یکی از خودروهای چینی مطرح در بازار ایران همین لیفان ۶۲۰ است که با وجود پیش زمینه بسیار منفی نسبت به تولیدات چینی، توانست بخوبی جای پای خود را در بازار محکم کند و به تازگی نیز مدل قویتر و مجهزتر آن راهی بازار شود. بسیاری از افرادی که از بازار تکراری و بدون تنوع خودروهای داخلی خسته شده اند، لیفان ۶۲۰ را یک انتخاب مناسب یافته اند. متنی که در ادامه می آید تجربیات یکی از هموطنان با این محصول کرمان خودرو است که می تواند مورد توجه افرادی قرار گیرد که به تازگی به این اتومبیل علاقه مند شده یا قصد خرید آن را دارند:
بنده مدت ۹ ماه است که یک لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۶۰۰ سی سی دارم و حدود ۱۰ هزار کیلومتر با آن رانندگی کردهام. موتور این خودرو با همین مشخصات تا سال ۲۰۰۷ در مینی کوپر استفاده می شده است. این موتور در دورهای بالا سرحال بوده و خوب شتاب می گیرد ولی در دورهای پایین عملکرد متوسطی دارد که شاید ناشی از ضرایب جعبه دنده باشد. به نحوی که برای شروع حرکت در سر بالایی باید کمی پر گاز حرکت را شروع کنید. مصرف بنزین آن در شهر اگر خیلی با دور بالا و پر شتاب حرکت نکنید بین ۸ الی ۸.۵ و در اتوبان برای سرعت متوسط ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، ۶.۵ الی ۷ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است. کارکرد موتور نسبت به خودرو های داخلی نرم است و صدای نسبتاً جذابی دارد. لازم به ذکر است که در این موتور بجای تسمه تایم از زنجیر استفاده شده که نیاز به تعویض های دوره ای ندارد.
گیربکس و کلاچ جابجایی کمی دارند و محل دنده ها به هم نزدیک و محدوده حرکت پدال کلاچ کم است که اینها حسی اسپرت را القا می کنند. پدال کلاچ آن سفت بوده و زمانی که هنوز ماشین آب بندی نشده است در روزهای سرد دنده ۱ سخت جا می رود اما با افزایش کارکرد خودرو این مشکل بر طرف می شود. ضرایب دنده ها کمی سبک است بنابراین باید دیر تر از حد معمول دنده را عوض کرد. شتاب خودرو در دورهای بالاتر از ۳۳۰۰ کاملا قابل توجه است.
طراحی فضای داخلی خودرو پذیرفتنی و در مقایسه با خودروهای تولید داخل زیباتر است و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. امکانات آن شامل ۴ شیشه برقی، آینه های برقی، ترمز ای بی اس، فرمان هیدرولیک، پخش CD با پورت USB و سنسور دنده عقب و … می شود. همچنین صندلی ها دارای روکش چرم مصنوعی بوده و دارای زیر آرنجی برای صندلی جلو و عقب است. میزان فضای داخل خودرو بزرگتر از پژو ۲۰۶ و کمی کوچکتر از پژو ۴۰۵ است ولی جای گله ای باقی نمی گذارد. با این حال بزرگترین صندوق بار را در بین سدان های تولید داخل دارد که حجم آن بیش از ۶۵۰ لیتر است. برای مقایسه بد نیست بدانید که حجم صندوق تندر ۹۰ ،۵۲۰ لیتر و حجم صندوق ۴۰۵ برابر ۴۴۰ لیتر است.
این اتوموبیل در پلوس و لوله های گردش آب رادیاتور دارای مشکلاتی بود که در سرویس اولیه با تعویض پلوس و قطعات سیستم رادیات برطرف شد. کولر خودرو عملکرد متوسطی دارد اما قابل قبول است. سیستم برف پاک کن و آینه های بغل نیز از نقاط قوت به شمار می روند. فنربندی خودرو از نرمی مناسبی برخوردار است و در عین حال در مانورها هم نسبتا خوب عمل می کند. ترمز ها در جلو و عقب دیسکی بوده و ترمزگیری با اطمینان و بدون کله کردن خودرو صورت می گیرد و یکی از نقاط قوت خودرو به شمار می رود. یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو فرمان نرم و خوشدست آن است که مانور در فضاهای تنگ را آسان می کند.
