ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻰﺷـﻮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺯﻳـﺮ ۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣـﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳـﺎﻳﭙﺎ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭼﻴﻨﻰﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭﻯ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑـﻪ ﺍﻳﻦ ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ۶۲۰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﻛﻮﭼﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻛﻼﺳـﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ.ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﻦ ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴـﺖ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎﻛﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳـﻮ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺎ ﺍﻗﺒـﺎﻝ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷـﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑـﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗـﻮﺭﻯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ!
ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ؛ ﺷﺮﻛﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﭼﻴﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳــﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺑﻰﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦﻛﻪ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺷﺪه ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﻗﻰ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺖ ﻳــﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺳــﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﻟﻴﻔــﺎﻥ۵۲۰ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﺰﺭگ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﻠﻮ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺁﺭﻣﻰ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﻡ ﺷــﺒﻜﻪ ﺳـه ﺳﻴﻤﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ! ﺩﻭ ﺧﻂ ﻃﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺎﭘﻮﺕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﺳــﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷــﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﺷــﻮﺍﺭﻯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﻧﻤﺎﻯ ﻋﻘﺐ ﺍﻭﺝ ﺿﻌﻒ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ. ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭگ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺟﺜﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻟﻴﻔــﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﻣﻪﺷﻜﻦﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳــﭙﺮ ﻋﻘﺐ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ ﻛﺮﺩ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑــﺎ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﻘﺐ ﺑــﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴــﻢ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴــﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺳــﻮﺍﺭ ﺑﺮﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺷــﺪﻩﺍﻳﺪ. ﺳﻮﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛــﻪ ﺿﻌﻒ ﭼﻴﻨﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛــﺮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺿﻌﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﻛﻤﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭼﺎﺷﻨﻰ ﻛﺎﺭ ﺷــﻮﺩ.
ﻣﻮﺗــﻮﺭ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۱۰۶ ﺍﺳﺐﺑﺨــﺎﺭ ﻭ ۱۳۷ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻫﺎﻯ ۴۵۰۰ ﺗﺎ ۴۸۰۰ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻴﻨﻰ ۱۱۳۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ۱۷۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺷــﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻋﻤﻞ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺖﻟﻴﺘﺮ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻋﺪﺩ مـﻨﺎﺳﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻙ ۵۱ ﻟﻴﺘﺮﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏﮔﻮﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻓﻀﺎﻯ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﺁﻥﻗﺪﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﻓﻀــﺎﻯ ﭘــﺎﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴــﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻤﻰ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻮﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟــﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺿﻌﻴﻒ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴــﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻴﻔــﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗــﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلیهای ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻼﺱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺳــﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﻛــﻪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻗﻴﻤـﺖ ﻭ ﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ؛ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩ ﺑــﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻗﺒﺎﻟﻰ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﺷﻮﺩ. ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۴ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺧﻰﻫﺎ ﺍﻋﺘﻘــﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ لـﻴﻔﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ لـﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟
ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ۱۰۵ ﺍﺳـﺐ بـﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ۱۴۰ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۳۷۵۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﮔﻪ فـﺮﺍﻧﺴﻮﻯ/ﺭﻭﻣﺎﻧﻴﺎﻳﻰ ۱۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۰.۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻜﻮﻥ ﺑﻪ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻰرﺳﺪ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ ﺳـﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎ ۱۷۵ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻛــﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳــﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻴﺰ ۶.۹ ﻟﻴﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻛــﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺍﺯ لـﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺩﺭ ﭘﺲ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ ﺗﻌﺮﻳﻔﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃــﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑــﻪ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻤــﺮﻩ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﮔﻮﻧﻮﻣﻰ ﻛﻠﻴﺪﻫــﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗــﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺸــﺎﺭ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﻰ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻛﺎﻣﻼ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳــﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧــﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ﻫــﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻝ E2 ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣـﺰ ABS/EBD، ﺳﻮﻳﻴﭻ ﺿﺪﺳــﺮﻗﺖ، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺭﻳﻤﻮﺕ ﺩﺍﺭ، ﻗﻄﻊ ﺳــﻮﺧﺖ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻗﻰ ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ، ﺷﻴﺸﻪ هـﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮ CD ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷــﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑــﺎﺯﺍﺭ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻫــﻢ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻧــﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻳﺪ ﻭﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻣﻰﺳﺎﺯﺩ! ﺍﻳــﻦ خـﻮﺩﺭﻭ ﺣﺘـﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫــﻢ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ مـﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻯ ﻫﻢﺳﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ نـﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ.
