ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻰﺷـﻮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺯﻳـﺮ ۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣـﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳـﺎﻳﭙﺎ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭼﻴﻨﻰﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭﻯ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑـﻪ ﺍﻳﻦ ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ۶۲۰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﻛﻮﭼﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻛﻼﺳـﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ.ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﻦ ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴـﺖ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎﻛﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳـﻮ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺎ ﺍﻗﺒـﺎﻝ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷـﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑـﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗـﻮﺭﻯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ!
ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ؛ ﺷﺮﻛﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﭼﻴﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳــﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺑﻰﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦﻛﻪ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺷﺪه ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﻗﻰ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺖ ﻳــﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺳــﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﻟﻴﻔــﺎﻥ۵۲۰ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﺰﺭگ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﻠﻮ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺁﺭﻣﻰ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﻡ ﺷــﺒﻜﻪ ﺳـه ﺳﻴﻤﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ! ﺩﻭ ﺧﻂ ﻃﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺎﭘﻮﺕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﺳــﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷــﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﺷــﻮﺍﺭﻯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﻧﻤﺎﻯ ﻋﻘﺐ ﺍﻭﺝ ﺿﻌﻒ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ. ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭگ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺟﺜﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻟﻴﻔــﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﻣﻪﺷﻜﻦﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳــﭙﺮ ﻋﻘﺐ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ ﻛﺮﺩ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑــﺎ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﻘﺐ ﺑــﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴــﻢ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴــﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺳــﻮﺍﺭ ﺑﺮﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺷــﺪﻩﺍﻳﺪ. ﺳﻮﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛــﻪ ﺿﻌﻒ ﭼﻴﻨﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛــﺮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺿﻌﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﻛﻤﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭼﺎﺷﻨﻰ ﻛﺎﺭ ﺷــﻮﺩ.
ﻣﻮﺗــﻮﺭ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۱۰۶ ﺍﺳﺐﺑﺨــﺎﺭ ﻭ ۱۳۷ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻫﺎﻯ ۴۵۰۰ ﺗﺎ ۴۸۰۰ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻴﻨﻰ ۱۱۳۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ۱۷۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺷــﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻋﻤﻞ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺖﻟﻴﺘﺮ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻋﺪﺩ مـﻨﺎﺳﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻙ ۵۱ ﻟﻴﺘﺮﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏﮔﻮﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻓﻀﺎﻯ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﺁﻥﻗﺪﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﻓﻀــﺎﻯ ﭘــﺎﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴــﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻤﻰ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻮﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟــﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺿﻌﻴﻒ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴــﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻴﻔــﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗــﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلیهای ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻼﺱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺳــﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﻛــﻪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻗﻴﻤـﺖ ﻭ ﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ؛ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩ ﺑــﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻗﺒﺎﻟﻰ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﺷﻮﺩ. ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۴ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺧﻰﻫﺎ ﺍﻋﺘﻘــﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ لـﻴﻔﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ لـﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟
ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ۱۰۵ ﺍﺳـﺐ بـﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ۱۴۰ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۳۷۵۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﮔﻪ فـﺮﺍﻧﺴﻮﻯ/ﺭﻭﻣﺎﻧﻴﺎﻳﻰ ۱۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۰.۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻜﻮﻥ ﺑﻪ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻰرﺳﺪ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ ﺳـﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎ ۱۷۵ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻛــﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳــﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻴﺰ ۶.۹ ﻟﻴﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻛــﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺍﺯ لـﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺩﺭ ﭘﺲ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ ﺗﻌﺮﻳﻔﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃــﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑــﻪ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻤــﺮﻩ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﮔﻮﻧﻮﻣﻰ ﻛﻠﻴﺪﻫــﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗــﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺸــﺎﺭ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﻰ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻛﺎﻣﻼ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳــﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧــﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ﻫــﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻝ E2 ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣـﺰ ABS/EBD، ﺳﻮﻳﻴﭻ ﺿﺪﺳــﺮﻗﺖ، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺭﻳﻤﻮﺕ ﺩﺍﺭ، ﻗﻄﻊ ﺳــﻮﺧﺖ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻗﻰ ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ، ﺷﻴﺸﻪ هـﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮ CD ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷــﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑــﺎﺯﺍﺭ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻫــﻢ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻧــﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻳﺪ ﻭﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻣﻰﺳﺎﺯﺩ! ﺍﻳــﻦ خـﻮﺩﺭﻭ ﺣﺘـﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫــﻢ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ مـﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻯ ﻫﻢﺳﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ نـﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ.
