پس از نگارش مقاله “تجربه ۴۳۰۰۰ کیلومتر رانندگی با لیفان ۶۲۰ تلنت” که در آن این خودرو را از نظر فنی بررسی کرده بودم، تصمیم گرفتم این بار درباره عملکرد این خودرو در جاده و مسافرت بنویسم. چراکه مسافرت و جاده میتواند محک مناسبی برای آزمایش خودرو باشد و از طرف دیگر ما ایرانیان علاقه زیادی به مسافرت با خودروی شخصی داریم و نحوه عملکرد خودرو در مسافرت برای اکثر ایرانیان مهم است. هدف از نگارش این مطلب هم این است که دید ملموستری از خودرو برای خوانندگان و افراد علاقهمند به این خودرو فراهم شود.
خودروی من در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد که بخش اعظم آن در شهر بوده است. اما چند باری هم آن را در جاده تست کردهام که در مجموع حدود ۵۰۰۰ هزار کیلومتر از این عدد را شامل میشود. به منظور این که عملکرد خودرو در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گیرد دو مسافرت را در جادههای کاملاً متفاوت و با شرایط آب و هوایی متفاوت انتخاب کرده و برای شما شرح خواهم داد. همچنین سعی خواهم کرد که به جهت اینکه این متن صرفاً حالت بیان خاطره نداشته باشد، برخی نکات فنی و تجربی را در لابهلای متن قرار دهم. به امید این که مورد توجه و پسند عزیزان و علاقهمندان قرار گیرد.
مسافرت اول: مشهد به تهران
مسافرت اولی که برای شما شرح میدهم مسافرتی از مشهد به تهران بود که در تابستان ۹۳ انجام گردید. کارکرد خودرو در آن زمان در حدود ۳۵ هزار کیلومتر بود و دقیقاً دو سال از تحویل خودرو میگذشت. من به دلیل گرمای هوا و آفتاب معمولاً رانندگی در تابستان را به شب موکول میکنم و این سفر نیز از این قاعده مستثنی نبود. در ساعت ۵ بعدازظهر از مشهد شروع به حرکت کردم. تعداد سرنشینان ۵ نفر (به همراه راننده) بود.
اولین نکتهای که در هنگام سفر با این خودرو به نظر میآید صندوق عقب بسیار جادار آن است. ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۶۰۰ لیتر است که در این کلاس و حتی کلاسهای بالاتر هم عددی بسیار بزرگ محسوب میشود. بهگونهای که با وجود قرار دادن یک چمدان به ازای هر نفر، یک سبد بزرگ، چند بسته و پلاستیک، وسایل مربوط به سفر، غذا و … باز هم صندوق عقب به اندازه کافی برای خرید چند عدد خربزه در میانه راه جا داشت! این مسئله میتواند برای ما خانوادههای ایرانی که هنگام مسافرت بار زیادی را با خود به همراه میبریم نکته مثبت و مفیدی باشد. اگر نیاز به فضای بیشتری دارید میتوانید به خواباندن صندلیهای عقب، فضایی رؤیایی برای قرار دادن وسایل ایجاد کنید.
برخلاف صندوق عقب، کابین خودرو جزو کابینهای بزرگ و جادار قرار نمیگیرد و بیشتر برای افرادی با قد متوسط طراحی شده است. در نتیجه اگر ۵ نفر سرنشین بلند قد و بزرگ هیکل بخواهند مسافتی طولانی را با خودرو طی کنند قطعاً باعث خستگی و ناراحتی آنها خواهند بود. نکته بعدی نرم بودن فنرهای خودروست. بهگونهای که با قرار دادن مقداری بار در صندوق و یا نشستن ۲-۳ نفر در ماشین، فنرها میخوابد و از ارتفاع خودرو کاسته میشود. جالب اینجاست که این نرم بودن تأثیر خیلی زیادی در دفع ناهمواریها و ضربههای وارد به خودرو ندارد! پس دلیل استفاده از این فنرهای نرم چیست؟ شاید بهتر باشد جواب این سؤال را از مهندسان لیفان بپرسید!
با روشن شدن خودرو با توجه به اینکه معتقدم بهتر است بهجای پایین دادن پنجره خودرو، از کولر استفاده شود، کولر خودرو را روشن کرده و تا لحظه رسیدن به مقصد آن را خاموش نکردم. درواقع در طول این مسیر تقریباً هزار کیلومتری (بهجز چند توقع کوتاه برای بنزین زدن و …) کولر خودرو بلاوقفه روشن بود. یک نکته خوب دیگر در مورد این خودرو همین است که به لطف موتور ۱۳۱ اسب بخاری، روشن بودن کولر و یا وجود سرنشین و بار در حد معقول و منطقی تأثیر چندانی بر کشش و قدرت ماشین ندارد. این موتور در اصل برای استفاده در لیفان X60 و ۷۲۰ طراحی شده که از ۶۲۰ بزرگتر و سنگینتر هستند. در نتیجه بهراحتی میتواند از پس اضافهبار و یا کولر بربیاید.
درواقع میتوان گفت که شتاب و کشش این خودرو جزو بهترینها در رنج قیمت خودش و حتی رنج قیمتی بالاتر از خودش است. به دلیل اینکه موتور ۱۸۰۰ سیسی تنها در ایران بر روی این خودرو نصب میشود، اعداد رسمی برای میزان شتاب آن وجود ندارد. اما طبق تستهای مالکان این خودرو توانایی رسیدن به سرعت صد کیلومتر از حالت سکون در طی حدوداً ۱۱ ثانیه را دارد که با توجه به قیمت، کلاس و رقیبان عدد قابل قبولی است.
پس از شروع حرکت و زیاد شدن سرعت نکتهای که توجه راننده را جلب میکند این است که در سرعتهای بالا صدای سوت باد از آینه سمت راننده به گوش میرسد و با بالاتر رفتن سرعت خودرو، این صدای سوت نیز بیشتر میشود. اما این صدا چندان آزاردهنده و غیر قابل تحمل نیست. در مورد صدای موتور میتوان گفت که موتور این خودرو در حالت کار در جا بسیار بیصداست و حتی ممکن است اگر کسی برای اولین بار پشت فرمان یک لیفان بنشیند، در لحظه اول متوجه روشن بودن موتور نشود. این صدا تا دور موتور ۲۵۰۰ در برابر صداهای دیگر کم و قابل اغماض است. اما از دور موتور ۲۵۰۰ به بالا، صدا به شدت اوج میگیرد و حتی میتوان موتور آن را در بازه دور موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ جزو پر سر و صداترین موتورها دانست که حتی با وجود عایقکاری خوب موتور، صدای آن بهوضوح در داخل خودرو به گوش میرسد.
هرچند که صدای موتور لیفان اسپرت و جذاب است، اما تکرار طولانیمدت این صدا در جادههای طولانی میتواند باعث خستگی راننده شود. درواقع برای افراد قانونمند که با سرعتهای زیر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکنند به دلیل کمتر بودن دور موتور از محدوده پر سروصدا، صدای موتور چندان آزاردهنده نخواهد بود. اما اگر مثل من با سرعتهای بسیار بالاتر از حد مجاز رانندگی میکنید، صدای موتور را بهوضوح خواهید شنید.
در مسافرتهای بسیار طولانی مانند این مسافرت، خستگی و بیحوصلگی سرنشینان بسیار زیاد خواهد بود. یکی از چیزهایی که میتواند بهطور مناسبی جلوی خستگی و بیحوصلگی سرنشینان در سفرهای طولانی جادهای را بگیرد، سیستم صوتی و تصویری خودروست و البته لیفان حرفهای زیادی برای گفتن در این زمینه دارد. لیفان ۶۲۰ بهطور استاندارد دارای یک سیستم صوتی و تصویری مجهز به مانیتور با صفحه لمسی، دوربین عقب، اتصال بلوتوث برای مکالمه و پخش آهنگ، رهیاب GPS، پخش DVD و فلش مموری و … میباشد. همچنین این سیستم از ۶ بلندگو بهره میبرد که میتواند رضایت مصرفکنندگان معمولی را تأمین کند. همچنین درصورتیکه برای آن گیرنده دیجیتال نصب کنید میتواند کانالهای تلویزیون را با کیفیت خوبی پخش کند. در نتیجه برای سرنشینان بسیار سرگرمکننده خواهد بود.
