ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﻫـﺮ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻰﺷـﻮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺯﻳـﺮ ۲۰ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣـﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳـﺎﻳﭙﺎ ﻛﻪ ﺳﺎﻝﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺮﺧـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭼﻴﻨﻰﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺣﻀﻮﺭﻯ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑـﻪ ﺍﻳﻦ ﺑـﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ۶۲۰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﻛﻮﭼﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻛﻼﺳـﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ.ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻴﻦ ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﺴـﺖ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎﻛﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳـﻮ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺎ ﺍﻗﺒـﺎﻝ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷـﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑـﺮ ﺁﻣﺎﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗـﻮﺭﻯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ!
ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺨﭽﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ؛ ﺷﺮﻛﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻳﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﭼﻴﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳــﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﻯ ﺑﻰﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦﻛﻪ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺷﺪه ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺗﻜﺮﺍﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﻗﻰ ﻭ ﭘﻴﺸــﺮﻓﺖ ﻳــﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺗﻮﻳﻮﺗﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺳــﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﻟﻴﻔــﺎﻥ۵۲۰ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﺰﺭگ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯﺧﺼﻴﺼﻪ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﻠﻮ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺁﺭﻣﻰ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﻡ ﺷــﺒﻜﻪ ﺳـه ﺳﻴﻤﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ! ﺩﻭ ﺧﻂ ﻃﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺎﭘﻮﺕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺳﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﺳــﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷــﺪﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﺷــﻮﺍﺭﻯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﻧﻤﺎﻯ ﻋﻘﺐ ﺍﻭﺝ ﺿﻌﻒ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ. ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭگ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺟﺜﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻟﻴﻔــﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﻣﻪﺷﻜﻦﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺳــﭙﺮ ﻋﻘﺐ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻰ ﻛﺮﺩ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑــﺎ ﭼﺮﺍﻍﻫﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻋﻘﺐ ﺑــﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﻃﺮﺣﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰﻛﻨﻴــﻢ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴــﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺳــﻮﺍﺭ ﺑﺮﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﭼﻴﻨﻰ ﺷــﺪﻩﺍﻳﺪ. ﺳﻮﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛــﻪ ﺿﻌﻒ ﭼﻴﻨﻰ ﻫﺎ ﺩﺭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻫﻢ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛــﺮﺩ. ﻫﻤﻴﻦ ﺿﻌﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﻛﻤﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭼﺎﺷﻨﻰ ﻛﺎﺭ ﺷــﻮﺩ.
ﻣﻮﺗــﻮﺭ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۱۰۶ ﺍﺳﺐﺑﺨــﺎﺭ ﻭ ۱۳۷ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﻣﺘﺮ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻫﺎﻯ ۴۵۰۰ ﺗﺎ ۴۸۰۰ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻴﻨﻰ ۱۱۳۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﺗﺎ ۱۷۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺷــﺘﺎﺏ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻋﻤﻞ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﻔﺖﻟﻴﺘﺮ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻋﺪﺩ مـﻨﺎﺳﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻙ ۵۱ ﻟﻴﺘﺮﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏﮔﻮﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﻓﻀﺎﻯ ﺧﻮﺑﻰ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻋﻘﺐ ﺁﻥﻗﺪﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﻓﻀــﺎﻯ ﭘــﺎﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴــﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻤﻰ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻮﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟــﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺿﻌﻴﻒ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ.
ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻛﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴــﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻟﻴﻔــﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗــﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلیهای ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻼﺱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻥ ﺳــﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﻛــﻪ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭﻯ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻗﻴﻤـﺖ ﻭ ﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ؛ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩ ﺑــﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻗﺒﺎﻟﻰ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﺷﻮﺩ. ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۴ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻰ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺧﻰﻫﺎ ﺍﻋﺘﻘــﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ لـﻴﻔﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ لـﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺷﻜﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟
ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ۱.۶ ﻟﻴﺘﺮﻯ ۱۶ ﺳﻮﭘﺎپ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ۱۰۵ ﺍﺳـﺐ بـﺨﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ۱۴۰ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮ ﺩﺭ ۳۷۵۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻰﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﮔﻪ فـﺮﺍﻧﺴﻮﻯ/ﺭﻭﻣﺎﻧﻴﺎﻳﻰ ۱۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ۱۰.۳ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻜﻮﻥ ﺑﻪ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻰرﺳﺪ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ ﺳـﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻣﻰﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎ ۱۷۵ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻛــﻪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺼﺮﻑ ﺳــﻮﺧﺖ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ ﺗﻨــﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ۱۰۰ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻴﺰ ۶.۹ ﻟﻴﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻛــﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺍﺯ لـﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺩﺭ ﭘﺲ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ ﺗﻌﺮﻳﻔﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻃــﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑــﻪ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻤــﺮﻩ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﮔﻮﻧﻮﻣﻰ ﻛﻠﻴﺪﻫــﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻓﻀﺎﻯ ﻛﺎﺑﻴﻦ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗــﺮ ﺍﺯ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﻀﺎﻯ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﮔﻴﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﻛﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺸــﺎﺭ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﻰ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﻛﺎﻣﻼ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳــﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧــﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻯ ﻫــﻢ ﺣﺠﻢ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻝ E2 ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍﻳﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣـﺰ ABS/EBD، ﺳﻮﻳﻴﭻ ﺿﺪﺳــﺮﻗﺖ، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺭﻳﻤﻮﺕ ﺩﺍﺭ، ﻗﻄﻊ ﺳــﻮﺧﺖ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻚ، ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻗﻰ ﺁﻳﻴﻨﻪﻫﺎﻯ ﺟﺎﻧﺒﻰ، ﺷﻴﺸﻪ هـﺎﻯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮ CD ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ.
ﺗﻨﺪﺭ۹۰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ، ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻛﻢ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷــﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑــﺎﺯﺍﺭ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻭ ﻫــﻢ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ۵۲۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﻧــﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﻳﺪ ﻭﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻣﻰﺳﺎﺯﺩ! ﺍﻳــﻦ خـﻮﺩﺭﻭ ﺣﺘـﻰ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔﺮ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫــﻢ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻴﻤﺖﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ مـﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻯ ﻫﻢﺳﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭ۹۰ نـﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻴﻔﺎﻥ ۵۲۰ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ.
………………………………………………………………………………………
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد لیفان ۵۲۰ به سایت کرمانموتور مراجعه نمایید.
# برای اطلاعات بیشتر در مورد تندر۹۰ به سایت ایرانخودرو مراجعه نمایید.
# عکسها جنبه تزئینی داشته و نباید آنها را مبنا قرار داد.
ملا
۷ آذر ۱۳۹۱آقا بخدا من خودم از منتقدان اصلی ال 90 بودم و بسیار ازش بدم میومد
همیشه میگفتم بابا این که مثل مینی بوسه! و مسخرش میکردم.
ولی خیلی اتفاقی وقتی برا داداشم یکیشو گرفتم و چند روزی دستم بود عاشقش شدم و فورا ماشین خودم که 206 اس دی وی 1(1600سی سی) بود فروختم و ال90 صفر برداشتم
30 هزار تا کار کرده فوق العاده از کیفیت و بی دردسر بودنش راضیم.
من هرسال ماشین عوض میکردم و بین تموم ماشینایی که داشتم به جز 323 این بهترین بوده
ماشینایی که داشتم:
405 (راضی بودم ولی جدیداش بی کیفیته)
206 (برعکس بقیه خیلی ناراضی بودم؛کیفیت پایین و شتاب افتضاح،خرج زیاد و تعادل بد؛ترمز آشغال)
پارس (بدترین ماشین ایرانی؛تو خر پمپ بنزینی باید سرک بکشی!)
