ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻰﺷـﻮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺯﻳـﺮ ۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣـﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳـﺎﻳﭙﺎ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭼﻴﻨﻰﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭﻯ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑـﻪ ﺍﻳﻦ ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ۶۲۰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﻛﻮﭼﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻛﻼﺳـﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ.ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﻦ ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴـﺖ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎﻛﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳـﻮ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺎ ﺍﻗﺒـﺎﻝ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷـﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑـﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗـﻮﺭﻯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ!
ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ؛ ﺷﺮﻛﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﭼﻴﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳــﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺑﻰﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦﻛﻪ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺷﺪه ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﻗﻰ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺖ ﻳــﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺳــﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﻟﻴﻔــﺎﻥ۵۲۰ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﺰﺭگ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﻠﻮ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺁﺭﻣﻰ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﻡ ﺷــﺒﻜﻪ ﺳـه ﺳﻴﻤﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ! ﺩﻭ ﺧﻂ ﻃﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺎﭘﻮﺕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﺳــﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷــﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﺷــﻮﺍﺭﻯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﻧﻤﺎﻯ ﻋﻘﺐ ﺍﻭﺝ ﺿﻌﻒ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ. ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭگ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺟﺜﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻟﻴﻔــﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﻣﻪﺷﻜﻦﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳــﭙﺮ ﻋﻘﺐ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ ﻛﺮﺩ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑــﺎ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﻘﺐ ﺑــﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴــﻢ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴــﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺳــﻮﺍﺭ ﺑﺮﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺷــﺪﻩﺍﻳﺪ. ﺳﻮﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛــﻪ ﺿﻌﻒ ﭼﻴﻨﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛــﺮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺿﻌﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﻛﻤﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭼﺎﺷﻨﻰ ﻛﺎﺭ ﺷــﻮﺩ.
ﻣﻮﺗــﻮﺭ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۱۰۶ ﺍﺳﺐﺑﺨــﺎﺭ ﻭ ۱۳۷ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻫﺎﻯ ۴۵۰۰ ﺗﺎ ۴۸۰۰ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻴﻨﻰ ۱۱۳۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ۱۷۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺷــﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻋﻤﻞ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺖﻟﻴﺘﺮ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻋﺪﺩ مـﻨﺎﺳﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻙ ۵۱ ﻟﻴﺘﺮﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏﮔﻮﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻓﻀﺎﻯ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﺁﻥﻗﺪﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﻓﻀــﺎﻯ ﭘــﺎﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴــﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻤﻰ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻮﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟــﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺿﻌﻴﻒ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴــﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻴﻔــﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗــﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلیهای ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻼﺱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺳــﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﻛــﻪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻗﻴﻤـﺖ ﻭ ﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ؛ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩ ﺑــﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻗﺒﺎﻟﻰ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﺷﻮﺩ. ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۴ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺧﻰﻫﺎ ﺍﻋﺘﻘــﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ لـﻴﻔﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ لـﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟
ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ۱۰۵ ﺍﺳـﺐ بـﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ۱۴۰ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۳۷۵۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﮔﻪ فـﺮﺍﻧﺴﻮﻯ/ﺭﻭﻣﺎﻧﻴﺎﻳﻰ ۱۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۰.۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻜﻮﻥ ﺑﻪ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻰرﺳﺪ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ ﺳـﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎ ۱۷۵ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻛــﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳــﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻴﺰ ۶.۹ ﻟﻴﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻛــﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺍﺯ لـﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺩﺭ ﭘﺲ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ ﺗﻌﺮﻳﻔﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃــﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑــﻪ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻤــﺮﻩ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﮔﻮﻧﻮﻣﻰ ﻛﻠﻴﺪﻫــﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗــﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺸــﺎﺭ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﻰ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻛﺎﻣﻼ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳــﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧــﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ﻫــﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻝ E2 ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣـﺰ ABS/EBD، ﺳﻮﻳﻴﭻ ﺿﺪﺳــﺮﻗﺖ، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺭﻳﻤﻮﺕ ﺩﺍﺭ، ﻗﻄﻊ ﺳــﻮﺧﺖ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻗﻰ ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ، ﺷﻴﺸﻪ هـﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮ CD ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷــﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑــﺎﺯﺍﺭ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻫــﻢ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻧــﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻳﺪ ﻭﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻣﻰﺳﺎﺯﺩ! ﺍﻳــﻦ خـﻮﺩﺭﻭ ﺣﺘـﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫــﻢ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ مـﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻯ ﻫﻢﺳﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ نـﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ.
