لیفان خودروسازی نوپا است که عمر خودروسازی آن در حدود یک دهه است. اما در همین مدت اندک، توانسته است در بسیاری از بازارهای کشورهای در حال توسعه مانند ایران، روسیه، الجزایر، برزیل و … حضور یابد و روند رو به رشدی را تجربه کند. تاکنون مدلهای ۵۲۰، ۶۲۰، X50 و X50 از این کمپانی در کشور ما عرضه شده و بهزودی نیز فروش سدان خانوادگی این شرکت یعنی مدل ۸۲۰ آغاز خواهد شد. درنتیجه این خودروساز کوچک که تولید سالانهاش از ایرانخودرو نیز کمتر است، برند چندان ناشناختهای برای ما ایرانیها نیست.
لیفان در ادامه روند رو به پیشرفت خود، دو SUV جدید برای سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته است که حضور آنها در کشور ما نیز چندان بعید نیست. درنتیجه تصمیم گرفتیم نگاهی به این دو محصول جدید لیفان بیندازیم.لیفان X80
جهت به احترام به بزرگتر، از بزرگترین لیفانی شروع میکنیم که تاکنون ساخته شده است. X80 یک SUV است که قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شود تا پرچمدار آینده لیفان باشد.
قبل از اینکه هرگونه بحث فنی را آغاز کنیم و از خوب و بد X80 بگوییم، باید اول نگاهی به قیمت آن بیندازیم. اعلام شده است که لیفان X80 بین ۱۰۰ هزار تا ۱۳۰ هزار یوآن قیمت خواهد داشت که با تبدیل یوآن به تومان، چیزی بین ۵۵ میلیون تومان تا ۷۱.۵ میلیون تومان میشود. پس با این دید به سراغ X80 میرویم. ابعاد این شاسیبلند ۴۸۷۰/۱۹۳۲/۱۷۴۶ میلیمتر و فاصله محوری آن ۲۸۵۰ میلیمتر است که نشان میدهد که این خودرو یک شاسیبلند سایز متوسط است. بااینوجود سایت chinaautoweb اصرار دارد که این خودرو را یک SUV فول سایز بداند و آن را با تویوتا پرادو در یک کلاس قرار داده است. لیفان X80 از یک موتور ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۶۵ اسب بخار بهره میبرد. یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و یک موتور ۱.۸ لیتری توربو نیز در آینده در دسترس خواهند بود. در نسخه فول، انتقال قدرت توسط یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انجام میشود؛ هرچند که در نسخه پایه، این قدرت توسط یک جعبهدنده دستی ۶ سرعته به چرخهای جلو منتقل خواهد شد. در نمای جلو X80 از جلوپنجره ششضلعی بزرگی بهره میبرد که در ساخت آن هیچ صرفهجویی در استفاده از کروم انجام نشده است و نتیجه کار ظاهری مدرن و اسپرت بوده است. نمای جلوی X80 را میتوان بهطورکلی ترکیبی از تویوتا هایلندر و هیوندای سانتافه دانست. در نمای کناری بیش از هر چیز کوچک بودن سایز رینگها به چشم میآید. در کنار آن، ضخامت ستون D به نظر بسیار بیش از حد است. نمای عقب را میتوان در مجموع قابل قبول ارزیابی کرد. سپر حجیم ظاهری عضلانی به خودرو داده و وجود دو خروجی اگزوز نیز قرینگی عقب را تکمیل کرده است. هرچند که شیشه عقب بسیار کوچک است و کمکی به راننده در جهت دانستن اتفاقات پشت سر نمیکند. البته آینههای بغل آنقدر بزرگ هستند که راننده بتواند بر روی آنها حساب کند. اگر درب خودرو را باز کنیم، ترکیبی از پلاستیک و طرح چوب را خواهیم دید که نمای قابل قبولی را ایجاد کردهاند. یک مانیتور بزرگ در وسط داشبورد به چشم میخورد و کلیدهای تهویه مطبوع و سیستم صوتی در زیر آن قرار دارند.لیفان Maiwei
لیفان Maiwei در نمایشگاه خودروی سال گذشته شانگهای بهعنوان کانسپت لیفان X70 معرفی شد. شباهت آن کانسپت به تویوتا FJ Cruiser و رنجروور بیش از هر چیز دیگری خودنمایی میکرد و باعث شد که انتقاداتی از آن صورت گیرد. درنتیجه در طرح نهایی که Maiwei نامیده شده است، تغییراتی در طراحی چراغها و بخشهای مختلف صورت گرفته تا طرح کلی خودرو ابتکاریتر باشد. هرچند که این تغییرات الزاماً به زیباتر شدن خودرو کمکی نکرده است.
