ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻰﺷـﻮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺯﻳـﺮ ۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣـﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳـﺎﻳﭙﺎ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭼﻴﻨﻰﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭﻯ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑـﻪ ﺍﻳﻦ ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ۶۲۰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﻛﻮﭼﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻛﻼﺳـﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ.ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﻦ ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴـﺖ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎﻛﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳـﻮ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺎ ﺍﻗﺒـﺎﻝ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷـﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑـﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗـﻮﺭﻯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ!
ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ؛ ﺷﺮﻛﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﭼﻴﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳــﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺑﻰﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦﻛﻪ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺷﺪه ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﻗﻰ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺖ ﻳــﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺳــﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﻟﻴﻔــﺎﻥ۵۲۰ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﺰﺭگ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﻠﻮ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺁﺭﻣﻰ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﻡ ﺷــﺒﻜﻪ ﺳـه ﺳﻴﻤﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ! ﺩﻭ ﺧﻂ ﻃﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺎﭘﻮﺕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﺳــﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷــﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﺷــﻮﺍﺭﻯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﻧﻤﺎﻯ ﻋﻘﺐ ﺍﻭﺝ ﺿﻌﻒ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ. ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭگ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺟﺜﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻟﻴﻔــﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﻣﻪﺷﻜﻦﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳــﭙﺮ ﻋﻘﺐ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ ﻛﺮﺩ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑــﺎ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﻘﺐ ﺑــﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴــﻢ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴــﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺳــﻮﺍﺭ ﺑﺮﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺷــﺪﻩﺍﻳﺪ. ﺳﻮﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛــﻪ ﺿﻌﻒ ﭼﻴﻨﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛــﺮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺿﻌﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﻛﻤﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭼﺎﺷﻨﻰ ﻛﺎﺭ ﺷــﻮﺩ.
ﻣﻮﺗــﻮﺭ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۱۰۶ ﺍﺳﺐﺑﺨــﺎﺭ ﻭ ۱۳۷ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻫﺎﻯ ۴۵۰۰ ﺗﺎ ۴۸۰۰ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻴﻨﻰ ۱۱۳۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ۱۷۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺷــﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻋﻤﻞ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺖﻟﻴﺘﺮ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻋﺪﺩ مـﻨﺎﺳﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻙ ۵۱ ﻟﻴﺘﺮﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏﮔﻮﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻓﻀﺎﻯ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﺁﻥﻗﺪﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﻓﻀــﺎﻯ ﭘــﺎﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴــﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻤﻰ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻮﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟــﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺿﻌﻴﻒ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴــﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻴﻔــﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗــﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلیهای ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻼﺱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺳــﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﻛــﻪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻗﻴﻤـﺖ ﻭ ﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ؛ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩ ﺑــﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻗﺒﺎﻟﻰ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﺷﻮﺩ. ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۴ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺧﻰﻫﺎ ﺍﻋﺘﻘــﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ لـﻴﻔﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ لـﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟
ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ۱۰۵ ﺍﺳـﺐ بـﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ۱۴۰ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۳۷۵۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﮔﻪ فـﺮﺍﻧﺴﻮﻯ/ﺭﻭﻣﺎﻧﻴﺎﻳﻰ ۱۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۰.۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻜﻮﻥ ﺑﻪ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻰرﺳﺪ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ ﺳـﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎ ۱۷۵ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻛــﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳــﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻴﺰ ۶.۹ ﻟﻴﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻛــﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺍﺯ لـﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺩﺭ ﭘﺲ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ ﺗﻌﺮﻳﻔﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃــﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑــﻪ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻤــﺮﻩ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﮔﻮﻧﻮﻣﻰ ﻛﻠﻴﺪﻫــﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗــﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺸــﺎﺭ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﻰ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻛﺎﻣﻼ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳــﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧــﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ﻫــﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻝ E2 ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣـﺰ ABS/EBD، ﺳﻮﻳﻴﭻ ﺿﺪﺳــﺮﻗﺖ، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺭﻳﻤﻮﺕ ﺩﺍﺭ، ﻗﻄﻊ ﺳــﻮﺧﺖ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻗﻰ ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ، ﺷﻴﺸﻪ هـﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮ CD ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷــﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑــﺎﺯﺍﺭ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻫــﻢ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻧــﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻳﺪ ﻭﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻣﻰﺳﺎﺯﺩ! ﺍﻳــﻦ خـﻮﺩﺭﻭ ﺣﺘـﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫــﻢ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ مـﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻯ ﻫﻢﺳﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ نـﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ.