مشخصات لیفان ۶۲۰:
موتور چهار سیلندر با حجم دقیق 1587cc Tritec
قدرت: ۱۱۴ اسب بخار
گشتاور: ۱۴۹ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه
گیربکس: ۵ سرعته دستی دیفرانسیل جلو
طول*عرض*ارتفاع: ۴.۵۵*۱.۷*۱.۴۹ متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: ۲.۶ متر
وزن خالص: ۱۱۵۰ کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: ۵۸ لیتر
حجم صندوق بار: ۶۵۰ لیتر
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
تجهیزات ایمنی: ترمزها دیسکی مجهز به ABS+EBD و ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
نویسنده: علی نیکجو، دارای کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی.
arash
۱۲ مهر ۱۳۹۱با توجه به قیمت بقیه ماشینها فکر کنم الان قیمت لیفان 620 تلنت حداقل 40 میلیون باشه.به این خاطر هم قیمتش اعلام نمیشه که مردم برن پیش فروش بهمن و اسفند رو ثبت نام کنند.چون تحویلهای شهریور و مهر همه فروش قطعی هستند ولی خریدهای آبان به بعد قطعی نیست ،وقتی از اونها خواستند که قسط دومشو بدن اون موقع قیمتشو اعلام میکنند.14 میلیون قسط اولشون بوده فکر میکنم برا قسط دومش باید حدود 25 میلیون دیگه بپردازند
arash
۱۲ مهر ۱۳۹۱آخه اگه الان قیمتشو بگن خیلیها که میخان با 16 میلیون پیش فروش ثبت نام کنند دیگه ثبت نام نمیکنند چون فکر میکنند قیمتش هنوز 31 میلیون تومنه ولی به نظرم 40 میلیون هم می ارزه چون خیلی بهتر از x33 هست
کماندار
۱۵ مهر ۱۳۹۱این خودرو(لیفان 1800)33 ملیون قیمت گذاشته شده.
امیر
۱۶ مهر ۱۳۹۱x33 رو که دیگه مسخرش رو در آوردن . گفتن 44 ملیون !
33 تومان قبلی هم نمیصرفید چه برسه به 44 ملیون الان/
فرید
۱۴ مهر ۱۳۹۱با سلام . دوستانی که لیفان سوارند لطفا راهنمایی فرمایید: من دو هفته است لیفان 1800 تحویل گرفتم..همه جیزش okهست ولی خیلی لرزش داره.. نمیدونم از بدنه هستش یا از اگزوز یا جای دیگه؟ نگرانم کرده…ضمنا موقع کم کردن سرعت تا توقف ماشین صدایی شبیه سوت شنیده می شه … شما جنین مشکلاتی نداشتین؟؟ با تشکر ..راهنمایی بفرمایید…
رضا
۱۴ مهر ۱۳۹۱صذای سوت از لنت هست معمولا بعد از مدتی استفاه بر طرف میشه. راجبه لرزش هم میتونه از پولوس یا بالنس چرخ ها باشه.
محمد
۱۶ مهر ۱۳۹۱دوست عزیز سلام
فکر کنم این صدای جیر جیر که میگی از تازگی لت ترمزت باشه!
فرید
۱۴ مهر ۱۳۹۱رضا جان ممنون. ضمنا این لرزش که گفتم تو نیم ساعت اول رانندگی محسوس نیست ولی بعد نیم ساعت ٰلرزشها خیلی زیاد می شه به خصوص تو نیم کلاچها یا عدم تطابق دنده با سرعت…..
یه مساله دیگه سفتیه کلاچه که تو سربالایی ها سخت می کنه کارو و مجبور می شم گاز زیاد بدم و یه بار بوی گند صفحه کلاچ پیچید تو ماشین.یکی دو بار هم خاموش کرد ماشین…البته شاید این مساله به مهارت رانندگی مربوط بشه نه عیب ماشین…
بابک
۸ آبان ۱۳۹۱به رانندگی مربوطه.
