ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻰﺷـﻮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺯﻳـﺮ ۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣـﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳـﺎﻳﭙﺎ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭼﻴﻨﻰﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭﻯ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑـﻪ ﺍﻳﻦ ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ۶۲۰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﻛﻮﭼﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻛﻼﺳـﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ.ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﻦ ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴـﺖ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎﻛﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳـﻮ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺎ ﺍﻗﺒـﺎﻝ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷـﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑـﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗـﻮﺭﻯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ!
ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ؛ ﺷﺮﻛﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﭼﻴﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳــﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺑﻰﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦﻛﻪ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺷﺪه ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﻗﻰ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺖ ﻳــﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺳــﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﻟﻴﻔــﺎﻥ۵۲۰ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﺰﺭگ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﻠﻮ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺁﺭﻣﻰ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﻡ ﺷــﺒﻜﻪ ﺳـه ﺳﻴﻤﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ! ﺩﻭ ﺧﻂ ﻃﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺎﭘﻮﺕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﺳــﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷــﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﺷــﻮﺍﺭﻯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﻧﻤﺎﻯ ﻋﻘﺐ ﺍﻭﺝ ﺿﻌﻒ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ. ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭگ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺟﺜﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻟﻴﻔــﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﻣﻪﺷﻜﻦﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳــﭙﺮ ﻋﻘﺐ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ ﻛﺮﺩ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑــﺎ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﻘﺐ ﺑــﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴــﻢ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴــﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺳــﻮﺍﺭ ﺑﺮﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺷــﺪﻩﺍﻳﺪ. ﺳﻮﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛــﻪ ﺿﻌﻒ ﭼﻴﻨﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛــﺮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺿﻌﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﻛﻤﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭼﺎﺷﻨﻰ ﻛﺎﺭ ﺷــﻮﺩ.
ﻣﻮﺗــﻮﺭ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۱۰۶ ﺍﺳﺐﺑﺨــﺎﺭ ﻭ ۱۳۷ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻫﺎﻯ ۴۵۰۰ ﺗﺎ ۴۸۰۰ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻴﻨﻰ ۱۱۳۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ۱۷۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺷــﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻋﻤﻞ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺖﻟﻴﺘﺮ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻋﺪﺩ مـﻨﺎﺳﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻙ ۵۱ ﻟﻴﺘﺮﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏﮔﻮﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻓﻀﺎﻯ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﺁﻥﻗﺪﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﻓﻀــﺎﻯ ﭘــﺎﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴــﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻤﻰ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻮﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟــﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺿﻌﻴﻒ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴــﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻴﻔــﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗــﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلیهای ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻼﺱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺳــﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﻛــﻪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻗﻴﻤـﺖ ﻭ ﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ؛ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩ ﺑــﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻗﺒﺎﻟﻰ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﺷﻮﺩ. ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۴ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺧﻰﻫﺎ ﺍﻋﺘﻘــﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ لـﻴﻔﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ لـﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟
ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ۱۰۵ ﺍﺳـﺐ بـﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ۱۴۰ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۳۷۵۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﮔﻪ فـﺮﺍﻧﺴﻮﻯ/ﺭﻭﻣﺎﻧﻴﺎﻳﻰ ۱۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۰.۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻜﻮﻥ ﺑﻪ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻰرﺳﺪ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ ﺳـﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎ ۱۷۵ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻛــﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳــﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻴﺰ ۶.۹ ﻟﻴﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻛــﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺍﺯ لـﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺩﺭ ﭘﺲ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ ﺗﻌﺮﻳﻔﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃــﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑــﻪ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻤــﺮﻩ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﮔﻮﻧﻮﻣﻰ ﻛﻠﻴﺪﻫــﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗــﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺸــﺎﺭ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﻰ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻛﺎﻣﻼ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳــﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧــﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ﻫــﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻝ E2 ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣـﺰ ABS/EBD، ﺳﻮﻳﻴﭻ ﺿﺪﺳــﺮﻗﺖ، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺭﻳﻤﻮﺕ ﺩﺍﺭ، ﻗﻄﻊ ﺳــﻮﺧﺖ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻗﻰ ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ، ﺷﻴﺸﻪ هـﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮ CD ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷــﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑــﺎﺯﺍﺭ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻫــﻢ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻧــﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻳﺪ ﻭﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻣﻰﺳﺎﺯﺩ! ﺍﻳــﻦ خـﻮﺩﺭﻭ ﺣﺘـﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫــﻢ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ مـﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻯ ﻫﻢﺳﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ نـﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ.
