اکثر ما ایرانیان راغب و آرزومند آنیم که به خودرویی مدرن، مجهز و البته بادوام دست یابیم که از بهای مناسبی نیز برخوردار باشد؛ اما آیا این رؤیا و آرزو برآورده خواهد شد؟ پاسخ این پرسش را بهسادگی نمیتوان داد، زیرا حل این موضوع به رفع موانعی بیشمار بستگی دارد که شرح همه آنها در این متن نمیگنجد. تنها این را میتوان گفت که این کار شدنی ست و نخستین گام هم در این راه، رهایی از نگرشهای بسته، انحصارطلبانه و تا حدی متوهمانه حاکم بر خودروسازیمان و نیز جایگزینیشان با رویکردی بازتر، مدرنتر و علمیتر میباشد. و تازه این، اولین و مهمترین گام است که در غیابش، انجام هر عملی حکم گره زدن بر باد را دارد. نکته مهم دیگری هم که در این میان نباید فراموش شود و البته خارج از دایره اختیارات مدیران خودروسازی ماست، تحریمهای ظالمانه غرب است که بدون رفع آن، اجرای هر برنامه مدونی سخت چالشبرانگیز خواهد بود.
در این میان، چینیها که هنوز حکم شاگردانی را دارند که در محضر اساتید خویش مشغول یادگیری و تلمذند، سعی دارند که بر این پندار و آرزو، جامه عمل بپوشاندند. به همین خاطر هم است که سخت جویای علائق و سلایق ما مردمان هستند تا بلکه هر چه بیشتر ما را خاطرخواه و هواخواه خود سازند. اما آیا آنها موفق هم خواهند شد؟ شاید، ولی این مهم، منوط به آن است که رضایت ما و دیگر جهانیان را به خود جلب نموده و به بازیگری جدی و سترگ مبدل شوند. اگر آنها روزی توانستند همچون همتایان غربی و شرقی خویش قلههای موفقیت را فتح نموده و در کیفیت نامآور گردند، تازه در آن هنگام میتوانند از کسوت شاگردی خارج شده و ردای استادی را بر تن کنند، پس تا رسیدن به آن لحظه خاص باید سخت و بیوقفه تلاش نمایند و چینیها هم تا به امروز نشان دادهاند که شاگردان کوشا و زیرک مکتب خودروسازی هستند. خودروسازان ایرانی میتوانند از این شاگردان زیرک درسهای بسیاری بیاموزند. بگذریم!
چند صباحی است خودروی لیفان X50 روانه بازار کشورمان شده و ثبتنام از متقاضیان این خودرو آغاز شده است. به بهانه وقوع این امر، مطالب مختصری را به رشته تحریر درآوردیم که در ذیل تقدیمتان میکنیم.
نمای ظاهری
مدل X50، از جدیدترین محصولات لیفان به شمار آمده و در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی روانه بازار گردید. خودروی مذکور از پلت فرمی همسان با لیفان ۵۳۰ برخوردار بوده و شاسی آن نیز توسط شرکت بریتانیایی MIRA توسعه و تکوین یافته است. این خودرو در همان کلاسی طبقهبندی میشود که خودروهایی همچون رنو کپچر، بامو X1 و یا پژو ۲۰۰۸ در آن جای دارند؛ خودروهایی که نه کراساوور هستند و نه هاچبک! اما علیرغم همه این صحبتها، لیفان این خودرو را با کد X تعریف نموده است که معرف خودروهای کراساوور این شرکت است. بگذریم!
همانطور که پیش از این هم گفته شد، چند سالی است که اکثر سازندگان چینی از طراحیهای ناشیانه، نامأنوس و حتی زشت! گذر نموده و در این مورد، از آخرین متدهای روز دنیا مدد میگیرند. از همین رو، طراحی این خودرو هم کاملاً مطابق با استانداردهای نوین جهانی صورت پذیرفته است. جلوپنجره آن در مقایسه با دیگر همتایان چینیاش، بسیار موشکافانه و ظریف طراحی شده و علاوه بر آن، در نمای جلو، ترکیب نوارهای LED به همراه چراغهای بادامیشکل و نیز دیفیوزر نقرهایرنگ، جلوهای گیرا و جذابی را برای آن به ارمغان آورده است. این همان نکتهای است که مورد توجه برخی از وبسایتهای چینی هم واقع شده و به همین خاطر هم است که این دست از رسانهها، طراحی این خودرو را گامی بزرگ برای سازندهای همچون لیفان قلمداد میکنند، شرکتی که پیش از این، بدترین شبیهسازیها را انجام میداد؛ نمونه بارزش هم خودروی لیفان ۳۲۰ میباشد که بهتمامی از خودروی مینی کپی شده است.
طراحی نمای عقب این خودرو از شباهتهای بسیاری با مدلهای روز اروپایی و منجمله آلفا رومئو، برخوردار است. دیفیوزر نقرهفامی هم در زیر سپر عقب آن جای گرفته که به زیبایی این بخش بسیار مدد رسانده است. علاوه بر این، یک باربند هم در بالای سقف آن قرار دارد که وجود آن در بازار چین امر حیاتی به شمار میآید چون بنا بر برخی نوشتهها، هیچ فرد چینی حاضر نیست خودروی کراساووری را خریداری کند که فاقد باربند باشد! در حال حاضر لیفان X50، رقیب محصولاتی همچون هاوال H1 و جک S3 به شمار میآید (در بازار چین).
