه در مقابل هندی ها و ترک ها و…. هم از هیچ آورده ای برخوردار نیستند.این مدیران جز همشهری بازی،پارتی بازی و مفت خوری و چاپلوس پروری و…هیچ هنری نداشته و ندارند.بنده سال ها در بخش تعمیرات خودروسازی های داخلی کار کرده ام و مثل یک کارگر از صفر شروع کرده ام و…..و از تمامی هنرنمایی این مدیران ناکاربلد مطلعم و هیچ کس هم نمی تواند سرم شیره بمالد. براستی کجای دنیا دیده اید که مدیر بالاتر از مقام پایین تر خود اطلاعات کسب کند و از نطر سواد از او بمراتب پایین تر باشد و نه دستگاه فنی را بشناسد و نه یک کلمه انگلیسی بلد باشد و نه حتی بتواند چهار تا آدم زیر دستش را درست و حسابی مدیریت کند و…. ولی این اتفاقی است که در خودروسازی ما در جریان است، در این سبک از خودروسازی که ما داریم اگر یک روز کارگران فنی ماهر و نیمه ماهر آن غیبیت کنند،بیشتر مدیران آن حتی بلد نیستند دستگاهها را خاموش و روشن کنند!
نوید
۳ مرداد ۱۳۹۴آقا کاویانی
اصلا نیازی نیست شما اهمیتی به این صحبت های مسخره و پوچ بدید
شاید انتظار دارن که مثل فیلم های تلوزیون برند روی خودرو رو سانسور کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امیدوارم که با حرف های یک سری بچه ی تازه وارد شما برای نوشتن سست نشید
سیدمحمد
۴ مرداد ۱۳۹۴سرور عزیز این بند دال پاسخت عین حقیقت بود.بی نهایت لذت بردم.قربون دستت.
حامد
۵ مرداد ۱۳۹۴جناب کاویانی! پیشرفت کردن به هر قیمتی هنر نیست. کاری که برندهای چینی انجام میدهند «دزدی» هنری و صنعتی است و امثال شما با تبلیغات این چنینی آن را مباح و مایه مباهات جلوه میدهند. استاد گرامی! جناب کاویانی عزیز! اخلاق در صنعت، هنر، علم، قضاوت و هر چیز دیگری حضور دارد. آیا برندهای ایتالیایی، آلمانی، امریکایی، انگلیسی، و یا حتی اپانیایی و چک نمیتوانند این گونه دست به دزدی بزنند؟ آیا به همین راحتی، تحت پوشش «پیشرفت» از کنار این مسائل میگذریم؟
سام
۵ مرداد ۱۳۹۴حامد عزیز!
اولا در کجای این متن کپی کاری چینی ها مورد تأیید قرار گرفته است که بنده به آن مباهات کنم و آن را مباح! بدانم.بله بنده معتقدم که کپی کاری یک صنعت است که از دست هر سازنده ای بر نمی آید که اگر این گونه بود خودروسازان پرمدعای تاکنون بارها این عمل را انجام داده بودند.ثانیا شما و امثال شما که خود را بااخلاق می دانید و ادای معلم اخلاق را در می آورید چرا به این راحتی هر تهمتی را به بنده روا داشته و بنده را تبلیغاتچی چینی ها می نامید؟! که البته کاملا بی ربط است. ثالثا آیا در یک متن تبلیغاتی سابقه کیفری یک سازنده درج می شود؟ در متن بالا نوشته شده که هوندا از لیفان به دلیل استفاده از نام HONGDA شکایت کرده است،آیا این به نظر شما درج این جمله به معنی تبلیغات برای لیفان است؟!
حسن
۵ مرداد ۱۳۹۴حامد خان این کشورهایی رو که نام بردی خود اینا همه شان از پایه شروع کردن و احیانا زمان اونا جایی نبوده که ازش تقلید کنند. حتما از نظر تو و امثال تو سایپا و ایران خودرو خیلی بااخلاقند که اهل دزدی هنری! نیستند و توی روز روشن جیب ملت رو می زنن!! لااقل چینی ها نسبت به سال های قبلش یک پیشرفتی داشتن اینا چی که ماشین چهل سال قبل رو با ده برابر قیمت به ملت قالب می کنند راستی اپانیا دیگه کدوم کشوریه؟! اسم جانوره؟!!