………………………………………………………………………………………
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد لیفان ۵۲۰ به سایت کرمانموتور مراجعه نمایید.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد تندر۹۰ به سایت ایرانخودرو مراجعه نمایید.
# عکسها جنبه تزئینی داشته و نباید آنها را مبنا قرار داد.
سعید
۲۷ شهریور ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان ال 90 هر اشغالی هم که باشه ولی ادم خیالش راحته که تو یه موسسه معتبر یعنیeuroncapازش تست ایمنی گرفتن و 3 ستاره گرفته ولی لیفان توی این موسسه معتبر ازش همچین تستی گرفته نشده و به نظر من مهم ترین بخش یه ماشین ایمنیشه و ماشینی که ایمنی نداره یعنی هیچی نداره و تو یه تصادف شدید فقط ایمنی ماشین به کمکتون میاد نه خوشگلی متاسفانه خیلی ازمردم ما تو انتخاب ماشین به همه چیز اهمیت میدن به جز ایمنی باور کنید وقتی تو تلویزیون میبینم که یه تصادفی که معلوم بوده شدتی نداشته ولی سرنشیناش به علت ایمنی پایین ماشین کشته میشن انقدر ناراحت میشم که گریم میگیره باور کنید من فقط واسه خاطر جون خودتون این حرفا میزینم وگرنه چه سودی واسم داره پس ازتون خواهش میکنم تو انتخاب ماشین اولین ملاکتون ایمنی باشه ببخشید که سرتونو درد اوردم
علی
۲۷ شهریور ۱۳۹۱سعید جان سلام
ازحس انسان دوستانتون ممنون.
ولی کاش یه سری به صافکاریهای دوشرکت خودروسازبزرگ میزدی به نسبت تعدادتولید شده ال نود
میدیدی چقدرملخی داریم.همه میدونن باهمه خوبیهای ال نود درسیستم تعلیق مشکل داره.توپیچها گیج میزنه.علتش نداشتن جامبون میباشد.سیستم تعلیق ال نودباپراید یکی میباشد باکمی برتری
اینا هیچکدام ماشین مطمئن نیستن.ماکسیما زیادتبلیغ نشد.ولی ببینید تاحالادرتصادفات کشته داده
Designer
۲۷ شهریور ۱۳۹۱عزیزم سیستم جامبون تو ال 90 به خاطر وجود تیر یو شکل که سیستم جدیدتر هست و بعدا معرفی شد دارای کارایی بهتری نسبت به میله بکار رفته در سیستم های قدیمی مثل 206 یا 405 هست.
امن ترین ماشین استاندارد خارجی 1600 هم همین ال 90 هست و همینطور به قیمت ترین.
206 + یا 207آی رو تست ضربه جدیدش رو جدیدن انجام دادن و نمرش بدون ایربگ شد یک و با ایربگ 2 ،206ما هم چون سال 98 تستش کردن نمرش قابل قبول شده والا الان حرفی برای گفتن نداره.(طبق گفته خود شرکت تست کننده)
این عکس رو ببین=
http://www.latinncap.com/data/fotos/5_1.jpg
قیمت پایین ترین آپشن لوگان 7500 یورو هست همین الان تو اروپا چیزی نزدیک 22 میلیون.