………………………………………………………………………………………
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد لیفان ۵۲۰ به سایت کرمانموتور مراجعه نمایید.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد تندر۹۰ به سایت ایرانخودرو مراجعه نمایید.
# عکسها جنبه تزئینی داشته و نباید آنها را مبنا قرار داد.
حسین
۱۵ شهریور ۱۳۹۱هررررررررررررررررچی باشه چینی نیست
حسینتن
۱۵ شهریور ۱۳۹۱تندرهررررررررچی باشه چینی نیست…
تندر
۱۶ شهریور ۱۳۹۱تندرe0 بهتر لیفان تمام فول است
جمال
۱۸ شهریور ۱۳۹۱ال90 از نظر موتور و ایمنی از 620 هم سرتره
کارشناس خودرو
۱۹ شهریور ۱۳۹۱تصادف با تندر 90 = مرگ
لیفان کجا و تندر 90 کجا ….
نوید .audi
۱۹ شهریور ۱۳۹۱سلام آقای کارشناس!!!حتما میفرمایید لیفان از فولاد ضد زنگ یا فیبر کربن فشرده ساخته شده!؟امان از این حرفای الکی!لابد ال90هم از قوطی کنسرو.محض اطلاع ال90توسطeuro encapتست شده ولی لیفان کجا؟ معلوم نیست
آرش
۲۰ شهریور ۱۳۹۱من با L90 تو جاده با 120 تا زدم به یه تاکسی و چپ کردم رو سقف سر خوردم و بینی فقط یکم خون اومد که چیز مهمی نبود..الان اینجام که بت بگم دیگه نظر شخصیت رو بدون جعبه ول نده، یکم فک کن..اون اسم کارشناسم عوض کن، ابرو کارشناسان خودرو رو بردی
کارشناس خودرو
۲۰ شهریور ۱۳۹۱دوست عزیز مطمئنی 120 تا سرعت داشتی ؟؟؟؟ سر خوردی رو سقف ؟؟؟ مطمئنی سوار لودر نبودی ؟؟؟؟؟؟!!!!
مطمئنی زنده ای ؟؟؟؟!!!!!!
parham 15
۲۵ شهریور ۱۳۹۱کو ببینم دروغ که شاخ ودم نداره.طرف باپرادو چپ کرده دست وسرش شکسته ایربگش offبوده .دیگه اینو که قبول داری پرادو با ایربگ یا بدون ایربگ ایمنیش بهتره .
علیرضا
۱۹ شهریور ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان میشه راهنمایی کنید که چه روغنی برای ال 90 مناسبتره ؟ (لطفا مارک روغن )
نوید .audi
۲۰ شهریور ۱۳۹۱آقا علیرضا شما باید از همون روغنی استفاده بکنی که خود کارخونه گفته.یعنی elf
نوید .audi
۲۰ شهریور ۱۳۹۱من نمیدونم چرا دوستان همیشه تعصبی حرف میزنن.هرکی سنگ خودشو به سینش میزنه.من خودم مزدا 323 دارم ولی ال90هم توجاده روندم.عوض تراکتور ماشینو استفاده میکنه میگه ال90ماشین بدیه.خداییش اونایی که پراید دارن این حرفو نمیزنن که تو داری در موردال90میزنی.ال90آشغالم باشه باز چینی نیست!
پدرام 1361
۲۰ شهریور ۱۳۹۱آقای نوید
مگه جنس چینی چشه ؟
خدائیش از آشغالای ایران خودرو که بهتره
نمیدونم چرا همه سنگ ایران خودرو رو به سینه می زنند . خداییش دوهفته پیش سمند ef7 گرفتم دیروز واشر سرسیلندر سوزوند . اولش همه میگفتن باورم نمی شد
سامان
۲۰ شهریور ۱۳۹۱سلام
پابه سن گذاشته هایادشونه.زمانی که دردهه هفتادجنس ژاپنی واردایران شد.کسی خیلی رغبت به خرید اتومبیل وتمام کالاهای ژاپنی نمیداد.همه میگفتن جنس فقط آلمانی.اماورق برگشت وهمه رفتن سراغ کالاهای ژاپنی.والان هم درآینده نزدیک خواسته یاناخواسته میریم سراغ اتومبیل ژاپنی.چون قبلاهمه چیزمان ازخوراکی تاپوشاک وپرینتر.سخت افزارکامپیوتر.کارخانجات کاشی……چینی شده بودن
سامان
۲۰ شهریور ۱۳۹۱اصلاحیه
میریم سراغ ماشین چینی
مهدی
۲۰ شهریور ۱۳۹۱با سلام و عرض خسته نباشید
خدمت برادرای عزیزم عرض کنم من خودن پراید داشتم پژو 206 تیپ3 هم داشتم و ام وی ام 110 هم داشتم و الان در حال حاضر لیفان 520ای دارم اگه بخوام در مورد این خودروها نظر بدم به نظر من تو خودروهایی که تو این رنج قیمت تو بازار هستند هیچ خودرویی به 206 نمیرسه
خداییش هم تو شتاب هم قدرت مانور و هم تو راحتی حرف اولو میزنه
ولی در مورد لیفان هم بگم که ماشین خوبیه. به نظر من که با دوستانی که ال 90 دارند صحبت کردم لیفان از ال 90 سرتره
در مورد خدمات پس از فروش هم باید بگم که خوبه. من خودم چند بار مراجعه کردم واقعا راضیم بر خلاف ایران خودرو.
