ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻰﺷـﻮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺯﻳـﺮ ۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣـﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳـﺎﻳﭙﺎ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭼﻴﻨﻰﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭﻯ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑـﻪ ﺍﻳﻦ ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ۶۲۰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﻛﻮﭼﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻛﻼﺳـﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ.ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﻦ ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴـﺖ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎﻛﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳـﻮ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺎ ﺍﻗﺒـﺎﻝ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷـﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑـﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗـﻮﺭﻯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ!
ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ؛ ﺷﺮﻛﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﭼﻴﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳــﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺑﻰﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦﻛﻪ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺷﺪه ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﻗﻰ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺖ ﻳــﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺳــﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﻟﻴﻔــﺎﻥ۵۲۰ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﺰﺭگ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﻠﻮ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺁﺭﻣﻰ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﻡ ﺷــﺒﻜﻪ ﺳـه ﺳﻴﻤﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ! ﺩﻭ ﺧﻂ ﻃﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺎﭘﻮﺕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﺳــﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷــﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﺷــﻮﺍﺭﻯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﻧﻤﺎﻯ ﻋﻘﺐ ﺍﻭﺝ ﺿﻌﻒ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ. ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭگ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺟﺜﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻟﻴﻔــﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﻣﻪﺷﻜﻦﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳــﭙﺮ ﻋﻘﺐ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ ﻛﺮﺩ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑــﺎ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﻘﺐ ﺑــﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴــﻢ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴــﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺳــﻮﺍﺭ ﺑﺮﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺷــﺪﻩﺍﻳﺪ. ﺳﻮﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛــﻪ ﺿﻌﻒ ﭼﻴﻨﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛــﺮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺿﻌﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﻛﻤﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭼﺎﺷﻨﻰ ﻛﺎﺭ ﺷــﻮﺩ.
ﻣﻮﺗــﻮﺭ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۱۰۶ ﺍﺳﺐﺑﺨــﺎﺭ ﻭ ۱۳۷ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻫﺎﻯ ۴۵۰۰ ﺗﺎ ۴۸۰۰ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻴﻨﻰ ۱۱۳۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ۱۷۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺷــﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻋﻤﻞ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺖﻟﻴﺘﺮ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻋﺪﺩ مـﻨﺎﺳﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻙ ۵۱ ﻟﻴﺘﺮﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏﮔﻮﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻓﻀﺎﻯ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﺁﻥﻗﺪﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﻓﻀــﺎﻯ ﭘــﺎﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴــﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻤﻰ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻮﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟــﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺿﻌﻴﻒ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴــﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻴﻔــﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗــﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلیهای ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻼﺱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺳــﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﻛــﻪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻗﻴﻤـﺖ ﻭ ﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ؛ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩ ﺑــﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻗﺒﺎﻟﻰ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﺷﻮﺩ. ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۴ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺧﻰﻫﺎ ﺍﻋﺘﻘــﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ لـﻴﻔﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ لـﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟
ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ۱۰۵ ﺍﺳـﺐ بـﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ۱۴۰ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۳۷۵۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﮔﻪ فـﺮﺍﻧﺴﻮﻯ/ﺭﻭﻣﺎﻧﻴﺎﻳﻰ ۱۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۰.۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻜﻮﻥ ﺑﻪ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻰرﺳﺪ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ ﺳـﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎ ۱۷۵ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻛــﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳــﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻴﺰ ۶.۹ ﻟﻴﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻛــﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺍﺯ لـﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺩﺭ ﭘﺲ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ ﺗﻌﺮﻳﻔﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃــﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑــﻪ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻤــﺮﻩ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﮔﻮﻧﻮﻣﻰ ﻛﻠﻴﺪﻫــﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗــﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺸــﺎﺭ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﻰ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻛﺎﻣﻼ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳــﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧــﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ﻫــﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻝ E2 ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣـﺰ ABS/EBD، ﺳﻮﻳﻴﭻ ﺿﺪﺳــﺮﻗﺖ، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺭﻳﻤﻮﺕ ﺩﺍﺭ، ﻗﻄﻊ ﺳــﻮﺧﺖ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻗﻰ ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ، ﺷﻴﺸﻪ هـﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮ CD ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷــﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑــﺎﺯﺍﺭ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻫــﻢ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻧــﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻳﺪ ﻭﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻣﻰﺳﺎﺯﺩ! ﺍﻳــﻦ خـﻮﺩﺭﻭ ﺣﺘـﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫــﻢ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ مـﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻯ ﻫﻢﺳﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ نـﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ.