کابین
درون این خودرو با بینش نوگرایانه ای طراحی شده و از ارگونومی مناسبی نیز بهره میبرد. همچنین، قطعات آلومینیمی متعددی هم در جایجای کابین آن دیده میشود. همچون اکثر خودروهای چینی، جنس مواد به کار رفته در داشبورد آن از پلاستیک سخت است که با نیمنگاهی به بهای این خودرو، این مورد تاحدی قابل توجیه است.
بیش از هر چیز، این زمینه قرمز رنگ نمایشگرهای پشت فرمان آن است که توجهات را بیش از پیش به خود معطوف میکند و نکته جالب اینجاست که نور پسزمینهای هم که از قطعات درون کابین ساطع میشود نیز بدین رنگ است. دیگر بخشهای کابین را نیز، کمابیش پلاستیکیهای سخت مشکی فرا گرفتهاند. صفحه لمسی بزرگی در میانه داشبورد آن جای گرفته که اندازه آن از نمونه به کار رفته در فورد کوگا (KUGA) هم بزرگتر است.
از آنجایی که فلسفه طراحی این خودرو کسب حداکثر فضای داخلی به ازای مینیمم فضای خارجی بوده است، علیرغم ابعاد کوچک بدنه، فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن کاملاً متناسب است و به همین لحاظ نیز، از فضای جاداری برخوردار است. از طرف دیگر، جهت رفاه حال بیشتر سرنشینان، تعداد ۲۱ عدد محفظه جهت حمل بار و قرارگیری اشیاء در نقاط گوناگون آن تعبیه شده است تا راکبین این خودرو بتوانند با خاطری آسوده بار و وسایل همراه خود را در آنها جای دهند. بنا به ادعای شرکت لیفان، در صورت برداشته صندلیهای عقب این خودرو، حتی میتوان یک یخچال کوچک و یا مبلمان خانه را نیز با آن جابهجا نمود!
ایمنی
بنا به ادعای وبسایت این شرکت، در بیش از ۴۲ درصد از بدنه این خودرو، ورقهای فولادی با استحکام بالا (HIGH-STRENGHTH STEEL PLATE) به کار رفته است. از طرف دیگر، این خودرو از ۲ کیسه ایمنی هوا بهطور استاندارد برخوردار است که در مدلهای فول، این تعداد به ۶ عدد افزایش مییابد. همچنین طیف وسیعی از سامانههای ایمنی اعم از ABS،EBD،BA،ESP،TCS و.. بر روی آن نصب گردیده که شاید در خودرویی با بهایی مشابه ،کمنظیر باشد. در ضمن، تمامی این سیستمهای ایمنی هم توسط شرکت بوش آلمان طراحی شدهاند.
پیشرانه و سیستم انتقال قدرت
پیشرانه بهکاررفته در این خودرو ۴ سیلندر بوده و ۱.۵ لیتر حجم دارد و مجهز به تکنولوژی هوشمند زمانبندی متغیر سوپاپها (VVTI) میباشد، توان خروجی آن نیز معادل ۱۰۲ اسببخار و گشتاورش هم برابر با ۱۳۳ نیوتنمتر است. بیتعارف باید گفت که این موتور چندان قوی نیست و نمیتواند رضایت خاطر بیشتر هموطنانمان را فراهم کند، اما درعینحال، این نکته را هم نباید از یاد برد که این خودرو از کشوری میآید که در آن مصرف سوخت و هزینههای مربوطه، اولویت اصلی مشتریان جهت خرید یک خودروی نوست و ساکنان آن سرزمین برخلاف برخی از هموطنان، موتورهای کمحجم و کممصرف را بیشتر میپسندند. به همین سبب هم است که اکثر خودروهای ارائه شده در بازار چین از پیشرانههای کمحجمی برخوردارند. بگذریم!
این خودرو همانند بیشتر همقطاران چینی خود از فنربندی نرمی برخوردار است و ترمزهای آن که در تمامی چهار چرخ از نوع دیسکی است، از عملکرد مناسبی بهره میبرند. البته در این بین نباید فرمان برقی این خودرو را هم از یاد برد که از کارکرد بسیار نرم و روانی برخوردار است و میتواند مددکار راننده در سختترین شرایط ترافیکی باشد. سیستم انتقال قدرت بهکاررفته در این خودرو، از نوع ۵ سرعته دستی و یا جعبهدنده خودکار (CVT) است، که در کشور ما هر دو نوع آن عرضه خواهد شد. جمعبندی نهاییبا توجه مطالب فوق و با نگاهی به بهای این خودرو، که حولوحوش ۵۰ میلیون تومان است، میتوان آن را گزینه مناسبی برای بیشتر اقشار جامعه و بهخصوص خانوادههای کوچک برشمرد، این خودرو کمابیش همان ویژگیها و مختصاتی را داراست که یک فرد عیالوار به دنبال آن است، چون علاوه بر زیبایی، از فرمان و فنربندی بسیار نرمی هم برخوردار بوده و به اندازه کافی نیز جادار میباشد. اما در مقابل، این خودرو گزینه نه چندان مناسبی برای عاشقان سرعت و شتاب است، چون فلسفه ساخت آن چیزی دیگری بوده و برای این مقصود زیاد مناسب نیست. این مینی کراساوور برای آمدوشد روانتر در شهرها و مکانهایی مناسب است که از جادهها و مسیرهای مواصلاتی نسبتاً ناهمواری برخوردارند و احیاناً در آن مسیرها خودروهای سدان و یا هاچ بکها چندان جوابگو نیستند. از همین روست که ارتفاع این خودرو نسبت به سواریها چند سانتیمتری بالاتر آمده است و البته این لزوماً به معنای مالکیت خودرویی با قابلیتهای آفرودی هم نیست. در داخل کشورمان تنها رقیب این خودرو، هاوال M4 میباشد که در حال حاضر از حضور بسیار کمرنگی در بازار برخوردار است.