لیفان Maiwei همانند برادر بزرگترش X80 در نسخه فول از انتقال قدرت بهتمامی چرخها بهره خواهد برد. اما در نسخه پایه قدرت موتور ۱.۵ لیتری به دو چرخ جلو منتقل میشوند. اشتباه ندیدهاید! این خودرو از نظر فنی بسیار شبیه به کوچکترین عضو خانواده شاسیبلندهای لیفان، یعنی X50 است.چراکه از یک موتور ۱.۵ لیتری بهره میبرد که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار را دارد و گیربکسهای دندهای و CVT برای آن قابل انتخاب خواهند بود. در نمای جلوی این خودرو چیزی را میبینیم که این روزها در نیمی از خودروهایی که تولید میشوند، وجود دارد: جلوپنجره ششضلعی! در مرکز این جلوپنجره، نواری از پلاستیک سیاه قرار دارد که نام لیفان بر روی آن حک شده است. جای خوشحالی است که از آرم موسوم به شبکه ۳ در این قسمت خبری نیست! چراغهای جلو نیز هرچند طراحی سادهای دارند، اما با پسزمینه آبی رنگ خود میتوانند در شبها جذاب باشند. در نمای کناری بیش از هر چیز گلگیرهای حجیم و خطوط اغراقشدهای جلبتوجه میکنند که قصد دارند به بیننده اینطور القا کنند که این خودرو خودرویی عضلانی و قدرتمند است. طراحی رینگها نیز بیشباهت به رینگهای هیوندای سانتافه نیست. همه چیز در کنار خودرو بهخوبی پیش میرود، تا اینکه ناگهان دو چیز کار را خراب میکنند! اول رینگهایی است که باز هم بسیار کوچکتر از چیزی هستند که باید باشند و دوم خطوط بالایی روی بدنه! خط از چراغهای عقب شروع میشود و پس از وارد شدن به درب عقب، ناگهان مسیرش را عوض کرده و در ناکجا محو میشود! خطی نیز مشابه همین خط از سمت جلو شروع میشود و هنگامیکه به نزدیک این خط میرسد، گموگور میشود! تنها توجیهی که برای این طرح خطوط به ذهن میآید، این است که زمانی که طراح مشغول طراحی خطوط روی بدنه بوده، ناگهان دستش خط خورده است و خط به سمت پایین کشیده شده است. طراح نیز بدون توجه، ادامه خط را رسم کرده و همان طرح نیز نهایی شده است! به نظر میآید که بخش عقب خودرو نیز با همان فلسفه طراحی بخشهای دیگر ساخته شده است و سعی شده است که تا حد امکان، این خودرو حجیم و عضلانی نشان داده شود. اگر وارد لیفان Maiwei شوید، سه ردیف صندلی مشاهده خواهید کرد که در این کلاس در کمتر خودرویی میتوانید آن را مشاهده کنید. با این اوصاف، شاید این خودرو را بتوان ضعیفترین SUV هفت نفره دنیا نامید! در داخل کابین اوضاع کمی بهتر است و وفاداری به طرح کانسپت X70 بیش از قبل بوده است. برخلاف منحنیهای در هم و بر همی که کابین برخی از خودروهای جدید را تشکیل میدهند، در این خودرو سعی شده است که تا حد امکان از خطوط صاف استفاده شود. نتیجه حاصله، سادگی زیبا و چشمنوازی است که باعث خستگی و دلزدگی نیز نخواهد شد. یک صفحه نمایش بزرگ در وسط داشبورد خودنمایی میکند و کلیدهای کنترل آن در یک ردیف در زیر آن قرار دارند. پایینتر از آن، کلیدهای مربوط به قفل دربها و گرمکن صندلیهای جلو قرار دارند. بر روی غربیلک فرمان، بهجای آرم معمول لیفان، باز هم نوشته لیفان را میبینیم. مشخص نیست که آیا در نسخههای نهایی نیز این روند تکرار خواهد شد و یا اینکه راننده باید همچنان آرم متداول را در مقابل چشمش ببیند!