حامد
۷ مرداد ۱۳۹۴سلام دوباره به جناب آقای کاویانی و دوستان همراه
۱-من معلم اخلاق نیستم. در عین حال از برخورد چکشی دوستان پشتیبان شما ناخشنودم. و به طور کل گفتوگوها در سایت پدال دارای خشونت کلامی غیرمنصفانهای است.
۲-چنانچه کسی نحوهی «تبلیغ» برندهای چینی را از جانب شما نپسندد، آیا یعنی طرفداری مافیای خودروی داخلی را کرده است؟ خودروی من آلمانی و ۲۱ ساله است. چنانچه وسعم برسد، خودروی خارجی تازهتری خواهم گرفت و هرگز به سراغ برندهای داخلی نخواهم رفت. دلیلم همان مسائل اخلاقی است که امیدوارم نادیده گرفته نشود.
۳-من خوانندهی همهی مطالب شما بودهام، هستم، و خواهم بود، صرف نظر از واکنش شما به انتقاد من. در طول مدّتی که خوانندهی قلم شما بودهام، گرایش به ترویج خودروهای ساخت چین چیزی بوده که مورد پسند من قرار نگرفته و مستقیماً برای شما همین را نوشتم. انتخابهای شما برای ترجمههای مربوط به خودروهای چینی «انتقادی» نبوده است. شما میتوانید بارهای دیگر کلیدواژهی «پیشرفت چینی» را مورد بزرگنمایی قرار بدهید. کسی دیگر میتواند «دزدی هنری و صنعتی» را بزرگ کند. هیچ کس بیطرف نیست. امّا در کشوری که صنعتاش را چین نابود کرده و کامیونهای بیکیفیت چینی حتّی صدای راهنماییورانندگی را هم درآورده، موضع شما به چین نزدیکتر است استاد بزرگوار.
۴-دوست بزرگوار من، حسن خان عزیز، «اپانیایی» حاصل جا افتادن «س» از کلمهی «اسپانیایی» است. جانور نمیدانم چیست سرورم!
سام
۸ مرداد ۱۳۹۴با سلام مجدد به آقای حامد
اولا از کسی که خود را «اخلاق مدار» می داند انتظار می رود که بینش متعادل و منصفانه ای نسبت به قضایا داشته باشد که متأسفانه در مورد شما چنین چیزی دیده نمی شود، شما هنوز به پرسش من پاسخ ندادید که آیا در یک متن تبلیغاتی جرم حقوقی و قضایی یک سازنده درج می شود یا خیر؟
ثانیا: شما تمامی صنعت خودروسازی چینی را به کپی کاری و « دزدی هنری» متهم می نمایید تا راحت تر آن را بکوبید. در حالی که بنا به ادعای اهل فن خود کپی کاری هم یک صنعت محسوب می شود و جالب اینجاست این اندازه که خودرودوستان ایرانی به این مسئله حساس هستند سایت ها ونشریات خودرویی خارجی به این گونه نیستند! و واژه دزدی هنری را به هیچ عنوان در این سایت ها نمی بینید.
ثالثا: امروزه بسیاری از سازندگان چینی با همکاری و استخدام طراحان به نام خارجی و علی الخصوص مشارکت با استودیوهای ایتالیایی از مرحله کپی کاری گذر نموده و طرح های مستقل خود را ارائه می دهند که از جمله انها می توان به طراحی جک J5 توسط پنین فارینا،جیلی امگرند توسط پیتر هاربی و …..اشاره نمود.این کاری است که در دنیای امروز بسیار معمول است و بسیاری از سازندگان خودرو از جمله کره ای ها هم از این روش استفاده می کنند، نمونه آن هم بکارگیری پیتر شرایر توسط شرکت کیا می باشد.
رابعا:اینکه خودروی چینی مورد پسند شما نیست یک امری سلیقه ای است و نمی توان این سلیقه را به همه تحمیل نمود،خیلی ها هم هستند که از خودروهای کره ای و یا ژاپنی و اروپایی و….خوششان نمی آید و ترویج شان را نمی پسندند،اگر قرار باشد که به صرف خوشایند و بدآیند یک یا چند تن از بررسی خودرویی دست برداریم،آن وقت باید کل سایت تعطیل گردد! امروزه در ایران هزاران نفر از خودروهای چینی استفاده می کنند و هزاران نفر هم خواهان آشنایی و احیانا خرید این دسته از خودروها است،پس بهتر است که به انتخاب آنها احترام بگذاریم.همه ملت ما ثروتمند و….. نیستند و اکثریت آنها بودجه محدودی دارند و نمی توانند که بالای 100 میلیون و یا بیشتر را خرج یک خودرو کنند و از طرفی نمی توانند تا ابد هم منتظر بمانند تا شاید روزی دری به تخته بخورد تا بلکه بتوانند روزی سوار هیوندای و یا کیا و تویوتا و…..گردند!