مشخصات فنی
تیپ موتور: LF479Q2- B
حجم موتور: ۱۴۹۸ سیسی
توان: ۱۰۲ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۳۳ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیق
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (نمونه با گیربکس دستی) – ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (نمونه با گیربکس CVT)
میانگین مصرف سوخت: ۶.۳ الی ۶.۵ لیتر
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: SEMI TRAILLING ARM
سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم ترمز عقب: دیسکی
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
ابعادطول/عرض/ارتفاع:۴۱۰۰/۱۷۲۲/۱۵۴۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلیمتر
وزن: ۱۱۵۰ کیلوگرم (با گیربکس دستی) – ۱۱۷۵ کیلوگرم (با گیربکس CVT)
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۶۰ R 15
ارتفاع خودرو از کف زمین: ۲۰۸ میلیمتر
ظرفیت باک: ۴۲ لیتر
گنجایش صندوق بار: ۵۷۰ لیتر (۱۱۳۶ لیتر در صورت خواباندن صندلیها)
ایمنیپیش از هر چیز، میخواهم این نکته را خدمتتان عرض میکنم که این خودرو در بازار چین از لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی بهکاررفته، چه در دنده دستی و یا CVT، به ترتیب در سه تیپ متفاوت DELUXE و PREMIUM و FLAGSHIP ارائه میشود که به زبان ساده میتوان آنها را به تیپهای پایه، نیمهفول و فول تعبیر نمود. در سطور ذیل تجهیزات اختصاصی برای هر تیپ، به تفکیک مشخص گردیده است. البته با توجه به این مطلب که ممکن است این تقسیمبندی شامل حال بازار ایران نشود.
۲ عدد ایربگ
ایربگ های جانبی (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
ایربگ های پردهای (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
سیستم ضد بلوکه ترمز
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم کنترل پایداری ESP (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
سیستم کنترل کشش خودرو TCS(فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
نمایشگر فشار باد لاستیکها TPMS (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
کمربند ایمنی سه نقطهای
تجهیزات رفاهیفرمان الکتریکی (EPS)
سیستم روشنایی در روز
شیشه عقب بخار زدا
سانروف برقی دو حالته (فقط در تیپهای PREMIUM و FLAGSHIP ارائه میشود)
سیستم استارت بدون کلید KEYLESS START
فرمان چندکاره (فقط در تیپهای PREMIUM و FLAGSHIP ارائه میشود)
سیستم رهیاب GPS (فقط در تیپهای PREMIUM و FLAGSHIP ارائه میشود)
۴ عدد بلندگو
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX
دوربین دید عقب (فقط در تیپهای PREMIUM و FLAGSHIP ارائه میشود)
کامپیوتر سفر
صندلیها با پوشش چرمی
صفحه نمایشگر لمسی (فقط در تیپهای PREMIUM و FLAGSHIP ارائه میشود)
آینههای عقب الکتروکرومیک
دربازکن صندوق عقب (ریموت)
آینههای برقی به همراه راهنما
رینگهای آلومینیمی
و….
در ایران: ۴۷.۹ میلیون تومان (دنده دستی) – ۵۲.۹ میلیون تومان (دنده CVT)
در چین: قیمت تیپهای گوناگون این خودرو در چین به صورت ذیل است:
تیپ خودرو | نوع جعبهدنده | قیمت (ِیوآن) |
DELUXE | دستی | ۵۹/۸۰۰ |
DELUXE | CVT | ۶۹/۸۰۰ |
PREMIUM | دستی | ۶۶/۸۰۰ |
PREMIUM | CVT | ۷۶/۸۰۰ |
FLAGSHIP | دستی | ۷۲/۸۰۰ |
FLAGSHIP | CVT | ۸۲/۸۰۰ |
امیر مرادی
۵ تیر ۱۳۹۴روی کاغذ که ماشین خوبیه ولی باید دید تو عمل چجوری جواب میده
هر چند تو این قیمت گزینه دیگه ای هم نیست که آخه
این چه وضعیه اصن
Hitler
۶ تیر ۱۳۹۴از حق نگذریم چینی ها خیلی خیلی تو طراحی پیشرفت کردن،اولا با کمک ریکاردو انگلیس الان هم خودشون.درسته تجربه یه چیز دیگس ولی تلاششون واقعا تامل برانگیزه.کمتر فردی رو میتونید بیابید که بدون آرم پشت این ماشین کشور سازنده شو تشخیص بده.کم کم دارن واس خودشون صاحب سبک و زبان طراحی میشن.
هر چی دوس دارم،یا غیر قانونیه،یا چاق کنندس،یا متاهله(هیچکاک)
عارف
۶ تیر ۱۳۹۴اقا این چینیا چرا اینطورین؟
این همه زور میزنن ماشین درست میکنن… بگذریم از کیفیت و کپی کردن و خیلی چیزای دیگه…. اما زورشون میاد چرخای ماشینو 2 اینچ بزرگتر بگیرن!!! هرچی ماشین چینی میبینیم چرخاش تو ذوق میزنه!!! چرا اینقدر کوچیک آخه؟! کسی میدونه؟ مطمئناً بخاطر کم شدن قیمت نیستا!