ممنون از همه عزیزان
Ferya
۲۱ شهریور ۱۳۹۱این مقاله فول نقص است.لیفان 520 با امکانات و موتور برابر با ال 90(که در بالا نوشته شده) 6500000 از ال90 ارزونتره.اونوقت نوشته شده یکی از دلایل شکست لیفان ((قیمت زیاد)) آن است. لیفان با آنکه 3 میلیون از 405 ارزونتره 1 ایربگ بیشتر.EBD.شیشه های برقی عقب.مه شکن جلو.8 سوپاپ بیشتر از برتری هاش نسبت به 405 است.ضمنا هرگز نمیتوان گفت که ظاهر لیفان از ال90 بدتره.(عقب)
شاهین
۲۱ شهریور ۱۳۹۱با عرض سلام
دوستانی که با تعصب طرفداری یکی از این دوتا ماشین رو میکنن, چرا توجه نمیکنن که اگه الان تشریف ببرن بازار حدود 8 میلیون قیمت L90 و Lifan فرق داره!
بنده هم میدونم L90 ماشین خوبیه اما بیست و خورده ای میلیون نمیخام بدم به ماشین. تو این رنج قیمت فکر میکنم لیفان بهترین گزینه باشه. حالا حداکثر بتونیم لیفان رو با 405GLX مقایسه کنیم!
در نتیجه در قیاس با پراید و تیبا و GLX فکر میکنم لیفان قطعا برنده هست.
ali
۲۱ شهریور ۱۳۹۱با عرض سلام
من لیفان 620 گرفتم و قبلا هم پرشیا elx داشتم واقعا از لیفان راضیم از هر لحاظ . لیفان 620 1800 را به دوستان پیشنهاد میکنم لطفا بدون تست قضاوت نکنید من هم قبلا می گفتم چینی ولش کن ولی الان خیلی راضیم .موفق باشید
حسین
۲۲ شهریور ۱۳۹۱اشتباه نکنیدتندرپارس خودرو نه ویران خودرو
Asgari
۲۲ شهریور ۱۳۹۱سلام و خسته نباشید. مطمئنم اونایی که از تندر 90 بد میگن یا هنوز سوارش نشدن یا ماشین هایی به مراتب بالاتر از اون داشتند (مثل زانتیا یا مزدا و یا…) چون در هیچ زمینه ای ماشینهایی مثل پژو و سمند و لیفان به گرد پاشم نمیرسن.
مهدی
۲۲ شهریور ۱۳۹۱ببخشید!!!
مثل اینکه شماسوارماشین سمند نشدید
جمال
۲۳ شهریور ۱۳۹۱خداییش تندر زیر 30 تمن حرف اولو میزنه
parham 15
۲۵ شهریور ۱۳۹۱جمال جون حالا که هرکی به هرکیه یدفعه بگوزیر100خیال همه روراحت کن.
علی
۲۴ شهریور ۱۳۹۱دوستان سلام
اول یه نکته بگم بعد نظرمو میدم
ما ایرانی جماعت هرکس هر ماشینی سوار بشه اونو بهترین میدونه وحاضر نیست مقایسه حقیقی انجام بده
البته به سلایق باید احترام گذاشت.