………………………………………………………………………………………
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد لیفان ۵۲۰ به سایت کرمانموتور مراجعه نمایید.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد تندر۹۰ به سایت ایرانخودرو مراجعه نمایید.
# عکسها جنبه تزئینی داشته و نباید آنها را مبنا قرار داد.
کماندار
۱۰ مهر ۱۳۹۱به نظر من (با اینکه خودم خودرو چینی دارم)بین ال 90 و لیفان 520 ال90 بهتره البته قطعاتش آدمو بیچاره میکنه و از طرفی من طراحی داخلی لیفان رو ترجیح میدم ..ال 90 خیلی تو ذوقه!
hesan
۲۶ مهر ۱۳۹۱خودروی فرانسه ای رو با خودروی چینی مقیاس کردن اصلا کار درست وصحیح ای نیست.
Pooya
۲۷ مهر ۱۳۹۱خودروی فرانسوی نه خودروی رومانیایی
hesan
۲۶ مهر ۱۳۹۱این ایرانیا چه حالی می کنن با این خودرو چینیا.هه
ارزو
۱۵ مهر ۱۳۹۱من با اطمینان میگم که لیفان 520 از نظر کیفیت هم بسیار بالاتر از ال 90 هست.سواری و لذت رانندگی نرمی فرمان و گیربکس و ایمنی لیفان خیلی بالاتر از خودرویی مثل ال90 هست.این موضوع رو میتونین مقایسه کنین
hesan
۲۶ مهر ۱۳۹۱نوشته ی من در تاریخ 91/07/24 میباشد:
دلار هم 3400تومن که میری صرافی بهت نمی فروشن.
ال90 شده 25تومن.
206 تیپ 2 شده 20 تومن.
پرشیا 28 تومن.
ماکسیما 60 تومن.
زانتیا دست دوم 22 تومن پایین تر نداره.
مگان شده 48 تومن.
پراید شده 13 تومن.
سمند 18 به بالا.
ماشین های وارداتی و شرکتیام که نگو.اوهههههههه.
قیمت ها تقریبی بود و زیاد دقیق نیس اما به واقعیت نزدیکه.
چی کار می کنید مردم.
حالا اگه روتون میشه بشینید در مورد ماشین های تولید داخل خودتون کل کل کنید.
Pooya
۲۷ مهر ۱۳۹۱شما از کجا با این اطمینان نظر میدید؟؟
ایمنی لیفان کجا تست شده؟؟؟
تو EURO NCAP یا SAFE car GUID یا NHTSA؟؟؟
من منتظر پاسخ شما هستم
خواهشن احاساسی و با تعصب برخورد نکنید
من نه تندر دارم نه لیفان
دوستان
۱۵ مهر ۱۳۹۱دوستان اگر شما به دنبال این هستید که خودرویی زیبا دارای خدمات مطلوب و در دسترس داشته باشید خودرویی که جا دار باشه شیک باشه لوازم داشته باشه برو و تیز باشه من 206 با صندوق یا هاشبک را توصیه می کنم من خودم sd206 v1 مدل 90 دارم باهاش خیلی حال می کنم برو شیک عیبی که داره جای سرنشینهای عقب تنگ و خفه است ولی در بقیه چیزاش مثل مصرف پایینش- نرمی- شتاب اولیه و ثانویه کولرش واقعا عالیه ماشینو تو سفر باید شناخت وقتی چند ساعت پشتش رانندگی کردی من که با این ماشین خسته نمی شم.
حالا ممکنه دوستی بگه فلان ماشینو سوار بشی چی می گی من می گم تو این رنج قیمت عالیه البته l90 هم از قیافش بگذریم سواری خوبی داره بد نیست .
مهران
۱۵ مهر ۱۳۹۱عطش مردم ازخرید ال لگن کاسته شده.مردم دارن کم کم میفهمن چه ماشین آشغالیه.