علیرضا
۷ تیر ۱۳۹۴به نظر من به خاطر اینه که فنر بندی نرمی دارن. در نتیجه وقتی بار و سرنشین زیاد توی ماشین باشه ارتفاع ماشین خیلی کمتر میشه. مثلا همین ایکس 50 بدون بار و سرنشین 208 میلیمتر ارتفاع داره و در حالت ماکزیمم بار 166 میلیمتر. در نتیجه وقتی بار داشته باشه 4 سانتی کمتر پایینتر میاد. این یعنی اینکه اگه رینگ بزرگتر باشه ممکنه لاستیک توی دست انداز ها گیر کنه. مثلا اگه توی نمای بدون بار احساس میکنین که مثلا این ماشین باید رینگ 17 داشته باشه، در عمل اگه رینگی بزرگتر از 15 زیرش باشه توی شرایط ماکزیمم بار و سرنشین قطعا توی دست انداز ها دچار مشکل خواهد شد.
احمدرضا
۷ تیر ۱۳۹۴احتمالاً به دلیل نرمی فنرهاشون هست که اگه چرخ با سایز بالا کار کنند وقتی ماشین بار زیادی داشته باشه ارتفاعش پایین میاد و ممکنه با چرخها برخورد داشته باشه
Hitler
۱۳ شهریور ۱۳۹۴بیشتر به دلیل جبران افت گشتاور هس،چرخای بزرگ تر گشتاور بیشتری برای حرکت نیاز دارند.
درسته چرخ بزرگ ،مصرفو کاهش میده ولی موتور به زور میفته.
جهان را جهل،خیانت و تعصب نابود کرد(کامیاب کبیر)
عارف
۵ تیر ۱۳۹۴با اینکه از ماشین چینی خیلی بدم میاد،ولی این یکی هم ظاهرش خوبه هم قیمتش فوق العاده است،امکاناتش هم که عالیه تو این بازه ی قیمتی،راحت نمیشه از کنارش گذشت
"Amir"
۶ تیر ۱۳۹۴جلوش کپی واضحی از opel mokka هست
احمدرضا
۶ تیر ۱۳۹۴البته توجه کنید که ماشینی که کرمان خودرو با قیمت حدود 50 میلیون ارایه میکنه نسخه ای نزدیک به نسخه پایه است که خیلی از امکانات نسخه فول ازش حذف شده.
محمد
۶ تیر ۱۳۹۴اینو نمایشگاه شیراز اورده بودن
متاسفانه اینی که مونتاژ میکنن مانتیور نداره..
یا گذاشتن که به عنوان اپشن اضافه بفروشن..
&
ارتفاع الکی زیاد و رینگ خیلی کوچیکی داره و جنس چراغهای عقبش خیلی بی کیفیت هست.
محمدرضا ♥BMW♥
۵ تیر ۱۳۹۴کاری ندارم برندش یا کیفیتش چجوریه(البته وقتی قیمت پایین باشه کیفیت پایین هم طبیعیه) یا کپیه یا ساخت کجاس یا…ماشین خوشگلیه و افسوس میخورم چرا ما نباید با این سرعت پیشرفت کنیم…آفرین به لیفان آفرین به چین.
Zonda R
۵ تیر ۱۳۹۴@.F
با تشکر از سام دوست خوبم که این مطلب رو به رشته ی تحریر دراورد
واقعا نمیشه از پیشرفت اژدهای سرخ چشم پوشی کرد
محصولات امروزشون تو بازار حداقل از محصولات مونتاژ داخلی بروز تر،زیباتر،قوی تر و خالص تره
محصولات مونتاژ داخل شتر گاو پلنگ شدن و دیگه برای خرید در نمونه ی صفر کیلومتر قابل اعتنا نیستن مستند حرف بنده قیاس پژو پارس 89 و 94 هست که در مدل 89 به مراتب کیفیت بهتری داره
X50 هم روی کاغذ با توجه به شرایط حال حاضر خودروی جذابیه در این بازه قیمتی
ولی تا نیاد نقاط ضعفش هم مشخص نیست
امیدوارم محصول مناسبی باشه تا خیل زیادی از هموطنانمون بتونن از یه ماشین خوب با گیربکس اتوماتیک بهره ببرن
سام
۵ تیر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری فرزاد جان،باعث خرسندی بنده است که این متن مورد توجه شما دوست عزیز و گرامی قرار گرفت.موفق باشی
Un4given
۵ تیر ۱۳۹۴ماشینی که استعداد 10 تومن گرونتر شدن رو داره. هنوزم خودم موندم که چرا ثبت نام نکردم !
جلو اپل و از نمای پشت جولیتاست. سایز هم که کلاس مینی کراسه و هم تیپ نیسان جوک .
ماشینی که بیاد میترکونه، شک ندارم .
amir
۵ تیر ۱۳۹۴کافیه تابستون ازش کولر بگیری بزنی تو دل ترافیک باید التماس کنی تا راه بره
احمدرضا
۶ تیر ۱۳۹۴به این نکته باید توجه بشه که به خاطر داشتن فرمان برقی، بخشی از قدرت خودرو که معمولاً توسط فرمان هیدرولیکی گرفته میشه صرفه جویی میشه و این میتونه تا حدی جبران گرفتن قدرت موتور به خاطر روشن کردن کولر رو بکنه.
سعید
۶ تیر ۱۳۹۴راست میگه احمد رضا بین 6-9٪ بار از روی موتور کاهش پیدا میکنه
البته چینی ها بهترین سیستم A/c رو چه در خودرو و چه در اسپیلتهای برقی ساخت وطراحی دارن.
فرهاد
۱۴ آذر ۱۳۹۴دقیقا این حرفو یک نماینده فروش لیفان به من زد و گفت این ماشین تا 80 جا داره
علیرضا
۵ تیر ۱۳۹۴با تشکر از جناب کاویانی عزیز. من که عاشق اون “بگذریم!” های آخر پاراگراف های شما هستم. مقالاتی که شما می نویسین از از اولین خط های اون کاملا مشخصه که چه کسی اونا رو نوشته. این خیلی خوبه که امضای خاص خودتون رو توی نوشته هاتون دارین. بگذریم!