فرید
۱۱ مهر ۱۳۹۱ماکسیما هم کم کشته نداده!
موتور قوی ولی ایمنی ضعیف به علاوه مشکل در تعلیق عقبش.
ماکسیما هم فکر کنم 3 ستاهر گرفته بود.
علی
۲۸ شهریور ۱۳۹۱اصلا خودروی فرانسوی رو میشه با خودروی چینی مقایه کرد آخه؟
majid
۲۸ شهریور ۱۳۹۱سلام.
کاربر عزیز لطفا ال90 e0 رو با لیفان مقایسه کنید که از نظر قیمت باهم برابرند. نه e2 که قیمتش با sd aouto برابره.
mojtaba
۲۸ شهریور ۱۳۹۱هر دوتاشون بهتر از ماشینای بی کیفیتی مثل پراید و پژو هستند ولی هیچ کدومشون به پراید من نمیرسه چرا؟ چون پراید من ساخت پارس خودرو هست (صبا مدل 89) – شتابش با کولر اونقدر زیاده که میتونم به راحتی با دنده دو توی سربالای از حالت سکون راه بیوفتم- 206 و ال 90 و پژو رو باهاش به راحتی میگیرم(باور ندارید امتحان میکنیم) – وقتی کیلومتر شمار رو میچسبونم آخرش ماشین به خوبی تو دستمه – سر پیچ با صد تا سرعت میرم و گیج نمیزنه. خلاصه توی این دو سال که دارمش همه جا سربلندم کرده فقط یه بدی داره که تمام این خوبی هاشو از بین میبره و اونم ایمن نبودنشه هر چقدر هم من احتیاط کنم شاید یکی به من بزنه و در این صورت مطمئنم حادثه بدی رخ میده حتی اگر موتور شاخ به شاخ بزنه بدنه پراید هیچ مقاومتی نداره . پس بهتره به جای همه آپشنهایی که برامون مهمه دنبال امنیت داخلی خودرو باشیم . لیفان رو نمیدونم ولی ال نود رو از نظر امنیت خیلی قبول دارم
parham 15
۳ مهر ۱۳۹۱آره منم دیوید بکام هستم .با این اسم میام ریا نشه .متوجه ای که ؟!!!
علی
۲۸ شهریور ۱۳۹۱مجتبی سلام
اگر پرایدت گیج نمیزنه باعذرخواهی کمی خودت گیج میزنی
ماشین ایمن اول ماکسیما بعدش سمند
کماندار
۱۰ مهر ۱۳۹۱حال میکنم این ملت چه توهکی راجب سمند زدن و اینجا اصلا بحث سمند نیس سمند چه میکنه از عمه محمد باقر پشت کوهانی شاید بپرسی بدونه!