………………………………………………………………………………………
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد لیفان ۵۲۰ به سایت کرمانموتور مراجعه نمایید.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد تندر۹۰ به سایت ایرانخودرو مراجعه نمایید.
# عکسها جنبه تزئینی داشته و نباید آنها را مبنا قرار داد.
amir
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱نشریه ایران خودرو همیشه محصولات ایران خودرو رو تا اندازه فراری و لامبورگینی و …. بالا میبره;یکی از دلایلی که مصرف کننده سراغ تندر میرفت کیفیت بالا و متفاوت بودن کابین و کنسول بود که با تولید شدن تندر داخل ایران خودرو کنسول و …. این ماشین در مدل هایی مثل 405 و پراید و راناو تیبا و …. داره سوار میشه و جذابیت خاص گذشته رو برای مصرف کننده نداره و با توجه به خط مشی ایران خودرو بزودی قطعات 206 و 405 روی این ماشین سوار میشه و کیفیت قطعات تندر به سرعت پایین میاد و چینی درجه چندم و ارزان قیمت جایگزین میشه;کرمان خودرو و یا هر خودرو ساز دیگه ای که بخواد داخل ایران با ایران خودرو سایپا رقابت کنه و تنوعی ایجاد کنه باید بتونه یک محصول زیر 10 میلیون تومان به بازار عرضه کنه مثل ماتیز که قبلا در این رنج قیمت بود;در کل هر دو ماشین کیفیت خوبی ندارند و دارند به چند برابر قیمت جهانی و کیفیت پایین به مصرف کننده داخلی در یک بازار انحصاری فروخته می شند
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۴هر دوتاش مزخرف و زشته
کیان
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱{ﺗﻨﺪﺭ90 ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ}
دلیل اول خدمات پس از فروشه احتمالا!!!!
هیچ کی نمیگه ماست من ترشه!!!!!
designer
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱لوگان سال 2004 اولین بار توسط رنو فرانسه طراحی و تولیدشد، موتور این خودرو K4M 690 هست که قابلیت ایجاد توان 105 اسب در دور 5750 و گشتاور 148N.M را در دور 3750 داراست
***سایت پدال مقاله رو تصحیح کنید، اطلاهات سایتهای ایرانی اکثرا اشتباه ،اونا رو منبع قرار ندید***
و در سال 2005 با اختلاف امتیاز کمی از 4 ستاره موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی تست اروپا شد.(با معیارهای تست بعد از 2002) ـتو کشورهای دیگه به نامهای دیگه هم هست مانند،نیسان اپریو aprio در ژاپن و همینطور تو چند کشورهای اروپایی دیگه .. قیمت این خودرو نیز با موتورها وآپشنهای مختلف متفاوت هست 1600 16v با آپشن در فرانسه:7500 یورو که میشه 19 میلون و پایین ترین آپشن و موتور 1200 سی سی 5700 یورو اگه فرانسوی می دونید و علاقه مندید بخوانید http://www.webcarcenter.com/renault/logan.html و بالاترین قیمت با آپشن 11200 یورو و در رمانی : هم همینطوره،حتما بخونید http://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_Logan در زاپن و بقیه جاها رو خودتون ببینید!
متاسفانه ماشین های خارجی قیمتشون تو ایران 2 برابر هست، ولی مگان و لوگان قیمتشون نسبت به ماشینهای خارجی خیلی کمتر غیر واقعی هست و نسبت به آپشنها ، موتور و ایمنی و کیفیت گزینه های خوبی هستن اابته ایران خودرو و پارس خودرو خیلی از آپشنهای این ماشین رو برداشت، مثل گرمکن صندلی و …; ; ولی باز گزینه های خوبی هستند
همونطور که میدونید تکنولوژی ساخت کامیون به علت شرایط سخت و متفاوتش ،فقط در دنیا تحت انحصار چند شرکت هست که رنو هم جزو این معدود شرکتهاست.