دو تا نکته رو می خواستم اضافه کنم.
اول اینکه مدلی که به ایران میاد مدل پایه هست و خیلی از امکاناتی که توی این متن بهش اشاره شده رو نداره. از جمله مانیتور، دوربین عقب، ESP و …
دوم اینکه یکی از مهمترین پارامتر های شاسی بلند ها، حداقل فاصله از سطح زمینه. یعنی در واقع کمترین فاصله هر کدوم از متعلقات کف خودرو با زمین. هر چقدر که این فاصله بیشتر باشه ماشین شاسی بلند بهتری محسوب میشه. حالا فاصله کف چند تا SUV از سطح زمین رو بررسی می کنیم:
کیا اسپورتیج: 172 میلیمتر
http://www.kia.co.uk/new-cars/range/suv … ation.aspx
کیا سورنتو: 185 میلیمتر
http://www.kia.co.uk/new-cars/range/suv … ation.aspx
سوزوکی گرند ویتارا: 200 میلیمتر
http://www.globalsuzuki.com/automobile/ … tara/spec/
تویوتا راو4 : 160 میلیمتر:
http://www.toyota.com/rav4/features.htm … /4440/4450
هیوندای سانتافه: 200 میلیمتر
http://auto.ndtv.com/reviews/first-driv … -fe-380360
و اما … لیفان ایکس 50: 208 میلیمتر!
http://www.lifanmotors.net/lifan_x50_4.html
در نتیجه لیفان ایکس 50 یکی از مرتفع ترین شاسی بلند های موجود توی بازار ماست.
ALiHidden
۶ تیر ۱۳۹۴والا اینطور که شما گفتی یعنی لیفان از RAV4 بهتره چون شاسی بلند مرتفعیه:|
عجب:|
علیرضا
۶ تیر ۱۳۹۴من نگفتم بهتره. گفتم شاسی لیفان از راو فور بلند تره.
ALiHidden
۱۰ تیر ۱۳۹۴والا جوری ک من فهمیدم شما گفتی هر چی ماشین شاسی بلند مرتفع تر باشه ماشین بهتریه و از اونجایی ک شاسی این لیفان زیاده نسبت به :
اسپورتیج-سانتافه-راوفور-گرندویتارا و… بهتره:|
ارمان
۶ تیر ۱۳۹۴کراس اووری که قراره داخل شهر رونده بشه این قضیه حتی یک ذره هم مهم نیست بلکه میتونه منفی هم باشه
1- استفاده برای افراد مسسن رو سخت میکنه
2- رو هندلینگ تاثیر مستقیم میزاره
سام
۶ تیر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری علیرضا جان،انجام وظیفه بود.
بنده هم به نوبه خودم از نوشته های شما بسیار لذت برده و مستفیض شدم،به خصوص مطلب مربوط به مسافرت با لیفان.بگذریم! این متن، پیش از اعلام رسمی فروش توسط نماینده ایرانی لیفان نوشته شد و به همین خاطر امکان دست یابی به لیست تجهیزات آن فراهم نبود،گرچه بعدها با انتشار لیست تجهیزات این خودرو توسط شرکت سازنده،بنده فورا نسبت به اصلاح متن اقدام نمودم ولی گویا این اصلاحات در سیستم اعمال نشد! در رابطه با ارتفاع این خودرو از کف زمین، این مطلب را می خواهم خدمتتان عرض کنم که گرچه این مسئله مقوله بسیار مهمی در طراحی کراس اوورهاست ولی در عین حال هم نمی توان این امر را دلیلی بر ارتفاع بیشتر لیفان X50 نسبت کیا سورنتو و یا تویوتا RAV4 دانست،زیرا علاوه بر ساختار متفاوت بدنه آنها، که در دسته نخست بیشتر شبیه به SUV هاست و دسته دوم نزدیک به هاچ بک ها،ارتفاع و جایگاه (صندلی) راننده پشت فرمان را هم باید در نظر گرفت و همین مسئله است که موجب می شود تا ارتفاع خودروهایی همچون سانتافه تا 14 سانتی متر بلندتر از خودروهایی همچون لیفان X50 باشد و این موضوع با یک نگاه ساده هم قابل ردیابی است، در ثانی بسیاری از کراس اوورهای مدرن به آپشی همچون سیستم تعلیق فعال نیز مجهزند که گاها ارتفاع آنها را تا چند سانتی متر بالاترمی آورد،مانند آنچه که در پورشه کاین و ماکان وجود دارد.
علیرضا
۷ تیر ۱۳۹۴سام عزیز بابت لطفی که نسبت به بنده و مقالات نپخته و ناقابل من داری بسیار ممنونم.
در مورد بحث ارتفاع اگر ما با تقریب فرض کنیم که “ارتفاع کلی خودرو=ارتفاع شاسی از سطح زمین+ارتفاع اتاق” و از آنجایی که می دانیم ارتفاع شاسی این خودرو از سطح زمین بسیار زیاد و ارتفاع کلی خودرو تقریبا برابر با خودرویی مثل ال نود است، در نتیجه با شاسی بلندی طرف هستیم که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد اما اتاق آن قابل مقایسه با پژو 206 است. البته این مساله تا حدودی طبیعیست. زیرا ایکس 50 یک کراس اور کلاس B محسوب می شود.