فرهاد
۲۸ شهریور ۱۳۹۱تندر90خودروی فرانسوی است ولی لیفان خودروی چینی است وتندراز لحاظ ایمنی-سرعت-نمای داخلی وظاهری هزار برابربهتر از لیفان میباشد -من تندر E0را به لیفان520تمام فول ترجیح می دهم
فرهاد
۲۸ شهریور ۱۳۹۱سلام مجتبی-همه میدونن که پراید ساخت شرکت سایپا میباشد واز لحاظ ایمنی صفر میباشد. فقط شتاب پراید یکمی زیاده که عمرا بتونه به تندر90 برسه پراید بهتره با ماشین هایی مثل پیکان – آردی- روا مقایسه شود نه با تندر90 که از همه ی خودروهای ساخت داخل سرتره
mojtaba
۲۹ شهریور ۱۳۹۱سلام آقا فرهاد. منم میدونم پراید ساخت شرکت سایپا میباشد اما برای من ساخت شرکت پارس خودرو است اینو با اطمینان کامل میگم اگر هم بخوام بفروشمش یا به کسی ثابت کنم بیاد بریم پیش یه حرفه ای که حرفمو ثابت کنه با مدرک توی خود ماشین. منم قبول دارم پراید یه کم شتاب اولیش خوبه و بعد کم میاره و به ال نود نمیرسه ولی برای من اینو توی موارد متعدد بهم ثابت کرده که راحت ال نود رو میگیره البته توی شهر امتحان کردم توی جاده رو نمیدونم و البته نمیخوام تعریف الکی از ماشینم بکنم چون دارم میفروشمش خودم ال نود بگیرم. در کل برای خودمم عجیب و جالبه این مدل پراید رو هیچ جای دیگه ندیدم و خودمم تا یک ماه پیش نمیدونستم که پارس خودرو پراید هم میزنه ولی نه توی سایتش دیدم و نه جایی شنیدم بزنه ولی برای من پراید پارس خودروست و کیفیتشم از پرایدای معمولی بهتره. هم شتاب هم هندلینگ
سهیل 561
۲۹ شهریور ۱۳۹۱اقا مجتبی پراید پارس خودرو هست ولی از نظر کیفیت قطعات از سایپا پایینتره
بعدش این دو شرکت در اصل یکی هستن و فرق چندانی ندارن
اینکه میگی پراید از ال نود جلو میزنه این یه خوابه
مگه اینکه طرف مقابلتون یاد نداشته از قدرت واقعی موتور استفاده کنه یا ماشین مشکل داشته
بنده هم پراید داشتم هم ال نود که جدیدا فروختمش
پراید خودتو بکشی 1300سی سی موتورش
ولی ال نود 1600 سی سی
پراید 0تا 100 تقریبا 14 یا 15 ثانیه
ال نود 0 تا 100 میشه گفت 10.5 ولی 11
علی
۲۹ شهریور ۱۳۹۱تاحالاتوهیچ سایتی نمره قبولی به ظاهر وداخل کابین وآبشن های ال نود کسی نداده
لطفا آدرس سایت بدهید
omid
۳۱ شهریور ۱۳۹۱قبله هرچی ماشین باس تیپ و قیافه داشته باشه که متاسفانه نه ال90 و نه لیفان ندارند.ال90 لاک پشته…لیفانم قورباغه…پس الکی سر دو ماشین آشغال و بی ریخت بحث نکنید!
seeyou715@yahoo.com
رضا 1
۳۱ شهریور ۱۳۹۱جفتشون مفت گرونن.مملکتو باش که پولداراش باید سوار لگن بشن فقیراشم خواب لگن ببینن
ناصر
۳۱ شهریور ۱۳۹۱پس باید eoباید باپراید مقایسه شود چون دوسال قبل
ال نود 10میلیون بود الان پراید هم ده میلیونه.کیفیت هم تغییر نکرده
mojtaba
۱ مهر ۱۳۹۱من قصد طرفداری از ماشین خودم یا شوخی ندارم. قبول دارم پراید ماشین بسیار نا امنیه اتفاقاً الان که چند روزه سوار ال نود میشم بیشتر دارم تفاوت های این دو ماشین رو میبینم ولی قدرتی رو که از ال نود میخوام بهم نمیده. و یکی دیگه از موارد که نمیتونم در موردش تصمیم بگیرم که ال نود رو بخرم یا نه اینه که تا حالا توی خیابونا یا جاده ها تصادفشو (خوشبختانه) ندیدم. تا استحکامشو توی واقعیت ببینم یه ایراد بسیار بزرگ دیگه که میتونم ازش بگیرم نسبت دور موتور و سرعتشه یعنی توی دنده یک خیلی سریع به اصطلاح گاز پر میشه و باید بری دو و دو عملاً کار دنده یک رو میکنه و خیلی سریع باید بری سه من یکشو که پر میکنم بین بیست و چهل تا میره که چهل تا دیگه صدای موتور بلند میشه و حس میکنم باید یه دنده برای این ماشین کمتر میذاشتن.