designer
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱باز اشتباه داری
این پیامو تایید هم نکردی متن درستبشه
شتاب 10.2
حداکثر سرعت :185
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی 6.9
سایت رنوی فرانسه (غیر ایران) اطلاعاتش درسته
Ferya
۳ خرداد ۱۳۹۱حداکثر سرعت ال 90 = 209 KPH
designer
۷ خرداد ۱۳۹۱سرعت بالای 185 تا به دور بیشتر موتور احتیاج داره که تو ال 90،اگه فیلمها شو ببینید روی 5700 دنده 5 حدود 185 تا 190 میره و وقتی بیاد رروی 6500 تا 220 هم میرسه
ولی کارخونه عددی با حاشیه امنیت رو اعلام میکنه یعه عددی نزدیک توان نامی موتور و دور موتور امن
designer
۷ خرداد ۱۳۹۱دور موتور ر اشتباه گفتم تو دور 500 تا 5200 سرعت حدود 190 تا 194
و کارخونه 185 رو میزاره به خاطر امنیت و مسایل ایمنی متناسب با نوع خودرو
این سرعت 220 با gps هم تست شده درسته ،ولی رفتن این سرعت با ماشیتنهای سدان معمولی و هاچک کار اشتباهیه و خطرناک
reza
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱بابا چرا انقدر غیر حرفه ایی مقاله مینویسین . دیگه چراغ مه شکن و شیشه بالابر برقی و رادیو و ….. که مزیت ماشین نیستن ، جزو ملزومات ماشین اند . من فک کنم کلا همه ماشینا رو با پیکان مقایسه میکنین . ولی بازم دمتون گرم ، وبسایت عالی دارین .
amir
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱توی ایران حتی فرمونم جزو امکانات هست اینجا ایرانه
علیرضا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱توی فهرست خانواده تندر ۹۰ پارسخودرو دیدم «موکت کف صندوق عقب» و «موکت دیواره صندوق عقب» رو به عنوان دو آپشن مجزا نوشته بود. دست همه مسئولین دلسوز کشور درد نکنه!
حسین
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱تو سند پراید مثل اینکه هیدرولیک و abs هم جزو آپشن حساب میشه!!!
چنو وقت پیش هم یه تندر داشتن میدادن زیرش نوشته بودن :
تندر 90 E2 LP “با کفی جدید” !!!
امیر حسین
۱۱ خرداد ۱۳۹۱گل گفتی
جمال
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ال90 از لیفان 620 هم بهتره چه برسه به 520
designer
۷ خرداد ۱۳۹۱لیفان چند سال هست که از تولید موتور سیکلت وارد خودرو شده و فعلا ماشینهایی که تولید میکنه هم از تکنولیی چین استفاده می کنه هم مثل ین کارایی که سایپا و ایرانخودرو می کنن و هر قطعه رو از یه جا میارن بعد میشه ماشین
ولی با توجه به تکنولوژی و صنعت چین به نظرم کار خونه های کوچیکش هم خودرو های خوبی تولید می کنند،
لیفان هم ماشین خوبی، کمی باید صبر کرد تا تاثیر تکنولوژی در سالیان هم اثرش رو دید،مخصوصا مدل 620
ولی ماشین فقط داشتبودر رنگی نیست مثل این کالاهای چینی که بزک شده اند، کیفیت و مهندسی و تکنولژی بکار رفته درش مهمه، و همینطور بازده
مثلا درگ 0 تا 200 بین لیفان 620 و ال 90 یا هر ماشین دیگه گذاشته بشه، نرمی ، صدای خودرو ، کیفیت،
یه چیزی مثل همین جدول کیفیت استاندارد ایران
خلاصه ماشین یعنی همه قطعات با هم
باربد
۲۲ اسفند ۱۳۹۱یک روز اگر ال90 قاطی ماشینا شد همه کارخونه های خوب باد ببندند
520 خیلی بهتر از ال90 هستش چه برسه 620!
من داخل هیچ ماشینی رو به زشتی ال90 ندیدم
امير علي
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱همون طور که تو مقاله اشاره شد، لیفان طرف دار زیادی نداره البته به نظر من دلیل های عدم اقبال لیفان 520 ( که تو ورژن جدید چراغ های پشت اون اصلاح شدن) این موردها است: 1- عدم وجود شبکه سراسری خدمات پس از فروش 2- عدم وجود شناخت مردم از امکان و شرایط این ماشین 3- عدم شناخت تعمیرکاران محلی به عنوان یکی از مهمترین توصیه کنندگان در خرید ماشین از لیفان.
alilavasani
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱خوب من تو شرکت کرمان موتور مدت کمی کار کردم و بعلت عذاب وجدان استفا دادم ، وقتی خط تولید گل و لیفان و مقایسه می کردم …………… لیفان صفر بود مه زیر صفر جیگ و فیکسچرهای بدنه سازی روی پلیت قرار نداشت و همه روی زمین بود که گپ و آفست زیادی تو مونتاژ ایجاد میکرد بدنه گالوانیزه نشده بشدت زنگ می زدند ….