………………………………………………………………………………………
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد لیفان ۵۲۰ به سایت کرمانموتور مراجعه نمایید.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد تندر۹۰ به سایت ایرانخودرو مراجعه نمایید.
# عکسها جنبه تزئینی داشته و نباید آنها را مبنا قرار داد.
ARYAN
۲۶ خرداد ۱۳۹۱چی؟ مقایسه فرانسه با چین. مقایسه کارخانه ی با اصالت renault با خودرو سازان تازه وارد lifan .تندر هرررررررررررررررررررررررر چی باشه رنوهه
امیر حسین
۲۷ خرداد ۱۳۹۱گل کفتی
آرتین
۶ تیر ۱۳۹۱منظور از فرانسه همون سایپایه دیگه؟
تازه اگه رنو بیاد و این ماشین رو با این وضع ببینه حتی حاظر نیست این ماشین رو بطور مجانی در فرانسه پخش کنه
ali125
۲۸ خرداد ۱۳۹۱حالا کدوم بهتره کمک کنید
omid
۲۹ خرداد ۱۳۹۱اول پیکان، بعد سمند
اینا بهتره
ali125
۳۰ خرداد ۱۳۹۱بابا شما تو جریان نیستید اینا همش سیاسته اینا می خوان محصولشون یعنی ال-90را تعریف وتمجید کنند عجب سیاستاتیه صد رحمت به چین
ali125
۳۰ خرداد ۱۳۹۱دم از فرانسه می زنید مگه فرانسه رو ال-90نظارت داره
ali
۳۱ خرداد ۱۳۹۱آخه ال 90 قیافه داره!
بعد هم هر کی سوار شده می گه آنقدر هم که می گن خوب نیست
ولی جلوی لیفان خیلی قشنگتره مشکل زشتی عقب هم که تا حدودی تو تولید های جدیدش حل شده
بعد ما هم 1 ساله که لیفان 520 داریم و خیلی هم راضی هستیم
امیر حسین
۱ تیر ۱۳۹۱داداش من طراحی چین رو با فرانسه یکی میشه؟بعد داداش نمی دونم شما چطور ازش راضی هستین ***دنیا دارن از دست این چین می نالن*** اونوقت میگی لیفان خوبه**** کار شما فقط تعصبه****
مهدی
۲ تیر ۱۳۹۱بیخیال امیرحسین … کجای طراحی ال90 مال فرانسس ؟
اینم ببین :
omid
۲ تیر ۱۳۹۱چقدر لوگان ماشین امن و محکمی هست، هامر با وزن 3 تن، و با اینکه ضربه داشته باعث حتی کج شدن ستونها نشده،
فوق العادست ، آفرین به این مهندسی
چرا فکر می کنی نیست
چندین با قبلا توشیحداده شده، به سایت رنو فرانسه برو ،برات میزارم و اطلاعات رو بخون
در مورد کیفیت هم اگه می بینی مگان و لوگلن کیفیت خوبی دارن ، پارتی بازی سایپا و ایران خودرو نیست، همونطور که ماشین چینی mvm530 هم نمره خوبی گرفته
http://www.renault.com/en/Vehicules/renault/Pages/index.aspx
مهدی
۲ تیر ۱۳۹۱امید جان ستون کج شده دیگه … اون ستون که تو دید نیست … در ضمن کل وزن هامرم که روش نیست … دقتم کنی چرخ هامر رو داشبورده ( شیشه شکسته ) فشار هنوز رو ستون توی دید وارد نشده … فقط معلوم نیست این وسط چرا صندوق ال90 از جاش در رفته ؟!