یه عیب دیگه نقاط کور آینه هاشه که باید عوض بشه.
در مورد کولرشم باید بگم کولر خوبی داره ولی وقتی کولر میگیری توی ترافیک و سرعتهای خیلی کم دنده یک زیاده براش و دنده دو کمه.(البته فقط توی سربالایی)و برای امنیت بیشترش میخوام بخرمش
در کل در حال تحقیق برای خرید ماشین صفر زیر 25 میلیون هستم و ال نود اولین گزینه تا اینجا هست و متاسفانه توی بازار کشور ما گزینه های خوب با این مبلغ پول وجود نداره.
علی
۱ مهر ۱۳۹۱یه سربروقسمت صافکاری شرکتهای ایران خودرو وسایپا
تصادفی وملخی های ال نود هم میبینی بعد تصمیم بگیر
ولی تجربه من میگه اگرتوپیچها محطاط باشی بدک نیست .چون توپیچها حسابی گیج میزنه واگرراننده حرفه ای نباشی واسط خطرناک است .سرعت بالای 140کاملاکنترل راازت میگره.مثل رانندگی روی یخ.درمجموع به قیمت الان توبازاارزش نداره.قیمت لوازم یدکیش دوبله شده
تصمیم باخودت
فرید
۱۱ مهر ۱۳۹۱ملخ چیه؟
سجاد
۱ مهر ۱۳۹۱با احترام به نظرات دوستان :
هر چه باشه فرانسوی ها مثل چینی ها خودروی بی کیفیت تولید نمی کنند هرچه ظاهر ال 90 چنگی به دل نمیزند اما باتن خوبی داره واتاق محکمی داره که برای کیفیت c جاده های ایران میشه گفت گزینه خوبی هست اینم یادمون نره که ال90 یک خودرویی هست که قابلیت اسپرت پذیری بالایی روداره
mojtaba
۲ مهر ۱۳۹۱خواهشاً بی تعصب نظر بدید
از نظر استحکام ال نود بهتره یا لیفان 620 با موتور 1800
من توی جاده و خارج از شهر زیاد رانندگی میکنم. یه خودرو میخوام که بتونه توی جاده خوب جواب بده و مهمترین مساله هم برام امنیته و به زیبائیش زیاد کاری ندارم چون امنیتش که خوب باشه و اگر زیبا نباشه خودم میتونم خرجش کنم و قیافشو درست کنم. حالا اگر از بین این دوتا هم نبود اشکالی نداره 25 میلیون تا 30 تومن میتونم هزینه کنم نظرتون چیه
رامین
۲ مهر ۱۳۹۱سلام دوستان.من ماشین دومم l90 مدل 87 هست.به نظرم تو این رنج قیمت از هر جهت ماشین خوبیه.در کل مثل زنیه که جمالات نداره ولی تا دلتون بخواد کمالات داره.حالا انتخواب با خودتون.پیروز باشید
علی
۲ مهر ۱۳۹۱هواپیما هم درمقابل سقوط استحکام نداره.محم تر نوع طراحی که شده بابالش.نوع تعادلش که روهوابه راحتی حرکت میکنه.پس ماشینی که نامتعادل وناهمگون باشه.هرچی میخوادمحکم باشه.توپیچ ملخت کنه.افتادی تودره.میدونی دیگه چی میشهورق یک میل برخورد باسنگ کوه……………
mojtaba
۳ مهر ۱۳۹۱علی آقا حرفتون رو قبول دارم . پیشنهادتون چیه با پولی که من دارم زیر سی میلیون چی میشه گرفت . هر چی در مورد ماشین تحقیق میکنم میبینم نخرم بهتره. از ال نود با توجه به فرمایشات شما و دیده های خودم خوشم نمیاد. لیفان هم که همه میگن فقط ظاهرش خوبه و منم از ظاهرش خوشم میاد(سلیقه ای هست دیگه) ولی چینیه و میگن خودرو های چینی هم مثل همین لگنای داخلیه. سمت انواع پژو و سمند هم نمیرم حتی اگر مجبور بشم با دوچرخه میرم بیرون نه با پژو یا سمند. خودرو کارکرده هم نمیخوام بخرم. به قول معروف حالا پیدا کنید پرتغال فروش را.