خامسا: شما می گویید که مطالب من درمورد خودروهای چینی عاری از جملات انتقادی است، این نشان می دهد که یا مطالب مرا نخوانده اید و یا پیش داوری منفی دارید.بنده همواره سعی نمودم که دیدگاه بی طرفانه ای در مورد خودروهای چینی داشته باشم و تمامی مطالب هم در این مورد این خودروها از منابع خارجی و سایت های خود این سازندگان اخذ شده است و چیزی ساخته و پرداخته ذهن اینجانب نیست، در تمامی مطالب هم نکات مثبت را گفته ام و هم نکات منفی را، و هیچ وقت به این دلیل که سازندگان چینی در گذشته محصولات احیانا زشت و یا بی کیفیتی را به بازار ارائه نمودند،پیشرفت های امروز آنها را منکر نشدم و پیش داوری های کوچه بازاری و عوامانه را در مطالب خود دخیل ننمودم.پیشرفت چینی ها سخنی نیست که تنها از سوی بنده گفته شده باشد بلکه اکثر کارشناسان خودرویی نیز دنیا به این امر معترفند. مسلما شما که خودویی اروپایی دارید موسسات ایمنی این قاره از جمله یوروانکاپ را هم قبول دارید، همین موسسه به خودروی جیلی امگرند 4 ستاره و خودروی QOROS پنج ستاره را اعطاء نمود،آیا این به نظر شما پیشرفت نیست؟ وانگهی تمامی خودروهای چینی در خود چین و توسط موسسه C-CNAP از لحاظ ایمنی آزمایش می شوند و مطالعات من نشان می دهد تنها کمبودی که تست این موسسه نسبت به یوروانکاپ داراست عدم اجرای آزمون برخود با دیرک است و بقیه موارد و حتی سرعت آزمون هم کاملا شبیه به هم هستند و جالب اینجاست که تست های این موسسه یکی از کامل ترین ها در دنیاست و حتی قابلیت برابری با تست های استرالیا ANCAP را دارد،آیا وجود همچنین مرکز آزمونی را نمی توان پیشرفت دانست؟ از طرفی بهبود کیفی خودروهای چینی هم مسئله ای نیست که تنها از سوی بنده گفته شده باشد بلکه موسسات مهمی همچون JDPOWER آمریکا نیز بر آن مهر تأیید زده اند. تمامی این مواردی که من گفته ام در سایت های فوق موجود است و می توانید به آنها مراجعه کنید.
سادسا: مقوله کامیون های هوو داستان درازی دارد که در اینجا نمی شود همه آن را بازگو کرد،موضوع از آنجا نشأت می گیرد که بیشتر سازندگان چینی بنا به سفارش مشتری کار می کنند و از آنجایی که برخی از تاجران ایرانی تنها به سودجویی خود می اندیشند و نه جان و رفاه هموطنان خود،برای کاهش قیمت تمام شده، کامیون های مذکور را بدون آپشن های ایمنی ثبت سفارش نمودند که نتیجه فاجعه باری را به همراه داشت که همه مان از آن باخبریم.وانگهی در بیشتر نقاط دنیا ادارات استاندارد و گمرک از ورود محصولات بی کیفیت به جد جلوگیری می کنند که در مورد این کامیون همچنین عملی انجام نشده است، جالب اینجاست که در کشور ما برای ورود خودروهای مدرن اروپایی و ژاپنی و….استاندارد51 گانه و انواع سخت گیری ها صورت می گیرد! از این خودرو که بگذریم، امروزه کامیون هایی از چین وارد کشورمان شدند که کمابیش مجهز به تمامی آپشن های ایمنی بوده و عملکردی نه در حد اروپایی ها بلکه در حد متوسطی را دارا هستند که کامیون جک گالوپ را می توان از این زمره دانست.