معین
۱۷ مهر ۱۳۹۱باسلام،من چندماه قبل برای لیفان 1800 ثبت نام کرده ام نیمه اول مرداد دعوتنامه آمد وتکمیل وجه کردم. می بایست شهریور تحویل دهند باتوجه به افزایش قیمت ها نگرانم وجه بیشتری مطالبه کنند آیا می توانند؟
کماندار
۱۷ مهر ۱۳۹۱اگر در قرارداد ذکر شده باشد بله…اگه دقت کرده باشید مینویسن کارخانه میتواند بدون اطلاع قبلی قیمت و یا تجهیزات خودرو را تغییر دهد و از اونجایی که ایرانه اینجا اصولا تغییر در جهت بهبود بعیده!
ببینید همچین چیزی ذکر شده یا نه!من شنیدم الان قیمت ثبت نام جدید 33-34 هست
امیر
۱۸ مهر ۱۳۹۱نه . آقا معین این امکان برای ثبت نام شما وجود نداره .چون ثبت نام شما قطعی بوده .
پس لازم نیست هیچ مبلغ اضافه تری بپردازید.
معین
۱۹ مهر ۱۳۹۱ممنونم از اظهار نظرهاتونم
علي
۱۹ مهر ۱۳۹۱به نظر من کرمان موتور باید به محصولاتش اطمینان داشته باشه ‘الان دیگه لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۶۰۰ تولید نمیشه که این باعث میشه قیمت ماشین اش خیلی کمتر از ماشین های دیگه بالا بره مثلا این mvm530 تا قبل از عید حدود یک میلیون کمتر از لیفان قیمت داشت ولی الان mvm530 شده ۵’۲۸ میلیون در صورتی که لیفان ۲۷ هست این یعنی ۵’۲ میلیون افت قیمت درست این اتفاق برای لیفان۵۲۰ هم افتاد که بعد از ورود لیفان۵۲۰ ای دیگه تولید نشد’
arash
۲۱ مهر ۱۳۹۱کجای کاری 2 ماه پیش آپدیت شدی؟این قیمتها رو از کجا آوردی لیفان الان 34 میلیونهmvm 530 سی ویک میلیون لیفان ماه آینده از 40 هم میگزره نگران نباش
علي
۲۴ مهر ۱۳۹۱شما خودتو اپدیت کن اونی که شما میگی ۱۸۰۰. هست و همین امروز هم لیفان ۱۶۰۰ ۲۹ میلیون بود و mvm530 ۳۲ میلیون هست اول برو خودتو اپدیت کن بد بیا نظر بده
فاطمه
۲۰ مهر ۱۳۹۱ماشین خیلی خوبیه به شما هم پیشنهادش میکنم
حسام
۲۱ مهر ۱۳۹۱سلام من لیفان 620 1800 cc با 14 میلیون ثبت نام کردم به نظر شما چفدر دیگه باید پول بدم. تحویلشم تو آذر هستش…
arash
۲۲ مهر ۱۳۹۱برا تحویل آذر باید حداقل 30 میلیون بریزی چون اون موقع گرون شده
امیر
۲۳ مهر ۱۳۹۱در صفحه اصلی , دوستان اطلاع دادند قیمت لیفان 1800 , 37 ملیون و 200 هزار تومان توسط سازمان حمایت تصویب شده
علي
۲۴ مهر ۱۳۹۱سلام کسی فیمت لیفان۱۶۰۰ رو میدونه؟
علي
۲۷ مهر ۱۳۹۱لیفن ۱۶۰۰ الآن قیمتش ۲۹ میلیون هست ولی سازمان همایت ۲۴ میلیون أعلام کرده در صورتی که mvm530 ۳۲ میلیون هست .میخواستم دوستان دلیل افزایش قیمت mvm 530 در مقایسه با لیفان رو بگن. ممنون.