در جواب آقا ینوس هم باید بگم من به هیچ وجه قصد طرفداری از این محصولات بی کیفت را ندارم ولی پرایدی که من الان دارم و ساخت پارس خودرو هست از نظر کیفیت از پرایدای سایپا بهتره و هر کی که پراید سوار بوده سوارش شده فهمیده بدون اینکه بهش بگم برای چه شرکتیه و قبول دارم پارس خودرو زیر مجموعه سایپاست ولی بنا به دلایلی فکر میکنم محصولاتش از سایپا با کیفیت تره. من حاضرم با هر پراید دیگه ای که شما بفرمائید تست درگ انجام بدیم. از نظر کیفیت قطعات هم وقتی ببینید متوجه تفاوت خواهید شد.
یونس
۲ مهر ۱۳۹۱اقا مجتبی شما درست میگید تو کشور ما پارس خودرو هم پراید تولید میکنه.ولی کیفیت سایپا بهتره تا پارس خودرو
مهران
۳ مهر ۱۳۹۱آخه چرا همه ما فکر میکنیم که ال 90 ماشین فرانسویه و مستقیم از فرانسه اومده ایران و ما داریم سوارش میشیم ؟!
باور کنید من نزدیک 10 روز پاریس بودم و در کل این مدت فقط 2 تا ال 90 دیدم که در اونجا هم به اسم داچیا لوگان همه میشناسنش نه رنو ، حتی آرم رنو هم نداره! کمپانی رنو در حال حاضر ارزان ترین ماشینش مگان هست که اون هم در ترکیه تولید میشه، وسایر تولیداتش همین هایی هست که اخیرا وارد ایران شده(لتتیود،فلوئنس،کولئوس و …) که خدارو شکر هیچ کدوم قیمت زیر 70 تومان نداره !!!
طراحی وساخت لوگان توسط کمپانی رومانیایی داچیا انجام شده و فقط موتور این ماشین با همکاری و نظارت رنو ساخته شده.رومانی هم از نظر صنعتی جزو ضعیف ترین کشورهای اتحادیه اروپاست .
حالا ما در ایران آرم رنو رو وقتی روی ماشین میبینیم نا خداگاه تصور میکنیم با یک ماشین فرانسوی طرف هستیم،در حالی که واقعیت این نیست !
ولی در کل ال 90 نسبت به هم قیمتهای خودش ماشین خیلی خوب و جاداری هست ،سواری راحتی هم داره .من که نزدیک 2 سال داشتم و ازش راضی بودم،فقط بعضی تعمیراتش فوق العاده حساسه و برای پیدا کردن قطعه اصلیش باید کلی وقت بذاری ،آخرم معلوم نیست چی بهت بندازن !
در عوض ماشینهای چینی این حسن رو دارن که هر اتفاقی بیوفته براش،با قطعه های جور وا جور طرف نیستی،همش یه جور جنسه و همون جنسیه که فابریک از کمپانی رو ماشینت نصب بوده !
به نظر من با توجه به وضعیت تحریم مملکت نباید به راحتی از قضیه تامین قطعات چشم پوشی کنیم.
علی
۴ مهر ۱۳۹۱ترس من اینست که ال نود هم به روزگاررنو5مبتلابشه
وازگردونه خارج بشه.چون هیچکس نمیتونس تعمیرش کنه.