سیلو(خوبه، فقط قدیمی شده)
جنتو(عالیه؛ولی قطعات خیلی گرون،صدای موتور زیاد)
زانتیا(بی نقص؛ فقط هزینه نگهداریش خیلی بالاست)
مزدا323(اگه مدل بالاش بود با 3 هم عوض نمیکردم باور کنید ماشینی به این راحتی و کم خرجی ساخته نشده؛حیف حیف که تولیدش متوقف شد؛ اینایی هم که موجوده دیگه داغونن)
اس دی v1(موتورش عالیه ولی کیفیت بدنه و مخصوصا گیربکسش افتضاحه، در کل خیلی پرسروصدا بود جلوبندیش)
و حالا ال 90 دارم(به عنوان کسی که مخالف این ماشین بودم قبلا فقط از مخالفا میخوام که امتحانش کنند همین! میتونم بگم یه زانتیای کم خرجه؛البته توقع تعادل زانتیا رو ازش نداشته باشین)
روح ا...
۱ تیر ۱۳۹۲خوبه تا حدودی منصفانه نوشتی.با چند موردش با شما اختلاف نظر دارم.
1-شاید از ال90 خوشت اومده.ولی 206 اس دی اینجور نیست که گفتی.نه گیربکسش ایراد داره و نه سر و صدا من مدل 86 داشتم عالی بود.
2-زانتیا درست ازش استفاده کنی هزینه اش از خیلی از ماشینهای ارزونتر از خودش کمتره و با ماشینهای همرده اش هم که اصلا قابل مقایسه نیست مثل مزدا3 و مگان.حداقل برای من در 4سال استفاده اینطوری بوده اونم تازه دست دوم.ولی اگر مثل یه ماشین اسپرت باهاش رفتار کنی همون کاری که همه میکنن خوب خرج داره ماشین دیگه ای مثل مزدا3 و مگان رو بخوای با سرعت 120 تا بکوبی توی دست انداز فکر نکنم یکسال دوام بیاره.ضمنا بیانصافی کردی هرچند همون تعادل خودش خیلی بارزشه ولی تفاوتهای زیادی با ال90 داره.
3-درسته پارس در 100کیلومتر تا 3لیتر کمتر از ال90 مصرف میکنه.برای کسی که استفاده معمولی داره زیاد به چشم نمیاد در برابر داخل زیباتر و لوکستر و همچنین تعادل بالاتر.مثلا پدر من به هیچ عنوان حاضر نیست پرشیاشو با ال 90 عوض کنه.
4-جنتو کاملا موافقم ماشین بسیار خوبیه ولی خرجش بالاست البته اگر قطعاتش گیر بیاد مشکلی نیست.جفت کمک فنر جلو 900هزار تومان.
5-مزدا323 موافقم ولی قیمت قطعاتش خیلی بالاست.
راشد
۱۲ آذر ۱۳۹۱لیفان 520 ماشین خیلی خوبیه من که بیشتر از 3 ساله دارم و واقعا از رانندگی باهاش لذت میبرم اصلا قابل مقایسه با ال 90 نیست ال 90 محاسن خودشو داره ولی در زمان انتخاب من لیفان رو ترجیح میدم جالب اینجاست که 90 درصد کسانی که از لیفان بد میگن کسانی هستن که اصلا سوار لیفان نشدن!!!!
آرمین
۱۵ آذر ۱۳۹۱با عرض پوزش شتاب L90 9.25 ثانیه هست
الی
۱۶ آذر ۱۳۹۱سلام آرمین شتاب حدود 12 است .
سالار
۲۲ آذر ۱۳۹۱آقا ملا نظرت رو درمورد ورنا نگفتی
سالار
۲۲ آذر ۱۳۹۱من ال نود نداشتم ولی یک ورنا 1500دارم فکر نکنم هندلینگش به ورنا برسه ونرمی اونو نداره حیف که دیگه تولید نمیشه ماشینای خوب مثل مزدا 323-ورنا -آوانته -سیلو -گل – رو برداشتن به نظرم یک مورد بخاطر هزینه های نگهداری این خودرو هاست چون دیر نیاز به قطعه پیدا میکنه وخورو سازهای محترم نمی تونن قطعه به مردم بندازن ودیگری تحریم .