همانطور که در بالا گفته شد سیستم صوتی این خودرو مجهز به رهیاب GPS میباشد. نرمافزار پیشفرض این سیستم نید است ظاهر مناسب و امکانات خوبی دارد. از جمله این امکانات نمایش دوربینهای پلیس و هشدار به هنگام نزدیک شدن به این دوربینهاست. در نتیجه من با فعال کردن این سیستم میتوانستم با خیال راحت با سرعتی بالاتر از سرعت مجاز مسیر (۱۱۰ کیلومتر بر ساعت) رانندگی کنم و فقط به هنگام نزدیک شدن به دوربینها و یا ایستگاههای پلیس سرعت خود را به حد مجاز میرساندم. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر با فعال شدن سیستم دوربینهای سرعت متوسط پلیس چنین روشهایی برای فرار از جریمه دیگر جوابگو نیست و بهتر است به منظور افزایش ایمنی و سلامتی خود و همراهان و همچنین جلوگیری از جریمه شدن توسط پلیس، سرعت مجاز در جادهها رعایت گردد.
صندلیهای این خودرو دارای روکش چرم هستند و به صورت دستی تنظیم میشوند. این صندلیها از نظر دربرگیرندگی بسیار معمولی هستند. همچنین به دلیل فضای نهچندان بزرگ کابین، ممکن است افرادی که قد بسیار بلندی دارند از ساعتهای طولانی نشستن بر روی صندلیهای این خودرو احساس خستگی کنند.
فضای داخلی خودرو جذاب است و طراحی داخلی در عین سادگی و پرهیز از شلوغی، بهخوبی انجام شده و باعث خستگی و تکراری شدن کابین نمیشود. جنس رویه داشبورد از پلاستیک نرم طوسی رنگ است. جنس پایین داشبورد از پلاستیک خشک به رنگ کرم تشکیل شده و فضای مابین این دو را نواری با طرح چوب پر کرده است که در مجموع طراحی چشمنوازی دارد.
پس از چندین ساعت رانندگی به همراه چند توقف کوچک، برای پر کردن باک بنزین و صرف شام در شهر دامغان توقف کردیم. باک این خودرو گنجایش ۵۸ لیتر بنزین را دارد و معمولاً برای طی کردن صد کیلومتر در شهر ۸.۵ لیتر، در جاده ۶.۵ لیتر و در سیکل ترکیبی ۷.۸ لیتر بنزین نیاز دارد. البته در این سفر با توجه به سرعت بسیار بالا، روشن بودن دائمی کولر و بار و سرنشین بسیار زیاد، مصرف خودرو به حدود ۷.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رسید. لازم به ذکر است که این خودرو مجهز به کامپیوتر سفری برای محاسبه میزان مصرف سوخت و … نیست و این محاسبات به صورت دستی انجام شده است. البته در برنامه رهیاب خودرو کامپیوتر سفری وجود دارد که میتواند سرعت متوسط، بیشینه سرعت، زمان رانندگی و … را محاسبه کند.
بد نیست اشاره کنم که بهترین سوخت برای لیفان بهمانند سایر خودروهایی که ضریب تراکم بالایی دارند، بنزین سوپر است. البته این به این معنی نیست که نمیتوان باک آن را با بنزین معمولی پر کرد. اما عملکرد خودرو با بنزین سوپر با کیفیت، بهوضوح بهتر خواهد بود. متأسفانه در حال حاضر بنزینهای سوپر موجود در کشور از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و استفاده از بنزین بیکیفیت در لیفان میتواند باعث ریپ زدن خودرو شود. در نتیجه درصورتیکه امکان دسترسی به بنزین سوپر خوب و با کیفیت وجود نداشته باشد، راهی جز استفاده از بنزین معمولی باقی نمیماند.
پس از صرف شام و استراحتی کوتاه در دامغان، در حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب به جاده بازگشته و به مسیر خود ادامه دادیم.
پس از مدتی رانندگی در شب متوجه چیزی شدم که قبلاً در هنگام رانندگی در جاده با خودروهای دیگر متوجه آن نشده بودم. چیزی که پس از مدتی رانندگی در شب با لیفان متوجه آن شدم این بود که بدون اینکه من به خودروهای روبرویی چراغ بدهم و یا اینکه قصد سبقت از آنها را داشته باشم، رانندگان روبرویی خودبهخود از مسیر من کنار میرفتند و مسیر را برای من باز میکردند. حتی گهگاه راهنما زده و به نشانه اعتراض به من چراغ میدادند. پس از مدتی من علت این رفتار رانندگان دیگر را متوجه شدم. علت این بود که به دلیل نرمی فنرهای خودرو و همچنین سنگین بودن صندوق عقب، عقب خودرو پایین رفته بود و باعث شده بود که نور طبیعی خودرو سمت بالا متمایل شود. در نتیجه رانندگان روبرویی تصور میکردند که من قصد نور بالا دادن به آنها را دارم. متأسفانه این خودرو با داشتن لیست بلندی از آپشن ها، برخلاف برخی از خودروهای ارزانتر از خود از، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغها از داخل بیبهره است. در نتیجه تنظیم ارتفاع چراغها باید به صورت دستی و با چرخاندن پیچ تنظیم ارتفاع چراغها از پشت چراغ انجام شود. در نتیجه به منظور عدم ایجاد مزاحمت برای سایر رانندگان، تصمیم گرفتم که نور اصلی خودرو را خاموش کرده و فقط با استفاده از نور چراغهای مه شکن به مسیر ادامه دهم.
با نزدیک شدن به تهران، باک خودرو را مجدداً در آخرین پمپبنزین مسیر پر کردم تا چند روزی از صفهای شلوغ پمپبنزینهای تهران راحت باشم و در نهایت در ساعت ۲ بامداد به تهران رسیدم. مسافت طی شده در این سفر چیزی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و زمان طی مسیر (با احتساب چندین توقف) حدوداً ۹ ساعت بود. خودرو حدوداً ۷۰ لیتر بنزین در این سفر مصرف کرد و در مجموع از نظر راحتی و قدرت عملکردی قابل قبول داشت.
مسافرت دوم: تهران-شمشک-دیزین-کندوان-یوش-بلده- مرزنآباد- کلاردشت-تهران
این مسافرت که با فاصله زمانی اندکی از مسافرت قبلی انجام شد از نظر مسیر، زمان حرکت، نوع جاده و میزان بار کاملاً با مسافرت قبلی متفاوت بود. در این مسافرت به دلیل مدت کوتاه سفر، بار بسیار کمی در صندوق وجود داشت اما مشابه سفر قبلی ۵ نفر سرنشین (با احتساب راننده) در خودرو حضور داشتند. به دلیل پرهیز از ترافیک و گرمای هوا (که در آن روزها بهراحتی به بالای ۴۰ درجه میرسید) تصمیم گرفتیم که این مسافرت را در صبح زود انجام دهیم. در نتیجه ساعت ۶ صبح اولین پنجشنبه شهریور ۹۳ مهیای سفر شدیم و به راه افتادیم. طبق برنامه قرار بود که یک خودروی دیگر در میدان لشگرک و خودروی دیگری که از کرج میآمد، در ابتدای جاده دیزین به ما ملحق شوند.
پس اولین توقف ما در لشگرک بود که پس از مدتی نسبتاً طولانی برای رسیدن همسفران (که خواب مانده بودند!) در حدود ساعت ۸ صبح به راه افتادیم. به دلیل تأخیر در برنامه، کمی سرعت را چاشنی کار کردیم و تا فشم که به دلیل نیاز همسفران به بنزین توقف کردیم، با سرعت راندیم. من به دلیل اینکه فقط چند روز قبل از آن باک را پر کرده بودم (که در قسمت قبل به آن اشاره شد) نیازی به بنزین زدن ندیدم و در نتیجه به سمت شمشک مسیر را ادامه دادیم. سربالاییهای مسیر شمشک و بعد از آن شمشک به دیزین فرصتی مناسب برای تست کشش خودرو بود. لذا سعی میکردم که توان خودرو را به چالش کشیده و آن را در شرایط سخت تست کنم.
با فشار دادن پدال گاز لیفان، ۱۳۱ اسب بخار گوش به فرمان راننده هستند و آماده هستند تا بهخوبی از پس سختترین دستورات بربیایند. شتابگیری سریع، و کشش در سربالاییها بسیار عالیست. قدرت موتور به راننده اجازه میدهد که تحت هر شرایطی برای سبقت گرفتن و افزایش شتاب حتی در سربالاییهای تند اقدام کند. این توان بالای موتور به راننده اجازه میدهد که حتی در دندههای سبک در چنین جادههایی شتابگیری کند و این مسئله نیاز به دنده معکوس را به شدت کاهش میدهد. صدای موتور که در قسمت قبل بهعنوان یک ضعف از آن یاد کرده بودم، در اینجا با حالت اسپرت و غرش مانند خود، راننده را به فشردن بیش از پیش گاز تشویق میکند. این صدای موتور در مدت کوتاه و در چنین جادههایی بسیار جذاب و گوشنواز به نظر میرسد و به هیجان و لذت رانندگی میافزاید.