علي
۱۷ مهر ۱۳۹۱دوست عزیز
میدنم اصلا تحصیلات در باره طراحی خودرو -مکانیک خودرو نداری پس بیخودی توهین نکن – شایدم پولش و نداری ؟
سعید
۱۷ مهر ۱۳۹۱سلام به همه دوستان ارزو خانم شما چطور انقدر با اطمینان میگید که ایمنی لیفان 520 خیلی از ال 90 بالاتره من که هرچی گشتم نتونستم یه تست ایمنی تو یه موسسه معتبر از لیفان 520 پیدا کنم ولی ال 90 تو موسسه euroncap تست شده و نتیجشو هم میتونید برید نگاه کنید ضمنا در ارتباط با گیربکس که گفتید گیربکس لیفات بهتر از ال 90 هست جالبه که بدونید ال نود 105 اسب بخار قدرت داره و لیفان 106 اسب بخار ولی بخاطر طراحی بد گیربکس حدود سه ثانیه دیرتر به سرعت 100 میرسه در مقابل ال 90 هرچند که ملاک های دیگه ای هم واسه شتاب وجود داره که طراحی گیربکس یکی از اوناست
sh
۹ آبان ۱۳۹۱مطابق تست های رو در روی انجام شده لیفان و ال 90 پا به پای هم میرن و البته لیفان یه کاپوت جلوتر از ال 90.
پیمان
۱۸ مهر ۱۳۹۱آقا من حالم به هم خورد که اینقدر این فرغون 90 رو مورد بحث قرار دادین..آخه این ماشین چی داره جز یه موتور….امکانات که صفر هست موقع دنده عقب گرفتن ….باید عذاب بگیری با اون طراحی صندوقش…وقتی که با این ماشین سرعت میری انگار ماشین رو حواست….من الان یک هفته هست که تندر 90 خودم رو فروختم و رفتم ریو مدل 90 گرفتم ..با اینکه این دو تا ماشین تو یه رنج قیمتی هست …ولی خدایی ریو بهتره هم از لحاظ قیافه و هم از لحاظ موتوری…وهم از لحاظ چسبندگی به زمین تو سرعت بالا
حسین
۲۵ آبان ۱۳۹۱ماشین رو هواست یا رو حواست ؟؟
هنوز سواد نوشتن نداری.شرط میبندم اصلا ال نود سوار نشدی.اصلا شک دارم گواهی نامه داشته باشی.
محمدرضایی
۱۸ مهر ۱۳۹۱کلا کرمان خودروشرکتی بی مسولیت هست اصلا برای مردم احترام نمی گذارن قیمت های خودرودرسایت نمی گذارن وقطعاتش کم می باشداصلا تعطیل کنن بهتر ماشین تولیدمیکنن بعداز1سال تمام..بهتر اسباب بازی فروشی بزنن
حميدرضا
۲۴ مهر ۱۳۹۱من در مقایسه بین لیفان 520 و ال 90 مسلما لیفان520 رو برنده میدونم چون با هر دوی این خودروها رانندگی کردم و مسافرت رفتم لیفان 520 فوق العاده است ایمنی لیفان هم بالاتره بدنه خیلی ضخیم و محکمی داره و با طراحی ایرودینامیک. ترمزهای لیفان از ال90 خیلی بهتره صندلی راحتتر و فضای داخلی ارگونومیک از مزایای لیفانه.لیفان هم در روسیه که یکی از اعضای یورو انکپ هست تست شده و نتیجه ان هم عالی بوده.
کامی
۲۴ مهر ۱۳۹۱من خودم لیفان داشتم بدترین ماشینی بود تا بحال داشتم اول اینکه خدمات پس از فروش ان اصلا”مطوب نیست برای تهیه رینک اسپرت یکسال من را سرگردان نمودند صدای موتوردر داخل بشدت زیاداست صندلی داخل زود خراب می شودپس یکسال ناچار شدم با کلی ضرران را فروختم بهتر است اصلا”دنبال چنینی ماشینی نروید که جز زیان چیزی عاید شما نمی شود درثانی الا”با ماشین ال نود قابل قیاس نیست بهتر است با یک موتورسیکلت ان را قیاس کنید
علی
۲۴ مهر ۱۳۹۱حالا 3ثانیه زودت رسیدن به سرعت 100 واقعا میشه گفت که اون خودرو بهتره اقا پیمان!وقتی میشینی تو ال فرغون با اون صندلی های نیمکتی بعد از یک ساعت رانندگی چه حالی بهت دست میده؟
پیمان
۲۶ مهر ۱۳۹۱به نظر من شتاب ریو ازال90 خیلی سرتره
رضا s ساری
۲۶ مهر ۱۳۹۱خودروی L90ساخت کشور فرانسه از کارخانه نامدار رنو هست ولی در مقابل خودروی لیفان ساخت یک کارخانه ی موتور سازی در چین.بین دو کشور فرانسه و چین ب نظر شما کدوم کشورباچه صنعتی برنده است
کماندار
۲۶ مهر ۱۳۹۱l90ساخت فرانسه نیست.. از ائل هم نبوده و اصلا رنو هم نیست داچیاست نچسبونیدش به فرانسه..ایرانیه الان!!