من بحثم سر طراحی بود که مال فرانسه نیست ( در کل رنو هم بین ماشین سازا مطرح دنیا اونقدرام سر نیست )
امیر حسین
۳ تیر ۱۳۹۱داداش 1 ستون کج نشده میدونی چرا ***اگه سوتون کج شده بود الان هامر بالایه ال90 نبود داداش یعنی تا اخر میبردش داخل پس ساختار مهکمش مقاومت کرده***2 داداش دلیلم برااین حرفم دارم یه عکسی که از تو کاتالوگ ال90 سال 86 دیدم که بدنه ال90 رو لخت کرده بود به رنگ قرمز سه شاخه اهن بالایه سقفشه یکی ابتدا 2 یکی وسط 3 یکی اخرش داداش اگه بخواد سطونش کج بشه که غیر ممکنه ***اگه هم کج بشه چرخ هامر الان بالایه ال90 نبود***
بله اقا مهدی شما درست میگین طراحی ال90 مال داچیاست نه مال فرانسه من اشتباه کردم شما به بزرگی خودتون ببخشید
ولی ال90(لوگان)دورگه هست
omid
۳ تیر ۱۳۹۱to mehdi:
ترجمه:
تاریخجه
لوگان طراحی شده در مرکز فنی رنو نزدیک پاریس هست، لوگان نتیجه 4 سال پروژه x90 بود که توسط رنو در سال 1999 انجام و اعلام شد ،بعد از خرید شرکت dacia توسط رنو در سال 1998.
History
Designed at Renault’s Technocentre near Paris, the Logan was the result of four years of development of Project X90, announced by Renault in 1999 after the buyout of Dacia in 1998.[1]
wikipedia
موفق باشید
omid
۳ تیر ۱۳۹۱جالبه این دو تا عکس رو ببینید علت خم شدن در صندوق تصادف از عقب ،ستونها و بدنه کاملا سالم و لی چون برخرد داشته هامر بعد از شکستن شیشیه، قسمت سقف جلوی ضربه رو گرفته تا ماشین هامر رو کاملا متوقف کنه
http://www.agendadeiasi.ro/images/articole/ianuarie_2012/hammer-logan-1.jpg
http://www.agendadeiasi.ro/images/articole/ianuarie_2012/hammer-logan-3.jpg
مهدی
۳ تیر ۱۳۹۱آره از پشت خورده ، منم تعجب کردم … ولی امید من هر جا که خوندم طراحیش مال رومانی بود … ولی تو عکسایی که گذاشتی باز هیچ وزنی رو ستون نیست که … از روی کاپوت چرخه اومده رو داشبورد
من مخالف ال90 نیستم ولی بدم میاد زیادی بزرگش میکنن … مثلا میگن از 100 تا 0 رو تو 17.5 متر میاسته … آخه کی اینو باور میکنه …
omid
۳ تیر ۱۳۹۱البته روی اون عکسی که شما گذاشتی کامل وزن ماشین از طریق رام هامر رو ستون سمت راننده هست و ضربه رو هم بایدبهش اضافه کنیم
درباره اینکه طراحی فرانسه هست هم بالا گفتم، بیشتر سایتهای ایرانی اطلاعاتشون غلطه و اطلاعات خودرنو درسته (فقط فرانسه)
و درباره ترمز هم یک سری تستهایی گروهای تستی مثل مجله ماشین یا carnp یا .. انجام دادن،درستی و غلطیش پای خودشون
موفق با شید
آرتین
۶ تیر ۱۳۹۱دقیقا ما هم الان دو ساله لیفان داریم.این ماشین واقعا عالیه آخه تو این دو سال کلا ما برای این ماشین از نظر فنی 100 هزاز تومن هم خرج نکردیم
ali
۶ تیر ۱۳۹۱گل گفتی!!!
من که میگم هیچکس باورش نمیشه میگن فقط تعصبه…
امیر حسین
۶ تیر ۱۳۹۱داداش من تعصبی شدید هستین 100% (اقا ارتین،ALi)
داداش مردم دارن از دستش گریه میکنن (فکر کنم لیفان شما مال المان هست که 100 تومن خرج فنیش نشده) داداش ماکسیما ژاپنی یکسال نیم هست مال دوستمون 960 تومن جلو چشم خودم داد واسه ترمزش حالا نمیدونم لیفان با اون کیفیت عزیزش 100 تومن هم خرجش نشده
داداش اینم رده بندی کیفیت خودرو های داخلی اون عزیزانی که میگن لیفان 100 تومن خرجش نشده و اقا مهدی نگاه کن تبلیغ نیست
لینک:http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-11-1390/IMAGE634641177438809160.jpg
نمره منفی ال90 فقط به خاطر تزئینات داخلی و نفوذ آب میباشد
سینا
۹ تیر ۱۳۹۱نه! لیفان قیافه داره. مرده شور قیافشو ببره…
اشکان
۲ تیر ۱۳۹۱آخه این آشغال چینی با ماشین رنو فرانسوی قابل قیاس هست اصلا؟!