البته لازم به ذکر است که به منظور ایمنی بیشتر و جلوگیری از آسیب دیدن موتور، دور موتور لیفان بهطور الکتریکی در محدوده ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بیشینه سرعت لیفان در سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت قفل شدهاند و در نتیجه با رسیدن به چنین دورهایی موتور کات آف میکند و اجازه گاز دادن بیشتر را از راننده میگیرد. حداکثر توان ۱۳۱ اسب بخاری این خودرو نیز در همان دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. هرچند که این خبر خوبی برای علاقهمندان به سرعتهای خیلی بالا نیست، اما شاید تصمیمی منطقی از طرف سازنده برای حفظ ایمنی و سلامتی خودرو و سرنشینان باشد.
مسئلهای که شاید نقطه ضعف لیفان در جادههای کوهستانی و پر پیچوخم باشد، هندلینگ نهچندان بالای آن است. درواقع این خودرو با داشتن سیستم تعلیق عقب یکپارچه، ارتفاع زیاد از سطح زمین، وزن کم، فنربندی بسیار نرم و فرمان بسیار نرم که در سرعتهای بالا سفت نمیشود، هر آنچه که برای داشتن هندلینگی پایین لازم است را در اختیار دارد! البته عملکرد سیستم تعلیق در جلوگیری از انحراف خودرو در پیچها مناسب است. اما وجود مسائلی مانند حرکات عرضی بدنه و ایجاد احساس نا امنی در سرعتهای خیلی بالا، باعث میشود که نتوانیم نمره خیلی خوبی به هندلینگ آن بدهیم. البته در کمال تعجب در این رنج قیمت خودروهای بسیار پرفروشی حضور دارند که هندلینگ آنها حتی از لیفان هم ضعیفتر است! در نتیجه هندلینگ لیفان را میتوان در این رنج قیمت متوسط توصیف کرد.
پس از حصول رضایت از قدرتنمایی لیفان در سربالاییهای مسیر شمشک به دیزین، نوبت به تست ترمزها در سراشیبی به سمت دیزین بود. بهطور کلی ترمز لیفان در ترمزهای شدید و ناگهانی عملکرد خوبی دارد و سیستم ABS هم به موقع و به شکل مؤثری ایفای نقش میکند.
با طی شدن این مسیر پر پیچوخم، در ابتدای جاده دیزین توقف کردیم تا سایر همراهان نیز به ما بپیوندند. سپس بهاتفاق صبحانه را در کنار رودخانه صرف کرده و راهی جاده شدیم. با رسیدن به کندوان یکی دیگر از آپشن های این خودرو یعنی اتولایت (روشن شدن خودکار چراغها با توجه به نور محیط) خودنمایی کرد. این آپشن در جادههای کوهستانی که تعداد زیادی تونل در آنها وجود دارد بسیار مفید است. چراکه با رسیدن به تونلها بهطور خودکار چراغ خودرو را روشن کرده و با پایان تونل آنرا خاموش میکند. در نتیجه دیگر امکان ندارد که به دلیل فراموشی راننده با چراغ خاموش وارد تونل شده و یا اینکه پس از خارج شدن از تونل چراغ خودرو روشن بماند.
توقف بعدی ما در ابتدای جاده یوش بود. جایی که به پیشنهاد یکی از همراهان که قبلاً این جاده را دیده بود، قرار شد که برای دیدن زیباییهای مسیر تا روستای یوش (زادگاه نیما یوشیج) برویم و سپس به جاده اصلی برگردیم و به مسیر خود ادامه دهیم. این جاده، جادهای پر پیچوخم و کوهستانی است که از امکانات ایمنی مانند گاردریل بیبهره است اما با مناظر طبیعی چشمنواز و بکر خود میتواند تجربه جالبی از سفر را در خاطر مسافران باقی بگذارد.
در این مرحله با توجه به خلوتتر شدن مسیر امکان حرکت در سرعتهای بالاتر نیز فراهم شد. در نتیجه با بالا دادن پنجرهها و روشن کردن کولر خودرو، سرعت ماشین را افزایش داده و کوهها و تپهها را با سرعت زیاد طی کردیم. در این بین باز هم قدرت موتور لیفان خود را نمایان میکرد. بهطوری که اکثر این مسیر با دنده ۵ و بدون نیاز به دنده معکوس طی میشد و فقط در سراشیبیها به منظور کنترل سرعت خودرو و کم شدن نیاز به ترمز از دنده معکوس استفاده میکردم. در این بین یکی از همراهان به من هشدار داد که استفاده از دنده معکوس بهجای ترمز گرفتن میتواند عمر تسمه تایم خودرو را کاهش دهد و بهتر است تسمه تایم خودرو را زودتر از موعد عوض کنم. پاسخ من به این هشدار یک لبخند و بیان این نکته بود که لیفان بهجای تسمه تایم از زنجیر تایم بهره میبرد. در نتیجه مشکلات تعویض تسمه تایم و پارگی و مخارج آن را ندارد. البته استفاده از زنجیر یکی از علل عمده صدای زیاد موتور مخصوصاً در دورهای بالاست.
پس از حدوداً یک ساعت به یوش رسیدیم و توقفی در آن مکان زیبا و چشمنواز داشتیم. در حین توقف بحثی برای ادامه مسیر بین همراهان درگرفت. اکثر همراهان موافق با بازگشت طبق قرار قبلی بودند. اما شخصی که پیشنهاد آمدن به این مسیر را داده بود و این جاده را قبلاً دیده بود، پیشنهاد داد که همین مسیر را ادامه داده و از بلده به سمت رویان برویم و از آن جاده به سمت مرزنآباد حرکت کنیم. وی مدعی شد که از بلده تا رویان راهی نیست و قبلاً در عرض ۱۰ دقیقه این مسیر را طی کرده است! اما این سخن چندان عجیب مینمود که برای روشن شدن حقیقت دست به دامان GPS لیفان شدیم تا فاصله باقیمانده را محاسبه کند. طبق محاسبه GPS مسیر باقیمانده ما تا رویان نزدیک به ۹۰ کیلومتر بود که در چنین جادههایی حداقل دو ساعت طول خواهد کشید! بحث اصرار ما و انکار ایشان بهجایی نرسید تا در نهایت برای اثبات درستی حرف خود و همچنین دیدن این جاده زیبا و جاذبههای طبیعی و انسانی آن از جمله جنگل آب پری و امامزاده بیژن با ادامه این مسیر موافقت کردیم.
پس با علم به این که راهی طولانی در پیش داریم، به سرعت راهی شدیم و با گذر از بلده وارد جاده رویان شدیم. جادهای که از بلده به سمت رویان میرود ارتفاع بسیار بالایی دارد و در بالاترین قسمت تا ۳۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا ارتفاع میگیرد و سپس به سمت رویان و دریای مازندران سرازیر میشود. پس از طی مسافت زیادی و با توجه به این که معلوم شد سخن همراه ما چندان منطبق با حقیقت نبوده، دوباره توقف کردیم تا به بررسی اوضاع بپردازیم. در این توقف آن شخص عنوان کرد که میتوان نرسیده به رویان، از جادهای که به سمت غرب میرود به سمت کجور رفت و از آنجا به مرزنآباد رسید. مزیت این مسیر نسبت به رفتن به رویان و بعد از آن چالوس و نهایتاً مرزنآباد این بود که طول مسیر کمتر میشد. اما این مسیر دوباره وارد جنگل و کوهستان میشد و ارتفاع میگرفت که سرعت حرکت را پایین میآورد. در نهایت این مسیر انتخاب گردید و به راه خود ادامه دادیم.
پس از طی مسافتی GPS که در حال حاضر مطمئنترین راهنمای ما بود اعلام کرد که باید به داخل جادهای که در سمت چپ ما بود برویم. با گام نهادن به آن جاده وارد مسیری طولانی از جنگلهای سبز و زیبا و بعد از آن دشتهای مرتفع فراخ شدیم. با توجه به این که ساعت از ۲ بعدازظهر هم گذشته بود و ساعتها مشغول حرکت در جادههای پیچ در پیچ بودیم، کمکم کودکان شروع به بیحوصلگی و بیتابی میکردند. به نظرم رسید که با باز کردن سانروف خودرو میتوان مدتی آنها را سرگرم کرد و نتیجه هم فراتر از انتظار بود! درواقع رقابتی برای بیرون بردن سر از دریچه سانروف و استفاده از هوای جنگل که به سرعت به صورت میخورد درگرفت و توانست مدت زیادی باعث سرگرمی و شادی همراهان باشد.