سهراب
۲۶ مهر ۱۳۹۱لیفان واقعا ماشین خوبیه ولی متاسفانه از روی نااگاهی با بی انصافی در موردش نظر میدن اونم کسانی که حتی یک بارم سوار لیفان نشدن.راحتی و نرمی و موتور فوق العاده لیفان میرزه به کل ال 90.
TOYOTA
۲۸ مهر ۱۳۹۱سلام به همه دوستان جناب کماندار داچیا زیر مجموعه شرکت رنو هست ومیتونید برید تحقیق کنید ضمنا این ال نودی که تو ایران تولید میشه طراحی موتورش مربوط به رنو هست نه داچیا
علی
۲ آبان ۱۳۹۱از لحاظ فنی نمیدونم ولی ال 90 خیلی بیریخته
بیشتر شبیه همون رنو سپنده
mohsen hb
۱۰ آبان ۱۳۹۱با سلام
به نظر من لوگان از تمام ماشین های زیر 30 میلیون سره.من زانتیا رو تو 1و2 و حتی تو کورس مسافت شکست دادم.به سرتون نزنه کورس بذارید شک نکنید که l 90 وحشیه.
رضا
۱۱ آذر ۱۳۹۱دایی شما چند سالته؟؟
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۱لیفان به مراتب از ال 90 در تمام موارد بهتره لطفا خودتون بطور عملی از نزدیک مقایسه کنین.و اینقدر هم فرانسه و چین نگین خیلی از خودروسازهای نوظهور هستن که در اول راهن ولی از خودروسازهای قدیمی عملکرد بهتری دارن این درسته که خودروهای شرکت رنو رو نمیشه با شرکتهای تازه از راه رسیده چینی مقایسه کرد ولی حداقلش اینه که ال 90 خودرویی نیست که بتونه بهتر از همین خودروهای چینی باشه!
مهیار
۱۲ آبان ۱۳۹۱من هردوتاشونو داشتم.ازنظر موتوری وفنی ال90 سرتره(عمرا کم نمیاره).ولی ازلحاظ نرمی وسواری لیفان بهتره(مخصوصا فرمونش که خیلی نرمه)
رامين
۱۵ آبان ۱۳۹۱ما قراره بخریم تندر90رو اما دوباره قراره بفروشیمش
میلاد
۱۷ آبان ۱۳۹۱من خودم لیفان 520 دارم باور کنید نمیخوام جانبدارانه حرف بزنم اما من با این ماشین 190km رعت رو تجربه کردم نمیخوام بگم تندر انقدر نمیره اطلاعیم ندارم چون پشتش ننشستم اما لیفان 190 تارو راحت میره
?
۱۹ آبان ۱۳۹۱سلام دوستان. من کارمند کرمان موتور هستم و اگر قبول داشته باشید راجع به لیفان توضیحاتی بدم خدمتتون با ذکر این مطلب که راجع به تندر اطلاعات زیادی ندارم. درباره ی گیربکس کاملا حق با شماست گیربکس لیفان خیلی خوب نیست و در مواردی باعث بروز مشکلاتی برای مشتری میشود اما از نظر زیبایی کاملا سرتر از تندر هست بدون هیچ شکی. صدای موتور توی اتاق نسبتا زیاد هست اما آزار دهنده نیست مخصوصا موقع شتاب گیری یا معکوس از 4 به 3 صدای فوق العاده جذابی داره که به راننده اعتماد به نفس لازم برای گاز بیشتر رو میده!
فرمان لیفان خیلی نرم هست که از نقاط قوته این ماشینه و صندلی ها هم راحت هستند، ارگونومی فضای داخلی هم خوبه. درباره قطعات هم هیچ مشکلی نداره و با توجه به تحریم ها شاید ماشین های دیگه به مشکل بخورند ولی لیفان نه. خدمات پس از فروش خودرو هم با توجه به گذشت زمان از ارایه خودرو و تامین قطعات، خوبه ولی برای ساکنین تهران با توجه به نمایندگی های بهتر استفاده از این ماشین راحت تره. از نظر ایمنی هم لیفان حد وسط رو داره یعنی نه نا امنه و نه در حد تعریف و تمجید. درباره شتاب صفر تا صد ماشین هم عرض کنم که این خودرو برای استفاده عادی طراحی شده قطعا ما راننده ی فرمول یک نیستیم که 3 ثانیه تاخیر باعث شکستمون بشه! برای مصرف شخصی از نظر فنی هم جواب مقبول رو به راننده میده.