آرش
۵ تیر ۱۳۹۱منظورتون از رنو همون داسیا دیگه؟؟
سینا
۹ تیر ۱۳۹۱نه! منظورش داچیاست…
امیر حسین
۱۱ تیر ۱۳۹۱نه داداش اشتباه به عرضتون رسونده رنو (logan)
ali
۴ تیر ۱۳۹۱ایر بگ های ال 90 خیلی با حاله
یکی از دوستایه من با ال 90 تو جاده چپ کرد
ایربگ ها که اون موقع باز نشد و وقتی ماشین وایستاد
تازه کیسه ی هواش باز شد و زد بینی دوستم رو شیکوند!!! شکایت هم که کرد راه به جایی نبرد…
امیر حسین
۱۰ تیر ۱۳۹۱داداش حرفت رویایی بود چون کیسه هوا یا همون ایر بگ با وارد شدن انرژی به داخل شاسی سنسورها انرژی رو اندازه میگیرن و به یونیت ایربگ میفرستن و اون میگه باز بشه یا نه و در (عرض 30 میلی) ثانیه باز میشه اگه درهنگام تصادف باز نشد دیگه هرگز باز نمشه چون چون 1-یونیت ایربگ اجازه این کار رو نمیده 2-دیگه سیستم قطع اضطراری مجالی برایه کیسه هوا نمی زاره چون برق و بنزین دیگه قطع شده
امیر حسین
۱۱ تیر ۱۳۹۱در ضمن نمیدونم چیزی به نام واحد کنترل کیسه هوا یا اصتلاح عامیانه (یونیت ایربگ) شنیدی یانه unit control airbag
فرشاد
۱۹ مرداد ۱۳۹۱ایربگ های روی داشبورد برای تصادف از جلو هستن نه چپ کردن.اینو از هر کی بپرسی میگه.تازه صد بار تو دفترچه ی راهنمای ال 90 و بقیه ی محصولات ایران خودرو این نوشته شده.
سید علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۱این شرکن چینی که این خودرو را می سازد تازه چند دهه است که کار می کند ولی رنو ی فرانسه که 90 سال دارد کار می کند مقایسه نمی شود
mahmood
۶ تیر ۱۳۹۱من یه 405 جدید خریدم ازهمین موتور چینیها سوخت جادش 10میسوزه […] سازندش نمیدونم چکارش کنم ماشین زیر 20میلیون خوب که پیدا نمیشه هر کدوم یه عیبی داره
شهاب
۷ تیر ۱۳۹۱هیچکدومشون خوب نیست
البته به درد پیرمردها میخورن
امیر حسین
۸ تیر ۱۳۹۱از نظر کیفیت ، امینیت، قدرت، راحتی و آرامش حرف اول را ال90 میزنه! لیفان ….. اونم 520 ……. وای وای وای …. یعنی اگه با ژیان مقایسه میکردن اینقدر فاجعه نبود!
امیر حسین
۸ تیر ۱۳۹۱تمام اجزای پلاستیکی لیفان از نوع پلاستیکهای نا مرغوب و نا پایدار ساخته شده یه چیزی تو مایه های پلاستیک آبکش هست که تو خونه باهاش برنج آبکش میکنیم!!! از ایناست! یعنی یک اسباب بازی به تمام معناست. یکی از دوستام داشت دست به هرجاش میزدیم میشکست!