کجور آخرین توقفگاه ما در این مسیر بود و پس از چند دقیقه توقف در آنجا، درحالیکه کمکم خستگی و گرسنگی در حال غلبه بر ما بود، با تمام سرعت به سمت مرزنآباد حرکت نمودیم. با گذر از مجاورت کندلوس و طی مسافتی، بالاخره وارد جاده چالوس شدیم. در اینجا به دلیل کم شدن ارتفاع یکی از نقاط ضعف مهم لیفان در حال نمایان شدن بود. ساعت حدوداً ۴ بعدازظهر بود و در یکی از گرمترین روزهای سال قرار داشتیم. در نتیجه نیاز اساسی به کولر خودرو احساس میشد. اما سرمایش و پرتاب باد کولر لیفان اصلاً راضیکننده نبود. بهگونهای که سرنشینان عقب ترجیح میدادند در هوای حدوداً ۴۰ درجه و نسبتاً مرطوب آن منطقه، پنجره خودرو را باز کنند و از هوای بیرون استفاده کنند! من در مقاله قبلی کولر لیفان را با کولر پراید مقایسه کرده بودم. اما این مسئله با اعتراض برخی مالکان لیفان همراه شده بود. حقیقت این است که ممکن است اندکی کولر آن از کولر پراید بهتر باشد، اما این اصلاً برای خودرویی با قیمت و ویژگیهای لیفان راضیکننده نیست. بهطور کلی نمیشود در هوای بیش از ۳۵ درجه سانتی گراد بر روی کولر لیفان حساب چندانی باز کرد!
با رسیدن به مرزنآباد و ارتفاع گرفتن به سمت کلاردشت طبیعتاً هوا تا حدودی بهتر شد و به هر ترتیب به کلاردشت رسیدیم. در بدو ورود به کلاردشت من با توجه به اینکه احتمال میدادم که در مسیر برگشت به بنزین نیاز پیدا کنیم و با در نظر گرفتن شلوغی پمپبنزینها در مسیر برگشت، در پمپبنزین کلاردشت باک خودرو را پر کردم (که با توجه به این که همراهان ما در مسیر برگشت نزدیک به یک ساعت در پمپبنزین معطل شده بودند کار بسیار عاقلانهای بود). در نهایت با توقف در میدان کلاردشت مایحتاج لازم برای اقامت کوتاهمان را فراهم کردیم و بالاخره در حدود ساعت ۵ بعدازظهر به ویلا رسیدیم.
صبح روز بعد، پس از استراحت شبانه و تجدیدقوا، تصمیم گرفتیم که به جنگل مازیچال برویم. جنگل مازیچال که در یکی از ارتفاعات مجاور کلاردشت واقع است، مکانی بکر و بسیار زیباست. درختان تنومند و سر به فلک کشیده جنگل، در کنار چشماندازهای بینظیر، آن را تفرجگاه خوبی برای علاقهمندان به طبیعت بدل کرده است. مسیر رسیدن به این جنگل پس از ۲-۳ کیلومتر آسفالت تبدیل به جاده خاکی پردستاندازی میشود که رسیدن به آخر این مسیر برای خودروهای معمولی اندکی دشوار است. هرچند که لیفان با توجه به ارتفاع زیاد از سطح زمین مشکل خاصی برای پیمودن این مسیر نداشت، اما به دلیل ارتفاع کم خودروی همراهان، فقط توانستیم چند کیلومتر از مسیر را طی کنیم و در نهایت در گوشهای از جنگل توقف کرده و مشغول لذت بردن از نعمتهای خدادادی شدیم.
پس از برگشت از جنگل، فقط به اندازه صرف نهار و استراحتی کوتاه وقت داشتیم. چراکه نگران شلوغی جاده چالوس در عصر جمعه بودیم. در نتیجه وسایل را جمع کرده و از ویلا خارج شدیم و به سمت مرزنآباد حرکت کردیم. همانطور که قبلاً هم گفتم همراهان ما مدتی طولانی در صف پمپبنزین کلاردشت معطل شدند. سپس با رسیدن به مرزنآباد با ترافیک سنگینی روبهرو شدیم که باعث شد حدوداً یک ساعت در خود مرزنآباد وقت ما گرفته شود. پس از خلاص شدن از ترافیک سنگین مرزنآباد، ترافیک نیمه سنگین تا سیاهبیشه وجود داشت. پس از آن و با یکطرفه شدن مسیر، فرصتی پیش آمد تا دوباره لیفان قابلیتهای خود را در مسیرهای سربالایی ثابت کند. در اینجا باز هم میتوان گفت که کشش این خودرو در سربالاییها حتی با وجود روشن بودن کولر و داشتن ۵ سرنشین، قطعاً یکی از بهترینها در این کلاس و در این رنج قیمت و حتی رنج قیمتهای بالاتر است. در نهایت پس از یک توقف در کندوان که به منظور خداحافظی از سایر همراهان انجام شد، مسیر خود را به سمت تهران در پیش گرفتیم و در نهایت در حدود ساعت ۱ بامداد به تهران رسیدیم. بدین گونه این سفر نیز به پایان رسید.
در پایان لازم میدانم مطالب عنوان شده را جمعبندی کرده و چند نتیجه که از رانندگی نزدیک به ۵۰ هزار کیلومتر با این خودرو دارم را عنوان کنم.
لیفان ۶۲۰ خودرویی است که نسبت به قیمت خود موتوری بسیار قدرتمند، امکاناتی بالا، ظاهری زیبا و بهروز و فضای بار بسیار زیادی در اختیار دارد. در طرف مقابل، هندلینگ نهچندان بالا، کولر ضعیف، کیفیت رنگ پائین و صدای موتور بلند در دورهای بالا ایرادات اصلی این خودرو میباشند. طبق تجربهای که از ارتباط نزدیک با بیش از ۲۰۰ نفر از مالکان لیفان دارم میتوانم بگویم که این خودرو بهمانند بسیاری خودروهایی که در این رنج قیمت در کشور ما مونتاژ میشوند ممکن است بهطور شانسی ایرادات مونتاژی داشته باشد که مالک باید در سرویس اولیه و سایر سرویسها اقدام به رفع آنها بکند. البته بهطور کلی این ایرادات هیچگاه آنقدر بزرگ نیستند که مشکلی اساسی برای مالک فراهم آورند. بلکه بیشتر مربوط به قطعات تزئینی و نهچندان مهم میباشند. به نظر من این خودرو میتواند هم برای جوانان و هم برای خانوادهها چه برای استفاده شهری و چه جادهای، خودروی مناسبی باشد. بهخصوص اگر کسی از محصولات تکراری و قدیمی خودروسازان وطنی به تنگ آمده باشد و بخواهد تجربه خودرویی متفاوت و با ظاهر و امکاناتی جدید را داشته باشد، من این خودرو را به وی توصیه میکنم. اما اگر میخواهید خودرویی داشته باشید که هیچگاه پای شما را به نمایندگی باز نکند و علاقه چندانی به آپشن های جدید و ظاهر آن ندارید، شاید این خودرو بهترین انتخاب برای شما نباشد.
maus
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴در کل این آشغال هایی که چینی ها به ما میدن خودشون سوار نمیشن.
یه برند شناسنامه دار داریم مثل بنز که همیشه تو میدان رقابت و همیشه تو اوجه
یه برند هم مثل لیفان که ممکن چند سال دیگه نامی ازش نباشه.مثل پونتیاک
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴الان دقیقاً منظور شما از مقایسه ی این دو خودرو چی بوددددددد؟؟؟؟؟؟
پونتیاک اگه یه زمانی دیگه تولید نشد هنوز که هنوزه آمریکایی ها و طرفداران آمریکایی ها یادش میکنن مدل های ارزش مندی مثل Fire Bird و GTO که اعجوبه هایی بودن.
بعضی اوقات برخی از افراد چنان مقایسه هایی میکنن که آدم میمونه بخنده نخنده؛خدایی چی کار باید کرد؟
شروین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴دقیقاً همینطوره باربد جان. اتفاقا پونتیاک هیچ وقت نمیمیره. همیشه هست.
هژبر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴پونتیاک و با چی مقایسه کردی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علیرضا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴دوست عزیز من که لیفان دارم هم اونو با حتی با جیلی و چانگان مقایسه نمیکنم. اونوقت شما لیفان رو با پونتیاک مقایسه میکنین؟ میدونین با این حرفتون با احساسات چند تا جوون بازی کردین؟
sepehr
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴من شنیدم لیفان سپر خیلی ضعیفی داره و با کوچکترین ضربه میشکنه
قیمتشم 500 تومان هست آیا درسته؟
امید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴بله در نمایندگی مراغه بدونه رنگ 600 تومان
military
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴با مقایسه پونتایک و لیفان نشون دادیدذ فکرتون چه قدر بلنده و با اون سر دم داری بنزتون نشون دادید جزو کدوم قشر هستید
کیوان
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴دوست خوبم مقایسه بنز با لیفان قیاس مع الفارغ هست تفاوت قیمت بنز در این مقال نگنجد بلکه لیفان چینی را باید با همکلاسی های وطنی خودمان بسنجیم مثل سمند و ال نود و 405 و 206 و دنا …. که به نظرم لیفان نمره بهتری می گیره
امیرحسین (Lion26)
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام به همه دوستان.