ناشناس
۴ اسفند ۱۳۹۴x80 شبیبه هایماست
امین
۴ اسفند ۱۳۹۴میخواستن شبیه لندکروز در بیارن
shahab
۵ اسفند ۱۳۹۴دیگه خسته شدم از این کپی کاری لیفان
آخه بسه دیگه این x80جلوش ک تویوتاس x70 هم ک عقبش سورنتوعه
Hamid
۴ اسفند ۱۳۹۴پیشرفت لیفان خیلی خوب بوده. بی ام و تازه داره X7 رو برای تولید نهایی آماده میکنه. اما لیفان X80 رو هم روانه بازار کرده. حتمن بی ام و از رو این کپی میکنه.
سجاد
۴ اسفند ۱۳۹۴ما تا همین 3 سال پیش لیفان رو مسخره میکردیم که کپی کاره . . .
خدایا توبه!
بهنام
۴ اسفند ۱۳۹۴بحث کپی کاریشون به کنار ! اینا یعنی نمیتونن رینگ بزرگ تر درست کنن که اینقدر قیافه ماشینشون ضایع نشه !؟
این همه هیکل روی رینگ 15 یا 16 میزارن!!!!
moein
۵ اسفند ۱۳۹۴اینا فقط ماشینشون رو بزک می کنن دقیقا مثل این می مونه که روی آردی یه تایر با سایز 205 بندازی راستش قیافه بهتری می گیره ولی دیگه نه فرمونش می چرخه وهم شیش ماه یه بار باید جلو بندی و رام و سیبک عوض کنی
نمونه ی این حرکتو من خودم رو ماشین چینی دیدم که صاحب ماشین رو بدبخت کرده بود!!!
سجاد
۵ اسفند ۱۳۹۴ما همش فکر میکنیم که پایین اومدن قیمت با پایین اومدن کیفیته!
اما همین رینگ و لاستیک کوچیکتر هم از موارد پایین آورنده ی قیمته.
یا مثلاً کره ای ها صندلیشون 8 جهت حرکت میکنه، اما چینی ها 4 جهت.
یا کره ای ها حتی دکمه های روی فرمونشون هم نور پس زمینه داره، اما چینی ها فقط رو داشبردنور پس زمینه میذارن و معمولاً دکمه های روی در هم نور پس زمینه نداره . . .
.
اینا مواردی هست که قیمت رو پایین میاره، اما کیفیت رو نه!
.
البته اگه برای یک چینی هم قیمت یک کره ای پول بدی تمام خصوصیات یک کره ای و حتی بیشتر از اون رو بهت میده . . . شک نکن!
سجاد
۵ اسفند ۱۳۹۴در ایران برای پایین آوردن قیمت بقدری کیفیت پایین میاد که ماشین با صاحبش منفجر بشن!
(پژو GLI)
علي
۴ اسفند ۱۳۹۴اینا همان طوفان زرد هستند که گفته بودم . روز به روز بهتر از دیروز. منو یاد شعاری خاطره انگیز میندازه.
سن چین و دیگر چین. تشکولار ?
Hamid
۴ اسفند ۱۳۹۴من حاضرم گاری سوار بشم چینی مینی سوار نشم. دلیلش هم مسایل فنیه ماشینه هم اینکه کلن از چین خوشم نمیاد.