مهدی
۹ تیر ۱۳۹۱ال90 هم که همینه ، جنس داشبوردش مثل پراید جدیداس
امیر حسین
۱۰ تیر ۱۳۹۱ببین اقا مهدی من همون امیر حسین سابقم این اقا امیر حسین جدید اومده داداش مهدی کیفیت داشبود ال90 خیلی بالا تز از لیفان هست اصلآ این طور نیست چون خودم تو مجله ایران خودرو خوندم موادتهییه شده برایه ساخت داشبود ال90 مواد پلاستیکی درجه 1 هست مال لیفان رو نمیدونم هر چی تو نت گشتم وبلاگی یا وبسایتی نبود که مدرک بیارم ولی تو مجلم به نام خودرو امروز که قیمتشون 700 تومنه بود که متاسفانه تو اینترنت نیست که برات بیارم. چون مال 5ماه پیش بود
امیر حسین
۱۰ تیر ۱۳۹۱ببخشید اون بالا اشتاه گفتم {ایران خودرو}غلته (خوردو امروز)درسته
امیر حسین
۱۰ تیر ۱۳۹۱اگه هم کسی مجله (خودرو امروز) بخره میدونه هم درباره نظر سنجی در باره کیفیت خودرو از زبان مردم و مزایا و معایب خودرو از نظر کار شناسان .دوباره مزایا و معایب از نظر دارندگان خودرو و… تویه همین مجله هم نوشته بود که داشبورد ال90 باکیفیت تر از ماشین هایه 30 ملیونی هست و مزایایه زیادی داره یکی که اصلآ صدا ازش در نمیاد 2-استحکام اون که عضو کیفیت نیست ،ایمنی در برابر ضربات ناشی از تصادف به پا و زانو.
مهدی
۲۸ تیر ۱۳۹۱ایرانخودرو که پلاستیکش بازیافتیه … اینو من خودم دیدم
پس بیخیال دروغای ایرانخودرو …
mohammad
۱۲ تیر ۱۳۹۱اقا من 1 سوال دارم .
1.واقعا لیفان 170 تا بیشتر نمیره ؟؟؟؟؟؟؟؟
نوید
۱۵ تیر ۱۳۹۱سلام دوستان به نظر من ال 90 ماشینه بدی نیست از لحاظ استحکام خیلی خوبه
من 4 ساله دارم اما یه سری ایراداتی از قبیل کم اوردن ماشین سر پیچ و طراحی نا مناسب و میانسالی داره D:
بهرحال این خودرو یک خودروی ارزان قیمت در سایر کشورهای اروپایی بشمار میاد پس نباید انتظار فوق العاده ای از لحاظ امکانات رفاهی ازین خودرو داشته باشید
موتور قوی ترمزهای خوب از مزایای این خودروست که از رقبای هم سظح خودش بنظرم بهتره
من با یه ال 90 دیگه تصادف بسیار شدیدی کردم اما واقعا محکم و ایمنه در ضمن ایربگ های این خودرو اصـــــــــــلا خوب نیست و اکثر مواقع عمل نمیکنه
و در مورد خودروهای چینی با توجه به پیشرفت کمپانی های چینی در عرضه محصولاتی متنوع نمیشه چشم بسته نظر داد بعنوان مثال فروش خوب محصولات CHERRy که با مونتاژ مدیران انجام میشه و میبینیم که در سطح خیابونها دیده میشه
و اون دوستمون که گفتن رو ال 90 نظارت نیست از طرف کمپانی رنو میتونن بی ادرس زیر مراجعه کنند
اما باید اینم بگم که مدل های قدیمی تر این خودرو از کیفیت بهتری برخوردار هستن
اینا تجربه شخصی من از خودروی ال 90 بود
با سپاس و تشکر از وبسایت پدال
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۱عزیزان من تجربه رانندگی با سمند 405 پارس رو طی چند سال داشتم و تا چند وقت پیش هم لوگان داشتم واقعا ماشین بی ازاری بود هرکی تو این رنج قیمت ماشین میخواد بهش توصیه میکنم
اما لیفان راه نبردم اما نظر شخصی من اینه یا باید ماشین امتحانشو پس داده باشه یا شرکت خودرو ساز که در مورد لیفان ….
پس من ترجیح میدم ماشین بنام بخرم
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۱هرچند با لگان موافقم اما در مورد اون عکسا تردید دارم
چطور میشه هامر بره روی لوگان اما گلگیر لگان خط بر نداشته؟؟؟!
هامر از کجا رفته بالا که رسیده روی کاپوت لوگــــــــــــــــــــــان؟!؟!؟!؟!؟!