فرید
۲۴ مهر ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان… من چند روز پیش عنوان کردم که صدای لرزش توی ماشینم می آد… از پلوس و بالانس لاستیکها نبود..مشکل از اگزوز بود شل شده بود بردم اگزوزسازی سفتش کرد درست شد.. الان مشکل لرزش کاملا رفع شده و همه چیز الان عالیه (به جز صدای جیر جیر یا سوت مانندی هنگام کم کردن سرعت شنیده میشه که دوستان میگن از لنت هستش ولی من پامم که با کلاج یا ترمز درگیر نیست بازم اون صدای سوت مانندی که گفتم شنیده میشه …این صدا که گفتم به صورت قطع و وصل شنیده میشه..)
امیر
۲۵ مهر ۱۳۹۱احتمال زیاد از” جنس” لنت ترمز هاست . ممکن هم هست کمی درگیر باشند.
علي
۲۵ مهر ۱۳۹۱واقعا دارم میگم فکر کنم دوباره لیفان ۱۸۰۰ هم عین ۱۶۰۰ و۵۲۰ دوباره تا چند ماه دیگه تولیدش متوقف میشه أخه خدایی کاری که کرمان موتور میکنه هیچ جای دنیا نمیکنه. من خودم لیفان ۱۶۰۰ دارم قبل از عید ۲۱ میلیون گرفتم أون موقع mvm530 ۲۰ میلیون بود الآن با این کاری که کرمان موتور کرده لیفان ۲۹ هست mvm ۳۲ یعنی ۴ میلیون اختلاف.
فرید
۲۵ مهر ۱۳۹۱قیمت جدید لیفان روز یکشنبه توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام شد: 37میلیون و دویست هزار تومان.می تونید تو گوگل search کنید
omid
۲۶ مهر ۱۳۹۱تو بازار تا 35 میلیون هم میشه خرید
امیر
۲۶ مهر ۱۳۹۱نه . دیگه الان مدل 1800 رو با 35 ملیون نمیشه خرید . چون قیمت کارخانه شده 37 ملیون.
رامین
۲۷ مهر ۱۳۹۱از کلیه دوستانی که تمامی وجوه خودرو را پرداخت کردند و از موعد تحویل خودرو گذشته و هنوز ماشین لیفان 620-1800 را تحویل نگرفتند با شماره 124 تماس بگیرند و از شرکت کرمان موتور که به وعده خودش عمل نکرده شکایت کنند . شرکت کرمان موتور تمامی ماشینهای ماده تحویل را به بهانه بالا رفتن نرخ ارز که ربطی به زمان ثبت نام ما نداشته،مستقیما ماشینها رو که خودش قیمت گذاشته 37200 داره عرضه می کنه .خواهش میکنم تماس بگیرید و نگذارید مثل جاههای دیگر حق شما خورده شود. همین حالا تماس بگیرید و مشکلات تان را مطرحه کنید و بعد حضورا به ساختمان دفتر مرکزی در هویزه مراجعه کنید . اگه متحد شویم به نتجه میرسیم وعده ما شنبه 29/07/91 8 صبح هویزه کرمان موتور
farhad kimiayi
۲۹ مهر ۱۳۹۱تحویل فوریش رو کردن 37.200
فک کنم تا ماه دیگه که بخوان ماله تحویل اذر رو که غیر قطعی هست رو بدن به 40 میرسونن.
یا شایدم بیشتر
احسان
۲۹ مهر ۱۳۹۱ماشین خوبیه
من که ازش راضی ام.ماله من 1800 هست که واقعا عالیه
سید حمید رضا باب الحوائجی
۳۰ مهر ۱۳۹۱سلام دوستان . مدت 6 ماه است که سمند ال ایکس ای اف 7 دارم . قبل از آن تجربه لیفان 620 و دوو سیلو را داشته ام . از سمند خیلی بیشتر از لیفان 620 راضی ام .
با تشکر .
امیر
۳۰ مهر ۱۳۹۱لیفان شما مدل 1600 بوده . بحث الان ما مدل 1800 اون هست .
امیر
۳۰ مهر ۱۳۹۱البته یادم رفت بگم سمند هم مخصوصا مدل EF7 مدل خوبیه .