من سمند داشتمlx90 کاملا راضیم ماشین خوبی هست اگه موتور جدیدش رفع عیب بشه(که درتولیدات91میگن شده)واقعا میشه گفت بهترین هست
الان ال90 دارم موتور20 گیربکس20 امکانات10راحتی وآسایش15
چرا؟چون دسترسی به صنوق عقب فقط باسویچ هست حتی مثه پرایدم نیست ازداخل بازبشه-سرپیچ گیج میزنه عقبش باهات نمیاد
صدرصد بهترازلیفان هست چی هست خدایش این چینی؟؟؟
نتیجه زیر25تا بهترین:
1-سمندای اف7
2-تندرال 90
3-…….
peyman
۲۴ شهریور ۱۳۹۱کی گفته ال 90 جینی نیست الان تو این وضعیت تحریم آیا باز هم قطعه از فرانسه میاد آخه یکم فکر کنید
zanyar
۲۴ شهریور ۱۳۹۱لیفان 620 از هر دو تاشون بهتره
محمدجواد
۲۴ شهریور ۱۳۹۱تندر 90از لحاظ فنی صدای بسیار کم موتور -ترمزهای بسیار قوی -سیستم سرمایش وگرمایش بسیار عالی دارد ولی امکانات بسیارکمی درداخل وبیرون کابین ماشین دارد مثلا از داخل کابین صندوق پران ندارد ودید عقب ماشین کم است
مهدی
۲۴ شهریور ۱۳۹۱سلام محمد جوادوعلی
نقایص تندرنود بیش ازاینهایی که گفتی میباشد
اتومبیل بیشتر یک وسیله رفاهی است.ولی درایران سرمایه ایش کردن.وقتی تندرال 90ازحداقل های امکانات رفاهی اتومبیل های روزدنیابی بی بهره ا ست
چراچشم وگوش بسته ازش تعریف میکنن.بله ماقبول داریم نسبت به خودش ازیک موتورخوب باگشتاوربالاو16سوپاپ برخورداره.ولی اینکه نشدیک خودروی خوب.مثل اینکه یک ساختمان بافونداسیون خوب داشته باشی. ولی تیغه بندی نشده باشد.بی قواره باشد.ستونها به بدنه ناهمگون باشد.امکانات رفاهی نداشته باشه
اینوبگم ماایرانیها اخلاقمونه.بی جهت چیزی روازاونی که نیست بزرگترش میکنیم.باهمه تفاصیر.ال نودماشین خوبیه.ولی نه به اون قیمتی که الان توبازار بفروش میرسه.یادمان باشه اتومبیل ارزان قیمت اروپاست.و بجای پیکان واردبازایران شد.برید بگردید توسایتها قیمت واقعی تویوتا.سونوتاوامثالهم اون طرف آب پیداکنی میبنی مااین ماشینها4برابرقیمت واقعیش داریم میخریم
rasool
۲۵ شهریور ۱۳۹۱سلام
من که ب ه هیچ وجه حاظر نیستم سوار ال 90 بشم
ظاهرش تهوع اوره تازه همشنون از پشت زدن دید نداره دقیقا مثل فرقون میمونه
باربد
۲۵ شهریور ۱۳۹۱آشغال ترین ماشین طول تاریخ در ایران ال 90 هستش
حیف لیفان نیست!!!!نمیدونم رنو کارخانه ای به این اعتبار با چه رویی این محصول رو بیرون داده
علی
۲۵ شهریور ۱۳۹۱سلام دوستان
من حتی حاضرنیستم باماشینم کنارال نود عبورکنم
مردم چی فکرش میکنن پول بابت این ماشین مضخرف میدن
حسین
۲۵ شهریور ۱۳۹۱حالاتوبرولیفان بگیر
علی
۲۶ شهریور ۱۳۹۱سمنددارم.ولی لیفان 620ثبت نام کردم
حسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۱بهترین ماشین زیر25میلیون تندر90است .نه سمندایرانی نه ماشین چینی..
علی
۲۶ شهریور ۱۳۹۱اگرسمند صدرصد تولید داخل است پس مایه افتخار یک ایرانیست که سواریک اتومبیل ایرانی بااین امکانت رفاهی بشیم.دیگه جادهای دوطرفه کم داریم که نیازبه شتاب اولیه برای سبقت داشته باشیم.اکثرجاده هادیگه دوبانده یااتوبان هستن.چه نیازاست که یک ماشین بی قواره وزشت سواربشیم
یادت باشه امکانات پراید ازال نود بیشتره……………!!!!!!!!!!
نوید .audi
۲۸ شهریور ۱۳۹۱واقعا خنده داره!آخه پرایدو ال 90!بازم از اون حرفا بودا!!!
نانا
۲۶ شهریور ۱۳۹۱حسین جان این طوری هم که شما میگین نیست در بین خودروهای زیر30 میلیون 206صندوقدار وی8 بدون تعصب از همه برتره ما خودمون وی2 داریم که وقتی شیشه ها رو میدی بالا نمیتونی تشخیص بدی که موتور روشنه یا نه شتاب وراحتی هم که دیگه عالی