من بعضی مقالات رو نگاه می کنم، می بینم نوشتن فلان کیلومتر با فلان خودرو.مگه چی…
من خودم یه 405 مدل 84 دارم،300000 کیلومتر کار کرده آخ نگفته.
باتشکر از نویسنده محترم.
Just France.
lmbx
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴درود
همان طور که میدونید تصادفات اخیر خیلی خبر ساز شده و دارن یه جوی درست میکنن که دیگه کسی نتونه سوار ماشین مدل بالا باشه.درسته یه سری از این افراد یک شبه به پول رسیدن و تازه به دوران رسیده هستند ولی واقعا خیلی ها با کار وتلاش و زحمت ماشین خریدن.الان یه جوری شده هر کی یه ماشین خوب داره میگن دزدی کرده یا معلوم نیست از کجا اوورده.راسیتش خیلی از مردم ما حسودن و حکومت داره ازاین اخلاق به نفع خودش سود میبره.حالا انصافا سواری با اینجور ماشین ها لذت داره (البته منظورم پایین و بالا شدن تو یه خیابان با 50 تا سرعت نیست).دوستان عذر میخوام به مطلب ریطی نداشت
یه پسر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴خدا ثروت و رفاه رو می پسنده (ثروت سلیمانی ) در ثانی سرمایه تو اقتصاد یک کشور باعث پیشرفت و افزایش رفاه عمومی میشه
به عنوان مثال باید سرمایه دار باشه تا برج ، کارخونه و مرکز خرید و … ساخته بشه و منفعتش به همه مردم برسه
اما
دوستان بیایم واقع بین باشیم
تو مملکت ما که نه تولید درست درمونی هست نه اقتصاد فعالی داره تازه تحریم هم هس
واقعا چی جوری یه کار شرفتمندانه میشه پیدا کرد که تهش اونقدر داشته باشه که کسی دلش بیاد باهاش ماشین های یه میلیاردی یا حتی سیصد چهارصد میلیونی بخره و بعد باهاش دور دور هم بزنه ؟؟؟
از طرفی یه کارایی تو ایران قانونی و شیک هس اما تو خیلی جاهای دنیا پول شویی و دزدیه
شما می دونین اگه یه دکتری تو آمریکا از صبح تا شب 5 تا عمل جراحی کنه ، حق العمل بگیره و … تازه با پول ویزیت خدا تومنی بیمارشو فقط 5 دقیقه فقط 5 دقیقه تازه با هزار جور تشخیص اشتباه معاینه کنه یا بازداشت میشه یا بستری
این کار هر روز خیلی از پزشک های ماست که تازه از طرف مردم قابل احترام هم هستن
بخدا تو ایران ما از این بدترشو داریم
افرادی که با دلالی مسکن و هزار جور چیز دیگه؛ زندگی رو واسه مردم سخت می کنن
حالا من به بقیه اونایی که زحمت می کشن نمی پردازم
اما بخدا من مدرسین دانشگاهی رو می بینم که با پراید این ور اونور می رن
بخدا قشر متوسط این مملکت روز به روز داره آب میشه و از طرفی یه عده روز بروز ثروتمند تر
آقا اصلا من حسودم من عقده ای ام
اما من حسود عقده ای دست اون ثروتمندی رو می بوسم
اصلا پاشو می بوسم
اگه همراه با ثروت افزایی دست چهار نفر رو هم بگیره حداقل یه آب باریکه ای واسه یه عده درست کنه
مثل بیل گیتس که با تاسیس مایکروسافت هم خودش شد ثروتمند ترین مرد جهان و هم مستقیم و غیر مستقیم به یک جهان خدمت کرد
اما اگه قرار یه عده با ثروتمند شدنشون یه جمعیتی رو بدبخت کنن پس حداقل باید منتظر بد بیراه مردم هم باشن
هر چند مقصر اصلی مدیریت غلط اونایی بوده که این اوضاع رو تو 6 هفت سال اخیر درست کردن و در اصل اونا باید جوابگو باشن
جناب lmbx من از شما عذر می خوام و بخدا قصد توهین ندارم و با حرف شما هم تا حد زیادی موافقم اما یه چیزایی رو دیگه نمیشه نگفت و الی من این پست و لیفان 620 رو دوست دارم و اصلا نمی خواستم مخصوصا تو این پست بحث به حاشیه کشیده بشه که از همه تون شرمنده ام
Jeremy
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴دقیقن یه آدم با شخصیت و تحصیل کرده حتی اگر هم توان مالیشو داشته باشه هیچوت نمیره یه ماشین میلیاردی بخره
amir
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴تا یه حدی قابل قبول حرف شما اما این که یه جون ۲۰ ساله یه ماشین ۱ میلیارد و خورده ای میخره قطعا یه جوره دیگه ای به پول رسیده (تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها )
کسیم که تحصیل کرده باشه هیچ وقت نمیاد برای خودش(چه برسه به پسرش)از این چیزا بخره چون نیازی نداره بهشون ..
Jeremy
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ما که تا حالا ندیدیم کسی با کار و تلاش و زحمت پول بدست بیاره اونوقت بچه باهاش بری بازی، تا حالا ندیدم آدم پولدار شرافتمند و تلاش کرده بره پول آنچنانی بده برای ماشین
alireza
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستان با عرض پوزش بابت سوال بی ربط
کسی تجربه رانندگی با لکسس gs560 یا gs530 سال های 2010 یا 2008 رو داشته؟
دوستان میارزه این ماشین رو خریدن؟ احساس می کنم یه مشکلی دارن چون ماشین 8 سیلندرو 220م نمی دن…!
دوستان اگه اطلاعاتی دارن در اختیار بنده قرار بدن.
سپاس
فرید
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴بهترین انتخابه…یه موتور فوق العاده قوی + پر امکانات…سگ جووون…بخر برو حالشو ببر.
faraz777
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴یکی از مشکلات اساسی این خوردرو اینه که مشکل واتر پمپش هست که اگه 100 بارم براش درشو بخری بازم میشکنه
کلا نباید توقع داشته چین تو 10 سال ماشین سازی یاد بگیره که!
این کره ایشا هنوز مشکل دارن دیگه ماشین چینی که جای خود داره!
amin
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴من ترجیح میدم با این قیمت یه آوانته دنده دستی دسته دوم بگیرم که هم از یه برند معتبره هم نمایندگی هاش بیشتره هم یه ماشین بدون آزار هست و 140 اسب بخار قدرت داره با شتاب خیلی عالی.
Jeremy
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴آوانته ترمزش ضعیفه تو همین سایت یه تست بود خیلی نتایج بدی داشت فکر کنم از پرایدم بدتر بود
Jeremy
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴از تعداد مثبت و منفی ها معلوم شد چقدر آدم عاقل و اهل مطالعه اینجا داریم و برعکس
این مدرک که ترمز آوانته از پراید هم بدتر بود
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Brake-Test-Result.jpg
این همه اینجا مطلب میزارن بعضی ها فقط بلدن عکساشو نگاه کنن
یه پسر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴خیلی متشکر از آقای رحیقی که لطف کردن و تجربیاتشون رو به اشتراک گذاشتن
والا لیفان 620 ( با توجه به اینکه دوستم دارش و از نزدیک باهاش آشنایی دارم ) میشه گفت برای استفاده خانوادگی خیلی ماشین مناسبیه
البته بستگی داره تا خانوادگی رو چطور معنی کنیم
چون اگه قرار باشه از ماشین مردونه کار بکشه و خرج تعمیر و سرویس هم براش زیاد باشه خوب ال نوت بهترین گزینه اس براش
اما اگه کسی با بودجه نهایتا 50 تومن دنبال یه ماشین خونگی می گرده که امکانات داشته باشه توصیه من اینه که بجای پژو های درجه 3 چینی بره سراغ لیفان چینی
علیرضا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴خواهش میکنم دوست عزیز. منم با شما موافقم.
امیر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴قشنگ معلومه داری با هدف از این خودرو تعریف میکنی
احمد باقری
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴در هر صورت یک ماشین چینیه و به همین اندازه باید ازش انتظار داشت.