………………………………………………………………………………………
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد لیفان ۵۲۰ به سایت کرمانموتور مراجعه نمایید.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد تندر۹۰ به سایت ایرانخودرو مراجعه نمایید.
# عکسها جنبه تزئینی داشته و نباید آنها را مبنا قرار داد.
مصطفی
۹ مرداد ۱۳۹۱و یک حرف دیگه ال 90 پارس خودرو بهتر از ایرانخودروش میباشد
تازه موتورشم 1800 هست
ایرانخودرو 1600 هست
حسن
۲۳ مرداد ۱۳۹۱موتور جفت شون یکی و ابزار مونتاز فرق می کنه
amir
۱۵ شهریور ۱۳۹۱داداش تو ایران موتور 1800 16 سوپاپ فقط رو پارس ای ال اکس هست بقیه 1600 یا 1800 معمولی هستند
sunmartin
۹ مرداد ۱۳۹۱این حرف اینجا زدی جمع خودمونیه جای دیگه ای نزنیا …آخه این 1800 رو دیگه از کجا در آوردی ..=ِ
parham 15
۹ مرداد ۱۳۹۱چی؟ال90 1800 ؟؟ این دروغو که میگی راسته؟.دوستان شاید باورتون نشه ولی تا همین3-4سال پیش همه رفیقام یا کسایی که با هاشون در مورد ماشین صحبت میکردم نمیدونستن موتور206 1600 هستش یا میگفتم تیپ2ـ206موتورش1300 هست مسخر م میکردن میگفتن این موتور پژو روشه یعنی 1800 مگه میشه با موتور آردی یکی باشه حالا خودتون تا آخرش برید دیگه چی بود تا میومدم حالیشون کنم چند سال طول میکشید تا قبول کنن .دیگه یه روز پیش خودم گفتم با آدمی که سرش از حداقل این موارد کوچیک نمیشه بحث نکنم.تازه همشونم 206ـ405و…داشتن فکرشو کن اونادیگه چجور خودرو گرفتن
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱اقا پرهام 206 تیپ2 1300خوردهای هستش که توکلاس 1400حساب میشه
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۱salam dostan kasi midone baraie moshkele sandogh paron L90 kari mishe kard?
امين
۱۱ مرداد ۱۳۹۱می خواهم یه افسانه کوتاه بگم ال90 1800 سیسی
pouya
۱۲ مرداد ۱۳۹۱سلام به همه دوستان.تقریبا با بیشتر مطالب مقاله موافق بودم.من یه مدل 89 دارم.به غیر از گیربکسش که پدر ما رو در آورد و آخرشم عوضش کردن و سکته کردن موتور موقع حرکت و ترمزش که یه وقتائی عالیه و یه وقتائیم نمی گیره مشکل دیگه ای نداره.
pouya
۱۲ مرداد ۱۳۹۱راستی در مورد کولرشم باید بگم در حالت ایستاده تو ترافیک زیاد خوب خنک نمی کنه.ولی در حال حرکت قابل قبوله.صدای موتورشم زیاده.اما عیب ها شو گفتم.حسنشم بگم.خدماتش نسبتا خوبه.لوازمش تو نمایندگی هست.مصرف و شتابش خوبه.اتاقش نرمه.جا داره.به خصوص صندوقش.فرمون نرمی داره.اتاقش تا حالا که 45000 تا باهاش رفتم زیاد به سر و صدانیوفتاده.جلو بندیشم نسبتا خوبه و قابل قبول.لوازمش زیاد گرون نیست.
راد
۱۵ مرداد ۱۳۹۱میبینم ال90 جولوی شبکه 3 هم کم اورده.کم کم ال90باید باپیکان مقایسه کرد
سینا
۲ شهریور ۱۳۹۱لطفا متن روبخون بعدا حرف بزن
L90از پس سمندو206sd بر اومده این که چیزی نیست
لطفا با620مقایسش کنید
كيارش
۱۸ مرداد ۱۳۹۱یعنی ال 90 اینقدر بدبخت شده که باید با لیفان چینی مقایسه بشه . چشم رنو فرانسه روشن
علی
۱۹ مرداد ۱۳۹۱بابا همه ی اینهایی که میگن لیفان از تندر بهتره حرف مفت میزنن.لیفان خودش رو هم بکشه به گرد تندر هم نمیرسه.واقعا این مقایسه اشتباهه که گذاشتن.
مجید
۲۳ مرداد ۱۳۹۱وضعیت ظاهری لیفان صد می ارزه به ال 90امکاناتش هم خوبه .متاسفانه زیاد شناخته شده نیست ولی ال 90 به خاطر اسمش هم شده راحت در زبانها تبلیغ میشه.طراحیش خیلی زشت است
جمشید
۲۳ مرداد ۱۳۹۱موتور1800L90=افسانه جومونگ
علی
۲۳ مرداد ۱۳۹۱تندر 90 و لیفان هردوشون به درد نمی خورند من امتحان کردم لیفان که قدرت نداره و تندر 90 شکل قیافه نداره ماشین سنگینیه در گشتاور کم می آره .