و در نهایت اینکه صنعت ما را چینی ها نابود نکرده اند، صنعت ما از مشکلات ساختاری همچون تورم،عدم ثبات قوانین،عدم تعامل با دنیا،عدم شایسته سالاری، تولید کالاهای بی کیفیت و نامقبول،سوء مدیریت وحشتناک و بهره وری پایین و نیروی کار ناراضی و احیانا تنبل و بی نظم و……در رنج است و تا زمانی که این موارد حل نشود،حتی در یک بازار بسته و انحصاری مانند ایران هم موفق نخواهد بود چه برسد در دنیا!
حامد
۸ مرداد ۱۳۹۴آقای سام کاویانی عزیز
۱- سپاسگزارم از اطلاعات قیمتی که عرضه کردید. بعنوان خوانندهی قلم شما با بسیاری از مطالبی که عنوان کردید موافقم.
۲- پرسش:
آیا سابقهی کیفری شرکتی در متن تبلیغاتی آن درج میشود؟
پاسخ:
قطعاً اگر متن به هدف تبلیغات مستقیم باشد، نه.
نوع دیگری از تبلیغات که مؤثرتر است، تبلیغ غیرمستقیم در قالب مقالههای کارشناسی، تحلیلی، تاریخی، و جز آن است که در آنها میتوان سابقهی کیفری را درج کرد. این کار متن را بیطرفانه جلوه میدهد و خواننده را مجاب میکند که نویسندهی متن سوگیری مشخصّی به نفع طرفِ خاصّی ندارد. حقیقت امّا چیز دیگری است.
۳- امّا این که شما این متن را ترجمه کردهاید به تنهایی به این معنا نیست که شما در حال تبلیغ برای «لیفان» هستید (یا نیستید). چراکه شما نویسندهی مسئول آن متن نیستید. اما مجموعهی متنهای انتخابی از سوی شما برای ترجمه به طرز محسوسی (یعنی بیشتر از حد عادی) بر روی کلیدواژهی پیشرفت محصولات چینی تکیه میکند. این زنجیرهی انتخابهای بلندمدت – به عقیدهی من – بیطرفی شما را با چالش مواجه میکند. متنهای شما همه روی آرشیو سایت موجود و قابل بازبینی است.
۴- در بارهی «پیشرفت» برندهای چینی (و کرهای: پیتر شرایر و کیا) اتفاق نظر وجود دارد. در حقیقت آنچه که موجب اختلاف نظر است، موضعگیریهای مختلف در باب این نوع از «پیشرفت» است. بعنوان خوانندهی مطالب خودرویی معتقدم که شایسته و بل بایسته است که این پیشرفت را در کفهی ترازوهای دیگری هم بسنجیم. صنعت کپی، به گفتهی درست شما، مقدّمهی پیشرفت واقعی است. اما قطعا تأیید میفرمایید که کپیکاری از نوع چینیاش زیبندهی دفاع تمام قد نیست. بسیار بعید میدانم که حتی شما بعنوان مترجم مطالب مربوط به چین روندهای حاکم بر تولید این خودروها را تماماً تأیید بفرمایید. اگر این طور است، شایسته است که نه در قالب غیررسمی «دیدگاه»، بلکه در یک مطلب جداگانه به ایراد و انتقاد وارد بر کپیکاری به سبک صنعتگران سرزمین اژدهای سرخ بپردازید.
۵- آقای سام کاویانی عزیز، بسیاری از خوانندگان شما – که شاید خیلیهایشان مثل من، شما را بشخصه نشناسند – در ذیل مطالب شما تعریف و تمجید مینویسند، یا درشت بار چینیها میکنند یا بیتفاوت میگذرند. من بیتفاوت نگذشتم و انتقادم را مستقیماً و به تیزی متوجه شما کردم. مستقیم بود، چرا که بیپردهگویی همراه با حفظ احترام راستی است. تیز بود، چون میخواستم توجه شما را جلب کند. به طور کلی معتقدم توجه به انتقاد خوانندگان میتواند به طور بالقوه در بهبود کار نویسنده و مترجم تأثیرگذار باشد. امیدوارم اگر تکدّر خاطر گرانقدر شما حادث شد، بر من ببخشایید و اگر قصد تکدّر خاطر من کرده بودید، من بر شما بخشودم.
