لیفان خودروسازی نوپا است که عمر خودروسازی آن در حدود یک دهه است. اما در همین مدت اندک، توانسته است در بسیاری از بازارهای کشورهای در حال توسعه مانند ایران، روسیه، الجزایر، برزیل و … حضور یابد و روند رو به رشدی را تجربه کند. تاکنون مدلهای ۵۲۰، ۶۲۰، X50 و X50 از این کمپانی در کشور ما عرضه شده و بهزودی نیز فروش سدان خانوادگی این شرکت یعنی مدل ۸۲۰ آغاز خواهد شد. درنتیجه این خودروساز کوچک که تولید سالانهاش از ایرانخودرو نیز کمتر است، برند چندان ناشناختهای برای ما ایرانیها نیست.
Lifan X80 لیفان در ادامه روند رو به پیشرفت خود، دو SUV جدید برای سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته است که حضور آنها در کشور ما نیز چندان بعید نیست. درنتیجه تصمیم گرفتیم نگاهی به این دو محصول جدید لیفان بیندازیم. Lifan X70 Maiwei
لیفان X80
جهت به احترام به بزرگتر، از بزرگترین لیفانی شروع میکنیم که تاکنون ساخته شده است. X80 یک SUV است که قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شود تا پرچمدار آینده لیفان باشد.
Lifan X80 قبل از اینکه هرگونه بحث فنی را آغاز کنیم و از خوب و بد X80 بگوییم، باید اول نگاهی به قیمت آن بیندازیم. اعلام شده است که لیفان X80 بین ۱۰۰ هزار تا ۱۳۰ هزار یوآن قیمت خواهد داشت که با تبدیل یوآن به تومان، چیزی بین ۵۵ میلیون تومان تا ۷۱.۵ میلیون تومان میشود. پس با این دید به سراغ X80 میرویم. Lifan X80 ابعاد این شاسیبلند ۴۸۷۰/۱۹۳۲/۱۷۴۶ میلیمتر و فاصله محوری آن ۲۸۵۰ میلیمتر است که نشان میدهد که این خودرو یک شاسیبلند سایز متوسط است. بااینوجود سایت chinaautoweb اصرار دارد که این خودرو را یک SUV فول سایز بداند و آن را با تویوتا پرادو در یک کلاس قرار داده است. Lifan X80 لیفان X80 از یک موتور ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۶۵ اسب بخار بهره میبرد. یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و یک موتور ۱.۸ لیتری توربو نیز در آینده در دسترس خواهند بود. در نسخه فول، انتقال قدرت توسط یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انجام میشود؛ هرچند که در نسخه پایه، این قدرت توسط یک جعبهدنده دستی ۶ سرعته به چرخهای جلو منتقل خواهد شد. Lifan X80 در نمای جلو X80 از جلوپنجره ششضلعی بزرگی بهره میبرد که در ساخت آن هیچ صرفهجویی در استفاده از کروم انجام نشده است و نتیجه کار ظاهری مدرن و اسپرت بوده است. نمای جلوی X80 را میتوان بهطورکلی ترکیبی از تویوتا هایلندر و هیوندای سانتافه دانست. Lifan X80 در نمای کناری بیش از هر چیز کوچک بودن سایز رینگها به چشم میآید. در کنار آن، ضخامت ستون D به نظر بسیار بیش از حد است. Lifan X80 نمای عقب را میتوان در مجموع قابل قبول ارزیابی کرد. سپر حجیم ظاهری عضلانی به خودرو داده و وجود دو خروجی اگزوز نیز قرینگی عقب را تکمیل کرده است. هرچند که شیشه عقب بسیار کوچک است و کمکی به راننده در جهت دانستن اتفاقات پشت سر نمیکند. البته آینههای بغل آنقدر بزرگ هستند که راننده بتواند بر روی آنها حساب کند. Lifan X80 اگر درب خودرو را باز کنیم، ترکیبی از پلاستیک و طرح چوب را خواهیم دید که نمای قابل قبولی را ایجاد کردهاند. یک مانیتور بزرگ در وسط داشبورد به چشم میخورد و کلیدهای تهویه مطبوع و سیستم صوتی در زیر آن قرار دارند.
صفحه کیلومتر X80 قطعاً بهترین صفحه کیلومتری است که لیفان تاکنون طراحی کرده است. نورپردازی خوب و استفاده از المانهای گرافیکی جلوه مناسبی را در برابر چشم راننده ایجاد میکنند. Lifan X80
لیفان Maiwei
لیفان Maiwei در نمایشگاه خودروی سال گذشته شانگهای بهعنوان کانسپت لیفان X70 معرفی شد. شباهت آن کانسپت به تویوتا FJ Cruiser و رنجروور بیش از هر چیز دیگری خودنمایی میکرد و باعث شد که انتقاداتی از آن صورت گیرد. درنتیجه در طرح نهایی که Maiwei نامیده شده است، تغییراتی در طراحی چراغها و بخشهای مختلف صورت گرفته تا طرح کلی خودرو ابتکاریتر باشد. هرچند که این تغییرات الزاماً به زیباتر شدن خودرو کمکی نکرده است.