ماشین فقط پژو هر مدلی فرق نمی کنه از هر نظر بهتره .
سینا
۲۴ مرداد ۱۳۹۱سلام:
من به لیفان 520آی مدل 90 دارم که تا الان چیزی در حدود 40.000تا باهاش رانندگی کردم و میتونم بگم که در قیمت خودش واقعا خوبه. هم کم مصرفه هم شتاب خوبی داره ما این ماشین رو توسط بچه های سایت TT.TUNINGTALK.COM تست شتاب کردیم با ال90 و 405 و تیپ5 که در شتاب از 405 و ال90 بهتر بود ولی از تیپ5 کم میاورد ولی توی تست گشتاور ( یعنی در دور پایین) کم میاورد ولی در دور بالا و مخصوصا دنده 3 واقعا عالی بود و در شتاب کاملا توی این دنده از 405 و ال90 جلو میفتاد برای دیدن تستها میتونین یه این لینک مراجعه کنیدhttp://www.tt.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=246&t=64190&start=130 . من از خدماتش هم راضیم و تا حالا خرجی برای ماشین جز روغن و لنت نکردم و مشکلات دیگه که البته همه جزیی بودن رو خود گارانتی بدون گرفتن هزینه رفع کرده. مصرفش هم ترکیبی 7% هستش.از نظر ظاهری 520آی واقعا هم در داخل و هم خارج خودرو خیلی بهتر شده. نکات منفی این ماشین این که اگه شتاب خوب ازش بخواهین باید با دور بالای4000 حرکت کنید و صدای موتور ممکنه براتون آزار دهنده باشه.
ایران
۲۸ مرداد ۱۳۹۱یه سوال داشتم من میخوام ماشین بگیرم ولی موندم L90 بگیرم یانه آخه شنیدم قطعاتش از چین میاد وبعد از یک مدت کوتاه ماشین خرا ب میشه آیا این ها درست است .و مخوام بپرسم ماشین کم خرجی هست یا نه وبعد از یه مدت شروع به خرج تراشی میکنه یاماشینه بسازیه اگر لطف کنید بهترین نوع L90رو باقیمت روز نمایندگیش بگید ودر آخر L90ایران خودرو بهتره یا پارس خودر؟؟؟؟ لـــــــــــــــــــطفا سریع پــــــــــاسخ بدید…..
سینا
۲ شهریور ۱۳۹۱تند90 ماشین عالی است من از سال 86 دارم تا حالا هیج خرجی نداشته
پارس خودرو
حسین
۲۸ مرداد ۱۳۹۱فقط تندر90پارس خودرو
mohsen
۳۰ مرداد ۱۳۹۱عموما کسایی که اینجا نظر میدن معمولا پشت هر دو خودرو ننشستن! اینجا قیاسش الکیه و واقعا یجورایی هر سایتی انگار از یکدوم از خودروها ساپرت میشن و طرفداری میکنن.خیلی ساده بگم یه سری چیزا هست مثل هندلینگ که کدومتون جرات میکنید با لیفام و بقیه خودروهای چینی مثل مثلا پژو که ساختش 25 سال پیس هستش رانندگی کنید؟مثلا توی سر پیچ و سرعت بالا؟یا اینکه اونطوری بهش گاز بدید و معکوس بکشید؟تاحالا کسیو دیدید که جرات کنه با خودروهای چینی کمی شیطنت کنه؟اصلا این اعتمادو به آدم میده؟این خودروها تو مسافرت خراب بشه چطور؟چون سطح کیفیتش برابر خودروهای وارداتی مثل کره ای و ژاپنی نیست!!در ضمن با همون قیمت دلار اگ بخوای با خودروهای خارجی که توی اروپا عرضه میشن،اصلا حرفی واسه گفتن داره؟لطفا تعصب رو خودروهای غیر قابل تحمل چینی خودتون نداشته باشید.باهاشون میترسی گاز بدی!!مجبور میکنه یواش بری!توی دوست و آشنا همش میخوای بگی خوبه چون حی میزنن توی سرش!مثل گوشی های چینی میمونه ظاهر فریبنده!!
علیزاده
۱ شهریور ۱۳۹۱خودروی چینی هرچی باشه از 206 ایران خودرو بهتره -2 ماه پیش گرفتم الان یه درش صدا میده ، روغن سوزی اره ایربگش فعال شده و برای درست شدنش 700 تومان هزینه داره ( فقط به خاطر یه ترمز جلوب دست انداز!!!) . بیخودی از ماشینای مزخرف ایران خودرو و سایپا ( پراید …….؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!) دفاع نکنید .