يارو
۲ خرداد ۱۳۹۱من متوجه نمیشم دوستمون چی میگه
علی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱باسلام
دوستان عزیزمن مدت دوسال است لیفان 520دارم وفوق العاده از اون راضیم من بیشترماشینهای ایرانی راسوارشدم هیچکدام نرمی وراحتی لیفان رانداردمن باال نودو405و206وسمندکورس گذاشتم همگی لیفان راتحسین کرده اندباخریدماشینهای داخلی خودتان رافریب ندهیدتاکی میخواهیددراین حصاربمانید.حتمایکدفعه هم شده پشت ماشینهای چینی نشسته ولذت ببرید.
متشکرم
akram
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ماشینهای ایرانی مثل سمند و.. که اصلا ماشین نیستن
هرچی رو از یه جا تف چسبون کردن شده سمند
ال 90 و 206 رو جدا کنیم بقیه رو سوار نشید همین ماشینهای چینی بهتره، با تیپ 5 و ال 90 و مگان بهترین ماشیهای اروپایی، مزدا و آانته و نیسان و کیا و هیوندای بهترین های آسیایی که بهترین های آسیا هم بدون شک از لحاظ تکنولوژی و قدمت کارخونه قط نیسان که با رنو هم مشینهایمشترک زیاد درن
بعد این مقاله رو فکر کنم نویسندش 10 تا 20 ساله باید باشه چرا این همه اشتباه داره
مهدی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱اولا که سمند رو بده با قطعات اصلیش بسازن اونوقت میفهمی چقد از ال90 سرتره
بعدشم نیسان خیلی از رنو سرتره همینطور مزدا
پس اینقد رنو رنو نکن خواهشا …
a-x1
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱چقدر بدبختیم که با چینیا حال میکنیم….
مهرداد
۲۷ آذر ۱۳۹۱همین چینی ها دنیا رو گرفتن شدن یکی از ابر قدرتا شما هم هی بشینید شرو ور بنویسید
mahdi
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱اما این نکته رو باید در نظر گرفت که قطعات لیفان خیلی خیلی سخت گیر میاد یا اصلا نا یابه
ام قطعات تندر به سختی پیدا میشه و قیمتشم خیلی بالاست
مثلا فشنگی هیدرولیک که ماله 206 سی و هفت هزار تومان مال تندر 95 تومانه یا وایرشمع که دونه ای 60 ت که 4 تاش 240 ت میشه اما پزو وسمند نحایتش 20 ت
امیر حسین
۱۶ خرداد ۱۳۹۱چی میگی بابا مگه بوگاتیه
ارمان
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱این آقا که اینو نوشته دقت نکرده که لیفان از ال 90 1.5 تا 2 تومن ارزون تره ، البته نسبت به E2 که آپشن های نزدیک هم دارن ، E1 هیچی نداره حتی شیشه برقی .در ضمن بعد از اصلاح چراغای عقب لیفان ، حداقل ظاهرش از L90 بهتره . مشکل لیفان کمبود تعمیرگاهه ، و دید بد مردم نسبت به هر گونه جنس چینی ، ظاهرا چینیا همین لیفان رو به استرالیا هم میدن پس…
ali
۱ خرداد ۱۳۹۱http://www.youtube.com/watch?v=3F3nLj9ljWo
http://www.youtube.com/watch?v=Mbe5ILICT4M&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=6eEGpD0erCs
http://www.youtube.com/watch?v=wkZliWNR2NA
اینا تست تصادف ام وی ام و لیفان . ال 90 به خدا از اینا بهتره.