احسان(احسان سابق)
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴توی عکس موتور ماشین خیلی کثیفه.مثله اینکه صاحب ماشین حتی دستمالی روی موتور نکشیده تا زیر خاک و روغن دفن نشه این انجین بدبخت
لانتا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴این نقد لىفان خوب بود اما من بعد از اینکه. تا وسط خوندن فک کرد راننده لىفان نمىرونه داره بنز مىرونه .لىفان خوبه ها اما در حد یه سوارى معمولى. این مقاله فقط به درد اوناى مى خوره که لىفان دارن واسه خودشون کلى حال مىکنن مىگن لىفان این همه خوب بود ما خبر نداشتىم.
علیرضا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴دوست عزیز نظر شما کاملا محترمه. ولی توی این مقاله هر چیزی که گفته شده بر اساس رنج قیمت خودرو بوده. توی این رنج قیمت هم خودرو هایی مثل تندر 90، سورن، دنا، پرشیا، پژو 206 sd و ام وی ام 530 حضور دارن .
معین
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴با عرض سلام میخوام به چندنکته اشاره کنم.نویسنده محترم چند بار از لفظ در این رنج قیمت و حتی بالاتر از آن در بحث کشش و… نام برد.
باید گفت در این رنج زانتیا و پارس موتور زانتیا یا همون ELX و البته رقبایی مثل مزدا 323 و… هم وجود دارند ولی اینجا ما لیفان رو با دوتای اول مقایسه میکنیم .لیفان امکانات و طراحی داخلی بروزتری دارد همانند اکثر خودروهای چینی دیگر و البته مصرف سوخت پایین تر ولی از لحاظ شتاب و قدرت و سیستم تعلیق و نرمی خودرو و جاداری داخل کابین و هندلینگ قافیه رو میبازه.تو این رنج میشه زانتیای مدل 87 یا 88 گرفت و یا پارس ELX صفر که حتی قیمتش کمتره.بحث کیفیت هم قضاوت با خود دوستان.از لحاظ ظاهر هم سلیقه شخصی میباشد ولی بنظر من زانتیا و پارس ظاهری ساده تر و شکیل تر دارند که حتی شاید با گذشت 15 سال از تولید آنها باز هم جذابیت خود را حفظ کرده اند.تشکر
علیرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا معین معمولا توی بررسی ها منظور از رنج قیمت، خودروهای صفر هستند. خودروهای دست دوم معمولا توی تست ها در نظر گرفته نمیشن. منظور من هم از رنج قیمت، خودروهایی مثل تندر 90، پرشیا، دنا، سورن، پژو 206 SD، ام وی ام 530، جک جی 5 و رانا بود. طبق تجربه، بین این خودرو ها فقط پارس ELX میتونه توی این زمینه ها با لیفان رقابت کنه که البته مدتیه پارس ELX هم توسط ایران خودرو به فروش نمیرسه و به نظر میاد که دیگه نمیشه اونو جزو گزینه های صفر کیلومتر حساب کنیم.
Zonda R
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴@.F
با تشکر از علیرضا عزیز بابت مطلب جامع و خوبش
و اینکه اگه دوستان از تجربه خودشون با خودروهای که دارن مطالبی رو بذارن بسیار کاربردی خواهد بود
امکانات 620 خیلی خوبه و طراحی کابینش با گذشت زمان هنوز قابل قبوله
صندوق هم بسیار بزرگه به جز لبه های دو طرف
در کل این رنج قیمتی با اومدن دنا رقیب تازه ای رو میبینه و البته mvm 550 با قدری اغماض در این رنج دیگر رقیب تازه نفسه
من انتخابم دنا هست
وبعد چینی های بازار
علیرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴خواهش میکنم دوست عزیز. به نظر من هم اگه این موضوع که هر کسی تجربش رو از ماشینش بنویسه( مخصوصا ماشینای جدید و تازه وارد به بازار) میتونه کمک خیلی بزرگی به سایرین باشه تا بتونن تصمیم بگیرن. بنده موقع خریدن همین لیفان و یا ام جی به شدت فقر اطلاعات دقیق، مستند و تجربی رو توی وب فارسی احساس کردم. جوری که برای گرفتن اطلاعات دست به دامن سایت های چینی و انگلیسی و برزیلی میشدم. اگه افراد بیشتری اطلاعاتشون رو با هر سبکی که دوست دارن توی اینترنت منتشر کنن، اونوقت تصمیم گیری برای سایرین خیلی آسونتر میشه.
Milad
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴از قلم فرسایی تون برای یک چینی آشغال کمال تشکر رو دارم.
آرش
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴نمیدونم چی بگم
آدم از خوندن نظرات تعجب میکنه
اینجا ی سایت تخصصیه باید با شناخت و تخصص نظر داد حمله به محصولات چینی که کار خاصی نیست
عزیزمن الان ماشین های وارداتی حتی تو منطقه آزاد هم زیر ۸0 تومن نیستن پس یعنی اگه گمرک رو هم به صفر برسونن اگثر مردم اکمان خرید اون جور خودرو رو ندارن
بعدشم ی جور میگین ماشین چینی آدم میمونه … اینا اسمشون چینیه ولی در حقیقت دارن با بزرگترین خودرو سازهای ژاپنی ، انگلیسی ، ایتالیایی، اسپانیایی ، کانادایی و … همکاری میکنن یا حتی امتاز اونا رو خریدن و صاحب تکنولوژیشون شدن
اگه شما گوشی samsung یا apple بخری پشتش زده ساخت چین ولی آیا چینیه ؟
والا ماکه الان خودمون تو خونه پژو و سمند و رانا داریم هیشکی راضی نیست افتضاح هستن افتضاه دیروز داشتم مدارک رو نگاه میکردم دیدم برای پژو 206 که مثلا باکیفیت ترینشونه من تو دوران گارانتی 25 بار مراجعه به نمایندگی داشتم تازه ده روز بعد از اتمام گارانتی دیسک و صفحه اش هم نابود شد و کلی هزینش کردم
ما همسایمون دوتا خودرو mvm یکی ۱۱۰و یکی ۵۳۰ داره یکی از دوستام هم ۳۱۵ داره برخلاف نظراتی که اینجا نوشته شده دوستان من کاملا از ماشین هاشون راضی هستن
معلومه که با هر ماشینی که بد تا کنی زود به خرج میفته
معلومه که اگه خدایی ناکرده باسرعت بالای ۱۰۰ به جایی بخوری بدنه ماشین اگه از تیتانیوم هم باشه هیچی ازش نمیمونه
من نمیخوام بگم که این چینیا خیلی خوبن نه ولی به این بدی که دوستان میگن هم نیستن
والا ماکه هرکسو دیدیم ازشون راضی بوده
به نظر من تولیدات چین توی رنج قیمت مشابه ی سروگردن از محصولات داخلی بالاترن
در ضمن شما برو زیر ماشین تولید داخلتو نگاه کن ببین چند تا برچسب فارسی روشونه
به نظر من ماشین ساخت چین با قطعات فرانسوی و کانادایی و ژاپنی و ایتالیلیی خیلی بهتر از ماشین شاخت داخل با قطعات درجه 3 چینیه
این نظر ما …
میثم اسماعیلی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴اقا میلاد میتونی برو همین چینی اشغال بگیر ….
البته اگر بهت ندادن ، میتونی محصولات ایران خودرو و سایپا را با قطعات ……. چینی بخری !!!!!!!!!!!
Milad
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴استاد….شما از کجا میدونی من توان اقتصادیم در چه حده…من کلا در مورد اجناس چینی نظرمو گفتم…آشعالن آقا حداقل اونایی که تو مملکتمون عرضه میشه آشغالن،چه قطعاتش در ماشین وطنی بکار رفته باشه چه خود ماشین مونتاژی…آشغالن آقا آشغالن
معین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴علیرضا جان اگه منظور صفر هست اکی زانتیا رو بذاریم کنار.ولی رانا و تندر و اس دی و… هم قیمتشون 10 تومن از این کمتره نباید مقایسه بشه.تنها رقیب صفرش پارس ELX هست که اونم دیگه تولید نمیشه و البته اونم 6 تومن ارزونتره.پس تنها ماشین صفر قابل مقایسه همون جک j5 هست.ولی اگه صفری ملاک نباشه من دست دوم زانتیا و یا به قول دوستمون آوانته رو به این ترجیح میدم.اگه قیمتش هم قیمت تندر و اس دی و پارس بوداونوقت شاید به خریدش فکر میکردم.البته نظر همه محترمه و باید بهش احترام گذاشت این عقیده من هست.
علیرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا معین معمولا توی ایران رنج قیمت خودرو ها رو به این ترتیب مرتب میکنن: 0 تا 25 میلیون، 25 تا 50 میلیون، 50 تا 75 میلیون، 75 تا 100 میلیون و 100 میلیون به بالا. در نتیجه خودروهایی که ازشون اسم بردم همگی توی یک رنج هستند و میشه با هم مقایسشون کرد. ضمنا به دلایل مختلف قیمت بازار برخی از این خودرو ها خیلی بیشتر از قیمت کارخونس. در نتیجه کسی که میخواد بخره باید با قیمت بازار بخره. قیمت بازار تندر 90 E2، حدودا 42.500 و پارس ELX حدودا 41.800 هستند. که به قیمت لیفان نزدیک هستند.
نظر شما کاملا محترمه و شاید واقعا برای یک مصرف کننده خرید خودروی دست دوم از یک برند معتبر، بهتر از بعضی چینی ها باشه. اما همونطور که قبلا عرض کردم، توی یک تست خودروهای دست دوم رو با نو مقایسه نمیکنند. منم بر همین اساس هر جایی که مطلبی رو گفتم و مقایسه ای رو انجام دادم با توجه به خودروهای تقریبا هم قیمتی بوده که قبلا عرض کردم.
میثم اسماعیلی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴با تشکر از آقای رحیقی عزیز که در دو مقاله کامل تمامی معایب و مزایای لیفان 620 را بدون هیچ گونه تعصبی اعلام کردند تا کسانی که میخواهند در مورد این ماشین اطلاعات کسب کنند یه مرجع کامل در اختیار داشته باشند
علیرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ارادتمندم آقا میثم.
سارا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴آوانتادرو توی مجموع سایت ها این همه برای معرفیش توضیح ندادن که برای این ماشین توضیح دادین … البته بیشتر شبیه انشا بود یاد خانواده ی آقای هاشمی افتادم … در مجموع ماشین آشغالی هست من سوار شدم خیلی بیخوده … باز جی 5 یکمی از این بهتره
علیرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴فکر نمیکنم آونتادور نیازی به معرفی داشته باشه. همه اونو میشناسن و البته توی ایران فقط تعداد انگشت شماری هستند که توانایی خریدش رو دارن. ولی لیفان یک خودروی طبقه متوسط جامعه هستش که توی بازار ما تقریبا جدیده و نیاز هست که در موردش نوشته بشه تا مردم بتونن خوب تصمیم بگیرن. نوشتن با این سبک و بیان عملکرد یک خودرو توی یک سفر یا مسافت خاص چیز جدیدی نیست و توی مجلات و سایت های خودرویی مرسومه.
ahmad
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴با وجود تمام مزیت هایی که این خودرو دارد (در کنار معایب) و البته با توجه به توضیحات راننده با تجربه این خودرو
ولی قبول کنید برند های چینی همچنان ناشناخته و غیرقابل اعتماد هستند و البته در بازار خودرو از اعتبار چندانی برخوردار نیستند!
حامد
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا تبریک میگم به خاطر این شرح کاملا منصفانه..تا جایی که حافظه م یاری میکنه هر کسی که خریده و من میشناسمش ناراضی بوده. ی تبریک جانانه به سایت پدال برای اینکه چند وقتیه شده بنگاه تبلیقاتی خودروهای چینی.البته زندگی خرج داره.قابل درکه اما انحراف ذهن مخاطبان گناهیست نابخشودنی
سعید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ممنون علیرضا جان که تجربیاتت رو به ما هم انتقال دادی
علیرضا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴خواهش میکنم آقا سعید.
شهروند
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴نویسنده گرامی
ممنون از اینکه بدون تعصب مزایا و معایت لیفان 620 رو در دو مقاله ارزشمند و پرمحتوا انتقال دادید. جامعه ما به افرادی مثل شما شدیدا نیازمنده.
من تصمیم به خرید این ماشین گرفتم و با تحقیقاتی که انجام دادم نسبت به قیمت خودرو قطعا انتخاب مناسبیه.
به جای خرید محصولات تکراری و بی کیفیت داخلی(که البته عمدتا قطعاتشون چینی درجه سومه و تو کارگاه های غیر استاندارد تولید میشه) یه خودرو چینی با استاندارد قابل قبول رو انتخاب می کنم.
بازم ممنون.
بهنام
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴نویسنده عزیز،
من حدود 2 سال از لیفان 620 تلنت استفاده کردم.مطلب شما کلیه نکات مثبت و منفی این خودرو را بدون هیچ تعصب و یا غرض ورزی منعکس می کند. در زمانی که من از این خودرو استفاده میکردم دقیقا همه مسایلی که شما ذکر کرده بودید، رو باهاش درگیر بودم. درحال حاضر یه خودرو دنا گرفتم که به هیچ عنوان چه به لحاظ کیفیت ساخت و چه به لحاظ سواری و امکانات با لیفان قابل مقایسه نیست.من سال 84 تا 88 سمند داشتم، دنا حتی با سمند قدیمی هم قابل مقایسه نیست و جز پسرفت چیز دیگه ای توی دنا نمیشه دید.با این وجود فکر میکنم در حال حاضر خودروهای چینی فاصله بین خودروهای داخلی تا کره و ژاپنی رو پر کرده،البته با قیمت بسیار مناسب.و برای قشر متوسط انتخاب بهتری نسبت به خودروهای داخلی هستند.
بهزاد مای
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴خیلی ممنون از اشتراک گذاشتن تجربیاتتون من که میخرمش
متاسفم برا بعضیا که ارزش این همه اطلاعات ندونستن
محمدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام بچه ها.من نظر همتون خوندم.ولی حالا بزارید من نظر خودمو راجع به خودرو های چینی و ایرانی بگم
.من الان حدود10ساله که تو کارخانه کرمان موتور کار می کنم.البته یه مدتی هم توی یکی از نمایندگی های یران خودرو دربم کار کردم.تمام خودرو هایی که در حال حاضر در کرمان موتور تولید میشن دارای استاندارد های معتبر جهانی هستن.مثلا خودرو تازه وارد جکs5که تازه داره در کرمان موتور تولید میشه 6تا از استانداردهای معتبر که دو تاش از آمریکاست.مثلا استاندارد اداره استانداردفدارل آمریکا داره.همکاری مستقیم با شرکت هیوندای کره جنوبی.کارخانه میتسوبیشی ژاپن.شرکت طراحی اتاق ایرودینامیکی انگلیس و ایتالیا داره.دقیقا یه ماشین با امکانات این خودرو هیوندای ix35هست که چیزی حدود150میلیون قیمت داره ولی این ماشین 74تومن قیمتشه.تازه از رقیب چینی خودش جیلیe7که امکانات کمتری و سوخت بالاتری داره ارزون تره.لیفان620 هم طراحی انگلیسی داره وحتی موتورش هم میشه گفت انگلیسیه.3تا از اساندارد های حوزه یورو اروپا داره.حالا خداوکیلی ماشین های وطنی اصلا چیزی به اسم استاندارد دارن!!!!!!حتی اداره استاندارد ایران هم ازشون راضی نیس.واقعا خنده داره نیس که ترمزABSوکیسه هوا تا یکی دو سال پیش جز اپشن حساب میشدن.در صورتی که خودرو باید این دوتا سیستم حما داشته باشه.بازم خدا پدرسردارمومنی بیاموزه که خودرو سازای وطنی وادار کرد که حتما بزاره.وگرنه هنوز خبری نبود.تو رنج قیمت که دوست عزیز ما لیفان با پارسelxمقایسه کرده بود باید بگم.پارس فقط سرسیلندر طرح زانتیاست حتی مال زانتیا هم نیس.بقییه موتورش همون پژو قدیمیه.الان حدودا 45میلیون قیمت داره.اما نه Gpsداره.سیستم برقی قدیمی.سیستم صوتی با کیفیت پایین.و از همه بدتر مصرف سوخت بالا و استهلاک خیلی زیاد.اما لیفان با همین قیمت تقریبا تمام امکانان رفاهی داره.موتور پرقدرت و کم مصرف.تازه خرابی خیلی کمتری نسبت به ماشینای ایرانی.هدف من تعریف ماشین های چینی نیست ولی خب حقیقت همینه.قصاوت با شما.
محمدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴با سلام خدمت همه دوستان عزیر.از اینکه نظرتون راجع به خودرو های چینی و ایرانی گذاشتید خیلی ممنون ولی حالا نظرخودمو می گم
بنده الان حدود10ساله که تو کارخانه کرمان موتورکار می کنم.البته یه مدتی هم تو یکی از نمایندگی های ایران خودرو دربم کار کردم وخودرو های وطنی خوب میشناسم.اول اینو بگم که تمام خودرو هایی که کرمان موتور و مدیران خودرو تولید میکنن بطور کامل چینی نیستن.یه مثال میزنم شما الان گوشی اپل6 کهچند میلیون قیمتشه پشتش نگاه کنی یا گلگسی اس6 زده چین ولی دلیل نمیشه که چینی باشه!چون فقط مومتاژ چین هستن..دوستان در حال حاضر یکی از محصولاتی که در کرمان موتور تولید میشه جکs5هست.این ماشین شاسی بلند از لحاظ قیافه دقیقا مشابه هیوندایix35 میباشه بخصوص جلو این ماشین.وتقریبا تمامی امکانات و راحتی هیوندای داره.وقیمتش هم حدودا73نیم و فول اپشن تقریبا76تومن قیمت داره ولی هیوندای حدودا150تومن اونم نه فول آپشن.این ماشین 6تا از استاندارد های معتبر جهانی از جمله دوتا از استانداردهای امریکا بخصوص اداره استاندارد فدرال امریکا داره.شرک تولید کننده جک همکاری مستقیم با هیوندای کره جنوبی.میتسوبیشی ژاپن.شرکت طراحی ایتالیا وهمین جور تا حدودی انگلیس داره.تازه رقیب چینی این ماشین که جیلیe7هست قیمتش حدودا115تومنه و امکاناتش کمتر از این ماشینه.موتورش2000با توربوشارژ باقدرت 176اسب بخاره.مصرف سوخت8نیم شهرو6.2جاده.وترکیبی7.7میباشد.یکی از دوستان لیفان620با پارسelxمقایسه کرده بود.پارسحدودا45قیمت داره.ولی هیچ اپشن درستی نداره.تازه سرسیلندر این ماشین اصلا زانتیا نیس بلکه طرح زانتیاس بقیش همون پژو قدیمی.با مصرف سوخت بالا واستهلاک خیلی زیاد.ولی لیفان طراحی بدنه کاملا انگلیسی ومیشه گفت موتورش هم انگلیسیه.با کلی آپشن ازجمله gps .گیرنده دیجیتال و دوربین دنده عقب واز همه مهم تر مصرف سوختپیین.جاده 6.2.و استهلاک خرابی خیلی کمتراز پارس.تازه 4تا از استاندارد های حوزه یورو اروپا داره.حالا خداوکیلی ماشین های وطنی چیزی به اسم استاندارد دارن.تازه اداره استاندارد ایران هم ازشون راصی نیس.واین هم بگم تمامی ماشین های تولیدی خارجی(چینی)بدون تایید اداره استاندارد حق تولید ندارن.به نظر شما این خنده دار نیس که ترمزABSوکیسه هوا تا یکی دوسال پیش جز آپشن خودرو حساب میشدن.چیزایی که باید خودرو سازان حتما روی خودرو اجبار بزاره.تازه قبلش که اصلا نداشتن.بازم خدا پدرسردارمومنی بیاموزه که این خودرو سازای وطنی وادار کرد که حتما بزارن.البته اینم بگم ماشین هر کار کنی خرابی داره.اما خرابی تا خرابی داریم.طرف 405خریده از نمایندگی تا خونه نرسیده واشر سوخته.یکی هم لیفان خریده بعد10000کیلومتر بوش طبق خراب شده رفته نمایندگی1ساعته براش عوض کردن.ماشینای چینی تمام قسمتش جزگارانتی حساب میشه اما ماشینای ایرانی خیلی از قسمتای خودرو اگه خراب بشه جز گارانتی نیس باید خودت عوص کنی.خداوکیلی قصدم فقط تعریف کردن از خودرو های چینی نیس البته ماشینای چینی قبلا خیلی عیبای زیادی داشتن اما الان خیلی خیلی بهتر شدن.من هم تو ایران خودرو کار کردم هم الان که تو کرمان موتور کار میکنم.بالاخره ماشینای وطنی دیدم این چینی ها هم دارم میبینم چی هستن.حالا بازم خودتون قضاوت کنید.
مهدیm
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام ۶۲۰۰ بهترین ماشین تواین رنج قیمت هستش واقعا ماشین عالی هست فقط معایبش لوازم یدکی هستش واقعا از ای ال ایکس بهتره باید رانندگی کنی باهاش
مسعود
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴آقای علیرضا واقعا از اطلاعات خوبتون ممنون . من خودم یک هفتست یک 620 ثبت نام کردم به توصیه یکی از اقوام. فقط بابت دیرکرد در تحویل آن با توجه به کامنتهای دوستان نگران شدم . ولی انصافا در مدت تحقیق در انتخاب خودرو در این رنج قیمت لیفان 620 ؛ جک و 550 یه سرو گردن از خودروهای داخلی بهتر بودن.
علیرضا
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام آقا مسعود. امیدوارم که مبارکتون باشه و ماشینتون صحیح و سالم به دستتون برسه. در مورد دیرکرد لازم نیست زیاد نگران باشین. کرمان موتور چند ماهیه که ماشینا رو خیلی به موقع تحویل میده. فک نمی کنم تاخیر خاصی داشته باشن.
amin
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستان من یکی از کسانی بودم که بشدت از محصولات خودروهای چینی مخصوصا لیفان طرفداری میکردم و در برابر کسایی که از این خودروها انتقاد میکردن من جوابگوی اونها بودم.ولی الان بعد از 70هزار کارکردبا این ماشینها فهمیدم که بشدت سخت در اشتباه بودم.ماشین بنده و تعداد زیادی از کسانی خودروهای چینیشون در نمایندگیهای کرمان موتوربذای تعمیرات اساسی از جمله تعمیر موتور!!!! وجود داره .بشدت از خریدمون و عدم وجود قطعات در نمایندگی و خدمات پس از فروش بسیار ضعیف و کیفیت بسیار بسیار بسیار پایین قطعات داخلی موتور و قطعات داخل اتاق بشدت ناراضی هستیم.بنظر بنده اگر کسی قصد خرید ماشین تو هر رنج قیمتی رو داره اصلا به سمت ماشین های چینی کشیده نشده.بخدا سمندی که بعضیا از بدیش میگن 1000 برابر بهتر از ماشین های چینی هست.گول اپشن های ماشینهای چینی رو مثل من نخورین.اپشنهارو روی این ماشینها گذاشتن که مردم برن بخرن.باورکنید من پارس معمولی رو 5سال داشتم بعد از 180هزار کیلومتر ایراداتی که این ماشینه چینی داره و داشته رو اون نداشته.یا حتی پراید که همه میگن امنیت نداره بخدا قسم نقص های فنی که تو ماشین های لیفان و JAC هست رو نداره.اگه سوالی درباره این ماشینا دارین میتونید بپرسید.amin.amraei@yahoo.com
علیرضا
۱۱ خرداد ۱۳۹۴دوست عزیز هدف شما رو از این که این متن رو توی چند تا از سایت های خودرویی قرار دادید رو متوجه نمیشم. راستش من با این همه مراجعه به نمایندگی ها و همچنین رابطه نزدیک با بیشتر از 250 نفر از لیفان سواران هیچوقت گزارشی مبنی بر مشکل موتوری توی لیفان ها رو ندیدم و نشنیدم. این ماشین همونطور که گفتم بی عیب نیست و یک سری ایرادات مونتاژی به علاوه ضعف هایی توی تزئینات و همچنین سیستم انتقال قدرت داره. اما موتور این خودرو چه از نظر قدرت و توانایی و چه از نظر دوام و کیفیت جزو بهترین موتور های رنج خودشه. همچنین جک که از موتور میتسوبیشی بهره میبره و در واقع شما با انتقاداتتون میتسوبیشی رو هم زیر سوال بردین! اگه قصد تخریب برند ها رو دارین بهتر بود راههای بهتری رو انتخاب کنین. بنده آماده ام که مستندات و شواهد شما رو از همه عیوبی که بهشون اشاره کردین رو ببینم.
reza
۲ خرداد ۱۳۹۴سلام
کاملا موافقم من L90 تیپ E1 داشتم بجز بزین و روغن هیچ کاری با من نداشت ولی گول آپشنهای لیفان را خوردم و آنرا فروختم.الان ماشین بعد از 4000 کار کرد دچار روغن ریزی شده که بعد از مراجعه به تعمیرگاه مرکزی در جاده مخصوص تشخیص نشتی روغن هیدرولیک را دادند که الان که مثلا درست کردن باز هم مشکل پابرجاست.
البته این را هم بگم دوستان و همکاران بنده که به سمت ماشین های ایرانخودرویی و سایپا هم رفتند از وضعیت خیلی بد ماشینها شون گریه می کنند. قطعات چینی در ماشینهای تولید داخل بیداد می کند.
علیرضا
۱۱ خرداد ۱۳۹۴با سلام. به شما توصیه میکنم که بست های روغن هیدرولیک رو چک کنید. همچنین درب مخزن روغن هیدرولیک. احتمالا یکی از بست های مسیر هیدرولیک شل بسته شده و روغن از اونجا نشت می کنه.