روح ا...
۱ تیر ۱۳۹۲کاملا موافقم تمام ماشینهای خوب تولیدشون قطع شده مثل1-ماکسیما 2-زانتیا3-آوانته4-ورنا5-ریو چون برای وارداتیها شاخ شده بودن.
بابک
۶ دی ۱۳۹۱باسلام بنده حدود 6ماهه تندرگرفتم فقط در یک کلام میگم زانتیا بگیرید بیچاره تون میکنه قطعات گرون و ماشینی مزخرف با بامبول زیاد من یه 86 داشتم 60تا کارکرده بود دم به ساعت تراول از جیبم میکشید بیرون بی اینکه بهم یه سواری راحت بده الان تندرگرفتم سواریشم از زانتیا خیلی خیلی بهتره خرجشم نسبت به اون مفت مفته پولتونو واسه زانتیا واین ماشینای چینی آشغال هدر ندید یه تندر بگیرید پولتون شد 60 تا70 تومن اونوقت رو قیافه ماشین فکر کنید
روح ا...
۱ تیر ۱۳۹۲جناب بابک زانتیا نداشتی مگه مجبوری برای خوب نشون دادن ال90 این حرفها رو بزنی .لطف کن بگو چه چیزهائی خراب میشد و چقدر هزینه میکردی.من زانتیا بعد از 120هزار کیلومتر دیسک و صفحه براش عوض کردم.تنها فرق زانتیا با ماشینهای دیگر سیستم تعلیقشه که گویهای تعلیق ارزونتر از کمکهای سمنده.هزینه تسمه تایم زانتیا نصف ال90 موتور و گیربکس زانتیا که مرگ نداره.بدون دیسک دنده اش با یک انگشت عوض میشه از بس گیربکسش عالیه.نداشتی زانتیا عزیز من نیازی به دروغ گفتن نیست.
محمدرضا
۱۴ دی ۱۳۹۱تندر با شتابش همه رو رنده میکنه.مثلا خود من با مورانو زدم و رندش کردم
dan2dan
۲۳ دی ۱۳۹۱با اینکه تندر دارم ولی بدون مورانو باهات بازی میکرده
حسین
۳۰ دی ۱۳۹۱این چه مقایسه ای شد؟وسطش نوشته این شکست خورده از ال۹۰!خوب یه ماشین دیگه مثل
سمند ال ایکس ای اف۷رو باش مقایسه می کردی که هم تیراژش بد نیست
هم حرفی واسه گفتن داره!
یا206sd
مدلv8
شاهین
۳ تیر ۱۳۹۲ایران خودرو اینو میگه.این مقاله به سفارش ایران خودرو در نشریه ایران خودرو چاپ شده.هیچکس به دوغ خودش نمیگه ترش مخصوصا در ایران که ماشینو از حیثیت و جون خودشون بیشتر میدونن.در همین تایپیک شما ارائ را نگاه کن کاملا به نفع لیفان 520 است با وجودی که این ال90 دارها جائی نیست سرک نکشن و از ماشین لباسشوئیشون تعریف نکنن.البته ال90 یه خوبی اختصاصی داره که حتی بوگاتی هم نداره اونم اینه که سوار میشی همزمان میشوردت و اون معلقهائی که آخرش میزنه برای خشک کردن سرنشینهاست برداشت بد نکنید خیلی لباسشوئی مدرنیه!!!!!
ehsan
۵ بهمن ۱۳۹۱سلام من دانشجوی مسجد سلیمان هستم ولی در کرج زندگی میکنم برج 5 یه لیفان 520 ای گرفتم و میخوام اینو بگم این ماشین حرف نداره از لحاظ همه چی تورو خدا سوار بشید بعد نظر بدید توی جاده با سمند زانتیا ال90 پزو از هر نوعش کورس بستم همه جا گذاشتم واقعان موتورش پر قدرته
محمد ن.پ
۵ بهمن ۱۳۹۱محمدرضا:
پدر من یه پارس داره مدل 89 40هزارتاهم کار کرده.