engineer
۱ خرداد ۱۳۹۱فعلا زیر 25 میلیون تومن تندر 90 حرف اول رو میزنه و طراحی ظاهری از روی کادیلاک برگرفته شده.”” بدون اغراق””
مهدی
۲ خرداد ۱۳۹۱دقیقا … اومدن چراغ پشتو کشیده کنن مثل کادیلاک که صندوقو اینقد دادن بالا که مثل شتر شد
برادر من حداقل **بدون اغراق** رو ور دار ، بگو یه کپی برداری ابتدایی و زشت کردن از کادیلاک که باورمون شه
امین
۱ خرداد ۱۳۹۱سلام دوستان خسته نباشید من هیچ کدوم از این ماشینا رو نداشتم ولی باهر دوتاشون زیاد رانندگی کردم به نظر من تندر ازهمه لحاظ از لیفان بالاتره ویهتره
kambiz67
۲ خرداد ۱۳۹۱از ال 90 متففرم.اما مقایسه ال 90 با لیفان مثل مقایسه اسب با الاقه!
معلومه که ال 90 بهتره.
امیر حسین
۱۶ خرداد ۱۳۹۱ایول
kambiz67
۲ خرداد ۱۳۹۱راستی زیر 25 تومن حرف اول رو 206 تیپ 5 و پارس ای ال ایکس می زنه.
علی
۲ خرداد ۱۳۹۱میدونی چیه اصلا مردم ایران نسبت به میدین چین الرژی دارن شما بگو موتورش از طلاس اعتماد نمیکنن ماشین یعنی المانی هرچیکه باشه
Ferya
۳ خرداد ۱۳۹۱خودرو سازی یعنی ژاپن . TOYOTA.MITSUBISHI.NISSAN.
yashar
۳ خرداد ۱۳۹۱هوندا، میتسوبیشی، سوبارو، سوزوکی، دایهاتسو، ایسوزو…
amir
۳ خرداد ۱۳۹۱خوب که چی
faraj
۳ خرداد ۱۳۹۱salam
lifane 1600 va 1800 nesbat be hameye mashinaye dakheli az hame behtare hade aghalesh ine ke dg tekrari nistesh dakhel mashin
44986562
cerman motore marcazi
بهنام
۵ خرداد ۱۳۹۱salam
benazre man tondare 90 kheyli tarhie mozakjhrafy dare zahere besiar bad va toosh mesle lagan mimoone vali fanish khobe handelingesh zaeefe
علی رضا
۶ خرداد ۱۳۹۱دوستانی که ال 90 رو بعنوان یک ماشین داخلی و لیف را بعنوان یک اتومبیل خارجی !! معرفی میکنن بهتره بدونن که ال 90 (یا لوگان) اساسا” یک مدل اروپایی هست. با سر زدن به سایت بین المللی رنو لوگان رو تو سایتش ببینید. و هنوز اکثر قطعات اصلیش از رنو تامین میشه. داستان 206 هم همینطور. حالا خارجی بودن لیفان چیه؟ چین ! قضاوت بعهده خودتان.
جلال
۷ خرداد ۱۳۹۱این مطلب جزءمعدود مطالبی بود که کمی منصفانه تر درمورد خودروهای چینی نظر داده ولی به نظر من مقایسه قیافه ال90با لیفان ودر یک سطح دونستنشان از این نظر منصفانه نیست لیفان خیلی قشنگتره همچنین در این مطلب از امتیازات لیفان مثل نرمی،خوش فرمونی وچیدمان داخلش خیلی سریع گذشته واشاره ای به برتری نسبت به ال 90نکرده ولی در مواردی که ال90برتره حتما ذکر شده که لیفان در این موارد پائینتره
من خودم حدود دوسال لیفان دارم وازش راضیم خودرو خوبیه وکم آزاره ولی بدلیل بازار بد فروشش به دوستم پیشنهاد خرید ال90 را دادم که از شانس بد اون همون ماه اول بدلیل زوزه داشتن گیربکس حدود 45روز تو نمایندگی خوابید ومنو شرمنده دوستم کرد
حقیقتگو
۹ خرداد ۱۳۹۱دوستان واقعیت اینه که چون ال ۹۰ رو هم ایران خودرو میزنه و هم سایپا و هم پارس خودرو بنابراین رقابتی بینشون نیست بیشتر رفاقتی هست تا مردم بد بخت ایران را گول بزنند و پولمان را بچاپندو مجبور به تحمل قیافه زشت ال ۹۰ با تمام معایبش بشوند وگرنه این همه ماشینهای زیبا و خارجی مثل لیفان و…. رو چرا تبلیغ نمیکنند چون سودی برایشان ندارد
امیر حسین
۱۶ خرداد ۱۳۹۱داداش من به دلیل چرت بودنشه (اشغال بودنش)
امیر حسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۱داداش من (رفاقت در جایی هست که پایه پول در میان نباشه)><(ولی زمانی که پایه پول رسید وسط میشه رقابت) و هر کدمشون تلاش میکنن تا محصول بهتری رو بزنن
امیر حسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اقایه حقیقت گو تو ما دوحالت رفاقت داریم 1-(زمانی که پولی درماین نیست رفاقت هست)2-(زمانی که پایه پول میاد وسط رفاقت میشه رقابت)پس داداش من هیچ خری نیست بیاد پول رو ول کنه بچسبه به رفیق درکل داداش من الان این سه کمپانی اگه تو جدول کیفی نگاه کنی دارن تلاش میکن تا هر کدومشون کیفیت ماشینشونو بالا تر بیارن
akam
۹ خرداد ۱۳۹۱خداییش شرکت رنو باید قبول کنه که تندر مدل 0و1واصلا ماشین نیست مدل2 (فول)بد ترین قیافه از داخل و خارج رو داره دارندگانL90 اینو حتما بخونن L90فقط موتور داره نه هیچ چیز دیگه!