در نتیجه می توان گفت که فضایی که ایکس 50 در اختیار راننده و سرنشین می گذارد مخصوصا از نظر ارتفاع چندان فضای بزرگی نیست(که این امر در بررسی هایی که از نزدیک انجام شده به اثبات رسیده). به طور کلی به نظر من ایکس 50 خودرویی مشابه پژو 206 است که ارتفاع زیادی به آن داده شده و به علاوه فضای بار زیادی درعقب دارد.
از نظر موتوری نیز موتور ایکس 50 فقط 3 اسب بخار کمتر از موتور ال نود تولید می کند و وزن خالص آن نیز فقط 35 کیلوگرم از ال نود سنگین تر است. مضافا این خودرو از سیستم فرمان برقی استفاده می کند که بر خلاف فرمان هیدرولیک ال نود، از قدرت موتور نمی کاهد. در نتیجه حداقل روی کاغذ نمی توان تفاوت چندانی بین قابلیت های حرکتی ایکس 50 و ال نود قائل شد. کما اینکه حداکثر سرعت اعلام شده برای ایکس 50 فقط 5 کیلومتر بر ساعت کمتر از ال نود است. البته نباید از نقش سیستم انتقال قدرت، ضرایب دنده، تنظیمات ECU و … در شتاب و کشش خودرو غافل شد. قطعا اگر این خودرو به دست مصرف کننده برسد بهتر می توان در مورد قابلیت های حرکتی آن اظهار نظر کرد.
موفق و پیروز باشید.
سام
۸ تیر ۱۳۹۴با سلام
علیرضا جان،علاوه بر سایت ها و منابع خارجی، اخیرا برخی از نشریات و سایت های ایرانی هم این خودرو را مستقیما مورد تست قرار داده اند،مثلا یکی از هفته نامه های معروف خودرویی پس از تست لیفان X50 در مورد شتاب آن چنین نظر داده است:
«گیربکس CVT را برای آغاز حرکت با فشردن پدال ترمز در حالت D قرار می دهیم و حرکت را آغاز می کنیم.X50 هر چند در ظاهر و کابین المان های اسپرتی را به شما نشان می دهد اما در شروع حرکت با گیربکس CVT نباید انتظار شروعی توفانی را داشته باشید چرا که در این خودرو تمرکز روی رانندگی اقتصادی بیش از حالت اسپرت است.شروع حرکت معمولا با تأخیر و کندی اندکی همراه است اما به دلیل بازه هزار دور موتوری حداکثر گشتاور 133 نیوتن متر،با ورود به دنده 2 کشش خودرو مکث اولیه را از ذهن شما پاک می کند اما شتاب صفر تا صد بسیار خوبی را رقم نمی زند»
بنتلی
۵ تیر ۱۳۹۴ماشین خوبیه،قیمتش عالیه،اگه دست سایپا بود از۶۵ شروع میکرد،فرق اتومات و دستی ۵تومنه و ساخت بوش بعد پارس اتومات و دستیش ده تومنه!!!
دوستان توجه کردین ک واردکننده های خودرو و دولت خیییییلی از خود شرکت سازندش بیشترسود میکنن!!!!!شما هم موافقین باحرفم؟
یه پسر
۵ تیر ۱۳۹۴واقعا خیلی متشکر از جناب مهندس کاویانی که به موضوعات روز و کاربردی می پردازن
در مورد لیفان ایکس 50 می تونم بگم که با توجه به قیمتش بازم می گم با توجه به قیمتش ماشین خیلی مناسبیه و واقعا ارزش خرید رو داره
والا بر اساس تجربه ی دو ساله و حدودا 55 هزار کیلومتری که یکی از رفیقام از 620 داره می تونم بگم لیفان نسبت به پولی که می گیره آدم رو نا امید نمی کنه البته هنوز هیچ لیفانی به کار کرد بالا و عمر ده ساله نرسیده تو ایران که بشه در مورد کیفیت لیفان صحبت کرد در مورد 520 هایی هم که تو خیابون دیده میشن گاهی ماشین های سرحال و گاهی هم لش توشون هس و مسلما بستگی به نگهداری داره
سام
۵ تیر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری دوست عزیز و گرامی،انجام وظیفه بود.
میثم
۵ تیر ۱۳۹۴با توجه به این قیمت، تنها عیبش اینه که چینیه!
سام
۵ تیر ۱۳۹۴با سلام
خدمت تمامی خوانندگان گرامی عرض می کنم که خودروی لیفان X50 ،بر اساس بروشور شرکت مونتاژکننده،با تجهیزات ذیل به مشتریان ایرانی ارائه می شود:
1- دو عدد ایربگ (راننده و سرنشین جلو)
2-سیستم ترمز ABS
3- سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
4- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
5 – سیستم ISOFIX
6- سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT )
7-صندلی های چرمی
8-کامپیوتر سفری
9-سنسور دنده عقب
10-تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ های جلو
11-کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD با خروجی AUX و USB
12- شیشه های جلو وعقب برقی
با نگاهی به لیست بالا، می توان مشخصات نمونه ارائه شده در ایران را نزدیک به مدل پایه این خودرو یعنی DELUXE،محسوب نمود.با تشکر- سام کاویانی
AHMADREZA
۵ تیر ۱۳۹۴نسبت به قیمتش خوبه
رضا
۶ تیر ۱۳۹۴نمیشه ایراد اساسی ازش گرفت بجز اینکه چینیه!