چرخش درمیرفت.قطعاتش حساس بود.به خرج میفتید.بیچاره ات میکرد.فعلا هیچ خودروی زیزسی میلیون پیشنهادی ندارم.خودم هم موندم.احتمالایه ماکسیما کارکرده تمیزپیداکنم بخرم
علی
۴ مهر ۱۳۹۱ولی لیفان 620ثبت نام کردم
mojtaba
۵ مهر ۱۳۹۱خدائیش خیلی مملکته با حالی داریم
من فکر کردم یه پراید بخرم دستفرمونم خوب بشه بعد یه ماشین گرون تر بخرم اون موقع ارزون بود نسبت به الان. اون موقع با سی میلیون ماشین خوب پیدا میشد همین ال نود دوستم خرید یازده و هشتصد فکر کنم حالا بگیم دوازده تومن. حالا که میخوام ماشین بهتر بخرم میبینم که باید پرایدمو بفروشم یه پراید دیگه بخرم تازه اگر پرایدا نره بالای سی میلیون!!! اول مد نظرم یه خودرو تا 15 تومن بود دیدم چیزی نیست بعد کردمش 20 تومن بازم همش آشغاله 25 تومن هم راضی شدم بازم نیست و حالا که میخوام 30 تومن هزینه کنم بازم هیچ گزینه به درد بخوری وجود نداره. آیا قیمت خودرو میخواد باز هم بره بالا یا نه؟؟؟ به نظرتون اگر یه خودرو گرون تر از 30 تومن بخرم آیا به صرفه هست و یکدفعه قیمتا افت نمیکنه
علی
۵ مهر ۱۳۹۱عزیر من آقامجتبی
اگرقصدتعویض خودروتواین 7الی8سال نداری هیوندای ورنا اتوماتیک تمیزبخر.کم اصطحلاکه.سوخت کم.خیلی کم تراازال نود.ایربک هم داره.وکم خرج.این بدون فقط که کرمان خودروتولید این خودروبه علت تحریم متوقف کرده.توبازارمدل90به قبل پیدامیشه.قیمت هم توهمین مایه های شمامیباشد.پشیمان نمیشی
موفق باشید
mehran
۷ مهر ۱۳۹۱ای کاش کسانی که از ایمنی سمند دم میزنند سمند رو تو تصادف ها می دیدند
علی
۸ مهر ۱۳۹۱سمند که توتصادفات ندیدم ولی ال نودچپی توتعمیرگاههای سایپاوایران خودروزیاددیدم
هامون
۸ مهر ۱۳۹۱با این که از سمند و خانواده پژوهای تولیدی در ایران اصلا خوشم نمی آید و حاضر نیستم پولی بابت خریدشان صرف کنم ام باید بگم سمند در تصادفات خودرو بدی نیست و توانسته 3 ستاره در تستهای ایمنی معتبر دنیا کسب کنه و از این نظر فرقی با تندر نداردو هر چند از نظر باقی جهات افتضاحی بیش نیست.
رضا
۱۰ مهر ۱۳۹۱جلو داشبورد 206 میرزه تمام خوبیهای ال نود رو ..اخه اینم شد ماشین اینگار که پشت خاور نشستی..در ضمن مرد میخواد تصادف کنه باهاش بعد بتونه دوباره این ماشین رو رو پا نگه داره.تمام ایران رد بگردی یه رادیاتور ال نود پیدا نمیکنی.ماشین باید همه چیزش خوب باشه.هر که برا من یه دونه پلوس ای بی اس ال نود پیدا کرد500 هزار جایزه داره
علی
۱۰ مهر ۱۳۹۱آقارضا دمت گرم
کاش گوش شنواپیدا میشد.وقتی دوماه ماشینشون برای یک قطعه توتعمیرگاهها خاک خورد.میفهمن
فرید
۱۱ مهر ۱۳۹۱خود کارخونه هم قطعه نداره؟ نه ایران خودرو نه سایپا؟
ماشین چینی هم قطعه نداره آخه باید وایستی تا قطعه از چین بیاد.
جلال
۱۰ مهر ۱۳۹۱سلام
تورو به کیفیت قسم دیگه ال نوتو با 520 مقایسه نکیین. لااقل با 620 یی حرفی