بخاطر سبک رانندگی پدرم هم که بالای 3000 دنده عوض میکنه معمولا نفسش بازه.
با همین ماشین که میگن شتابش خوبه کورس بستم و اتفاقا راننده تندر هم میشناختم و فردی بود که همیشه ادعای شتاب تندر رو داشت.
موقعی که دنده 3 رو زدم 4 جا موند! با پارس ELX هم همین قضیه اتفاق افتاد.
دیگه قضاوت با خودتونه.
بهنام
۳۰ شهریور ۱۳۹۲عزیزم اون کسی که پارس elx داشته و از شما عقب مونده حتما یا تو خواب دیدیش یا دیگه خیلی گاگول بوده!!!
onex
۲۱ بهمن ۱۳۹۱سلام بر دوستان گلم.
من ال 90 دارم خدایش توی ماشین های زیر زانتیا هیچ ماشینی به ال 90 تو این رنج قیمتی نمیرسه-اگه بحث رخ ماشین براتون زیاد مهم نیست من میگم ال 90 E2خیلی سره-البته لیفان سوار نشدم
ال 90 میتونم بگم در حد زانتیا ارضاتون میکنه از لحاظ قدرت -شتاب-سرعت-محکم بودن بدنه
من اسمشوگذاشتم رخش
ولی متاسفانه باید بفروشمش بخاطر مشکلات مالیم
محمد دادا
۸ فروردین ۱۳۹۲من سوار زانتیا 87 شدم ! بلا نسبت ماله یک آدم بی خیال شلخته بود ! موتوریش عالی بود! سروصداش کم بود ! هزینه هاش بالاست! تو سایت ها: تست تصادفشم خوب نیست.
علی
۲۲ بهمن ۱۳۹۱باسلام خدمت خوانندگان عزیز من حدود 5ماهه ال 90خریدم lp دوگانه کارخانه واقعا ماشین نازیس واز راضیم وتوی دوسال گذشته شاید 10ماشین عوض کردم از زانتیای اشغال گرفته تا پراید بیچاره ولی هیچگدوم به ال 90نمیرسه از هر نظر
ناصر
۱ تیر ۱۳۹۲برو امار واژگونیهای ال90 رو نگاه کن.فقط سرچ کن واژگونی ال90 تا اونموقع نیای به پراید بگی بیچاره 3برابر پراید پول میدید که تو ال90چپ بکنید
اشکان
۲۲ بهمن ۱۳۹۱سلام لیفان 520 یا پرشیا پا ال90یا ام وی ام530یا206 یا 405 لطفا راهنمایی کنید
ایرانی
۲۱ اسفند ۱۳۹۱به نظر من فقط سمند ال ایکس ef7پایه گاز سوز دربارسش تحقیق کن ضرر نمیبینی ….مصرف پایین وامکانات رفاهی خوب وقطعات فراوون 16سوپاپ دیگه چی میخوای
mohammad
۲۶ بهمن ۱۳۹۱اقا احسان عزیز اون لیفان 520! که شما ازش تعریف میکنید اصلن ماشین خوبی نیست! برادر من همین لیفان 520! داشت برادرم داشت میرفت جایی خب تو خیابون تو ترافیک بود یه مرتبه از پشت بهش میزنن ماشین چراغ های عقلش می شکنه! از طرف شاگرد هم له میشه!! تازه رنگ ماشین هم میره! رنگش هم طوسی بود !!کلن ماشین بدرد نخوریه؟؟ الان دیگه همجین ماشین اونم لیفان 520! تو بازار و کارخونه تولید نمیشه؟؟
mohammad
۲۶ بهمن ۱۳۹۱اهای ملت بخدا لیفان 520! اصلن قابل سوارشدن نیست؟ میدونید چرا؟؟ چون متاستفانه تو خیابون باهاش میری خدایی نکرده کسی از پشت یا جلو ممکنه ممکنه بزنن و انوقت که کل ماشین و له و لورده میشه! از نظر من که همچین ماشینی که شماها ازش تعریف و تمجید میکنید غیر قابل تحلمه؟؟