امیر حسین
۱۷ تیر ۱۳۹۱داداش محمد گلگیر دیگه معلوم نیست به قول خودت هامر رفته روش بعشدم این یه تصادف هست نه تست تصادف مردم هم یه عکسی ازش گرفتن
سعید
۱۶ تیر ۱۳۹۱من لیفان 520 رو بدون تحقیق خریدم الانم 53000 کیلومتر سوار شدم به غیر از لوازم مصرفی هیچ هزینه ای نداشته البته بعضی از ایراداتی که دوستان گرفتن مثل کیفیت بد قطعات داخل کابین درسته ولی اینکه بصورت تعصبی بگیم این چینیه اون یکی فرانسه هست رو قبول ندارم در درجه اول اون محصولیه که دست شماست در ضمن طراحی موتور لیفان مال bmw و کرایسلر هست که اگه مثل بعضی از دوستان قضاوت کنیم ، خیلی بالاتر از رونو هست . در کل من مقایسه نمیکنم ولی راضی هستم
مهدی ب
۲۱ تیر ۱۳۹۱لیفان ماشین خوبیه اما میشه چند ایراد گرفت اول اینکه خدمات پس از فروشش اصلاً خوب نیست میتونم بگم فاجعه است.دوم اینکه لوازمشم به نسبت قیمت ماشین خیلی گرونه. ال 90 هم داشتم اون آش دهن سوزی که میگین نیست.با این تفاوت که ال 90 خدماتش خیلی بهتر از لیفانه. روی هم رفته از دید کلی بخوام نگاه کنم هیچ کدومشون رو نمیشه اسم ماشین براشون گذاشت.اما یک توصیه به دوستان (هر دو سر و ته یه کرباسن)
علی
۲۳ تیر ۱۳۹۱به نظر من ال 90 از نظر قیافه ای به نسبت بهتر از لیفانه
بالاخره لیفان هرچی نباشه ماله چینه
محمد
۲۴ تیر ۱۳۹۱دوستانی که اطلاعات ندارن الکی نیان اظهار نظر نکنن ال90 محصول فرانسه هست تمام ه کل موتورش به صورت پلمپ شده از فرانسه میاد من خندم گرفت نظر بعضی هارو خوندم لیفان در مقابل ال90 قابل قیاس نیست
مهدی
۲۸ تیر ۱۳۹۱موتورش که ساخت داخل (پارس خودرو) … ایرانخودرو هم از رومانی وارد میکرد الانم شاید از همون تولید داخلی استفاده میکنه
شما که اینقد اطلاعاتت ضعیفه الکی از ال90 دفاع نکن خواهشا …
پوریا
۲۶ تیر ۱۳۹۱دوستان عزیز اقا محمد و علی اقا ال90 از نظر ظاهر که اصلا قابل قیاس با هیچ ماشینی نیست!206هم مال فرانسه اس اما چیزی به اسم ایرودینامیک تو ال90 در نظر گرفته نشده یه حالت قوطی کبریت داره(باشد که حاظرم از بعد فنی هم مقایسه کنم)حالا از یه طرفم حرف از پلمپ و نظارت میزنین ادم میمونه چی بگه اونم تو ایران!!!اما لیفان میگه من همینم که هستم میخای بخوا نمیخوای نخوا…
پوریا
۲۶ تیر ۱۳۹۱در ضمن روی سخن با پدال:اگه میخواین ال90 رو مقایسه کنین بیاین با هم قد و هیکل خودش مقایسه کنین نه با لیفان!اون وقت ببینین ال90 چه اشغالیه…(example PEUGEOT)
Amir
۲۶ تیر ۱۳۹۱زیره بیست میلیون فقط 206تیب 5 میتونه تو Dragبا تندر بیاد بقیه ماشین ها تو TOP SPEEDمیتونن تندر رو بگذرن!
كيان
۳۰ تیر ۱۳۹۱دوستان عزیز اگه یه خورده احساسی و تعصبی نباشید و از روی وزن دهی به پارامترها و معیارهای انتخاب ماشین مثل ایمنی ، کیفیت ساخت ، قیمت ، مصرف سوخت ، تکنولوژی موتور ، زیبایی و… به خودروها امتیاز بدین، مطمئن باشین تو ماشینهای زیر بیست میلیون تومان ال 90 به راحتی انتخاب برتر میشه درسته یه سری ضعفها هم این خودرو داره ولی در مقایسه با سایر خودروهای هم رده خودش یه سر و گردن بالاتره.