۶- منتظر مطالب بیشتر (و همیشه بهتر) از شما میمانم.
m.reza
۲ مرداد ۱۳۹۴واقعا اونایی که مسخره میکنن فکر کنن تا حالا پراید 131و132و111و141 sx,se.sl …..ندیدن. از کپی کاریشون دفاع نمی کنن ولی شاید تو کشورهایی که خرید رنجرور مثل آرزو میمونه شاید یه عده با کپیش حال کنن
گهرخاني
۲ مرداد ۱۳۹۴کپیه رنجرورش دیگه خیلی تابلوست چینیهای متقلب و بی اصالت
گهرخاني
۲ مرداد ۱۳۹۴کپیه رنجرورش دیگه خیلی تابلوست – چینیهای متقلب و بی اصالت
شایان
۲ مرداد ۱۳۹۴خب یه بار گفتی خوبه همه میدونن بی اصالتن(البته ماشیناشون) ولی بهتره بدونی چین چند هزار سال قدمت و از همه مهمتر تمدن داره خوب نیست این جور حرف زدن ها
sina458
۲ مرداد ۱۳۹۴و ما هنوز اندر خم سمندیم و پراید….. بله
فرهاد کرمستجی
۲ مرداد ۱۳۹۴درسته کپی کردن، بقیه هم کپی می کنند. ولی بازم همین کپی هم جسارت می خواد. من که حال کردم اینقدر سریع پیشرفت کردن. کسی هم انتظار نداره یهویی لامبو تولید کنند!!!
مهرداد
۲ مرداد ۱۳۹۴در جواب دوستانی که برند کره ای رو قبول نداشتن باید بگم، من هم مرسدس و ژنرال موتور رو قبول ندارم اصلا هیچکیو قبول ندارم !! فقط دوچرخه سازی سر کوچمونو قبول دارم !! نه که فوق تخصص در طراحی ماشین و موتو ر و خیلی آدم بزرگی هستم و همه دنیا منو می شناسن و رو حرفم حساب می کنن!! برا همینه که فقط اون دوچرخه سازه رو قبول دارم
مجتبی(ساروی)
۳ مرداد ۱۳۹۴اقا هونگدا خیلی باحال بود اونایی که خریدند احتمالا به تیر هوندا رفته بودن سرشون کلاه رفته بعدن قضیه رو گرفتن
genius
۳ مرداد ۱۳۹۴ما هی به این چینیها غر میزنیم و میگیم کارشون فقط کپی کاری از برندهای مطرح جهانه ولی شده یکبار از خودمون بپرسیم مگه جلو دست ویران خودروییها رو گرفتن پس چرا اونا نمیرن از تو اینترنت یا مجلات عکس ماشینهای روز رو ببرن بذارن جلوشون و ازش کپ بزنن؟!جواب معلومه چون متاسفانه ما علی رغم بیش از 4دهه ادعای خودروسازی و آمار سرسام آور مدرک بدستان فنی هنوز سواد یه کپی کاری ساده رو هم نداریم که همین قضیه تو تحریمها خودش رو بخوبی نشون داد.انتخاب بین افتضاح(مونتاژهای ملی)وبدتر(چینیها)است و قطعا تو این عرصه چینیها برندن!
محمد
۳ مرداد ۱۳۹۴توعمرم اشغالی اشغال تر از ماشینای چینی ندیدم…عند بی کیفیتی وبی ایمنی…
حالا باااااازم جک وجیلی..هرچه که همونام افتضاحن
شایان
۳ مرداد ۱۳۹۴پدال جان دو خوردرو سازی بزرگ آلمان یکیش فولکس قرارداد هایی با ایران خوردو بسته که 10 ملیارد دلار ارزش داره یعنی عملا جای پژو رو با پیشنهادات بهتری که دادن و روابط بهتری که آلمان با ما داره گرفته. بعد شما یه مطلب هم دربارش نمیزارین.
ahmad
۳ مرداد ۱۳۹۴مدیریت شرکت پژو هم اعلام کرده که میخواد مدرن ترین خودروهاش رو با تکنولوژی و سیستم های پیشرفه به ایران خودرو بده و صنعت خودرو ایران رو دچار جهش تکنولوژی کنه!