آرش
۱ آبان ۱۳۹۱مدل 1600 هم مطمعنأ از EF7 بالاتره هم ا لحاظ نرمی هم فنی هم صدای داخل اتاق ووو…
امیر جان 1600 در برابر 1800 درسته کمی ضعیف تر هست ولی تفاوت آنچنانی که انتظار میره ندارن.البته در سرعت و دنده های بالاتر کمی بهتر عمل میکنه
فرشید
۳۰ مهر ۱۳۹۱سمند دیگه چیه؟؟
آخه اینو کسی با سمند مقایسه میکنه؟؟
ارمان
۳ آبان ۱۳۹۱آره عزیز من ! همچین میگی “اینو” انگار بوگاتی رو داری خطاب میکنی !
من هم تجربه هردو داشتم ، سمند 100% سر تره …
هردو ماشین رو دور بالا صدا رو انتقال میدن ، سمند صدای موتورش وحشی تره …
آرامش سمند برای سرنشینان خیلی بیشتر است !
امیر
۸ آبان ۱۳۹۱دوست من . آرامش خانواده تو هر دو تاشون مثل همدیگس . این از اون حرفا بود ها !
fardin
۳۰ مهر ۱۳۹۱دوستان میشه راهنمایی کنید لیفان چه رنگیش قشنگه
ودود
۲ آبان ۱۳۹۱مشکی
فرید
۲ آبان ۱۳۹۱نوک مدادی
آرش
۳ آبان ۱۳۹۱سفید
امیر
۴ آبان ۱۳۹۱ماشاالله چقدر رنگ پیشنهاد شده !
سفید از همه بهتره هم کثیفی رو زیاد نشان نمیده و هم ماشین زیبایی خاصی پیدا میکنه .
ابو
۵ آبان ۱۳۹۱سفید فقط و فقط
امیر
۱ آبان ۱۳۹۱درسته . لیفان 1600 با 1800 فرق چندانی نداره . فرق اصلی اون ها موتور ها شون هست و گرنه امکانات رو خودتون هم میتونید بعدا اضافه کنید.
همايون
۱ آبان ۱۳۹۱قدصدسبدگل سرخ سلام بنده فرهنگی ام ولی متاسفانه به علت بیماری خانه نشین شده ام 3پیش پرایدم افروختم که ماشین بهتری بگیرم جهت رفتن به دکتر ماشین برام موجبه الان ماهیانه 200کرایه ماشین میدم لطفا به اینجانب مشاوره بدهیدکه دربین خودروهای داخلی ومونتاز کدام را بهتر از همه میدانید البته تاسقف30تومن.البته یک مرسدس سفید مدل 1367 توتهرانه میگه 27تومن لطفا با نظرات مفید وسازنده خودتان بنده را راهنمایی بفرمایید.سپاسگزار همگی همایون صیادی از کرمانشاه
ارمان
۳ آبان ۱۳۹۱من سمند موتور ملی رو پیشنهاد میکنم …. الیته باید بدونی ماشین های ایرانی همشون تخم مرغ شانسی هستند اما من تاحالا ندیدم کسی از سمند بناله … در مورد ماشین های پوسیده هم فک نکن
امیر
۲ آبان ۱۳۹۱به نظر من اصلا روی خودروهای دهه 60 و 70 حساب باز نکنید . چون به قول معروف این مدل خودرو ها سرطان هستند و صد البته مشتری هم سخت پیدا میکنند برای فروش .در صورت خرابی هم به مشکل لوازم و یا در صورت تصادف با مشکل تامین قطعه و هزینه های گزاف روبرو میشوید . به نظر من از پاینن به بالا با این قیمتی که شما میخواهید :
1- پژو 405
2-سمند
3- جک تو جوی
4- 206 صندوقدار مدل v8 سفارشی
خودرو های خوبی هستند .در بین این 4 مدل جک دارای دو مدل صندوقدار و هاچبک هست و همچنین 206 و جک از کم مصرفترین ها هستند .