Lifan X70 Maiwei لیفان Maiwei همانند برادر بزرگترش X80 در نسخه فول از انتقال قدرت بهتمامی چرخها بهره خواهد برد. اما در نسخه پایه قدرت موتور ۱.۵ لیتری به دو چرخ جلو منتقل میشوند. اشتباه ندیدهاید! این خودرو از نظر فنی بسیار شبیه به کوچکترین عضو خانواده شاسیبلندهای لیفان، یعنی X50 است. چراکه از یک موتور ۱.۵ لیتری بهره میبرد که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار را دارد و گیربکسهای دندهای و CVT برای آن قابل انتخاب خواهند بود. Lifan X70 Maiwei در نمای جلوی این خودرو چیزی را میبینیم که این روزها در نیمی از خودروهایی که تولید میشوند، وجود دارد: جلوپنجره ششضلعی! در مرکز این جلوپنجره، نواری از پلاستیک سیاه قرار دارد که نام لیفان بر روی آن حک شده است. جای خوشحالی است که از آرم موسوم به شبکه ۳ در این قسمت خبری نیست! چراغهای جلو نیز هرچند طراحی سادهای دارند، اما با پسزمینه آبی رنگ خود میتوانند در شبها جذاب باشند. Lifan X70 Maiwei در نمای کناری بیش از هر چیز گلگیرهای حجیم و خطوط اغراقشدهای جلبتوجه میکنند که قصد دارند به بیننده اینطور القا کنند که این خودرو خودرویی عضلانی و قدرتمند است. طراحی رینگها نیز بیشباهت به رینگهای هیوندای سانتافه نیست. Lifan X70 Maiwei همه چیز در کنار خودرو بهخوبی پیش میرود، تا اینکه ناگهان دو چیز کار را خراب میکنند! اول رینگهایی است که باز هم بسیار کوچکتر از چیزی هستند که باید باشند و دوم خطوط بالایی روی بدنه! Lifan X70 Maiwei خط از چراغهای عقب شروع میشود و پس از وارد شدن به درب عقب، ناگهان مسیرش را عوض کرده و در ناکجا محو میشود! خطی نیز مشابه همین خط از سمت جلو شروع میشود و هنگامیکه به نزدیک این خط میرسد، گموگور میشود! تنها توجیهی که برای این طرح خطوط به ذهن میآید، این است که زمانی که طراح مشغول طراحی خطوط روی بدنه بوده، ناگهان دستش خط خورده است و خط به سمت پایین کشیده شده است. طراح نیز بدون توجه، ادامه خط را رسم کرده و همان طرح نیز نهایی شده است! Lifan X70 Maiwei به نظر میآید که بخش عقب خودرو نیز با همان فلسفه طراحی بخشهای دیگر ساخته شده است و سعی شده است که تا حد امکان، این خودرو حجیم و عضلانی نشان داده شود. Lifan X70 Maiwei اگر وارد لیفان Maiwei شوید، سه ردیف صندلی مشاهده خواهید کرد که در این کلاس در کمتر خودرویی میتوانید آن را مشاهده کنید. با این اوصاف، شاید این خودرو را بتوان ضعیفترین SUV هفت نفره دنیا نامید! Lifan X70 Maiwei در داخل کابین اوضاع کمی بهتر است و وفاداری به طرح کانسپت X70 بیش از قبل بوده است. برخلاف منحنیهای در هم و بر همی که کابین برخی از خودروهای جدید را تشکیل میدهند، در این خودرو سعی شده است که تا حد امکان از خطوط صاف استفاده شود. نتیجه حاصله، سادگی زیبا و چشمنوازی است که باعث خستگی و دلزدگی نیز نخواهد شد. Lifan X70 Maiwei یک صفحه نمایش بزرگ در وسط داشبورد خودنمایی میکند و کلیدهای کنترل آن در یک ردیف در زیر آن قرار دارند. پایینتر از آن، کلیدهای مربوط به قفل دربها و گرمکن صندلیهای جلو قرار دارند. Lifan X70 Maiwei بر روی غربیلک فرمان، بهجای آرم معمول لیفان، باز هم نوشته لیفان را میبینیم. مشخص نیست که آیا در نسخههای نهایی نیز این روند تکرار خواهد شد و یا اینکه راننده باید همچنان آرم متداول را در مقابل چشمش ببیند! Lifan X70 Maiwei
والا من پراید ۱۳۲ دارم اپشنای خوبی داره مثلا فرمون تراکتوری. ترمزا مزخرف ، کیسه هوا!! و موتور پرمصرف صدی ۹ وکم قدرت. بدنه اتومبیل آهن ۱۴ بلژیکی و بسیاری دیگه از آپشنای خنده دار…. خاک برسرشون با ماشیناشون خوب خر سوارشم بهتره تا این ماشین ولی چاره ای ندارم چون با خر نمیشه رفت اداره……
مصطفی
۲ اسفند ۱۳۹۶والا من پراید ۱۳۲ دارم اپشنای خوبی داره مثلا فرمون تراکتوری. ترمزا مزخرف ، کیسه هوا!! و موتور پرمصرف صدی ۹ وکم قدرت. بدنه اتومبیل آهن ۱۴ بلژیکی و بسیاری دیگه از آپشنای خنده دار….
خاک برسرشون با ماشیناشون خوب خر سوارشم بهتره تا این ماشین ولی چاره ای ندارم چون با خر نمیشه رفت اداره……
معین
۲۶ اسفند ۱۳۹۶باو پس نمیارنش واس فروش از انتظار خسته شدیم کی پس معرفیش میکنن