احسان
۳۰ تیر ۱۳۹۱جفتش آشغاله زیاد با هم دعوا نکنید
مهدی
۳ مرداد ۱۳۹۱چند وقت پیش یکی از اشنایانمون ال 90 صفر خرید ،چند وقت بعد ماشین خود به خود اتیش گرفت و باعث خسارت سنگین به کارخونه و سوختن 2 تا ماشین دیگه شد ، تو ایرانم که حقوق مصرف کننده یعنی کشک و به معنی مصخره کردن مشتریه،در کل کارخونه با اینکه اتش نشانی تشخیص داد مسبب ال 90 بود ،گردن نگرفت ،این ال 90 اون ال 90 نیست
امیر حسین
۱۱ مرداد ۱۳۹۱پس چرا تو اخبار نگفت؟؟؟؟؟؟؟؟ چون هر چی اتفاق تو اخبارمیگه مخصوصآ اتش سوزی اتوموبیل
امیر حسین
۱۱ مرداد ۱۳۹۱مدرکی داری از این حرفت؟
مهدی 620
۳ مرداد ۱۳۹۱سلام
حالمونو بهم زدید از بس گفتید چینی به خدا لیفان ماشین بدی نیست،همین 520 میارزه به 405 و سمند ولی سواری 520 بهتر از l90 هست ولی از نظر موتوری l90 قوی تره.
ممنون
مهدی
۷ مرداد ۱۳۹۱از نظر فنی و موتوری ال90 بهتر اما از نظر زیبایی و خوشگلی لیفان بهتره
hosein
۹ مرداد ۱۳۹۱lifan dige chie mashine?
مصطفی
۹ مرداد ۱۳۹۱سلام
من در حال حاظر ال 90 E2 فول دارم و 2 ساله که زیر پام هست و واقعا راضی هستم به جزء روغن هیچ خرج دیگری نکردم و اصلا هم صدا نمیده و…
من سوار لیفان شدم اصلا به پای ال 90 نمیرسه مثل این میمونه پیکان رو با بنز مقایسه کنی :))
تو شتاب – سرعت – ایمینی – محکمی – استاندارد بودن و…. ال 90 هزار درصد بهتره حتی از پرشیا – سمند – 206 و ریو خیلی بهتره تو سربالایی که لیفان دنده عقب میره پرشیا که نمیره و 206 هم میره ولی با سختی سمند هم خوب میره ولی ال 90 اصلا کم نمیاره اصلا اگه فکر میکنی دروغ میگم برو سوار ال 90 شو ببین میره یا نه انگار داری سرپایینی میری با ماشین اینقدر خوب میکشه و سرعت و…. همچیش خوبه فقط قیافه نداره که اونم با اسپرت کردن درست میشه ;) در کل فقط میخوام بگم هیچ موقع اصالت رنو رو با یه کارخونه کپی بردار چین مقایسه نکن رنو کجا و لیفان و ام وی ام کجا
من واقعا از ال 90 راضی هستم اگه کسی میخواد بین چین و فرانسه ماشین بگیره حتما فرانسه رو انتخاب کنه
206 هم که برای 15 سال پیشه هنوز که هنوز جرء شاخ ها هست ساخت کجاست ؟؟ ساخت فرانسه تو امریکا به عنوان خودروی پلس انتخاب میشه و توی فرانسه – امریکا ال 90 هم خودروی پلیس هم هستند
نمیخوام راجعبه لیفان بد بگم ولی چینی هست صاحب اول اخرش خودتی مثل گوشیش
میل خودتونه برید چینی بخرید ببینم میتونید باهاش سرعت بردید ؟؟ ایمنیشو احساس میکنید ؟؟ میتونید بفروشیدش ؟؟
من خیلی تحقیق کردم ال 90 خیلی بهتره حتی از زانتیا فعلی
مهدی
۹ مرداد ۱۳۹۱جالبه که نمیدونی الان قطعات چینی هم تو ال90 پیدا میشه
میشه یه عکس از ال90 که تو آمریکا ماشین پلیس شده بذاری …
مهدی 620
۹ مرداد ۱۳۹۱عزیز شما که هر چی خواستی گفتی بعد میگی نمیخوام بد بگم،اصلا ماشین شما بهترین ماشین پس اینطوری که شما تعریف میکنی پس شتاب 0 تا 100 رو 6 ثانیه میزنه!!!!!
اونم تو سر بالایی!!!!!