akam
۹ خرداد ۱۳۹۱FUCK L900000000000000000000000000000000
امیر
۹ خرداد ۱۳۹۱این جا اولین جایی که میبینم مردم به واقعت تندر هم کمی فکر میکنن
yashar
۹ خرداد ۱۳۹۱اگه قرار به انتخاب بین ماشین های 15 تا 20 تومن بازار ایران باشه بترتیب 206 تیپ 5 -ال نود ای 2 – سورن ELX رو ترجیح می دم هرچند شاید ریسک سالم در اومدن اینها بیشتره ولی اگه یه خورده شانس داشته باشی فاصلشون کیفیتشون از بقیه بیشتره!
mghb
۱۰ خرداد ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان و سایت پدال: تولید لیفان 520و520آی قطع شد منبع هم نمایندگی عاکف مشهد امروز رفتیم وپرسیدیم و گفتند که ماشین موفقی نبود ولی به ما توجوی را پیشنهاد دادند و گفتند که موتور این خودرو ژاپنی و به احتمال زیاد موفق خواهد شد خداحافظ لیفان!بحث برای لیفان تمام تندر در کل موفق تر بود
امیر حسین
۱۱ خرداد ۱۳۹۱اشتباه نکنم پسر عمم یه دونه مزدا 2 از بهمن خودرو گرفت، جالب اونجاست که بدونین رویه فرمان چرمی رو عضو امکانات میدونن
designer
۱۱ خرداد ۱۳۹۱بهترین تست تندر ال 90
http://www.carnp.com/newsdetail-1602-fa.html
engineer
۱۳ خرداد ۱۳۹۱عزیر دل برادر خودم فعلاٌ یه ماکسیما دارم و هیچ علاقه ای به خرید ماشین های ضعیفتر و مخصوصا آشغالهایی همچون لیفان-چری-پژو البته با موتورهای چینی متفاوت جدید با قابلیت خراب شدن متوالی ندارم.ولی بنده شخصاً تجربه رانندگی یک هفته ای با لوگان یابقول خودمون تندر 90 داشتم که واقعاً قابل مقایسه با این ماشین های آشغال نیست.رانندگی و فرمانپذیری و بخصوص ترمزش عالی بود.توجاده هم از لحاظ سرعت و شتاب کم نمیاره.چه یک نفر توش باشه چه پنج نفر.واقعاًازش خوشم اومده و به محصولات رنو اعتقاد پیدا کردم.
akam
۱۱ خرداد ۱۳۹۱designerعزیز بنظر خودت تو 0 تا 100 یه خورده زیاده روی نشده؟من خودم با اینکه از ال90 متنفرم ولی موتورش خوبه ولی دیگه نه9.25 ثانیه! اگه اینطور بود مردم پارسELXنمی گرفتن میرفتن ال 90 میگرفتن ! من بقیه ی قضاوت رو بعهده ی دیگران میزارم
محمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۱ببین کامنت بالات روهم خوندم
اول اینکه قیافه ی ماشین کاملا سلیقه ایه و شخصی!
مثلا بنده Nissan GTR R34 رو خیلی بیشتر از Nissan GTR R35 دوست دارم!
اگه بدونی این ماشینا چی هستن ( که نمیدونی)حتما به نظرت R35 زیبا تره ولی خب من دلایل زیادی واسه خودم دارم که اگه الان برات بگم موخت سوت میکشه داداش گلم!