سهیل
۵ اسفند ۱۳۹۴خیلی هم دلت بخواد
نه توروخدا بیا بگیر بازور
برو همون آشغال های ویران خودرو و سایپا رو سوار شو افتخار کن به خودرو وطنی
mohsen
۵ اسفند ۱۳۹۴دمت گرم.حرفت واقعا درسته.
كوروش
۴ اسفند ۱۳۹۴عقبش که اصلاااااااااااااً شبیه سانتافه نیست جلوشم لابد با نواوری جوری زدند که شبیه فولکس توارگ نباشه
ولی عجب قیمتی داره اینا فنی شون رو قوی کنن غرب و شرق رو میزنند زمین
حميد
۴ اسفند ۱۳۹۴ارزون نیست ماشینهای رنو و کره ای هم تغریبا همین قیمت رو دارند منتهی تو ایران با تعرفه گرون میشند
رامتین
۴ اسفند ۱۳۹۴عجب حرفی زدیا، خندیدیم……………
رنو بشدت گرونتر از چینی هاست والبته بسیار باکیفیتتر.
شما تا حالا مگان rs دیدی؟ قیمتش 32000یوروست. اگه ببینی میگی 100تومن بیشتر نمیخوره، اما هم قیمت لکسوس is هست.
Armin
۴ اسفند ۱۳۹۴الجزایر کشور در حال توسعه اس؟؟؟
شکوفه های کویری
۴ اسفند ۱۳۹۴ایران کشور در حال توسعه است ؟؟ ، البته ایران ظرفیت توسعه رو داره اگه بذارن و بخوان
حميد
۴ اسفند ۱۳۹۴با تشکر از علیرضا جان
سه دیدگاه
اول اینکه کاش خودرو سازهای وطنی هم اینچنین کار میکردند
دوم ماشین چینی أصالت و دوام خدمات نداره
سوم نمی دونم چی بنویسم همون دوتا کافیه
علیرضا رحیقی
۴ اسفند ۱۳۹۴ارادتمندم آقا حمید.
امین آریامن
۴ اسفند ۱۳۹۴اولی ک طراحیش خیلی گیج و نامرتب به نظر میومد باز این دومی طراحیش به نسبت اون یخورده پخته تره..
در کل نمیشه بخاطر این محصولات تحسینش کرد اما وقتی فکر میکنم لیفانی که 10 ساله ماشین میسازه به تولید این مدلا و مدل 820 رسیده درحالی ک خودرو سازای وطنی ما 20 ساله اندر خم 405 و پراید موندن و بعد 50 سال سابقه اوج مهندسیشون شده ساینا،
اونوقت میتونم لیفان رو بخاطر پیشرفتش تحسین کنم…درحد خودش خوب پیشرفت میکنه..بی ادعا داره میره جلو.
خداوکیلی پرچمدار خودروهای لیفان10 ساله یعنی 820 را با پرچمدار سایپای 50 ساله یعنی ساینا مقایسه کنید تا معنای درد رو درک کنید.
Sina
۴ اسفند ۱۳۹۴راستی پرچم دار ایران سمنده
matin
۴ اسفند ۱۳۹۴اندازه رینگاشون واقعا فاجعست بعد چطوری اون ماشین رو تونستن ۷ نفره کنن؟؟؟ فک نکنم ردیف آخر اصن برای پاشون جا باشه!!!
داخل ایران با وجود جک s5 فک نکنم لیفان x80 شانسی داشته باشه
لیفان x70 هم که با این موتور واقعا ارزش خرید نداره کسی که بخواد اینو بخره خب همون x50 می خره
@@سرباز وطن@@
۴ اسفند ۱۳۹۴درود به همگی. حالم از این همه خودروی چینی که تو شهرهای ما دارن تردد میکنن بهم میخوره. خدایی نه قیافه جالبی دارن و نه بدنه محکمی و نه قدرت بالایی.طراحیشونم که سر و ته نداره. خیلی مضخرفن.خدایا، مارو از دست این ماشینهای آشغالهای چینی و اسباب بازی شکل نجات بده. سپاس
امیر سابق
۴ اسفند ۱۳۹۴هر چشم باشن از لگنای داخلی بهترن.