mohammad
۲۶ بهمن ۱۳۹۱منظورم این ماشین لیفان 520! غیر قابل تحمله؟
poorya
۲۷ بهمن ۱۳۹۱با سلام ال نود از همه نظر خوبه ولی نه قیافه داره نه امکاناتش به ماشینای هم رده خودش میرسه….فقط پارسسس
خسرو
۲۸ بهمن ۱۳۹۱سلام پوریا جان. میخواستم بگم که ال 90 نسبت به ماشینهای هم رده خودش چیزی کم نداره من خودم لیفان داشتم زانتیام داشتم و هر ماشینی تو این قیمتها که فکرشو میکنی داشتم بنظر من تندر زانتیا کم خرجی هست و من عاشقشم
ERFAN
۴ اسفند ۱۳۹۱ماشین چینی و فرانسوی اصلا باهم قابل مقایسه نیستند
فرزاد
۹ اسفند ۱۳۹۱تندر ماشین خیلی خوبیه اما هیچی مثل 206 تیپ 5 مدل 84 83 نمیشه!!ال 90 پشت سرش نقطه میشه.بعد از 206 تیپ 5 میشه گفت ال 90 بهترینه
رضا
۹ اسفند ۱۳۹۱سلام.من حدود 4 سال که لیفان سوار می شم.قبل از اینکه تو بازار بیاد با تحقیق از اینترنت و با توجه به شناختی که از کرمان خودرو داشتم ثبت نام کردم.تا به حال با کارکرد حدود 85000 کیلومتر هیچ مشکلی باهاش نداشتم.فقط صدای موتور از داخل شنیده میشه.خیلی رانندگی خوبی داره خصوصا در جاده.منتهی به دلیل اینکه اولین خودرو چینی تولیدی در کشور بود. تبلیغات منفی زیادی روش شده
مرتضی
۱۱ اسفند ۱۳۹۱من لیفان 520 دارم و حدود 70000 تا باهاش رانندگی کردم ماشین خیلی راحتی و رانندگی باهاش خیلی لذت بخشه تا حالا هم مشکلی با هاش نداشتم و کیفیت خوبی داره تندر 90 اصلا در برابر لیفان حرفی برای گفتن نداره البته تندر ماشین خیلی خوبیه ولی نظرات غیر منصفانه در مورد لیفان زیاد گفته میشه اون هم از طرف کسانیکه اطلا سوار لیفان نشدن!!
قاسم
۱۷ اسفند ۱۳۹۱سلام من همه ماشین های داخل رو داشتم حلالم از ال 90 بهم می خورد ولی از وقتی که ال نود گرفتم افسوس زمانی که 9میلون بود رو میخورم واقعا ماشینه خوبیه حس رانندگی با زانتیا بهم دست میده پشیمونی نداره
رضا
۱۷ اسفند ۱۳۹۱حالا چرا گیر دادین به زانتیا اخه زانتیا کجا و ال – 90 قوطی کبریت کجا دوستان عزیزی که به زانتیا می گن اشغال فک کنم چون فقط بازانتیا عکس انداختن و تا حالا نتونستن بهش برسن اینجوری بهش می گن زانتیا یکی از بهترین اتومبیلهای ایرانه و حدود 60 میلیون قیمت مدل هشتادو نهش هست
روح ا...
۱ تیر ۱۳۹۲رضا جون زانتیا معیاره از ماشین 200 میلیونی تا 30 میلیون یه جوری میخوان خودشونو بچسبونن به زانتیا ماشینی که در 2 نسل 1990 و 1994 ماشین سال اروپا بوده برید توی همین پدال پیداش بکنید.