من تندر90 رو انتخاب میکنم چون نسبت به انتظاراتی که من دارم بهترین ماشینه!( و مهم هم همینه)
من تندر دارم خب:
1-از لحاظ موتور که خداوکیلی خودتم میدونی کمو کاستی نداره)
2-یکی از بارز ترین مشخصه هایی که منو به طرف تندر کشوند اولیش موتورش بود و دومیش هم مسلط بودن راننده بر ماشینه!
ببین داداشم اگه پشت سمند نشسته باشی (با این که من قدم 187 هستش) احساس خفگی به آدم دس میده و مسلط نیستی بر ماشینت!زیادی غرق میشی تو ماشین ! اگه یه بار پشت تندر نشسته باشی بهتر متوجه ماشینم میشی!
3-سومین مشخصه امنیت تو تندره عزیزم! اگه تست هاشو دیده باشی (که ندیدی! چون میدونم مثل این بعضی بدختا که هرچی سر دهنشون اومد میان بیخودی چرت و پرت میگن)خودت میدونی که با داشتن 2 اربگ و بدنه ی مقاوم خیلی رضایت بخش هستش
4-چهارمین دلیل هندیلینگ بسیار خوب تا 150!
برای من کاملا عالیه چون من جایی نداریم که بخوایم باهش 200 تا بریم و … ( با این همه دوربین و ..)
5-پنجمین دلیل راحتی تندر 90 هستش!قسمت جلو و مخصوصا قسمت سرنشینان عقب که این مشکلو ماشین های ایرانی همه دارن! حتما سوار شدی دیگه که نمیتونی پاتو قشنگ جا بندازی!
مخصوصا 206 که ……..
دلیایل خیلی زیادن ولی نمیخوام سر بچه هارو درد بیارم
خلاصه چاکرتون هستم
کسی هم مشکل داره بگه در خدمتم
(بحث گیرباکس و تعلیق و هماهنگی فوق العاده ی گیرباکس و موتور هم بماند.
amir
۱۳ خرداد ۱۳۹۱شما مشکلاتو گفتی یا خوبیارو با موتور که موافقم ولی با صندلی نیمکت مانند عقب ادم یاد دبستان میوفته یا با دید کم عقب و اینه ها درسته بهتر از سمنده ولی از پرایید خیلی کمتره و بعد امنیت که 3 ستاره گرفته فول فرانسش که ایرانیش فک کنم به 2 تا به زور برسه چون پمپ خالی کردن هیدرولیک ایرانی خرابه و فرمونو تو سرعت های بالای 120 باید خالی کنه ولی رو یه سرعتای خاص پر میکنه که باعث چپ کردن ماشین میشه وکیسه های ایرانی که با یاابولفضل باز میشه و بالا بردن ارتفاعش توسط متخصصین ایران خودرو سایپا برای این که هرکی سوار شد بگه چه کم صداست نگه جاده خرابه و ترمزش که اصلا فک نکنم abs باشه البته که تو جدیدا خیلی بهتر شده فقط همین یه مورد ارتقاع یافتهو….
designer
۱۲ خرداد ۱۳۹۱ممنون
درباره پارس elx , خیلی به اعداد ایران خودرو برای ماشن های خودش نمی شه اعتماد کرد، چند تا فیلم ودرگ تو یوتیوب و اینترنت هست از elx با ماشینهای دیگه،ببنید و همیخطوز از شتاب ال 90
این فیلم روببینید
ولی تست شتاب چندین بار انجام میشه وکارخونه عدد متوسط رو انتخاب میکنه و با توجه به تجربه خودروی قبلی خودم که از 8.9 تا 11 بود امکان پذیره البته نه برای ال 90 برای بیشتر ماشینها میتونه اینطوز باشو بستگی داره عدد شتاب جقدر منصفانه نوشته شده باشه
موفق باشید
امیر حسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۱داداش من این لینک تست سرعت ال90 خودت قضاوت کن:http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_heap/63/18bfcad150ed5d9fe9c5d91fb275f11c188015.flv
امیر حسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۱نمیدونم این فیلمو نگاه کردین یا نه این یه ال90 e1 هست متورش دستکاری هم نشده فقط شمع NGK بسته روش و 00تا100 رو تو 8 ثانیه میره، تا اینقدر نگین پارس ELX
قضاوتش=وجدانتون