شما اول دعا کن این پراید و پژو و سمند منقرض بشه نسلشون بعد برای چینیا ما دعا میکنیم
حسین
۴ اسفند ۱۳۹۴اگر بالای 90 میلیون تو ایران عرضه بشه فایده نداره ، چون رقابت با کره ای ها بی فایده است!
محمدرضا
۴ اسفند ۱۳۹۴suv هفت نفره با موتور پایه 103 اسب بخاری ! تازه 103 اسب بخار چینی ! من دیگه حرفی ندارم :|
محمدحسن
۶ اسفند ۱۳۹۴عبارت”من دیگه حرفی ندارم ” خیلی معرکه و فنی است!
احسان
۴ اسفند ۱۳۹۴فقط میگم متاسفم..!
ahmad
۴ اسفند ۱۳۹۴این چه رینگ هاییه آخه؟! حال آدم به هم میخوره وقتی از بغل به اینا نگاه میکنه!
یعنی این چینی ها با دو میلیارد جمعیت حالیشون نیست هر چیزی یه نسبتی داره و برای خودرو شاسی بلندی به این ابعاد نمیشه رینگ های کوچیک انداخت و گند زد به مفاهیم طراحی خودرو؟!
یه ذره منطق توی ساخت و طراحی هاشون ندارن …
asa
۴ اسفند ۱۳۹۴حال من یکی که به هم خورد . نمی فهمم ما ایرانی ها مجبوریم سوار چینی جماعت بشیم ولی توی خود چین که تنوع مدل زیاد هست پس چرا میرن به این اشغال های کپی شده پول میدن در حالی که میتونن با یکم پول بیشتر حداقل مطمین شن دارن اصلاون ماشینو سوار میشن . این کاردو حالت بیشتر نداره.
۱: این که چینی ها خیلی احمق تشریف دارند که پولشونو اتیش میزنند.
۲: یا اینکه به شدت وطن پرست هستند که میفهمند و باز میخرند تا از تولید ملی شون حمایت کنند .
فقط فرقشون اینه که در قبال حمایت مردم صنعت چرخش به گردش در میاد و باعث میشه برن جلو و پیشرفت کنند ولی در قبال حمایت ما ، چرخه صنعتدبه چرخش در میاد ولی نمی دونم چرا این چرخه دنده عقب میره. قدرت خداااااا!!!!!!!!!
tv
۴ اسفند ۱۳۹۴تعرفه واردات چین هم مثل ایران بالاست… پس هر کسی نمیتونه یه مدل اروپایی یا امریکایی و… سوار بشه .
جریان خودروسازی های داخلی سود کلان بدون تلاشه … و مستری این وسط فقط وسیله ایه برای سودجویی
shz
۴ اسفند ۱۳۹۴لیوان جدید….خخخخ
این ماشین ترکیبی از هیوندای سانتافه.فورد.تویوتا .فولوکس واگن .ازاین حرفا
اصن چین کپی بلد نیست بزنه .همش طرح خودشه .والااااااااااااااااا
سروش
۴ اسفند ۱۳۹۴رینگای اون x80 که اصن ول کن تو نوع خودش فاجعس ولی از نمای جلو بد نیست ولی چنگی به دل نمیزنه اون یکی x70 هم مالی نیست ولی باز همون x80 قابل تحمل تره
علیرضا جان خسته نباشی داداش خیلی مفصل وجامع بود مرسی.
علیرضا رحیقی
۵ اسفند ۱۳۹۴ارادتمندم آقا سروش. ممنون از لطفتون.
parham
۴ اسفند ۱۳۹۴با توجه به سابقه طراحی این شرکت .