ولی باید دقت داشته باشید که جک هنوز خوب جا نیفتاده و نمایندگی های پس از فروش زیادی در سطح کرمانشاه نداره و اگر به مشکلی بر بخورید باید صبر ایوب داشته باشید . در عین حال لوازم هر سه خودرو دیگر همه جا پیدا میشه و البته در این بین خرج نگهداری و لوازم 206 از همه بیشتر است . با این حال مدلی که من به شما پیشنهاد میکنم مدل v8 سفارشی 206 صندوقدار هست .
arash
۳ آبان ۱۳۹۱لطفا در مورد سمند تو سایت خودش صحبت کنید .در ضمن سمند رو با ماشین 15-20 میلیونی مقایسه کنید نه با ماشین 40 میلیونی مثل لیفان 1800.البته سمند با پیکان دهه 60 هم قابل مقایسه هست
ارمین
۴ آبان ۱۳۹۱من دو هفته هست لیفان 620 تحویل گرفته قبلا پژو 206 اس دی وی 8 داشتم حالا مرددم که لیفان بردارم یا پژو را لطفا راهنمای کنید ممنون
امیر
۴ آبان ۱۳۹۱آرمین جان شما باید ملاک های خوبی را برای خرید ماشین خودتون در نظر بگیرید . اگر میبینید من به دوست قبلی 206 v8 سفارشی رو پیشنهاد کردم چند دلیل داشت :
اول اینکه شخص مورد نظر یک خودرو در رنج 20 تا 30 ملیون میخواست که خب مسلما قدرت خریدشان به لیفان 1800 نمیرسد.
دوم اینکه شخص موردنظر در کرمانشاه زندگی میکرد و کرمانشاه فقط دارای یک نمایندگی است و اگر لیفان در یک چنین شهری دچار مشکل شود فرد مورد نظر به زحمت میافتد.
یک مزیت دیگر پژو در استان های همجوار با عراق این است که قطعات یدک راحت تر بدست مشتری میرسد که لیفان چنین امکانی را ندارد
و البته شرایط دیگری که خودتان باید بهتر راجع به آن تصمیم بگیرید و من نمیتوانم در تصمیم گیری شما دخالت داشته باشم .
ارمین
۶ آبان ۱۳۹۱ممنون امیر جان لطف کردید
آرش
۶ آبان ۱۳۹۱البته بچه ها در رابطه با لیفان 1600 خیلی کم لطفا.آرمین لیفان 1600 میتونه انتخاب خیلی بهتری باشه و مطمعا باشید شما رو ناامید نمیکنه
علیرضا
۷ آبان ۱۳۹۱کیفیت لیفان 620 1600 با 1800 فرقی داره ؟
امیر
۷ آبان ۱۳۹۱در اصل نه ، تفاوت چندانی ندارند . فقط موتور و امکانات جانبی شان فرق میکنه . موتور این خودرو تعویض شده و امکاناتی مانند سان روف و … بهش اضافه شده .
اگر تفاوت و یا برتری دیگری وجود داشته باشد من از آن بی اطلاعم!
آرش
۸ آبان ۱۳۹۱در مدل 1800 سانروف , دی وی دی , دوربین دنده عقب اضافه شدو.همچنین موتور 1600 تریتک به 1800 تلنت تغییر کرده که البته خیلی تفاوت فنی در عمل با هم ندارن!!
رضا
۸ آبان ۱۳۹۱سلام من بازنشسته ارتشم تو ماه رمضان ارتش گفت هرکس میخواد 10میلیون بریزه 16میلیون باقیشم قسطی بده ماهم ریختم قرار بود 1ماهه تحویل بدن الان زنگ میزنم نمایندگی همش امروز فردا میکنن خواستم ببینم عزیزان کسی اطلاعاتی راجع به این قضیه داره ممنون لیفان 620
امیر
۸ آبان ۱۳۹۱دوست عزیز . در حال حاضر فعلا کسانی که تحویل مرداد و شهریور بودند در اولویت تحویل هستند . بعد از اونها نوبت به مهر و ماههای دیگه میرسه.
یوسف
۸ آبان ۱۳۹۱تازه 1800تجوبل کرفنم بالای 80 فرمان کمی لرزش دارد لطفا راهنماییم کنید درضمن خیلی راضیم
امیر
۸ آبان ۱۳۹۱قبلا هم خیلی های دیگه این مشکل رو داشتند و همشون با مراجعه به نمایندگی تعمیر نوبت گرفتند برای تعویض دسته موتور و پولس موتور !