اگر سوالی دارید من در خدمتتون هستم
نیما
۱۴ دی ۱۳۹۱باسلام من یک ایکس 60ثبت نام کردم لطفادر مورد شتاب وقدرت موتور و اینکه جوابگو اتاق آن هست و همچنین امکانات آن راهنمایی کنید با تشکر
محمد امين عبداللهي
۲۰ آبان ۱۳۹۱لیفان 520ماشین خوبیه من سه ساله دارم کم مصرف نرم راحت خوش فرمان بدنه محکم تنها عیبی که داره یه مقدار صدا در سرعت زیر 120 کیلومتر داخل اتاق داره و مسئله بعدی خدمات پس از فروشه که کرمان موتور نتونسته خدمات خوبی به مشتریاش ارائه بده قطعاتش کم و گران برای نمونه دستک راهنما 138000تومان کلید شیشه بالا بر جلو سمت راننده 98000تومان پمپ ترمر 126000تومان اکسل عقب 480000تومان چراغها ی عقب 55000تومان سنسور سرعت 39000تومان قبل از گرانیهای بازار اینها باعث می شه که مشتری جا بزنه و از خرید خودرویی که برای یک قطعه کوچک یک هفته بخوابه صرف نظر کنه به نظر من اگر خدمات بعد ازفروش درست بشه و قطعات داشته باشه از ال 90 هم خوشکل تره و هم سواری بهتری داره
امین
۲۰ آبان ۱۳۹۱تندر نود بهتر است
dan2dan
۲۱ آبان ۱۳۹۱امنیت تندر ثابت شدست و کیفیتش بیشتر از 520 هست،من مدل های دیگه لیفان رو کار ندارم
شتابشون اونطور که تست شده در یه سطح هست
ولی اصالتی که تندر داره در لیفان نیست
همچنین دوام قطعات لوگان خیلی یبیشتره
اشکان
۲۵ آبان ۱۳۹۱با سلام
لیفان یه چرخ ال نودم نمیشه
حمید
۲۵ آبان ۱۳۹۱با سلام
به نظر من سمند بهترین ماشین تو ایرانه به این دلایل:
1-قیمت نسبتا ارزان
2-خدمات پس از فروش عالی
3-قیافه و ارگونومی خوب
4-مصرف سوخت مناسب
5-کیفیت خوب بدنه، چراغها، صندلیهاو…
البته قبول می کنم که کیفیت موتور و گیربکس مقداری پایین هست ولی حسابش رو بکنید وقتی سوار یک ماشین بالای صد میلیون هستید و فکر می کنید که باید با یک تصادف کوچیک اونو به اسقاطی تحویل بدید چه استرسی به شما دست میدهد.
عماد
۱۴ دی ۱۳۹۱اون یه موافق رو احتمالا خودت دادی!!
ALI
۲۶ آبان ۱۳۹۱یه چرخ لیفان می ارزه به تا ال 90 صفر کیلومتر
نخرین
۲۹ آبان ۱۳۹۱طراحی هر دو خودرو در یک راستا طرای داخل لیفان .موتور ال نود واقعا هاره .. ولی این قیمتا نمیارزن 15 م خونه پرش…
محمد
۲ آذر ۱۳۹۱سلام به همه دوستان .ال 90 ماشی خوبی ولی لیفان 520 خوشگل ترازلحاظ داخلی وخارجی ولی توموتوری 90بهتره ولی 1پیشنهاددارم هیچی sd باموتور1600 نمیشه همشون و3سوت میکنه توجیبش
جواد
۷ آذر ۱۳۹۱به نظر من سمند ef7 از این دوتا بهتره چون هم قیمتش پایین تره هم قیافش قشنگ تره، از نظر فنی هم از هردوتاشون سرتره چون اصل طراحیش مال آلمانه نوع دوگانه سوزش هم تنها ماشینیه که رو گاز روشن می شه من که تاحالا نداشتمش ولی کلاً ماشین هایی که تو دولت قبل پاشون به ایران باز شده خیلی بهترن.موتور سمند ef7 سال 83 تو آلمانطراحی شده سال 89 خط تولیدش تو ایران راه افتاده.البته اگر پول دارین سعی کنین اصلاً دور ماشینای تولید داخل نچرخین.