پیشرفته محسوسی داشته
احمد باقری
۴ اسفند ۱۳۹۴چه بگوییم. از یک طرف چینی ها هم مدام دارن پیشرفت می کنن، هر چند سرعت زیاد نباشه، از یک طرف هم معلوم نیست چی میزنن.
فرزاد
۴ اسفند ۱۳۹۴من پورشه کاین رو به این ترجیح میدم!!!
ساسان
۴ اسفند ۱۳۹۴lifan X80=Santafe+toyota hilux2016 جلوش کپی هایلوکس پشتش کپی سانتافه
امیر
۴ اسفند ۱۳۹۴هاوال h2 از اینا سرتره!
ولی در کل ماشین چینی مثل هندونه هست که هنوز امتحان نشده
سعید
۴ اسفند ۱۳۹۴آشغاله، باز یه عده چینی سوار میان میگن از محصولات داخلی خیلی بهترن، خوب اونها هم آشغالن. هر دو بدرد نمیخورن . در این شرایطی که داریم، به نظر من بیشتر از 40 تومن هزینه کردن برای این آشغالها( داخلی و چینی ) اصلا ارزش نداره.
اشنا
۴ اسفند ۱۳۹۴پنج سال دیکه ماشینهای چین واقعا خریدن دارن چون خودروسازیشون با سرعت نور حرکت رو به جلو داره ولی در حال حاضر ارزش خرید ندارن
Archi KHAN
۴ اسفند ۱۳۹۴آقا اصلا همه ایرادهایی (( چه منطقی و چه غیر منطقی )) که دوستان میگیرن قبول !
ولی خدایش حرکتشون قابل ستایش و احترام
نه بحث به این برند باشه ها ، کلا صنایع و اقتصاد چین را عرض میکنم.
mahyar
۵ اسفند ۱۳۹۴آرم شبکه سه خخخخ راست گفتینا تا حالا دقت نکرده بودم کلی خندیدیم دمت گرم
ایران
۵ اسفند ۱۳۹۴ما مردمان بی خردی هستیم که چیزی درست نمیکنیم از بقیه ایراد میگیریم پز ماشینهای ارو پایی رو نسبت به چینی میدیم همش در حال اظهار نظر که ما میدونیم این خوبه اون بده ولی در واقعیت یه مشت حرافیم که همش در حال فخر فروشی با محصولات دیگران هستیم
مجتبی
۵ اسفند ۱۳۹۴ای کاش تولیدکننده های ایرانی هم به جای این که طرح چراغ ماشینا 20،30 سال پیش خارجیو زشت کنن یه ماشین طراحی میکردن :-(
Amu seyed
۵ اسفند ۱۳۹۴اگ ب حرف شما باشه ک ماشینا بنز و بی ام و شبی همن پس باید بگیم از هم کپی کردن . پولی ک بابت ماشین میدی باید در نظر بگیری .خیلی ام خوبن بهبه
علي
۵ اسفند ۱۳۹۴جدا از سرعت پیشرفت خیره کنندشون یه موضوع هست که تبدیل به اصول و ارزشها شده برای این چینیها و انهم استفاده از رینگ فرغون برا تولید خودرو در هر کلاس و با هر هیکلیه، ایول
یه پسر
۵ اسفند ۱۳۹۴کلا چینی ها سبد خرید درست می کنن ؛ هیچ اعتقادی به لاستیک و رینگو این حرفا ندارن
ایکس 80 ماشین قشنگیه البته بستگی زیادی به قیمتش داره
اکبر66
۶ اسفند ۱۳۹۴شاسی بلند سوار شدی متوجه میشی می کوبه .رینگ کوچکتر باعث ماشین کمتر بکوبه . رینگ لاستیک کوچکتر ارزانتره قیمت ماشین پایینتر میاد . تک دفرانسیل بودن باعث میشه قیمت بیاد پاین تر .چینیها با این ترفند ها قیمت پاین نگه مدارن .عقلشان خوب میرسه بازار دست گرفتند . اونا که میگن چینی سوار نمیشم ….بروند تیبا سوار شند .رانا خوبه .ساینا چطوره .