حسن
۱۹ اسفند ۱۳۹۱من هم 405 هم L90 و 206 تیپ3 داشتم خدایی هیچکدوم مثل 206 نمیشه هم از نظر کارایی و هم از نظر سواری و مصرف فقط یک بار نزدیک بود با L90 چپ کنم به خاطر ارتفاع نامناسبش
حسین
۲۱ اسفند ۱۳۹۱راست میگه زانتیای 20سال پیش فرانسه کجا ال90مدرن وکم مصرف وجادارکجا!!
حسین
۲۱ اسفند ۱۳۹۱زانتیای پرمصرف وبیست سال پیش فرانسه کجاال90مدرن وپرشتاب وکم مصرف کجا
بهرام
۱ تیر ۱۳۹۲کسی که زانتیا سوار میشه پول بنزینشم براش مهم نیست.ضمن اینکه مصرفش در جاده نهایت با یه ماشین مثل ال90 1 لیتره .جناب حسین هرکسی ماشین متناسب با خودش سوار میشه.شما میتوانی بگی متناسب با خواسته های من ,انتظاراتم,میزان درامدی که دارم ال90 برای من مناسبتره نه اینکه بیای در مورد ماشینی که اطلاعات نداری اظهار نظر کنی.جنسیس در جاده تا 12 لیتر مصرفشه ولی طالب جنسیس هیچوقت نمیاد سوار ال90 بشه چون در جاده7 لیتر مصرف میکنه.مشکل اینجاست که افراد پاشونو توی کفش همدیگه میکنن.ال90 بعنوان جانشین پیکان اومده در این که دیگه بحثی ندارید.افرادی هستن 100میلیون و بیشتر میدن به یه ساعت فکر میکنی از ساعت 100هزار تومانی دقیقتره ,نه ولی این یک واقعیت اجتماعی است نفر با بستن ساعت 100میلیونی میخواد دیگه هی موقعیت خودشو توضیح نده.ضمن احترام برای همه که از نظر انسانی با هم برابر هستند ولی من حاضر نیستم سوار ال90 بشم.نمیخوام عوامفریبی کنم بگم وضعیت مالیم اینه هر چند کم خرج باشه.اینو بعنوان یه دوست ,هموطن که قبلا زانتیا داشتم و الان جنسیس گفتم .که دیگه اینقدر مطالبو قاطی نکنیم.محاله کسی بتونه الان یه زانتیا 70میلیونی سوار بشه یعنی وضعیت مالیش در این حد باشه بره ال90سوار بشه هزاریم خرج داشته باشه که نداره.
اردلان
۲۳ اسفند ۱۳۹۱لیفان ماشین خیلی خوبیه من الان 3 ساله که لیفان دارم و 65000 تا باهاش رانندگی کردم در مقایسه با ال 90 مسلما خیلی از ال 90 بهتره متاسفانه در مورد لیفان 520 بی انصافی میشه ولی اگه یه مدت با لیفان رانندگی کنین و یه سفر برین اون موقع میفهمین که ماشین بدی نیست و در حد خودش خوبه.
mjh
۲۵ اسفند ۱۳۹۱اصلا ماشین چینی نباید باماشین فرانسوی مقایسه کرد
قیافه هاشون می بینی می فهمی کدوم سرتره مثل اسباب بازی این لیفان ها
چند فقط قبل این 2تا را مقایسه کرده بود مجله ایران خودرو گفته بود از همه لحاظ سرتری دارد ل90
خواهش می کنم ل90 را با ماشین های مثل 206و ورنا و اوانته ….. مقایسه کنید نه با ماشین چینی
علی
۲۹ اسفند ۱۳۹۱رنو به گرد پای کارخانه سیتروئن هم نمیرسه مطمئن باش
L90 هم به پای زانتیا هیچ وقت نمیرسه شک نکن بیخودی تندر رو بزرگ کردید