واقعا به چینی ها تبریک میگم بخاطر اینهمه کار و تلاش و سرعت پیشرفتشون واینکه آدمهایی هستن درست برعکس ما!!
mahdi-ms
۶ تیر ۱۳۹۴اولش میخواستم گیر بدم ولی وقتی قیمتشو دیدم منصرف شدم :). این چینیا فقط ظاهر کار میکنند. خب یکم هم به موتور و این چیزا برسید. این الان راه میره؟
احمدرضا
۶ تیر ۱۳۹۴آقای کاویانی در این مورد در مقاله توضیحات خوبی دادند. بحث موتور ضعیف فقط مربوط به چینی ها نیست توی اروپایی ها هم به نسبت از موتورهای ضعیف استفاده میشه مثل کپچر با 120 اسب بخار. دلیل هم بحث مصرف سوخت و قیمت بالای بنزین توی این کشورهاست. و گرنه توی چین هم ماشینهای با موتور قوی ارایه میشه.
genius
۶ تیر ۱۳۹۴وا اسفا!از عمر ورود لیفانهای520 و بعدتر620 و نهایتا ایکس60به مام وطن نهایتا داره 10سال میگذره ولی شما ببین این محصول بعد از گذشت این زمان کم چجوری داره پرچم سازندش رو بالا میبره اونوقت دوستان سایپا،در اندیشه ای متفاوت،تو این سالها علاوه بر تغییرات شگرف و اساسی پلت فرم چراغهای جلو و عقب(!!!)نهایت تغییری که رو پراید دادن حذف لچکی شیشه عقب و برهم زدن طراحی اورجینال پراید بنده خدا بوده و بس!!!!!
milad
۶ تیر ۱۳۹۴دیگه هیچ جای دنیا ماشین های خانوادگی دنده دستی نیستن .اون وقت ما پژو و سمند های جدید زوزه گیربگس دیونه ت میکنه…تنها راه چاره هم بلند کردن صدای موسیقی تو ماشینه…
سامان از تبریز
۶ تیر ۱۳۹۴چقدر شبیه اپل شده
امید
۶ تیر ۱۳۹۴وای بر […] که بیشترین فروش برندهای آئودی بی ام دبل پورشه جگوار در داخل مملکت چینه . چینی ها تولید آزمایشی شون رو به یمن وجود مسئولین بادرایت میدن به مردم ما اون وقت از ارزآوری به ملت خودشون محصولاتی میدن که 50 ساله از آزمایش سربلند بیرون اومدن.
[…]
Roya
۶ تیر ۱۳۹۴با سلام، دوستانی که اطلاعات کافی دارند لطفا به سئوالات من پاسخ دهند.
1- این اتومبیل تست تصادف شده یا نه؟ اگر شده در چه حدی ارزیابی شده؟ من هرچه جسجو کردم چیزی پیدا نکردم و معمولا سایر لیفانها هم به زور سه ستاره از china- ncap گرفتند!!!!!!!!!!
2- قیمت این خودرو با دنده دستی در چین زیر قیمت لیفان 620 هستش ولی چرا در ایران قضیه معکوسه؟ 620 ارزش خرید بیشتری داره (44.5) یا x50/؟؟؟؟
علیرضا
۶ تیر ۱۳۹۴1- لیفان 520 دو ستاره، 620 سه ستاره و ایکس 60 چهار ستاره از cncap گرفتن. این ماشین هنوز تست تصادف نشده ویا اینکه اگه تست شده هنوز نتایجش منتشر نشده.
2- لیفان 620 با این موتور و آپشن ها فقط توی ایران عرضه میشه و توی خود چین فقط موتور 1500 و 1600 سی سی داره. در نتیجه نمیشه قیمتش رو با 620 مقایسه کرد. به نظر من اگه کسی دنبال قدرت و شتاب و آپشن باشه 620 بهتره. اما از ظاهر ماشین و لذتش ایکس 50 بهتره. به خصوص اینکه جدیده و مردم هنوز باهاش آشنا نشدن.
RAYAN
۶ تیر ۱۳۹۴از بازار دست دوم ماشین های چینی نمیشه به راحتی گذشت…. واقعا مشتری اول و آخرش خودتی
احمدرضا
۶ تیر ۱۳۹۴به نظرم کسی باید سراغ ماشین چینی بره که ماشین رو برای یک دوره میان مدت مثلاً یک دوره حدود 5 ساله بخواد یعنی نه خیلی کوتاه که درگیر فروش در بازار دسته دو بشه و نه خیلی بلندمدت که ماشین به خرج بیفته. فعلاً فرهنگ مردم کوچه بازار اینطور جا افتاده که ماشین چینی یعنی آشغال و به همین جهت ترجیح میدن که ماشینهای داخلی سوار بشن ولی سراغ چینی نرن. ولی این فرهنگ به هر حال در چند سال اینده تغییر میکنه. چینی ها به هر حال در بازار ایران در حال جا افتادن هستند و به تدریج ثابت خواهند کرد که اگر خیلی باکیفیت هم نیستند ولی لااقل از محصولات داخلی یک سر و گردن بالاترند. آن موقع دیگه کسی صاحب اول و آخر ماشین چینی نخواهد بود و این ماشین ها هم متناسب با کیفیت و ارزشی که دارند خرید و فروش در بازار دسته دو خواهند داشت
من
۶ تیر ۱۳۹۴من این موضوع رو تحقیق کردم توی چند سایت فروش دست دو ولی اگهی های به قیمت دیدم فقط ؛مثلا x60 بعد سه چهار سال قیمتش نزدیک 50 تومن بود که خیلی هم بد نیست
ابوالفضل
۶ تیر ۱۳۹۴واقعا باید به احترام این سرعت بالای پیشرفت به پا ایستاد.
احمدرضا
۶ تیر ۱۳۹۴مقاله خوبی بود ولی ای کاش اشاره میشد که در ایران بخش قابل توجهی از امکانات نسخه فول ارایه نمیشود امکاناتی نظیر مانیتور و GPS ، استارت دکمه ای، ESP و TCS و TPMS، دوربین و سنسور پارک عقب، ایربگهای جانبی و پرده ای.