امیدوام مدیران خوروساز های داخلی دست از ***هاشون بردارن و به سمت پیشرفت حرکت کنن…
ashkan
۳ مرداد ۱۳۹۴من در تعجبم چه طور یه کمپانی مثه لیفان با 400 هزار دستگاه و فروشش به کشورهای دیگه به سود رسی میرسه منتها ایران خودرو با فروش سالانه 600 هزار هنوز ضرر میده
مگه داریم؟
مگه میشه؟
البته اونا به فکر چاپیدن نیستن
دادا
۳ مرداد ۱۳۹۴من میخوام جکم بفروشم آخه یه ساله ونیم دارمش با بالای چهل هزار خیلی اذیتم کرده دیوانه شدم .بارها ماشین مشکل خورده .پنجر شده روغن عوض کردم بازدید دوره یی میبرم کولرش افتضاحه دایم روشنه باد خنک میده نمیذاره بادگرم بیرون بصورتم بخوره .بابا اذیت میشم.آلمانی میاد مفت میده مفت .حیف نیست ،برم بنز بخرم نصف قیمت چینی .چینی چیه.دیگه چینی بندزن نیست. چینی بشکنه درستش کنن.وای وای خدایا، توبه التوبه
محمد رضا
۳ مرداد ۱۳۹۴با عرض سلام به همه دوستان
باید به عرض بعضی ازدوستان برسونم که :
ایران راحت می تونه کپی کنه . اما به دلایل اقتصاد و شکایت از سوی شرکت های دیگر و جلوگیری از خراب شدن چهره ی جهانی ایران از کپی کردن جلوگیری می کنه .
وگرنه ایران تونست کمتر از یکسال rq170 رو کپی کنه و حتی بهتر بزنه .
اگه میگین rq170 ی که ایران فرستاد همون rq170 خودشون بود چطور تونست هدایتش کنه . یعنی ایران تونست هدایت هواپیما رو دوباره برنامه ریزی کنه اما نتونست هواپیما رو کپی کنه ؟
ایران سرای من
امیر
۴ مرداد ۱۳۹۴4 پشت منم پورشه رو مسخره می کردند
رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۴ایرانیا فک میکنن کپی کردن ماشین مثل کپی پیست تو کامپیوتره :))))))
بیایید ما هم همت کنیم بلکه بتونیم یه سوزن چرخ خیاطی کپی کنیم :)))))))
مهدی
۱۷ شهریور ۱۳۹۴با سلام .من از دوستانی که فکر میکنن تولید خودرهای کپی کار خوبی نیست به ای سوال جواب بدن که آیا شرکت های خودروساز بزرگی مثل تویوتا،هیوندا و دیگر خودروسازان بزرگ نمیتونستن پیگیر حق و حقوقشون بشن که شما شدی دایه مهربانتر از مادر؟مطمئن باشید ساز وکاری وجود دارهدردادگاه های بین المللی که قضاوت میکنند.باید یدونید همه این خودروهای تولیدی که شما فکر میکنیدکپیه،یا با شرکت اصلی توافقنامه دارن یا از طرح الهام گرفتن و کپی در کار نیست.
sasan
۲۰ شهریور ۱۳۹۴ای وای.اگر این تعرفه گمرکی و این پول بی ارزش مملکتمون نبود الان مجبور نبودیم راجب ماشینهای چینی و پراید با هم دعوا کنین..توی عراق یه چلنجر2009 فقط سی ملیون .
محسن
۲۶ آبان ۱۳۹۴اولندش همین سمندی که خودروی ملی نام داره کپیه موتورشم طراحی خودایران نیست ضمنا قطعاتشم برادرای چینی واسمون میزنن در سانی چین یه طرحیو کپی میکنه بعد یه تغیراتی هم بهش میده ادم حداقل خوشش میاد چن سالی بود پیکان تو ایران تولید میشد چه تغیرات باحالی روش انجام شد؟
هه دسته فرمونو چراغاش, ضمنا کاش همونم انجام نمیدادن چون کیفیت همون پیکانای قدیمی بهتر از اون تغیر یافته هاشه ضمنا تا یادم نرفته اقا اینقد بی انصا ف نباشین دیگه ما تو خود ایران بعضی وقتا نو اوری هم میکنیم دیگه خوروی هاچ بک و صندوق دار میکنیم یا صندوق دار و هاچ بک میکنیم یا یه خورویی رو وانتشم درست میکنیم به این میگن نو اوری مخصوصا وانت پراید که اخر نو اوری و طراحیه