ایمان
۲ شهریور ۱۳۹۱شنیده بودم ماشین های 91 بدرد نمی خوره
ساروی
۱ شهریور ۱۳۹۱به نظر من لیفان 520 خیلی سر تر از ال نوده قیمتشم که بالاتره به قول قدیمیا هیچ گرونی بی حکمت نیست …
لیفان 620 مدل 1800 که محشره من به همه اونایی که تا 30 تومان می خان بابت ماشین بدن توصیه می کنم ..
30 میلیون پول می دی از امکانات یه ماشین 60 میلیونی بهره می بری .
payam
۲ شهریور ۱۳۹۱میشه بگی چه امکاناتی داره؟
سینا
۳ شهریور ۱۳۹۱آقای محسن شما یک با تشریف بیارید در کنار من سوار لیفان بنده بشید کارهایی باهاش کردم که هیچ کسی با سمند و پژو و… انجام نمیده قدرت ترمزها بسیار عالیه و هندلینگ لیفان یه سر و گردن بالاتر از ال90 هستش
علیرضا
۳ شهریور ۱۳۹۱امکاناتی مثل سانروف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید.دی وی دی پلیر اس دی کارد.ورودی ipod.ردیاب جی پی اس.دوربین دید عقب.سنسور پارک عقب.رینگ اسپورت الومینییومی و کروزکنترلی که خودم روی ماشینم انداختم که متاسفانه مگان 2000 هیچ کدوم از اینا رو نداره به غیر از رینگ الومینییومی.
علیرضا
۳ شهریور ۱۳۹۱نوشته بالا جواب سوال اقا پیام بود.
رضا
۳ شهریور ۱۳۹۱الان با افزایش روز به روز و کمبود قطعه و کاهش تولید خودرو دیگه مردم دنبال مقایسه نیستن میخوان سریع یه خودرو دستشون بیاد مبادا بی خودرو بمونن. مثل همین تحریم پژو و در آینده تحریم رنو. به ثبت نامی پژو۲۰۶ گفتن بیاین تبدیل کنین. الان هم تندر تحویل مرداد رو اواسط شهریور میخوان تازه شروع کنن به تحویل دادن.
رضا
۵ شهریور ۱۳۹۱با سلام به آقا رضا
به نظر من ما هیچوقت از طرف رنو تحریم نمی شیم به چند دلیل :
اولیش اینکه رنو تو بازار آمریکا حضور نداره
دومی اینکه حتی شرکتی مثل پورشه هم که تو هردو بازار هستن اگرچه در ظاهر میگن ما ایران رو تحریم می کنیم ولی در واقع ازطریق امارات و عمان و کویت و…. به ایران ماشین می فروشن.
سومین دلیل اینکه شرکت رنو مثل شیر جلو آمریکا وایساده و گفته ما ایران رو تحریم نمی کنیم و به روابطمان ادامه می دهیم.
موفق باشید
مهدی
۷ شهریور ۱۳۹۱من به طور همزمان هر دو ماشین رو سوار میشم. ماشین خودم لیفانه و ماشینی که شرکت در اختیارم گذاشته ال نوده. سواری با لیفانو به صد تا ال نود ترجیح میدم.
جمال
۹ شهریور ۱۳۹۱هیچ کسی به دوغ خودش نمیگه ترش
جمال
۹ شهریور ۱۳۹۱اقا مهدی خودت هم خوب میدونی بد جوری کلاه سرت رفته
اخه ال90 کجا لیفان کجا
مرادی
۱۰ شهریور ۱۳۹۱ال نود ماشین مزخرفبه ، دوماه پیش از ایران خودرو ساری گرفتم الان یک هفته هست که به خاطر مشکل پلوس تو تعمیرگاه نمایندگیه !
علی
۱۰ شهریور ۱۳۹۱دوستان عزیز کودک 40 ساله ما ( ایران خودرو ) هیچ وقت نتونسته یک کیفیت رو از ابتدا تا انتها حفظ کنه.
واضح بگم لیفان هر چند یک خودروی چینی است اما از همه لحاظ از ایران خودرویی ها بهتره.
مثال 206 جدید با مصرف 10
405 جدید ( با موتور 206 ) با مصرف 11
سمند ef7 با ایرادات بالا
تندر 90 یا قطعات بی کیفیت و سنگین
و من الله توفیق
حسین
۱۴ شهریور ۱۳۹۱چی؟مقایسه تندر90باماشین چینی؟!
ناشناس
۱۴ شهریور ۱۳۹۱تندر 90 ماشین بسیار بسیارررررررررر مزخرفییییییییییه فقط همین …
لیفان نمی دونم خوبه یا بده ولی ال نود الان یک ساله که بیچام کرده به خدا اگه بخرین بیچاره شدین !!11