در واقع در ایران نسخه ارایه شده تقریباً همان نسخه پایه است که البته سانروف به آن اضافه شده. ارایه نسخه فول فکر میکنم اضافه قیمتی در حدود 10 تا نهایت 15 میلیون به نسخه فعلی داشت. یعنی میتونست با قیمتی در حدود 65 میلیون ارایه بشه. با این امکانات از نظر آپشن چیزی در حد رنو کپچر میشد که با توجه به اختلاف در حدود 40 میلیونی میتونست توجیه خرید داشته باشه و بازار خوبی کسب کنه. البته الان هم با قیمت حدود 50 میلیون بازار بدی نخواهد داشت ولی باید قبول کنیم که این ماشین امکانات خیلی ویژه ای هم ندارد.
pok
۶ تیر ۱۳۹۴سلام و عرض ادب واحترام خدمت اقای سام و همه دوستان
واقعا مقاله عالی بود.پر مغز و در عین حال جالب
لیفان x50 از رنو کپچر الهام گرفته (کوچک-پیشرفته-کم مصرف- به روز)
باید دید جک درمقابل چه می کند ؟؟؟؟
لیفان در تنوع محصولات خوب شروع کرد و عالی داره پیش میره.نکته دوست داشتنی ان این است که ریس شرکت لیفان طبق مصاحبه خودش علاقه زیادی داره که محصولات روز کارخانه لیفان در ایران همزمان با چین باشه
سام
۶ تیر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری دوست عزیز،شرمنده می کنی.خوشحالم که این متن مورد توجه جنابعالی واقع شد.
ارمان
۶ تیر ۱۳۹۴هیچ نهادی نیست بکه اقا چراغای جلو اپل روش نزارین؟
http://www.carbuzz.com/Opel/2011_Opel_Astra/
adel
۶ تیر ۱۳۹۴ماشین شاسی بلند با وزن بیشتر عمرا با موتوز 1.5 بتونه شتاب و سرعت خوبه داشته باشه به نظر من با این موتور خیلی ماشین تنبلی به نظر میرسه… ولی ظاهرش بد نیست.
محمد
۶ تیر ۱۳۹۴سرعت پیشرفت شرکت لیفان بسیار زیاده
(در حد فانتوم خخخخ)
شما فقط کافیه که یه نگاهی به لیفان820 کنید
که بزودی قراره توی ایران هم عرضه بشه
مطمینن با ورود لیفان 820 به بازار حرف زیادی از این خودرو ساز میشنویم
حامد MASERATI GT
۶ تیر ۱۳۹۴یه اشغال دیگه
Archi KHAN
۶ تیر ۱۳۹۴معجونی از کپی کاری…
حالا کیفیت و فنی اش را باید دید تا نظر داد.
اما طراحیش با توجه بی کپی بودنش ( پشتش شبیه آلفا جولیتا شده ) و سایر کانسپ های (ix35) (اسپورتیج) و… توش موج میزنه ، خیلی خوب شده به نسبت X60
آفرین به چین
sunmartin
۶ تیر ۱۳۹۴تمام صحبت ها و کامنت ها را مطالعه کردم اما فقط یه چینی دیگه به جمع چینی ها اضافه شد اینجا درست شدنی نیست یا باید محصولات اکسپیر شده نیم قرن پیش به ملت بقبولونن یا اینکه چینی های نا کارآمد و آزمون و خطا نصیب مردم میشه سمت سایر خودروها هم که خدا شکر نمیشه رفت تا وقتی خودرو زیر یوغ دولت و دولتی است بحای هصوصی و رقابتی در کار نیست هزینه های واردات و قوانین دست و پا گیر وجود دارد فقط باید شاهد افزوده شدن چینی ها باشیم
بنده خدا
۶ تیر ۱۳۹۴سلام.هر چی باشه من دوسش دارم.چرا چون ما باید یاد بگیریم موتور کم مصرف با آلایندگی کمتر سوار شیم…وقتی پراید واسه ما خودرو کم مصرفه این در مقابلش شاهه…من47تومن میدم…این نظر منه.از موتورxu7بهتره والله….
لانتا
۷ تیر ۱۳۹۴با توجه به قىمتى که داره. به نظر گزینه مناسبى هستش البته اتومبىل هاى چىنى بازار دست دوم مناسبى ندارن و کىفىتش در مقابل خودرو سازهاى دنىا بسىار پایىن ولى خوب باید توجه کرد که 52 مىلىون پولش و نباید انتظار زیادى داشت اگه 50 پول دارى و دلت یه شاسى بلند بخواد (البته قلابى) اره ارزش داره! در کل تو ایران اگه بخواى یه ماشىن خوب سوار بشى. باید بالاى 100 مىلىون واسش پول بدى!!
mehrzad
۷ تیر ۱۳۹۴سلام
دوست عزیز مقاله کامل و ترجمه شما رسا و عالی بود
بنده در روز اول نمایشگاه شیراز حضور داشتم اما برخلاف رنو کپچر که کارشناس مربوط توضیح می داد و امکان بررسی و حتی سوار شدن بود امااین x50 فقط جنبه رونمایی داشت و برسی از نزدیک مقدور نبود! مدل دنده ای که کرمان موتور قرار هست پیش فروش کنه واقعا مدل پایه ی این خودرو هست؟ دوستانی که ثبت نام کردن لطفا اگر اطلاع دارید پاسخ دهید
با تشکر
سام
۸ تیر ۱۳۹۴لطف داری دوست عزیز و گرامی،انجام وظیفه بود.